Fremsat den 12. december 2012 af
ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om leje, lov om
midlertidig regulering af boligforholdene, lov om leje af
erhvervslokaler m.v. og lov om almene boliger m.v.
(Kommunal indbringelse af sager for
huslejenævnene, udvidelse af frakendelsesordningen,
forhåndsgodkendelse af lejen for ejer- og andelsboliger og
udlejning af almene boliger til virksomheder m.v.)
§ 1
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
963 af 11. august 2010, som ændret ved § 148 i lov nr.
1336 af 19. december 2008, § 3 i lov nr. 1611 af 22. december
2010 og § 1 i lov nr. 517 af 5. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »private plejeboliger«:
»jf. dog lov om leje af erhvervslokaler m.v. § 1, stk. 4
«.
2.
Efter § 59 c indsættes:
Ȥ 59
d. Huslejenævnet træffer efter anmodning fra en
ejer af en ejerbolig eller en andelshaver i en andelsboligforening
med brugsret til en bestemt beboelseslejlighed, afgørelse om
den leje, som ejeren eller andelshaveren lovligt vil kunne
opkræve for den pågældende bolig. For ejere af
ejerboliger gælder denne adgang dog kun for ejere, der
på ansøgningstidspunktet ikke ejer andre udlejede
ejerboliger.«
3.
Efter § 106 indsættes:
Ȥ 106
a. Kommunalbestyrelsen kan på vegne af en lejer af en
bolig indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for
huslejenævnet, hvis boligen på klimaskærmen
udefra umiddelbart vurderes at være behæftet med
væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler, der
gør boligen mindre egnet til beboelse, uden at boligen dog
kan kondemneres efter reglerne i § 76 i lov om byfornyelse og
udvikling af byer. Huslejenævnet kan i den forbindelse
også træffe afgørelse om huslejens
størrelse. Kommunalbestyrelsen kan endvidere indbringe
huslejenævnets afgørelse for boligretten samt
fremsætte begæring over for Grundejernes
Investeringsfond om udførelse af påbudte
vedligeholdelsesarbejder, jf. § 60 i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene. Kommunalbestyrelsen afholder de
udgifter, som sagen medfører, herunder sagsomkostninger,
såfremt sagen indbringes for boligretten.
Stk. 2. Udover i de i
stk. 1 nævnte tilfælde kan kommunalbestyrelsen af egen
drift indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for
huslejenævnet, såfremt en bolig er behæftet med
vedligeholdelsesmangler som nævnt i stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere indbringe huslejenævnets
afgørelse for boligretten samt fremsætte
begæring over for Grundejernes Investeringsfond om
udførelse af de påbudte vedligeholdelsesarbejder, jf.
§ 60 i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene.«
4. I
§ 113 a, stk. 3, nr. 2,
ændres »af byggeloven« til: »af byggelovens
§ 30« og efter »eller andre, «
indsættes: »eller for i forbindelse med udlejning at
benytte lokaler til beboelse, som ikke efter byggeloven lovligt
må anvendes til beboelse,«.
§ 2
I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 11. august
2010, som ændret ved § 149 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008 og § 2 i lov nr. 517 af 5. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 25 c indsættes:
Ȥ 25
d. Huslejenævnet træffer efter anmodning fra en
ejer af en ejerbolig eller en andelshaver i en andelsboligforening
med brugsret til en bestemt beboelseslejlighed, afgørelse om
den leje, som ejeren eller andelshaveren lovligt vil kunne
opkræve for den pågældende bolig. For ejere af
ejerboliger gælder denne adgang dog kun for ejere, der
på ansøgningstidspunktet ikke ejer andre udlejede
ejerboliger.«
2. § 39,
stk. 1, affattes således:
»Indbringelse af sager for
huslejenævnet skal ske skriftligt. Den nødvendige
dokumentation skal vedlægges. Ved indbringelse af sager for
huslejenævnet skal betales et beløb på 100 kr.
for hver sag. Ved indbringelse af sager efter § 25 d og §
59 d i lov om leje betales dog et beløb på 3.000 kr.
Beløbet i 3. pkt. er fastsat i 1998-niveau. Beløbet i
4. pkt. er fastsat i 2012-niveau. Beløbene reguleres
én gang årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks
nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni
måned året før det finansår, reguleringen
vedrører. Beløbene afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.«
§ 3
I lov om leje af erhvervslokaler m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1714 af 16. december 2010, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1 indsættes efter stk. 2
som nye stykker:
»Stk. 3. Loven
gælder for udlejning af almene boliger til virksomheder m.v.
(juridiske personer) med henblik på videreudlejning til
beboelse. Loven gælder ligeledes for udlejning af almene
ældreboliger efter § 56 i lov om almene boliger m.v.
Stk. 4. Loven
gælder for udlejning af ustøttede private plejeboliger
til kommunen eller regionen efter § 56, jf. § 143 r i lov
om almene boliger m.v. og udlejning af ældreboliger til
kommunen efter § 17, stk. 4, i lov om boliger for ældre
og personer med handicap.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
§ 4
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 2011, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, lov nr. 1363 af
28. december 2011, § 1 i lov nr. 518 af 5. juni 2012, lov nr.
556 af 18. juni 2012 og § 1 i lov nr. 1097 af 28. november
2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 161, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Lokalerne udlejes til
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet efter reglerne i lov
om leje af erhvervslokaler m.v.«
§ 5
Loven træder i kraft den 1. april 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. Lovforslagets baggrund og
formål | 2. Lovforslagets indhold | | 2.1. | Kommunal indbringelse af sager for
huslejenævnene | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | | | 2.1.2.1. | Kommunalbestyrelsens indbringelse af sag
for huslejenævnet på lejers vegne | | | | 2.1.2.2. | Kommunalbestyrelsens indbringelse af
vedligeholdelsessag for huslejenævnet af egen drift | | 2.2. | Udvidelse af frakendelsesordningen | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3. | Forhåndsgodkendelse af lejen for
ejer- og andelsboliger | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Lovforslaget | | 2.4. | Udlejning af almene boliger m.v. | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Lovforslaget | 3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | 3.1. | Kommunal indbringelse af sager for
huslejenævnene | | 3.2. | Udvidelse af frakendelsesordningen | | 3.3. | Forhåndsgodkendelse af lejen for
ejer- og andelsboliger | | 3.4. | Udlejning af almene boliger m.v. | | 3.5. | Samlede økonomiske og
administrative konsekvenser | 4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. Miljømæssige
konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Høring | 9. Sammenfattende skema |
|
1.
Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslaget indeholder 4 elementer: Kommunal
indbringelse af sager for huslejenævnene, udvidelse af
ordningen om frakendelse af retten til at administrere
udlejningsejendomme, forhåndsgodkendelse af lejen for ejer-
og andelsboliger og udlejning af almene boliger til virksomheder
m.v. (juridiske personer).
Som led i regeringens indsats imod den
spekulative udlejning af dårlige boliger, som især
foregår i landdistrikterne, foreslås, at såfremt
kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på, at en udlejet
bolig generelt fremstår i en meget dårlig stand, og
lejeren efter kommunalbestyrelsens opfordring ikke ønsker at
give kommunalbestyrelsen fuldmagt til at indbringe en sag om
udbedring af vedligeholdelsesmanglerne for huslejenævnet,
skal kommunalbestyrelsen selv kunne indbringe en sådan
sag.
Det forekommer at være et stigende
problem, at ejere udlejer lokaler til beboelse, som ikke lovligt
kan anvendes hertil. Dette ses bl.a. af mediernes dækning af
denne problemstilling. Denne form for udlejning finder regeringen
generelt uacceptabel. Det foreslås derfor med et forebyggende
sigte at udvide frakendelsesordningen til også at omfatte
gentagelsestilfælde på dette område.
En ejer af en ejerbolig eller en andelshaver i
en andelsboligforening har i dag ingen mulighed for at få
godkendt den leje, som de påtænker at udleje boligen
for. Med henblik på at give både udlejer og lejer
større sikkerhed i lejeforholdet foreslår regeringen,
at ejeren kan anmode huslejenævnet om at fastsætte den
leje, som lovligt kan opkræves for den pågældende
lejlighed. Som et led i ordningen foreslås, at
forhåndsgodkendelsen fuldt ud betales af brugeren.
Endelig foreslås det præciseret,
at udlejning af almene boliger til en virksomhed med henblik
på videreudlejning til beboelse og udlejning af forskellige
typer ældreboliger til kommuner og regioner som
aflastningsboliger sker efter erhvervslejelovens regler.
2.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
1) Kommunal
indbringelse af sager for huslejenævnene
2) Udvidelse af
frakendelsesordningen
3)
Forhåndsgodkendelse af lejen for ejer- og andelsboliger
4) Udlejning af
almene boliger m.v.
2.1.
Kommunal indbringelse af sager for huslejenævnene
2.1.1.
Gældende ret
Lejeforhold er et privatretligt forhold, der
indgås mellem en udlejer og en lejer. Med reglerne i
leje-lovgivningen er der skabt mulighed for, at parterne kan
indbringe tvister, herunder uenighed om det lejedes stand samt
huslejens størrelse for huslejenævnet. Nævnet
behandler sagen på grundlag af officialprincippet, hvorefter
sagens oplysning beror på nævnet selv. Parterne kan dog
pålægges at fremlægge oplysninger, som den
enkelte part er i besiddelse af, og manglende fremlæggelse
kan af nævnet tillægges processuel skadevirkning for
den pågældende part. Med reglerne er der skabt en enkel
adgang for parterne i et lejeforhold til at få afgjort
tvister.
Eftersom lejeforholdet er af privatretligt
karakter, er lejeaftalen som udgangspunkt alene bindende for
aftalens parter. Det vil af samme grund almindeligvis alene
være parterne, der kan påberåbe sig aftalens
indhold samt anfægte dette.
Efter lejelovens § 19 påhviler det
udlejeren at vedligeholde det lejede. Dette gælder
såvel den udvendige vedligeholdelse som den indvendige
vedligeholdelse. Denne regel kan dog fraviges således, at
parterne kan fastlægge den nærmere fordeling af
vedligeholdelsespligten i lejekontrakten. Det er ikke ualmindeligt,
at den indvendige vedligeholdelse, som alene omfatter maling,
hvidtning og tapetsering, påhviler lejeren, hvorimod det
sjældent forekommer, at større dele af den udvendige
vedligeholdelse påhviler lejeren. Som en del af huslejen
anses lejeren at betale for vedligeholdelse. Den konkrete fordeling
af vedligeholdelsespligten vil derfor skulle påvirke
huslejens størrelse, således at lejen skal reduceres
svarende til den del af vedligeholdelsespligten, som påhviler
lejeren.
Opstår der i lejeforholdet uenighed om,
hvorvidt en part konkret overholder sin vedligeholdelsespligt, kan
sagen efter lejelovens § 106 indbringes for
huslejenævnet. Nævnet træffer afgørelse
ved at tage stilling til, om der foreligger en
vedligeholdelsesmangel og i givet fald, hvem af parterne det
påhviler at afhjælpe den pågældende
vedligeholdelsesmangel.
I kommuner, hvor boligreguleringsloven er
gældende (regulerede kommuner), kan huslejenævnet efter
lovens § 22, stk. 3, pålægge udlejeren at
udføre bestemte vedligeholdelsesarbejder inden for
nærmere fastsatte frister. Såfremt udlejeren ikke
overholder nævnets afgørelse, herunder fristerne, kan
lejeren i henhold til boligreguleringslovens § 60 opfordre
Grundejernes Investeringsfond til at udføre arbejderne for
ejerens regning. Fonden kan kun afvise at udføre arbejderne,
hvis der gør sig særlige forhold gældende for
ejendommen, herunder hvis ejendommens økonomi ikke giver
mulighed for at udføre arbejderne. I så fald skal
fonden meddele dette til huslejenævnet, som herefter skal
træffe afgørelse om, at ejendommen skal tages under
tvangsadministration efter reglerne i lov om tvungen administration
af udlejningsejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 884 af 17.
september 2009.
I kommuner, hvor boligreguleringsloven ikke er
gældende (uregulerede kommuner), kan huslejenævnet ikke
give udlejeren påbud om at udføre
vedligeholdelsesarbejder men alene tage stilling til, hvem
vedligeholdelsespligten påhviler. Hvis ikke udlejeren
frivilligt udfører vedligeholdelsesarbejderne, kan lejeren i
stedet indbringe sagen for boligretten med påstand om, at
udlejeren tilpligtes at udføre de pågældende
vedligeholdelsesarbejder. Huslejenævnsafgørelsen vil,
såfremt udlejeren ikke har indbragt denne, have en betydelig
bevisværdi i en sådan efterfølgende sag ved
boligretten.
Lejeloven indeholder i kapitel XVIII A en
mulighed for ved straffedom at frakende en udlejer retten til at
administrere udlejningsejendomme i tilfælde, hvor udlejeren
gentager handlinger, der er i strid med nærmere bestemte
regler i lejelovgivningen m.v., herunder hvis udlejeren er
idømt straf der for. Under denne ordning kan udlejeren
frakendes retten til at administrere udlejningsejendomme, hvis
Grundejernes Investeringsfond i tre eller flere tilfælde
inden for 10 år har tvangsudført
vedligeholdelsesarbejder. Det påhviler Grundejernes
Investeringsfond at indbringe sagen for anklagemyndigheden,
når fonden tre gange har udført
vedligeholdelsesarbejder for den samme udlejer.
Efter de gældende regler kan
kommunalbestyrelsen ikke indbringe en sag for huslejenævnet
på lejerens vegne med henvisning til, at en udlejet bolig
fremstår i en meget dårlig stand.
I boligstøttelovens § 11, stk. 2,
findes en sådan hjemmel for kommunalbestyrelsen til at
indbringe en sag for huslejenævnet om huslejens
størrelse, hvis lejen i væsentlig grad overstiger den
normale leje for sædvanlige lejligheder af tilsvarende
størrelse. Denne mulighed eksisterer i situationer, hvor en
lejer har ansøgt om boligstøtte. Kommunalbestyrelsen
er i sådanne tilfælde part i sagen for
huslejenævnet om lejens størrelse og under
boligrettens eventuelle senere behandling af
spørgsmålet, og kommunens adgang til at rejse sag
efter bestemmelsen forudsætter således ikke fuldmagt
fra lejeren.
Det fremgår af byfornyelseslovens §
75, at kommunalbestyrelsen skal føre tilsyn med bygninger,
som benyttes til beboelse og ophold, og gribe ind, hvor disse
ejendomme ved deres beliggenhed, indretning eller andre forhold er
sundhedsfarlige eller brandfarlige. Tilsynsforpligtelsen
gælder alle boliger og opholdsrum, som faktisk anvendes til
bolig eller ophold uanset ejerforhold. Det er dog først og
fremmest ejerens ansvar, at bygninger ikke er sundheds- eller
brandfarlige for personer, der bor eller opholder sig i dem.
2.1.2.
Lovforslaget
Lovforslaget er et led i indsatsen imod den
spekulative udlejning af dårlige boliger, som særligt
finder sted i landdistrikterne. Der er typisk tale om, at visse
personer systematisk opkøber ubeboede boliger - som regel
fritliggende enfamiliehuse - der fremstår i en meget
dårlig stand, og derfor kan erhverves til en meget lav pris.
Boligen lejes efterfølgende ud til boligsøgende til
en leje, der ligger langt over det lejedes værdi. Endvidere
iagttager udlejer efter lejemålets indgåelse ikke sin
vedligeholdelsespligt. Ofte er der tale om en lejer, som enten ikke
har ressourcer til at rejse en sag omkring lejemålets
vedligeholdelsestilstand, eller som ikke har et ønske om at
involvere det offentlige, herunder huslejenævnet. Der bliver
derfor ikke rejst sag ved huslejenævnet, selv om boligens
dårlige stand umiddelbart indikerer, at der kan være
tale om et betydeligt misforhold imellem boligens leje- og
brugsværdi og huslejens størrelse.
Det har i praksis vist sig, at det
åbenbart kan være en lukrativ forretning at drive denne
form for udlejning. Der er tale om en udlejningsform, som
resulterer i, at familier og husstande bor til leje i boliger, der
kan være i så ringe stand, at beboelse kan være
eller vil blive forbundet med sundhedsfare, fx i forbindelse med
forekomster af skimmelsvamp.
Den gældende lovgivning giver
kommunalbestyrelsen mulighed for, at nedlægge forbud mod, at
en bygning eller en del af denne benyttes til beboelse eller ophold
for mennesker (kondemnering) efter byfornyelseslovens § 76.
Dette forudsætter, at bygningens benyttelse skønnes
forbundet med sundhedsfare eller brandfare. Hvis dette er
tilfældet, kan den foreslåede ordning ikke
anvendes.
Endvidere har kommunalbestyrelsen som
nævnt ovenfor mulighed for at indbringe sager for
huslejenævnet, når en lejer søger om
boligstøtte, og kommunen i den forbindelse bliver
opmærksom på, at der er et misforhold mellem det
lejedes værdi og huslejens størrelse, jf.
boligstøttelovens § 11, stk. 2.
Med henblik på at udvide kommunernes
mulighed for at dæmme op for den spekulative udlejning af
meget dårlige boliger, som dog ikke kan kondemneres efter
byfornyelseslovens § 76, foreslås med dette lovforslag
at give kommunalbestyrelsen mulighed for at indbringe sager om
vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet principalt ved
fuldmagt fra lejeren og subsidiært af egen drift. Adgangen
omfatter de meget dårlige boliger, som dog ikke kan
kondemneres efter byfornyelseslovens § 76, idet
kommunalbestyrelsen i så fald skal træffe
afgørelse om kondemnering af den pågældende
bolig. Lovforslaget skal hermed ses som et supplement til de
øvrige reaktionsmuligheder, der findes i den gældende
lovgivning, herunder det ovenfor anførte, samt
byggelovgivningens bestemmelser om påbud om afhjælpning
af farefremkaldende vedligeholdelsesmangler og om at holde
ejendommen i sømmelig stand, jf. byggelovens § 14.
2.1.2.1.
Kommunalbestyrelsens indbringelse af sag for huslejenævnet
på lejers vegne
Med den foreslåede bestemmelse i §
106 a, stk. 1, skabes der mulighed for, at kommunen på vegne
af lejer kan indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler og om
lejens størrelse for huslejenævnet. Der er tale om en
særlig mandatarordning, hvorefter kommunalbestyrelsen
afholder eventuelle omkostninger forbundet med sagen, herunder
eventuelle sagsomkostninger, såfremt sagen indbringes for
boligretten. Med ordningen vil kommunen på lejerens vegne
kunne indbringe sagen for huslejenævnet. Såfremt der
efterfølgende rejses en sag ved boligretten, finder
retsplejelovens almindelige bestemmelser om
rettergangsfuldmægtige anvendelse. Dette indebærer
bl.a., at der skal gives møde ved advokat, medmindre sagen
behandles under småsagsprocessen, jf. herved retsplejelovens
§ 131 og § 260, stk. 5. Ordningen omfatter kun boliger i
dårlig vedligeholdelsestilstand som nærmere bestemt i
det foreslåede stk. 1.
Bestemmelsen kan tænkes anvendt i den
situation, hvor kommunalbestyrelsen eksempelvis i forbindelse med
udførelse af sin tilsynspligt efter byfornyelseslovens
§ 75 bliver opmærksom på, at en bolig, som lejes
ud til beboelsesformål, er behæftet med
væsentlige vedligeholdelsesmangler, der dog ikke kan
føre til påbud om kondemnering. I dette tilfælde
vil kommunen efter den foreslåede bestemmelse i stk. 1 med
lejerens accept kunne indbringe en sag om lejens størrelse
eller om vedligeholdelsesmangler for huslejenævnet.
Den foreslåede mandatarordning stiftes
ved lejerens viljeserklæring til kommunen. Der er ikke med
den foreslåede bestemmelse foreskrevet særlige formkrav
til en sådan fuldmagtserklæring.
Baggrunden for den foreslåede ordning
er, at de lejere, som oftest bliver ofre for en boligspekulants
udlejning af boliger, der er i meget dårlig
vedligeholdelsestilstand, i mange tilfælde ikke har
ressourcer til eller forudsætninger for at rejse en sag for
huslejenævnet. Med den foreslåede bestemmelse, gives
kommunalbestyrelsen en mulighed for at tilbyde sådanne
udsatte lejere at føre sagen for dem. Det vurderes, at
førelsen af en sådan sag også kan være i
kommunens egen interesse. Den foreslåede bestemmelse kan
således være et redskab til at dæmme op for
spekulativ boligudlejning med de sociale konsekvenser m.v., som
dette kan have.
Huslejenævnets behandling af sagen sker
på grundlag af de gældende bestemmelser i
lejelovgivningen, hvorom der er nærmere redegjort i pkt.
2.1.1. Huslejenævnet vil således skulle tage stilling
til, hvem af parterne det påhviler at udbedre de
pågældende vedligeholdelsesmangler. Endvidere vil
huslejenævnet i regulerede kommuner efter
boligreguleringslovens § 22, stk. 3, kunne påbyde
udlejeren at udføre bestemte vedligeholdelsesarbejder
indenfor nærmere fastsatte frister. Overholder udlejeren ikke
huslejenævnets påbud, kan kommunalbestyrelsen efter
boligreguleringslovens § 60 anmode Grundejernes
Investeringsfond om at udføre arbejderne for udlejerens
regning.
I uregulerede kommuner har huslejenævnet
ikke hjemmel til at påbyde udlejeren at udføre
bestemte vedligeholdelsesarbejder. Nævnet kan alene
træffe afgørelse om, hvem af parterne det
påhviler at udføre de pågældende
vedligeholdelsesarbejder. I disse områder må sagen
indbringes for boligretten, hvis lejeren ønsker et grundlag
for at gennemtvinge arbejderne. I en sådan sag vil en
upåanket huslejenævnsafgørelse om udlejerens
vedligeholdelsespligt kunne indgå i bevisførelsen.
Under en sådan sag kan det tillige
kræves, at lejen nedsættes til det beløb, som er
i overensstemmelse med lejelovens regler om huslejens
størrelse for den pågældende bolig.
2.1.2.2.
Kommunalbestyrelsens indbringelse af vedligeholdelsessag for
huslejenævnet af egen drift
I visse tilfælde må det imidlertid
forventes, at lejeren - selv med kommunens tilbud om at føre
sagen for dem - ikke ønsker, at spørgsmålet om
lejemålets stand eller lejens størrelse indbringes for
huslejenævnet. Det kan fx være i tilfælde, hvor
lejeren frygter udlejers reaktion. I disse tilfælde kan
kommunen stå i en situation, hvor der efter de gældende
regler ikke kan rejses en sag over for udlejer, selv om det er
tydeligt, at der er tale om spekulativ udlejning af meget
dårlige boliger.
Det foreslås derfor, at der med §
106 a, stk. 2, bliver indført en mulighed for, at
kommunalbestyrelsen af egen drift kan indbringe sager om
vedligeholdelsesmangler i en udlejet bolig for huslejenævnet.
Forslaget tager som foreslået i stk. 1 sigte på boliger
med væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler på
klimaskærmen, hvor lejeren ikke ønsker at give
kommunalbestyrelsen fuldmagt til at indbringe sagen.
Væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler på
boligens klimaskærm kan bl.a. være huller i og andre
skader på tag, revner i og andre skader på
murværk, herunder sætningsskader, utætte og
revnede vinduer, der gør boligen mindre egnet til beboelse,
forudsat at manglen, såfremt vedligeholdelsen ikke
udføres, vil medføre, at bygningsdelens funktion vil
svigte med den virkning, at bygningen nedbrydes. Med bestemmelsen
kan kommunalbestyrelsen gribe ind overfor udlejeren og sikre en vis
vedligeholdelsestilstand, når denne vælger at lave en
forretning ud af at udleje boliger til private personer til
beboelsesformål.
Den foreslåede ordning, der giver
kommunalbestyrelsen en selvstændig adgang til at indbringe
spørgsmål om vedligeholdelsespligt for
huslejenævnet, tager som det foreslåede stk. 1 sigte
på de boliger, der ikke er i så dårlig stand, at
de er kondemnable, og som kommunerne efter gældende
lovgivning dermed ikke har mulighed for at skride ind overfor med
reglerne i byfornyelsesloven, men som dog er i en så
dårlig vedligeholdelsestilstand, at det vurderes, at
vedligeholdelsesarbejder bør søges gennemtvunget. Som
anført vil der være tale om vedligeholdelsesmangler,
der - såfremt vedligeholdelse ikke udføres - vil
medføre, at bygningsdelens funktion vil svigte med den
virkning, at bygningen nedbrydes.
Såfremt boligen er i så
dårlig stand, at den kan kondemneres, kan den
foreslåede ordning ikke anvendes, idet kommunalbestyrelsen i
så fald skal træffe afgørelse om, at boligen
kondemneres.
Huslejenævnets behandling af sagen sker
på grundlag af de gældende bestemmelser i
lejelovgivningen, hvorom der er nærmere redegjort i pkt.
2.1.1.
2.2.
Udvidelse af frakendelsesordningen
2.2.1.
Gældende ret
Lejeloven indeholder i kapitel XVIII A en
ordning, hvorefter en udlejer i nærmere bestemte
tilfælde kan frakendes retten til at administrere
udlejningsejendomme. Ordningen kan bringes i anvendelse overfor
udlejere, som ejer flere end én udlejet lejlighed, og har
til formål at ramme de tilfælde, hvor en udlejer
gentager den retsstridige handling. Efter de gældende regler
sanktionerer ordningen ikke udlejning af lokaler til beboelse, som
ikke lovligt må bebos i henhold til byggelovgivningen.
2.2.2.
Lovforslaget
Da det ifølge pressens dækning
forekommer at være et stigende problem, at ejere udlejer
lokaler til beboelse, som ikke lovligt kan anvendes hertil,
foreslås det at udvide frakendelsesordningen til også
at omfatte gentagelsestilfælde på dette område.
Efter forslaget vil frakendelse således tillige kunne ske,
hvis en udlejer to eller flere gange er idømt
bødestraf for at benytte lokaler til beboelse, som ikke
lovligt må anvendes til beboelse efter byggeloven, når
benyttelsen er sket som et led i et lejeforhold om en bolig.
2.3.
Forhåndsgodkendelse af lejen for ejer- og andelsboliger
2.3.1.
Gældende ret
Efter de gældende regler har en ejer af
en ejerbolig eller en andelshaver i en andelsboligforening ingen
mulighed for at få godkendt den leje, som de
påtænker at udleje boligen for. Ofte fastsættes
lejen af ejeren selv uden, at denne har særlig kendskab til
lejelovgivningens regler om huslejefastsættelse. Som
følge heraf sker der i nogle tilfælde udlejning til en
husleje, som overstiger den lovlige leje. Hvis lejeren rejser sag
om huslejens størrelse for huslejenævnet, vil
huslejenævnet derfor nedsætte huslejen. Selv om dette
er helt i overensstemmelse med de gældende regler, kan det
ikke afvises, at dette i nogle tilfælde kommer helt bag
på udlejeren.
2.3.2.
Lovforslaget
For at skabe større gennemskuelighed i
reglerne og dermed give ejere af en ejerbolig eller en andelshaver
i en andelsboligforening bedre mulighed for at sikre sig imod en
uforudset lejenedsættelse, og at vurdere, om det er
formålstjeneligt at udleje boligen, foreslås det, at
ejeren skal kunne anmode huslejenævnet om at
forhåndsgodkende lejen. Det foreslås, at ordningen skal
gælde for ejere, som på ansøgningstidspunktet
kun ejer én bolig, som påtænkes udlejet.
Forslaget rettes hermed imod de »uprofessionelle
ejere«, som ikke driver udlejning erhvervsmæssigt. Det
foreslås samtidig, at ordningen finansieres ved fuld
brugerbetaling for at undgå konkurrenceforvridning.
En forhåndsgodkendelse er bindende.
Huslejenævnet kan derfor ikke ved en senere sag imellem
ejeren og den kommende lejer ændre lejen medmindre, der
foreligger ændrede forhold.
2.4.
Udlejning af almene boliger m.v.
2.4.1.
Gældende ret
Hvis almene boliger på grund af ganske
ekstraordinære udlejningsvanskeligheder ikke kan udlejes til
beboelse, kan de udlejes til andet end beboelse. Hvis boligerne i
denne situation udlejes til en virksomhed til fx
kontorformål, er der tale om udlejning efter
erhvervslejeloven. Hvis der derimod sker udlejning til en
virksomhed med henblik på videreudlejning til beboelse, er
det uklart, efter hvilket regelsæt udlejningen til
virksomheden skal ske.
Almene ældreboliger og ustøttede
private plejeboliger kan efter almenboligloven lejes af
kommunen/regionen med henblik på, at kommunen/regionen
stiller dem til rådighed for personer, der har brug for
boligen som en midlertidig aflastningsbolig. Loven indeholder
imidlertid ingen regler om, hvilke regler der regulerer
lejeforholdet mellem udlejeren og kommunen/regionen, men det
antages, at der er tale om lejeforhold omfattet af
erhvervslejeloven. Det samme gælder for så vidt
angår ældreboliger efter ældreboligloven, der
udlejes til kommunen til samme formål.
Lovgivningen regulerer heller ikke selve
udlejningen af de i almenboliglovens kapitel 12 nævnte
institutioner og boliger.
2.4.2.
Lovforslaget
For at skabe klarhed over retstilstanden ved
udlejninger af almene boliger til virksomheder m.v. med henblik
på videreudlejning til beboelse foreslås det
præciseret, at sådanne udlejninger er omfattet af
erhvervslejeloven.
Det foreslås ligeledes præciseret,
at udlejning af almene ældreboliger, ældreboliger efter
ældreboligloven og ustøttede private plejeboliger som
aflastningsboliger til kommunen eller regionen også er
omfattet af erhvervslejeloven.
Det foreslås endvidere præciseret,
at de i almenboliglovens kapitel 12 nævnte institutioner og
boliger skal udlejes til kommunen eller regionen efter reglerne i
erhvervslejeloven.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Nedenfor gennemgås økonomiske og
administrative konsekvenser af de enkelte delelementer i
lovforslaget. I afsnit 3.5. sammenfattes lovforslagets samlede
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
3.1.
Kommunal indbringelse af sager for huslejenævnene
Det forventes, at forslaget vil få en
præventiv effekt på den meget lille gruppe af udlejere,
der foretager spekulativ udlejning af dårlige boliger
især i landdistrikterne. Forslaget skønnes derfor ikke
at være forbundet med nævneværdigt ekstraarbejde
for huslejenævnene og dermed heller ikke at medføre
kommunale merudgifter. Forslaget vurderes ikke at ville have
øvrige økonomiske eller administrative konsekvenser
for det offentlige.
3.2.
Udvidelse af frakendelsesordningen
Forslaget vil medføre en
begrænset skærpelse af de eksisterende
frakendelsesregler. Det forventes derfor, at forslaget vil få
en præventiv effekt på udlejere, der gentager en
retsstridig handling. Forslaget skønnes derfor ikke at
medføre nogen nævneværdig stigning i
huslejenævnenes arbejde og dermed heller ikke at
medføre kommunale merudgifter. Forslaget vurderes ikke at
ville have øvrige økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
3.3.
Forhåndsgodkendelse af lejen for ejer- og andelsboliger
Forslaget har konsekvenser for antallet af
sager, der indbringes for huslejenævnene. Den
foreslåede kompetence for nævnene til at
forhåndsgodkende huslejen vil øge sagsmængden.
Dette vil dog ikke medføre kommunale merudgifter, fordi der
indføres fuld brugerbetaling. Modsat vil der
efterfølgende ske en begrænset reduktion i antallet af
sager, da huslejefastsættelsen ikke efterfølgende kan
indbringes for nævnet af lejerne. Den efterfølgende
reduktion i antallet af indbragte sager skønnes med
betydelig usikkerhed at ligge i størrelsesordenen 200 sager
pr. år. Under forudsætning af, at udgifterne pr. sag
udgør 4.000 kr., vil de årlige kommunale
administrative mindreudgifter ligge på i
størrelsesordenen 0,8 mio. kr. (2012-priser). Der
skønnes ikke mindreudgifter i 2013, som følge af, at
der må påregnes en periode før effekten af
forhåndsgodkendelsen indvirker i reduktionen af indbragte
sager.
Det skønnes med nogen usikkerhed, at
forslagets samlede konsekvenser for huslejerne ikke har
nævneværdige afledte konsekvenser for de offentlige
udgifter til individuel boligstøtte.
3.4.
Udlejning af almene boliger til virksomheder m.v.
Det vurderes, at forslaget ikke har
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige, idet der er tale om en præcisering af reglerne
for udlejninger af almene boliger til virksomheder, samt at
omfanget at den type udlejning er yderst begrænset.
3.5. Samlede
økonomiske og administrative konsekvenser
I tabellen er vist de samlede
økonomiske konsekvenser af lovforslaget for staten,
kommunerne og regionerne, jf. afsnit 3.1. - 3.4. Lovforslaget har
ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for staten
og regionerne.
| Lovforslagets samlede
økonomiske konsekvenser for stat, regioner og
kommuner | | (Mio. kr., 2012-prisniveau) | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Staten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kommunerne | 0,0 | -0,8 | -0,8 | -0,8 | Regionerne | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 0,0 | -0,8 | -0,8 | -0,8 |
|
Anm. : En negativ værdi angiver en
mindreudgift.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget skønnes ikke at have
nævneværdige konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forhold
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Høring
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.: Advokatrådet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Forsikring og Pension, Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Lejernes Landsorganisation i
Danmark.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommunale mindreudgifter på 0,8 mio.
kr. i 2014 og frem | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | De administrative konsekvenser er fuldt
brugerfinansierede | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det foreslås, at der i lovens § 1,
stk. 4, 1. pkt., indsættes en henvisning til erhvervslovens
§ 1, stk. 4, som er indsat ved denne lov. Der henvises til
§ 3 for så vidt angår denne ændring.
Til nr.
2
Efter de gældende regler har en ejer af
en enkelt ejerbolig eller en andelshaver i en andelsboligforening
ingen mulighed for at få godkendt den leje, som de
påtænker at udleje boligen for. Der er som udgangspunkt
tale om personer uden særlig kendskab til lejelovgivningen,
og det er ikke almindeligt, at disse ejere antager den
professionelle rådgivning, som udbydes af advokater,
ejendomsformidlere og lignende. Dette har i praksis medført,
at der ofte sker udlejning til en husleje, som overstiger det, som
lejelovgivningen giver mulighed for. Klager lejeren over huslejen
til huslejenævnet, nedsætter nævnet - ofte helt
uventet for ejeren - den aftalte leje med virkning for fremtiden og
i nogle tilfælde med tilbagevirkende kraft.
For at give disse ejere mulighed for at sikre
sig imod en sådan uforudset lejenedsættelse, og at
vurdere, om det er hensigtsmæssigt at leje ud foreslås
det, at der indføres en forhåndsgodkendelsesordning
for denne type af lejeforhold, hvorefter ejeren kan anmode
huslejenævnet om at fastsætte den leje, som lovligt kan
opkræves for den pågældende lejlighed.
Det foreslås, at ordningen skal
gælde for ejere, der på ansøgningstidspunktet
ikke ejer andre udlejede ejerboliger.
Forslaget rettes hermed imod de
»uprofessionelle ejere«, som ikke driver udlejning
erhvervsmæssigt. Det foreslås samtidig, at ordningen
finansieres ved fuld brugerbetaling for at undgå
konkurrenceforvridning, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Udlejer har mulighed for at indbringe
huslejenævnets forhåndsgodkendelse for boligretten
indenfor ankefristen. Efter udløbet af ankefristen er
afgørelsen fra huslejenævnet endelig og udlejer vil
dermed være afskåret fra at kræve nævnets
forhåndsgodkendelse ændret. Udlejer har i
overensstemmelse med lejelovgivningens almindelige regler mulighed
for at regulere lejen efterfølgende ved ændrede
forhold.
Huslejenævnet kan kun ændre den
forhåndsgodkendte leje ved en senere sag imellem ejeren og
kommende lejere, hvis der foreligger ændrede forhold. Under
en efterfølgende boligretssag vil huslejenævnets
forhåndsgodkendelse af lejen have bevismæssig
vægt, fordi huslejenævnets afgørelse er truffet
under medvirken af sagkyndige medlemmer.
Til nr.
3
Bestemmelsen i § 106 a er ny og
indeholder regler, der skal give kommunerne yderligere muligheder
for at imødegå spekulativ udlejning af boliger, som er
i meget dårlig stand. Denne form for udlejningsvirksomhed
finder særligt sted i landdistrikterne.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises til
pkt. 2.1. i de almindelige bemærkninger.
Efter bestemmelsens stk. 1 foreslås, at
der indføres en særlig mandatarordning, hvorefter
kommunalbestyrelsen på vegne af en lejer kan indbringe en sag
om vedligeholdelsesmangler og om huslejens størrelse for
huslejenævnet.
Bestemmelsen vil fx kunne bringes i anvendelse
i de tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen i forbindelse med
udførelse af sin tilsynsforpligtelse efter
byfornyelseslovens § 75 bliver opmærksom på, at en
bolig, som lejes ud til beboelsesformål, er behæftet
med væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler. I
sådanne tilfælde vil kommunen kunne tage kontakt til
lejeren for at opnå den pågældendes samtykke til,
at der føres en sag ved huslejenævnet. Den
foreslåede bestemmelse i stk. 1 vil dog også kunne
finde anvendelse i andre tilfælde, hvor kommunalbestyrelsen
på anden vis er blevet bekendt med, at den konkrete bolig,
der udlejes til beboelsesformål, er i en mangelfuld
vedligeholdelsestilstand.
Den foreslåede mandatarordning stiftes
ved lejers viljeserklæring til kommunen. Der er med
lovforslaget ikke opstillet materielle eller formelle formkrav til
denne viljeserklæring. Lejeren vil som fuldmagtsgiver bindes
af kommunalbestyrelsens handlinger og undladelser inden for
fuldmagtens grænser. Fuldmagten ophører, såfremt
lejeren tilbagekalder bemyndigelsen, og udlejeren som modpart har
fået meddelelse herom.
Som anført under de almindelige
bemærkninger vil kommunen kunne repræsentere lejeren i
forbindelse med huslejenævnssagen. Hvis sagen indbringes for
boligretten, vil de almindelige regler om
rettergangsfuldmægtige i retsplejeloven finde anvendelse,
hvilket bl.a. betyder, at kommunen som udgangspunkt skal lade sagen
føre af en advokat.
Efter den foreslåede bestemmelse i stk.
1 afholder kommunen de udgifter, som sagen medfører,
herunder gebyr for indbringelse for huslejenævnet og
sagsomkostninger, såfremt sagen indbringes for boligretten
enten af kommunalbestyrelsen på lejerens vegne eller af
udlejer. I de tilfælde, hvor kommunen har indbragt en sag ved
huslejenævnet, og udlejer efterfølgende indbringer
sagen for boligretten, vil kommunalbestyrelsen således skulle
afholde udgifterne ved sagens førelse, jf. bestemmelsens 4.
pkt.
Når kommunalbestyrelsen har indbragt en
sag for huslejenævnet, skal nævnet vurdere, om der er
tale om vedligeholdelsesmangler af et omfang, som forudsat i den
foreslåede bestemmelse. Hvis dette er tilfældet, kan
huslejenævnet tage stilling til, hvilke
vedligeholdelsesmangler det påhviler udlejeren at
udføre. I kommuner, hvor boligreguleringsloven er
gældende - de såkaldte regulerede kommuner - kan
huslejenævnet i henhold til boligreguleringslovens § 22,
stk. 3, pålægge udlejeren at udføre bestemte
vedligeholdelsesarbejder og fastsætte nærmere frister
for de enkelte arbejders fuldførelse. Dette gælder
tillige for sager, der indbringes efter det foreslåede stk.
2. Dog kan huslejenævnet i sager indbragt efter stk. 1 - i
modsætning til efter stk. 2 - give påbud om såvel
udvendige som indvendige vedligeholdelsesarbejder, da det
forudsættes, at lejeren vil give huslejenævnet adgang
til boligen. Huslejenævnet kan samtidig nedsætte
huslejen med et beløb, der svarer til den
brugsværdiforringelse, som vedligeholdelsesmanglen
udgør. I uregulerede kommuner kan huslejenævnet alene
tage stilling til, hvem af parterne det påhviler at udbedre
de pågældende vedligeholdelsesmangler. Hvis de
pågældende vedligeholdelsesarbejder ønskes
gennemtvunget, må sag herom indbringes for boligretten.
Endvidere kan huslejenævnet tage
stilling til den aftalte husleje, og såfremt den anses at
overstige det, som følger af lejelovgivningen, kan
nævnet som i andre sager om huslejens størrelse
nedsætte huslejen. Denne mulighed gælder ikke i sager,
der er indbragt efter forslagets stk. 2.
Når der foreligger en endelig
afgørelse fra huslejenævnet, følger det af den
foreslåede bestemmelse, at kommunen kan indbringe sagen for
boligretten. Endvidere kan kommunen, hvis der i
huslejenævnets afgørelse i henhold til
boligreguleringslovens § 22, stk. 3, er fastsat frister for de
vedligeholdelsesarbejder, som udlejer har fået påbud om
at udføre, og udlejer ikke overholder disse frister,
gøre huslejenævnet opmærksom herpå med
henblik på, at forholdet indberettes til Grundejernes
Investeringsfond, jf. reglerne i lejelovens kapitel XVIII A om
frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme.
Det bemærkes i den forbindelse, at
Grundejernes Investeringsfond administrerer ordningen med
frakendelse af retten til at administrere udlejningsejendomme i
tilfælde, hvor en udlejer ikke iagttager påbud om
vedligeholdelse, som huslejenævnene giver, og sørger
for, at sagen overgives til anklagemyndigheden, når der er
registreret 3 eller flere tilfælde indenfor 10 år, med
det formål, at der rejses sag om frakendelse af
administrationsretten.
Samtidig kan kommunen i henhold til
boligreguleringslovens § 60 på lejerens vegne anmode
Grundejernes Investeringsfond om at udføre de påbudte
vedligeholdelsesarbejder for ejerens regning, når den af
huslejenævnet fastsatte frist er udløbet, og
arbejderne ikke er udført. Grundejernes Investeringsfond kan
under henvisning til ejendommens særlige forhold afvise at
udføre de pågældende arbejder. Sådanne
særlige forhold vil efter omstændighederne kunne
være, at der ikke er rimelig sammenhæng imellem
udgifterne til vedligeholdelsesarbejderne og ejendommens
anslåede værdi i øvrigt. I så fald skal
huslejenævnet beslutte, at ejendommen skal under
tvangsadministration i henhold til tvangsadministrationsloven.
Særligt i forhold til
huslejenævnets eventuelle afgørelse om huslejens
størrelse bemærkes det, at en eventuel
håndhævelse heraf vil bero på lejeaftalens
parter. Kommunalbestyrelsen gives således ikke med ordningen
adgang til at gøre denne del af huslejenævnets
afgørelse gældende i forhold til udlejer.
I stk. 2 foreslås, at
kommunalbestyrelsen af egen drift kan indbringe en sag for
huslejenævnet mod udlejer, når en bolig i meget
dårlig vedligeholdelsestilstand er udlejet til
beboelsesformål.
En forudsætning for at kommunen kan
søge sagen rejst ved huslejenævnet er, at der som
foreslået i stk. 1 er tale om så væsentlige og
alvorligere vedligeholdelsesmangler på boligens
klimaskærm, at boligen umiddelbart vurderes at være i
mindre velegnet stand til beboelse på grund af flere og/eller
omfattende synlige mangler. Da kommunalbestyrelsen og
huslejenævnet ikke kan forlange at få adgang til
ejendommen, skal der være tale om mangler, som kan
konstateres udefra.
Der vil således skulle være tale
om flere og/eller omfattende mangler, som kan konstateres udefra,
herunder nedslidt tag med synlige utætheder, mangelfuldt
vedligeholdt murværk med revner og afskalning, herunder
sætningsskader, nedslidte vinduer med utætheder og
revnede ruder og træværk med synlige råd- og
svampeangreb samt meget ringe vedligeholdte og tilgroede udenoms-
og adgangsarealer. Det er væsentligt at understrege, at der
skal være tale om boliger, der samlet set er i en så
dårlig vedligeholdelsestilstand, at de udefra vurderes at
være mindre egnede til beboelse. Der skal dermed være
tale om vedligeholdelsesmangler, der - såfremt de ikke
udbedres - vil medføre, at bygningsdelens funktion vil
svigte med den virkning, at bygningen nedbrydes. Manglerne skal
dermed være så væsentlige, at boligen er i risiko
for på kortere sigt at blive kondemnabel, såfremt
vedligeholdelsesmanglerne ikke afhjælpes.
Kommunalbestyrelsen vil alene kunne
søge en sag rejst ved huslejenævnet, såfremt der
er tale om væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler.
Der skal endvidere efter huslejenævnets vurdering være
tale om væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler,
før nævnet på kommunens foranledning - uden
medvirken fra lejeren - kan påbyde udlejeren at udføre
vedligeholdelsesarbejder på boligen.
Bestemmelsens anvendelsesområde vil
således være boliger, der er udlejet til
beboelsesformål, og som vurderes at være i fremskreden
eller begyndende ikke uvæsentlig forfald. Ordningen kan dog
ikke anvendes på boliger, der er i så dårlig
stand, at de i byfornyelseslovens forstand udgør en
sundhedsfare for beboerne og derfor vil skulle kondemneres efter
byfornyelseslovens § 76. Det bemærkes dog samtidig, at
der kan være tale om vedligeholdelsesmangler af en karakter,
som vil kunne udløse påbud om afhjælpning efter
byggelovens bestemmelser om farefremkaldende
vedligeholdelsesmangler, jf. byggelovens § 14. Sådanne
påbud vil kunne meddeles sideløbende med en
indbringelse af en sag for huslejenævnet om
afhjælpning.
I forbindelse med sager rejst efter stk. 2,
vil der være behov for, at huslejenævnet foretager en
besigtigelse af boligen. Da nævnet imidlertid, jf. ovenfor,
ikke har hjemmel til at kræve adgang til ejendommen, vil
besigtigelsen skulle ske udefra og uden at gå ind på
den pågældende grund, medmindre lejeren giver
huslejenævnet adgang til boligen.
Hvis huslejenævnet træffer
afgørelse om, at der er tale om en bolig i en
vedligeholdelsesstand som nævnt i det foreslåede stk.
1, kan nævnet i regulerede kommuner efter
boligreguleringslovens § 22, stk. 3, påbyde udlejeren at
udføre nærmere bestemte vedligeholdelsesarbejder inden
for bestemte frister, jf. nærmere ovenfor. I uregulerede
kommuner kan nævnet alene tage stilling til
vedligeholdelsespligtens fordeling, mens en sag om gennemtvingelse
af vedligeholdelsesarbejderne må indbringes for
boligretten.
Det er kommunalbestyrelsen - og ikke lejer -
der er part i såvel nævns- som retssager rejst efter
stk. 2. Det er derfor kommunalbestyrelsen, der kan indbringe
huslejenævnets afgørelse for boligretten, og herefter
eventuelt anke boligrettens afgørelse efter de almindelige
regler herom. Indbringer udlejeren huslejenævnets
afgørelse for boligretten, er det endvidere alene
kommunalbestyrelsen, der skal indstævnes.
Ligesom efter stk. 1 kan kommunalbestyrelsen
også i sager rejst efter stk. 2 i henhold til
boligreguleringslovens § 60 anmode Grundejernes
Investeringsfond om at udføre de påbudte
vedligeholdelsesarbejder for ejerens regning, når den af
huslejenævnet fastsatte frist er udløbet, og
arbejderne ikke er udført. Dette forudsætter dog, at
boligreguleringsloven er gældende for den
pågældende. I de uregulerede kommuner har Grundejernes
Investeringsfond ikke hjemmel til at udføre arbejderne for
ejerens regning.
Til nr.
4
Lejeloven indeholder i kapitel XVIII A en
ordning, hvorefter en udlejer i nærmere bestemte
tilfælde kan frakendes retten til at administrere
udlejningsejendomme. Ordningen kan bringes i anvendelse overfor
udlejere, som ejer flere end én udlejet lejlighed, og har
til formål at ramme de tilfælde, hvor en udlejer
gentager en retsstridig handling. Frakendelse kan således
ske, hvis udlejeren
• to gange er
idømt bøde- eller fængselsstraf efter
lejeloven, boligreguleringsloven eller byfornyelsesloven,
• to gange er
idømt bødestraf efter byggeloven for at undlade at
udføre vedligeholdelsesarbejder med deraf følgende
farefremkaldelse,
• to gange har
været under tvangsadministration efter
tvangsadministrationsloven,
• tre gange
inden for 2 år ikke har efterlevet en
huslejenævnsafgørelse eller
• tre gange
inden for 10 år har fået tvangsudført arbejder
af Grundejernes Investeringsfond efter boligreguleringsloven §
60.
Et helt afgørende moment for ordningen
er, at den har en væsentlig præventiv virkning
således, at udlejere er klar over, at gentagelse ikke alene
fører til en ny straffesanktion men tillige indebærer,
at udlejeren bliver sat helt ud af spillet for så vidt
angår administration af udlejningsejendomme. Det forventes,
at risikoen herfor vil få udlejere til at afstå fra at
gentage lovstridige handlinger.
Den gældende henvisning til byggeloven
vedrører alene straf for ikke at afhjælpe
farefremkaldende vedligeholdelsesmangler. Da det ses at være
et stigende problem, at ejere udlejer lokaler til beboelse, som
ikke lovligt kan anvendes hertil, foreslås det at udvide
frakendelsesordningen til også at omfatte
gentagelsestilfælde på dette område. Efter
forslaget vil frakendelse således tillige kunne ske, hvis en
udlejer to eller flere gange er idømt bødestraf efter
byggeloven for at udleje lokaler til beboelse, som ikke lovlig
må bebos.
Til § 2
Til nr. 1
og 2.
Det foreslås, at beløbet for at
få en forhåndsgodkendelse fra huslejenævnet
fastsættes til 3.000 kr. og, at beløbet reguleres
efter udviklingen i nettoprisindekset ligesom lejelovgivningens
øvrige beløb. For så vidt angår den
foreslåede § 25 d henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 2, som vedrører den tilsvarende ændring
i lejeloven.
Til § 3
Til nr.
1
Almene boliger skal som altovervejende
hovedregel udlejes direkte til de personer, som skal bo i
boligerne. Der er imidlertid mulighed for at udleje boligerne til
andet end beboelse, fx til kontorformål, hvis der foreligger
ganske ekstraordinære udlejningsvanskeligheder, jf.
udlejningsbekendtgørelsens § 38. Der kan også i
denne situation ske udlejning til en virksomhed, som videreudlejer
(fremlejer) boligerne til beboelse. Lejeforholdene mellem
virksomheden og beboerne er lejeforhold efter den private
lejelovgivning. Der er derimod uklarhed om, efter hvilke regler
udlejningen til virksomheden skal foregå. Det foreslås
derfor præciseret, at sådanne lejeforhold er omfattet
af erhvervslejeloven.
Almene ældreboliger kan efter
almenboliglovens § 56 lejes af kommunen eller regionen og
stilles til rådighed for personer, der har brug for boligen
som en midlertidig aflastningsbolig. Det fremgår dog ikke af
bestemmelsen, efter hvilke regler boligerne udlejes til kommunen
eller regionen. Det antages imidlertid, at der er tale om
lejeforhold efter erhvervslejeloven, hvilket nu foreslås
præciseret.
Ustøttede private plejeboliger kan
efter almenboliglovens § 56, jf. lovens § 143 r, lejes af
kommunen eller regionen og stilles til rådighed for personer,
der har brug for boligen som en midlertidig aflastningsbolig. Den
person, som på denne måde får stillet en
aflastningsbolig til rådighed, er ikke lejer, men
kommunen/regionen er lejer. Det fremgår dog ikke af
bestemmelserne efter hvilke regler. Det antages imidlertid, at der
er tale om lejeforhold efter erhvervslejeloven, hvilket nu
foreslås præciseret.
Ældreboliger efter ældreboligloven
kan også udlejes til kommunen med henblik på, at
kommunen stiller dem til rådighed som aflastningsboliger, jf.
ældreboliglovens § 17, stk. 4. Af de samme grunde som
anført ovenfor foreslås det præciseret, at
udlejning til kommunen er et lejeforhold reguleret af
erhvervslejeloven.
Til § 4
Til nr.
1
Efter almenboliglovens § 161, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at lokaler til brug for sociale
tilbud efter lov om social service og lov om dag-, fritids- og
klubtilbud m.v. til børn og unge samt lokaler til brug for
tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan
tilvejebringes ved overenskomst med almene boligorganisationer.
Sådanne lokaler - institutioner og
boliger (ikke almene boliger) - skal ligge i en selvstændig
afdeling, og det er en lovlig sideaktivitet for en afdeling at have
skøde på disse institutioner og boliger. Ifølge
sideaktivitetsvejledningen er der tale om erhvervslejemål.
Det foreslås nu præciseret i loven, at disse
lejeforhold er omfattet af erhvervslejeloven.
Til § 5
Til nr.
1
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. april 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 963 af 11. august 2010, som ændret ved § 148 i lov
nr. 1336 af 19. december 2008, § 3 i lov nr. 1611 af 22.
december 2010 og § 1 i lov nr. 517 af 5. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. . . . Stk. 4.
Loven gælder endvidere for leje af ustøttede private
plejeboliger. Reglerne i § 53, stk. 2, 2. pkt., og
kapitel XVI gælder dog ikke for ustøttede private
plejeboliger. | | 1. I § 1,
stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »private
plejeboliger»: »jf. dog lov om leje af erhvervslokaler
m.v. § 1, stk. 4 «. | | | | | | 2. Efter
§ 59 c indsættes: »§ 59
d. Huslejenævnet træffer efter anmodning fra en
ejer af en ejerbolig eller en andelshaver i en andelsboligforening
med brugsret til en bestemt beboelseslejlighed, afgørelse om
den leje, som ejeren eller andelshaveren lovligt vil kunne
opkræve for den pågældende bolig. For ejere af
ejerboliger gælder denne ret dog kun for ejere, der på
ansøgningstidspunktet ikke ejer andre udlejede
ejerboliger.« | | | | | | 3. Efter
§ 106 indsættes: »§ 106
a. Kommunalbestyrelsen kan på vegne af en lejer af en
bolig indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for
huslejenævnet, hvis boligen på klimaskærmen
udefra umiddelbart vurderes at være behæftet med
væsentlige og alvorlige vedligeholdelsesmangler, der
gør boligen mindre egnet til beboelse, uden at boligen dog
kan kondemneres efter reglerne i § 76 i lov om byfornyelse og
udvikling af byer. Huslejenævnet kan i den forbindelse
også træffe afgørelse om huslejens
størrelse. Kommunalbestyrelsen kan endvidere indbringe
huslejenævnets afgørelse for boligretten samt
fremsætte begæring over for Grundejernes
Investeringsfond om udførelse af påbudte
vedligeholdelsesarbejder, jf. § 60 i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene. Kommunalbestyrelsen afholder de
udgifter, som sagen medfører, herunder sagsomkostninger,
såfremt sagen indbringes for boligretten. Stk. 2. Udover i
de i stk. 1 nævnte tilfælde kan kommunalbestyrelsen af
egen drift indbringe en sag om vedligeholdelsesmangler for
huslejenævnet, såfremt en bolig er behæftet med
vedligeholdelsesmangler som nævnt i stk. 1.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere indbringe huslejenævnets
afgørelse for boligretten samt fremsætte
begæring over for Grundejernes Investeringsfond om
udførelse af de påbudte vedligeholdelsesarbejder, jf.
§ 60 i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene.« | | | | § 113
a. … Stk. 3.
Frakendelse i medfør af stk. 1 kan i øvrigt ske
i tilfælde, hvor en ejer | | 4. I § 113 a, stk. 3, nr. 2, ændres
»af byggeloven« til: »af byggelovens §
30« og efter »eller andre,« indsættes:
»eller for i forbindelse med udlejning at benytte lokaler til
beboelse, som ikke efter byggeloven lovligt må anvendes til
beboelse,«. | 1) | to gange er idømt bøde-
eller fængselsstraf i medfør af bestemmelserne i denne
lov, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om
byfornyelse og boligforbedring, og lov om byfornyelse og udvikling
af byer, | | | 2) | to gange er idømt
bødestraf i medfør af byggeloven for at undlade at
foretage vedligeholdelsesarbejder, som er nødvendige for at
undgå, at der opstår fare for en bebyggelses beboere
eller andre, | | | 3) | to gange har været under tvungen
administration, jf. lov om tvungen administration af
udlejningsejendomme, | | | 4) | ikke har efterlevet tre eller flere
endelige huslejenævnsafgørelser inden for en periode
på 2 år eller | | | 5) | tre eller flere gange af Grundejernes
Investeringsfond, jf. § 60 i lov om midlertidig
regulering af boligforholdene, har fået påbegyndt
arbejder inden for en periode på 10 år. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 962 af 11. august
2010, som ændret ved § 149 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008 og § 2 i lov nr. 517 af 5. juni 2012, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 25 c indsættes: »§ 25
d. Huslejenævnet træffer efter anmodning fra en
ejer af en ejerbolig eller en andelshaver i en andelsboligforening
med brugsret til en bestemt beboelseslejlighed, afgørelse om
den leje, som ejeren eller andelshaveren lovligt vil kunne
opkræve for den pågældende bolig. For ejere af
ejerboliger gælder denne ret dog kun for ejere, der på
ansøgningstidspunktet ikke ejer andre udlejede
ejerboliger.« | | | | § 39.
Indbringelse af sager for huslejenævnet skal ske skriftligt.
Den nødvendige dokumentation skal vedlægges. Ved
indbringelse af sager for huslejenævnet skal betales et
beløb på 100 kr. for hver sag. Beløbet er
fastsat i 1998-niveau og reguleres én gang årligt
efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en
12-måneders-periode sluttende i juni måned året
før det finansår, reguleringen vedrører.
Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. | | 2. § 39, stk. 1, affattes
således: »Indbringelse af sager for
huslejenævnet skal ske skriftligt. Den nødvendige
dokumentation skal vedlægges. Ved indbringelse af sager for
huslejenævnet skal betales et beløb på 100 kr.
for hver sag. Ved indbringelse af sager efter § 25 d og §
59 d i lov om leje betales dog et beløb på 3.000 kr.
Beløbet i 3. pkt. er fastsat i 1998-niveau. Beløbet i
4. pkt. er fastsat i 2012-niveau. Beløbene reguleres
én gang årligt efter udviklingen i Danmarks Statistiks
nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni
måned året før det finansår, reguleringen
vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om leje af erhvervslokaler m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1714 af 16. december 2010, foretages
følgende ændring: ændring: | | | | § 1.
Loven gælder for leje, herunder fremleje, af lokaler, der
udelukkende er udlejet til andet end beboelse. Stk. 2.
Omfatter en lejeaftale såvel lokaler, der er udlejet til
beboelse, som lokaler, der udelukkende er udlejet til andet end
beboelse, og er lokalerne beliggende i hver sin fysiske enhed,
gælder §§9-13, 31 og 32for de lokaler, der
udelukkende er udlejet til andet end beboelse. Stk. 3.
Loven gælder, selv om lejen skal betales med andet end penge,
herunder med arbejde. | | 1. I § 1 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker: »Stk. 3.
Loven gælder for udlejning af almene boliger til virksomheder m.v. (juridiske personer)
med henblik på videreudlejning til beboelse. Loven gælder
ligeledes for udlejning af almene ældreboliger efter
§ 56 i lov om almene boliger m.v. Stk. 4. Loven
gælder for udlejning af ustøttede private plejeboliger
til kommunen eller regionen efter § 56, jf. § 143 r i lov
om almene boliger m.v. og udlejning af ældreboliger til
kommunen efter § 17, stk. 4, i lov om boliger for ældre
og personer med handicap.« Stk. 3 bliver herefter stk. 5. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 884 af 10. august 20, som ændret
ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, lov nr. 1363 af 28. december
2011, § 1 i lov nr. 518 af 5. juni 2012, lov nr. 556 af 18.
juni 2012 og § 1 i lov nr. 1097 af 28. november 2012,
foretages følgende ændringer: | | | | § 161. . . . Stk. 3. De i
stk. 1 og 2 omhandlede lokaler udgør en selvstændig
afdeling, jf. § 16. | | 1. I § 161, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: »Lokalerne udlejes til
kommunalbestyrelsen eller regionsrådet efter reglerne i lov
om leje af erhvervslokaler m.v.« | | | | | | § 5 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2013. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|