Fremsat den 28. november 2012 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
markedsføring af sundhedsydelser
(Saglighedskrav, påbud om ophør
m.v.)
§ 1
I lov om markedsføring af sundhedsydelser,
jf. lov nr. 326 af 6. maj 2003, foretages følgende
ændringer:
1. § 2, stk. 1, affattes
således:
»Markedsføring af sundhedsydelser skal
være saglig, og der må ved markedsføringen ikke
anvendes urigtige, vildledende eller mangelfulde
angivelser.«
2. I
§ 2, stk. 5,
indsættes som 2. pkt.:
»Der må ikke benyttes film eller andre
former for levende billeder ved markedsføring af
sundhedsydelser på internettet.«
3. I
§ 2 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6. Ved
markedsføring af sundhedsydelser skal det oplyses, hvis der
på behandlingsstedet er tilknyttet en sundhedsperson, som er
underlagt Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn for forhold, som
er relevante for udførelse af den markedsførte
sundhedsydelse.«
4. I
§ 4, stk. 1,
ændres »stk. 6« til:
»stk. 8«.
5. I
§ 4 indsættes efter
stk. 4 som nye stykker:
»Stk. 5.
Sundhedsstyrelsen kan påbyde, at markedsføring, som er
i strid med regler i § 2, stk. 1-3, 5 og 6, og
§ 3, stk. 2 og 3, bringes til ophør eller
berigtiges.
Stk. 6.
Sundhedsstyrelsen kan påbyde, at den ansvarlige for ulovlig
markedsføring offentliggør en afgørelse
truffet efter stk. 5 eller en berigtigelse af
markedsføringen. Sundhedsstyrelsen kan bestemme
offentliggørelsens form og indhold, herunder hvor den skal
finde sted.«
Stk. 5-7 bliver herefter
stk. 7-9.
6. I
§ 4, stk. 5, der bliver
stk. 7, ændres »stk. 6« til:
»stk. 8«.
7. § 5, stk. 1, affattes
således:
»Stk. 1.
Undladelse af at efterkomme et påbud efter § 4,
stk. 5 og 6, straffes med bøde.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2013.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Grønland og Færøerne, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan
ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund
og formål | | 2.1. | Baggrund | | 2.2. | Formål | 3. | Lovforslagets
indhold | | 3.1. | Saglighedskrav og
forbud mod mangelfulde angivelser | | 3.2. | Forbud mod at benytte
film og andre former for levende billeder ved markedsføring
på internettet | | 3.3. | Krav til reklame hvis
der på behandlingssted er tilknyttet sundhedspersoner, som er
underlagt Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn for
udførelse af den markedsførte
sundhedsydelse | | 3.4. | Påbud om
ophør | | 3.5. | Offentliggørelse af Sundhedsstyrelsens
afgørelser | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgere | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | | | |
|
1.
Indledning
Med lovforslaget indføres nye regler
for markedsføring af sundhedsydelser, ligesom
Sundhedsstyrelsens muligheder for at håndhæve
markedsføringsreglerne styrkes.
Lovforslaget indeholder således nye
betingelser om, at markedsføring af sundhedsydelser skal
være saglig, og at der ikke må anvendes mangelfulde
angivelser. Herudover stilles det som et yderligere krav, at det
ved markedsføringen af en sundhedsydelse skal fremgå,
hvis der på behandlingsstedet er tilknyttet sundhedspersoner,
som er underlagt Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn for
forhold, som er relevante for udførelse af den
markedsførte sundhedsydelse. Med lovforslaget får
Sundhedsstyrelsen endvidere hjemmel til at give påbud om, at
ulovlig markedsføring skal bringes til ophør samt til
at kræve, at den ansvarlige for ulovlig markedsføring
skal offentliggøre styrelsens afgørelse eller en
berigtigelse, herunder offentliggørelsens form og indhold.
Endelig indeholder lovforslaget en bestemmelse om forbud mod at
benytte film eller andre former for levende billeder ved
markedsføring af sundhedsydelser på internettet.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
2.1.
Baggrund
Som det fremgår af regeringsgrundlaget
»Et Danmark, der står sammen« fra oktober 2011
prioriterer regeringen danskernes sundhed højt. Alle
danskere skal kunne regne med lige adgang til en hurtig og
ordentlig behandling i vores sundhedsvæsen.
Det er en grundpille i
velfærdssamfundet, at danskerne kan føle sig trygge
ved og have tillid til sundhedsvæsenet. Heri ligger bl.a., at
sundhedsydelserne skal leveres rettidigt, effektivt og være
af høj kvalitet.
Stor fokus på den lægelige
behandling på private klinikker har rejst forskellige
problemstillinger af patientsikkerhedsmæssig karakter og
givet anledning til en gennemgang af de eksisterende
patientsikkerhedsforanstaltninger med henblik på at vurdere,
om der kan iværksættes endnu flere initiativer, som
over en bred kam kan bidrage til mere og bedre
patientsikkerhed.
Gennemgangen har resulteret i en samlet
patientsikkerhedspakke, som indeholder en række initiativer.
De kan kategoriseres under følgende overskrifter:
• Bedre
sporbarhed og sikkerhed ved brug af implantater og andet medicinsk
udstyr
• Mere sikre
lægemidler
• Flere
muligheder for at gribe ind over for og stille krav til
læger, tandlæger m.fl.
• Mere og
bedre oplysning om sundhedsbehandling
Dette lovforslag er ét af flere af
initiativerne, som kræver lovændring.
2.2.
Formål
Formålet med lov nr. 326 af 6. maj 2003
om markedsføring af sundhedsydelser er at styrke
patienternes frie valg i forbindelse med valg af sundhedsydelser
samt at skabe øget konkurrence mellem udbydere i
sundhedssektoren. Reglerne om markedsføring af
sundhedsydelser blev liberaliseret med loven, således at
sundhedspersoner, klinikker, hospitaler m.v. med få
modifikationer har fået mulighed for at markedsføre
deres ydelser efter principperne i lov om markedsføring.
Det har dog vist sig, at der er behov for at
tilpasse reglerne om markedsføring af sundhedsydelser,
så de i højere grad ligner reglerne om reklame for
lægemidler og medicinsk udstyr. Formålet hermed er at
styrke patientsikkerheden og øge sagligheden i
markedsføringen.
Det er ligeledes formålet med
lovforslaget at styrke beskyttelsen af forbrugere, for hvem
udførelse af en markedsført sundhedsydelse ikke er
sundhedsfagligt begrundet, men som pga. pågående og
forbrugsstimulerende eller mangelfuld markedsføring kan
blive tilskyndet til at få udført ydelsen.
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Saglighedskrav og forbud mod mangelfulde angivelser
3.1.1.
Gældende ret
Ved markedsføring af sundhedsydelser
forstås alle foranstaltninger foretaget i
erhvervsøjemed, hvormed der udbydes sundhedsydelser, jf.
§ 3 i bekendtgørelse nr. 738 af 21. august 2003 om
markedsføring af sundhedsydelser. Begrebet
markedsføring skal forstås i vid betydning.
Markedsføring kan bestå i, at man skriftligt,
mundtligt, billedligt eller på anden måde udbyder
sundhedsydelser. Det kan eksempelvis foretages gennem annoncer i
aviser og blade, gennem radioen eller via internettet.
Markedsføring af sundhedsydelser, der
alene retter sig mod en bestemt modtagergruppe, fx en bestemt
gruppe af patienter i en patientforenings medlemsblad, er
også omfattet af loven og bekendtgørelsen om
markedsføring af sundhedsydelser.
Ifølge lov om markedsføring af
sundhedsydelser § 2, stk. 1, må der ved
markedsføring af sundhedsydelser ikke anvendes urigtige,
vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser.
Markedsføringen må heller ikke være
utilbørlig i forhold til form og fremgangsmåder, jf.
§ 2, stk. 2 og 3.
Forbuddet mod anvendelse af vildledende
angivelser indebærer, at der ikke gennem
markedsføringens udformning og indhold må bibringes
patienter en fejlagtig opfattelse af den sundhedsydelse, der bliver
markedsført. Ved vurdering af, hvorvidt der er tale om en
vildledende angivelse, vil det indgå i vurderingen, at der
for sundhedsydelser er tale om et område, hvor patienter
på grund af deres sygdom er særligt modtagelige og
påvirkelige i forbindelse med markedsføring.
Det følger af lovens § 2,
stk. 4, at rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal
kunne dokumenteres. Denne bestemmelse skal være med til at
sikre, at markedsføringen af en sundhedsydelse ikke
indeholder urigtige, vildledende eller mangelfulde angivelser.
Det bemærkes, at
markedsføringsloven gælder ved siden af lov om
markedsføring af sundhedsydelser, idet markedsføring
af sundhedsydelser ikke er undtaget fra markedsføringslovens
anvendelsesområde i lovens § 2.
3.1.2.
Forslagets indhold
Det foreslås, at der som supplement til
de nuværende krav indføres en bestemmelse om, at
markedsføring af sundhedsydelser skal være saglig.
Forslaget indebærer, at sundhedsydelser ikke må
markedsføres ligeså pågående og
forbrugsstimulerende som almindelige forbrugsvarer eller
tjenesteydelser. Markedsføringen skal være baseret
på faglige og relevante oplysninger om sundhedsydelsen. Der
er tale om en stramning af reglerne, herunder i forhold til de
almindelige markedsføringsprincipper i lov om
markedsføring. Formålet er at beskytte forbrugere og
patienter, som, fx på grund af deres sygdom, kan være
mere modtagelige og lettere påvirkelige i forhold til
pågående og aggressiv markedsføring, hvilket kan
føre til en efterspørgsel efter sundhedsydelser, der
går videre end fagligt begrundet.
Det foreslås herudover at lade ordet
»urimeligt« i § 2, stk. 1, udgå,
således at der er forbud mod at anvende mangelfulde - og ikke
kun urimeligt mangelfulde - angivelser ved markedsføring af
sundhedsydelser. Der er således tale om en stramning af
reglerne. Oplysninger om sundhedsydelserne, fordele og risici ved
behandling, priser, tilskud m.v. må således ikke
være mangelfulde. Det følger som nævnt af
gældende ret, at rigtigheden af angivelser om faktiske
forhold skal kunne dokumenteres.
For eksempler på markedsføring,
der betragtes som usaglig, henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås, at overtrædelse af
saglighedskravet og forbuddet mod at anvende mangelfulde angivelser
kan straffes med bøde, jf. lovforslagets § 1, nr.
7.
Lægemiddellovens § 63
indeholder tilsvarende krav om, at reklame for lægemidler
skal være saglig, og der findes samme krav om, at reklame for
medicinsk udstyr skal være saglig i § 1,
stk. 1 i bekendtgørelse nr. 695 af 28. september 1998
om reklame for medicinsk udstyr.
Sundhedsstyrelsen vil efter lovens vedtagelse
opdatere vejledningen til brug for fortolkningen af lovens
bestemmelser, herunder blandt andet i forhold til, hvad saglighed i
markedsføringsøjemed betyder.
3.2. Forbud
mod benyttelse af film og andre former for levende billeder til
markedsføring af sundhedsydelser på internettet
3.2.1.
Gældende ret
Ifølge lov om markedsføring af
sundhedsydelser § 2, stk. 5, må
markedsføring ikke finde sted i fjernsyn, film, video eller
lignende.
Det fremgår af bemærkningerne til
loven, at bestemmelsen indebærer, at det hidtil
gældende forbud mod markedsføring i fjernsynet
videreføres. Der er ifølge bemærkningerne
fortsat behov for inden for dette område at opretholde et
forbud mod markedsføring i fjernsynet, idet fjernsynet i
almindelighed er så stærkt et medie, at patienter med
et ønske om helbredelse eller afklaring af deres sygdom vil
have en tendens til at blive påvirket af markedsføring
på fjernsyn, og der er nærliggende risiko for, at
befolkningen påvirkes til en efterspørgsel efter
sundhedsydelser, der går videre end fagligt begrundet.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne, at markedsføring i film, video eller
lignende, fx Cd-rom og DVD, også er omfattet af forbuddet i
§ 2, stk. 5.
Østre Landsret har fastslået i en
dom af 29. april 2009 (S-3478-08), at forbuddet i § 2,
stk. 5, ikke omfatter benyttelse af film og levende billeder
til markedsføring af sundhedsydelser på
internettet.
3.2.2.
Forslagets indhold
Det foreslås, at der ikke må
benyttes film og andre former for levende billeder ved
markedsføring af sundhedsydelser på internettet.
De samme hensyn, som begrunder forbuddet mod
at benytte markedsføring i fjernsynet, gør sig
gældende ved benyttelse af film og andre former for levende
billeder ved markedsføring af sundhedsydelser på
internettet. Kombinationen af internettet og film eller andre
former for levende billeder er en stærk kommunikationsform,
og der er en fare for, at patienter påvirkes til en
efterspørgsel efter sundhedsydelser, der går videre
end fagligt begrundet.
Det forekommer, at der på
behandlingssteders hjemmesider anvendes film, video eller lignende
som supplement til den mundtlige og skriftlige information, som
patienten skal have i henhold til reglerne om informeret samtykke.
Med lovforslaget indføres ikke et forbud mod brug af film,
video eller lignende, som alene anvendes i
patientinformationsøjemed, og hvor der ikke samtidig udbydes
en sundhedsydelse. I den sammenhæng er der ikke tale om
markedsføring af en sundhedsydelse.
3.3. Krav
til reklame hvis der på behandlingssted er tilknyttet
sundhedspersoner, som er underlagt Sundhedsstyrelsens
skærpede tilsyn for udførelse af den
markedsførte sundhedsydelse
3.3.1.
Gældende ret
Sundhedsstyrelsen kan i medfør af
sundhedslovens § 215, stk. 2, iværksætte
skærpet tilsyn med sundhedspersoner, såfremt styrelsen
har en begrundet formodning for, at den pågældende
sundhedspersons virksomhedsudøvelse vil udgøre en
forringet sikkerhed for patienter.
Sundhedsstyrelsen skal offentliggøre
beslutninger om skærpet tilsyn. Det sker på styrelsens
hjemmeside.
I perioden fra 2005-2009 har Sundhedsstyrelsen
årligt i gennemsnit sat 25 personer i skærpet tilsyn.
Det har fx drejet sig om optikere, som har behandlet børn
med skeleproblemer i stedet for at henvise dem til læge, og
tandlæger, som ikke har diagnosticeret sygdomme i
tænder, eller som ikke har ført tilstrækkelig
journal. Der var pr. 30. oktober 2012 14 sundhedspersoner i
skærpet tilsyn ud af i alt 27 personer på
Sundhedsstyrelsens såkaldte tilsynsliste.
Der er i lov om markedsføring af
sundhedsydelser ikke fastsat regler, der begrænser
markedsføring af sundhedsydelser, der udføres af
sundhedspersoner, som er under skærpet tilsyn af
Sundhedsstyrelsen.
3.3.2.
Forslagets indhold
Det foreslås, at der indføres en
bestemmelse om, at det skal fremgå af en reklame for en
sundhedsydelse, hvis der på behandlingsstedet er tilknyttet
sundhedspersoner, som er underlagt Sundhedsstyrelsens
skærpede tilsyn for forhold, som er relevante for at
udføre den markedsførte sundhedsydelse.
Hvis der eksempelvis er tale om
markedsføring af brystforstørrende operationer, er
det relevant at oplyse om, at der på behandlingsstedet er
tilknyttet en sundhedsperson, som er underlagt Sundhedsstyrelsens
skærpede tilsyn i forhold til at udføre sådanne
operationer, mens det ikke vil være relevant at nævne,
hvis den pågældende sundhedsperson er underlagt
skærpet tilsyn i forhold til en helt anden type
operation.
Det er fx relevant at oplyse, om der på
behandlingsstedet er tilknyttet sundhedspersoner, som er underlagt
Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn som følge af
mangelfuld journalføring. Det bemærkes i den
forbindelse, at patientjournalen danner grundlag for information og
behandling af patienten, dokumenterer den udførte
behandling, fungerer som det nødvendige interne
kommunikationsmiddel mellem det personale, der deltager i
behandlingen af patienten, sikrer kontinuitet i behandlingen samt
danner grundlag for tilsyn.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Det understreges, at det udelukkende er
hensigten med bestemmelsen, at det skal fremgå af reklamen,
om der er en sådan sundhedsperson tilknyttet. Der er
således ikke krav om, at den omhandlede sundhedsperson skal
nævnes ved navn, eller at der skal redegøres for
årsagen til, at sundhedspersonen er underlagt
Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn.
Hertil kommer, at der i
markedsføringssammenhæng alene er tale om en reference
til allerede offentliggjorte oplysninger på
Sundhedsstyrelsens såkaldte tilsynsliste på styrelsens
hjemmeside og sundhed.dk.
Baggrunden for kravet om oplysningspligt ved
markedsføring er begrundet i et ønske om at skabe
gennemsigtighed i sundhedsvæsenet og at sikre, at forbrugere
og patienter på et oplyst grundlag kan tage stilling til, om
de vil benytte et tilbud om en sundhedsydelse. Med oplysningen om
sundhedspersoner, der er underlagt tilsynssanktioner, får
forbrugere og patienter i forbindelse med valg af sygehus, klink,
eller andet behandlingssted et mere kvalificeret grundlag at
træffe deres valg ud fra. Væsentlige
samfundsmæssige hensyn taler således for en sådan
offentliggørelse.
Det bemærkes, at pligten til at
offentliggøre de omhandlede oplysninger vil være
rettet mod den person, det selskab eller den myndighed, der er
ansvarlig for markedsføringen.
Personhenførbare oplysninger om sundhedspersoner
Det kan ikke udelukkes, at der som led i
begrundelsen for selve afgørelsen om skærpet tilsyn er
lagt vægt på forhold, der omhandler for eksempel
strafbare forhold, der kan henføres til en bestemt person.
Det forudsættes imidlertid, at den del af reklamen, som i
strid med bestemmelsens hensigt indeholder oplysninger omfattet af
persondatalovens § 7 eller 8 vedrørende
identificerbare sundhedspersoner, helt undlades eller slettes
umiddelbart efter konstateringen heraf af den dataansvarlige.
Offentliggørelse af oplysninger om, at
der ved det konkrete behandlingssted er tilknyttet en
sundhedsperson, som er underlagt skærpet tilsyn, kan opfattes
som indgribende for den sundhedsperson, som oplysningen kan
henføres til. Sådanne oplysninger ses dog ikke at
være en fortrolig oplysning. Offentliggørelse findes
derfor at kunne ske inden for rammerne af persondatalovens
§ 6, stk. 1, nr. 5 og 6.
Personhenførbare oplysninger om patienter
Ligeledes i strid med bestemmelsens hensigt
kan det ikke udelukkes, at det i sjældne tilfælde kan
forekomme, at oplysninger i forbindelse med markedsføringen
indeholder oplysninger om helbredsmæssige forhold, der kan
henføres til personer, som er blevet behandlet på det
behandlingssted eller af den sundhedsperson, som
markedsføringen og afgørelsen om skærpet tilsyn
vedrører. Sådanne oplysninger vil være omfattet
af persondatalovens § 7, stk. 1. Det
forudsættes, at oplysninger om patienter, der er blevet
behandlet af den pågældende sundhedsperson, som
tilsynssanktionen vedrører, helt udelades i forbindelse med
oplysningerne i reklamen.
Dataansvar
Det vil være den sundhedsperson eller
det behandlingssted, der er ansvarlig for markedsføringen af
sundhedsydelsen, som vil have forpligtelsen til at
offentliggøre de nævnte oplysninger, og som i denne
sammenhæng vil være dataansvarlig.
Det bemærkes i denne sammenhæng,
at det følger af persondatalovens § 41,
stk. 3, at den dataansvarlige, dvs. den markedsførende
sundhedsperson eller behandlingssted, skal træffe de
fornødne tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt
eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes, samt
mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i
øvrigt behandles i strid med loven.
Afvejningshensyn
Som led i overvejelserne af behovet for
oplysningspligten er der foretaget en vurdering af de
modstående hensyn, som taler henholdsvis for og imod den
foreslåede oplysningspligt. Som ovenfor omtalt kan
offentliggørelse af sådanne oplysninger opfattes som
indgribende over for den sundhedsperson, som oplysningen kan
henføres til. Heroverfor står behovet for varetagelse
af de væsentlige samfundsmæssige hensyn, som ligger til
grund for oplysningspligten, herunder ønsket om at skabe en
mere gennemsigtig sundhedssektor, hvor patienters muligheder for at
træffe kvalificerede valg af behandlingssteder
tilgodeses.
Det sker blandt andet ved, at information om
sundhedspersoner, som er underlagt skærpet tilsyn, bliver
offentligt tilgængelig og synlig for patienter og forbrugere
i forbindelse med markedsføring. Hermed bliver borgernes
stilling over for sundhedsvæsenet styrket, idet borgeren
bliver i stand til at træffe et kvalificeret valg af
sundhedsperson eller behandlingssted. Dette sikrer, at borgerne
får den service og kvalitet, de har brug for og
efterspørger.
Det er samlet set vurderingen, at den
omstændighed, at oplysningspligten kan opfattes som
indgribende over for konkrete sundhedspersoner, som oplysningen kan
henføres til, ikke vejer tungere end de væsentlige
samfundsmæssige hensyn, der ligger bag det foreslåede
krav om, at det skal fremgå af en reklame for en
sundhedsydelse, hvis der på behandlingsstedet er tilknyttet
sundhedspersoner, som er underlagt Sundhedsstyrelsens
skærpede tilsyn for forhold, som er relevante for
udførelse af den markedsførte sundhedsydelse.
Hertil kommer som nævnt ovenfor, at der
alene er tale om en reference til allerede offentliggjorte
oplysninger på Sundhedsstyrelsens såkaldte tilsynsliste
på styrelsens hjemmeside og sundhed.dk.
Med henvisning til det oven for anførte
understreges vigtigheden af, at eventuelle personfølsomme
oplysninger omfattet af persondatalovens § 7 eller
§ 8 helt udelades af markedsføringen. Ligeledes er
det vigtigt, at oplysninger om skærpet tilsyn ikke
længere anføres, når og hvis tilsynssanktionen
er ophævet.
På den baggrund vurderes det, at den
foreslåede bestemmelse ligger inden for rammerne af
persondataloven.
3.4.
Påbud om ophør
3.4.1.
Gældende ret
Ifølge lov om markedsføring af
sundhedsydelser § 4, stk. 1, fører
Sundhedsstyrelsen tilsyn med lovens overholdelse, jf. dog lovens
§ 4, stk. 6, hvorefter Psykolognævnet
fører tilsyn med psykologers markedsføring.
Sundhedsstyrelsen kan efter lovens
§ 4, stk. 4, som led i tilsynet med
markedsføring af sundhedsydelser give udtryk for sin
opfattelse af sagen. Styrelsen kan endvidere søge
iværksat sanktioner i form af bødestraf efter lovens
straffebestemmelser.
Bestemmelsen indebærer, at styrelsen ved
at udtale sig om konkrete sager får mulighed for at
søge at bringe en eventuel ulovlig markedsføring til
ophør. Styrelsen har imidlertid ikke mulighed for at
kræve, at ulovlig markedsføring bringes til
ophør.
3.4.2.
Forslagets indhold
Det foreslås, at Sundhedsstyrelsen
får mulighed for at udstede påbud om, at
markedsføring af sundhedsydelser, som er i strid med
reglerne i loven, skal bringes til ophør.
Det foreslås, at undladelse af at
efterkomme et påbud efter § 4, stk. 5, kan
straffes med bøde.
Der findes en tilsvarende regel i
lægemiddellovens § 69, stk. 1, om, at
Sundhedsstyrelsen kan kræve, at reklame for lægemidler,
som er i strid med reklamereglerne, bringes til ophør.
3.5.
Offentliggørelse af Sundhedsstyrelsens afgørelser
3.5.1.
Gældende ret
Sundhedsstyrelsen kan efter lovens
§ 4, stk. 4, som led i styrelsens tilsyn alene give
udtryk for sin opfattelse af sagen. Herudover kan styrelsen
søge iværksat sanktioner efter lovens
straffebestemmelser.
3.5.2.
Forslagets indhold
Det foreslås, at Sundhedsstyrelsen
får hjemmel til at kræve, at den ansvarlige for ulovlig
markedsføring skal offentliggøre Sundhedsstyrelsens
afgørelse om ulovlig markedsføring eller en
berigtigelse, og at styrelsen kan bestemme
offentliggørelsens form, varighed og indhold, herunder hvor
den skal finde sted.
Det foreslås, at undladelse af at
efterkomme kravene til offentliggørelse af en
afgørelse eller en berigtigelse kan straffes med
bøde, jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
Der findes tilsvarende regler om
offentliggørelse af afgørelser og berigtigelser i
lægemiddellovens § 69, stk. 2,
vedrørende reklame for lægemidler.
Baggrunden for kravet om
offentliggørelse svarer til de væsentlige
samfundsmæssige hensyn bag den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 3. Der henvises til lovforslagets
afsnit 3.3.2.
Adgangen for Sundhedsstyrelsen til at
kræve, at afgørelsen skal offentliggøres, beror
på en konkret og individuel vurdering og forudsættes
kun anvendt, hvor det skønnes hensigtsmæssigt eller
nødvendigt for at rette misforståelser, korrigere
misvisende oplysninger og lignende. Kravene til
offentliggørelsens form, indhold og varighed skal være
proportionale med omfanget og karakteren af den ulovlige
markedsføring.
Det kan i den forbindelse bemærkes, at
Sundhedsstyrelsen ved krav om offentliggørelse af
påbud eller berigtigelse ikke vil kræve
offentliggørelse af styrelsens afgørelse om
påbud eller berigtigelse i fuld ordlyd. Der forudsættes
således udarbejdet en speciel tekst til brug for
offentliggørelsen, som vil være renset for
personfølsomme oplysninger. Sundhedsstyrelsen har
således i forvejen erfaring med at offentliggøre
påbud i forbindelse med administration af
offentliggørelsesordningen for sundhedspersoner på
styrelsens såkaldte tilsynsliste.
I den konkrete sammenhæng vil der kunne
tages en drøftelse mellem Sundhedsstyrelsen og den
ansvarlige for markedsføringen af det konkrete indhold af
offentliggørelsen med henblik på sletning af
eventuelle personfølsomme oplysninger forud for
offentliggørelsen.
Sundhedsstyrelsens egen nuværende
praksis med at offentliggøre afgørelser i den
nævnte sammenhæng fungerer hensigtsmæssigt. I det
daglige arbejde med krav om offentliggørelse af
afgørelser eller berigtigelse vil det alene være en
begrænset kreds af medarbejdere, der arbejder hermed.
Målgruppen for Sundhedsstyrelsens afgørelser
Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsens
afgørelse vil være rettet mod den person, det selskab
eller den myndighed, der er ansvarlig for markedsføringen.
En afgørelse, der offentliggøres, kan således
indeholde oplysninger, der kan henføres til personer, som er
ansvarlige for driften af det behandlingssted, som påbuddet
vedrører.
Det kan eksempelvis være
tilfældet, hvis afgørelsen om offentliggørelse
rettes til en person, som ejer den klinik, der modtager et
påbud eller krav om berigtigelse. Det kan også
være tilfældet, hvis påbuddet eller kravet om
berigtigelse rettes til en klinik, der drives i selskabsform, og
hvor der i offentlig tilgængelige registre er adgang til
oplysninger om, hvilke personer, der er ansvarlige for driften af
selskabet. Når en afgørelse om offentliggørelse
af et påbud eller en berigtigelse rettes til enkeltmandsejede
virksomheder og interessentskaber, hvor interessenterne er fysiske
personer, vil virksomheden og den ansvarlige være samme
person(gruppe).
Personhenførbare oplysninger om sundhedspersoner
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
vurderer, at Sundhedsstyrelsens afgørelser om
offentliggørelse af afgørelse eller berigtigelse og
de dertil knyttede oplysninger ikke vil være omfattet af
persondatalovens §§ 7, stk. 1, eller 8,
herunder helbredsoplysninger og oplysninger om strafbare
forhold.
Det skal i denne sammenhæng
bemærkes, at offentliggørelse af en afgørelse
eller krav om berigtigelse til et bestemt behandlingssted kan
opfattes som indgribende for en eventuel fysisk person, som
påbuddet eller kravet om berigtigelse kan henføres
til. Oplysninger i en afgørelse fra Sundhedsstyrelsen om
offentliggørelse af en afgørelse eller krav om
berigtigelse ses dog ikke at være en fortrolig oplysning.
Offentliggørelse findes derfor at kunne ske inden for
rammerne af persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 5 og
6.
Personhenførbare oplysninger om patienter
Videre bemærkes, at det i sjældne
tilfælde må antages at kunne forekomme, at
Sundhedsstyrelsens krav om, at en afgørelse eller en
berigtigelse offentliggøres, indeholder oplysninger om
helbredsmæssige forhold, der kan henføres til
personer, som er blevet behandlet på det behandlingssted, som
afgørelsen eller kravet om berigtigelse vedrører.
Sådanne oplysninger vil være omfattet af
persondatalovens § 7, stk. 1. Det forudsættes,
at oplysninger om patienter, der er blevet behandlet på det
behandlingssted, som afgørelsen vedrører, helt
udelades fra offentliggørelsen.
Dataansvar
m.v.
For så vidt angår dataansvar og
den dataansvarliges forpligtelser i relation til oplysninger
omfattet af persondatalovens §§ 7, 8 og
§ 41, stk. 3, henvises til lovforslaget afsnit
3.2.2.
Afvejningshensyn
Som led i overvejelserne af behovet for, at
Sundhedsstyrelsen kan kræve offentliggørelse af
afgørelser eller berigtigelse, er der foretaget en vurdering
af hensynene, som taler henholdsvis for og imod. Som ovenfor omtalt
kan offentliggørelse af en afgørelse eller en
berigtigelse opfattes som indgribende for en eventuel fysisk
person, som afgørelsen eller berigtigelsen kan
henføres til. Heroverfor står behovet for varetagelse
af de væsentlige samfundsmæssige hensyn, som ligger til
grund for kravet om offentliggørelse.
Som led i vurderingen er der lagt vægt
på, at hensynet bag denne offentliggørelsesordning er
at bidrage til en mere gennemsigtig sundhedssektor, hvor
information om ulovlig markedsføring bliver offentligt
tilgængelig. Hensyn er endvidere, at borgernes stilling over
for sundhedsvæsenet bliver styrket, idet borgeren bliver i
stand til at træffe et kvalificeret valg af sundhedsperson
eller behandlingssted. Dette sikrer, at borgerne får den
service og kvalitet, de har brug for og efterspørger.
Som led i vurderingen er der endelig lagt
vægt på, at modtageren af Sundhedsstyrelsens
afgørelse i vid udstrækning har rådighed over,
hvor længe offentliggørelsen skal opretholdes.
Sundhedsstyrelsen vil således som udgangspunkt skulle
ophæve kravet om offentliggørelse, når de i
afgørelsen fastsatte krav er opfyldt. De hensyn, der ligger
bag det foreslåede krav om offentliggørelse, vil ofte
ikke længere være til stede, når
markedsføringen er bragt i overensstemmelse med loven.
Det er samlet set vurderingen, at den
omstændighed, at offentliggørelse af et påbud
eller en berigtigelse kan opfattes som indgribende for en eventuel
fysisk person, som afgørelsen kan henføres til, ikke
vejer tungere end de væsentlige samfundsmæssige hensyn,
der ligger bag det foreslåede krav om offentliggørelse
af Sundhedsstyrelsens afgørelser om påbud eller
berigtigelse.
På den baggrund vurderes det, at den
foreslåede bestemmelse ligger inden for rammerne af
persondataloven.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil skærpe
Sundhedsstyrelsens tilsyn med markedsføring af
sundhedsydelser.
Sundhedsstyrelsen vil administrere reglerne
som en del af styrelsens tilsyn med markedsføring af
sundhedsydelser. Styrelsen skal bruge ressourcer til at informere
om og håndhæve de nye regler. Det vil bl.a.
medføre merudgifter at håndhæve saglighedskravet
og sikre, at påbud om ophør med ulovlig
markedsføring, offentliggørelse af afgørelser
om ulovlig markedsføring og berigtigelser efterkommes.
Lovforslaget anses at ville medføre
merudgifter, som afholdes inden for Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelses eksisterende økonomiske ramme.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Det kan få økonomiske
konsekvenser for behandlingssteder og sundhedspersoner, at det ved
markedsføring af en sundhedsydelse skal fremgå, hvis
der på behandlingsstedet er tilknyttet sundhedspersoner, som
er underlagt Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn for forhold,
som kan være relevante for udførelse af den
markedsførte sundhedsydelse.
Sundhedspersoner og andre annoncører
skal sikre, at deres markedsføring er saglig, og de skal
efterkomme påbud fra Sundhedsstyrelsen om at ophøre
med ulovlig markedsføring samt evt. offentliggørelse
af afgørelser om ulovlig markedsføring eller
berigtigelser.
Forslaget har i øvrigt ingen
væsentlige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6.
Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Forslaget er ikke en implementering af
EU-regler.
Direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om
virksomhedernes urimelige handelspraksis over for forbrugerne
på det indre marked har til formål at bidrage til et
velfungerende indre marked og opnå et højt
forbrugerbeskyttelsesniveau gennem tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om urimelig
handelspraksis, der skader forbrugernes økonomiske
interesser. Direktivet omfatter både markedsføring af
varer og tjenesteydelser, men det har bl.a. den begrænsning,
at bestemmelserne vedrører urimelig handelspraksis, der
skader forbrugernes »økonomiske interesser«. Lov
om markedsføring af sundhedsydelser har ikke denne
begrænsning.
Det fremgår af direktivets artikel 3,
stk. 3, at dette direktiv ikke berører
fællesskabsbestemmelser eller nationale bestemmelser
vedrørende produkters sundheds- og sikkerhedsmæssige
aspekter. Det fremgår af direktivets artikel 2, litra c, at
der ved et »produkt« forstås en vare eller
tjenesteydelse, herunder fast ejendom, rettigheder og pligter.
Der er af hensyn til forbrugernes sundhed og
sikkerhed grundlag for at bibeholde lov om markedsføring af
sundhedsydelse, herunder indføre de foreslåede
bestemmelser, som har til formål at styrke patientsikkerheden
og beskytte forbrugerne.
Markedsføring af tjenesteydelser
på internettet er omfattet af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/31/EF om visse retlige aspekter af
informationssamfundstjenester, navnlig elektronisk handel, i det
indre marked. Der gælder et generelt lovvalgsprincip,
hvorefter lovgivningen i tjenesteyderens etableringsland regulerer
dennes virksomhed (afsenderlandsprincippet).
Det fremgår af § 3 i lov nr.
227 af 22. april 2002 om tjenester i informationssamfundet,
herunder visse aspekter af elektronisk handel (E-handelsloven), der
gennemfører direktiv 2000/31/EF, at en
informationssamfundstjeneste, der leveres af en tjenesteyder, som
er etableret i Danmark, inden for det koordinerede område,
skal udøves i overensstemmelse med dansk ret. Dette
gælder, uanset om tjenesten alene retter sig mod et andet
land inden for Den Europæiske Union/Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde. Ved koordineret
område forstås regler, der er fastsat i Den
Europæiske Unions medlemsstater og håndhæves af
medlemsstaternes myndigheder, og som omhandler krav til
informationssamfundstjenester eller krav til leverandører af
informationssamfundstjenester, når aktivitet som
leverandør påbegyndes eller udøves, jf.
E-handelslovens § 2, nr. 8.
Det fremgår af E-handelslovens
§ 4, at en tjenesteyder, der er etableret i et andet land
inden for Den Europæiske Union/Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde, og som leverer en
informationssamfundstjeneste, er undtaget fra overholdelse af
danske regler inden for det koordinerede område, jf.
§ 2, nr. 8, selvom tjenesten retter sig mod Danmark, jf.
dog §§ 5 og 6.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været sendt i
høring hos:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, BPK -
Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, Danske
Bioanalytikere, Dansk Erhverv, Danske Handicaporganisationer,
Danske Patienter, Danske Regioner, Dansk Handicapforbund, Dansk
Industri, Dansk IT - Råd for IT- og persondatasikkerhed,
Dansk Kiropraktor Forening, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bandagister, Danske Bioanalytikere,
Danske Dental Laboratorier, Danske Fysioterapeuter, Danmarks
Optikerforening, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Det
Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd,
Ergoterapeutforeningen, , Finansministeriet, FOA, Folketingets
Ombudsmand, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen
af Radiografer i Danmark, Foreningen af Speciallæger,
Forsikring og Pension, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Selvstyre, Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Landsforeningen af Statsautoriserede Fodterapeuter,
Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige
Selskaber, Patientforeningen i Danmark, Patientforeningernes
Samvirke, Patientforsikringen, Patientombuddet, Praktiserende
Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers
Organisation, Psykolognævnet, Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Statens Serum Institut, Sundhedsstyrelsen,
Tandlægeforeningen, Yngre Læger, 3F.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Lovforslaget anses at ville medføre
statslige merudgifter, som afholdes inden for Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelses eksisterende økonomiske
ramme. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Staten skal bruge ressourcer til at
håndhæve saglighedskravet og sikre, at påbud om
ophør med ulovlig markedsføring,
offentliggørelse af afgørelser om ulovlig
markedsføring og berigtigelser efterkommes. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Mindre byrder | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Mindre byrder | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med lovforslaget indføres en
supplerende bestemmelse om, at markedsføring af
sundhedsydelser skal være saglig. Samme krav stilles til
markedsføring af lægemidler og medicinsk udstyr.
Lov om markedsføring af sundhedsydelser
indeholder i dag regler om, at der ved markedsføring af
sundhedsydelser ikke må anvendes urigtige, vildledende eller
urimeligt mangelfulde angivelser. Markedsføringen må
heller ikke være utilbørlig i forhold til form og
fremgangsmåder ved markedsføring af
sundhedsydelser.
Saglighedskravet indebærer, at
markedsføring af sundhedsydelser skal være baseret
på faglige og relevante oplysninger om sundhedsydelsen.
Der er tale om en stramning af reglerne -
også i forhold til de almindelige principper om
markedsføring i lov om markedsføring. Formålet
er at beskytte patienterne, som på grund af deres sygdom kan
være mere modtagelige og lettere påvirkelige i forhold
til pågående og aggressiv markedsføring, hvilket
kan føre til en efterspørgsel efter sundhedsydelser,
der går videre end fagligt begrundet. Herudover er det
formålet at beskytte forbrugere, for hvem den
markedsførte sundhedsydelse ikke er sundhedsfagligt
begrundet eller nødvendigt, men som pga.
pågående og forbrugsstimulerende markedsføring
kan blive tilskyndet til at få udført ydelsen.
Som eksempler på markedsføring,
der kan være i strid med saglighedskravet, kan nævnes
sundhedsydelser, der markedsføres med udsagn om
»vanvittige rabatter« og et primært fokus
på stærkt nedsatte priser, som kun indeholder meget
sparsomme oplysninger om sundhedsydelsen. En oplysning om prisen
for en sundhedsydelse er en relevant oplysning for patienterne, men
denne form for markedsføring er ikke saglig, da der mangler
faglige og relevante oplysninger om sundhedsydelsen, og der
primært er fokus på rabatter/stærkt nedsatte
priser i reklamen.
Det kan være i strid med
saglighedskravet at afholde konkurrencer og udlodde præmier i
forbindelse med markedsføring af sundhedsydelser. Der er
risici forbundet med de fleste sundhedsydelser, og
markedsføringen af sundhedsydelser bør som
nævnt ikke føre til en efterspørgsel, der
går videre end fagligt begrundet.
Herudover kan det være i strid med
saglighedskravet, hvis markedsføringen indeholder overdrevne
eller skræmmende udsagn om sygdomme eller helbredelse, hvis
man på overdreven eller skræmmende måde
gør brug af billeder af ændringer af den menneskelige
krop, der skyldes sygdomme, eller behandlingens (sundhedsydelsens)
indvirkning på den menneskelige krop, hvis man giver indtryk
af, at behandlingen er sikker eller uden risici, uden at det er
tilfældet, eller hvis man giver indtryk af, at det
almindelige velbefindende kan forringes, hvis man ikke bliver
behandlet.
Det foreslås, at overtrædelse af
saglighedskravet kan straffes med bøde, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 7.
Lægemiddellovens § 63
indeholder tilsvarende krav om, at reklame for lægemidler
skal være saglig, og der findes samme krav om, at reklame for
medicinsk udstyr skal være saglig i § 1,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 695 af 28/9 1998 om
reklame for medicinsk udstyr.
Herudover foreslås det, at slette ordet
»urimeligt« i § 2, stk. 1, således
at der gælder et forbud mod at anvende mangelfulde angivelser
ved markedsføring af sundhedsydelser. Der er tale om en
stramning af reglerne, da det i dag er et krav, at der skal
være tale om »urimeligt« mangelfulde
angivelser.
Til nr.
2
Forslaget indebærer, at der ikke
må benyttes film eller andre former for levende billeder ved
markedsføring af sundhedsydelser på internettet.
Det vil således ikke være lovligt
at benytte nogen former for levende billeder, herunder, film,
videoklip, internet-tv og direkte udsendelser, ved
markedsføring på internettet, herunder egne
hjemmesider.
Det forekommer, at der på
behandlingssteders hjemmesider anvendes film, video eller lignende
som supplement til den mundtlige og skriftlige information, som
patienten skal have i henhold til reglerne om informeret samtykke.
Med lovforslaget indføres ikke et forbud mod brug af film,
video eller lignende, som alene anvendes i
patientinformationsøjemed, og hvor der ikke samtidig udbydes
en sundhedsydelse. I den sammenhæng er der ikke tale om
markedsføring af en sundhedsydelse.
Markedsføring af sundhedsydelser
på internettet er omfattet af loven, såfremt den sker
fra en virksomhed, der er etableret i Danmark.
Det bemærkes i den forbindelse, at
markedsføring af tjenesteydelser på internettet er
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/31/EF
om visse retlige aspekter af informationssamfundstjenester, navnlig
elektronisk handel, i det indre marked. Der gælder et
generelt lovvalgsprincip, hvorefter lovgivningen i tjenesteyderens
etableringsland regulerer dennes virksomhed
(afsenderlandsprincippet).
Det fremgår af § 3 i lov nr.
227 af 22. april 2002 om tjenester i informationssamfundet,
herunder visse aspekter af elektronisk handel (E-handelsloven), der
gennemfører direktiv 2000/31/EF, at en
informationssamfundstjeneste, der leveres af en tjenesteyder, som
er etableret i Danmark, inden for det koordinerede område,
skal udøves i overensstemmelse med dansk ret. Dette
gælder, uanset om tjenesten alene retter sig mod et andet
land inden for Den Europæiske Union/Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde. Ved koordineret
område forstås regler, der er fastsat i Den
Europæiske Unions medlemsstater og håndhæves af
medlemsstaternes myndigheder, og som omhandler krav til
informationssamfundstjenester eller krav til leverandører af
informationssamfundstjenester, når aktivitet som
leverandør påbegyndes eller udøves, jf.
E-handelslovens § 2, nr. 8.
Det fremgår af E-handelslovens
§ 4, at en tjenesteyder, der er etableret i et andet land
inden for Den Europæiske Union/Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde, og som leverer en
informationssamfundstjeneste, er undtaget fra overholdelse af
danske regler inden for det koordinerede område, jf.
§ 2, nr. 8, selvom tjenesten retter sig mod Danmark, jf.
dog §§ 5 og 6.
Til nr.
3
Sundhedsstyrelsen kan i medfør af
sundhedslovens § 215, stk. 2, iværksætte
skærpet tilsyn med sundhedspersoner, såfremt styrelsen
har begrundet formodning for, at den pågældende
sundhedspersons virksomhedsudøvelse vil udgøre en
forringet sikkerhed for patienter.
For at sikre at patienterne på et oplyst
grundlag kan tage stilling til, om man vil benytte et tilbud om en
sundhedsydelse fra et reklamerende behandlingssted, indføres
med lovforslaget en bestemmelse om, at det ved markedsføring
af sundhedsydelser skal oplyses, hvis der på
behandlingsstedet er tilknyttet sundhedspersoner, som er underlagt
Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn for forhold, som er
relevante for udførelse af den markedsførte
sundhedsydelse.
Hvis der eksempelvis er tale om
markedsføring af brystforstørrende operationer, skal
det efter den foreslåede bestemmelse oplyses om, at der
på behandlingsstedet er tilknyttet en sundhedsperson, som er
underlagt Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn i forhold til
udførelse af sådanne operationer, mens det ikke vil
være relevant at nævne, hvis den pågældende
sundhedsperson er underlagt skærpet tilsyn i forhold til en
helt anden type operation.
Det skal desuden oplyses, om der på
behandlingsstedet er tilknyttet sundhedspersoner, som er underlagt
Sundhedsstyrelsens tilsyn som følge af mangelfuld
journalføring. Patientjournalen danner grundlag for
information og behandling af patienten, dokumenterer den
udførte behandling, fungerer som det nødvendige
interne kommunikationsmiddel mellem det personale, der deltager i
behandlingen af patienten, sikrer kontinuitet i behandlingen samt
danner grundlag for tilsyn.
Det er udelukkende hensigten med bestemmelsen,
at det skal fremgå af reklamen, om der er en sådan
sundhedsperson tilknyttet. Der er således ikke krav om, at
den omhandlede sundhedsperson skal nævnes ved navn, eller at
der skal redegøres for årsagen til, at
sundhedspersonen er underlagt Sundhedsstyrelsens skærpede
tilsyn.
Oplysningen skal indgå som en integreret
del af markedsføringen af en sundhedsydelse. Hvis der er
tale om skriftligt markedsføringsmateriale, skal oplysningen
fremgå af selve materialet, og hvis der er tale om mundtlig
markedsføring, fx i radioen, skal der mundtligt oplyses
herom. Der er ikke fastsat nærmere formkrav i forhold til
oplysningspligten.
Hvis en virksomheds- eller
behandlingskæde med flere behandlingssteder fx udsender en
fælles annonce, der omfatter alle behandlingsstederne, skal
det fremgå af annoncen, på hvilke konkrete
behandlingssteder, der er tilknyttet sundhedspersoner, som er
underlagt skærpet tilsyn for forhold, som er relevant for
udførelse af den markedsførte sundhedsydelse. Ved
markedsføring af en sundhedsydelse på et lokalt
behandlingssted, der ikke har tilknyttet en sundhedsperson, som er
underlagt skærpet tilsyn, skal der ikke oplyses om, at andre
behandlingssteder i samme kæde har sundhedspersoner, som er
under skærpet tilsyn af Sundhedsstyrelsen.
Om bestemmelsens forhold til
persondatalovgivningen henvises til lovforslagets afsnit 3.3.
Til nr.
4
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at der i § 4 indsættes nye stykker
5 og 6.
Bestemmelsen fastlægger, at
Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med lovens overholdelse med
den undtagelse, at Psykolognævnet fører tilsyn med
psykologers markedsføring og som led i tilsynet kan give
udtryk for sin opfattelse af sagen eller søge iværksat
sanktioner efter lovens § 5, stk. 1 og 2.
Psykolognævnet kan i denne forbindelse efter indhentet
udtalelse fra Forbrugerombudsmanden fastsætte nærmere
regler for psykologers markedsføring efter lov om
markedsføring af sundhedsydelser.
Denne undtagelse følger nu af lovens
§ 4, stk. 8.
Til nr.
5
Sundhedsstyrelsen har i dag ikke mulighed for
at kræve, at den ansvarlige for ulovlig markedsføring
skal bringe markedsføringen til ophør. Det
foreslås derfor, at Sundhedsstyrelsen får en hjemmel,
der giver Sundhedsstyrelsen mulighed for at udstede påbud om,
at markedsføring af sundhedsydelser, som er i strid med
reglerne i loven, skal bringes til ophør eller
berigtiges.
Det foreslås endvidere, at
Sundhedsstyrelsen får hjemmel til at kræve, at den
ansvarlige for ulovlig markedsføring skal
offentliggøre Sundhedsstyrelsens afgørelse om, at den
ansvarlige er blevet pålagt at standse markedsføringen
eller berigtige markedsføringen, og at styrelsen kan
bestemme offentliggørelsens form og indhold, herunder hvor
den skal finde sted.
Adgangen til at kræve
offentliggørelse af afgørelser og berigtigelser
forudsættes kun anvendt, hvor det skønnes
hensigtsmæssigt eller nødvendigt for at rette
misforståelser, korrigere misvisende oplysninger og lignende.
Kravene til offentliggørelsens form, indhold og varighed
skal være proportionale med omfanget og karakteren af den
ulovlige markedsføring.
Det kan i den forbindelse bemærkes, at
Sundhedsstyrelsen ved krav om offentliggørelse af en
afgørelse eller berigtigelse ikke vil kræve
offentliggørelse af styrelsens afgørelse i fuld
ordlyd. Der forudsættes således udarbejdet en speciel
tekst til brug for offentliggørelsen, som vil være
renset for personfølsomme oplysninger. I den konkrete
sammenhæng vil der ligeledes kunne foretages en
drøftelse mellem Sundhedsstyrelsen og den ansvarlige for
markedsføringen af det konkrete indhold af
offentliggørelsen eksempelvis med henblik på sletning
af eventuelle personfølsomme oplysninger forud for
offentliggørelsen.
Bestemmelserne vil styrke Sundhedsstyrelsens
kontrol med markedsføring af sundhedsydelser.
Om bestemmelsens forhold til
persondatalovgivningen henvises til lovforslagets afsnit 3.5.
Det foreslås, at undladelse af at
efterkomme et påbud efter § 4, stk. 5 eller
stk. 6, , kan straffes med bøde, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 7.
Til nr.
6.
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at der i § 4 indsættes ny stykker
5 og 6.
Bestemmelsen indebærer, at
Sundhedsstyrelsen efter indhentet udtalelse fra
Forbrugerombudsmanden kan fastsætte nærmere regler for
markedsføring efter lov om markedsføring af
sundhedsydelser. Lovens § 4, stk. 6, indeholder
imidlertid nærmere regler for psykologer.
Psykolognævnet kan således efter
indhentet udtalelse fra Forbrugerombudsmanden fastsætte
nærmere regler for psykologers markedsføring efter
denne lov.
Dette følger nu af lovens
§ 4, stk. 8.
Til nr.
7.
Straffebestemmelsen i § 5, stk.1,
udvides således, at den, som undlader at efterkomme et
påbud efter den nye § 4, stk. 5 og 6, straffes
med bøde.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2013.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
den dog ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist
i kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om markedsføring af
sundhedsydelser, jf. lov nr. 326 af 6. maj 2003, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. | | 1. § 2, stk. 1, affattes
således: | Stk. 1. Der
må ikke ved markedsføring af sundhedsydelser efter
denne lov anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt
mangelfulde angivelser. | | »Markedsføring af
sundhedsydelser skal være saglig, og der må ved
markedsføringen ikke anvendes urigtige, vildledende eller
mangelfulde angivelser.« | Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 gælder også angivelser, der
på grund af deres form, eller fordi de angår
uvedkommende forhold, er utilbørlige over for andre,
herunder andre sundhedspersoner eller forbrugere. | | | Stk. 3. Der
må ikke anvendes vildledende fremgangsmåder eller
øvrige fremgangsmåder, såfremt de på grund
af deres særlige form, eller fordi de inddrager uvedkommende
forhold, er utilbørlige over for andre, herunder andre
sundhedspersoner eller forbrugere. | | | Stk. 4.
Rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne
dokumenteres. | | | Stk. 5.
Markedsføring må ikke finde sted i fjernsyn, film,
video eller lignende. | | 2. I
§ 2, stk. 5, indsættes som 2. pkt.: »Der må ikke benyttes film eller
andre former for levende billeder ved markedsføring af
sundhedsydelser på internettet.« | | | | | | 3. I § 2 indsættes som stk. 6: | | | »Stk. 6. Ved markedsføring af
sundhedsydelser skal det oplyses, hvis der på
behandlingsstedet er tilknyttet en sundhedsperson, som er underlagt
Sundhedsstyrelsens skærpede tilsyn for forhold, som er
relevante for udførelse af den markedsførte
sundhedsydelse.« | | | | § 4. | | 4. I § 4, stk. 1, ændres
»stk. 6« til: »stk. 8«. | Stk. 1.
Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med lovens overholdelse, jf.
dog stk. 6. | | | Stk. 2.
Sundhedsstyrelsen kan kræve meddelt alle oplysninger, som
skønnes nødvendige til afgørelse af, om et
forhold falder ind under lovens bestemmelser. Oplysningerne kan
kræves meddelt inden for en kort frist, når det
gælder sammenlignende reklame, eller når det efter
omstændighederne skønnes påkrævet. | | | Stk. 3.
Sundhedsstyrelsen kan på eget initiativ eller på
baggrund af klager fra andre optage sager til behandling.
Sundhedsstyrelsen er ikke forpligtet til at behandle alle sager,
som forelægges. Sundhedsstyrelsen skal ved optagelse af sager
til behandling navnlig lægge vægt på varetagelsen
af hensynet til forbrugerne. | | | Stk. 4.
Sundhedsstyrelsen kan som led i tilsynet give udtryk for sin
opfattelse af sagen. | | | Stk. 5.
Sundhedsstyrelsen kan efter indhentet udtalelse fra
Forbrugerombudsmanden fastsætte nærmere regler for
markedsføring efter denne lov, jf. dog stk. 6
vedrørende nærmere regler for psykologer. | | 5. I § 4 indsættes efter
stk. 4 som nye stykker: »Stk. 5. Sundhedsstyrelsen kan
påbyde, at markedsføring, som er i strid med regler i
§ 2, stk. 1-3, 5 og 6, og § 3, stk. 2
og 3, bringes til ophør eller berigtiges. | Stk. 6.
Psykolognævnet, jf. lov nr. 494 af 30. juni 1993 om
psykologer m.v., fører tilsyn med psykologers
markedsføring og kan som led i tilsynet give udtryk for sin
opfattelse af sagen eller søge iværksat sanktioner
efter lovens § 5, stk. 1 og 2. Psykolognævnet
kan i denne forbindelse efter indhentet udtalelse fra
Forbrugerombudsmanden fastsætte nærmere regler for
psykologers markedsføring efter denne lov. | | Stk. 6.
Sundhedsstyrelsen kan påbyde, at den ansvarlige for ulovlig
markedsføring offentliggør en afgørelse
truffet efter stk. 5 eller en berigtigelse af
markedsføringen. Sundhedsstyrelsen kan bestemme
offentliggørelsens form og indhold, herunder hvor den skal
finde sted.« Stk. 5-7 bliver herefter
stk. 7-9. | Stk. 7.
Sundhedsstyrelsens afgørelser efter denne lov kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. | | 6. I § 4, stk. 5, der bliver
stk. 7, ændres »stk. 6« til:
»stk. 8«. | | | | § 5. | | 7. § 5, stk. 1, affattes
således: | Stk.1.
Overtrædelse af § 2, stk. 1-3 og 5, og
§ 3, stk. 2 og 3, straffes med bøde. | | »Stk. 1. Undladelse af at efterkomme et
påbud efter § 4, stk. 5 og 6, straffes med
bøde.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2013. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
Loven kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. | | | |
|