Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
FIV Alm.del Bilag 219
Offentligt
1383210_0001.png
Regeringen og Venstres rammeaftale om
vækstpakken
Danske Universiteter noterer sig med tilfredshed, at regeringen og Venstre inkluderer
universiteterne og deres aktiviteter i den fremlagte rammeaftale om en vækstplan.
Det er et tegn på, at man fra politisk hold anerkender universiteternes centrale rolle i
skabelsen af dansk vækst på kort og lang sigt. Vi er en del af løsningen.
Inden forhandlingerne med de øvrige partier går i gang, vil Danske Universiteter ger-
ne opsummere sine holdninger til en række af punkterne. Flere af holdningerne er
tidligere formidlet til offentligheden, men vi har fundet det fornuftigt at samle op
inden forhandlingerne.
Uddannelse
Forslag 77: Øget brug af dimensionering
Danske Universiteter arbejder på en fælles og koordineret proces vedrørende dimen-
sionering af uddannelser med længerevarende ledighedsudfordringer. Til dette for-
mål samarbejder Danske Universiteter med Uddannelsesministeriet, der vil stille de
nødvendige data på enkeltuddannelser til rådighed.
En indsats i forhold til uddannelsesdimensionering bør finde sted tæt på det enkelte
uddannelsesmiljø med tilhørende aftagerpanel. Herefter kan indsatsen koordineres
gennem Danske Universiteter, således at nedskæring ved en institution ikke modsva-
res af en tilsvarende forøgelse ved en anden institution. Det er dette projekt, Danske
Universiteter har sat i værk med henblik på at beskære optaget på ledighedsudfor-
drede uddannelser fra og med 2015.
Danske Universiteter vil henstille til, at man giver universiteterne ansvaret for at va-
retage en kvalificeret dimensionering. Det vil ikke være hensigtsmæssigt at lave en
statslig dimensionering, der vil være afkoblet fra både fagmiljøer og aftagerpaneler.
Samtidig vil en statslig indgriben flytte ansvar og handlingspligt væk fra universiteter-
ne og dermed underminere grundlaget for universiteternes egne initiativer.
Hvis man fra politisk hold ønsker at følge med i dimensioneringsindsatsen og dennes
konsekvenser, så redegør universiteterne gerne for deres indsatser hver især, lige-
som Danske Universiteter kan formidle et samlet overblik. Dette kan eksempelvis
indgå i de årlige møder mellem Danske Universiteter og Folketingets udvalg for
forskning og uddannelse.
Danske Universiteter foreslår, at dimensioneringsindsatsen varetages af uni-
versiteterne, og vi lægger op til en dialog med Folketinget om resultaterne af
indsatsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383210_0002.png
Forslag 79. Gennemsigtighed i den enkeltes uddannelsesvalg:
Danske Universiteter støtter til fulde, at studiesøgende kan få de oplysninger, de har
brug for til deres studievalg. Netop derfor tager universiteterne blandt andet rundt til
gymnasier for at oplyse om uddannelserne, der afholdes åbent hus osv.
En vigtig del af informationen vedrører tiden efter uddannelsen, dvs. på arbejdsmar-
kedet. Her har de studerende kunnet finde nogle data på Uddannelsesguiden.dk,
men universiteterne ønsker en styrkelse af indsatsen.
Netop derfor foreslog Da ske U iversiteter og Akade iker e i pu likatio e ”Flere
di itte der til de private sektor” fra de e er
, at vi skal ”…blive
bedre til at
anvende de mange oplysninger, som universiteter, virksomheder og borgere indberet-
ter til Danmarks Statistik og ministerier.”
Forslaget er, at der
fra centralt hold skabes
en bedre formidling af de eksisterende og nyeste oplysninger om beskæftigelsen for
de enkelte videregående uddannelser. Optimalt set bør det give oplysninger som
blandt andet belyser lønudvikling, ledighedsperioder, brancheskift mv. fordelt på
uddannelse, køn, dimittendalder, geografi mv.
Danske Universiteter foreslår, at Uddannelsesministeriet i samarbejde med
universiteterne og Danmarks Statistik leverer relevante data til de studiesø-
gende.
Forslag 80. Et bæredygtigt antal uddannelser
Antallet af uddannelser er blevet et varmt emne. Desværre blandes antallet af ud-
dannelser og antallet af udbud ofte sammen. Når Uddannelsesministeriet nævner
tallet 1.500, så er der reelt tale om udbud fra alle videregående uddannelsesinstituti-
oner i hele landet
og man har talt både bachelorudbud og kandidatudbud med.
En sådan optælling kan meget let kan blive misvisende. Ser man på udvalget af pizza-
er i en gennemsnitlig provinsby opgjort efter denne optællingsmetode, så vil det også
meget let løbe op i et meget højt tal. Alligevel kan kunderne jo sædvanligvis godt
overskue udbuddet og vælge, hvad de vil have.
Man skal også være opmærksom på, at en regionalpolitisk dagsorden tilskriver, at der
er grænser for hvor meget man kan samle uddannelser på færre institutioner. Derfor
skal man ikke lade sig forblinde af antallet i sig selv.
Når det er sagt, så kan Danske Universiteter håbe på, at overgangen til institutions-
akkrediteri g ka følges af ogle i dre stra
e regler for, hvad der tæller so ”et
yt ud ud”. Det ør være lettere at lave forskellige spor i de for de sa
e ud-
dannelse, uden at de skal tælle som selvstændige udbud (sådan som tilfældet har
været u der udda elsesakkrediteri g). Hvis der liver uligt ed forskellige ”spor”
under en uddannelse, så kan flere udbud samles og man kan skabe mere overskue-
lighed uden at ødelægge systemets fleksible mulighed for at tilpasse uddannelsesud-
buddet til det løbende arbejdsmarkedsbehov.
Danske Universiteter finder det naturligt, at universiteterne har en løbende dialog
med ministeriet og Folketinget om de uddannelser, der udbydes
herunder antallet.
Til gengæld finder Danske Universiteter det ikke meningsfuldt, hvis antallet af udbud
skal styres fra ministeriet på baggrund af kvoter eller lignende. Det vil sætte en kæp i
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383210_0003.png
hjulet for udviklingen af uddannelser, der retter sig mod arbejdsmarkedets konstant
skiftende behov.
Danske Universiteter foreslår, at antallet af udbud af uddannelser tilpasses
ge e
ere fleksi le ra
er for at lave ”spor” u der e give udda else.
Forskning
Forslag 86: Anvendelse af FØP/fleks-provenu til Danmarks Innovationsfond
Forslaget om anvendelse af FØP/fleks-provenu går i sin substans ud på, at man flytter
provenuet fra reformen af førtidspension og fleksjobordningen til Danmarks Innova-
tionsfond. Det må antages, at den mere konkrete anvendelse svarer til uddybelsen i
regeringens vækstudspil. Således forventes pengene anvendt til samfundspartner-
skaber.
Danske Universiteter finder, at disse samfundspartnerskaber kan have positive ele-
menter, men at de med fordel kan defineres med større fokus på forskning, at de bør
være mere langsigtede end hidtil, og at man i højere grad bør satse på bottum-up-
processer i udvælgelsen af partnerskaber.
Danske Universiteter foreslår, at nye samfundspartnerskaber bliver mere
forskningsfokuserede og langsigtede og udvælges efter en bottum-up-proces.
Forslag 87: Tilførsel af 3 mia. kr. til Danmarks Grundforskningsfond
Danmarks Grundforskningsfond har spillet en central rolle i at fremme excellent
forskning i Danmark og har på den måde medvirket til at fastholde Danmarks ry som
et af verdens førende forskningslande.
Danske Universiteter støtter derfor fuldt ud realiseringen af regeringens og Venstres
forslag om at tilføre Danmarks Grundforskningsfond nye midler svarende til 3 mia. kr.
Dette er tidligere meddelt i en pressemeddelelse af 5. maj 2014.
Danske Universiteter støtter videreførelsen af Danmarks Grundforsknings-
fonds initiativer gennem en tilførsel af 3 mia. kr.
PSO-afgiften
Der er i rammeaftalen lagt op til en betydelig reduktion af PSO-afgiften, og det er
uddybet, at besparelsen i hvert fald vil medføre, at en havvindmøllepark udskydes fra
2020 til 2022. Denne del af rammeaftalen har Danske Universiteter ikke kommenta-
rer til.
Til gengæld er det uklart, om besparelsen også kommer til at berøre den del af PSO-
midlerne, der ifølge Energinet.dk anvendes til forskning i bæredygtig energi. En sådan
implementering af besparelsen vil være uheldig for Danmarks langsigtede ernergiom-
stilling og rollen som et førende land på dette forskningsfelt.
Danske Universiteter vil opfordre til, at reduktionen af PSO-afgiften ikke
medfører en reduceret satsning på forskning i bæredygtig energi.
Danske Universiteter, juni 2014
3