Fremsat den 11. april 2014 af Peter
Skaarup (DF), Pia Adelsteen (DF), Kim Christiansen (DF), Kristian
Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen (DF), Dennis
Flydtkjær (DF) og Martin Henriksen (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrket grænsekontrol
Folketinget pålægger regeringen med
virkning fra den 1. januar 2015 at etablere permanent toldkontrol i
Danmark (styrket grænsekontrol), jf. aftale indgået
mellem VK-regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne af
11. maj 2011.
Bemærkninger til forslaget
Danmark har brug for en ordentlig
grænsekontrol. Den 11. maj 2011 indgik den daværende
VK-regering en aftale med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne
om permanent toldkontrol, der holdt sig inden for rammerne af
Schengen-samarbejdet. Aftalen nåede ikke at blive udfoldet i
fuldt omfang, før en ny regering bestående af
Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
tiltrådte den 3. oktober 2011 og annullerede aftalen.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
Danmark skal have en ordentlig toldkontrol bistået af politi,
hvorfor aftalen af 11. maj 2011 foreslås gennemført.
Der henvises i bilag 1 til nævnte aftale. Og i øvrigt
henvises der til den svenske toldkontrol, hvor der er
væsentlig mere mandskab.
Tolderne skal forestå en klart forbedret
»flydende« kontrol, som ser bilisterne an. Erfarne
toldere kan hurtigt identificere problemer. De har den
fornødne ekspertise og erfaring og ved, hvad de skal kigge
efter.
Aftalen er stadig væk relevant. I
indledningen til aftalen er beskrevet, at der de seneste år
har været en markant stigning i den grænseoverskridende
kriminalitet i Danmark, og at det ikke mindst gælder
berigelseskriminalitet begået af udenlandske
indbrudsbander.
Tal fra 2013 bekræfter udviklingen og
viser, at det står endnu værre til, end da aftalen blev
indgået. Den 1. april 2013 havde Ekstra Bladet i artiklen
»Østmafia invaderer Danmark« en statistik, der
viste, at der sker flere og flere sigtelser hvert år. Tal fra
Rigspolitiet viste i artiklen, at antallet af sigtelser mod
østeuropæere var steget fra 2.613 i 2007 til 6.823 i
2012, dvs. en stigning på 161 pct. Sigtelserne var mod
personer uden dansk personnummer, som kom fra de 12 østlande
Rumænien, Litauen, Polen, Bulgarien, Rusland, Letland,
Estland, Hviderusland, Slovakiet, Ukraine, Ungarn og Tjekkiet.
Retsudvalget spurgte nærmere ind til
tallene med spørgsmålet, der fremgår af REU,
alm. del - spørgsmål 778 fra 2012-13, og ifølge
svaret, som fremgår af REU, alm. del - svar på
spørgsmål 131 fra 2013-14, oplyser Rigspolitiet, at de
tal, der nævnes i Ekstra Bladets artikel, stammer fra et
særligt dataudtræk, hvor en række kvalitative
kriterier og gerningskoder er blevet lagt til grund. Det har ikke
været muligt for Rigspolitiet at genskabe dette særlige
dataudtræk, hvorfor Rigspolitiet ikke kan opdatere de tal,
der fremgår af artiklen. Til brug for besvarelsen af
spørgsmålet har Rigspolitiet derfor i stedet foretaget
nye dataudtræk, som baserer sig på de kriterier og
gerningskoder, som Rigspolitiet normalt lægger til grund ved
opgørelse af tal om kriminalitetsudviklingen. Rigspolitiets
dataudtræk vedrører antal sigtelser for
overtrædelse af straffeloven og særlove. Selv om de to
udtræk viser forskellige tal, er der en entydig tendens til,
at Danmark er omdrejningspunkt for en omfattende og kraftigt
stigende kriminalitet begået af østeuropæere,
hvorfor det vil være hensigtsmæssigt med en effektiv
grænsekontrol. Se de nye tal herunder.
| | | | | | Sigtelser mod
østeuropæere pr. år | | | | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 4.323 | 5.984 | 6.453 | 6.778 | 7.490 | 10.032 | | | | | | | | | | | | |
|
Den styrkede grænsekontrol finansieres
af de færre indsatte i fængslerne som følge af
grænsekontrollen og af en reduktion i Danmarks ulandsbistand,
som nedsættes til FN's målsætnng på 0,7
pct. af BNI.
Bilag 1
Aftale af
11. maj 2011 mellem VK-regeringen, Dansk Folkeparti og
Kristendemokraterne
Permanent
toldkontrol i Danmark (styrket grænsekontrol)
Der har i de seneste år været en markant stigning i
den grænseoverskridende kriminalitet i Danmark.
Det gælder ikke mindst berigelseskriminalitet begået
af udenlandske bander, ind- og udsmugling af narkotika,
våben, personer og større pengebeløb samt
unddragelse af dansk skat ved brug af udenlandsk arbejdskraft.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er enige om,
at der skal bremses op for denne udvikling, og at det skal ske ved
en kraftig oprustning og en permanent og synlig kontrol ved de
danske grænseovergange.
Det skal bl.a. sikres ved betydelige investeringer i nye
kontrolanlæg, markant flere toldere, omfattende
videoovervågning af biler, der krydser de danske
grænser, samt hurtig bistand fra politiet, hvis toldere
opdager kriminalitet.
Den styrkede kontrol skal finde sted ved alle Danmarks
grænseovergange. Det betyder permanent tilstedeværelse
ved den landfaste dansk-tyske grænse,
Øresundsforbindelsen, danske færge- og lufthavne samt
de danske farvande, jf. nedenfor.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er enige om
at afsætte en ramme på op til 150 mio. kr. til
investeringer i nye synlige kontrolanlæg og nyt it-udstyr mv.
samt en ramme på op til 35 mio. kr. i 2011 stigende til op
til 119 mio. kr. i 2015 til flere toldere og en styrket
politiindsats mv. Der forventes samtidig afledte indtægter
som følge af den styrkede indsats.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne vil
løbende følge op på implementeringen af den
styrkede kontrolindsats med særlig fokus på fremdriften
i og effekten af de enkelte initiativer.
Den styrkede indsats vil bidrage væsentligt til at
afsløre og dæmme op for ulovligheder ved de danske
grænser, jf. boks 1 nedenfor.
________________________________________________________________________________
Boks 1
Gevinster
ved permanent toldkontrol i Danmark (styrket
grænsekontrol)
Konkret forventes en styrket indsats ved de danske grænser
at have gevinster på følgende områder:
- Indsmugling af
narkotika, dopingmidler mv.
- Indsmugling af
våben, sprængstoffer mv.
- Indsmugling af
punktafgiftspligtige varer til salg i danske butikker,
restaurationer mv.
- Indsmugling af
punktafgiftspligtige varer til privat brug i større
mængder end tilladt
- Anden indsmugling
af varer mv. til salg eller brug i Danmark fx fødevarer,
sprøjtemidler, planter, dyr mv.
- Ind- og
udsmugling af penge
- Socialt
bedrageri
- Ulovlig
anvendelse af udenlandsk indregistrerede biler i Danmark
- Ulovlig
anvendelse af biler på gule plader og firmabiler
-
Menneskesmugling
- Vignetkontrol af
lastbiler
- Forsøg
på at undgå at betale busmoms ved kørsel i
Danmark med udenlandske busser
- Udenlandske
virksomheder og arbejdstagere, der ikke er korrekt registreret i
forhold til myndighederne
______________________________________________________________________________
Det skal undersøges, om der er internationale erfaringer
- herunder norske - med toldkontrol, der kan forbedre kontrollen i
Danmark.
Styrket
grænsekontrol ved den landfaste dansk-tyske grænse
Kontrollen ved den landfaste dansk-tyske grænse styrkes
ved at etablere nye synlige kontrolanlæg ved motorvejen
(Frøslev) og ved de mellemstore landeveje (Padborg,
Kruså og Sæd), jf. vedlagte
illustrationer.
Kontrolanlæggene bemandes med toldere, der har adgang til
nyt it-udstyr, der kan scanne personer og køretøjer
ved indrejse fra Tyskland til Danmark. Det gør det muligt at
opdage fx smugling af narkotika, våben og personer over den
dansk-tyske grænse.
Samtidig intensiveres kontrollen ved de mindre
grænseovergange (fx Vilmkjær, Sofiedal og
Bøgehus). Det sikres gennem mobile kontrolteams, der
foretager en synlig og målrettet toldkontrol mv. af de
rejsende.
Kontrollen styrkes også i tog, der krydser den landfaste
dansk-tyske grænse, herunder internationale tog til Danmark.
Kontrollen vil fokusere på bl.a. smugling af narkotika,
våben og penge. Det sikres gennem mobile kontrolteams.
Parallelt med den intensiverede toldkontrol styrkes også
politiets indsats. Således vil toldere, der opdager
grænseoverskridende kriminalitet, hurtigt og effektivt kunne
få assistance fra politiet. Politiets indsats skal ses i
sammenhæng med en generel styrkelse af politiets indsats i
forhold til organiserede tyvebander og hælernetværk,
som politiet kan forfølge og stoppe ved både indrejse
til og udrejse fra Danmark.
Ved motorvejen etableres også videoovervågning, der
gør det muligt for politiet at spore
køretøjer, der fx er meldt stjålet eller
på anden vis er relateret til indsmugling af narkotika,
våben og personer. Endvidere etableres mobil
videoovervågning ved de mellemstore landeveje og de mindre
grænseovergange med henblik på en fremadrettet indsats
for at dæmme op for ulovlig grænsetrafik på
strategisk udvalgte steder.
Den intensiverede og permanente toldkontrol vil betyde, at
tolderne ved den dansk-tyske grænse målrettet kan
undersøge mistænkelige personer, der rejser til og fra
Danmark.
Den samlede indsats ved den landfaste dansk-tyske grænse
er uddybet i boks 2 nedenfor.
________________________________________________________________________________
Boks 2
Styrket
grænsekontrol ved den landfaste dansk-tyske grænse
- Nyt kontrolanlæg ved motorvejen
(Frøslev), hvor hastigheden på den indgående
trafik fra Tyskland til Danmark sænkes, og hvor trafikken
fordeles på 6 vejbaner med tilhørende
kontrolposter. I tilknytning
hertil opføres et nyt kontrolareal samt en ny toldbygning,
der muliggør døgnbemanding af
kontrolanlægget.
- Nye kontrolanlæg ved de mellemstore landeveje
(Padborg, Kruså og Sæd), hvor hastigheden på den
indgående trafik fra Tyskland til Danmark
sænkes. I tilknytning hertil
opføres kontrolarealer og -poster, der muliggør en
synlig tilstedeværelse og fokuseret kontrol ved
kontrolanlæggene.
- Nyt scanningsudstyr til toldere, herunder nye
røntgenscannere samt øvrigt udstyr til brug for
scanning af personer og køretøjer, der rejser fra
Tyskland til Danmark.
- Nyt videoovervågningssystem ved motorvejen
(Frøslev), der via opslag i politiets database
muliggør sporing af køretøjer, der er meldt
stjålet eller i øvrigt kan relateres til
kriminalitet.
- Nyt mobilt videoovervågningsudstyr ved de
mellemstore landeveje og de mindre grænseovergange mellem
Danmark og Tyskland med henblik på en fremadrettet indsats
for at dæmme op for ulovlig grænsetrafik på
strategisk udvalgte steder.
- Mobile kontrolteams, der sikrer en styrket
toldkontrol ved de mindre grænseovergange (fx Vilmkjær,
Sofiedal og Bøgehus) og af togtrafikken fra Tyskland til
Danmark.
- Styrket politiindsats til at understøtte den
øgede toldkontrol.
________________________________________________________________________________
Styrket
grænsekontrol ved Øresundsforbindelsen
Kontrollen ved Øresundsforbindelsen styrkes gennem en
intensiveret indsats af den danske toldkontrol på den svenske
side af Øresundsforbindelsen (Lernacken), herunder et
styrket samarbejdet med de svenske toldmyndigheder. En sådan
indsats vil skulle aftales med de svenske myndigheder.
De danske toldere vil få adgang til nyt it-udstyr, der kan
scanne personer og biler ved indrejse fra Sverige til Danmark. Det
gør det muligt at opdage fx smugling af narkotika,
våben og personer over grænsen.
Kontrollen styrkes også i Øresundstogene.
Kontrollen vil fokusere på bl.a. smugling af narkotika,
våben og penge. Det sikres gennem mobile kontrolteams.
Parallelt med den intensiverede toldkontrol styrkes politiets
indsats også. Således vil toldere, der opdager
grænseoverskridende kriminalitet, hurtigt og effektivt kunne
få assistance fra politiet. Den samlede indsats ved
Øresundsforbindelsen er uddybet i boks
3 nedenfor.
________________________________________________________________________________
Boks 3
Styrket
grænsekontrol ved Øresundsforbindelsen
- Styrket dansk toldkontrol af den indgående
trafik via Øresundsbroen gennem en intensiveret indsats af
den danske kontrol på den svenske side af
Øresundsforbindelsen (Lernacken), herunder et styrket
samarbejde med de svenske toldmyndigheder.
- Nyt scanningsudstyr til tolderne, herunder nye
røntgenscannere samt øvrigt udstyr til brug for
scanning af personer og køretøjer, der rejser til
Danmark via Øresundsforbindelsen.
- Styrket politiindsats til at understøtte den
øgede toldkontrol.
________________________________________________________________________________
Styrket
grænsekontrol ved danske færge- og lufthavne samt dansk
farvand
Kontrollen ved de danske færgehavne styrkes ved at
genetablere synlige kontrolbygninger ved havnene i Rødby,
Gedser og Helsingør. Kontrolbygningerne bemandes med
kontrolteams, der bakkes op af politiet, hvis tolderne opdager
grænseoverskridende kriminalitet.
Herudover intensiveres kontrollen på færgehavnen i
Rønne med henblik på en styrket kontrol af
færgeruterne fra Rønne til henholdsvis Ystad i Sverige
og Sassnitz i Tyskland.
SKAT har gode erfaringer med anvendelse af en mobil scanner, som
kan scanne containere, som føres over grænsen, for
bl.a. narkotika. I efteråret 2011 anskaffes yderligere en
scanner som supplement til den eksisterende. Med erhvervelsen af
den ekstra containerscanner stationeres fast en containerscanner i
Århus Havn, hvorved scanningskapaciteten på havnen
øges betydeligt.
Parallelt hermed intensiveres den stærke og fokuserede
kontrol af udlandstrafikken i de danske lufthavne bl.a. gennem et
tæt samarbejde mellem SKAT, udenlandske toldmyndigheder og
politiet.
Den systematiske og målrettede toldkontrol af skibe i
danske farvande styrkes også med stor bistand fra
Søværnet og Marinehjemmeværnet, herunder bl.a.
»her og nu assistance« og patruljesejlads.
Den samlede indsats ved danske færge- og lufthavne samt i
dansk farvand er uddybet i boks 4
nedenfor.
________________________________________________________________________________
Boks 4
Styrket
grænsekontrol ved de danske færge- og lufthavne samt
dansk farvand
- Genetablering af kontrolbygningerne ved havnene i
Rødby, Gedser og Helsingør, der muliggør en
fokuseret tilstedeværelse og kontrol.
- Mobile kontrolteams, der sikrer en styrket
toldkontrol af de øvrige danske færgehavne.
- Styrket politiindsats til at understøtte den
øgede toldkontrol.
- Styrket kontrol af udlandstrafikken i de danske
lufthavne, bl.a. gennem et tæt samarbejde mellem SKAT,
udenlandske toldmyndigheder og politiet.
- Styrket kontrol af skibe i de danske farvande bl.a.
med bistand fra Søværnet og
Marinehjemmeværnet.
________________________________________________________________________________
Ændring af Schengen-reglerne
Den ovenfor beskrevne indsats i forhold til at styrke
grænsekontrollen i Danmark vil kunne gennemføres inden
for rammerne af det nuværende Schengen-samarbejde.
Medlemsstaterne har i dag mulighed for undtagelsesvist at
genindføre grænsekontrollen ved de indre grænser
i en begrænset periode, såfremt der foreligger en
alvorlig trussel mod den offentlige orden eller den indre
sikkerhed.
Som følge af situationen i Nordafrika og ulovlig
indvandring til EU har Frankrig og Italien foreslået, at de
gældende Schengen-regler vedrørende indførelse
af midlertidig grænsekontrol ændres til også at
omfatte tilfælde, hvor gennemførelse af
grænsekontrollen på de ydre grænser til EU er
særdeles vanskelig.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne deler den
bekymring, som er rejst af Frankrig og Italien. Regeringen vil
derfor arbejde for en ændring af Schengen-regelsættet,
således at der fremover også kan genindføres
midlertidig grænsekontrol ved de indre grænser ved en
massiv tilstrømning af migranter til medlemslandene, og hvis
et Schengen-land ikke overholder sine forpligtelser til at
udføre kontrol ved EU's ydre grænser.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrket grænsekontrol
(Beslutningsforslag nr. B 110)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.