Fremsat den 10. april 2014 af Merete
Riisager (LA) og Simon Emil Ammitzbøll (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af en bagatelgrænse
for klager til Ligebehandlingsnævnet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2014 at ændre lovgrundlaget for
Ligebehandlingsnævnet med henblik på at indføre
en bagatelgrænse for klager og en begrænset ret til at
klage over forskelsbehandling mellem køn.
Bemærkninger til forslaget
Ligebehandlingsnævnet behandlede i 2013
33 sager om forskel i priser på baggrund af køn. Dette
er mere end en tredobling i forhold til 2010, hvor nævnet
behandlede 10 af denne type sager.
I langt de fleste sager fik klager medhold,
men i hele 13 sager, svarende til mere end hver tredje sag, blev
der ikke tildelt godtgørelse, da klageren ikke havde
besøgt leverandøren af den vareydelse, der blev
klaget over. Det er hovedsageligt priserne hos frisører,
diskoteker og swingerklubber, der er blevet klaget over.
Tallene viser, at ligestillingsdebatten anno
2014 er gået for vidt. Bagatelsager så som afholdelse
af »Ladies Nights« og prisdifferentiering af
drikkevarer baseret på køn tager fokus fra reelle
problemer med ligestilling. Det er ikke et reelt
ligestillingsproblem, at et traktørsted laver en event, hvor
kvinder betaler andre priser end mænd, og det er omvendt ikke
et problem for ligestillingen, at et herreklip er billigere end et
dameklip.
Det er helt urimeligt, at små
erhvervsdrivende således ikke frit kan fastsætte deres
priser eller lave særlige arrangementer uden at skulle frygte
at blive indberettet for Ligebehandlingsnævnet, som ud fra en
fast praksis afgør sagerne. Endvidere er det spild af
offentlige midler, at Ligebehandlingsnævnet gang på
gang skal foretage en grundig behandling af denne type sager, der
som regel intet har med ligestilling at gøre.
Forslagsstillerne ønsker at gøre
op med disse bagatelsager og foreslår konkret, at der
indføres en bagatelgrænse, så der fremover ikke
kan klages over prisdifferentiering baseret på en bestemt
beløbsgrænse eller en procentuel forskel på
prisfastsættelsen, medmindre sagen er af væsentlig og
principiel karakter.
Derudover ønsker forslagsstillerne
Ligebehandlingsnævnets kompetencer til at behandle sager
indskærpet, således at klager skal have lidt en
væsentlig ulempe for at kunne klage. Det vil forhindre
misbrug af nævnet, sådan som det sker i mange sager i
dag, hvor klager ikke er sammenfaldende med skadelidte.
At indføre et sådant
adgangskriterium er i tråd med eksempelvis Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 35, stk. 3,
som ændret ved tillægsprotokol 14, art. 12, hvorefter
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol kun kan antage
klager til realitetsbehandling, såfremt klager har lidt en
væsentlig ulempe, hvilket ligeledes muliggør en
afvisning af de mest bagatelagtige sager.
Endelig bør det i ændringerne af
lovgrundlaget tilstræbes, at Ligebehandlingsnævnet
tilskrives retten til at kunne afvise sager, hvor det er tydeligt,
at der ikke er tale om diskrimination.
Skriftlig fremsættelse
Merete Riisager
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af en bagatelgrænse for klager til
Ligebehandlingsnævnet.
(Beslutningsforslag nr. B 108)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.