Betænkning afgivet af Europaudvalget
den 28. maj 2014
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 6.
maj 2014 og blev herefter henvist til behandling i
Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Venstres, Socialdemokratiets, Det Radikale
Venstres, Socialistisk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget understreger, at Danmarks interesser og
værdier varetages bedst gennem et stærkt
europæisk samarbejde med Danmark så tæt på
kernen af EU som muligt. EU-medlemskabet strider ikke imod
medlemsstaternes selvbestemmelse, men øger derimod
medlemsstaternes muligheder for at påvirke den globale
udvikling.
Det er partiernes klare opfattelse, at
Dansk Folkepartis forslag om et velfærdsforbehold vil skade
Danmarks interesser, betyde, at Danmark vil blive isoleret i
samarbejdet om løsningen af Europas udfordringer og
dermed også Danmarks udfordringer, og føre
Danmark længere væk fra EU.
Særlig et lille land med en
åben økonomi som Danmark bliver dybt påvirket af
udviklingen i resten af Europa og verden. Medlemskabet af EU sikrer
Danmark indflydelse på en lang række områder,
hvilket bringer store fordele for både danske virksomheder og
danske borgere. EU's indre marked sikrer Danmark vækst og job
i tusindvis, som et velfærdsforbehold vil underminere til
stor skade for Danmark.
Partierne bemærker desuden,
at det foreslåede velfærdsforbehold vil kræve en
traktatændring for at kunne træde i kraft.
Partierne mener ikke, at det er i Danmarks interesse at
arbejde for flere danske undtagelser til EU-samarbejdet, da danske
interesser bedst varetages med Danmark som et engageret og centralt
medlem af EU.
Partierne understreger endelig vigtigheden
af det brede samarbejde i Folketinget om europapolitikken og
opfordrer til konsensus om at arbejde for en ændring af
EU's gældende regelsæt frem for en
traktatændring. Det er partiernes opfattelse, at det
er den bedste fremgangsmåde til at imødegå,
at danske velfærdsydelser kommer under pres, samt at sikre en
rimelighed i forhold til, hvornår man som vandrende
arbejdstager har ret til danske velfærdsydelser.
Partierne kan derfor ikke
støtte Dansk Folkepartis beslutningsforslag om at
indføre et velfærdsforbehold.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte forslaget, da Enhedslisten finder, det er for
begrænset. Ifølge sin ordlyd er formålet med
beslutningsforslaget at sikre, at Danmark kan opretholde
optjeningsprincipper for sociale ydelser. Enhedslisten er enig i,
at det er det danske Folketing og ikke EU, der skal bestemme
reglerne for adgang til velfærdsydelser, men Enhedslisten er
principielt modstander af, at der skal være optjeningskrav i
forbindelse med velfærdsydelser. Det vil medføre
diskrimination af danske og udenlandske statsborgere, der af
forskellige grunde ikke opfylder optjeningskravene, samtidig med at
de skal betale skat efter samme regler som herboende. Hertil
kommer, at det ikke er tilstrækkeligt med et forbehold for
sociale ydelser. Enhedslisten finder, at EU's indblanding i
reglerne for arbejdsmarkedet, f.eks. udstationeringsdirektivet og
EU-Domstolens fortolkninger af dette, som har begrænset
medlemslandenes ret til at stille de samme krav til udstationerende
virksomheder som til danske virksomheder, er et lige så stort
problem. En eventuelt krav om en »femte undtagelse «
bør derfor i det hele taget omfatte EU's social- og
arbejdsmarkedspolitik og formuleres meget præcist, så
det gøres klart, at EU's regler om fri bevægelighed
ikke har indflydelse på Danmarks ret til suverænt at
fastlægge regler for arbejdsmarked og social- og
velfærdspolitik samt skattepolitik - således som
japartierne har lovet os siden afstemningen om dansk medlemskab af
EF i 1972.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Liberal Alliances medlem af udvalget
udtaler, at LA er af den overbevisning, at Danmark selv skal kunne
fastsætte relevante optjeningskrav og tildelingskriterier for
offentlige ydelser, og at landet, om nødvendigt, skal sikre
et velfærdsforbehold for at opnå national
selvbestemmelse. LA noterer sig, at en måling viser, at cirka
to tredjedele af danskerne er bekymrede over udviklingen mod en
europæisk social union, mens de specifikt støtter
brugen af optjeningsprincipper. LA anbefaler på den baggrund,
at der afholdes en vejledende folkeafstemning om et dansk
velfærdsforbehold, der kan danne grundlag for danske
forhandlinger med relevante EU-organer.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Benny Engelbrecht (S) Bjarne
Laustsen (S) Jeppe Bruus (S) Jens Joel (S) Morten Bødskov
(S) nfmd. Trine Bramsen (S) Jeppe
Kofod (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Holger K. Nielsen (SF) Nikolaj Villumsen
(EL) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Erling Bonnesen
(V) Claus Hjort Frederiksen (V) Esben Lunde Larsen (V) Eva Kjer
Hansen (V) fmd. Henrik
Høegh (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Sophie Løhde (V)
Pia Adelsteen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Christian Langballe (DF) Mette Bock (LA) Per Stig Møller
(KF) Lars Barfoed (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 117
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til betænkning over B
117 |
|