Skriftlig fremsættelse (28. november
2012)
Ministeren for sundhed og
forebyggelse (Astrid Krag)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og
sundhedsloven (Midlertidig autorisationsfratagelse ved manglende
medvirken ved tilsyn og mulighed for Sundhedsstyrelsen for at
stille sundhedsmæssige krav til behandlingssteders
virksomhed)
(Lovforslag nr. L 94)
Som det fremgår af regeringsgrundlaget »Et
Danmark, der står sammen« fra oktober 2011 prioriterer
regeringen danskernes sundhed højt. Alle danskere skal kunne
regne med lige adgang til en hurtig og ordentlig behandling i vores
sundhedsvæsen.
Det er en grundpille i velfærdssamfundet, at danskerne
kan føle sig trygge ved og have tillid til
sundhedsvæsenet. Heri ligger bl.a., at sundhedsydelserne skal
leveres rettidigt, effektivt og være af høj
kvalitet.
Stor fokus på den lægelige behandling på
private klinikker har rejst forskellige problemstillinger af
patientsikkerhedsmæssig karakter og givet anledning til en
gennemgang af de eksisterende patientsikkerhedsforanstaltninger med
henblik på at vurdere, om der kan iværksættes
endnu flere initiativer, som over en bred kam kan bidrage til mere
og bedre patientsikkerhed.
Gennemgangen har resulteret i en samlet
patientsikkerhedspakke, som indeholder en række initiativer.
De kan kategoriseres under følgende overskrifter:
• Bedre
sporbarhed og sikkerhed ved brug af implantater og andet medicinsk
udstyr
• Mere sikre
lægemidler
• Flere
muligheder for at gribe ind over for og stille krav til
læger, tandlæger m.fl.
• Mere og
bedre oplysning om sundhedsbehandling
Dette lovforslag er ét af flere af initiativer, som
kræver lovændring.
Med den foreslåede ændring af autorisationsloven
får Sundhedsstyrelsen mulighed for midlertidigt at fratage en
sundhedspersons autorisation eller midlertidigt indskrænke
dennes virksomhedsområde, hvis
• den
pågældende sundhedsperson ikke på begæring
af Sundhedsstyrelsen afgiver oplysninger til brug for en tilsynssag
om kvaliteten af den pågældendes sundhedsfaglige
virksomhed, eller
• den
pågældende sundhedsperson ikke som led i sag om
vedkommendes egnethed til at udføre sit sundhedsfaglige
hverv på grund sin fysiske tilstand, sygdom, misbrug m.v.
efterkommer et påbud fra Sundhedsstyrelsen om at medvirke til
sagsoplysningen (egnethedssag).
Sundhedsstyrelsens afgørelser kan - ligesom
Sundhedsstyrelsens afgørelser om tilsynsreaktioner i
øvrigt - ikke påklages til anden administrativ
myndighed.
Med henblik på at skabe parallelitet i regelsættet
foreslås, at en sundhedsperson kan miste sin autorisation
permanent via domstolene, hvis vedkommende ikke medvirker til
oplysning af en egnethedssag. Tilsvarende gælder allerede i
sager om tilsyn med faglig virksomhed.
Med den foreslåede ændring af sundhedsloven kan
Sundhedsstyrelsen give påbud, hvori der stilles
sundhedsmæssige krav til virksomheden på et sygehus, en
klinik, i en praksis eller lignende. Sundhedsstyrelsen kan
også påbyde, at virksomheden det pågældende
sted midlertidigt indstilles helt eller delvist. Det er en
betingelse, at de sundhedsmæssige forhold det
pågældende sted kan bringe patientsikkerheden i fare.
Sundhedsstyrelsens påbud kan - ligesom Sundhedsstyrelsens
afgørelser om tilsynsreaktioner i øvrigt - ikke
påklages til anden administrativ myndighed.
Sundhedsstyrelsens påbud offentliggøres.
Det foreslås videre, at manglende overholdelse af
Sundhedsstyrelsens påbud kan straffes med bøde.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.