Fremsat den 2. maj 2014 af Frank Aaen (EL)
og Pernille Skipper (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om
nedsættelse af en kommission til
undersøgelse af politiets og andre myndigheders behandling
af politianmeldelser indgivet af Divine Business Solutions ApS og
Lisborg Holding ApS og forhold relateret hertil hos bl.a. SKAT
Folketinget pålægger regeringen at
nedsætte en undersøgelseskommission til hurtigst
muligt at gennemføre en uvildig undersøgelse af
politiets og andre myndigheders behandling af politianmeldelser
indgivet af Divine Business Solutions ApS og Lisborg Holding ApS
den 17. april 2007 og efterfølgende og af forhold relateret
hertil hos bl.a. SKAT, herunder Justitsministeriets rolle i
forbindelse hermed. Den uvildige undersøgelse skal
gennemføres i henhold til de bemærkninger og bilag,
der er angivet i dette beslutningsforslag, og lov om
undersøgelseskommissioner. Folketinget pålægger
endvidere regeringen at bevilge fri proces til forurettede til sag
nr. H-99-10 ved Sø- og Handelsretten og eventuel
anke/kære heraf og til eventuelle civile søgsmål
i forbindelse med de forhold, som denne uvildige
undersøgelse omfatter, og eventuelt anke/kære heraf,
hvor det kan ske med henvisning til retsplejeloven og/eller ved at
fremsende et eller flere aktstykker til Folketingets Finansudvalg
herom.
Bemærkninger til forslaget
Nedenfor er et resumé af den sag og de
problemstillinger, som dette beslutningsforslag omfatter.
Som bilag 1 er vedlagt en oversigt over de
spørgsmål, Folketingets Retsudvalg har stillet om
sagen, og de bilag, udvalget har om sagen.
Af bilag 2 fremgår præciseringer,
som bør gælde for den uvildige undersøgelse i
henhold til lov om undersøgelseskommissioner.
Af bilag 3 fremgår dele af de opgaver,
der bør indgå i kommissoriet for den uvildige
undersøgelse.
Af bilag 4 fremgår de delrapporteringer,
som den uvildige undersøgelse bør foretage.
REU alm. del - bilag 415 (folketingsåret
2012-13) indeholder et mere detaljeret resumé af denne
sag.
Af bilag 5 fremgår præciseringer
med hensyn til bevilling af fri proces.
Af bilag 6 fremgår denne sags betydning
for andre sager.
Resume af
baggrund
It-firmaet Divine Business Solutions (Divine)
indgav den 17. april 2007 den første politianmeldelse mod
firmaets tidligere tekniske direktør, der også var
medlem af selskabets direktion, jf. REU alm. del - bilag 300
(folketingsåret 2010-11 (1. samling)).
Sagen har nu verseret i 7 år. Det er
blevet nødvendigt, at Folketinget som følge af sagens
højst besynderlige forløb griber ind i en
grundlæggende enkel og veldokumenteret sag om retsstridig
fjernelse og sletning af software fra et it-firma. Sagen omfatter
også mulig strafbehæftet krænkelse af
markedsføringsloven og lov om ophavsret i forbindelse med
videreudvikling af denne software m.m.
Divine udviklede kundetilpassede systemer til
virksomhedsstyring baseret på Microsofts Navision med fokus
på elektronisk handel mellem virksomheder inden for
solenergibranchen.
Politianmeldelsen omfatter moderselskabet i
VKR-koncernen (VKR Holding A/S med hovedsæde i Danmark), hvor
datterselskaberne SolarCAP A/S og General Solar Systems GmbH (GSS)
var Divines kunder, og datterselskabet WindowMaster A/S. Den
leverandør, der overtog videreudviklingen af softwaren for
VKR-koncernen, er også politianmeldt. Det drejer sig om
virksomheden Cabus Business Solutions GmbH, jf. REU alm. del -
bilag 415 (folketingsåret 2012-13).
Direktionen i Done IT ApS er også
politianmeldt i forbindelse med forholdene vedrørende
VKR-koncernen, jf. REU alm. del - bilag 407 (folketingsåret
2012-13). I avisartiklen med overskriften »Divine-mails
afslører fup med licenser« bragt i Berlingske Tidende
den 13. februar 2009 er Done IT ApS ikke nævnt ved navn, jf.
REU alm. del - bilag 407 (folketingsåret 2012-13).
Hvorfor en
undersøgelse er nødvendig
En undersøgelse er nødvendig,
fordi den politimæssige efterforskning og anklagemyndighedens
håndtering af veldokumenterede muligt strafbare forhold har
været præget af, at der i perioder intet er sket, og at
faktuelle informationer er blevet ignoreret. Det stiller
spørgsmål ved, om forurettede har fået den
retssikkerhed, som forurettede har krav på. Samtidig har
sagsbehandlingen været højst besynderlig, og mange
kritisable hændelser har fundet sted i denne sag, som normalt
aldrig sker i denne type af sager, eksempelvis følgende:
- Det fremgår
af svar på REU alm. del - spørgsmål 922 og 924
(folketingsåret 2008-09), at politidirektører har
ført telefonsamtaler med den politianmeldte administrerende
direktør for VKR-koncernen.
- Det fremgår
af REU alm. del - bilag 222 (folketingsåret 2012-2013), at
der er indicier for, at der blev lækket oplysninger om
forestående ransagninger til VKR-koncernen.
- At VKR-koncernen
har betalt honorar til den politianmeldte tidligere tekniske
direktør via et selskab på Kanaløerne, hvor
SKAT har truffet afgørelse om at forholdene om skattelyet er
lovlige, jf. REU alm. del - bilag 407 (folketingsåret
2012-13), virker besynderligt.
- VKR-koncernen har
indrømmet, at den har søgt at sløre, at den
tidligere tekniske direktør i strid med sin
konkurrenceklausul arbejdede for VKR-koncernen med videreudvikling
af den software, han på utilbørlig vis havde fjernet
fra Divine og overgivet til VKR, jf. REU alm. del - bilag 407
(folketingsåret 2012-13).
- Forurettede er
blevet nægtet aktindsigt i alle sagsakter hos Statsadvokaten
for Særlig Økonomisk Kriminalitet (SØK), jf.
REU alm. del - bilag 434 (folketingsåret 2010-11).
- En række
akter er bortkommet fra politiet, anklagemyndigheden og andre
myndigheder, hvor enkelte senere atter er dukket op, når
klagefristen over politi og anklagemyndighed var overskredet, jf.
REU alm. del - bilag 457 (folketingsåret 2010-11 (1.
samling)) og REU alm. del - bilag 414 (folketingsåret
2012-13).
- Justitsministeren
er blevet underrettet om sagen ifølge akter fra
Civilstyrelsen, mens Justitsministeriet afviser, at der i
ministeriet findes akter om sagen fra Civilstyrelsen, jf. REU alm.
del - bilag 409 (folketingsåret 2012-13).
- Justitsministeren
har afvist Folketingets Retsudvalgs anmodninger om at fremsende
specifikke journallister og dokumenter, der kunne belyse sagen,
på trods af at Retsudvalget havde anmodet om at få dem
oversendt som fortrolige dokumenter, jf. svar på REU alm. del
- spørgsmål 323-332 (folketingsåret
2011-12).
Sagsgenstand
på mange millioner kroner
Softwaren, som den tidligere tekniske
direktør er politianmeldt for at have fjernet og slettet,
havde i 2006 kostet ca. 25 mio. kr. at udvikle, jf. REU alm. del -
bilag 413 (folketingsåret 2012-13).
De sidste 12 måneder forud for de
forhold, der er politianmeldt i denne sag, havde Divine en
omsætning på ca. 20 mio. kr. og et overskud på
ca. 10 mio. kr. Divines omsætning gik fra og med den 1.
december 2006 i nul som følge af de forhold, der er
politianmeldt, jf. REU alm. del - bilag 413 (folketingsåret
2012-13).
Siden forholdene blev politianmeldt for ca. 7
år siden, har Divine haft omfattende omkostninger, fordi
politiet ikke har foretaget den efterforskning og truffet de
afgørelser, som virksomheden med rette kunne forvente.
Det fremgår af REU alm. del - bilag 222
(folketingsåret 2012-13), at der i et bestyrelsesprotokollat
fra 2008 fra SolarCAP A/S står, at Divines software var en
forudsætning for, at selskabet nåede en væsentlig
vækst i omsætningen til 100 mio. euro i 2007, og at
denne vækst ikke havde været mulig uden Divines
software. VKR-koncernen anvendte allerede fra 2006 Divines software
i datterselskaber i seks lande i Europa. Det fremgår
også af REU alm. del - bilag 222 (folketingsåret
2012-13), at der i et bestyrelsesprotokollat fra 2008 fra SolarCAP
A/S står, at ca. 75 pct. af den software, Divine havde
udviklet, kunne anvendes af et andet datterselskab, WindowMaster
A/S, i VKR-koncernen, hvor WindowMaster A/S har et helt andet
forretningsområde end de selskaber, Divine havde leveret
softwaren til.
Afgørelser i sagen
I foråret 2009 blev sagen overdraget til
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet
(SØK), der den 16. september 2009 indstillede
efterforskningen og opgav sigtelsen mod den tidligere tekniske
direktør.
SØK's afgørelse blev
påklaget til Rigsadvokaten af Divines advokat med det
resultat, at SØK atter den 13. november 2009 af
Rigsadvokaten blev pålagt at genoptage efterforskningen og
sigte den tidligere tekniske direktør.
Den 1. marts 2010 kom SØK igen til det
resultat, at sigtelsen skulle opgives og efterforskningen skulle
standses. Efter en ny klage fra Divines advokat kom Rigsadvokaten
til samme konklusion som SØK den 4. januar 2012.
Den 15. marts 2013 rettede Divines advokat
atter henvendelse til Rigsadvokaten med nye oplysninger, der
ifølge klageskrivelsen beviste, at Rigsadvokatens og
SØK's tidligere afgørelser i sagen var baseret
på falske forklaringer fra den tidligere tekniske
direktør, jf. REU alm. del - bilag 222 (folketingsåret
2012-13).
Den 16. juli 2013 traf SØK
afgørelse om ikke at genoptage efterforskning og om ikke at
foretage sigtelser. Forurettedes advokat har den 9. august 2013
påklaget afgørelsen til Rigsadvokaten, der endnu ikke
har behandlet klagen, jf. REU alm. del - bilag 408
(folketingsåret 2012-13).
I deres begrundelse betvivlede SØK ikke
rigtigheden af de nye oplysninger. Men SØK brugte som
begrundelse, at det anmeldte databedrageri efter deres vurdering
var et resultat af »en række uheldige
omstændigheder«, og at det efter deres vurdering ikke
var »bevidst« (ikke foretaget med vilje). Sammenholdes
SØK's afgørelse med REU alm. del - bilag 408 og 415
(folketingsåret 2012-2013), virker disse udsagn fra
SØK højst besynderlige.
Principielle
aspekter i sagen
Forslagsstillerne finder, at der er
usædvanlig mange besynderlige forhold ved det offentliges
sagsbehandling relateret til disse sager, hvilket i sig selv
berettiger til en uvildig undersøgelse.
Det principielle i sagen er, hvorvidt den
danske statsadministration har medvirket til, at der ikke er lighed
for loven i Danmark.
Det er af afgørende betydning for, at
Danmark kan være en retsstat, og dermed for demokratiet i
Danmark, at befolkningen kan have og har fuld tillid til politiet,
anklagemyndigheden og SKAT. Det omfatter også, at der skal
være retssikkerhed for det enkelte individ, og at den
nuværende lovgivning ikke skal tillade, at det offentlige
foretager systematisk krænkelse af menneskerettigheder for
borgere og virksomheder. Dette skal også gælde for
forurettede. Det er forslagsstillernes mål, at dette
beslutningsforslag kan bidrage til at sikre dette.
Valg af
undersøgelsesform
De myndigheder og personer, der er omfattet af
den uvildige undersøgelse, omfatter bl.a. flere
politikredse, flere statsadvokaturer, Rigsadvokaten og
nuværende/tidligere tjenestemænd i bl.a.
Justitsministeriet og Statsministeriet. De myndigheder, man
således normalt ville anmode om at udføre
undersøgelser af disse forhold, kan således
måske selv være involveret heri.
En undersøgelse af denne sag vil
kræve afhøring af vidner. Eneste lovgrundlag for
vidnepligt for afhøring af vidner i forbindelse med en
uvildig undersøgelse er lov om
undersøgelseskommissioner, hvor sådanne
vidneforklaringer vil være omfattet af strafansvar for falsk
forklaring.
Derfor omfatter beslutningsforslaget, at den
uvildige undersøgelse skal ske i henhold til lov om
undersøgelseskommissioner, at den skal omfatte
afhøring af vidner, og at den skal foretage retlige
vurderinger.
Den uvildige undersøgelse bør
ske i henhold til de præciseringer, der er angivet i forhold
til lov om undersøgelseskommissioner i bilag 2. Dette skal
give undersøgelseskommissionen de arbejdsvilkår, som
den antages at få brug for til denne undersøgelse.
At undersøgelseskommissionen
»hurtigst muligt« skal gennemføre den uvildige
undersøgelse, betyder, at hurtig gennemførelse har
prioritet frem for omkostninger, hvor begrundelsen herfor er, at
vitale samfundsinteresser står på spil.
Kommissorium
I overensstemmelse med lov om
undersøgelseskommis- sioner § 1, stk. 4, sker den
fornødne nærmere udformning af bestemmelserne om
kommissionens opgaver og sammensætning, ud over det her
angivne, i samråd med Udvalget for Forretningsordenen eller
et underudvalg nedsat af udvalget. Beslutningsforslaget
indebærer, at Udvalget for Forretningsordenen eller dette
underudvalg nedsat af udvalget har ret til uvildig advokatbistand
til udformning af kommissoriet for den uvildige
undersøgelse. Dette fremhæves, fordi
Justitsministeriet er omfattet af den uvildige
undersøgelse.
Kommissoriet for den uvildige
undersøgelse bør omfatte punkterne i bilag 3, og der
bør foretages delrapporteringer som angivet i bilag 4.
Fri
proces
Dette beslutningsforslag indebærer, at
sag nr. H-99-10 ved Sø- og Handelsretten og eventuelle
civile søgsmål i forbindelse med de forhold, som denne
uvildige undersøgelse omfatter, alle er af principiel
karakter, og at de alle har almindelig offentlig interesse.
Forslagsstillerne finder også, at begge dele var
tilfældet, da forurettede fik afslag på fri proces.
Beslutningsforslaget indebærer derfor,
at forurettede skal bevilges fri proces svarende til
retsplejelovens § 331, stk. 1, nr. 1-4, og/eller ved at
fremsætte et eller flere aktstykker, og at forurettede har
ret til selv at vælge de advokater, de skal
repræsenteres af i forbindelse med fri proces.
Beslutningsforslaget indebærer, at der
bør gives en bevilling, så forurettede hverken
påføres omkostninger i forbindelse med disse sager
eller i forbindelse med den uvildige undersøgelse.
Referencer
Når der refereres til forurettede,
drejer det sig om selskaberne Divine Business Solutions ApS
(cvr-nr. 29137560), også kaldet Divine, og Lisborg Holding
ApS (cvr-nr. 28987528), hvor den ultimative hovedaktionær er
Tom Lisborg. Tom Lisborg er administrerende direktør for
begge selskaber.
Statsadvokaten for Særlig
Økonomisk Kriminalitet (SØK) har ændret navn
til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK). For at undgå
navneforvirring er der alle steder udelukkende anvendt det
første navn.
Bilag 1
Oversigt over spørgsmål fra
Retsudvalget til justitsministeren om denne sag
Folketingets Retsudvalg har indtil nu stillet
mere end 100 spørgsmål om forhold i denne sag. En
oversigt over spørgsmål stillet inden
fremsættelse af dette beslutningsforslag er angivet
nedenfor:
- Den 11. april 2012: REU alm. del -
spørgsmål 667-676 (folketingsåret 2011-12).
- Den 3. januar 2012: REU alm. del -
spørgsmål 321-348 (folketingsåret 2011-12).
- Den 17. november 2011: REU alm. del -
spørgsmål 181-217 (folketingsåret 2011-12).
- Den 31. oktober 2011: REU alm. del -
spørgsmål 100 (folketingsåret 2011-12).
- Den 28. juli 2011: REU alm. del -
spørgsmål 1185-1200 (folketingsåret 2010-11, 1
samling).
- Den 19. juli 2011: REU alm. del -
samrådsspørgsmål BC, BD og BE til
justitsministeren (folketingsåret 2010-11, 1 samling).
- Den 19. juli 2011: REU alm. del -
spørgsmål 1164-1173 (folketingsåret 2010-11, 1.
samling).
- Den 16. juni 2011: REU alm. del -
spørgsmål 1050-1053 (folketingsåret 2010-11, 1.
samling).
- Den 9. juni 2011: REU alm. del -
spørgsmål 1024 (folketingsåret 2010-11, 1.
samling).
- Den 1. juni 2011: REU alm. del -
spørgsmål 972-1008 (folketingsåret 2010-11, 1.
samling).
- Den 30. maj 2011: REU alm. del -
spørgsmål 918 (folketingsåret 2010-11, 1.
samling).
- Den 11. april 2011: REU alm. del -
samrådsspørgsmål AR, AS, AT, AU og AV til
justitsministeren (folketingsåret 2010-11, 1. samling).
- Den 1. november 2010: REU alm. del -
spørgsmål 158-166 (folketingsåret 2010-11, 1.
samling).
- Den 31. august 2010: REU alm. del -
spørgsmål 1476-1485 (folketingsåret
2009-10).
- Den 19. juni 2009: REU alm. del -
spørgsmål 922-937 (folketingsåret 2008-09).
- Den 26. februar 2009: REU alm. del -
spørgsmål 514-517 (folketingsåret 2008-09).
- Den 17. februar 2009: REU alm. del -
spørgsmål 463 (folketingsåret 2008-09).
Endvidere er der den 2. november 2011 stillet
§ 20-spørgsmål nr. S 494 (folketingsåret
2011-12) om sagen.
Spørgsmål stillet i
folketingsåret 2010-11 via Retsudvalget til justitsministeren
efter den 30. maj 2011 er ikke blevet besvaret på nær
spørgsmål 1051, 1052 og 1053. Disse
spørgsmål er genfremsat som spørgsmål
181-217 og 321-348 i folketingsåret 2011-12.
Folketingets Retsudvalgs bilag om denne sag
er:
- Folketingsåret 2010-11 (1. samling):
REU alm. del - bilag 194, 295, 300, 412, 423, 434, 456 og 457.
- Folketingsåret 2011-12: REU alm. del -
bilag 340.
- Folketingsåret 2012-13: REU alm. del -
bilag 222, 225, 289, 294, 407, 408, 409, 412, 413, 414 og 415.
Kort resume af indhold af Folketingets
Retsudvalgs bilag om sagen:
Folketingsåret
2010-11 (1. samling):
- REU alm. del - bilag 194 (dateret den 11.
januar 2011) er en skrivelse dateret den 11. januar 2011 fra
forurettedes advokat til justitsministeren samt en skrivelse
dateret den 8. marts 2010 fra forurettedes advokat til
justitsministeren og en avisartikel dateret den 9. marts 2010 fra
Berlingske Tidende.
- REU alm. del - bilag 295 (dateret den 22.
februar 2011) er en skrivelse dateret den 22. februar 2011 fra
forurettedes advokat til justitsministeren.
- REU alm. del - bilag 300 (dateret den 1.
marts 2011) er en skrivelse fra forurettedes advokat til
justitsministeren.
Med hensyn til inhabilitet henledes
opmærksomheden særlig på bilag 4 i
skrivelsen.
- REU alm. del - bilag 423 (dateret den 25.
april 2011) er en telefax fra et kronvidne til Rigsadvokaten,
vidneerklæring fra kronvidnet, politiakter om planlagte
ransagninger og politiets sagsfremstilling, begge lækket til
medierne.
- REU alm. del - bilag 434 (dateret den 29.
april 2011) er et notat i forbindelse med forurettedes
foretræde den 5. maj 2011 for Retsudvalget.
- REU alm. del - bilag 456 (dateret den 5. maj
2011) er et talepapir fra forurettedes foretræde den 5. maj
2011 for Retsudvalget.
- REU alm. del - bilag 457 (dateret den 10.
maj 2011) er avisartikler om den besynderlige sagsbehandling hos
politiet, svar fra Justitsministeriet til forurettedes advokat og
skrivelse fra forurettedes advokat til justitsministeren dateret
den 7. november 2008.
Folketingsåret
2011-12:
- REU alm. del - bilag 340 (dateret den 10.
april 2012) er en klageskrivelse fra forurettedes advokat til
Rigsadvokaten m.fl. vedrørende Done IT under konkurs og
politianmeldelser i forbindelse hermed.
Folketingsåret
2012-13:
- REU alm. del - bilag 222 (dateret den 15.
marts 2013) vedrører skrivelse fra forurettedes advokat til
Rigsadvokaten med krav om genoptagelse af straffesagen.
- REU alm. del - bilag 225 (dateret den 18.
marts 2013) vedrører konsekvenser af Rigsadvokatens
afgørelse af 4. januar 2012.
- REU alm. del - bilag 289 (dateret den 7. maj
2013) vedrører talepapir fra Divines foretræde for
Retsudvalget.
- REU alm. del - bilag 294 (dateret den 15.
maj 2013) vedrører anmodning fra forurettede om en
undersøgelseskommission.
- REU alm. del - bilag 407 (dateret den 17.
september 2013) er udvalgte avisartikler og pressemeddelelser.
- REU alm. del - bilag 408 (dateret den 18.
september 2013) er SØK's afgørelse dateret den 16.
juli 2013 og klageskrivelse fra forurettedes advokat til
Rigsadvokaten dateret den 9. august 2013. Det fremgår nederst
på side 14 i skrivelsen fra forurettedes advokat, at det
efter hans vurdering vil være en overtrædelse af
artikel 6 - om retten til en retfærdig rettergang - i
konventionen til beskyttelse af menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder, hvis Rigsadvokaten
stadfæster SØK's afgørelse.
- REU alm. del - bilag 409 (dateret den 18.
september 2013) er skrivelser fra hhv. Civilstyrelsen,
Procesbevillingsnævnet og Justitsministeriet for perioden
december 2011 til juli 2013 vedrørende fri proces og
editionsbegæringer.
- REU alm. del - bilag 412 (dateret den 19.
september 2013) er skrivelser fra Statsadvokaten i Viborg,
Justitsministeriet, Skatteministeriet og Advokatnævnet om
akter, der er bortkommet, vedrørende sagen.
- REU alm. del - bilag 413 (dateret den 19.
september 2013) er revisorerklæringer fra en statsautoriseret
revisor til SØK og skrivelser fra forurettedes advokat til
Rigsadvokaten vedrørende politianmelderser med relation til
voldgiftssagen og Rigsadvokatens afgørelse herom.
- REU alm. del - bilag 414 (dateret den 19.
september 2013) er flere skrivelser fra forurettedes advokat til
Rigsadvokaten vedrørende kontakter mellem de politianmeldte
og polititjenestemænd, afslag på aktindsigt til brug
for klageskrivelse til Rigsadvokaten over afgørelse fra
SØK og skrivelse vedrørende besynderlige forhold med
hensyn til besvarelse på anmodning om aktindsigt fra
Sydøstjyllands Politi.
Folketingets Retsudvalg
nægtet adgang til dokumenter
Via Folketingets Retsudvalg er der stillet
spørgsmål 323-332 til justitsministeren i
folketingsåret 2011-12 om at oversende en række
specifikke dokumenter og journallister som fortrolige dokumenter
til Folketingets Retsudvalg til belysning af en række af de
besynderlige forhold i denne sag. Justitsministeren har afvist
dette.
Bilag 2
Præciseringer, som skal gælde for
den uvildige undersøgelse i henhold til lov om
undersøgelseskommissioner
Den uvildige undersøgelse skal ske i
henhold til lov om undersøgelseskommissioner, hvor flg.
præciseringer bør gælde for denne
undersøgelse:
1) Undersøgelseskommissionen skal
undersøge og redegøre for det faktiske
begivenhedsforløb og beslutningsprocesser omfattet af
kommissoriet og foretage en retlig vurdering til belysning af, om
der foreligger grundlag for, at det offentlige kan søge
nogen draget til ansvar for forhold omfattet af kommissoriet.
2) For så vidt angår ministre, vil
undersøgelseskommissionens opgave alene være at
undersøge og redegøre for de faktiske
omstændigheder, der har relevans for Folketingets egen
stillingtagen til spørgsmålet om ministres politiske
og/eller retlige ansvar, jf. lovens § 4, stk. 4.
3) Undersøgelseskommissionen har ret
til at anmode særligt sagkyndige om en udtalelse eller om
anden bistand, hvor disse sagkyndige kan omfatte både
uvildige efterforskere, advokater, konsulenter, revisorer,
specialister og forurettede, i det omfang kommissionen selv finder
behov for det. Yderligere skal det fremhæves, at
undersøgelseskommissionen har ret til selv at vælge
den sekretariatsbistand og anden praktisk bistand, som den
ønsker stillet til rådighed.
Undersøgelseskommissionen skal tillige kunne anmode om, at
myndigheder i udlandet bistår med hensyn til forhold i denne
sag.
4) Undersøgelseskommissionen skal have
adgang til alle akter og informationer, herunder trykte og
elektroniske, hos alle statslige myndigheder, inklusive politiet og
anklagemyndigheden. Det omfatter desuden personaleakter for
statsligt ansatte, i det omfang undersøgelseskommissionen
selv finder behov for det. Det omfatter også, at
undersøgelseskommissionen får fuld adgang til alle
akter hos SKAT af betydning for de indgivne politianmeldelser.
5) Undersøgelseskommissionen skal have
kompetence til selvstændigt at indkalde og afhøre alle
de vidner, som den ønsker, under vidneansvar, alle
tjenestemænd og alle andre offentligt ansatte bemyndiges til
frit uden restriktioner af nogen art at afgive vidneforklaring i
forbindelse hermed, og afgivne vidneforklaringer skal
protokolleres. Embedsmænd og offentligt ansatte fra
ministerier, som ikke er direkte omfattet af den uvildige
undersøgelse, kan således også afhøres
som vidner.
6) I det omfang lovgivningen giver mulighed
for det, skal Undersøgelseskommissionen bemyndiges til at
kunne anmode om, at der gennemføres ransagninger for at
sikre bevismateriale af betydning for gennemførelse af den
uvildige undersøgelse, hvilket også omfatter ret til
at fremsætte anmodninger om ransagninger i udlandet.
7) Undersøgelseskommissionen har ret
til uhindret at udlevere kopi af akter, data og informationer til
forurettede, uden at disse anonymiseres, hvis det skønnes,
at det kan fremme undersøgelseskommissionens arbejde.
8) Undersøgelseskommissionen har ret og
pligt til at informere regeringen og Folketingets Retsudvalg, hvis
undersøgelseskommissionen bliver opmærksom på
utilbørlig påvirkning af
undersøgelseskommissionens arbejde.
Undersøgelseskommissionen kan indstille til regeringen, at
tjenestemænd suspenderes eller overflyttes til andet arbejde,
mens den uvildige undersøgelse pågår.
Folketingets Retsudvalg skal samtidig informeres herom.
Bilag 3
Opgaver, der skal indgå i kommissorium
for den uvildige undersøgelse
Kommissoriet for den uvildige
undersøgelse bør bl.a. omfatte nedenstående
spørgsmål:
1) Om der er tilgået Folketingets
Retsudvalg såvel urigtige som vildledende og mangelfulde
oplysninger ved besvarelsen af spørgsmål fra
Folketingets Retsudvalg til Justitsministeriet om denne sag.
2) Om der er sket en utilbørlig
påvirkning af sagsbehandlingen hos politiet og
anklagemyndigheden eller en positiv særbehandling af de
politianmeldte, herunder om formålet har været at
forhindre, at de indgivne politianmeldelser blev efterforsket og
retsforfulgt objektivt korrekt. Det omfatter gennemførelse
eller undladelse af efterforskning i form af afhøringer,
opkaldslister, ransagninger og sikring af beviser og beslutninger
med hensyn til at rejse sigtelser, at indstille efterforskning og
at opgive påtale, herunder om der er blevet foretaget
nødvendige tiltag til at sikre, at de politianmeldte
personer ikke har kunnet afstemme deres forklaringer. Hvis beviser
mod de politianmeldte i denne sag er gået tabt, ønskes
den mulige betydning heraf afdækket. Hvis efterforskningen i
perioder er blevet indstillet, ønskes undersøgt, om
beslutninger herom har været objektivt korrekt
gennemført og begrundede.
3) Om der er foregået en objektivt
korrekt behandling af de indgivne politianmeldelser, hvilket bl.a.
omfatter den efterforskning og behandling, som henholdsvis politiet
og anklagemyndigheden har udført eller burde have
udført i anledning af de indgivne politianmeldelser, klager
og klageskrifter.
4) Om politiet eller anklagemyndigheden har
begået fejl ved behandling af de indgivne politianmeldelser,
klager eller klageskrifter eller afgivelse af udtalelser samt
konsekvenserne heraf.
5) Årsagerne til de forhold, som giver
anledning til undren ved politiets og anklagemyndighedens
behandling. Der er udarbejdet en skrivelse af forurettedes advokat
dateret den 7. november 2008 til justitsministeren
vedrørende forhold, der giver anledning til undren med
hensyn til politiets behandling af sagen, og hvor
Justitsministeriet, Rigsadvokaten og flere statsadvokater
efterfølgende har modtaget yderligere informationer herom,
samt informationer om yderligere forhold.
6) Årsagerne til, at sagen trods talrige
rykkere fra forurettede har kunnet henligge i 3-4 år, hvor
der kun har været rejst sigtelse mod en af
hovedmændene, herunder om sagens forsinkelse er relateret til
spørgsmålet om sagens rette værneting, eller om
det har været en uberettiget forhaling. I bekræftende
tilfælde, hvor stor en del af behandlingen der er
medgået til dette spørgsmål, samt
årsagerne til, at spørgsmålet om rette
værneting ikke har kunnet afgøres inden for få
dage.
7) Om man bevidst har søgt at
undgå at fremskaffe beviser for forhold i sagen, fordi dette
kunne nødvendiggøre afgørelser i sagen, der
var uønskede, på trods af at disse forhold var
strafbare eller i strid med retsplejeloven.
8) Om den lange behandlingstid har medvirket
til at reducere mulighederne for at efterforske sagen på
betryggende vis, og om den skyldes behandlingsfejl fra politiet
eller anklagemyndigheden.
9) Om politiet og anklagemyndigheden har haft
de fornødne ressourcer både med hensyn til kapacitet,
kvalitet af udført arbejde, faglig kompetence og
ledelseskompetence samt vilje og prioritering til at behandle de
indgivne politianmeldelser objektivt korrekt.
10) Om mulige relationer hos de politianmeldte
til ansatte i centraladministrationen, politiet, anklagemyndigheden
eller beslutningstagere har haft indflydelse på forhold i
denne sag, herunder om informationer af planlagte ransagninger er
tilgået de politianmeldte, og om det er årsagen til, at
de ikke blev gennemført.
11) Om de politianmeldte eller rådgivere
for de selskaber, som de har været ansat i, ulovligt har
fået adgang til beviser, vidneforklaringer eller andre
informationer i denne sag.
12) Om den lange behandlingstid eller de
forhold, som er omfattet af den uvildige undersøgelse, har
haft indflydelse på den aktindsigt og meraktindsigt i henhold
til retsplejelovens § 41 g, som forurettede henholdsvis har
fået og ellers burde have fået i sagerne
vedrørende de indgivne politianmeldelser, samt i
bekræftende tilfælde betydningen heraf.
13) Om VKR-koncernen har anvendt eller
videregivet software, som de har opnået på
utilbørlig vis, som forurettede havde ophavsretten til (og
som de politianmeldte ikke havde brugsret til), eller hvor
videreudviklingen er resultatet af strafbehæftet
overtrædelse af markedsføringsloven, og om andre af de
politianmeldte har anvendt den software, som forurettede havde
ophavsretten til, og herunder har anvendt den til udvikling af
løsninger for andre kunder og derved krænket Divines
ophavsret, idet disse andre antages specielt at kunne være
den politianmeldte leverandør (Cabus Business Solutions
GmbH), som kontrakten om videreudvikling blev overført til,
den tidligere tekniske direktør eller GSS' projektleder,
samt om det er i overensstemmelse med den eksisterende lovgivning,
at politiet og anklagemyndigheden ikke konfiskerede denne software
på trods af anmodning herom fra forurettedes advokat.
14) Hvis forurettede ikke har modtaget den
aktindsigt, forurettede havde krav på, eller politiets
efterforskning burde have været gennemført hurtigere
eller politiet og anklagemyndigheden har truffet forkerte
afgørelser eller der burde have været
gennemført straffesager, ønskes en redegørelse
for, hvilke konsekvenser dette har haft, herunder eventuelle
konsekvenser af, at forurettede som følge heraf ikke har
haft adgang til beviser af betydning for civile sager.
15) Om forurettede med den nuværende
lovgivning har et retskrav på adgang til alle beviser af
betydning for civile krav relateret til de politianmeldte forhold,
svarende til de beviser, som politiet kunne have sikret ved
gennemførelse af ransagninger, herunder årsagen til og
betydningen af, at disse planlagte ransagninger ikke er blevet
gennemført, hverken i Danmark eller i udlandet.
16) Det skal fremhæves, at en af de
politianmeldelser, der skal undersøges, er forurettedes
politianmeldelse vedrørende Done IT under konkurs, der
også er behandlet under j.nr. SA5-2011-41-0697 og j.nr.
SA5-2011-42-0271 samt Skifteretten i Koldings sagsnr. SKS
6-190/2010, Done IT under konkurs.
17) Procesbevillingsnævnets afslag
på tilladelse til kære til Højesteret
vedrørende j.nr. 2012-22-0656 skal indgå i den
uvildige undersøgelse. Procesbevillingsnævnets
begrundelse var, at kæren ikke var af principiel karakter.
Forud herfor havde Civilstyrelsen udarbejdet dokumenterne
benævnt »Ministernotits« og
»Ministerforelæggelse«, hvor det antages, at
sådanne dokumenter udelukkende udarbejdes i principielle
sager. Da Procesbevillingsnævnet har stadfæstet
Civilstyrelsens afgørelse, efter at disse dokumenter var
blevet udarbejdet, antages det, at Procesbevillingsnævnet har
været bekendt med dem. Afslaget på kæretilladelse
omfatter afslag på editionsbegæringer. Disse
editionsbegæringer omfatter de samme beviser, som skulle have
været sikret ved politiets planlagte ransagninger i Danmark i
juni 2008 og efterfølgende i udlandet, hvor disse
ransagninger af uforklarlige årsager aldrig blev
gennemført. De sagsøgte har afvist frivilligt at
udlevere disse beviser af betydning for sagens oplysning.
18) Kommissoriet for den uvildige
undersøgelse skal omfatte politianmeldelse i forbindelse med
voldgiftssag nr. D-1310, Jesper Mo Hansen Holding ApS mod Lisborg
Holding ApS, hvilket omfatter Rigsadvokatens afgørelse med
j.nr. RA-2012-49-0405.
19) Kommissoriet for den uvildige
undersøgelse skal desuden omfatte følgende fire
forhold i voldgiftssag nr. D-1310, Jesper Mo Hansen Holding ApS mod
Lisborg Holding ApS: 1) Fastsættelse af den tidsmæssige
udstrækning af konkurrenceklausulen i kendelsen, idet den
afviger fra den udstrækning, der er aftalt mellem parterne i
den indgåede anpartshaveroverenskomst, 2) tab, der er fastsat
skønsmæssigt af voldgiftsretten, 3) om der var
indgået en endelig og bindende aftale om værdien af
Jesper Mo Hansen Holding ApS' anparter i Divine Business Solutions
ApS, herunder, om klager ikke reagerede mod prisberegningen inden
10 dage, og om der var sket en endelig kursfastsættelse af
anpartsposten. Årsagen til, at disse forhold ønskes
omfattet af den uvildige undersøgelse, er, at der er
indicier for, at de har betydning for de indgivne
politianmeldelser, og at de har haft betydning for andre dele af
sagen. Undersøgelsen af disse forhold kan have betydning for
eventuel ændring af lov om voldgift for at reducere risikoen
for, at sager afgøres på et forkert grundlag, og for
eventuelt at ændre lovgivningen, så afgørelser,
der bevisligt er forkerte, kan ændres, fordi det vil
være af afgørende betydning for at kunne bevare
tilliden til voldgiftssager.
20) Om der ved behandling af de indgivne
politianmeldelser og relaterede forhold i denne sag er sket en
overtrædelse af artikel 6 - retten til en retfærdig
rettergang - i Konvention til beskyttelse af menneskerettigheder og
grundlæggende frihedsrettigheder i forhold til forurettede.
Forurettedes advokat har bl.a. den 18. november 2010 over for
Rigsadvokaten fremhævet, at artikel 6 omfatter også
administrative afgørelser, der er endelige, og som ikke kan
indbringes for nationale domstole.
Bilag 4
Delrapporteringer, som
undersøgelseskommissionen skal foretage
Undersøgelseskommissionen bør
foretage følgende delrapporteringer:
1) En delrapportering om, hvorvidt forurettede
i perioden efter den 1. maj 2009 og til og med fremsættelsen
af dette beslutningsforslag har modtaget den aktindsigt og
meraktindsigt, som forurettede havde krav på fra henholdsvis
Rigsadvokaten, SØK, statsadvokaturer og politikredse i
forbindelse med anmodninger om aktindsigt, herunder anmodninger om
aktindsigt til brug for supplerende bemærkninger til
klageskrift til Rigsadvokaten. Det omfatter, at forurettede
hurtigst muligt får aktindsigt og meraktindsigt i alle de
akter og journallister, som forurettede ikke allerede har
fået aktindsigt i, men som det i henhold til gældende
lovgivning var lovligt at give forurettede aktindsigt i, herunder
akter, som forurettede burde have fået aktindsigt i til brug
for klageskrifter til statsadvokaturer og Rigsadvokaten.
2) Om der kan rejses berettiget tvivl om,
hvorvidt Rigsadvokatens afgørelse dateret den 4. januar 2012
var objektivt korrekt, med hensyn til »at der ikke foreligger
oplysninger om forhold, der vil kunne medføre, at de
anmeldte personer eller selskaber vil kunne retsforfølges
til straf« som begrundelse for at opgive sigtelsen mod en af
de politianmeldte og at stoppe efterforskningen. Endvidere om der
kan rejses berettiget tvivl om afgørelsen fra Statsadvokaten
for Midt-, Vest- og Sydøstjylland dateret den 24. januar
2012 om ikke at indlede efterforskning vedrørende
politianmeldelser i forbindelse med Done IT under konkurs, herunder
ikke at sikre opkaldslister, og om ikke at kritisere politiets
dispositioner. Desuden om der kan rejses berettiget tvivl om
Rigsadvokatens afgørelse med j.nr. RA-2012-49-0405. Hvis
undersøgelseskommissionens vurdering er, at der kan rejses
tvivl om disse afgørelser, ønskes en delrapportering
hurtigst muligt med vurdering af, hvorvidt der er indtrådt
forældelse med hensyn til retsforfølgelse af de
politianmeldte, eller om retsplejeloven forhindrer, at de bliver
sigtet (og i bekræftende tilfælde hvorfor), og om det
vurderes at være muligt at sikre beviser af betydning herfor,
som ikke allerede er gået tabt.
3) En delrapportering, hvis
undersøgelseskommissionen finder, at der er indicier, der
kan berettige, at der indgives politianmeldelser mod fysiske og
juridiske personer, i tilfælde af at der konstateres mistanke
om, at strafbare forhold er årsag til mulig utilbørlig
påvirkning af politiets og andre myndigheders behandling af
de indgivne politianmeldelser. Dette skal ske for at undgå,
at retsforfølgelse af disse forhold forældes.
4) En delrapportering af de omkostninger,
Divine Business Solutions ApS har haft i perioden fra og med den 1.
maj 2007 til og med vedtagelsen af dette beslutningsforslag, til
indgivelse af de fremsendte politianmeldelser og i forbindelse med
politiets, anklagemyndighedens, Justitsministeriets og Folketingets
behandling af forhold relateret hertil, uanset om Divine Business
Solutions ApS har haft likviditet til at afholde eksempelvis
lønomkostninger.
Hver af de angivne delrapporteringer fra
undersøgelseskommissionen skal udarbejdes hurtigst muligt,
og hver af dem skal fremsendes både til regeringen og til
Folketingets Retsudvalg.
Bilag 5
Bevilling af fri proces
Forurettede har ansøgt Civilstyrelsen
om fri proces. Civilstyrelsen har i december 2011 givet afslag
herpå med henvisning til retsplejelovens § 329, der
udelukkende omfatter justitsministeren, jf. REU alm. del - bilag
409 (folketingsåret 2012-13). Procesbevillingsnævnet
har stadfæstet dette afslag.
Retsplejelovens § 329 bestemmer, at
justitsministeren rent administrativt kan bevilge fri proces, hvis
en retssag enten er af principiel karakter eller af almindelig
offentlig interesse.
I Civilstyrelsens akter herom indgår to
dokumenter benævnt »Ministernotits« og
»Ministerforelæggelse«, begge fra december 2011.
Forurettede er i juli 2013 blevet nægtet aktindsigt heri af
Civilstyrelsen, og Procesbevillingsnævnet har
stadfæstet denne afgørelse. Justitsministeriet har i
juli 2013 ved besvarelse af en anmodning om aktindsigt oplyst, at
ministeriet ikke har kunnet identificere nogen akter herom, jf. REU
alm. del - bilag 409 (folketingsåret 2012-13).
Hvis der var blevet gennemført en
straffesag i forbindelse med de politianmeldte forhold, kunne
kapitel 89 i retsplejeloven (påtale af borgerlige krav under
straffesager) have været anvendt. Derved ville hele eller
dele af sag nr. H-99-10 ved Sø- og Handelsretten kunne have
været undgået.
For at undgå forældelse har det
imidlertid været nødvendigt, at forurettede anlagde
denne sag i december 2010. Det skyldes, at en af de politianmeldte
ikke har villet indgå aftale om suspension af
forældelsesfristerne.
Det kan være nødvendigt, at
forurettede anlægger yderligere retssager med relation til
forholdene omfattet af den uvildige undersøgelse, dels for
at undgå forældelse, dels for at undgå, at
yderligere beviser går tabt.
Bevillingen af fri proces til forurettede i
denne sag skal omfatte:
1) At forurettedes ret til frit at vælge
advokat bør betinges af, at advokaten repræsenterer
forurettede til den timesats, som den pågældende
normalt fakturerer sin bistand til, hvilket også bør
gælde for forurettedes advokatbistand i forbindelse med den
uvildige undersøgelse.
2) At det præciseres, at omkostninger,
som afholdes i denne sag med relation til forurettede,
løbende bør afregnes af det offentlige mod
behørig dokumentation som følge af den varighed,
sagen allerede har haft og kan få.
3) At bevillingen af fri proces bør
betinges af, at forurettede accepterer, at hvis modparten
pålægges at betale sagsomkostninger, tilfalder
beløbet statskassen.
Regeringen kan bevilge denne fri proces som en
kombination af fri proces i henhold til retsplejeloven og/eller
fremsættelse af et eller flere aktstykker.
Bilag 6
Denne sags betydning for andre sager
Betydning for
straffesager
Denne sag er af afgørende betydning,
fordi den vil kunne tjene som præjudikat ved senere
tilfælde, da den vedrører forhold af stor betydning
for alle virksomheder i Danmark, jf. REU alm. del - bilag 225
(folketingsåret 2012-13). Ovenstående forhold er derfor
af almen offentlig interesse og af principiel karakter. Denne sag
er usædvanlig veldokumenteret, da de anmeldte forhold bl.a.
er dokumenteret i e-mails mellem de anmeldte, og så
stærke beviser forekommer stort set aldrig. Hvis denne sag
kan tjene som præjudikat, kan det derfor blive stort set
umuligt at løfte bevisbyrden i lignende sager.
Det offentlige skal foretage ensartet
sagsbehandling af ensartede sager. Derfor er ovenstående
forhold alvorlige for alle virksomheder (også offentlige),
hvor konsekvenserne af disse afgørelser vil være af en
sådan art, at der stort set ikke vil være nogen
virksomheder, der kan leve med det. Eksempelvis vil ingen
it-virksomheder kunne overleve, hvis de mister al deres
egenudviklede software og backup heraf. Det vil være
uacceptabelt for alle virksomheder, der udfører
konsulentbistand/rådgivning (eksempelvis advokatfirmaer og
revisionsfirmaer, men også håndværksfirmaer),
hvis ansatte skjult kan arbejde for virksomhedens største
kunder og de skjult kan modtage betaling herfor uden om
arbejdsgiveren, uden at det får konsekvenser - specielt hvis
dele af denne betaling som i den foreliggende sag sker skattefrit
til Kanaløerne.
Det kan også medføre behov for
ændring af lovgivningen, hvis krænkelse af
markedsføringsloven ikke er strafbehæftet, hvis
arbejdet er udført for den tidligere arbejdsgivers
kunde.
Ligeledes vil det for stort set alle
virksomheder medføre store problemer eller være
eksistenstruende, hvis direktionsmedlemmer fjerner flere tusinde
kritiske forretnings-e-mails og backup heraf, uden at det får
konsekvenser.
Betydning for skattesager
og konkursboer
For Done IT ApS har den administrerende
direktør oplyst, at alt regnskabsmateriale fra Done IT ApS
er blevet bortskaffet både elektronisk og på papir, jf.
REU alm. del - bilag 340 (folketingsåret 2011-12).
Ifølge det oplyste har SKAT ikke
foretaget sig noget i anledning af disse forhold.
Det er af principiel betydning, hvorvidt det
er strafbart, at en virksomhed bortskaffer alt regnskabsmateriale,
og hvorvidt politiet skal efterforske anmeldelse heraf specielt i
et konkursbo, hvor simple kreditorer ikke får udbetalt
dividende og lider et milliontab. Afgørelsen vil være
af afgørende betydning for alle sager om økonomisk
kriminalitet/selskabstømning i forbindelse med
konkursboer.
Det er ikke intentionen med den
nuværende lovgivning, at politiet og statsadvokater skal se
igennem fingrene med virksomhedsledelser, der har destrueret alt
bilags- og regnskabsmateriale. Derved kan alle spor efter mulig
endnu værre kriminalitet også være blevet
slettet.
Det er til gengæld intentionen med den
nuværende lovgivning, at kurator skal være forpligtet
til at politianmelde sådanne forhold.
Hvis der ikke gribes ind i denne sag, vil
afgørelsen kunne danne præcedens for, at spor i sager
om økonomisk kriminalitet frit kan slettes, specielt i
forbindelse med konkurssager. Det vil således også
være et klart signal til forurettede om, at det ikke har
noget formål at anmelde denne type kriminalitet, fordi det
dermed er accepteret, at politiet og anklagemyndigheden intet
foretager i den anledning.
Der bør være stor fokus på
misbrug af skatteydernes penge, og derfor er dette forhold
særlig vigtigt, fordi SKAT og Lønmodtagernes
Garantifond typisk er nogle af de kreditorer, der lider meget store
tab som følge af disse forhold.
Skriftlig fremsættelse
Frank Aaen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
nedsættelse af en kommission til undersøgelse af
politiets og andre myndigheders behandling af politianmeldelser
indgivet af Divine Business Solutions ApS og Lisborg Holding ApS og
forhold relateret hertil hos bl.a. SKAT.
(Beslutningsforslag nr. B 116)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.