Fremsat den 29. november 2012 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Bemyndigelse til at fastsætte regler
om minimumsstørrelsen for interne skoler i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder m.v.)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som
ændret blandt andet ved lov nr. 513 af 4. juni 2012 og senest
ved § 3 i lov nr. 558 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 20 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter endvidere
nærmere regler om minimumsstørrelsen for interne
skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, om
henvisning af børn til specialundervisning i et andet
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som børnene har
fået anvist af bopælskommunen, og om kvalifikationskrav
til den, der tilrettelægger undervisningen.«
2. I
§ 22, stk. 5, 2. pkt., udgår
»anbragt i anbringelsesstedet«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2013.
Stk. 2. Loven finder
anvendelse fra skoleåret 2013/14.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Den foreslåede
ordning
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
4. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
7. Miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
1.1. Lovforslagets
hovedpunkter
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
børne- og undervisningsministeren i forhold til at
fastsætte en række nærmere krav til intern
undervisning i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder, dvs. i
forhold til de såkaldte interne skoler på
institutionerne.
Først og fremmest foreslås det med
lovforslaget, at børne- og undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om
minimumsstørrelsen af interne skoler i dagbehandlingstilbud
og på anbringelsessteder.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at
fastsætte regler om, at en intern skole skal være
normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyndelse,
før at skolen kan oprettes i et dagbehandlingstilbud eller
på et anbringelsessted. Det vil være
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor dagbehandlingstilbuddet
eller anbringelsesstedet ligger (beliggenhedskommunen), der tager
stilling til normeringen af den interne skole ud over de 10 elever,
der herefter som minimum skal være.
Ved fastsættelse af en
minimumsstørrelse for interne skoler på 10 elever vil
der kunne tilvejebringes et undervisnings- og
læringsmiljø, der både kan tilgodese elevernes
faglige og sociale kompetencer.
Det foreslås desuden, at børne-
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet er beliggende
(beliggenhedskommunen) får mulighed for at viderehenvise et
barn til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbud eller
anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller
anbringelsessted, som det pågældende barn af de sociale
myndigheder er blevet henvist til eller anbragt i af sin
bopælskommune.
Endvidere foreslås det, at børne- og
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
kvalifikationskrav til lærerpersonalet, der varetager
undervisning på interne skoler i dagbehandlingstilbud og
på anbringelsessteder. Bemyndigelsen påtænkes
anvendt til at fastsætte regler om, at undervisningen i
interne skoler skal tilrettelægges af en lærer, der har
gennemført uddannelsen til lærer i folkeskolen.
1.2. Lovforslagets baggrund
I foråret 2010 gennemførte den
tidligere regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og KL
en analyse af specialundervisningen i folkeskolen. Resultaterne af
analysen fremgår af rapporten »Specialundervisning i
folkeskolen - veje til en bedre organisering og styring« fra
juni 2010.
Det fremgår af rapporten, at kommunerne
bør tilstræbe, at børn, som er anbragt uden for
hjemmet, i størst muligt omfang tilbydes undervisning i den
almindelige folkeskole. Det anbefales i rapporten, at der i
forbindelse med anbringelse af børn i en anden kommune end
bopælskommunen bør søges indgået en
aftale mellem skolekommunen og den anbringende kommune om at
reducere brugen af interne skoler mest muligt, og at der
løbende bør følges op herpå.
Det fremgår endvidere af rapporten, at
undersøgelser af effekten af specialundervisningen
indikerer, at en stor del af de elever, der i dag henvises til
specialklasser og specialskoler, herunder til interne skoler,
også vil kunne modtage støtte inden for rammerne af
den almindelige folkeskole med en mere hensigtsmæssig
indretning og udnyttelse af folkeskolen.
Som opfølgning på rapporten
»Specialundervisning i folkeskolen - veje til en bedre
organisering og styring« fremsatte regeringen den 28. marts
2012 lovforslag nr. L 129 om ændring af lov om folkeskolen
(Godkendelse af specialundervisning i dagbehandlingstilbud og
anbringelsessteder m.v.) med det formål med at inkludere
flere børn i folkeskolen.
I den forbindelse blev børne- og
undervisningsministeren bemyndiget til at fastsætte regler om
bopælskommunens inddragelse og godkendelse af
undervisningstilbuddet til børn, der af de sociale
myndigheder i bopælskommunen er henvist til et
dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted i en anden
kommune, jf. lov nr. 513 af 4. juni 2012 om ændring af lov om
folkeskolen (Godkendelse af specialundervisning i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder m.v.)
Som yderligere opfølgning på
rapporten »Specialundervisning i folkeskolen - veje til en
bedre organisering og styring« blev der i november 2011
nedsat en arbejdsgruppe med repræsentanter fra
Finansministeriet, KL, Social- og Integrationsministeriet og
Ministeriet for Børn og Undervisning. Arbejdsgruppen fik
blandt andet til opgave at iværksætte en
undersøgelse af kvaliteten af undervisningen i de interne
skoler på anbringelsessteder.
Arbejdsgruppens analyse af kvaliteten af
undervisningen på anbringelsessteder fremgår af
rapporten »Afrapportering fra den tværministerielle
arbejdsgruppe om anbragte børns og unges undervisning
på interne skoler« fra maj 2012. Arbejdsgruppens
analyse bygger på en undersøgelse, der er
gennemført af Rambøll Management Consulting.
Resultaterne af Rambølls undersøgelse fremgår
af rapporten »Kortlægning af undervisning på
døgninstitutioner, opholdssteder og
dagbehandlingstilbud« fra marts 2012.
Arbejdsgruppens analyse viser, at der fortsat er
behov for at styrke kvaliteten af undervisningen i de interne
skoler og for at understøtte, at en større andel af
de anbragte børn og unge får et undervisningstilbud i
folkeskolen.
For så vidt angår de interne skoler
på anbringelsessteder viser analysen overordnet, at skolerne
har svært ved at redegøre præcist for antallet
af timer, der undervises i de enkelte fag. Analysen viser
endvidere, at undervisningen fokuserer på fag som dansk,
matematik og engelsk, ligesom de fleste elever fokuserer på
dansk, matematik og engelsk i forbindelse med aflæggelse af
folkeskolens afgangsprøver. En relativ høj andel af
eleverne fritages for andre fag i fagrækken, obligatoriske
test samt afgangsprøver. Disse resultater skal ses i lyset
af, at flertallet af elever ifølge skolernes vurdering ikke
er fagligt alderssvarende. Eleverne har også oplevet mange
afbrydelser af deres skolegang.
Arbejdsgruppen har desuden henvist til, at
tidligere undersøgelser og statistiske analyser af unges
gennemførelse af folkeskolen og unges efterfølgende
uddannelsesniveau har vist, at langt flere unge, der har
været anbragt i anbringelsessteder, ikke har
gennemført folkeskolen og heller ikke har fået en
videre uddannelse.
Det er arbejdsgruppens vurdering, at der på
den baggrund er behov for at styrke tilsynet med de interne skoler
for at sikre, at eleverne får tilbudt den fulde
fagrække, at minimumstimetallene bliver overholdt, og at der
kun gives fritagelser for fag, når betingelserne herfor er
opfyldt.
Med henblik på at styrke kvaliteten af
undervisningen i de interne skoler anbefaler arbejdsgruppen, at der
bør være en normering på mindst 10 elever
på en intern skole. Dette forslag skal være med til at
understøtte, at flere anbringelsessteder kan samarbejde om
at drive en fælles skole. Arbejdsgruppen foreslår
desuden, at undervisningen i interne skoler bør
tilrettelægges af lærere, der har gennemført
uddannelsen til lærer i folkeskolen. Arbejdsgruppen anbefaler
også, at samarbejdet med det lokale skolevæsen
bør styrkes.
Det fremgår af aftalen mellem regeringen og
KL om kommunernes økonomi for 2013, at regeringen og KL er
enige om, at der er behov for, at de interne skoler anvendes i et
mindre omfang, og at eleverne i højere grad inkluderes i
folkeskolen. Det fremgår også af aftalen, at der
samtidig er behov for at fokusere på beliggenhedskommunens
tilsyn med, at undervisningen på de interne skoler lever op
til kravet i folkeskoleloven, herunder at eleverne tilbydes den
fulde fagrække, deltager i de nationale test og
aflægger folkeskolens afgangsprøver.
Regeringen og KL er enige om at fortsætte
arbejdet med at sikre, at undervisningen på de interne skoler
fører til, at eleverne gennemfører en videre
uddannelse, og at kommunerne følger op på resultaterne
på den enkelte interne skole.
Det fremgår endvidere af aftalen om
kommunernes økonomi for 2013, at de aftalte initiativer skal
ses i sammenhæng med et generelt styrket fokus på, at
udsatte børn og unge gennemfører folkeskolens
afgangsprøver.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
De gældende regler om henvisning af
børn til specialundervisning i dagbehandlingstilbud og
på anbringelsessteder blev indsat i folkeskolelovens §
20, stk. 5, og § 22, stk. 5, ved lov nr. 412 af 26. juni 1998
om ændring af lov om folkeskolen (Specialundervisning i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder).
Det fremgår af forarbejderne til lov nr.
412 af 26. juni 1998, jf. lovforslag nr. L 14 af 26. marts 1998, at
et overordnet mål med lovforslaget er at sikre, at
børn i den undervisningspligtige alder, herunder børn
der er anbragt uden for hjemmet, modtager en undervisning, der
lever op til kravene i lovgivningen om undervisningspligtens
opfyldelse.
Når de sociale myndigheder henviser et barn
til et dagbehandlingstilbud eller anbringer et barn i et
anbringelsessted i eller uden for bopælskommunen, skal
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor institutionen ligger
(beliggenhedskommunen), sørge for barnets skolegang, jf.
§ 40, stk. 1, i folkeskoleloven.
Hvis kommunalbestyrelsen vurderer, at barnet ikke
har behov for specialundervisning, skal barnet indskrives i
folkeskolen. Barnet skal også indskrives i folkeskolen, hvis
barnet har behov for specialundervisning, der kan opfyldes i
forbindelse med undervisning i en almindelig klasse med
støtte, i en kommunal specialklasse eller i en kommunal
specialskole.
Det fremgår endvidere af forarbejderne til
lov nr. 412 af 26. juni 1998, at det kun er børn, der har
så store vanskeligheder, at det i kortere eller længere
tid vil være mest hensigtsmæssigt at undervise dem
på deres anbringelsessted, der kan henvises til
specialundervisning på anbringelsesstedet. Det samme
gælder for børn, der er henvist til et
dagbehandlingstilbud.
Det fremgår endvidere af forarbejderne til
lov nr. 412 af 26. juni 1998, at henvisning af børn til
specialundervisning i private eller selvejende dagbehandlingstilbud
forudsætter, at der mellem kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen og dagbehandlingstilbuddet på
forhånd er indgået en overenskomst om
dagbehandlingstilbuddets generelle egnethed til at varetage
specialundervisning af børn. Det samme gælder for
henvisning af børn til specialundervisning i private eller
selvejende anbringelsessteder, der er oprettet eller godkendt efter
lov om social service.
De nærmere regler om indgåelsen og
indholdet af en sådan overenskomst er fastsat i
bekendtgørelse nr. 793 af 12. juli 2012 om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
Efter bekendtgørelsens § 11, stk. 1,
skal overenskomsten mindst omfatte time- og læseplaner,
personalets kvalifikationer, tilsynsfunktionen og dens indhold, den
pædagogisk-psykologiske betjening, budgettet for
undervisningen, aflæggelse af regnskab samt registrering og
indberetning til kommunalbestyrelsen af magtanvendelse over for
elever.
Det fremgår desuden af
bekendtgørelsens § 11, stk. 2, at time- og
læseplanerne skal omfatte folkeskolens fagrække, jf.
folkeskolelovens § 5, stk. 1-4, § 19 c, stk. 2, og §
19 d, stk. 2 og 4. Undervisningen kan dog gives eleverne på
andre klassetrin end nævnt i de anførte bestemmelser.
Timeplanerne skal mindst opfylde minimumstimetallene, der er
fastsat i bekendtgørelse nr. 1131 af 15. november 2006 om
undervisningstimetal i folkeskolen for skoleårene
2006/07-2010/11 samt efterfølgende skoleår.
Ved afslutningen af undervisningen i 9. klasse
aflægger elever, der er henvist til specialundervisning i
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessteder, folkeskolens
afgangsprøver, jf. folkeskolelovens § 14. Elever, for
hvem prøveaflæggelse på grund af betydelig
funktionsnedsættelse eller utilstrækkelige
danskkundskaber ikke skønnes hensigtsmæssig, kan
fritages for at aflægge folkeskolens obligatoriske
afgangsprøver. Fritagelse kan omfatte en eller flere
prøver eller delprøver. De nærmere regler om
fritagelse fremgår af § 15 i bekendtgørelse nr.
756 af 2. juli 2012 om folkeskolens afsluttende prøver.
Elever i 10. klasse kan indstille sig til 10.
klasse-prøver eller indstille sig til en eller flere af
folkeskolens afgangsprøver.
Det er kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen, der skal sørge for, at elever, der
henvist til specialundervisning i dagbehandlingstilbud og
anbringelsessteder, kan aflægge folkeskolens
afgangsprøver og 10. klasse-prøver på en
folkeskole.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr.
412 af 26. juni 1998, at der ikke stilles krav om, at personalet
skal have gennemført uddannelsen til lærer i
folkeskolen. Loven kræver alene, at undervisningen i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder varetages af personale
med de fornødne pædagogiske og faglige
forudsætninger for opgaven.
Følgende anbringelsessteder og
dagbehandlingstilbud kan varetage specialundervisning efter
folkeskolelovens § 20, stk. 5, og § 22, stk. 5:
-
Socialpædagogiske opholdssteder, der er godkendt i henhold
til § 142, stk. 7, i lov om social service.
-
Døgninstitutioner, herunder sikrede
døgninstitutioner, der er oprettet eller godkendt i henhold
til § 67 i lov om social service.
-
Dagbehandlingstilbud. Oprettelse og drift af dagbehandlingstilbud
er ikke omfattet af servicelovens bestemmelser. Henvisning af
børn til dagbehandlingstilbud kan imidlertid ske efter
servicelovens bestemmelser om iværksættelse af
foranstaltninger, jf. § 52, stk. 3, nr. 1 og 3, i lov om
social service.
Regionale anbringelsessteder, der er oprettet
eller godkendt i henhold til lov om social service, er også
omfattet af bestemmelserne i folkeskolelovens § 22, stk. 5.
Der skal derfor på samme måde som for de selvejende og
private anbringelsessteder indgås overenskomst om
anbringelsesstedets generelle egnethed til at varetage
specialundervisning af børn, før kommunalbestyrelsen
i beliggenhedskommunen kan foretage henvisning af et barn til
specialundervisning i det regionale anbringelsessted.
I forbindelse med Rambølls rapport
»Kortlægning af undervisning på
døgninstitutioner, opholdssteder og
dagbehandlingstilbud« fra marts 2012 har Rambøll
opgjort, at der er 98 dagbehandlingstilbud og 254
anbringelsessteder med intern skole.
Ved lov nr. 513 af 4. juni 2012 blev
børne- og undervisningsministeren bemyndiget til at
fastsætte regler om bopælskommunens inddragelse og
godkendelse af undervisningstilbuddet til børn, der af de
sociale myndigheder i bopælskommunen er henvist til et
dagbehandlingstilbud eller anbragt i et anbringelsessted i en anden
kommune. Formålet med loven er at inkludere flere børn
i folkeskolen.
Bemyndigelsen er udnyttet til at fastsætte
regler om, at kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen skal
inddrage bopælskommunen i de tilfælde, hvor barnet
foreslås henvist til specialundervisning i
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet, jf. §§
6-10 i bekendtgørelse nr. 793 af 12. juli 2012 om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
Der er således efter de gældende
regler mulighed for, at bopælskommunen ud fra sit kendskab
til barnet kan foreslå, at barnet i stedet henvises til et
undervisningstilbud i folkeskolen. Det kan enten være et
undervisningstilbud i den almindelige folkeskole med de
nødvendige støtteforanstaltninger og faglige
udfordringer eller et undervisningstilbud i en kommunal
specialklasse eller en kommunal specialskole.
Hvis der ikke kan opnås enighed mellem
kommunerne om henvisning af barnet til specialundervisning i
dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet, må
kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen henvise barnet til et
undervisningstilbud i folkeskolen, jf. § 7, stk. 1, 3. pkt., i
bekendtgørelse nr. 793 af 12. juli 2012 om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
I de tilfælde, hvor barnet er anbragt i en
anden kommune end bopælskommunen, kan kommunalbestyrelsen i
beliggenhedskommunen kræve refusion i henhold til § 1,
stk. 2 og 3, i bekendtgørelse nr. 355 af 24. april 2006 om
hvilken kommune udgiften til folkeskolens undervisning m.v.
endeligt påhviler. Der kan kræves refusion, uanset om
barnet undervises i folkeskolen eller modtager specialundervisning
i dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet.
Kommunalbestyrelsens krav på refusion
omfatter alle udgifter i forbindelse med barnets undervisning,
herunder eventuelle udgifter til undervisning i fritiden, til
befordring og ophold i en skolefritidsordning. Også udgifter
til pædagogisk-psykologisk rådgivning,
talepædagogisk bistand og udgifter i forbindelse med
kommunens tilsyn med dagbehandlingstilbuddet og anbringelsesstedet
kan indgå i refusionen.
Efter folkeskolelovens § 51, stk. 9, kan
forældrene indbringe kommunalbestyrelsens afgørelse om
henvisning, afslag på henvisning og tilbagekaldelse af
henvisning til specialundervisning i dagbehandlingstilbud og
anbringelsessteder for Klagenævnet for Specialundervisning.
Forældrene kan også indbringe kommunalbestyrelsens
afgørelse om det nærmere indhold af foranstaltningen i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder for
klagenævnet.
2.2. Den foreslåede
ordning
Det er regeringens målsætning, at
interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder skal
anvendes i mindre omfang, og at eleverne i højere grad skal
inkluderes i folkeskolen. Det er også regeringens
målsætning, at undervisningen på interne skoler
skal leve op til kravene i folkeskolelovgivningen, herunder at
eleverne skal tilbydes den fulde fagrække og aflægge
folkeskolens afgangsprøver.
Med henblik på at styrke kvaliteten af
undervisningen på de interne skoler foreslås det, at
børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om minimumsstørrelsen for interne
skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at
fastsætte regler om, at en intern skole skal være
normeret til mindst 10 elever ved skoleårets begyndelse,
før at den interne skole kan oprettes i det
pågældende dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted.
Ved fastsættelse af en minimumsstørrelse på 10
elever vil der kunne tilvejebringes et undervisnings- og
læringsmiljø, der både kan tilgodese elevernes
faglige og sociale kompetencer.
Det vil være kommunalbestyrelsen i den
kommune, hvor dagbehandlingstilbuddet eller anbringelsesstedet
ligger (beliggenhedskommunen), der tager stilling til normeringen
af den interne skole.
I forbindelse med Rambølls rapport
»Kortlægning af undervisning på
døgninstitutioner, opholdssteder og
dagbehandlingstilbud« fra marts 2012 har Rambøll
opgjort, at der er 352 dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder
med intern skole. Det er vurderingen, at omkring 150 af de interne
skoler har færre end 10 elever.
Som en overgangsordning påtænkes det
at fastsætte, at interne skoler for skoleåret 2013/14
skal være normeret til mindst 6 elever. Det er vurderingen,
at omkring 26 af de interne skoler i dagbehandlingstilbud og
anbringelsessteder har færre end 6 elever.
For at imødekomme hensynet til børn
med asperger m.v., der har behov for et lille
undervisningsmiljø, påtænkes det som en
yderligere overgangsordning for skoleåret 2013/14 at
fastsætte regler om, at børn, der før den 1.
august 2013 er blevet henvist til et dagbehandlingstilbud eller
anbragt på et anbringelsessted, og er henvist til
specialundervisning på institutionen på grund af
barnets helt særlige behov, kan fortsætte skolegangen
på institutionen, uanset at den interne skole ikke opfylder
kravene om minimumsstørrelsen for interne skoler.
Det vil være kommunalbestyrelsen, der
konkret tager stilling til, om barnet kan fortsætte
skolegangen på institutionen.
Det forudsættes, at de interne skoler efter
skoleåret 2013/14 anvender mulighederne for holddannelse og
meget små klasser for at tilgodese børn, der har behov
for et lille undervisningsmiljø.
Børn, der er anbragt på de sikrede
døgninstitutioner, jf. § 67, stk. 3, i lov om social
service, vil normalt ikke have mulighed for at forlade
institutionen. Der påtænkes derfor fastsat
særlige regler for de sikrede døgninstitutioner,
således at interne skoler på disse institutioner ikke
behøver at opfylde kravene om minimumsstørrelsen for
interne skoler.
Det foreslås desuden, at børne-
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen for det relevante
dagbehandlingstilbud m.v. får mulighed for at henvise et barn
til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbud eller
anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller
anbringelsessted, som det pågældende barn af de sociale
myndigheder i bopælskommunen er blevet henvist til eller
anbragt i.
Det forventes, at de påtænkte regler
om henvisning til specialundervisning i et andet
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted særligt vil blive
anvendt i de tilfælde, hvor barnet af de sociale myndigheder
er henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et
anbringelsessted, hvor der ikke har mulighed for at oprette en
intern skole på grund af de foreslåede regler om
minimumsstørrelsen for interne skoler.
Det fremgår af Rambølls rapport
»Kortlægning af undervisning på
døgninstitutioner, opholdssteder og
dagbehandlingstilbud« fra marts 2012, at størstedelen
af undervisningen på interne skoler varetages af personale,
der har gennemført uddannelsen til lærer i
folkeskolen. 35 procent af eleverne har dog haft undervisning, der
har været varetaget af en pædagog.
Det foreslås på den baggrund, at
børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at
fastsætte kvalifikationskrav til undervisningspersonalet i
dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at
fastsætte krav om, at undervisningen i interne skoler skal
tilrettelægges af en lærer, der har gennemført
uddannelsen til lærer i folkeskolen.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Lovforslaget skønnes samlet set at
være udgiftsneutralt. Forslaget om kvalifikationskrav til
lærerpersonalet forventes sammenholdt med forslaget om
fastsættelse af minimumsstørrelsen for de interne
skoler at medføre, at der på alle interne skoler vil
være det nødvendige antal læreruddannede til at
sikre undervisningens kvalitet. For at undgå at det enkelte
barns bopælskommune kan påføres en uforudsigelig
merudgift, forudsætter forslaget om, at beliggenhedskommunen
kan henvise barnet til undervisning i et andet dagbehandlingstilbud
eller anbringelsessted end det, de sociale myndigheder har henvist
barnet til, at bopælskommunens godkender henvisningen.
4. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget har forud for fremsættelsen
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Børnerådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Blindesamfund, Dansk Industri, Dansk
Psykolog Forening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Danske Skoleelever, Det Centrale Handicapråd, Forbundet for
Pædagoger og Klubfolk (BUPL), Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere (LU), Landsforeningen for Opholdssteder og
Skole- og Behandlingstilbud, Landsorganisationen i Danmark,
Landssamråd for PPR-chefer, Skole og Forældre,
Skolelederforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund og
Ungdomsskoleforeningen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 20, stk. 8)
Der foreslås indsat en supplerende
bemyndigelsesbestemmelse i forhold til børne- og
undervisningsministeren i forhold til at fastsætte en
række nærmere krav til interne skoler i
dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder.
Det foreslås i den forbindelse, at
børne- og undervisningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om minimumsstørrelsen af interne
skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at fastsætte
regler om, at en intern skole skal være normeret til mindst
10 elever ved skoleårets begyndelse, før at den
interne skole kan oprettes i det pågældende
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted.
Ved fastsættelse af en
minimumsstørrelse for interne skoler på 10 elever vil
der kunne tilvejebringes et undervisnings- og
læringsmiljø, der både kan tilgodese elevernes
faglige og sociale kompetencer.
Som en overgangsordning påtænkes det
dog at fastsætte regler om, at en intern skole i
skoleåret 2013/14 skal være normeret til mindst 6
elever ved skoleårets begyndelse. For at imødekomme
hensynet til børn med asperger m.v., der har behov for et
lille undervisningsmiljø, påtænkes det som en
yderligere overgangsordning for skoleåret 2013/14 at
fastsætte regler om, at børn, der før den 1.
august 2013 er blevet henvist til et dagbehandlingstilbud eller
anbragt på et anbringelsessted, og er blevet henvist til
specialundervisning på institutionen på grund af
barnets helt særlige behov, kan fortsætte skolegangen
på institutionen, uanset at den interne skole ikke opfylder
kravene om minimumsstørrelsen for interne skoler.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger om konsekvenserne m.v. ved fastsættelse af
minimumsstørrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud
og anbringelsessteder, jf. bemærkningerne i afsnit 2.2.
Børn, der af de sociale myndigheder i
barnets bopælskommune henvises til et dagbehandlingstilbud
eller anbringes på et anbringelsessted, hvor der efter de
foreslåede regler ikke er muligt at oprette en intern skole,
skal som udgangspunkt henvises til folkeskolen. Det kan enten
være et undervisningstilbud i den almindelige folkeskole med
de nødvendige støtteforanstaltninger og faglige
udfordringer eller et undervisningstilbud i en kommunal
specialklasse eller en kommunal specialskole.
Det foreslås dog, at børne- og
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at kommunalbestyrelsen i beliggenhedskommunen for det relevante
dagbehandlingstilbud m.v. får mulighed for at viderehenvise
barnet til specialundervisning i et andet dagbehandlingstilbud
eller anbringelsessted end det dagbehandlingstilbud eller
anbringelsessted, som det pågældende barn af de sociale
myndigheder er blevet henvist til eller anbragt i.
I de tilfælde, hvor barnet af de sociale
myndigheder henvises til et dagbehandlingstilbud eller anbringes i
et anbringelsessted i en anden kommune end bopælskommune,
skal bopælskommunen efter de gældende regler godkende,
at den kommune, hvor dagbehandlingstilbuddet eller
anbringelsesstedet ligger (beliggenhedskommunen), henviser barnet
til specialundervisning i dagbehandlingstilbuddet eller
anbringelsesstedet, jf. § 7, stk. 1, 3. pkt., i
bekendtgørelse nr. 793 af 12. juli 2012 om
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i
dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder.
Der vil i den forbindelse blive fastsat regler
om, at i de tilfælde, hvor beliggenhedskommunen ønsker
at anvende de påtænkte regler om muligheden for at
viderehenvise et barn til specialundervisning i et andet
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, skal
bopælskommunen ligeledes godkende henvisningen, jf. §
20, stk. 7, i folkeskoleloven.
Det forventes, at de påtænkte regler
om henvisning til specialundervisning i et andet
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted særligt vil blive
anvendt i de tilfælde, hvor barnet af de sociale myndigheder
er henvist til et dagbehandlingstilbud eller anbragt i et
anbringelsessted, hvor der ikke er mulighed for at oprette en
intern skole på grund af de påtænkte regler om
minimumsstørrelsen for interne skoler.
Endvidere foreslås det, at børne- og
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte
kvalifikationskrav for undervisningspersonalet i
dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder. Bemyndigelsen
påtænkes anvendt til at fastsætte krav om, at
undervisningen i de interne skoler skal tilrettelægges af en
lærer, der har gennemført uddannelsen til lærer
i folkeskolen.
De påtænkte regler er ikke til hinder
for, at undervisningen i dagbehandlingstilbud og på
anbringelsessteder fortsat kan varetages af personale med de
fornødne pædagogiske og faglige forudsætninger
for opgaven. Det er alene tilrettelæggelsen, der skal
varetages af en lærer, der har gennemført uddannelsen
til lærer i folkeskolen.
Til nr. 2 (§ 22, stk. 5, 2. pkt.)
Efter den gældende bestemmelse i
folkeskolelovens § 22, stk. 5, er det kun muligt for
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor anbringelsesstedet ligger
(beliggenhedskommunen), at henvise et barn til specialundervisning
på det anbringelsessted, hvor de sociale myndigheder i
bopælskommunen har anbragt barnet. Det samme gælder for
børn, der af de sociale myndigheder i bopælskommunen
er henvist til et dagbehandlingstilbud.
Som følge af forslaget om
minimumstørrelsen for interne skoler i dagbehandlingstilbud
og anbringelsessteder foreslås det, at børne- og
undervisningsministeren samtidig bemyndiges til at fastsætte
regler om, at beliggenhedskommunen får mulighed for at
viderehenvise et barn til specialundervisning i et andet
dagbehandlingstilbud eller et andet anbringelsessted end det
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som barnet af de
sociale myndigheder i bopælskommunen er henvist til eller
anbragt i.
Som en konsekvens heraf foreslås det, at
ordene »anbragt i anbringelsesstedet« udgår af
folkeskolelovens § 22, stk. 5, 2. pkt.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger, jf. bemærkningerne i afsnit 2.2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. maj 2013 og har virkning fra skoleåret 2013/14 og
senere skoleår.
Ved en ikrafttræden af loven den 1. maj
2013 bliver det muligt for de interne skoler, der ikke har ansat
personale, der har gennemført uddannelsen til lærer i
folkeskolen, at ansætte sådant personale til at
tilrettelægge undervisningen i den pågældende
interne skole fra skoleåret 2013/14.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 998 af 16. august 2010, som
ændret blandt andet ved lov nr. 513 af 4. juni 2012 og senest
ved § 3 i lov nr. 558 af 18. juni 2012, foretages
følgende ændringer: | § 20.
(…) Stk. 7.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om bopælskommunens inddragelse og
godkendelse af undervisningstilbud til børn og unge, der af
bopælskommunen er henvist til et dagbehandlingstilbud eller
anbragt i et anbringelsessted i en anden kommune. | | 1. I § 20 indsættes som stk. 8: »Stk. 8.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter endvidere
nærmere regler om minimumsstørrelsen for interne
skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder, om
henvisning af børn til specialundervisning i et andet
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted end det
dagbehandlingstilbud eller anbringelsessted, som børnene har
fået anvist af bopælskommunen, og om kvalifikationskrav
til den, der tilrettelægger undervisningen.« | § 22.
(…) Stk. 5. En
kommunalbestyrelse kan efter overenskomst med et i kommunen
beliggende dagbehandlingstilbud henvise elever til
specialundervisning, jf. § 20, stk. 2, i
dagbehandlingstilbuddet. Tilsvarende kan en kommunalbestyrelse
efter overenskomst med et i kommunen beliggende anbringelsessted
for børn og unge, der er oprettet eller godkendt efter lov
om social service, henvise elever anbragt i anbringelsesstedet til
specialundervisning i anbringelsesstedet. Stk. 6-8.
(…) | | 2. I § 22, stk. 5, 2. pkt., udgår
»anbragt i anbringelsesstedet«. | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. maj 2013. Stk. 2. Loven
finder anvendelse fra skoleåret 2013/14. |
|