Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 19. marts 2013
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november
2012 og var til 1. behandling den 6. december 2012. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 21. september
2012 dette udkast til udvalget, jf. (2011-12) SUU alm. del - bilag
480. Den 28. november 2012 sendte ministeren for sundhed og
forebyggelse de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 3. § 6
stk. 3, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af
4. august 2011, er fortsat gældende for Sundhedsstyrelsens
påbud i henhold til § 6, stk. 2, som er meddelt
før den 1. juli 2013, og som ikke senere er ophævet.
§ 6, stk. 3, 4 og 5, og § 9, stk. 1, i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011, er fortsat
gældende for Sundhedsstyrelsens påbud i henhold til
§ 6, stk. 3, som er meddelt før den 1. juli 2013, og
som ikke senere er ophævet.
Stk. 4. § 6, stk.
3, 4 og 5, og § 9, stk. 1, i lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011, er fortsat
gældende for Sundhedsstyrelsens påbud i henhold til
§ 6, stk. 3, som, jf. stk. 3, er meddelt efter den 1. juli
2013.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
[Overgangsbestemmelse
vedrørende arbejdsforbud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det forslås, at Sundhedsstyrelsens
påbud om medvirken til oplysning af egnethedssager og
Sundhedsstyrelsens arbejdsforbud udstedt før den 1. juli
2013 også efter ikrafttrædelsestidspunktet skal
behandles efter de gældende regler.
Påbud om medvirken til oplysning af
en egnethedssag udstedt inden den 1. juli 2013 kan således
også efter den 1. juli 2013 følges op med
arbejdsforbud, hvis sundhedspersonen ikke efterkommer
påbuddet.
Arbejdsforbud (både dem, der er
udstedt før den 1. juli 2013 efter de gældende regler,
og dem, der er udstedt efter den 1. juli 2013 i henhold til
overgangsbestemmelsen) kan således også efter den 1.
juli 2013 medføre permanent autorisationsfratagelse ved
manglende efterlevelse.
Påbud om
medvirken til oplysning af en egnethedssag meddelt før den
1. juli 2013
Baggrunden for den foreslåede
ændring i § 3, stk. 3, 1. pkt., er, at manglende
overholdelse af Sundhedsstyrelsens påbud om at medvirke til
oplysning af egnethedssag, jf. § 6, stk. 2, i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
som er meddelt før den 1. juli 2013, også skal kunne
medføre en tilsynsforanstaltning, hvis den manglende
overholdelse foregår efter den 1. juli 2013.
Der henvises til overgangsbestemmelsen i
lovforslagets § 3, stk. 2, hvorefter påbud, jf. §
6, stk. 2, som er meddelt før den 1. juli 2013, ikke kan
medføre midlertidig virksomhedsindskrænkning eller
autorisationsfratagelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Der henvises også til lovforslagets
§ 1, nr. 1, jf. § 3, stk. 1, hvorved § 6, stk. 3,
(arbejdsforbud) foreslås ophævet med ikrafttræden
den 1. juli 2013.
Derfor foreslås det, at manglende
overholdelse af påbud, jf. § 6, stk. 2, meddelt
før den 1. juli 2013, og som ikke senere er ophævet,
fortsat skal kunne håndhæves med et påbud, jf.
§ 6, stk. 3, (arbejdsforbud) hvis den manglende overholdelse
finder sted eller kommer til tilsynsmyndighedens kendskab efter den
1. juli 2013.
Det bemærkes, at påbud, jf.
§ 6, stk. 3, (arbejdsforbud) kun kan anvendes som
tilsynssanktion efter den 1. juli 2013, hvis der er konstateret
manglende overholdelse af et påbud, jf. § 6, stk. 2, som
er meddelt før den 1. juli 2013. Hjemmelen til at meddele
påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) ophæves
som udgangspunkt pr. 1. juli 2013, jf. lovforslagets § 1, nr.
1, jf. § 3, stk. 1.
Arbejdsforbud meddelt
før den 1. juli 2013
Baggrunden for den foreslåede
ændring i § 3, stk. 3, 2. pkt., er, at manglende
overholdelse af Sundhedsstyrelsens påbud, jf. § 6, stk.
3, (arbejdsforbud) i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, som er meddelt før den 1. juli
2013, forsat skal være gældende og kunne
håndhæves efter den 1. juli 2013.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 1, jf. § 3, stk. 1, hvorved § 6, stk. 3,
foreslås ophævet med ikrafttræden den 1. juli
2013. Om baggrunden herfor henvises til punkt 3.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Med ophævelsen af § 6, stk. 3,
vil der kunne opstå usikkerhed om, hvordan påbud
(arbejdsforbud), som er meddelt før den 1. juli 2013, skal
håndteres efter den 1. juli 2013.
Med den foreslåede bestemmelse sikres
det, at der fortsat efter den 1. juli 2013 er et gældende
retsgrundlag for Sundhedsstyrelsen påbud, jf. § 6, stk.
3, (arbejdsforbud) meddelt før den 1. juli 2013.
Det sikres også, at der fortsat efter
den 1. juli 2013 er hjemmel til at afskære adgangen til at
påklage Sundhedsstyrelsens påbud, jf. § 6, stk. 3,
(arbejdsforbud) meddelt før den 1. juli 2013, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, jf. § 6, stk. 4.
Endelig sikres det, at der fortsat efter
den 1. juli 2013 er hjemmel til, at manglende efterlevelse af
Sundhedsstyrelsens påbud (arbejdsforbud), jf. § 6, stk.
3, meddelt før den 1. juli 2013 kan medføre permanent
autorisationsfratagelse, jf. § 6, stk. 5, jf. § 9, stk.
1.
Arbejdsforbud meddelt
efter den 1. juli 2013
Det foreslås i § 3, stk. 4, at
Sundhedsstyrelsens påbud, jf. den gældende § 6,
stk. 3, i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed (arbejdsforbud), som i henhold til den
foreslåede § 3, stk. 3, er meddelt efter den 1. juli
2013, fortsat kan håndhæves i henhold til de
gældende regler, efter at de i dette lovforslags § 1,
nr. 1-3 og 6, indeholdte ændringer er trådt i kraft den
1. juli 2013.
Det bemærkes, at påbud, jf.
§ 6, stk. 3, (arbejdsforbud) kun kan anvendes som
tilsynssanktion efter den 1. juli 2013, hvis der er konstateret
manglende overholdelse af et påbud, jf. § 6, stk. 2, som
er meddelt før den 1. juli 2013. Hjemmelen til at meddele
påbud, jf. § 6, stk. 3, (arbejdsforbud) ophæves
som udgangspunkt pr. 1. juli 2013, jf. lovforslagets § 1, nr.
1, jf. § 3, stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse
præciseres det, at der fortsat efter den 1. juli 2013 er et
gældende retsgrundlag for Sundhedsstyrelsens påbud, jf.
§ 6, stk. 3, (arbejdsforbud) meddelt efter den 1. juli
2013.
Derudover sikres det, at der fortsat efter
den 1. juli 2013 er hjemmel til at afskære adgangen til at
påklage Sundhedsstyrelsens påbud, jf. § 6, stk. 3,
(arbejdsforbud) meddelt efter den 1. juli 2013, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, jf. § 6, stk. 4.
Endelig sikres det, at der fortsat efter
den 1. juli 2013 er hjemmel til, at manglende efterlevelse af
Sundhedsstyrelsens påbud, jf. § 6, stk. 3,
(arbejdsforbud) meddelt efter den 1. juli 2013 kan medføre
permanent autorisationsfratagelse, jf. § 6, stk. 5, jf. §
9, stk. 1.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) fmd.
Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen
(S) Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Jonas Dahl (SF)
Sanne Rubinke (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per
Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 94
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 94
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om der er andre faggrupper inden
for sundhedsvæsenet, som er frataget klageadgang, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. , om der er andre grupper inden for
liberalt erhverv, som er frataget klageadgang, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at præcisere begrebet
proportionalitet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, at sundhedspersoner i
almindelighed lever op til deres forpligtelser og ansvar, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om bemærkningerne til
lovforslaget, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. , om der i bekendtgørelsen
bliver opsat klare kriterier for, hvornår Sundhedsstyrelsen
vil kunne anvende de udvidede reaktionsmuligheder, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå |
|