Betænkning afgivet af By- og
Boligudvalget den 26. februar 2013
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1. Ministeren for by, bolig og
landdistrikter har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december
2012 og var til 1. behandling den 11. januar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i By- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for by, bolig og landdistrikter sendte den 7. november
2012 dette udkast til udvalget, jf. BYB alm. del - bilag 12. Den
12. december 2012 sendte ministeren for by, bolig og landdistrikter
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Lejernes
LO.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 28
spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (S, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af ministeren for by,
bolig og landdistrikter under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Mindretallet stemmer imod det under nr. 1 stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget kan støtte lovforslaget med den
bemærkning, at adgangen til at søge en husleje
forhåndsgodkendt ikke bør være reserveret for de
tilfælde, hvor en udlejer kun ejer en ejendom eller en
lejlighed til udlejning. V og KF mener, at muligheden tillige
bør gælde de tilfælde, hvor en udlejer har flere
lejemål, hvorved bemærkes, at ordningen er
brugerbetalt.
Endelig bemærkes, at lovgivningen for
huslejefastsættelsen i dag er en jungle, der er endog
særdeles vanskelig at overskue, hvilket desværre
også gør sig gældende for udlejere med flere
lejemål
Dansk Folkeparti er enig i, at der er gode
intentioner i lovforslaget, som omhandler spekulativ udlejning.
På trods af de gode intentioner finder DF, at forslaget
rammer en del ved siden af. Store dele af disse redskaber har
kommunerne i forvejen via byggeloven. DF har tidligere fremsat et
beslutningsforslag, B 24 (folketingsåret 2011-12), om
skærpelse af straffen for overtrædelse af lejelovens
§ 6 vedrørende opkrævning af penge under bordet
ved udlejning.
Forslaget handlede om at øge
forældelsesfristen samt strafferammen for
dusørbestemmelsen efter lejelovens § 6. Forslagets
formål var at ramme typer som »Låsby
Svendsen«. Dette var der ikke opbakning til fra
regeringspartierne og Enhedslisten. Dansk Folkeparti, Venstre og
Konservative har tidligere opfordret ministeren til at
undersøge området. Dette var der ikke opbakning til
fra regeringspartierne samt Enhedslisten. Denne lov er ikke
fyldestgørende i forhold til at forebygge spekulativ
udlejning. Samtidig er der anført i høringssvarene,
at de økonomiske forudsætninger for lovforslaget er
forkerte. DF må påpege, at de økonomiske
konsekvenser af dette lovforslag ikke var forhandlet færdigt
med kommunerne, inden lovforslaget blev sendt i høring,
hvilket DF finder problematisk, da vi så ikke ved, hvordan
det påvirker kommunernes økonomi.
DF ønsker på den anden side
heller ikke at stå i vejen, hvis dette lovforslag vitterlig
kan forhindre spekulativ udlejning af dårlige boliger samt
skabe større sikkerhed for ejere og lejere om huslejens
størrelse og boligens lovlighed. DF vil opfordre regeringen
til at genindføre nedrivningspuljen, da ordningen var
utrolig effektiv og medvirkede til nedrivning af rigtig mange
usunde samt faldefærdige huse.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil ved 2. behandlingen
redegøre for sin indstilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det
under nr. 1 stillede ændringsforslag og imod det under nr. 2
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
1) Den
under nr. 2 foreslåede § 59 d affattes således:
Ȥ 59
d. Huslejenævnet træffer efter anmodning fra en
ejer af en eller flere ejerboliger eller en andelshaver i en
andelsboligforening med brugsret til en bestemt beboelseslejlighed
afgørelse om den leje, som ejeren eller andelshaveren
lovligt vil kunne opkræve for den eller de
pågældende boliger.«
[Udvidelse af ordningen med
forhåndsgodkendelse af leje til også at gælde
ejere af flere lejemål]
Til § 2
Af ministeren for by-,
bolig- og landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA og
EL):
2) I
den under nr. 2 foreslåede
affattelse af § 39, stk. 1,
ændres i 4. pkt. »3.000
kr.« til: »3.500 kr.«
[Ændringen er en konsekvens
af de økonomiske forhandlinger med KL]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
den ordning med forhåndsgodkendelse af leje, der
foreslås indført, udvides i forhold til lovforslaget,
således den ikke kun gælder for ejere af en enkelt
ejerbolig. Ændringsforslaget betyder således, at
også såkaldte professionelle udlejere, der ejer flere
lejemål, kan få forhåndsgodkendt huslejen hos
huslejenævnet. Ændringsforslaget ændrer ikke
på, at ordningen med forhåndsgodkendelse af lejen
finansieres ved fuld brugerbetaling.
Til nr. 2
I forhandlingerne med KL om lovforslagets
økonomiske konsekvenser for kommunerne har KL
fremhævet, at den økonomiske kompensation
vedrørende forhåndsgodkendelser, dvs. den fulde
brugerbetaling på 3.000 kr. pr. sag, ikke modsvarer den
faktiske udgift, som bliver pålagt kommunerne, da sager om
lejens størrelse vurderes at være nogle af de tungeste
sager, hvor der bl.a. skal foretages besigtigelse af
lejemålet. Der er på den baggrund opnået enighed
om, at brugerbetalingen fastsættes til 3.500 kr. pr. sag. Det
foreslås derfor, at brugerbetaling ændres fra 3.000 kr.
pr. sag til 3.500 kr. pr. sag.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S) fmd. Simon Kollerup (S) Sophie
Hæstorp Andersen (S) Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV)
Lone Loklindt (RV) Linda Kristiansen (RV) Sanne Rubinke (SF)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Lars
Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm (V) Martin Geertsen
(V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Karen Jespersen (V) nfmd. Karsten Lauritzen (V) Kim
Andersen (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 99
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringnotat,
fra ministeren for by, bolig og landdistrikter | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 28/1-13 fra Lejernes
LO | 4 | Ændringsforslag fra ministeren for
by, bolig og landdistrikter | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 99
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om huslejenævnets besigtigelse
og forhåndsgodkendelse af huslejen af et lejemål, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. , om huslejenævnet vil
være erstatningsansvarlig over for det tab, som en udlejer
har lidt, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om omfanget af tvangsadministrationer
inden for de seneste 5 år, og om reglerne om
tvangsadministration nogensinde har været anvendt, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. , om en tvangsmæssig
vedligeholdelse af de i lovforslaget anførte
»Låsbyejendomme« på længere sigt er
at foretrække frem for en nedrivning, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. , om det er ministerens holdning, at
lovforslaget giver kommunerne incitament til at indbringe sager for
huslejenævnene, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvad det vil koste at føre
en sag som omtalt i det foregående spørgsmål,
til boligretten, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. , om kommunerne ikke allerede kan
lave et påbud over for en ejer af en bolig, hvis ejeren ikke
lever op til sine forpligtelser, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om forskellen på
huslejenævnenes kompetencer til at påbyde
vedligeholdelsesarbejder i de henholdsvis regulerede og uregulerede
kommuner, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre en
effektiv indsats mod udspekulerede udlejere i uregulerede kommuner,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvilke initiativer ministeren
påtænker at tage for at dæmme op for
udspekulerede udlejere, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at Dansk Folkeparti tidligere har fremsat beslutningsforslag
på dette område for at dæmme op for udspekulerede
udlejere, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. , om ordningen med
forhåndsgodkendelse af husleje kun skal gælde udlejere,
der har et lejemål, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om status for de økonomiske
forhandlinger med kommunerne og betydningen heraf for
brugerbetaling for forhåndsgodkendelse af lejen, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om, hvad ministerens kommentarer til
KL's høringssvar er, for så vidt angår
forældelsesfristen på 2 år, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvorvidt huslejenævnet er
egnet til at forhåndsgodkende huslejen, idet ordningen
tilgodeser udlejeren, mens lejerens interesser ikke er
repræsenteret, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilket materiale
huslejenævnet skal modtage for at kunne
forhåndsgodkende en husleje, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. , om huslejenævnet udtaler sin
accept af et huslejeforslag fra udlejeren, eller om nævnet
fastsætter en konkret acceptabel leje, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvorledes udlejer og lejer er
stillet, hvis nævnets afgørelse af en leje har
været forkert, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om de forventede sagsbehandlingstider
hos de respektive huslejenævn, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. , om huslejenævnet vil
være erstatningsansvarlig over for udlejer og lejer, hvis
nævnet har begået en fejl, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. , om huslejenævnenes
afgørelser på lejefastsættelsesområdet
offentliggøres, kategoriseret efter beliggenhed og kvalitet,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om omfanget af anvendelse af
frakendelsesordningen i lejelovens kap. 18 A inden for de seneste 5
år, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvorfor kommunerne vil have gavn
af tvangsistandsættelsesværktøjet set i forhold
til de redskaber, kommunerne allerede har til rådighed nu i
form af f.eks. byfornyelseslovens § 75, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om brugerbetalingen for en
forhåndsgodkendelse af husleje, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/1-13 fra Lejernes LO, til by, bolig og landdistriktsministeren,
og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om baggrunden for, at nævnene
har forskellige kompetencer i regulerede og uregulerede kommuner,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om en redegørelse for de
økonomiske konsekvenser af lovforslaget, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om ministerens bekræftelse
på, at dette lovforslag ikke ændrer ved kriterierne i
forhold til boligaftalen fra 2010, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå |
|