Jeg vil ikke stå og svare i en konkret sag, men det, jeg kan sige, er, at vi har sørget for med satspuljeaftalen, som vi indgik i oktober måned, at sætte penge af, så alle kan få den her Post Adoption Services-rådgivning, som vi alle sammen er enige om at man har brug for som adoptivforældre, for det er en særlig situation, man står i.
Fru Karin Nødgaard spurgte også til noget, der mindede om det, og jeg nåede ikke at svare færdigt, men det ligger meget i forlængelse af det, fru Louise Schack Elholm også spørger om.
Det er nemlig:
Hvordan hjælper vi ude i kommunerne?
Og det er jo faktisk sådan med servicelovens bestemmelser, at den egentlig ikke kigger på, hvilken baggrund barnet har.
Den sætter nogle rammer for, at hvis barnet har et behov, skal barnet hjælpes.
Derfor kan man sige, at det jo ligger i vores lovgivning, at man skal være klar til hjælpe et barn ud fra det behov, det har.
Jeg synes, det er rigtig fornuftigt, at vi får kigget på, hvordan man hjælper i kommunerne, når man står med en adoptionssag.
Jeg synes også, det er rigtig fornuftigt, at vi kigger på, om vi på en eller anden måde kan styrke den faglighed, som VISO, vores nationale videncenter for specialrådgivning, har i adoptionssager.
Jeg synes, det er rigtig fornuftigt, at vi kigger på, hvordan vi kan få skabt mere viden, og hvordan vi også kan sørge for, at den viden kommer ud både til forældre, til kommuner og til dem, som kunne have behov for den.
For der er ikke nogen tvivl om, at det er en stor ting at blive forældre, og at det er det også at blive adoptivforældre.
Og det skal lykkes, for ellers er det de børn, man får hertil, der betaler prisen.