Fremsat den 22. april 2014 af Karsten
Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll
(LA) og Tom? ?Behnke? ?(KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om begrænsning af anvendelsen af noget for
noget-ordningen for indsatte, der er dømt for personfarlig
kriminalitet
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag og foretage de fornødne
administrative ændringer inden den 1. juni 2014,
således at den såkaldte noget for noget-ordning ikke i
fremtiden finder anvendelse på indsatte, der er dømt
for grov personfarlig kriminalitet. Undtagelser skal kunne
forekomme, når det angår udvisningsdømte, og
når det angår indsatte, der er dømt for
personfarlig kriminalitet, men som har vidnet mod de tiltalte i
rocker-bande-relaterede straffesager, eller som på anden
måde har hjulpet eller samarbejdet med politiet i forbindelse
med sådanne sager. Hvorvidt noget for noget-ordningen kan
finde anvendelse i forhold til sådanne tilfælde, skal
afgøres af Kriminalforsorgen efter indstilling fra
anklagemyndigheden.
Bemærkninger til forslaget
Noget for noget-ordningen blev indført
i 2004 for at give en mulighed for tidlig
prøveløsladelse til indsatte, der yder en
særlig indsats for at ruste sig mod tilbagefald til
kriminalitet. Indsatte skal i den forbindelse opfylde visse
konkrete betingelser, jf. lovforslag nr. L 122 (2003-04), forslag
til lov om ændring af straffeloven og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Tidlig prøveløsladelse af
dømte).
Af bemærkningerne til L 122
fremgår følgende:
»Prøveløsladelse efter
halvdelen af straffetiden vil efter forslaget ikke kunne ske, hvis
tidlig løsladelse efter en samlet vurdering skønnes
at ville være stødende for den almindelige
retsfølelse. Det indebærer, at der skal udvises meget
betydelig varsomhed med at anvende de nye foreslåede
bestemmelser om prøveløsladelse efter halv tid i
forhold til personer, der afsoner straf for visse meget alvorlige
former for kriminalitet - f.eks. drab, grov vold, brandstiftelse,
voldtægt, grove røverier og grove
narkotikaforbrydelser.«
Det var med andre ord oprindelig intentionen,
at ordningen kun helt undtagelsesvis skulle kunne anvendes af
kriminelle, der havde begået alvorlig kriminalitet.
Ikke desto mindre har det vist sig, at de
nuværende regler også bruges til at give tidlig
prøveløsladelse til personer, der er dømt for
f.eks. drabsforsøg. En opgørelse fra
Justitsministeriet viser, at der i 2011 var 137 indsatte
dømt for personfarlig kriminalitet, der blev
prøveløsladt mellem halv tid og to tredjedele tid. 60
af disse var dømt til udvisning efter udstået straf,
mens 77 personer blev prøveløsladt og skal igen
indgå i det danske samfund, jf. svar på
spørgsmål 556 - REU alm. del (2011-12). Dermed er der
mindst 77 ofre for deres forbrydelser, der kan forvente at
møde deres gerningsmand i utide, og måske endda
før ofrene helt er kommet sig over den krænkelse, de
har været udsat for.
Regeringen gennemførte sidste år
en udvidelse af noget for noget-ordningen, jf. lovforslag nr. L 133
(2012-13), forslag til lov om ændring af straffeloven, lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om statens
uddannelsesstøtte (Udvidet mulighed for
prøveløsladelse og fodlænkeafsoning, SU i
skoleperioder under uddannelsen til fængselsbetjent
m.v.).
Den udvidelse, hvis formål var at
frigøre pladser i Kriminalforsorgens institutioner og
således hverken lægger vægt på
retsfølelsen eller ofrene, gør efter
forslagsstillernes opfattelse behovet for at justere ordningen
påtrængende.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
fortsat er brug for en ordning, der kan opmuntre de indsatte til at
gøre en særlig indsats, og at
prøveløsladelse i den forbindelse er et godt
incitament, men at ordningen bør målrettes, så
den i højere grad end i dag bliver anvendt, som den var
tiltænkt - nemlig at den kun helt undtagelsesvis kan anvendes
af kriminelle, der er dømt for alvorlig kriminalitet. Det
drejer sig naturligvis først og fremmest om kriminelle, der
har begået personfarlig kriminalitet.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at der
kommer klarere retningslinjer for de situationer, hvor noget for
noget-ordningen i fremtiden må anvendes. Forslagsstillerne
mener ikke, at kriminelle, der f.eks. har begået
mordforsøg, voldtægt eller grov vold, har krav
på at få et tilbud fra samfundet om tidligere
prøveløsladelse - uanset om det kan motivere den
indsatte til at yde en større indsats i forhold til
uddannelse eller arbejde. Personer, der har begået den slags
forbrydelser, har afgørende forbrudt sig mod et andet
menneske, der resten af sin tilværelse skal leve med
konsekvenserne af den kriminelle handling. Derfor er det ikke
rimeligt, at forbryderen skal have mulighed for at blive
prøveløsladt ekstraordinært tidligt.
Det er afgørende, at befolkningen har
tillid til, at samfundet straffer forbrydelse. Det skader tilliden
og retsfølelsen i samfundet, at man kan begå endog
meget alvorlige forbr?ydelser mod et andet menneskes liv og helbred
og alligevel blive prøveløsladt tidligere end ellers.
Også derfor ønsker forslagsstillerne at begrænse
noget for noget-ordningen.
Der skal fortsat være mulighed for, at
udvisningsdømte kan løslades tidligere end andre.
Det er endvidere forslagsstillernes
opfattelse, at der skal kunne gøres undtagelser, når
det angår indsatte, der er dømt for personfarlig
kriminalitet, men som har vidnet mod de tiltalte i
rocker-bande-relaterede straffesager, eller som på anden
måde har hjulpet eller samarbejdet med politiet i forbindelse
med sådanne sager. Hvorvidt noget for noget-ordningen kan
finde anvendelse i forhold til sådanne tilfælde, skal
afgøres af Kriminalforsorgen efter indstilling fra
anklagemyndigheden.
Forslagsstillerne har flere gange medvirket
til at hæve strafniveauet i sager om personfarlig
kriminalitet, der udgør den værste form for
forbrydelse på grund af dens ødelæggende
konsekvenser for ofrene. Det højere strafniveau er i et vist
omfang slået igennem, når domstolene dømmer, men
de højere straffes betydning som et utvetydigt signal om
samfundets absolutte afstandtagen fra personfarlig kriminalitet
bliver undermineret, hvis personfarlig kriminalitet ikke alle
steder i straffesystemet mødes med den samme alvor og
konsekvens. Derfor fremsætter forslagsstillerne
sideløbende med dette beslutningsforslag et andet
beslutningsforslag, der har til hensigt at sikre, at al
personfarlig kriminalitet begået i
prøveløsladelsesperioder automatisk skal
udløse reststraffen.
Skriftlig fremsættelse
Karsten Lauritzen
(V)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
begrænsning af anvendelsen af noget for noget-ordningen for
indsatte, der er dømt for personfarlig kriminalitet.
(Beslutningsforslag nr. B 111)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.