Skriftlig fremsættelse (25. august
2014)
Udenrigsministeren
(Martin Lidegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om dansk
militært bidrag til støtte for indsatsen i Irak
(Beslutningsforslag nr. B 122)
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
et dansk militært bidrag - efter anmodning fra den irakiske
og den amerikanske regering - stilles til rådighed for den
internationale indsats til støtte til Iraks militære
indsats mod terrorbevægelsen ISIL og for at bistå
myndighederne i Irak med at beskytte civilbefolkningen mod
alvorlige overgreb.
Terrorbevægelsen Islamic State of
Iraq and the Levant (ISIL) har i perioden juni til august 2014, i
alliance med lokale sunnimilitser, taget kontrollen over store dele
af det vestlige og nordvestlige Irak. Med det delvise sammenbrud i
de irakiske sikkerhedsstyrker mødte ISIL indledningsvist kun
begrænset modstand og indtog i juni storbyen Mosul samt flere
oliefelter i det nordlige Irak. ISIL råder over betragtelige
økonomiske og militære midler, som bl.a. er blevet
styrket med kontrollen over oliefelter, omfattende plyndringer og
tvangsbeskatning af befolkningerne i de erobrede områder.
ISIL har udnyttet den udbredte utilfredshed med den fungerende
premierminister blandt irakiske sunnimuslimer. Den uforsonlige
linje over for det sunnimuslimske mindretal og den manglende vilje
til at inddrage kurdere og sunnimuslimer i den politiske proces i
Bagdad har været stærkt medvirkende til den aktuelle
krise. Stigende internationalt og internt pres førte i
begyndelsen af august til udpegelsen af en ny premierminister, der
forventes at danne en ny repræsentativ regering i nær
fremtid. USA havde forinden gjort en direkte militær
intervention betinget af dannelsen af en inklusiv regering med
sunnimuslimsk deltagelse. EU's udenrigsministre hilste på
deres møde den 15. august 2014 udpegelsen af en ny
premierminister samt den amerikanske militære støtte
til de irakiske nationale og kurdiske myndigheders kamp mod ISIL
velkommen. EU-udenrigsministrene understregede endvidere det
europæiske ansvar for at samarbejde med Irak i kampen mod
international terrorisme. Med udsigten til dannelsen af en ny
repræsentativ regering i Bagdad er det forventningen, at
lokale sunnimilitsers tilslutning bag ISIL vil vige til fordel for
støtte til en sådan ny regering. Det er samtidig
forventningen, at de nødvendige tiltag til effektivisering
af de irakiske sikkerhedsstyrker nu vil blive gennemført. De
irakiske sikkerhedstyrker vil dog ikke kunne genindtage de
områder, ISIL har erobret, uden støtte fra lokale
sunnimilitser og ekstern militær assistance - ligesom det var
tilfældet i 2007-2008.
ISIL har konsolideret sine positioner i de
sunnidominerede provinser Anbar og Ninawa samt i området vest
for Bagdad, hvor ISIL har kontrolleret byerne Fallujah og Ramadi
helt eller delvist siden januar 2014. I Nordirak blev ISIL's
fremrykning i første omgang bremset af de kurdiske styrker,
men en senere ISIL-offensiv i juli trængte de kurdiske
styrker tilbage.
ISIL har systematisk begået massive
overgreb, herunder massehenrettelser. FN
sikkerhedsrådsresolution 2170 af 15. august 2014
fordømmer ISIL's grove krænkelser og overgreb mod
civile. Siden ISIL i juni indledte offensiven i det nordlige Irak,
er yderligere hundredetusinder fordrevet fra deres hjem, og FN
estimerer, at der nu er ca. 1-1,2 mio. internt fordrevne. Der er
imidlertid meget stor usikkerhed forbundet med disse tal.
USA har siden august brugt kampfly og
droner i det nordvestlige Irak for at bremse ISIL. ISIL's
militære angreb og overgreb mod civilbefolkningen i det
nordlige Irak fortsætter, men de amerikanske tiltag har
bidraget til at afhjælpe den humanitære krise og
muliggjort, at de kurdiske styrker kunne genindtage områder,
som i de seneste uger var blevet erobret af ISIL.
Der vurderes at være behov for
yderligere støtte til Iraks kamp mod ISIL. Herunder er der
også behov for, i overensstemmelse med princippet om
Responsibility to Protect, at bistå myndigheder i Irak med at
beskytte civilbefolkningen mod alvorlige overgreb.
Den irakiske regering udsendte gennem FN's
sikkerhedsråd den 25. juni 2014 en generel appel til det
internationale samfund om assistance i kampen mod ISIL. Bl.a. med
henvisning til den forværrede humanitære situation i
Irak og risikoen for massive overgreb foranlediget af en
militær offensiv anført af terrorbevægelsen
ISIL, iværksatte USA den 8. august 2014 en militær
operation med målrettede angreb mod ISIL. USA
gennemførte tillige med støtte fra Storbritannien og
Frankrig humanitære operationer til fordel for
yazidi-minoriteten. Da man efterfølgende vurderede, at
risikoen for en akut humanitær katastrofe var aftaget,
indstillede man fra amerikansk side nedkastningen af
nødhjælp og opfordrede samtidig andre lande til at
støtte op om den FN-ledede humanitære indsats. USA
kontaktede efterfølgende en række allierede, og
Danmark har, parallelt med udviklingen i situationen, modtaget en
formel anmodning fra USA om et dansk militært bidrag.
En række lande har enten
påbegyndt eller overvejer leverancer af ammunition, udstyr og
våben eller ikke dødbringende militært materiel
til en indsats i Irak.
Konkret har man fra amerikansk side anmodet
Danmark om et C-130J transportfly samt et mindre logistikhold.
Forsvarsministeriet har meddelt, at Forsvaret har kapacitet til at
stille et C-130J transportfly samt et mindre logistikhold til
rådighed i perioder af op til ca. 14 dage. Hertil kommer
forbindelsesofficerer i relevante hovedkvarterer samt eventuelt et
mindre antal sikringsfolk til varetagelse af sikkerheden
snævert omkring flyet.
For Danmarks vedkommende vil bidraget
bestå af et C-130J transportfly samt personel, jf. nedenfor,
som skal løse transportopgaver til støtte for den
amerikansk-ledede operation i Irak. Opgaverne inkluderer, som
udgangspunkt, transport af personel, våben, ammunition,
materiel og forsyninger til de irakiske og kurdiske styrker, samt
øvrige samarbejdspartnere. Flyet vil ligeledes kunne
transportere nødhjælp, men FN har hidtil afvist at
benytte militærfly hertil i den givne situation.
Det forventes, at transportopgaven
primært vil skulle foregå fra europæiske lande
til destinationer bl.a. i Irak. Det vil således forekomme, at
dansk personel vil befinde sig på irakisk territorium. Dertil
kommer eventuelt flyvninger internt i Irak. Det kan imidlertid ikke
udelukkes, at der bliver behov for også at beflyve andre
lande.
Bidraget, som anmodet af amerikanerne, er
af hastende karakter. Det amerikanske forsvar kan for
nærværende ikke fastsætte varigheden af behovet
for dansk støtte. Der søges om Folketingets opbakning
til udsendelse af bidraget, i en periode efter behov,
foreløbig frem til årsskiftet 2014-2015. Bidraget
udsendes som udgangspunkt i perioder af op til ca. 14 dages
varighed.
Det danske bidrag forventes underlagt
amerikanske myndigheder under operativ kontrol. Den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando. Det danske bidrag forventes at
omfatte op til ca. 55 personer inkl. logistikhold og
forbindelsesofficerer og eventuelt et mindre antal ekstra
sikringsfolk til varetagelse af sikkerheden snævert omkring
flyet.
Udover selvforsvar vil det danske bidrag
ikke være bemyndiget til magtanvendelse. Det danske C-130J
transportfly er ikke bevæbnet, men er alene udstyret med
elektroniske systemer til selvforsvar. Det danske personel vil
medbringe håndvåben til selvforsvar.
Det folkeretlige grundlag for det danske
bidrag er et samtykke fra Irak.
Den irakiske udenrigsminister har i brev af
25. juni 2014 til FN's generalsekretær understreget, at Irak
står overfor en alvorlig trussel fra ISIL. På den
baggrund opfordrer Irak FN's medlemsstater til efter nærmere
aftale med den irakiske regering at yde støtte til Irak med
henblik på at bekæmpe ISIL og beskytte irakisk
territorium og befolkning. Danmark har ved brev fra
udenrigsministeren af 19. august 2014 svaret på den irakiske
anmodning og bedt den irakiske regering bekræfte, at Danmark
kan yde assistance i henhold til anmodningen af 25. juni. Irak har
i besvarelse af den danske henvendelse i en verbalnote af 21.
august 2014 til Udenrigsministeriet bl.a. hilst dansk militær
assistance velkomment og takket Danmark for viljen til at
hjælpe den irakiske regering.
Endvidere har USA i sin anmodning til
Danmark understreget, at man samarbejder med allierede efter
anmodning fra den irakiske regering om at hjælpe Irak med at
slå tilbage mod ISIL's angreb.
Det er en forudsætning for bidragets
flyvninger til og over Irak, at de nødvendige flytilladelser
fra Irak er opnået.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de i afsnit III
beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.