Tillægsbetænkning afgivet af
Miljøudvalget den 23. januar 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december
2012 og var til 1. behandling den 10. januar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget. Udvalget afgav betænkning den 17.
januar 2013. Lovforslaget var til 2. behandling den 22. januar
2013, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Miljøudvalget.
Dispensation fra
§ 8 a, stk. 2, i Folketingets Forretningsorden
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets Forretningsordens § 8 a, stk. 2,
om, at der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3.
behandling.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL, KF og IA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget finder, at lovforslaget er positivt, idet det stiller nye
og billigere værktøjer til rådighed for kommuner
og spildevandsforsyninger til at løse udfordringen ved
klimatilpasningen. Samtidig er der tilfredshed med, at ministeren
præciserer, at lovforslaget alene drejer sig om at give
kommunerne disse værktøjer og således ikke
påfører ekstra udgifter til forbrugere og
virksomheder.
Det Konservative Folkeparti redegjorde
forud for 2. behandling for, at det er os
magtpålæggende, at der tages initiativer til at lette
erhvervslivets omkostninger ved spildevandsafledning. Vi har derfor
spurgt ministeren, om regeringen vil tage initiativ til at lette
disse omkostninger, jf. MIU alm. del - svar på spm. 169.
Ministeren skriver i sit svar at: »Regeringen vil forbedre
konkurrenceevnen for danske virksomheder og skabe flere job i den
private sektor. Regeringen vil derfor arbejde i retning mod at
reducere erhvervslivets omkostninger til håndtering af
spildevand gennem en trappemodel. Regeringen lægger
vægt på at finde en balanceret løsning, der
sikrer klare forbedringer af virksomhedernes konkurrenceevne og
samtidig tager hensyn til husholdningerne.« I lyset heraf kan
Det Konservative Folkeparti støtte lovforslaget og
indstiller det til vedtagelse ved 3. behandling.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af
udvalget opfordrer regeringen til at udskyde 3. behandling, indtil
en trappemodel for spildevandsafgifter kan blive præsenteret.
Venstre og Dansk Folkeparti ønsker at bevare arbejdspladser
i Danmark og ikke sende dem over grænsen. Derfor kan Venstre
og Dansk Folkeparti kun støtte op om lovforslaget, hvis en
trappemodel præsenteres.
V og DF mener, at grundtanken i selve
lovforslaget er sund fornuft, for kommunerne skal
selvfølgelig gennemføre de tiltag, der samlet set er
billigst for samfundsøkonomien, borgerne og virksomhederne.
Derfor er V og DF ikke imod tanken om at give forsyningsselskaber
og kommuner mulighed for at bruge overjordiske tiltag for at
undgå oversvømmelser. V og DF gjorde det dog klart
under 1. behandling, at vi ikke ville stemme for dette lovforslag,
medmindre miljøministeren ændrede de nuværende
spildevandstakster til en såkaldt trappemodel, så
vandforbrugende virksomheder ikke rammes økonomisk
hårdt. Trappemodellen nedsætter prisen per kubikmeter
spildevand gradvis, jo mere vand der udledes, med den begrundelse,
at forbrugere med højt vandforbrug, når der nås
en vis vandmængde, allerede har betalt deres bidrag til
kloaknettet - og mere til.
Som reglerne er nu, betaler store
vandforbrugende virksomheder en væsentlig overpris for
håndteringen af deres spildevand. Sammenlagt betaler det
danske erhvervsliv en overpris på op til 1,4 mia. kr. for
behandling af sit spildevand i forhold til de udgifter,
spildevandet reelt giver anledning til. Det skyldes den måde,
man har valgt at konstruere betalingsreglerne på, hvor alle
udgifter forbundet med spildevandsselskabets aktiviteter
opkræves i forhold til forbruget målt i kubikmeter.
Med regeringens aftale med kommunerne
øges overprisen for spildevand for store vandforbrugende
virksomheder med 25 pct.
Det er konkurrenceforvridende og vil koste
arbejdspladser. Bl.a. viser tal udarbejdet af Landbrug &
Fødevarer, at en omlægning af spildevandstaksterne kan
sikre op mod 700 danske arbejdspladser og styrke de offentlige
finanser med 1 mia. kr. For V og DF er det førsteprioriteten
at sikre arbejdspladser. Hvis Danmark skal sikre vækst og
fremgang, er det nødvendigt at beholde virksomhederne i
landet fremfor at fremtvinge lukninger via forhøjede og
uhensigtsmæssige afgifter. Tidligere eksempler viser, at
når store vandforbrugende virksomheder lukker og flytter til
udlandet, vil det medføre, at hver husstand i den
berørte kommune vil opleve en stigning i vandafgifter
på helt op til 6 kr. pr. m³. Det viser med al
tydelighed, at det ikke nytter noget at lade virksomhederne betale
størstedelen af regningen. Uden en trappemodel vil
regeringens lovforslag medføre en risiko for både
tabte arbejdspladser og en stigning i udgifter for borgerne. Det er
en tilgang, V og DF ikke kan bakke op om.
Venstre og Dansk Folkeparti kan ikke stemme
for dette lovforslag, da miljøministeren stadig ikke har
kunnet præsentere en trappemodel eller har sikret, at en
trappemodel med sikkerhed vil blive præsenteret.
Liberal Alliances medlem af udvalget
finder, at det er vigtigt at løse samfundsmæssige
opgaver på den billigste og bedste måde. Lovforslaget
stiller ekstra virkemidler til rådighed for kommunernes og
forsyningernes løsning af klimaudfordringerne, hvis disse
løsninger er billigere end de traditionelle metoder. Det er
godt købmandskab. Det er rigtigt.
Liberal Alliance kan imidlertid ikke
støtte, at danskerne og erhvervslivet får pålagt
ekstra byrder. Det er ikke vejen til at skabe vækst og
arbejdspladser i Danmark. Regeringen har sammen med kommunerne
aftalt at øge afgifterne på spildevand med 2,5 mia.
kr., og lovforslaget er med til at muliggøre en
udmøntning af aftalen. Det pålægger danske
virksomheder en urimelig stor ekstra byrde oven i den i forvejen
alt for store overpris, som danske virksomheder betaler for deres
spildevand. Det er konkurrenceforvridende, og det koster
arbejdspladser. Spildevandsafgiften er allerede i dag
særdeles høj, når der sammenlignes med udlandet.
Liberal Alliance stemmer derfor imod lovforslaget.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Per Husted (S) Mie Bergmann
(RV) Andreas Steenberg (RV) Lotte Rod (RV) Sanne Rubinke (SF) Steen
Gade (SF) Per Clausen (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara
Olsvig (IA) Erling Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
Henrik Høegh (V) Birgitte Josefsen (V) Hans Christian
Schmidt (V) Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans Christian Thoning (V) Eyvind
Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum
Christensen (LA) Benedikte Kiær (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 98 omdelt efter afgivelse af betænkning
Bilagsnr. | Titel |
---|
9 | Betænkning afgivet den 17/1-13 | 10 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
|