Jamen det hænger da ganske, ganske udmærket sammen.
Det er korrekt, at man i forbindelse med skattereformen lagde stor vægt på, at der skete en sænkelse af marginalskatten, og det blev også resultatet af skattereformen.
Det skulle bl.a.
finansieres ved en række afgifter og ved, at man afskaffede ligningslovens § 33 A.
Så kom det frem, at nogle afgifter, nemlig fedtafgiften, som den borgerlige regering i øvrigt gennemførte i sin tid, sukkerafgiften, som den nuværende regering har gennemført, og § 33 A, som var en del af skattereformen, måske var uhensigtsmæssige.
Der var meget larm, og der lød store protester – mig bekendt også fra hr.
Ole Birk Olesen og Liberal Alliance – fra erhvervslivet, fra hr.
Søren Gade, som jeg nævnte tidligere og fra Dansk Industri, som var utilfredse med disse afgifter.
Vi sagde så fra regeringens side:
O.k., vi lytter til den kritik, der bliver givet.
Det kan godt være, at de har ret i, at det kan koste nogle arbejdspladser – lad os se på det.
Så tog vi fat på det her og skulle finde en finansiering.
Det er en meget, meget begrænset marginalskattestigning, der er tale om her.
Det er en ekstremt begrænset marginalskattestigning, og derfor synes jeg, det er at skyde langt over målet at sige, at det her har meget negative konsekvenser.
Vi har beregnet det her i de regnemodeller, som bliver brugt i Finansministeriet, og som jeg sagde tidligere, var resultatet, at det her ingen konsekvenser for arbejdsudbuddet har.
Det har en lille positiv social fordelingsprofil.
Derfor synes jeg faktisk, at Liberal Alliance, i stedet for at køre det her op som et stort principproblem, ligesom burde sige tak for, at vi har løst det her problem med afgifterne på en faktisk ganske elegant måde.