Fremsat den 9. april 2014 af Pernille
Vigsø Bagge (SF), Holger K. Nielsen (SF) og Sanne Rubinke
(SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om et charter for en sammenhængende
inddragelse af civilsamfundet
Folketinget pålægger regeringen
inden foråret 2015 at tage initiativ til i et samarbejde med
alle relevante parter at formulere en klar vision - et politisk
charter - for en sammenhængende politik og en strategi for
udvikling og inddragelse af civilsamfundet i Danmark og eventuelt
at gennemføre den lovgivning, der er nødvendig for at
realisere charterets bestemmelser.
Charteret skal sikre social, økonomisk
og miljømæssig bæredygtighed og indeholde
forpligtende retningslinjer med det formål, at alle kommuner
og regioner
- udarbejder
sammenhængende politikker for udvikling af og inddragelse af
civilsamfund og frivillighed i de fælles offentlige opgaver
med udgangspunkt i princippet om partnerskabsaftaler og
- opfordres til at
etablere frivillighedscentre og frivillighedsråd,
således at disse centre og råd kan danne rammen om det
lokale arbejde.
Folketinget opfordrer derudover regeringen til
- at ændre
reglerne for tilskud til det frivillige arbejde, så tilskud
ikke kun er 1-årige, men bliver længerevarende og mere
forudsigelige,
- at oprette et
center til udvikling af og forskning i civilsamfund og
frivillighed,
- at sikre en
stærk sammenhæng i det fortsatte arbejde med forbedring
af rammer og vilkår for socialøkonomiske virksomheder
og at oprette et udviklingsprogram svarende til det tidligere
Sociale Udviklingsprogram, SUM.
Bemærkninger til forslaget
Det danske samfund er udfordret med hensyn til
velfærd og bæredygtighed både socialt,
økonomisk, kulturelt og miljømæssigt. Store
grupper af borgere er marginaliseret socialt,
uddannelsesmæssigt og beskæftigelsesmæssigt,
hvilket selvsagt er problematisk - både for borgerne og for
samfundet.
Der foregår tillige en demografisk
udvikling, hvor der forventes at blive færre i den
arbejdsduelige alder - færre unge og flere ældre.
Samtidig foregår der en udvikling i form af en negativ spiral
med affolkning af landdistrikter og dermed forøget
trængsel i de større byer.
Socialistisk Folkeparti er af den
overbevisning, at »mere af det samme« og et stigende
produktivitetspres på lønninger og ansatte ikke
løser problemerne. Socialistisk Folkeparti foreslår
derfor, at de allerede igangværende initiativer for
vækst og udvikling suppleres med en klar og
sammenhængende politik og strategi for udvikling og
inddragelse af civilsamfundet i løsning af fremtidens
udfordringer.
En sammenhængende og tilrettelagt
civilsamfundsstrategi vil kunne imødekomme alle
udfordringer, bl.a. fordi strategien rækker længere ud
end til justeringer af enkeltpolitikker eller til afgrænsede
reformer. Nogle vil formentlig gå så langt som at kalde
det en kulturændring hos borgere, ansatte og
beslutningstagere i stat, regioner og kommuner. Fuldt udfoldet
ville det kunne være en vidtgående samfundsmæssig
omstilling med et klart solidarisk perspektiv, fordi politikken
både er demokratisk og inkluderende og skaber større
social sammenhængskraft. Derfor skal det også
være en græsrodsmobilisering, der åbner for, at
udsatte og marginaliserede borgere får mulighed for at komme
med og få en plads som aktive medborgere med rettigheder og
forpligtelser i fællesskabet. Samtidig kan det give vigtige
nye bidrag til og en større merværdi i lokalsamfundet,
ikke mindst i udsatte områder eller i
udkantsområder.
Socialistisk Folkeparti foreslår derfor,
at regeringen i samarbejde med alle relevante parter, bl.a. en bred
repræsentation af repræsentanter fra det frivillige
Danmark, forsøger at formulere et politisk charter for en
sammenhængende politik og strategi for udvikling og
inddragelse af civilsamfundet i Danmark. Visionen eller charteret,
skal kunne mobilisere såvel borgere som foreninger,
organisationer og virksomheder til at udvikle og kvalificere
samfundet på en måde, der sikrer social, kulturel,
økonomisk og miljømæssig
bæredygtighed.
Det er vigtigt at understrege, at
kræfter og engagement fra civilsamfundet ikke skal lukke
huller i de offentlige kasser eller i den offentlige velfærd.
Civilsamfundet kan noget andet og mere end den klassiske
velfærdsstat. Derfor er det vigtigt med en skarp adskillelse
af, hvad der er offentlige opgaver, og hvad der bør
være civilsamfundets opgaver. Derudover er det vigtigt, at
det offentlige indtager en mere faciliterende rolle. Det offentlige
skal have modet til at slippe styringen og indgå i åbne
ligeværdige relationer med det civile felt. Anerkendelse af
hinandens særlige kompetencer og roller skal være i
højsædet, samtidig med at man selvfølgelig kan
etablere samproduktion der, hvor det falder naturligt og
relevant.
Der bør udarbejdes forpligtende
retningslinjer for samarbejdet mellem forvaltninger/institutioner
og frivillige/civile organisationer. Disse bør tage
afsæt i de spilleregler for samarbejde mellem frivillige og
professionelle, som er udarbejdet af Frivilligt Forum og en
række fagforeninger, jf. »Aftaler mellem frivillige og
ansatte i den offentlige sektor - spilleregler 2.0«,
Frivilligt Forum, 2014. Sådanne spilleregler skal sikre, at
frivillighed ikke misbruges, men at man giver plads, samtidig med
at faglighed og rum til de professionelle bevares.
Socialistisk Folkeparti finder det vigtigt, at
en kommende ny strategi for civilsamfundet er med til at skabe et
mere rummeligt arbejdsmarked via en fortsat styrkelse af
socialøkonomi i mangfoldige former.
Socialistisk Folkeparti finder det ligeledes
vigtigt at understrege, at en ny strategi for civilsamfundet ikke
blot bør omhandle de traditionelle velfærdsdimensioner
og forholdet til det frivillige felt. Det er vigtigt, at strategien
også kommer til at omfatte dimensioner som f.eks. klima og
miljø. Det er Socialistisk Folkepartis opfattelse, at der
inden for disse dimensioner allerede i dag er et stort folkeligt og
civilt engagement på linje med engagementet på det
sociale område. Dette bør naturligvis styrkes og
udvikles.
Det overordnede politiske projekt
foreslås som nævnt styret ved udvikling af et politisk
charter om civilsamfundets inddragelse og mobilisering, som
selvfølgelig både skal være konkret og
forpligtende på det overordnede plan. Hvordan det rent
praktisk udfoldes i hver enkelt kommune, skal både diskuteres
og vedtages lokalt. I den forbindelse ønsker
forslagsstillerne, at der arbejdes ud fra princippet om
partnerskabsaftaler. Det vil sige, at inddragelsen af
civilsamfundet kommer til at ske i et ligeværdigt samarbejde.
Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om udlicitering
til anden offentlig eller privat aktør eller en variant af
BUM-modellen (bestiller-udfører-modtager-model).
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vigsø
Bagge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om et
charter for en sammenhængende inddragelse af
civilsamfundet.
(Beslutningsforslag nr. B 105)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.