Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 19. marts 2013
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
stillet 2 ændringsforslag til lovsforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november
2012 og var til 1. behandling den 6. december 2012. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 21. september
2012 dette udkast til udvalget, jf. (2011-12) SUU alm. del - bilag
478. Den 28. november 2012 sendte ministeren for sundhed og
forebyggelse de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske
Medier.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
reglerne om markedsføring af sundhedsydelser blev
liberaliseret i 2003. Formålet var at styrke patienternes
frie valg i forbindelse med sundhedsydelser og at skabe øget
konkurrence udbyderne imellem.
V, DF og KF finder, at det
understøtter borgernes mulighed for at foretage et reelt
frit valg i forbindelse med sundhedsydelser, hvis det af en reklame
for en sundhedsydelse fremgår, at der på
behandlingsstedet er tilknyttet sundhedspersoner, som er underlagt
en af Sundhedsstyrelsens tilsynsreaktioner eller varigt har
fået frataget deres autorisation eller indskrænket
deres virksomhedsområde for forhold, som er relevante for at
udføre den markedsførte sundhedsydelse.
V, DF og KF mener endvidere, at borgerne
skal have mulighed for at indhente relevante informationer, og at
disse skal kommunikeres på en for borgerne relevant
måde. På den baggrund har partierne fra start
været meget skeptiske over for ministerens foreslåede
forbud mod markedsføring af sundhedsydelser ved brug af
video, film eller lignende former for levende billeder på
internettet. Partierne finder det væsentligt, at borgerne har
gode muligheder for at indhente information - også
information, der er visuel og levende, hvilket i øvrigt
også kan være en styrke for dem, der f.eks. har
svært ved at læse kompliceret og tungt materiale. Det
afgørende for partierne er, at markedsføringen er
saglig og faglig, og ikke, om den vises med levende billeder
på internettet.
Et forbud vil indebære, at borgerne
fremover får dårligere mulighed for at hente relevante
informationer om udbudte sundhedsydelser, der kommunikeres på
en for borgerne relevant måde. F.eks. ville det blive forbudt
at give visuelle eksempler på genoptræning, hvis et
genoptræningsforløb - altså en sundhedsydelse -
samtidig tilbydes. Det kan V, DF og KF ikke støtte.
På den baggrund glæder Venstre,
Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti sig over, at
ministeren under udvalgsbehandlingen - og herunder i svar på
spørgsmål 15 - delvis har imødekommet
partiernes ønsker til ændringsforslag. V, DF og KF er
tilfredse med, at ministeren nu alligevel har erkendt, at der kan
være et relevant behov for at benytte levende billeder til
f.eks. at vise et behandlingsforløb og
genoptræningsøvelser i forbindelse med
markedsføringen af sundhedsydelser. V, DF og KF kan
således støtte ministerens ændringsforslag, hvor
forbuddet mod at benytte film eller andre former for levende
billeder ved markedsføring af sundhedsydelser på
internettet ikke gælder på udbyderens eller
behandlingsstedets egen hjemmeside.
Ændringsforslaget trækker
samlet set lovforslaget i en mere positiv retning, om end V, DF og
KF gerne havde set, at ministerens generelle forbud mod film eller
andre former for levende billeder ved markedsføring af
sundhedsydelser på internettet helt var udgået af
lovforslaget. V, DF og KF har en grundlæggende tillid til, at
borgerne selv kan tage stilling til en video om eksempelvis en
genoptræningsydelse på internettet, når blot der
samtidig stilles krav om, at den er saglig og faglig.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 2, stk. 5, 2 pkt., indsættes
efter »internettet«: »bortset fra på
sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside«.
[Tillade brug af film til egen
hjemmeside]
2) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
2 indsættes som stk.
6:
»Stk. 6. Ved
markedsføring af sundhedsydelser skal det oplyses, hvis der
på behandlingsstedet er tilknyttet en sundhedsperson, som er
underlagt en af Sundhedsstyrelsens tilsynsreaktioner eller varigt
har fået frataget sin autorisation eller indskrænket
sit virksomhedsområde for forhold, som er relevant for
udførelse af den markedsførte
sundhedsydelse.««
[Udvidelse af oplysningspligt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter førstebehandlingen af
lovforslaget har ministeren besluttet at stille
ændringsforslag om, at det fortsat skal være tilladt at
benytte film og andre former for levende billeder i forbindelse med
markedsføring af sundhedsydelser på
sundhedsydelsesudbyderes egne hjemmesider. Det anerkendes, at der
kan være et relevant behov for at benytte levende billeder
til f.eks. at vise et behandlingsforløb og
genoptræningsøvelser i forbindelse med
markedsføringen af sundhedsydelser. På den måde
kan patienter og forbrugere få et bedre indblik i, hvad et
tilbud om en sundhedsydelse konkret omfatter og indebærer. De
almindelige regler om markedsføring af sundhedsydelser,
herunder det foreslåede saglighedskrav, skal ved
sådanne film, videoklip m.v. naturligvis være
opfyldt.
Det er fortsat vurderingen, at de hensyn,
som begrunder det eksisterende forbud mod at benytte
markedsføring i fjernsynet, gør sig gældende
ved benyttelse af film og andre former for levende billeder ved
markedsføring af sundhedsydelser på internettet.
Kombinationen af internettet og film eller andre former for levende
billeder er en stærk og effektfuld kommunikationsform, og der
er en risiko for, at patienter og forbrugere påvirkes til en
efterspørgsel efter sundhedsydelser, der går videre
end fagligt begrundet, eller hvad der er nødvendigt.
Ved at begrænse anvendelsen af film
og andre former for levende billeder til sundhedsydelsesudbydernes
egne hjemmesider kan den form for markedsføring af
sundhedsydelser kun anvendes over for personer, som aktivt
søger oplysninger om sundhedsydelser på internettet.
Med ændringsforslaget sikres således fortsat en
høj grad af patient- og forbrugerbeskyttelse.
Ændringsforslaget indebærer med
andre ord et forbud mod markedsføring af sundhedsydelser ved
brug af levende billeder på andres hjemmesider.
Ved »sundhedsydelsesudbyderens egen
hjemmeside« forstås den hjemmeside, som er oprettet med
det formål at præsentere sundhedsydelsesudbyderens
behandlingssted, tilknyttede sundhedspersoner, behandlingstilbud
m.v. Der er med andre ord tale om den hjemmeside, som er tilknyttet
det pågældende behandlingssted.
Såfremt det pågældende
behandlingssted er en del af en kæde af behandlingssteder med
samme navn, betragtes en fælles hjemmeside for
behandlingsstederne som sundhedsudbyderens »egen
hjemmeside« og altså ikke som en andens hjemmeside.
Dette gælder, uanset om en eller flere af de enkelte
behandlingssteder har en selvstændig hjemmeside.
Ændringsforslaget indebærer
ikke i sig selv et krav om, at hjemmesiden skal være oprettet
eller betalt af behandlingsstedets indehaver eller en
sundhedsperson tilknyttet behandlingsstedet, ej heller, at der er
en webmaster tilknyttet selve behandlingsstedet, så
længe der ikke hersker tvivl om, at hjemmesiden er direkte
tilknyttet sundhedsydelsesudbyderen. Det vil således
være muligt for en udbyder af en sundhedsydelse at benytte
sig af f.eks. et kommunikations- eller reklamebureau til at oprette
og drive sundhedsydelsesudbyderens hjemmeside.
Med ændringsforslaget stilles heller
ikke noget krav om, at sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside
bærer samme navn (domænenavn) som navnet på
udbyderens behandlingssted.
Markedsføring af tjenesteydelser
på internettet er omfattet af e-handelsloven (lov nr. 227 af
22. april 2002 om tjenester i informationssamfundet, herunder visse
aspekter af elektronisk handel). En tjenesteyder skal ifølge
e-handelsloven bl.a. give oplysninger om sit navn, den fysiske
adresse, hvor tjenesteyderen er etableret, og en e-postadresse, som
gør det muligt at kontakte og kommunikere med
tjenesteyderen, jf. lovens § 7, stk. 1. Der skal for
tjenestemodtageren og for myndighederne være en let
tilgængelig og vedvarende adgang til disse oplysninger, jf.
e-handelslovens § 7, stk. 3. Det er et krav, at tjenesteydere,
der anvender hjemmesider, skal angive oplysningerne på
hjemmesiden. Disse oplysninger skal således også
fremgå af en sundhedsydelsesudbyders hjemmeside, der
indeholder markedsføring af sundhedsydelser.
Dermed vil det være forholdsvis let
at konstatere, om det er sundhedsydelsesudbyderes egen
hjemmeside.
For så vidt angår
bannerreklamer på en ekstern side, er det ikke en betingelse,
at tjenesteyderen i selve bannerreklamen giver de
pågældende kontaktoplysninger. Bannerreklamen skal dog
være indrettet på en sådan måde, at
tjenestemodtagerne og myndighederne kan få let adgang til
oplysningerne. Dette kan f.eks. ske, ved at der ved et klik
på bannerreklamen opnås adgang til tjenesteyderens
internetside, hvor oplysningerne findes.
Det vil med ændringsforslaget f.eks.
ikke være tilladt at benytte en videoreklame for en
sundhedsydelse på en ekstern hjemmeside, der formidler
nyheder eller underholdningsprogrammer fra fjernsynet. Det skal
være muligt at læse nyhederne eller se en tv-udsendelse
uden pågående markedsføring af sundhedsydelser
på film. Ændringsforslaget skal bl.a. forhindre
markedsføring af sundhedsydelser ved anvendelse af pop
op-film og videoer på sider, hvor patienten eller forbrugeren
ikke kan forvente det og ikke selv har søgt oplysninger
herom.
Der er intet til hinder for, at man
markedsfører en sundhedsydelse uden brug af levende billeder
på andres hjemmesider, hvori der linkes til forsiden af
sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside, hvor der blandt den
øvrige information findes en video med markedsføring
af en sundhedsydelse. Dette indebærer, at patienten eller
forbrugeren aktivt skal søge oplysninger om sundhedsydelsen
og vælge at klikke på linket og reklamen (videoen) for
at få mere at vide om sundhedsydelsen og udbyderen af
denne.
Det vil i øvrigt ikke være
tilladt som led i markedsføringen af en sundhedsydelse at
linke direkte fra en andens hjemmeside til et videoklip eller andre
former for levende billeder, der indeholder reklame for
sundhedsydelsen, på sundhedsydelsesudbyderens egen
hjemmeside. I den situation indgår dette link og
reklamefilmen som en integreret bestanddel af
markedsføringen af sundhedsydelsen på en andens
hjemmeside. Det vil med andre ord ikke være tilladt at linke
fra eksempelvis en bannerreklame på en nyhedsside over til en
side, hvor der afspilles en reklamefilm. Det vil derimod være
tilladt at linke fra bannerreklamen til sundhedsydelsesudbyderens
forside, hvorpå der bl.a. kan aktiveres et
markedsførende videoklip.
Det understreges, at det foreslåede
forbud mod markedsføring af sundhedsydelser på
internettet ved brug af levende billeder på andre end
sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside i sig selv ikke har nogen
sammenhæng med det foreslåede saglighedskrav. En saglig
video, der markedsfører en sundhedsydelse ved at benytte
levende billeder på en anden hjemmeside end
sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside, vil allerede på
grund af det ovenfor beskrevne beskyttelseshensyn være i
strid med det foreslåede generelle forbud mod at benytte
levende billeder ved markedsføring af sundhedsydelser
på internettet. En usaglig video, der markedsfører en
sundhedsydelse med levende billeder på
sundhedsydelsesudbyderens egen hjemmeside, vil ikke være
lovlig uanset dette ændringsforslag.
Til nr. 2
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse er
i forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget blevet
opmærksom på, at der med forslagets nuværende
formulering alene stilles krav om i reklamer for sundhedsydelser at
oplyse om sundhedspersoner, der er under skærpet tilsyn. Det
er den mindst indgribende tilsynsreaktion. Det er også
hensigten, at der skal oplyses om andre og mere indgribende
tilsynsreaktioner (fagligt påbud,
virksomhedsindskrænkning m.v.). Dette kræver en
ændring i forhold til lovforslagets nuværende
formulering.
Sundhedsstyrelsen har mulighed for at
iværksætte følgende tilsynsreaktioner:
Skærpet tilsyn, jf. sundhedsloven
(lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2012 med senere
ændringer) § 215, stk. 2.
Fagligt påbud, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed § 7, stk.
2, 1. pkt.
Midlertidig virksomhedsindskrænkning,
jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
§ 8, stk. 2.
Midlertidig autorisationsfratagelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed § 8, stk.
1.
Indskrænkning af retten til at
ordinere afhængighedsskabende lægemidler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed § 36, stk.
1.
Det bemærkes, at det i lovforslag nr.
L 94 fra indeværende folketingsår foreslås, at
Sundhedsstyrelsen skal kunne foretage midlertidig
virksomhedsindskrænkning eller autorisationsfratagelse, hvis
en sundhedsperson ikke medvirker til sagsoplysning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed § 6, stk.
2, eller § 26, stk. 2.
Det er endvidere hensigten, at der skal
oplyses om varige autorisationsfratagelser eller
virksomhedsindskrænkninger via domstolene:
Permanent virksomhedsindskrænkning,
jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
§ 7, stk. 2.
Permanent autorisationsfratagelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011 om autorisation
af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed § 6 eller
§ 7, stk. 1, jf. § 9.
Det følger af § 13 i lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed,
jf. lovbekendtgørelse nr. 877 af 4. august 2011, at
Sundhedsstyrelsen offentliggør afgørelser om faglige
påbud efter § 7, stk. 2, om midlertidig eller endelig
fratagelse af autorisation eller indskrænkning af
virksomhedsområde efter §§ 6-9 og 12 og om
fratagelse eller indskrænkning af retten til at ordinere
afhængighedsskabende lægemidler efter § 36 og
§ 51. Det følger af sundhedsloven
(lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2012 med senere
ændringer) § 215, stk. 2, at Sundhedsstyrelsen
offentliggør beslutninger om skærpet tilsyn.
Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen
årligt iværksætter 20-25 skærpede tilsyn,
5-10 faglige påbud, 1-5 midlertidige
virksomhedsindskrænkninger, 1-3 midlertidige
autorisationsfratagelser, 5-10 ordinationsindskrænkninger,
1-3 permanente virksomhedsindskrænkninger og 1-2 permanente
autorisationsfratagelser. Sammenholdt med det samlede antal af
behandlingssteder i Danmark, må der således formodes at
være tale om en begrænset kreds af behandlingssteder,
som vil blive omfattet af den foreslåede oplysningspligt.
Ændringsforslaget har den konsekvens,
at omtalen af skærpet tilsyn i bemærkningerne til
lovforslaget også skal omfatte Sundhedsstyrelsens
tilsynsreaktioner samt permanent virksomhedsindskrænkning og
autorisationsfratagelse ved domstolene, jf. ovenfor.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) fmd.
Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S) Sophie Hæstorp Andersen
(S) Daniel Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Jonas Dahl (SF)
Sanne Rubinke (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per
Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Gitte Lillelund Bech (V) Liselott Blixt (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Joachim B. Olsen (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte
Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 93
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Henvendelse af 23/1-13 fra Danske
Medier | 6 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 93
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. , om følgende to film, der
begge ligger på internettet, vil være ulovlige efter
lovens ikrafttræden, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om der gerne må anvendes
film, der generelt beskriver behandlingsstedet, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om forbuddet mod film knyttet til
konkret salg af konkrete ydelser, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om en film, der beskriver indholdet
af f.eks. et vægttabsforløb m.v., til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. , om behandlingsstederne efter lovens
vedtagelse kan få vejledning om overholdelse af forbuddet,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
23/1-13 fra Danske Medier, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. , om det fortsat vil være
muligt at markedsføre priser, herunder rabatter, på
sundhedsydelser, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. , om det fortsat vil være
muligt eksempelvis at markedsføre behandling af
barnløshed med en samlet rabatpris på op til tre
forsøg på kunstig befrugtning, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvad der forstås ved
markedsføring sammen med et produkt helt uden relevans for
sundhedsydelsen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvad der forstås ved
overdrevne eller skræmmende udsagn om sygdom eller
helbredelse, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. , om eksempelvis brug af fotos af
patienter i før- og eftersituationer vil være omfattet
af saglighedskravet, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. , om eksempelvis brug af testimonials
fra patienter vil være omfattet af saglighedskravet, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. , om ministeren vil oversende
Sundhedsstyrelsens vejledning til brug for fortolkning af lovens
bestemmelser i forhold til forståelsen af begrebet saglighed
i markedsføringssammenhæng, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. , om en virksomhed, hvor der er
tilknyttet sundhedspersoner, som er underlagt f.eks. skærpet
tilsyn, også vil skulle oplyse herom på dens
hjemmeside, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. , om ministeren vil være
indstillet på at stille et ændringsforslag til
lovforslagets § 2, stk. 5, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. , om ministeren er enig i, at det
afgørende i forhold til markedsføring af
sundhedsydelser er, at den er saglig og faglig, og herunder at der
ikke anvendes mangelfulde angivelser, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om, hvorfor regeringen foreslår
forbud mod brug af film, video m.v. på internettet, når
der i forvejen i lovforslaget stilles krav om, at
markedsføring af sundhedsydelser skal være saglig og
faglig, og at der ikke må anvendes mangelfulde angivelser,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. , om det som konsekvens af
lovforslaget fremover vil blive forbudt på en hjemmeside at
anvende film eller video om f.eks genoptræning i
patientinformationsøjemed, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. , om ministeren mener, at borgerne
grundlæggende selv kan finde ud af at tage stilling til en
video om f.eks en genoptræningsydelse på internettet,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. , om levende billeder på
internettet i form af visuelle beskrivelser som konsekvens af
lovforslaget bliver forbudt, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. , om hvad der konkret forstås
ved »patientinformationsmateriale«, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, i hvilke situationer
markedsføring inden for f.eks det plastikkirurgiske
område vil blive forbudt, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvornår film, videoklip el.
lign. af eksempelvis forundersøgelser, selve behandlingen,
genoptræning efter indgrebet m.v. kan betragtes som
patientinformationsmateriale, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om konkurrencer og udlodning af
præmie i forbindelse med et vægttabsforløb, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå |
|