Vil ministeren redegøre for, hvorfor det fremgår af Justitsministeriets hjemmeside, at kommunerne kan udstede lokale parkeringsbekendtgørelser, der indsnævrer parkeringsmulighederne for særligt indrettede køretøjer defineret som ”køretøjer, som på grund af deres indretning er placeret det pågældende sted af andre grunde end på grund af et behov for at parkere, f.eks. for at gøre reklame for et produkt, en virksomhed mv. eller med henblik på overnatning”, når ministeren i besvarelse af spørgsmål 28 (L 54) har oplyst, at kommunerne ikke vil kunne udstede lokale parkeringsbekendtgørelser, der fastsætter særlige regler om standsning og parkering med autocampere med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg., som afviger fra reglerne for øvrige personbiler?
Og er ministeren i forlængelse heraf enig med Mariagerfjord Kommune, som i forbindelse med Naturklagenævnets behandling af sag NMK-33-01577 har udtalt følgende: ”En autocamper er indregistreret som en personbil, hvorfor en autocamper må parkere på lige fod med personbiler. Derfor er det lovligt at parkere en autocamper, også om natten, så længe øvrige regler overholdes. Der findes ikke generelle regler om forbud mod overnatning i et parkeret, registreret køretøj. Skellet mellem parkering (raste) og campering går i stedet ved, at der bliver tale om campering, hvis der sættes fortelt eller lignende på en parkeret autocamper. Hvis der foretages flere på hinanden følgende overnatninger, betragtes dette også som campering. Der er således forskel mellem at raste og campere.
Dato: 11-07-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne:
færdselsret