Jeg takker formanden for ordet.
Både dette spørgsmål og spørgsmål nr.
S 862, som jeg skal besvare om lidt, er stillet af samme spørger og handler om implementeringen af EU's tredje kørekortdirektiv.
Det er jo et tema, som i løbet af efteråret har givet anledning til en del spørgsmål om forskellige dele af direktivet, og som vi i øvrigt snart skal have en forespørgselsdebat om her i salen.
Ud fra formuleringen af spørgsmål nr.
S 862 tillader jeg mig i dag at gå ud fra, at det navnlig er reglerne om kørekort til motorcykler, der har spørgerens interesse, og derfor vil jeg besvare spørgsmålet med fokus herpå.
Med tredje kørekortdirektiv blev det jo et krav, at man for at kunne køre mellemstor motorcykel skal være 2 år ældre end det, der er alderskravet for at kunne køre lille motorcykel.
For stor motorcykels vedkommende skal man i øvrigt under forudsætning af 2 års erfaring med mellemstor motorcykel være yderligere 2 år ældre.
Med tredje kørekortdirektiv blev den trinvise adgang til motorcykelkørekort således styrket med det formål at sikre en bedre færdselssikkerhed.
Tredje kørekortdirektiv indeholder derudover en række nye obligatoriske aldersbetingelser for erhvervelse af andre kørekort.
Nogle af aldersbetingelserne efter direktivet kan dog fraviges af medlemsstaterne, og det gælder f.eks.
alderskravet for erhvervelse af kørekort til motorcykel, her kan medlemsstaterne fastsætte en aldersgrænse for lille motorcykel på 17 eller 18 år i stedet for direktivets minimumskrav om 16 år.
Dette skal dog i givet fald ske, som jeg sagde før, under iagttagelse af den trinvise adgang, altså med intervaller af 2 år.
Som jeg efterhånden har haft lejlighed til at redegøre for en hel del gange, blev tredje kørekortdirektiv gennemført i dansk ret ved lov nr.
1551 af 21.
december 2010 om ændring af færdselsloven.
I forbindelse med behandlingen af den lov tilkendegav min forgænger, daværende justitsminister Lars Barfoed, bl.a.
i et svar til Folketinget, at den hidtil gældende aldersgrænse på 18 år for lille motorcykel ville blive fastholdt, og det er netop det, der er tilfældet; reglerne er nu udmøntet i kørekortbekendtgørelsen.
Da direktivet som nævnt har et krav om trinvis adgang til erhvervelse af motorcykelkørekort, indebærer en aldersgrænse på 18 år for lille motorcykel, at det vil være nødvendigt at fastsætte aldersgrænsen for mellemstor motorcykel til 20 år og med 2 års erfaring med mellemstor motorcykel til 22 år for stor motorcykel.
Uden de 2 års erfaring er alderskravet for stor motorcykel i overensstemmelse med direktivets minimumsgrænse fastsat til 24 år.