Fremsat den 25. august 2014 af
udenrigsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag til folketingsbeslutning
om
dansk militært bidrag til støtte for
indsatsen i Irak
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et
dansk militært bidrag - efter anmodning fra den irakiske og
den amerikanske regering - stilles til rådighed for den
internationale indsats til støtte til Iraks militære
indsats mod terrorbevægelsen ISIL og for at bistå
myndighederne i Irak med at beskytte civilbefolkningen mod
alvorlige overgreb.
Bemærkninger til forslaget
I. Terrorbevægelsen Islamic State of
Iraq and the Levant (ISIL) har i perioden juni til august 2014, i
alliance med lokale sunnimilitser, taget kontrollen over store dele
af det vestlige og nordvestlige Irak. Med det delvise sammenbrud i
de irakiske sikkerhedsstyrker mødte ISIL indledningsvist kun
begrænset modstand og indtog i juni storbyen Mosul samt flere
oliefelter i det nordlige Irak. ISIL råder over betragtelige
økonomiske og militære midler, som bl.a. er blevet
styrket med kontrollen over oliefelter, omfattende plyndringer og
tvangsbeskatning af befolkningerne i de erobrede områder.
ISIL har udnyttet den udbredte utilfredshed med den fungerende
premierminister blandt irakiske sunnimuslimer. Den uforsonlige
linje over for det sunnimuslimske mindretal og den manglende vilje
til at inddrage kurdere og sunnimuslimer i den politiske proces i
Bagdad har været stærkt medvirkende til den aktuelle
krise. Stigende internationalt og internt pres førte i
begyndelsen af august til udpegelsen af en ny premierminister, der
forventes at danne en ny repræsentativ regering i nær
fremtid. USA havde forinden gjort en direkte militær
intervention betinget af dannelsen af en inklusiv regering med
sunnimuslimsk deltagelse. EU's udenrigsministre hilste på
deres møde den 15. august 2014 udpegelsen af en ny
premierminister samt den amerikanske militære støtte
til de irakiske nationale og kurdiske myndigheders kamp mod ISIL
velkommen. EU-udenrigsministrene understregede endvidere det
europæiske ansvar for at samarbejde med Irak i kampen mod
international terrorisme. Med udsigten til dannelsen af en ny
repræsentativ regering i Bagdad er det forventningen, at
lokale sunnimilitsers tilslutning bag ISIL vil vige til fordel for
støtte til en sådan ny regering. Det er samtidig
forventningen, at de nødvendige tiltag til effektivisering
af de irakiske sikkerhedsstyrker nu vil blive gennemført. De
irakiske sikkerhedstyrker vil dog ikke kunne genindtage de
områder, ISIL har erobret, uden støtte fra lokale
sunnimilitser og ekstern militær assistance - ligesom det var
tilfældet i 2007-2008.
ISIL har konsolideret sine positioner i de
sunnidominerede provinser Anbar og Ninawa samt i området vest
for Bagdad, hvor ISIL har kontrolleret byerne Fallujah og Ramadi
helt eller delvist siden januar 2014. I Nordirak blev ISIL's
fremrykning i første omgang bremset af de kurdiske styrker,
men en senere ISIL-offensiv i juli trængte de kurdiske
styrker tilbage.
ISIL har systematisk begået massive
overgreb, herunder massehenrettelser. FN
sikkerhedsrådsresolution 2170 af 15. august 2014
fordømmer ISIL's grove krænkelser og overgreb mod
civile. Siden ISIL i juni indledte offensiven i det nordlige Irak
er yderligere hundredetusinder fordrevet fra deres hjem, og FN
estimerer, at der nu er ca. 1-1,2 mio. internt fordrevne. Der er
imidlertid meget stor usikkerhed forbundet med disse tal.
USA har siden august brugt kampfly og droner i
det nordvestlige Irak for at bremse ISIL. ISIL's militære
angreb og overgreb mod civilbefolkningen i det nordlige Irak
fortsætter, men de amerikanske tiltag har bidraget til at
afhjælpe den humanitære krise og muliggjort, at de
kurdiske styrker kunne genindtage områder, som i de seneste
uger var blevet erobret af ISIL.
Der vurderes at være behov for
yderligere støtte til Iraks kamp mod ISIL. Herunder er der
også behov for, i overensstemmelse med princippet om
Responsibility to Protect, at bistå myndigheder i Irak med at
beskytte civilbefolkningen mod alvorlige overgreb.
II. Den irakiske regering udsendte gennem FN's
sikkerhedsråd den 25. juni 2014 en generel appel til det
internationale samfund om assistance i kampen mod ISIL. Bl.a. med
henvisning til den forværrede humanitære situation i
Irak og risikoen for massive overgreb foranlediget af en
militær offensiv anført af terrorbevægelsen
ISIL, iværksatte USA den 8. august 2014 en militær
operation med målrettede angreb mod ISIL. USA
gennemførte tillige med støtte fra Storbritannien og
Frankrig humanitære operationer til fordel for
yazidi-minoriteten. Da man efterfølgende vurderede, at
risikoen for en akut humanitær katastrofe var aftaget,
indstillede man fra amerikansk side nedkastningen af
nødhjælp og opfordrede samtidig andre lande til at
støtte op om den FN-ledede humanitære indsats. USA
kontaktede efterfølgende en række allierede, og
Danmark har, parallelt med udviklingen i situationen, modtaget en
formel anmodning fra USA om et dansk militært bidrag.
En række lande har enten påbegyndt
eller overvejer leverancer af ammunition, udstyr og våben
eller ikke dødbringende militært materiel til en
indsats i Irak.
III. Konkret har man fra amerikansk side
anmodet Danmark om et C-130J transportfly samt et mindre
logistikhold. Forsvarsministeriet har meddelt, at Forsvaret har
kapacitet til at stille et C-130J transportfly samt et mindre
logistikhold til rådighed i perioder af op til ca. 14 dage.
Hertil kommer forbindelsesofficerer i relevante hovedkvarterer samt
eventuelt et mindre antal sikringsfolk til varetagelse af
sikkerheden snævert omkring flyet.
For Danmarks vedkommende vil bidraget
bestå af et C-130J transportfly samt personel, jf. nedenfor,
som skal løse transportopgaver til støtte for den
amerikansk-ledede operation i Irak. Opgaverne inkluderer, som
udgangspunkt, transport af personel, våben, ammunition,
materiel og forsyninger til de irakiske og kurdiske styrker, samt
øvrige samarbejdspartnere. Flyet vil ligeledes kunne
transportere nødhjælp, men FN har hidtil afvist at
benytte militærfly hertil i den givne situation.
Det forventes, at transportopgaven
primært vil skulle foregå fra europæiske lande
til destinationer bl.a. i Irak. Det vil således forekomme, at
dansk personel vil befinde sig på irakisk territorium. Dertil
kommer eventuelt flyvninger internt i Irak. Det kan imidlertid ikke
udelukkes, at der bliver behov for også at beflyve andre
lande.
Bidraget, som anmodet af amerikanerne, er af
hastende karakter. Det amerikanske forsvar kan for
nærværende ikke fastsætte varigheden af behovet
for dansk støtte. Der søges om Folketingets opbakning
til udsendelse af bidraget, i en periode efter behov,
foreløbig frem til årsskiftet 2014-2015. Bidraget
udsendes som udgangspunkt i perioder af op til ca. 14 dages
varighed.
Det danske bidrag forventes underlagt
amerikanske myndigheder under operativ kontrol. Den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando. Det danske bidrag forventes at
omfatte op til ca. 55 personer inkl. logistikhold og
forbindelsesofficerer og eventuelt et mindre antal ekstra
sikringsfolk til varetagelse af sikkerheden snævert omkring
flyet.
Udover selvforsvar vil det danske bidrag ikke
være bemyndiget til magtanvendelse. Det danske C-130J
transportfly er ikke bevæbnet, men er alene udstyret med
elektroniske systemer til selvforsvar. Det danske personel vil
medbringe håndvåben til selvforsvar.
IV. Danmark har gennem mange år haft et
humanitært engagement i Irak. FN vurderer, at samlet 1,5 mio.
mennesker i det nordlige Irak pt. har behov for humanitær
bistand, og den humanitære situation er blevet markant
forværret med ISIL's angreb og overgreb. Hovedprioriteterne
for den igangværende nødhjælpsindsats omfatter
bl.a. fødevareforsyning, vand og sanitet samt basale
sundhedsydelser. FN-kilder forventer samtidig en forøget
tilstrømning af internt fordrevne til områderne
umiddelbart nord og vest for Bagdad samt længere mod syd i de
kommende uger og måneder, bl.a. fordi mange nægtes
adgang til de kurdiske områder.
Den 14. august 2014 opgraderede FN krisen i
Irak til den højeste kategori (»Level 3«),
hvorved den får højeste prioritet i FN-systemet.
Siden ISIL i begyndelsen af juni indledte sin
offensiv i det nordlige Irak, har Danmark i lighed med det
øvrige internationale samfund reageret hurtigt med
yderligere humanitær bistand til ofrene. Danmark har netop
besluttet at yde op til 15 mio. kr. til danske organisationer, der
har humanitære partnerskabsaftaler med Danida, og som har
aktiviteter i Irak. Bevillingen falder i forlængelse af de i
alt 32 mio. kr., Danmark allerede har ydet til humanitær
indsats i Irak i år. Danmark er i forsat dialog med FN og
andre humanitære aktører med henblik på så
effektivt som muligt at understøtte
nødhjælpsindsatsen i Irak - gennem fortsatte
finansielle bidrag og ved at tilbyde relevant ekspertise og
materiel til bl.a. FN.
V. Det folkeretlige grundlag for det danske
bidrag er et samtykke fra Irak.
Den irakiske udenrigsminister har i brev af
25. juni 2014 til FN's generalsekretær understreget, at Irak
står overfor en alvorlig trussel fra ISIL. På den
baggrund opfordrer Irak FN's medlemsstater til efter nærmere
aftale med den irakiske regering at yde støtte til Irak med
henblik på at bekæmpe ISIL og beskytte irakisk
territorium og befolkning. Danmark har ved brev fra
udenrigsministeren af 19. august 2014 svaret på den irakiske
anmodning og bedt den irakiske regering bekræfte, at Danmark
kan yde assistance i henhold til anmodningen af 25. juni. Irak har
i besvarelse af den danske henvendelse i en verbalnote af 21.
august 2014 til Udenrigsministeriet bl.a. hilst dansk militær
assistance velkomment og takket Danmark for viljen til at
hjælpe den irakiske regering.
Endvidere har USA i sin anmodning til Danmark
understreget, at man samarbejder med allierede efter anmodning fra
den irakiske regering om at hjælpe Irak med at slå
tilbage mod ISIL's angreb.
Det er en forudsætning for bidragets
flyvninger til og over Irak, at de nødvendige flytilladelser
fra Irak er opnået.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
VI. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har
afgivet følgende trusselsvurdering:
ISIL har i løbet af få
måneder formået at etablere et stærkt
fodfæste i store dele af det nordlige og vestlige Irak. De
erobrede områder er koncentrerede omkring bymæssig
bebyggelse, grænseovergange til Syrien samt vigtig
infrastruktur. Der er således ikke tale om en egentlig
frontlinje, men mere om punktmæssige kampe i områderne
langs floderne Eufrat og Tigris samt området omkring
Bagdad.
ISIL's militære fremgang er sket i
tæt samarbejde med en række andre sunnimuslimske
oprørsgrupper med rødder i Sadam Husseins gamle
regerings- og sikkerhedsstrukturer. Samtidig har ISIL
løbende gennem overtalelse og trusler formået at
få flere lokale sunnistammer til at deltage i kampene mod de
irakiske sikkerhedsstyrker og de shiamuslimske og kurdiske
militser.
FE vurderer, at ISIL's militære fremgang
i det nordlige Irak i kampene mod de kurdiske styrker
foreløbigt er blevet bremset. Den militære trussel mod
den irakiske by Erbil er således for øjeblikket ikke
længere akut.
FE vurderer, at ISIL ikke har en erobring af
de traditionelle kurdiske områder som primært
mål. Den kurdiske kontrollerede by Kirkuk og de
omkringliggende oliefelter er dog sandsynligvis omfattet af ISIL's
strategiske mål.
Ifølge åbne kilder, som citerer
kilder fra ISIL, skyldes de nylige kampe med de kurdiske styrker
uenighed om en række landområder, som kurderne overtog
kontrollen med, efter at de irakiske sikkerhedsstyrker forlod det
nordlige Irak i juni 2014. ISIL hævder, at der er tale om
landområder, som hører ind under det nyudråbte
kalifat.
ISIL's fremgang skyldes navnlig dens store
mobilitet samt senest brug af tungt materiel, herunder pansrede
køretøjer, som den har erobret løbende fra
syriske og irakiske baser.
En kombination af amerikansk luftstøtte
og våbenleverancer fra både den irakiske
centralregering og USA har betydet, at de irakiske kurdere har
været i stand til at bremse ISIL's fremgang. De irakiske
kurderes militære succes skyldes dog i lige så
høj grad, at de er blevet støttet af mere kamperfarne
kurdiske styrker fra Syrien og Tyrkiet.
Det er sandsynligt, at ISIL fortsat vil
søge at udnytte huller i det kurdiske forsvar til at erobre
omstridte områder. Efter at de irakiske sikkerhedsstyrker
trak sig tilbage fra det nordlige Irak, overtog de kurdiske styrker
en række nye landområder. Dette indebærer, at de
kurdiske styrker nu skal kontrollere ca. 900 km grænse ind
mod resten af Irak, hvilket har vanskeliggjort et effektivt forsvar
mod angreb fra ISIL.
Der er tegn på, at ISIL forsøger
at styrke sin militære tilstedeværelse syd for Bagdad.
Samtidig fortsætter de næsten daglige selvmordsangreb
inde i byen. Disse angreb er navnlig rettet mod de shiadominerede
kvarterer. Det er sandsynligt, at ISIL vil forsøge at
få fodfæste i de sunnidominerede områder i og
omkring Bagdad og med udgangspunkt herfra forsøge at
svække sikkerheden i byen yderligere. FE vurderer dog, at det
er mindre sandsynligt, at ISIL kan indtage Bagdad.
FE vurderer, at truslen fra de irakiske og
kurdiske sikkerhedsstyrker er LAV. Dog vurderer FE, at truslen fra
insiderangreb blandt de irakiske sikkerhedsstyrker er MIDDEL.
Truslen fra indirekte og direkte beskydning er HØJ i
områder med kamphandlinger. I områder, hvor der ikke
foregår kamphandlinger, er truslen fra indirekte og direkte
beskydning MIDDEL. Terrortruslen i Irak, herunder truslen fra
tilbageholdelser, bortførelser og IED, er HØJ.
Truslen fra civile uroligheder i Irak er MIDDEL. Truslen fra
spionage i Irak er HØJ. Truslen fra beskydning af
helikoptere og fly, der flyver i nærheden af kamphandlinger i
hele Irak er HØJ under 5.000 meter (AGL). Den generelle
trussel fra beskydning af luftfartøjer, der flyver i irakisk
luftrum er MIDDEL under 5.000 meter (AGL). FE vurderer videre, at
truslen fra beskydning af luftfartøjer, der flyver over
5.000 meter (AGL) i hele Irak, er LAV.
VII. Det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor det ikke kan udelukkes, at der
bliver tale om anvendelse af militære magtmidler. Det danske
bidrag vil have mandat til magtanvendelse i selvforsvar. På
den baggrund forelægges sagen for Folketinget under
henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at
Folketinget meddeler sit samtykke til udsendelse af det danske
bidrag, som beskrevet ovenfor.
VIII. Regeringen vil løbende vurdere
det danske bidrags sammensætning med henblik på at
sikre en effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle
vise sig hensigtsmæssigt at justere eller forlænge
bidraget væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de i afsnit III
beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
IX. Meromkostningerne forbundet med
udsendelsen af bidraget i en periode på 14 dage er
anslået til ca. 7,5 mio. kr. Meromkostningerne forbundet med
udsendelsen afholdes inden for Forsvarets økonomiske ramme
på § 12.