Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 17. januar 2013
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. december
2012 og var til 1. behandling den 10. januar 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 8. november 2012 dette udkast til
udvalget, jf. MIU alm. del - bilag 66. Den 12. december 2012 sendte
miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Miljøministeren og embedsmænd
fra Miljøministeriet har den 13. december 2012 over for
udvalget foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Industri,
DANVA,
Fødevareforbundet NNF og
Landbrug & Fødevarer.
Miljøministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Dansk Industri,
DANVA og
Landbrug & Fødevarer.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Udtalelse fra
miljøministeren
Miljøministeren har over for
udvalget oplyst følgende:
»Lovforslagets sammenhæng
med kommuneaftalen for 2013
Regeringen og KL har aftalt et
investeringsløft i klimatilpasning af
spildevandsområdet på 2,5 mia. kr. i kommuneaftalen for
2013. Kommunerne har således politisk forpligtiget sig
hertil. Dette lovforslag skal alene give kommunerne mere effektive
og samfundsøkonomisk billigere værktøjer til
den allerede aftalte klimatilpasningsindsats.
Præcisering af
ikrafttrædelsesbestemmelsen
Ved ikrafttrædelsen af lovforslaget
kan der være projekter, som allerede er besluttet og igangsat
- eventuelt afsluttet - som kunne falde ind under de
foreslåede regler, såfremt reglerne havde eksisteret
tidligere. Jeg vil derfor gerne præcisere, at med
lovforslagets § 2 foreslås det, at det udelukkende er
omkostninger, som afholdes efter ikrafttrædelsen af
lovforslaget, som kan medfinansieres af
spildevandsforsyningsselskabet i henhold til de her
foreslåede bestemmelser, under forudsætning af, at alle
øvrige betingelser er opfyldt.
Med dette menes, at omkostninger skal
være afholdt efter ikrafttrædelsen af lovforslaget,
hvorimod beslutning kan være taget inden
ikrafttrædelsen. Det vil ikke være muligt at
medfinansiere allerede igangsatte og afsluttede projekter. Dog kan
projekter, hvortil der udelukkende er afholdt omkostninger til for
eksempel forprojektering, udbud, beregninger til afgørelse
af, om betingelserne for medfinansieringsmodellen er opfyldt, eller
lignende udgifter, omfattes af medfinansieringsmodellen, hvis alle
betingelser er opfyldt. Men også her er det alene
omkostninger, som afholdes efter ikrafttrædelsen, der kan
medfinansieres af spildevandsforsyningsselskabet.
Dette betyder, at projekter, som allerede
før ikrafttrædelsen er beskrevet i f.eks. en
skybrudsplan, klimatilpasningsplan, spildevandsplan eller lignende,
ikke er afskåret fra at kunne omfattes af
medfinansieringsmodellen.
Præcisering af
udgiftsfordeling
Af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget punkt 2.2.4 samt til § 1 (§ 1, stk. 6)
fremgår følgende: »For projekter
vedrørende vandløb i byzone samt veje forventes det,
at ministeren vil fastlægge en udgiftsfordeling.
Udgangspunktet er, at spildevandsforsyningsselskabets andel af
investeringsudgifterne fra 1. januar 2015 udgør højst
75 pct. af de samlede investeringsudgifter, der er
nødvendige for håndtering af tag- og
overfladvand.«
Da dette har givet anledning til usikkerhed
vedrørende de private projekter, vil jeg gerne
præcisere, at for så vidt angår private projekter
er det dog hensigten, at spildevandforsyningsselskabets andel
også efter 2015 kan udgøre op til 100 pct. af de
samlede udgifter, der er nødvendige for håndteringen
af tag- og overfladeevand.«
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkeparties og Enhedslistens medlemmer af udvalget
finder, at det gamle håndværkerråd »Vis
vand vejen - vand volder vanskeligheder« igen er kommet til
ære og værdighed.
Denne regering har lige inden jul fremlagt
en klimatilpasningsplan eller en plan mod skybrud, som man
også kan kalde den, og i løbet af 2013 skal kommunerne
også have en klimatilpasningsplan, der kan beskytte borgere,
virksomheder, anlæg m.m. mod oversvømmelser.
S, RV, SF og EL ser det som rettidig omhu
og udtryk for, at vi lever op til det gamle
håndværkerråd. Dette er i skarp kontrast til den
tidligere regering, hvor klimaindsatsen bestod af en
tilpasningsstrategi, hvor ordene ad hoc indgik 26 gange.
Dette lovforslag er udtryk for en
intelligent måde at håndtere oversvømmelser
på.
Der kan nu også laves
løsninger på overfladen, veje, søer, åer
m.m, som kan betales over spildevandstaksten. Det er intelligent
klimatilpasning, og det glæder partierne, at det er blevet
til i samarbejde med kommunerne i forbindelse med kommuneaftalen
for 2013.
Der er også grund til at rose
kommunerne for deres indsats både i forbindelse med aftalen
og med de mange initiativer, der tages lokalt.
Vi venter ikke, til vandet er i
kælderen, men handler nu. Det er med klimatilpasning som med
meget andet. Det er billigere at forebygge end at stå med
voldsomme oversvømmelser.
Nu er det jo ikke en stor åben port
til alle mulige vidtløftige projekter. Det skal
sandsynliggøres, at det er den mest omkostningseffektive
løsning, og dokumenteres, at alle udgifterne er til
håndtering af tag- og overfladevand.
Danmark står jo slet ikke alene med
disse udfordringer. Derfor må det også forventes, at
det vil give grønne danske arbejdspladser i
eksporterhvervene de kommende år.
Der er taget mange initiativer. Dette
lovforslag sammen med den nationale klimatilpasningsplan, tidligere
lovforslag om oversvømmelseskort, rejsehold,
klimalokalplaner m.m. er initiativer, som partierne er meget
tilfredse med, og vi støtter varmt dette forslag.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet mener, at grundtanken i selve
lovforslaget er sund fornuft - for kommunerne skal
selvfølgelig gennemføre de tiltag, der samlet set er
billigst for samfundsøkonomien, borgerne og virksomhederne.
Derfor er mindretallet ikke imod tanken om at give
forsyningsselskaber og kommuner mulighed for at bruge overjordiske
tiltag for at undgå oversvømmelser. Men mindretallet
er imod tanken om at gøre det dyrere at være dansker
og dyrere at drive virksomhed. Derfor vil vi ikke støtte op
om, at borgere og virksomheders spildevandsregning stiger med 2,5
mia. kr., d.v.s. en stigning på 25 pct.
Mindretallet kan godt støtte op om
forslaget, fordi miljøministeren fra Folketingets talerstol
lovede, at de 2,5 mia. kr. allerede var besluttet og fastlagt, da
man forhandlede kommunernes økonomi for 2013, og derfor
intet har at gøre med klimatilpasningerne, som dette
lovforslag omhandler. Miljøministeren har endvidere i sin
udtalelse til betænkningen fastlagt, at dette lovforslag
intet har med de 2,5 mia. kr. at gøre. Mindretallet ville
aldrig have accepteret en kommuneaftale, som giver en ekstraregning
på 2,5 mia. kr.
Mindretallet gjorde det imidlertid under 1.
behandling klart, at vi ikke ville stemme for dette lovforslag,
medmindre miljøministeren ændrer de nuværende
spildevandstakster til en såkaldt trappemodel, så
virksomhederne ikke rammes økonomisk hårdt.
Trappemodellen nedsætter prisen for spildevandet gradvis, jo
mere vand, der udledes, med den begrundelse, at forbrugere med
højt vandforbrug, når der nås en vis
vandmængde, allerede har betalt deres bidrag til kloaknettet
- og mere til.
Som reglerne er nu, betaler store
vandforbrugende virksomheder en væsentlig overpris for
håndteringen af deres spildevand. Sammenlagt betaler det
danske erhvervsliv en overpris på op til 1,4 mia. kr. for
behandling af sit spildevand i forhold til de udgifter,
spildevandet reelt giver anledning til. Det skyldes den måde,
man har valgt at konstruere betalingsreglerne på, hvor alle
udgifter forbundet med spildevandsselskabets aktiviteter
opkræves i forhold til forbruget målt i kubikmeter.
Med miljøministerens lovforslag
stiger store vandforbrugende virksomheders i forvejen for
høje betaling med 25 pct.
Det er konkurrenceforvridende, og det vil
koste arbejdspladser bl.a. i slagtesvinsproduktionen, som i
forvejen har det rigtig svært i Danmark, med det resultat, at
endnu flere smågrise end i dag vil blive eksporteret til
Tyskland for at blive slagtet frem for at blive slaget i
Danmark.
Mindretallet kan stemme for dette
lovforslag, hvis miljøministeren kan sikre, at der
indføres en trappemodel. Da vi er enige i hensigten om de
samfundsmæssigt billigste løsninger, ønsker vi
forslaget tilbage til udvalget mellem 2. og 3. behandling for at
give miljøministeren mulighed for at komme med en garanti
for, at der snarest fremsættes et forslag til en
tilfredsstillende trappemodel, som evt. kan vedtages inden
sommerferien 2013. I så fald vil mindretallet kunne stemme
for lovforslaget.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Per Husted (S) Lone Loklindt
(RV) fmd. Andreas Steenberg (RV)
Lotte Rod (RV) Sanne Rubinke (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Sara Olsvig (IA) Erling Bonnesen
(V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V)
Birgitte Josefsen (V) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen
(V) nfmd. Hans Christian Thoning
(V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René
Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby
(DF) Villum Christensen (LA) Benedikte Kiær (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 98
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Notat fra Landbrug & Fødevarer
i forbindelse med foretræde for udvalget den 13/12-12 | 2 | Høringssvar og høringnotat,
fra miljøministeren | 3 | Notat fra Dansk Industri i forbindelse med
foretræde for udvalget den 13/12-12 | 4 | Henvendelse af 17/12-12 fra
Fødevareforbundet NNF | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Notat fra DANVA i forbindelse med
foretræde for udvalget den 10/1-13 | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | Udtalelse fra miljøministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 98
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til notat fra Landbrug
& Fødevarer, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til notat fra Dansk
Industri, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. , om ministeren vil udarbejde en
tabel, der sammenligner spildevandspriserne i kommuner, der har
store vandforbrugere, med priserne i kommuner, der ikke har
tilsvarende virksomheder, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. , om tilstedeværelsen af store
vandforbrugende virksomheder i en kommune har indflydelse på
prisen på vand og spildevand i den pågældende
kommune, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om at oversende en tabel, der
sammenligner udgiften til vand for sammenlignelige virksomheder med
stort vandforbrug i Danmark, Tyskland og Sverige, f.eks. inden for
fødevareindustrien, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvor store takststigninger der
ventes som følge af investeringerne i klimatilpasninger
på ca. 2,5 mia. i 2013 på forskellige husstandstyper i
henholdsvis landzone og byzone, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at oversende en tabel over
spildevandstaksterne i de forskellige kommuner, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. , om investeringerne på 2,5
mia. kr. i klimatilpasning i 2013 er et loft over de samlede
kommunale investeringer, eller der kan investeres yderligere med
samme finansieringsmodel, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. , om der er indgået en aftale
om fordelingen af de 2,5 mia. kr. til klimainvesteringer mellem
kommunerne, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om at fremsende kopi af de
beregninger, der ligger til grund for vurderingen af
takststigninger for husstande og virksomheder som følge af
investeringerne i klimatilpasninger, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at redegøre for den
procentvise stigning i spildevandstaksterne for hhv. husstande og
virksomheder, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvor stor en samlet takststigning
en virksomhed som Danish Crown, der betaler ca. 1 pct. af
spildevandsafledningen i Danmark, vil opleve med investeringerne i
klimatilpasning, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om at redegøre for, om der
forventes en markant forøgelse af investeringerne i
klimatilpasninger og spildevandshåndtering efter 2013, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvordan klimatilpasningen
på 2,5 mia. kr. i 2013 vil blive finansieret over
spildevandstaksterne, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. om at vende tilbage til Folketinget,
hvis der inddrages andre instrumenter end de tre, der er
nævnt i bemærkningerne til lovforslaget - vej,
vådområder og vandløb, jf.
høringssvarene, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 16 | Spm. om at oversende en liste over de
løsninger, som ministeren finder vil kunne finansieres inden
for de tre nye områder - vej, vådområder og
vandløb, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. , om drift og vedligehold af disse
klimaanlæg skal dækkes af kommunernes driftsbudget,
eller om denne udgift kan finansieres over den særlige
takstfinansiering, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke
inddrager, eller beskriver meget få, klimatiltag i landzoner,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. , om f.eks. etablering af
vandløb med dobbeltprofil kunne være en oplagt
løsning i store sommerhusområder, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvor stor en andel af de samlede
investeringer i klimatilpasning den nye type af indsatser
skønnes at udgøre, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. , om gældende lovgivning rummer
mulighed for at finansiere klimatilpasningerne på 2,5 mia.
kr. i 2013 over spildevandstaksterne, hvis de foretages som
traditionelle løsninger i form af kloaker og kanaler, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvor stor en besparelse
ministeren forventer i klimatilpasningsløsninger, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvor meget mindre regningen
bliver som følge af de aftalte klimainvesteringer, hvis man
forestiller sig et lignende skybrud i sommeren 2014, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
17/12-12 fra Fødevareforbundet NNF, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om de samlede kommunale
spildevandsudgifter eller -provenuer opgjort kommune for kommune i
budget 2012 og/eller regnskab 2011, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm. om kommentar til notat af 8/1-13 fra
DANVA, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om spildevandsforsyningernes
finansiering af løsninger i landzoner, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om kommunernes ansvar for at
undgå oversvømmelser i landzoner m.v., til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. , om de omtalte 2,5 mia. kr. alene er
et investeringsminimum og ikke er et loft, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvordan klimatilpasningstiltag
konkret skal indgå i forsyningsselskabernes regnskaber, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvilke oplysninger der skal
lægges til grund for kommunernes godkendelse af taksterne,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. , om det er i overensstemmelse med
forureneren betaler-princippet, at bestemte typer virksomheder
bliver opkrævet en langt større betaling end det,
deres udledning af spildevand giver anledning til, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. , om ministeren er enig i
følgende udsagn: »Lovforslagets formål er alene
at give kommunerne mere effektive og samfundsøkonomisk
billigere værktøjer til klimatilpasningsindsatsen.
Lovforslaget har ingen direkte sammenhæng med
investeringsniveauet for klimatilpasningsindsatsen i kommunerne
generelt, ligesom lovforslaget er udarbejdet uafhængigt af
den nuværende aftale om kommunernes økonomi for
2013«, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
|