Fremsat den 3. oktober 2012 af
kulturministeren (Uffe Elbæk)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om bygningsfredning
og bevaring af bygninger og bymiljøer
(Mulighed for digital bekendtgørelse,
bemyndigelse til at bygningsarbejder kan ske efter skriftlig
underretning m.v.)
§ 1
I lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 685
af 9. juni 2011, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Offentlig bekendtgørelse kan ske
udelukkende digitalt.«
2. I
§ 7, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Offentlig bekendtgørelse kan ske
udelukkende digitalt.«
3. I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »vedligeholdelse«:
», jf. dog stk. 5«
4. I
§ 10 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
visse typer af bygningsarbejder omfattet af stk. 1, kan
iværksættes på grundlag af skriftlig
underretning.«
5. I
§ 13, stk. 2,
indsættes efter »staten,«:
»regioner,«.
6. I
§ 18, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Offentlig bekendtgørelse kan ske
udelukkende digitalt.«
7. I
§ 18, stk. 4,
indsættes som 3. pkt.:
»Offentlig bekendtgørelse kan ske
udelukkende digitalt.«
8. I
§ 24, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »kulturministeren«:
», jf. dog § 12,
stk. 3«
9. § 26 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
| | Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets formål og
baggrund | | 1.2. | Lovforslagets hovedpunkter | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Digital annoncering | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Skriftlig underretning om visse
bygningsarbejder | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3. | Præcisering af klageadgang | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Lovforslaget | | 2.4. | Indberetning af
nedrivning/afhændelse af offentligt ejede bygninger | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1.
Indledning
1.1.
Lovforslagets formål og baggrund
Lovforslaget har til formål at forenkle
visse administrative processer vedrørende behandling af
frednings- og bygningssager i henhold til
bygningsfredningsloven.
Baggrunden er dels regeringsgrundlagets afsnit
om Ny styring af den offentlige sektor, navnlig
målsætningen om digitalisering af kommunikation mellem
borgerne og det offentlige, dels initiativet om effektiv
administration i staten.
Forslaget skal ses som et led i den samlede
strategi for Kulturministeriets område om effektivisering og
prioritering af arbejdsopgaverne.
Der er samtidig tale om en afbureaukratisering
og en regelforenkling, der vil medføre en lettelse for
ejerne af de fredede bygninger.
1.2.
Lovforslagets hovedpunkter
Det foreslås, at kulturministeren kan
fastsætte regler om, at visse typer af bygningsarbejder ikke
kræver forudgående tilladelse fra kulturministeren, men
vil kunne iværksættes på grundlag af skriftlig
underretning. Forslaget vil give mulighed for en forenkling i
forhold til ejerne af de fredede bygninger for gennemførelse
af visse bygningsarbejder m.v. på fredede bygninger, som ikke
påvirker bygningens bærende fredningsværdier.
Lovforslaget indebærer også, at
kulturministeren ikke længere skal modtage indberetning om
salg eller nedrivning af offentligt ejede ikke-fredede bygninger.
Disse bygninger vil således fremadrettet følge den
almindelige fredningsproces.
Endvidere foreslås det, at offentlig
bekendtgørelse i sager om fredning og i sager om nedrivning
af visse bevaringsværdige bygninger kan ske udelukkende
digitalt. Forslaget skal ses som led i en naturlig udvikling mod
digitalisering af offentlige myndigheders kommunikation med
borgerne og svarer til den ændring, der er gennemført
i 2011 på Miljøministeriets område
vedrørende offentlig bekendtgørelse af
afgørelser efter planloven og
miljøbeskyttelsesloven.
Lovforslaget indebærer også en
teknisk ændring i reglerne for statslig overtagelse,
således at statslig overtagelse ikke kommer på tale i
forhold til fredede bygninger, der tilhører regioner, i
tilfælde af at der nægtes tilladelse til nedrivning.
Forslaget er en konsekvens af kommunalreformen og præciserer
således det, der inden kommunalreformen var tilfældet
for fredede bygninger, der tilhørte amtskommunerne.
Endelig foreslås klageadgangen
præciseret, således at afgørelser om statslig
overtagelsespligt for fredede bygninger, for hvilke der er
nægtet tilladelse til nedrivning, kan indbringes for
taksationsmyndighederne (taksationskommissionen og
overtaksationskommissionen, nedsat i henhold til lov om offentlige
veje). Der er alene tale om en teknisk præcisering, og der
foretages derfor ikke en realitetsændring af
klageadgangen.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Digital annoncering
2.1.1.
Gældende ret
Bestemmelserne om offentlighedens inddragelse
i beslutninger, der træffes om frednings- og
bevaringsværdige bygninger, blev indsat i
bygningsfredningsloven i 1997. Baggrunden var, at offentlighedens
inddragelse blev vurderet »af afgørende betydning for
kulturmiljøarbejdet«. Høringsproceduren i
forbindelse med bygningsfredningssager kunne samtidig »i
videre omfang harmoniseres med de procedurer, der er gældende
på naturbeskyttelses- og
planlægningsområdet«.
Kommunalbestyrelsen skal således efter
bygningsfredningsloven foretage offentlig bekendtgørelse af
en anmeldelse af nedrivning af en bygning, som er optaget som
bevaringsværdig i en kommuneplan. Kommunalbestyrelsen
fastsætter samtidig en frist for fremsættelse af
indsigelser. Såfremt kommunalbestyrelsen efter
indsigelsesfristens udløb beslutter ikke at nedlægge
forbud mod nedrivning af en sådan bevaringsværdig
bygning, foretager kommunalbestyrelsen offentlig
bekendtgørelse af sin beslutning.
Kulturministeren skal efter
bygningsfredningsloven foretage offentlig bekendtgørelse,
før der træffes endelig beslutning om fredning af en
bygning, om ophævelse af en bygningsfredning, om nedrivning
af en fredet bygning, samt inden kulturministeren træffer
afgørelse om, at en bygning er bevaringsværdig.
Det blev forudsat i lovbemærkningerne,
at offentliggørelse »vil ske ved, at sådanne
forslag annonceres i den lokale presse med en frist for
indsigelse.«
2.1.2.
Lovforslaget
Forslaget svarer til det tilsvarende forslag
på miljøområdet, som blev gennemført med
lov nr. 1273 af 21. december 2011 om ændring af lov om
miljøbeskyttelse, lov om planlægning og forskellige
andre love.
Det foreslås således i lighed
hermed, at det gældende krav på
bygningsfredningsområdet om annoncering i den lokale presse
ophæves. Forslaget medfører, at myndighederne -
kulturministeren og kommunalbestyrelsen - får større
mulighed for selv at bestemme, hvordan den offentlige
bekendtgørelse efter loven skal ske. Myndigheden kan f.eks.
vælge, at offentliggørelse udelukkende skal ske
digitalt ved annoncering på myndighedens hjemmeside, eller at
der fortsat skal ske annoncering i den lokale presse - eller begge
dele.
Vælges udelukkende digital
offentliggørelse er det hensigten, at
offentliggørelsen skal fremgå tydeligt på
myndighedens hjemmeside, og at borgere m.fl. har let og gratis
adgang til det offentliggjorte materiale via hjemmesiden.
Lovforslaget ændrer ikke på
kravene til indholdet af offentliggørelsen. Lovforslaget
ændrer endvidere ikke på almindelige krav i
lovgivningen om direkte underretning af ejer og bruger,
kommunalbestyrelse, museumsråd og
kulturmiljøråd, relevante foreninger m.v., jf.
bygningsfredningslovens § 6, stk. 1.
2.2.
Skriftlig underretning om visse bygningsarbejder
2.2.1.
Gældende ret
Det følger af bygningsfredningslovens
§ 10, stk. 1, at alle bygningsarbejder
vedrørende en fredet bygning kræver tilladelse fra
kulturministeren, hvis arbejderne går ud over almindelig
vedligeholdelse. Det fastsættes i loven, at det samme
gælder opsætning af lysinstallationer, antenner,
parabolantenner og lignende samt skiltning på facader,
herunder tagflader.
Som eksempler på sådanne arbejder
kan nævnes egentlige bygningsændringer og
bygningsarbejder som nedrivning af skillevægge og
ændring af indvendig rumopdeling. Ofte er bygningsarbejder i
forbindelse med udførelse af isolering, herunder udskiftning
af vinduer med andre vinduestyper, og brandsikring ligeledes
arbejder, der skal forelægges kulturministeren til
godkendelse.
2.2.2.
Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås indsat en
hjemmel for kulturministeren til at fastsætte regler om, at
visse bygningsarbejder ikke kræver tilladelse, men vil kunne
iværksættes på grundlag af skriftlig
underretning.
Formålet med forslaget er at
tilvejebringe grundlaget for en mere smidig proces end i dag for
visse bygningsarbejder m.v. på fredede bygninger, som ikke
påvirker bygningens bærende fredningsværdier.
Samtidig overlades stillingtagen til anvendelse af skilte, bannere
m.v. i forbindelse med fredede bygninger til kommunalbestyrelsen, i
det omfang der er fastlagt regler for skiltning i en lokalplan, en
byplanvedtægt eller i kommunens arkitekturpolitik.
I det omfang det fastsættes, at visse
typer af bygningsarbejder på fredede ejendomme kan
iværksættes på grundlag af skriftlig
underretning, indebærer det, at ejere af fredede bygninger
vil kunne iværksætte de pågældende
bygningsarbejder umiddelbart efter, at underretning er foretaget.
Ejerne får derved en lettere adgang til at udføre
bygningsarbejder på f.eks. køkken og bad, som sker
inden for de eksisterende rums afgrænsning, og som ikke
berører bygningens bærende fredningsværdier.
Kulturstyrelsen behandler hvert år ca.
1.500 nye sager om tilladelse til bygningsarbejder, som
kræver konkret sagsbehandling. Det vurderes, at ca. 200-300
af disse sager ikke berører fredningsværdierne og
derfor vil kunne erstattes med skriftlig underretning.
2.3.
Præcisering af klageadgang
2.3.1.
Gældende ret
Det følger af bygningsfredningslovens
§ 24, stk. 1, at kulturministeren kan bemyndige en
styrelse under Kulturministeriet til at udøve de
beføjelser, der ved loven er tillagt ministeren. Det
følger af § 24, stk. 3, at afgørelser,
der er truffet i henhold til bemyndigelsen efter stk. 1, kan
påklages til kulturministeren.
Denne adgang til at påklage samtlige
afgørelser til kulturministeren blev gennemført ved
ændring af bygningsfredningsloven i 2010 (lov nr. 474 af 7.
maj 2010), idet den hidtidige mulighed for at afskære
klageadgangen blev ophævet.
Kulturministerens kompetence til at
træffe afgørelser i sager om statslig overtagelse af
fredede bygninger er delegeret til Kulturarvsstyrelsen (nu
Kulturstyrelsen), og styrelsens afgørelser om statslig
overtagelsespligt blev derfor med lovændringen i 2010
omfattet af klageadgangen til ministeren i lovens § 24,
stk. 3.
Det følger samtidig af lovens
§ 12, stk. 3, at taksationsmyndighederne
afgør berettigelsen af ejerens krav om statens overtagelse
af ejendommen, såfremt der ikke kan opnås enighed
mellem kulturministeren og ejeren.
2.3.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at det præciseres,
at klageadgangen efter § 24, stk. 3, ikke omfatter
klage over afgørelser om statslig overtagelsespligt efter
bygningsfredningslovens § 12, stk. 1, jf.
stk. 2, således at disse afgørelser alene kan
indbringes for taksationsmyndighederne efter § 12,
stk. 3, hvilket er i overensstemmelse med hidtidig fortolkning
heraf.
2.4.
Indberetning af nedrivning/afhændelse af offentligt ejede
bygninger
2.4.1.
Gældende ret
Det følger af bygningsfredningslovens
§ 26, at kulturministeren efter forhandling med de
berørte myndigheder m.v. kan fastsætte regler om, at
visse kategorier af bygninger, som tilhører staten,
kommuner, kirker, præsteembeder og offentlige stiftelser,
ikke må nedrives eller afhændes til andre end de
nævnte, uden at kulturministeren har haft mulighed for at
tage stilling til spørgsmålet om bygningens fredning
efter bygningsfredningslovens § 3.
Reglerne herom er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 1125 af 17. december 1997 om orientering
af Skov- og Naturstyrelsen forinden nedrivning eller salg til
private af visse ikke-fredede bygninger m.v. i offentligt eje.
2.4.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at § 26
ophæves.
Forslaget vil betyde, at kulturministeren ikke
længere skal modtage indberetning om salg eller nedrivning af
offentligt ejede ikke-fredede bygninger og tage stilling til en
fredning i den forbindelse.
Disse bygninger vil således fremadrettet
følge den almindelige fredningsproces, og fredningsforslag
må forventes at blive rejst på lige fod med bygninger i
privat eje. Der sker således også nu løbende
fredninger af offentligt ejede bygninger, som vurderes at
være fredningsværdige, uden at dette sker i
sammenhæng med bygningernes afhændelse til private. Som
eksempler kan nævnes Bispebjerg Hospital, Nationalbanken og
Rødovre Bibliotek.
Hertil kommer, at der på en række
områder er foretaget en temagennemgang, som har dannet
grundlag for en vurdering af, hvilke bygninger der burde sikres
gennem en fredning. Der er således bl.a. foretaget en
temagennemgang af folkeskoler (1850-1900), af vanddrevne
elværker, af posthuse (1880-1930) og af fyranlæg,
opført før 1950.
Det er Kulturministeriets vurdering, at
påtænkt salg eller nedrivning af offentligt ejede
bygninger, hvor en fredning kunne blive aktuel, vil komme til
Kulturstyrelsens kendskab via offentligheden eller
bevaringsforeningerne.
Der vil som følge af lovforslaget
fremover også kunne rejses en fredningssag, efter at en
offentligt ejet, ikke-fredet bygning er afhændet til private.
Efter de gældende regler ville Kulturstyrelsen være
afskåret fra at tage spørgsmålet om fredning op
efter salg, idet det lægges til grund, at styrelsen på
grundlag af indberetningen i forbindelse med salget har vurderet,
at bygningen ikke er fredningsværdig.
Der sker ca. 300 indberetninger årligt
om nedrivning eller salg af offentligt ejede bygninger. Disse
indberetninger resulterer i 1-2 fredninger.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner
Lovforslaget vil reducere de administrative
omkostninger i Kulturstyrelsen, hos andre offentlige myndigheder
samt for ejere af fredede bygninger. Besparelsen er indarbejdet
på Kulturstyrelsens FL 2012.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Det er vurderingen, at forslaget om, at visse
bygningsarbejder vil kunne iværksættes på
grundlag af skriftlig underretning, indebærer en
økonomisk og administrativ forenkling for virksomheder, der
ejer fredede bygninger.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Det er tilsvarende vurderingen, at forslaget
om, at visse bygningsarbejder vil kunne iværksættes
på grundlag af skriftlig underretning, indebærer en
forenkling for ejere af fredede bygninger af den administrative
proces vedrørende disse bygningsarbejder.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Kommunernes Landsforening (KL), Danske
Regioner, Dansk Byggeri, Dansk Industri (DI),
Håndværksrådet, Landbrug & Fødevarer,
A. P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond
til almene Formaal, Augustinusfonden, Grundejernes
Investeringsfond, LOA Lokale og Anlægsfonden, Realdania
Fonden, Veluxfonden, Advokatrådet, Akademirådet,
Akademisk Arkitektforening, Arkitektskolen i Aarhus,
Boligselskabernes Landsforening, BYFO og Foreningen
Bevaringsværdige Bygninger, Bygningskultur Danmark, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk
Kulturhistorisk Museumsforening, Dansk Lokalhistorisk Forening,
Dansk Skovforening, Danske Arkitekters Landforbund, Dansk
Landskabsarkitektforening, Det Faglige Råd for Nyere Tids
Kulturhistorie, DOCOMOMO Danmark, Europa Nostra Danmark, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører, Foreningen Danske Godser og
Herregårde, Foreningen Danske Slotte og Herregårde
v/adv. E. Bækgaard, Foreningen for Specialmuseer i Danmark
v/Thomas Bloch Ravn, Foreningen Straatag, Foreningen til Gamle
Bygningers Bevaring, Foreningen til Hovedstadens
Forskønnelse, ICOMOS, Kunstakademiets Arkitektskole,
Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskultur, Nationalmuseet,
Natur- og Miljøklagenævnet, ODM - Organisationen
Danske Museer, Center for Bygningsbevaring, Selskabet til Bevaring
af Industrimiljøer v/Frank Allan Rasmussen, SLA -
Sammenslutningen af Lokalarkiver, Visit Denmark, Det Særlige
Bygningssyn.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Besparelsen for staten ved de
administrative forenklinger er indarbejdet på
Kulturstyrelsens FL 2012 | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Besparelsen for staten ved de
administrative forenklinger er indarbejdet på
Kulturstyrelsens FL 2012 | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Visse bygningsarbejder, der ikke
påvirker en fredet bygnings bærende
fredningsværdier, vil kunne iværksættes efter
skriftlig underretning | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Visse bygningsarbejder, der ikke
påvirker en fredet bygnings bærende
fredningsværdier, vil kunne iværksættes efter
skriftlig underretning | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Visse bygningsarbejder, der ikke
påvirker en fredet bygnings bærende
fredningsværdier, vil kunne iværksættes efter
skriftlig underretning | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 6, stk. 4)
Det følger af den foreslåede
tilføjelse til § 6, stk. 4, at
kulturministeren kan vælge, at den offentlige
bekendtgørelse, der skal ske af forslag om fredning af en
bygning m.v., udelukkende kan ske digitalt, dvs. f.eks. på
Kulturstyrelsens hjemmeside.
Den gældende bestemmelse stiller i dag
krav til offentlig bekendtgørelse efter
bygningsfredningsloven i de lokale aviser og på styrelsens
hjemmeside.
Forslaget er i tråd med regeringens
mål om, at al kommunikation mellem borgere, virksomheder og
det offentlige skal foregå digitalt.
Det er Kulturministeriets vurdering, at
forslaget på samme tid kan reducere Kulturministeriets
omkostninger ved offentliggørelse af forslag til fredninger
og samtidig kan øge kvaliteten i informationen til borgerne,
idet informationen vil være langt mere fyldestgørende,
end det er tilfældet i de annoncer, der i dag bringes i den
lokale presse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
(§ 7, stk. 2)
Det følger af den foreslåede
tilføjelse til § 7, stk. 2, at
kulturministeren kan vælge, at den offentlige
bekendtgørelse, der skal ske af afgørelse om fredning
af en bygning, udelukkende kan ske digitalt, dvs. f.eks. på
Kulturstyrelsens hjemmeside.
Denne ændring af § 7,
stk. 2, betyder samtidig, at offentlig bekendtgørelse
af forslag til og beslutning om ændring og ophævelse af
en fredning samt kulturministerens forslag til og beslutning om, at
en bygning er bevaringsværdig, ligeledes vil kunne ske
udelukkende digitalt, idet der i bygningsfredningslovens
bestemmelser herom (§ 8, stk. 3, § 11,
stk. 4, og § 19, stk. 2) henvises til
proceduren om offentlig bekendtgørelse i § 6,
stk. 4, og § 7, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
(§ 10, stk. 1, 1. pkt.)
Der henvises til bemærkningerne til nr.
4 (§ 10, stk. 5).
Til nr. 4
(§ 10, stk. 5)
Det foreslås, at der etableres en
hjemmel for kulturministeren til at fastsætte regler om, at
visse typer af bygningsarbejder ikke kræver tilladelse, men
vil kunne iværksættes på grundlag af skriftlig
underretning.
Formålet med forslaget er at
tilvejebringe grundlaget for en mere smidig proces end i dag for
visse bygningsarbejder m.v. på fredede bygninger, som ikke
påvirker bygningens bærende fredningsværdier.
Forslaget vil medføre en administrativ lettelse for ejerne
af de fredede bygninger.
Det er hensigten med forslaget i en
bekendtgørelse at fastsætte, at visse bygningsarbejder
på fredede ejendomme kan iværksættes på
grundlag af skriftlig underretning. Forhold, der eksempelvis kan
reguleres i en bekendtgørelse, kan være (ikke
udtømmende):
•
Bygningsarbejder på nyere, ikke-originalt køkken og
bad, som sker inden for de eksisterende rums afgrænsning,
•
Bygningsarbejder som udføres i overensstemmelse med en
manual, godkendt af Kulturstyrelsen, som nøje beskriver,
hvorledes ændringer af køkken og bad må
udføres. Dette kan f.eks. være tilfældet for
større lejlighedskomplekser,
• Indvendig
opsætning af greb til gangbesværede,
• Arbejder
under jord, f.eks. indlægning af fjernvarme, der kun
berører kælderrum og
•
Opsætning af skilte, såfremt der foreligger en kommunal
skiltepolitik i form af lokalplan eller byplanvedtægt.
Det forudsættes, at ministeren vil kunne
fastsætte regler om, hvilke oplysninger, herunder bl.a.
tegningsmateriale, der skal indgå i en skriftlig
underretning, samt om dokumentation for
gennemførelse/færdiggørelse af
bygningsarbejder.
Det forudsættes endvidere, at det kan
fastsættes, at der skal gives ny underretning, såfremt
de pågældende bygningsarbejder ikke er iværksat
inden for en given periode efter underretningen.
Allerede på grund af karakteren af de
bygningsarbejder, som vil kunne iværksættes på
grundlag af underretning, vil der ikke kunne ydes tilskud efter
bygningsfredningslovens § 16 til bygningsarbejder, der
udføres på grundlag af underretning. Tilskud efter
loven ydes således som udgangspunkt til udgifter til de
istandsættelsesarbejder, der er begrundet i eller
nødvendiggjort af de fredningsmæssige hensyn, og der
indgår i beregningsgrundlaget sædvanligvis ikke
udgifterne til installation af centralvarme, sanitære
faciliteter og tilsvarende modernisering.
Der er i bygningsfredningslovens
§ 34, stk. 3, hjemmel til, at der i regler, der
udstedes efter loven, kan fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i reglerne. Der kan
således f.eks. fastsættes bødestraf, hvis
bygningsarbejder iværksættes uden forudgående
underretning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
(§ 13, stk. 2)
Forslaget er en konsekvens af kommunalreformen
og betyder alene, at der ikke påhviler staten en
overtagelsespligt for fredede bygninger, der tilhører
regionerne, og for hvilke der nægtes tilladelse til
nedrivning, således som det inden kommunalreformen var
tilfældet for fredede bygninger, der tilhørte
amtskommunerne.
Der er alene tale om en præcisering af
gældende retstilstand.
Til nr. 6
(§ 18, stk. 2)
Det følger af den foreslåede
tilføjelse til § 18, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen kan vælge, at den offentlige
bekendtgørelse, der skal ske af en anmeldelse af nedrivning
af en bygning, der er optaget som bevaringsværdig i en
lokalplan, f.eks. sker digitalt på kommunens hjemmeside.
Ændringen svarer til den tilsvarende
ændring, for så vidt angår den offentlige
bekendtgørelse af forslag, afgørelser m.v., der
påhviler kulturministeren efter loven, jf. ændringen af
§ 6, stk. 4, og § 7, stk. 2.
Forslaget er i tråd med regeringens
mål om, at al kommunikation mellem borgere, virksomheder og
det offentlige skal foregå digitalt, og vil give kommunerne
et større råderum i tilrettelæggelse af deres
individuelle digitale strategi.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 7
(§ 18, stk. 4)
Den foreslåede tilføjelse til
§ 18, stk. 4, svarer til den tilsvarende
tilføjelse til § 18, stk. 2, og
indebærer, at kommunalbestyrelsen kan vælge, at den
offentlige bekendtgørelse, der skal ske af en
kommunalbestyrelsens beslutning om ikke at nedlægge forbud
mod nedrivning af en bygning, der er optaget som
bevaringsværdig i en kommuneplan, f.eks. sker digitalt
på kommunens hjemmeside.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
(§ 24, stk. 3, 1. pkt.)
Kulturministerens kompetence til at
nægte tilladelse til nedrivning og beslutte eventuel
overtagelse af en ejendom mod erstatning er henlagt til
Kulturstyrelsen ved bekendtgørelse nr. 1442 af 12. december
2010 om henlæggelse af opgaver og beføjelser til
Kulturarvsstyrelsen.
Med den foreslåede ændring
præciseres, at Kulturstyrelsens afgørelser om statslig
overtagelsespligt efter bygningsfredningslovens § 12,
stk. 1, jf. stk. 2, alene kan indbringes for
taksationsmyndighederne og ikke for kulturministeren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
(§ 26)
Ophævelsen af § 26
indebærer, at kulturministeren ikke vil modtage indberetning
om nedrivning eller salg af visse kategorier af (ikke-fredede)
bygninger, som tilhører staten, regioner, kommuner, kirker,
præsteembeder og offentlige stiftelser.
Den nuværende bestemmelse
indebærer, at kulturministeren i forbindelse med salg eller
nedrivning af en af disse bygninger har mulighed for at tage
stilling til spørgsmålet om bygningens fredning. Det
er forudsat i bemærkningerne til bestemmelsen, at
såfremt Skov- og Naturstyrelsen (nu Kulturstyrelsen) ikke
forelægger et fredningsforslag for Det Særlige
Bygningssyn, kan det lægges til grund, at styrelsen ikke
finder bygningen fredningsværdig.
Styrelsen er derfor efter de gældende
regler afskåret fra senere at tage spørgsmålet
om fredning op. Forslaget vil betyde en større fleksibilitet
i Kulturstyrelsens tilrettelæggelse af den administrative
sagsbehandling af fredningsforslag.
Ophævelse af § 26
medfører, at bekendtgørelse nr. 1125 af 17. december
1997 om orientering af Skov- og Naturstyrelsen forinden nedrivning
eller salg til private af visse ikke-fredede bygninger m.v. i
offentligt eje bortfalder. Bekendtgørelsen fastsætter
hvilke kategorier af bygninger, der ikke må nedrives eller
afhændes til private, uden at Skov- og Naturstyrelsen (nu
Kulturstyrelsen) forinden har haft mulighed for at tage stilling
til, om de bør fredes efter bygningsfredningsloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 685
af 9. juni 2011 foretages følgende ændringer: | | | | § 6.
Forinden kulturministeren træffer beslutning om fredning,
skal han skriftligt underrette: | | | 1) | bygningens ejer og bruger, | | | 2) | kommunalbestyrelsen, | | | 3) | museumsrådet og
kulturmiljørådet, i det omfang et sådant
råd er oprettet i det pågældende
lokalområde, | | | 4) | en forening, som er bemyndiget efter
§ 24, stk. 4, og | | | 5) | de foreninger og lignende med lokalt
tilhørsforhold, som har interesse i
bevaringsspørgsmål, og som over for kulturministeren
har fremsat skriftlig anmodning om at blive holdt underrettet om
fredninger. | | | Stk. 2. I
underretningen fastsættes en frist på mindst tre
måneder for indsendelse af bemærkninger til
fredningen. | | | Stk. 3. Fra
det tidspunkt, den i stk. 1 nævnte underretning er
kommet frem, må der ikke uden tilladelse fra kulturministeren
foretages bygningsarbejder og lignende, som går ud over
almindelig vedligeholdelse. Reglerne i § 10 finder
tilsvarende anvendelse. | | | Stk. 4.
Samtidig med underretningen efter stk. 1 foretager
kulturministeren offentlig bekendtgørelse af forslaget med
oplysning om fristen efter stk. 2. | | 1. I § 6, stk. 4, indsættes
som 2. pkt.: »Offentlig bekendtgørelse kan
ske udelukkende digitalt.« | | | | § 7.
Efter udløbet af fristen efter § 6, stk. 2,
beslutter ministeren inden tre måneder, om bygningen skal
fredes. | | | Stk. 2.
Kulturministeren underretter de i § 6, stk. 1
nævnte personer, myndigheder, foreninger m.fl. om
afgørelsen og foretager offentlig bekendtgørelse
herom. | | 2. I § 7, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.: »Offentlig bekendtgørelse kan
ske udelukkende digitalt.« | Stk. 3.
Fredningen skal respekteres af alle indehavere af rettigheder over
ejendommen, uanset hvornår rettigheden er stiftet. Fredningen
tinglyses på ejendommen på kulturministerens
begæring. Er den fredede bygning beliggende på et
umatrikuleret areal, træder en offentliggørelse af
fredningen i Statstidende i stedet for en tinglysning. | | | | | | § 10.
Alle bygningsarbejder vedrørende en fredet bygning
kræver tilladelse fra kulturministeren, hvis arbejderne
går ud over almindelig vedligeholdelse. Det samme
gælder opsætning af lysinstallationer, antenner,
parabolantenner og lignende samt skiltning på facader
herunder tagflader. | | 3. I § 10, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »vedligeholdelse«: », jf.
dog stk. 5« | Stk. 2.
Ansøgninger og tilladelser efter stk. 1 skal være
ledsaget af de nødvendige planer, tegninger og beskrivelser
til forståelse af projektet. Tilladelse kan gøres
betinget af gennemførelse af foranstaltninger, som ikke er
omfattet af ansøgningen. | | | Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
indholdet af ansøgninger om tilladelse efter stk. 1
samt om, at ansøgninger skal indsendes gennem
kommunalbestyrelsen. | | | Stk. 4.
Såfremt der ikke inden tre måneder af kulturministeren
er taget stilling til en ansøgning om tilladelse efter
stk. 1, kan de af ansøgningen omfattede arbejder
iværksættes. | | | | | 4. I § 10 indsættes som stk. 5: | | | »Stk. 5. Kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at visse typer af
bygningsarbejder omfattet af stk. 1, kan
iværksættes på grundlag af skriftlig
underretning. « | | | | § 13.
Påhviler der staten en overtagelsespligt, men tilkendegiver
kulturministeren ikke at ville overtage ejendommen, meddeles dette
ejeren, der herefter uanset § 11 kan nedrive den fredede
bygning. | | | Stk. 2.
§ 12, stk. 1, gælder ikke for fredede
bygninger, der tilhører eller efter lovens
ikrafttræden har tilhørt staten, kommuner, kirker,
præsteembeder eller offentlige stiftelser. | | 5. I § 13, stk. 2, indsættes
efter »staten,«: »regioner,«. | Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at de i stk. 2
nævnte ejere forud for overdragelse af en fredet ejendom skal
lade tinglyse en meddelelse om, at lovens § 12, stk.1,
ikke gælder for ejendommen. | | | | | | § 18. En
bevaringsværdig bygning, jf. § 17, må ikke
nedrives, før nedrivningsanmeldelsen har været
offentligt bekendtgjort, og kommunalbestyrelsen har meddelt ejeren,
om den efter planlovens § 14 vil nedlægge forbud
mod nedrivningen. | | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen foretager inden udløbet af de efter
byggelovgivningen gældende frister offentlig
bekendtgørelse af nedrivningsanmeldelsen med en frist
på mindst 4 og højst 6 uger for fremsættelse af
indsigelser m.v. | | 6. I § 18, stk. 2, indsættes
som 2. pkt.: »Offentlig bekendtgørelse kan
ske udelukkende digitalt.« | Stk. 3.
Samtidig med offentliggørelsen skal kommunalbestyrelsen
underrette ejeren samt de i § 6, stk. 1 nævnte
personer, foreninger m.fl., herunder om fristen for indsigelser
m.v. | | | Stk. 4.
Senest 2 uger efter fristens udløb meddeler
kommunalbestyrelsen ejeren, hvorvidt der nedlægges forbud mod
nedrivning efter planlovens § 14. Nedlægger
kommunalbestyrelsen ikke forbud, foretager kommunalbestyrelsen
offentlig bekendtgørelse af sin beslutning. | | 7. I § 18, stk. 4, indsættes
som 3. pkt.: »Offentlig bekendtgørelse kan
ske udelukkende digitalt.« | Stk. 5.
Bestemmelserne gælder ikke bygninger, der er omfattet af et
forbud mod nedrivning i en lokalplan, i en byplanvedtægt
eller i et lokalplanforslag offentliggjort efter planlovens
§ 17. | | | | | | § 24.
Kulturministeren kan bemyndige en styrelse under Kulturministeriet
til at udøve de beføjelser, der i denne lov er
tillagt ministeren. | | | Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
styrelsens sagsbehandling i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1. | | | Stk. 3.
Afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, kan påklages til kulturministeren.
Kulturministeren fastsætter nærmere regler om
indgivelse af klager over afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1. | | 8. I § 24, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »kulturministeren«: », jf.
dog § 12, stk. 3« | Stk. 4.
Kulturministeren kan give en landsdækkende forening på
det bygningskulturelle område ret til at få forelagt
fredningsforslag for Det Særlige Bygningssyn, jf.
§ 23, stk. 1. Indstiller Det Særlige
Bygningssyn bygningen til fredning, skal kulturministeren foretage
underretning efter § 6, stk. 1. | | | | | | § 26.
Kulturministeren kan efter forhandling med de berørte
myndigheder m.v. fastsætte regler om, at visse kategorier af
bygninger, som tilhører staten, kommuner, kirker,
præsteembeder og offentlige stiftelser, ikke må
nedrives eller afhændes til andre end de nævnte, uden
at kulturministeren har haft mulighed for at tage stilling til
spørgsmålet om bygningens fredning efter
§ 3. | | 9. § 26 ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | |
|