Fremsat den 28. november 2012 af
justitsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kundgørelse
af love, anordninger og bekendtgørelser på
Færøerne
(Ændringer i forbindelse med overgang
til elektronisk kundgørelse af retsforskrifter på
Færøerne)
§ 1
I lov nr. 735 af
6. december 1989 om kundgørelse af love,
anordninger og bekendtgørelser på
Færøerne foretages følgende
ændringer:
1. § 1, stk. 3,
ophæves.
2. § 2 affattes således:
Ȥ 2. Love, anordninger
og bekendtgørelser, der ikke indeholder bestemmelser om
ikrafttrædelsen, træder i kraft på
Færøerne ved begyndelsen af det døgn, der
følger efter det døgn, hvori den
pågældende retsforskrift er indført i
K?u?n?ng?e?rd?ab?l?ad?i?d.«
§ 2
Stk. 1.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, finder anvendelse for love,
anordninger og bekendtgørelser, der stadfæstes eller
udstedes efter denne lovs ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets
formål og baggrund
2.
Kundgørelse af love mv. om rigets fællesanliggender
på Færøerne
2.1. Gældende
ret
2.2.
Lovforslaget
2.2.1. Afskaffelse
af adgangen til at undtage en retsforskrift fra kundgørelse
med den fulde ordlyd
2.2.2.
Ændring af lovens generelle ikrafttrædelsesregel
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til
EU-retten
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende
skema
1. Lovforslagets
formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er
at ændre reglerne om kundgørelse og ikrafttræden
af love, anordninger og bekendtgørelser på
Færøerne.
Lovforslaget, der fremsættes
på baggrund af et ønske fra de færøske
myndigheder, skal ses i sammenhæng med et forslag til
lagtingslov om ændring af lagtingslov om en offentlig
kundgørelsestidende, som det færøske landsstyre
har fremsat for Lagtinget den 26. oktober 2012. Lagtingsloven skal
skabe grundlag for, at Kunngerðablaðið - hvori
retsakter, der gælder på Færøerne,
kundgøres - kan udgives i elektronisk form i stedet for
på papir.
Lov nr. 735 af
6. december 1989 om kundgørelse af love, anordninger og
bekendtgørelser på Færøerne omhandler
kundgørelse af love, anordninger og bekendtgørelser,
som er vedtaget eller udstedt i Danmark, og som gælder
på Færøerne.
Med lovforslaget sker der
følgende ændringer i denne lov:
Ikrafttrædelsestidspunktet
for love, anordninger og bekendtgørelser, som ikke
indeholder bestemmelser om ikrafttrædelsen, ændres fra
ugedagen efter kundgørelsen i Kunngerðablaðið
til begyndelsen af det døgn, der følger efter
døgnet for kundgørelsen.
Endvidere ophæves adgangen
for vedkommende minister til alene at lade titel og
underskriftsdato kundgøre - i stedet for retsforskriftens
fulde ordlyd.
De foreslåede ændringer
svarer til, hvad der i Danmark og Grønland har været
gældende efter lov om udgivelsen af en Lovtidende og en
Ministerialtidende siden ikrafttrædelsen af lov nr. 305
af 19. april 2006 om ændring af lov om udgivelsen af en
Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk
form).
2. Kundgørelse af love mv. om rigets
fællesanliggender på Færøerne
2.1. Gældende
ret
Lov om udgivelsen af en Lovtidende
og en Ministerialtidende, jf. lovbekendtgørelse nr. 608
af 24. juni 2008, gælder ikke for Færøerne,
jf. lovens § 8.
Love, anordninger og
bekendtgørelser om rigets fællesanliggender, som skal
gælde på Færøerne, kundgøres i
forhold til Færøerne i landsstyrets
kundgørelsestidende, Kunngerðablaðið, jf.
§ 1, stk. 1, i lov nr. 735 af 6. december
1989 om kundgørelse af love, anordninger og
bekendtgørelser på Færøerne.
I praksis sender ressortministeriet
forskriften, som skal gælde på Færøerne,
og som er optaget i Lovtidende, til Rigsombudsmanden på
Færøerne med henblik på kundgørelse i
Kunngerðablaðið, jf. punkt 5.2 i Statsministeriets
vejledning nr. 59 af 2. juli 2012 om ministeriers behandling af
sager vedrørende Færøerne.
Eftersom kundgørelsen i
Kunngerðablaðið sker efter
forskriftens optagelse i Lovtidende, bør der ifølge
vejlednin?gens punkt 3.1 ved fastsættelse af
ikrafttrædelsestidspunktet tages hensyn til, at
kundgørelse på Færøerne skal kunne ske
inden det fastsatte ikrafttrædelsestidspunkt.
Anordninger og
bekendtgørelser, der (ved lov) er undtaget fra
kundgørelse i Lovtidende, skal dog ikke kundgøres i
Kunngerðablaðið. Dette følger af lovens
§ 1, stk. 2.
Vedkommende minister kan i
medfør af lovens § 1, stk. 3, bestemme, at en
lov, anordning eller bekendtgørelse ikke skal
kundgøres i Kunngerðablaðið med den fulde
ordlyd. Kundgørelsen kan i sådanne tilfælde i
stedet begrænses til titel og underskriftsdato.
Afgørelsen om ikke at
kundgøre den fulde tekst skal ifølge forarbejderne
til § 1, stk. 3, så vidt muligt
træffes efter forhandling med de færøske
myndigheder, jf. Folketingstidende 1989-90, tillæg A, side
822.
Udgangspunktet om forhandling
gælder dog ikke, hvis den begrænsede kundgørelse
skyldes, at alene enkelte lovændringer i en samlelov skal
have gyldighed for Færøerne, jf. punkt 5.3 i
Statsministeriets vejledning om ministeriers behandling af sager
vedrørende Færøerne.
Love, anordninger og
bekendtgørelser, som ikke selvstændigt indeholder
bestemmelser om ikrafttrædelsen, træder efter lovens
§ 2 i kraft på Færøerne ugedagen efter
kundgørelsen i Kunngerðablaðið.
2.2. Lovforslaget
Efter § 1, stk. 1, i lov nr.
735 af 6. december 1989 om kundgørelse af love, anordninger
og bekendtgørelser på Færøerne sker
kundgørelse på Færøerne i landsstyrets
kundgørelsestidende, Kunngerðablaðið.
De nærmere regler om
udgivelse af Kunngerðablaðið fremgår af
lagtingslov nr. 109 af 17. december 1987 om en offentlig
kundgørelsestidende, som ændret ved lagtingslov nr. 47
af 30. marts 1990. Efter de gældende regler udgives
Kunngerðablaðið på papir. Det
færøske landsstyre har som anført fremsat
forslag til lagtingslov, der giver mulighed for, at
Kunngerðablaðið kan udgives i elektronisk form.
Justitsministeriet finder, at
overgangen til en elektronisk kundgørelsesordning på
Færøerne ikke nødvendiggør
ændringer i ordlyden af bestemmelsen i
§ 1, stk. 1, i lov om kundgørelse af
love, anordninger og bekendtgørelser på
Færøerne. Det skyldes, at Kunngerðablaðið
kan anses for den samme publikation uafhængigt af, om det
bærende medium foreligger i trykt eller elektronisk form.
2.2.1. Afskaffelse
af adgangen til at undtage en retsforskrift fra kundgørelse
med den fulde ordlyd
Ved overgangen til Lovtidende i
elektronisk form blev muligheden i den dagældende
lovtidendelovs § 2, stk. 2, 2. pkt., for ved kongelig
anordning at bestemme, at visse grupper af ministerielle
bekendtgørelser ikke skulle indføres i Lovtidende,
ophævet, jf. lov nr. 305 af 19. april 2006 om ændring
af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende
(Lovtidende i elektronisk form).
Med den foreslåede
ophævelse af § 1, stk. 3, i lov nr. 735 af
6. de?cem?ber 1989 om kundgørelse af love, anordninger
og bekendtgørelser på Færøerne afskaffes
på tilsvarende vis adgangen for vedkommende minister til
alene at lade en retsforskrifts titel og underskriftsdato
kundgøre i Kunngerðab?l?að?i?ð - i
modsætning til kundgørelse med forskriftens fulde
ordlyd.
Det fremgår af forarbejderne
til lovens § 1, at "der kan tænkes tilfælde, hvor
en retsforskrift, selv om den formelt skal gælde på
Færøerne, ikke vil have interesse for en større
kreds af borgere eller for administrative myndigheder på
Færøerne. I disse tilfælde vil der ikke
være behov for en kundgørelse af retsforskriftens
fulde ordlyd", jf. Folketingstidende 1989-90, tillæg A, side
822.
Love, anordninger og
bekendtgørelser, som vedtages eller udstedes i Danmark,
lagres elektronisk ved optagelsen i Lovtidende, jf. ovenfor.
Indførelsen af en elektronisk kundgørelsesordning
på Færøerne vil tilsvarende indebære, at
retsforskrifter ved optagelsen i Kunngerðablaðið lagres
i elektronisk form. Ved denne yderligere lagring i
Kunngerðablaðið har det ressourcemæssigt kun
begrænset betydning, hvilket omfang retsforskriften har.
Indførelse af retsforskrifter med store tekst- eller
billedmængder vil teknisk ikke adskille sig fra
indførelse af retsforskrifter med mindre tekstmængder
i databasen. Elektronisk kundgørelse af selv meget
omfattende og teknisk prægede retsforskrifter vil derfor ikke
kræve uforholdsmæssige ressourcer for de
færøske myndigheder.
Et hensyn til overskueligheden af
Kunngerðablaðið vil med en elektronisk
kundgørelsesordning endvidere have mindre betydning, idet de
systematiserings- og søgemuligheder, som et edb-baseret
kundgørelsessystem giver mulighed for, vil medføre,
at det bliver betydeligt nemmere og mere overskueligt at fremfinde
de retsforskrifter, som en bruger måtte være
interesseret i.
Endelig vil en elektronisk
kundgørelsesordning på Færøerne give
mulighed for i et vist omfang at automatisere de statslige
myndigheders videreformidling af retsforskrifter, som er optaget i
Lovtidende, og som skal kundgøres i
Kunngerðab?l?að?i?ð, til Rigsombudsmanden på
Færøerne som beskrevet under punkt 5.2 i
Statsministeriets vejledning nr. 59 af 2. ju?li 2012 om
ministeriers behandling af sager vedrørende
Færøerne. Automatiseringen bygger på, at
produktionen af den fil, der kundgøres i
Kunngerðablaðið, sker i det danske produktionssystem
på grundlag af det dokument, som efter lovtidendeloven er
kundgjort i Lovtidende, således at identiteten er sikret. Det
i forvejen begrænsede ressourceforbrug, som for ministerierne
i dag er forbundet med den særskilte
kundgørelsesprocedure på Færøerne,
forventes således med en elektronisk
kundgørelsesordning at kunne mindskes yderligere.
Det er af de nævnte grunde
Justitsministeriets opfattelse, at de ressourcemæssige
hensyn, herunder hensynet til begrænsning af stoffet i
Kunngerðablaðið og til ministeriernes tidsforbrug, som
må antages at have været bærende for
indførelsen af undtagelsesbestemmelsen i lovens
§ 1, stk. 3, ikke
længere vil være til stede ved indførelsen af en
elektronisk kundgørelsesordning på
Færøerne. Det foreslås derfor, at bestemmelsen
ophæves.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 1.
2.2.2. Ændring af lovens generelle
ikrafttrædelsesregel
Den generelle
ikrafttrædelsesregel i § 2 i lov nr. 735 af
6. december 1989 om kundgørelse af love, anordninger og
bekendtgørelser på Færøerne svarer til,
hvad der var gældende efter lovtidendeloven, før
Lovtidende den 1. januar 2008 overgik til elektronisk form,
jf. lov nr. 305 af 19. april 2006 om ændring af lov
om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende
i elektronisk form).
Ved overgangen til Lovtidende i
elektronisk form ændredes den generelle
ikrafttrædelsesregel i lovtidendelovens § 3, der
finder anvendelse for retsforskrifter, som kundgøres i
Lovtidende, men som ikke indeholder en særlig bestemmelse om
ikrafttræden. Efter den dagældende § 3
trådte en sådan forskrift i kraft ugedagen efter
kundgørelsen i Lovtidende.
Ved lovændringen om overgang
til Lovtidende i elektronisk form blev
ikrafttrædelsestidspunktet i lovtidendelovens § 3
rykket frem til begyndelsen af det døgn, der følger
efter det døgn, hvori retsforskriften er indført i
Lovtidende.
Ved fastsættelsen af
tidsfristen lagde Udvalget om Elektronisk Lovtidende vægt
på, at stort set alle love, der vedtages, indeholder
særlige bestemmelser om de pågældende loves
ikrafttræden, og at det i øvrigt er almindeligt, at
sådanne bestemmelser indebærer, at den
pågældende lov træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Udvalget pegede i den
forbindelse på, at der i praksis foretages en konkret
vurdering af, hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der er
hensigtsmæssigt for den pågældende lov, og at de
nødvendige hensyn til borgernes og de retsanvendende
myndigheders kendskab til de nye regler kan tages i den
forbindelse, jf. betænkning nr. 1464/2005 om Lovtidende
i elektronisk form, afsnit 5.2.4.
I nærværende
sammenhæng er der grund til at fremhæve, at der ved
fastsættelse af ikrafttrædelsestidspunktet for en
forskrift, der skal gælde for Færøerne, generelt
bør tages hensyn til, at kundgørelse på
Færøerne skal kunne ske inden det i forskriften
fastsatte ikrafttrædelsestidspunkt, jf. punkt 3.1 i
Statsministeriets vejledning nr. 59 af 2. juli 2012 om
ministeriers behandling af sager vedrørende
Færøerne.
Med den foreslåede
ændring af tilbagefaldsreglen i lovens § 2
fremrykkes ikrafttrædelsestidspunktet for love m.v., som ikke
indeholder bestemmelser om ikrafttrædelsen, fra
ikrafttræden ugedagen efter kundgørelsen i
Kunngerðablaðið til døgnet efter det
døgn, hvori den pågældende retsforskrift er
indført i Kunngerðablaðið. Det bemærkes i
den forbindelse, at landsstyrets lagtingslovforslag om etablering
af en elektronisk kundgørelsesordning bl.a. indeholder
forslag om, at enhver optagelse i Kunngerðablaðið skal
indeholde oplysning om, hvilken dag optagelsen er sket.
Som det er fremgået, vil
retstilstanden med den foreslåede nyaffattelse af § 2
bringes på linje med, hvad der i Danmark og Grønland
har været gældende siden overgangen til elektronisk
Lovtidende den 1. januar 2008.
Der henvises til lovforslagets
§ 1, nr. 2.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget forventes at
medføre engangsudgifter på ca. 0,3 mio. kr. som
følge af IT-tekniske tilpasninger i Civilstyrelsen.
Forslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Færøernes
Hjemmestyre, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Retten på Færøerne, Landfogeden på
Færøerne, Advokatrådet og Danske Advokater.
| | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Forslaget forventes at medføre
engangsudgifter på ca. 0,3 mio. kr. som følge af
IT-tekniske tilpasninger i Civilstyrelsen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning. | Ingen af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at
§ 1, stk. 3, i lov nr. 735 af
6. december 1989 om kundgørelse af love, anordninger og
bekendtgørelser på Færøerne
ophæves. Med den foreslåede ændring afskaffes
adgangen for vedkommende minister til at bestemme, at en lov,
anordning eller bekendtgørelse ikke skal kundgøres
med den fulde ordlyd, men alene med retsforskriftens titel og
underskriftsdato.
Retsforskrifter, som er omfattet af
loven, vil herefter skulle kundgøres i
Kunngerðablaðið med den fulde ordlyd, medmindre
forskriften (ved lov) er undtaget fra kundgørelse i
Lovtidende, jf. lovens § 1, stk. 2.
Til nr. 2
Det foreslås, at lovens
§ 2 nyaffattes, således at
ikrafttrædelsestidspunktet for en retsforskrift, som er
omfattet af loven, men som ikke indeholder bestemmelser om
ikrafttrædelsen, ændres fra ugedagen efter
kundgørelsen i Kunngerðablaðið til døgnet
efter det døgn, hvori den pågældende
retsforskrift er indført i Kunngerðablaðið. Det
bemærkes, at landsstyrets lagtingslovforslag om etablering af
en elektronisk kundgørelsesordning bl.a. indeholder forslag
om, at enhver optagelse i Kunngerðablaðið skal
indeholde oplysning om, hvilken dag optagelsen er sket.
Til
§ 2
Det foreslås med
§ 2, stk. 1, at justitsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. Med den
foreslåede bestemmelse sikres det, at lovændringen
tidligst træder i kraft samtidig med ikrafttrædelsen af
den ændring af lagtingslov om en offentlig
kundgørelsestidende, som skaber grundlag for, at
Kunngerðablaðið kan udgives i elektronisk form.
Det foreslås med
§ 2, stk. 2, at lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvorefter adgangen for vedkommende
minister til at undtage love mv. fra lovens
kundgørelsespligt ophæves, alene finder anvendelse for
retsforskrifter, der stadfæstes eller udstedes efter lovens
ikrafttræden.
Retsforskrifter, som er udstedt
eller stadfæstet inden ændringslovens
ikrafttræden, og som i medfør af den gældende
§ 1, stk. 3, er undtaget fra kundgørelse
i Kunngerðablaðið med den fulde ordlyd, skal
således ikke kundgøres i Kunngerðablaðið.
Eventuelle ændringer af sådanne retsforskrifter, der
udstedes eller vedtages efter ændringslovens
ikrafttræden, vil derimod skulle kundgøres i
Kunngerðablaðið.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om lov nr. 735 af
6. december 1989 om kundgørelse af love, anordninger og
bekendtgørelser på Færøerne foretages
følgende ændringer: | | | | § 1.
--- Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Vedkommende minister kan bestemme, at en lov, anordning eller
bekendtgørelse ikke skal kundgøres med den fulde
ordlyd. Kundgørelsen kan begrænses til titel og
underskriftsdato. | | 1. § 1, stk. 3, ophæves. | | | | | | 2. § 2 affattes således: | § 2. Love,
anordninger og bekendtgørelser, der ikke indeholder
bestemmelser om ikrafttrædelsen, træder i kraft
på Færøerne ugedagen efter kundgørelsen i
Kunngerdabladid. | Ȥ 2.
Love, anordninger og bekendtgørelser, der ikke indeholder
bestemmelser om ikrafttrædelsen, træder i kraft
på Færøerne ved begyndelsen af det døgn,
der følger efter det døgn, hvori den
pågældende retsforskrift er indført i
Kunngerdabladid.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Stk. 2. §
1, nr. 1, finder anvendelse for love, anordninger og
bekendtgørelser, der stadfæstes eller udstedes efter
denne lovs ikrafttræden. | | | | | | | | | |
|