Vil ministeren oplyse, hvad det vil betyde, hvis den planlagte varselsperiode på 15 år i indekseringsmekanismen for folkepensionsalderen forkortes til 10 år med effekt fra 2015 samtidig med, at det planlagte løft i efterlønsalder på 1 år i 2022-23 fremrykkes til 2020-21, så efterlønsalderen fortsat kan indekseres tre år før folkepensionen? Effekten bedes vist på følgende variable med og uden forslaget, og under forudsætning af, at den forudsatte stigning i levetiden i indekseringsmekanismen fastholdes på 0,6 år henholdsvis nedsættes til nul:
* Efterløns- og folkepensionsalder, 1990-2080
* Forventet antal år med folkepension hhv. med efterløn og folkepension for en 60-årig, 1990-2080
* Antal i beskæftigelse (fuldtid) i forhold til befolkningen, 1990-2080
* Den offentlige saldo og den primære offentlige saldo, 2010-2080
* Hvor meget det er nødvendigt at reducere den offentlige forbrugsvækst i årene 2021-41 i gennemsnit per år for at leve op til kravene i budgetloven om maksimalt underskud på 0,5 pct. af BNP
* Den finanspolitiske holdbarhed?
Dato: 06-02-2014
Status: Endeligt besvaret
Emne:
økonomi