Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 11. december 2012
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har stillet 25
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. november 2012 og var til 1.
behandling den 29. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget.
Dispensation fra 30-dagesreglen
Erhvervs- og vækstministeren har i den skriftlige
fremsættelse anbefalet, at der af hensyn til overholdelse af
internationale forpligtelser sker en hastebehandling af
lovforslaget, således at det kan træde i kraft senest
den 1. januar 2013. Dette forudsætter en dispensation fra
reglen i Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1, om, at 3.
behandling ikke må finde sted tidligere end 30 dage efter
lovforslagets fremsættelse. Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af LA) indstiller, at lovforslaget kommer til 3. behandling
tidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring ad 4 gange, og erhvervs- og
vækstministeren sendte den 6. juli 2012, den 13. juli 2012,
den 23. august 2012 og den 15. oktober 2012 disse udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2011-12, ERU alm. del - bilag
328, 330 og 339 samt ERU alm. del - bilag 24. Den 21. november 2012
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 2
skriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension og
Realkreditforeningen.
Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget
kommenteret de 2 skriftlige henvendelser til udvalget, og
justitsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige
henvendelse fra Realkreditforeningen.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til erhvervs- og
vækstministeren og 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som er blevet
besvaret.
3. Udtalelse fra erhvervs- og
vækstministeren
Erhvervs- og vækstministeren har fremsendt en udtalelse
med rettelser til en række faktuelle fejl i lovforslagets
specielle bemærkninger.
Denne udtalelse er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
4. Indstillinger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (LA)
indstiller lovforslaget til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
1) Nr.
21 affattes således:
»21. § 209, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Følgende personer må ikke tilsammen eller hver for sig
udpege eller udgøre et flertal af bestyrelsen for den i stk.
1 nævnte fond eller forening:
1) Medlemmer af
bestyrelsen, repræsentantskabet eller lignende
repræsentative organer og ansatte i sparekasseaktieselskabet
eller andelskasseaktieselskabet, jf. § 207, stk. l.
2) Medlemmer af
bestyrelsen, repræsentantskabet eller lignende
repræsentative organer og ansatte i fondens eller foreningens
datterselskaber eller associerede virksomheder.
3) Aktionærer
i sparekasseaktieselskabet eller andelskasseaktieselskabet, hvis
stemmeret direkte eller indirekte udgør mindst 5 pct. af
aktiekapitalens stemmerettigheder, eller hvis pålydende
værdi direkte eller indirekte udgør mindst 5 pct. af
aktiekapitalen.«
[Korrektion]
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, stk. 4, udgår »§ 84 b, stk. 2, nr.
2«.«
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
3) Nr.
14 affattes således:
»14. I §
83, stk. 2, 1. pkt., to steder i 2.
pkt., i stk. 3, 2. pkt., og
stk. 4, og ti steder i § 83 b ændres
»Fondsrådet« til:
»Finanstilsynet«.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
4) Nr.
16 affattes således:
»16. I §
83, stk. 2, 3. pkt., ændres »Fondsrådet
udøver« til: »Finanstilsynet
udøver«, og »og § 77 i lov om
investeringsforeninger m.v., og de beføjelser, der er
tillagt Fondsrådet i henhold til« til: », §
77 i lov om investeringsforeninger m.v., og«.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
5)
Efter nr. 18 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
83 a, stk. 5, ændres »§ 84 b, stk. 1 og 2,
nr. 5, 7 og 8« til: »§ 84 b, stk. 1, og stk. 2,
nr. 4, 6 og 7«.«
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
6)
Efter nr. 30 indsættes som nye numre:
»03. I §
84 a, stk. 10, ændres »nr. 8« til:
»nr. 7«.
04. I
§ 84 a, stk. 11 og 12, ændres »nr. 19« til:
»nr. 18«.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
7) Nr.
35 affattes således:
»35. I §
84 c, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
8)
Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:
»05. § 84 d, stk. 2, nr. 9,
ophæves.
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
9) I
den under nr. 38 foreslåede
ændring indsættes efter »nr. 16,«:
»som bliver til nr. 15,«.
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
10) I
den under nr. 39 foreslåede
ændring indsættes efter »nr. 17,«:
»som bliver til nr. 16,«.
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
11) I
den under nr. 40 foreslåede
ændring ændres »nr. 18« til: »nr.
17«, og »18)« til: »17)«.
[Konsekvensrettelse]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
12)
Efter nr. 42 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
87, stk. 6, ændres »nr. 15 og 19« til:
»nr. 14 og 18«.«
[Korrektion]
Til § 3
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
13) Nr.
5 affattes således:
»5. I §
93, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.«
[Korrektion]
Til § 5
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
14)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
199, stk. 6, ændres »nr. 14 og 18« til:
»nr. 13 og 17«.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
15)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»02. I §
210, stk. 8, ændres »nr. 17« til:
»nr. 16«.
03. I
§ 210, stk. 10, ændres
»nr. 8« til: »nr. 7«.
04. I
§ 210, stk. 11 og 12, ændres »nr. 18« til:
»nr. 17«.«
[Korrektion]
Til § 7
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
16) Nr.
4 affattes således:
»4. I §
159 a, stk. 2, ændres »Fondsrådet«
til: »Kontrolmyndigheden efter stk. 1«.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
17) Nr.
8 affattes således:
»8. I §
159 a, stk. 6, ændres fire steder
»Fondsrådet« til: »Kontrolmyndigheden, jf.
stk. 1,«.«
[Korrektion]
Til § 8
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
18) Nr.
4 affattes således:
»4. I §
27 g, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.«
[Korrektion]
Til § 9
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
19) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 27 a, stk. 1, 2.
pkt., ændres »§ 33 d, stk. 1« til:
»33 e.«
[Korrektion]
Til § 11
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
20)
Efter nr. 4 indsættes som nye numre:
»01. I §
66 a, stk. 8, ændres »nr. 18« til:
»nr. 17«.
02. I
§ 66 a, stk. 10, ændres
»nr. 8« til: »nr. 7«.
03. I
§ 66 a, stk. 11 og 12, ændres »nr. 19« til:
»nr. 18«.«
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
21) Nr.
6 affattes således:
»6. I §
66 c, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.«
[Korrektion]
Til § 12
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
22) Nr.
3 affattes således:
»3. I §
49 a, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.«
[Korrektion]
Til § 14
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
23) Nr.
5 affattes således:
»5. I §
76 b, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.«
[Korrektion]
Til § 15
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
24) Nr.
3 affattes således:
»3. I §
10 g, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og
2«.«
[Korrektion]
Til § 18
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
25)
Som stk. 4 indsættes:
»Stk. 4. Indtil
der formelt, jf. § 1, nr. 34, er indstillet og udpeget
medlemmer af og formandskab for Det Finansielle Råd,
konstitueres den afgående formand for Det Finansielle
Virksomhedsråd som formand for Det Finansielle Råd.
Finanstilsynet kan i perioden frem til udpegningen af medlemmerne i
Det Finansielle Råd afgøre konkrete sager uden at
forelægge dem for rådet, hvis øjemedet ellers
ville forspildes. Finanstilsynet drøfter dog så vidt
muligt sagen med rådets konstituerede formand forud for
Finanstilsynets afgørelse. Finanstilsynet giver beretning om
sådanne afgørelser på det førstkommende
møde i rådet.«
[Konstituering af formand i en
overgangsperiode]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget nyaffattes lovforslagets ændring af §
209, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed. Formålet med
ændringen er at gøre det tydeligt, at bestyrelsen for
den i stk. 1 nævnte fond eller forening ikke kan udpeges
eller udgøres af personer, som på den ene eller anden
måde er tilknyttet
sparekasseaktieselskabet/andelskasseaktieselskabet eller
fonden/foreningen. Det er derfor præciseret, at de
personkredse, som er omfattet af bestemmelsen, hverken tilsammen
eller hver for sig kan udpege eller udgøre et flertal af
bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller forening.
Herved undgås det, at bestyrelsen for den i stk. 1
nævnte fond eller forening kan udpeges eller udgøres
af et flertal, der eksempelvis består af ansatte i
sparekasseaktieselskabet og ansatte i fonden.
I det oprindelige ændringsforslag var alle
aktionærer i spare- eller andelskasseaktieselskabet endvidere
afskåret fra at udpege eller udgøre et flertal af
bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller forening.
Dette vil imidlertid afskære et stort antal personer, som
alene ejer en mindre aktiepost i et sparekasseaktieselskab eller
andelskasseaktieselskab, fra at udgøre eller udpege et
flertal af bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller
forening. Dette er ikke proportionalt i forhold til formålet
med bestemmelsen, som er at sikre uafhængighed mellem
på den ene side fond/forening og på den anden side det
i forbindelse med fondens/foreningens stiftelse oprettede spare-
eller andelskasseaktieselskab. Derfor foreslås bestemmelsen
nu ændret, således at bestemmelsen alene afskærer
store aktionærer fra at udpege eller udgøre et flertal
af bestyrelsen for den i stk. 1 nævnte fond eller forening. I
denne bestemmelse forstås ved store aktionærer,
aktionærer hvis stemmeret direkte eller indirekte
udgør mindst 5 pct. af aktiekapitalens stemmerettigheder,
eller hvis pålydende værdi direkte eller indirekte
udgør mindst 5 pct. af aktiekapitalen. Aktionærer kan
både være fysiske og juridiske personer.
Samtidig er det præciseret, at de skærpede krav om
reel uafhængighed også gælder for medlemmer af
repræsentantskaber eller lignende repræsentative
organer, eksempelvis bankråd, da disse organer ofte har en
særlig rolle i forhold til det til fonden/foreningen
tilknyttede sparekasseaktieselskab eller andelskasseaktieselskab.
En række sparekasseaktieselskaber har sådanne
repræsentative organer tilknyttet. De benævnes ofte
repræsentantskab eller bankråd, men uanset
benævnelsen vil de være omfattet, da bestemmelsen
også omfatter lignende organer. Disse
repræsentantskabers og bankråds funktion, opgaver, valg
og lign. er ofte fastlagt i sparekasseaktieselskabets
vedtægter. Medlemmerne af disse organer har en række
angivne opgaver, som eksempelvis indebærer, at de er en slags
»ambassadører« for sparekasseaktieselskabet og
dermed skal støtte op om dette pengeinstitut og dets
formål. Medlemmerne af repræsentantskaber,
bankråd el.lign. er tillige ofte aktionærer i
sparekasseaktieselskabet. For medlemmer af
repræsentantskaber, bankråd el.lign. gælder
bestemmelsen uanset en eventuel andel af aktier i
sparekasseaktieselskabet, og det er endvidere blevet tydeliggjort,
at personer, som både er medlemmer af eksempelvis
sparekasseaktieselskabets repræsentantskab, bankråd
el.lign. repræsentativt organ og aktionærer ikke
tilsammen må udpege eller udgøre et flertal af
bestyrelsen for den i stk. 1, nævnte fond eller
forening.
Til nr. 2
Der er alene tale om en konsekvensrettelse som følge
af, at § 84 b, stk. 2, nr. 2, i lov om værdipapirhandel
m.v. ophæves.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk ændring. Det er i
lovforslagets § 2, nr. 14, anført, at ordet
»Fondsrådet« skal rettes til
»Finanstilsynet« seks steder i § 83, stk. 2-4, i
lov om værdipapirhandel m.v. Ordet
»Fondsrådet« er nævnt otte gange i den
nugældende § 83, stk. 2-4, hvorfor det ikke er korrekt
at anføre, at ordet kun skal rettes seks steder.
Med ændringsforslaget præciseres det, hvor ordet
»Fondsrådet« skal rettes til
»Finanstilsynet«.
Det skal i den sammenhæng bemærkes, at det kun er
seks steder i § 83, stk. 2-4, at rettelsen skal ske, da
lovforslagets § 2, nr. 16 og 17, ændrer i formuleringen
af de nugældende § 83, stk. 2-4, hvorved ordet
»Fondsrådet« i den forbindelse udgår de
sidste to steder.
Til nr. 4
Ændringen af forslaget til ændring af § 83,
stk. 2, 3. pkt., er en konsekvens af, at der med dette
ændringsforslags § 2, nr. 1, indsættes et nyt
nummer.
Til nr. 5
Der er alene tale om en konsekvensrettelse som følge
af, at § 84 b, stk. 2, nr. 2, i lov om værdipapirhandel
m.v. ophæves.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 2, nr. 24, ophæves § 84 a,
stk. 6, nr. 1. Bestemmelsens nr. 2-22 bliver herefter nr.
1-21.
I § 84 a, stk. 10, henvises til stk. 6, nr. 8, som med
lovforslagets § 2, nr. 24, bliver til stk. 6, nr. 7.
I § 84 a, stk. 11 og 12, henvises til stk. 6, nr. 19, som
med lovforslagets § 2, nr. 24, bliver til stk. 6, nr.
18.
Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i
lovforslaget. Med ændringsforslaget foreslås fejlen
korrigeret.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 2, nr. 34, ophæves det
nugældende § 84 c, stk. 1, i lov om
værdipapirhandel m.v., idet der indsættes et nyt stk. 1
og 2.
Det nugældende § 84 c, stk. 1, i lov om
værdipapirhandel m.v. indeholder hjemmel til at
offentliggøre visse afgørelser. Efter den
nugældende § 84 c, stk. 2, følger bl.a., at der i
visse tilfælde ikke skal ske offentliggørelse efter
det nugældende § 84 c, stk. 1. Der er i alt tre stykker
i den nugældende § 84 c.
Som konsekvens af lovforslagets § 2, nr. 34, bliver de
nugældende stk. 2 og 3 i § 84 c til stk. 3 og 4.
De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med
lovforslagets § 2, nr. 34, indeholder begge hjemmel til at
offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v., herunder
afgørelser.
Den nugældende begrænsning i adgangen til
offentliggørelse, der i dag følger af § 84 c,
stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne bringes i
anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som
med forslaget er indeholdt i såvel stk. 1 som stk. 2.
Derfor følger det af lovforslagets § 2, nr. 35, at
det nugældende § 84 c, stk. 2, som med forslaget bliver
til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den
adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 2,
nr. 34, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.
Af denne årsag følger det af lovforslagets §
2, nr. 35, at henvisningen til »stk. 1« i § 84 c,
stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og
2«.
Da der står »stk. 1« to steder i den
nugældende udformning af § 84 c, stk. 2, i lov om
værdipapirhandel m.v., er det tydeliggjort, hvilket
»stk. 1« der henvises til.
Til nr. 8
Med ændringen foreslås, at § 84 d, stk. 2,
nr. 9, ophæves. Der er alene tale om en konsekvensrettelse
som følge af, at § 39 b ophæves, jf.
lovforslagets § 2, nr. 7.
Til nr. 9-11
Der er tale om konsekvensrettelser i det fremsatte lovforslag
som følge af ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 12
Med lovforslagets § 2, nr. 24, ophæves § 84 a,
stk. 6, nr. 1. Bestemmelsens nr. 2-22 bliver herefter nr.
1-21.
I § 87, stk. 6, henvises til § 84 a, stk. 6, nr. 15
og 19, som med lovforslagets § 2, nr. 24, bliver til stk. 6,
nr. 14 og 18.
Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i
lovforslaget. Med ændringsforslaget foreslås fejlen
korrigeret.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 3, nr. 4, ophæves det
nugældende § 93, stk. 1, i lov om betalingstjenester og
elektroniske penge, idet der indsættes et nyt stk. 1 og
2.
Det nugældende § 93, stk. 1, i lov om
betalingstjenester og elektroniske penge indeholder hjemmel til at
offentliggøre visse afgørelser. Efter det
nugældende § 93, stk. 2, følger bl.a., at der i
visse tilfælde ikke skal ske offentliggørelse efter
det nugældende § 93, stk. 1. Der er i alt tre stykker i
den nugældende § 93.
Som konsekvens af lovforslagets § 3, nr. 4, bliver de
nugældende stk. 2 og 3 i § 93 til stk. 3 og 4.
De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med
lovforslagets § 2, nr. 34, indeholder begge hjemmel til at
offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v., herunder
afgørelser.
Den nugældende begrænsning i adgangen til
offentliggørelse, der i dag følger af § 93, stk.
2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse
i forhold til den offentliggørelsesadgang, som med forslaget
er indeholdt i såvel stk. 1 som stk. 2.
Derfor følger det af lovforslagets § 3, nr. 5, at
det nugældende § 93, stk. 2, som med forslaget bliver
til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den
adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 3,
nr. 4, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.
Af denne årsag følger det af lovforslagets §
3, nr. 5, at henvisningen til »stk. 1« i § 93,
stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og
2«.
Da der står »stk. 1« to steder i den
nugældende udformning af § 93, stk. 2, er det
tydeliggjort, hvilket »stk. 1«, der henvises til.
Til nr. 14
Med lovforslagets § 5, nr. 4, ophæves § 210,
stk. 6, nr. 1. Bestemmelsens nr. 2-19 bliver herefter nr.
1-18.
I § 199, stk. 6, henvises til § 210, stk. 6, nr. 14
og 18, som med lovforslagets § 5, nr. 4, bliver til stk. 6,
nr. 13 og 17.
Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i
lovforslaget. Ændringsforslaget retter op på
dette.
Til nr. 15
Med lovforslagets § 5, nr. 4, ophæves § 210,
stk. 6, nr. 1. Bestemmelsens nr. 2-19 bliver herefter nr.
1-18.
I § 210, stk. 8, henvises til § 210, stk. 6, nr. 17,
som med lovforslagets § 5, nr. 4, bliver til stk. 6, nr.
16.
I § 210, stk. 10, henvises til § 210, stk. 6, nr. 8,
som med lovforslagets § 5, nr. 4, bliver til stk. 6, nr.
7.
I § 210, stk. 11 og 12, henvises til § 210, stk. 6,
nr. 18, som med lovforslagets § 5, nr. 4, bliver til stk. 6,
nr. 17.
Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i
lovforslaget. Med ændringsforslaget foreslås fejlen
korrigeret.
Til nr. 16
Lovforslagets § 7, nr. 4, er behæftet med en fejl,
da ordene »Fondsrådets kontrol« ikke indgår
§ 159 a, stk. 2 og stk. 6, 3. pkt.
Med ændringsforslaget foreslås fejlen
korrigeret.
Til nr. 17
Der er tale om en teknisk ændring. Det er i
lovforslagets § 7, nr. 8, anført, at ordet
»Fondsrådet« skal rettes til
»kontrolmyndigheden, jf. stk. 1« tre steder i §
159 a, stk. 6. Ordet »Fondsrådet« er dog
nævnt fire gange i den nugældende § 159 a, stk. 6,
hvorfor det ikke er korrekt at anføre, at ordet kun skal
rettes tre steder.
Med ændringsforslaget foreslås fejlen
korrigeret.
Til nr. 18
Med lovforslagets § 8, nr. 3, ophæves det
nugældende § 27 g, stk. 1, i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, idet der indsættes et nyt stk. 1 og
2.
Det nugældende § 27 g, stk. 1, i lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension indeholder hjemmel til at
offentliggøre visse afgørelser. Efter den
nugældende § 27 g, stk. 2, følger bl.a., at der i
visse tilfælde ikke skal ske offentliggørelse efter
det nugældende § 27 g, stk. 1. Der er i alt fire stykker
i den nugældende § 27 g.
Som konsekvens af lovforslagets § 8, nr. 3, bliver de
nugældende stk. 2-4 i § 27 g til stk. 3-5.
De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med
lovforslagets § 8, nr. 3, indeholder begge hjemmel til at
offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v., herunder
afgørelser.
Den nugældende begrænsning i adgangen til
offentliggørelse, der i dag følger af § 27 g,
stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne bringes i
anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som
med forslaget er indeholdt i såvel stk. 1 som stk. 2.
Derfor følger det af lovforslagets § 8, nr. 4, at
det nugældende § 27 g. stk. 2, som med forslaget bliver
til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den
adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets § 8,
nr. 3, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.
Af denne årsag følger det af lovforslagets §
8, nr. 4, at henvisningen til »stk. 1« i § 27 g,
stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og
2«.
Der står »stk. 1« tre steder i den
nugældende udformning af § 27 g, stk. 2, og det
tydeliggøres derfor, hvilket »stk. 1«, der
henvises til.
Til nr. 19
Der er i forslaget til § 27 a, stk. 1, 2. pkt., indsat en
henvisning til § 33 d, stk. 1. Denne henvisning skulle
rettelig have været til § 33 e. Med
ændringsforslaget foreslås fejlen korrigeret.
Til nr. 20
Med lovforslagets § 11, nr. 3, ophæves § 66 a,
stk. 6, nr. 1. Bestemmelsens nr. 2-20 bliver herefter nr.
1-19.
I § 66 a, stk. 8, henvises til § 66 a, stk. 6, nr.
18, som med lovforslagets § 11, nr. 3, bliver til stk. 6, nr.
17.
I § 66 a, stk. 10, henvises til § 66 a, stk. 6, nr.
8, som med lovforslagets § 11, nr. 3, bliver til stk. 6, nr.
7.
I § 66 a, stk. 11 og 12, henvises til § 66 a, stk.
6, nr. 19, som med lovforslagets § 11, nr. 3, bliver til stk.
6, nr. 18.
Ved en fejl er der ikke taget højde for dette i
lovforslaget. Med ændringsforslaget foreslås fejlen
korrigeret.
Til nr. 21
Med lovforslagets § 11, nr. 5, ophæves den
nugældende § 66 c, stk. 1, i lov om tilsyn med
firmapensionskasser, idet der indsættes et nyt stk. 1 og
2.
Det nugældende § 66 c, stk. 1, i lov om tilsyn med
firmapensionskasser indeholder hjemmel til at offentliggøre
visse afgørelser. Efter den nugældende § 66 c,
stk. 2, følger blandt andet, at der i visse tilfælde
ikke skal ske offentliggørelse efter det nugældende
§ 66 c, stk. 1. Der er i alt tre stykker i den
nugældende § 66 c.
Som konsekvens af lovforslagets § 11, nr. 5, bliver de
nugældende stk. 2 og 3 i § 66 c til stk. 3 og 4.
De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med
lovforslagets § 11, nr. 5, indeholder begge hjemmel til at
offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v., herunder
afgørelser.
Den nugældende begrænsning i adgangen til
offentliggørelse, der i dag følger af § 66 c,
stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne bringes i
anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som
med forslaget er indeholdt i såvel stk. 1 som stk. 2.
Derfor følger det af lovforslagets § 11, nr. 6, at
det nugældende § 66 c, stk. 2, som med forslaget bliver
til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den
adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets §
11, nr. 5, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.
Af denne årsag følger det af lovforslagets §
11, nr. 6, at henvisningen til »stk. 1« i § 66 c,
stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og
2«.
Der står »stk. 1« to steder i den
nugældende udformning af § 66 c, stk. 2, der bliver stk.
3. Med ændringsforslaget tydeliggøres, hvilket
»stk. 1« der henvises til.
Til nr. 22
Med lovforslagets § 12, nr. 2, ophæves det
nugældende § 49 a, stk. 1, i lov om
forsikringsformidling, idet der indsættes nye stk. 1 og
2.
Det nugældende § 49 a, stk. 1, i lov om
forsikringsformidling indeholder hjemmel til at
offentliggøre visse afgørelser. Efter den
nugældende § 49 a, stk. 2, følger bl.a., at der i
visse tilfælde ikke skal ske offentliggørelse efter
det nugældende § 49 a, stk. 1. Der er i alt tre stykker
i den nugældende § 49 a.
Som konsekvens af lovforslagets § 12, nr. 2, bliver de
nugældende stk. 2 og 3 i § 49 a til stk. 3 og 4.
De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med
lovforslagets § 12, nr. 2, indeholder begge hjemmel til at
offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v., herunder
afgørelser.
Den nugældende begrænsning i adgangen til
offentliggørelse, der i dag følger af § 49 a,
stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne bringes i
anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som
med forslaget er indeholdt i såvel stk. 1 som stk. 2.
Derfor følger det af lovforslagets § 12, nr. 3, at
det nugældende § 49 a, stk. 2, som med forslaget bliver
til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den
adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets §
12, nr. 2, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.
Af denne årsag følger det af lovforslagets §
12, nr. 3, at henvisningen til »stk. 1« i § 49 a,
stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og
2«.
Der står »stk. 1« to steder i den
nugældende udformning af § 49 a, stk. 2, og det
bør derfor tydeliggøres, hvilket »stk. 1«
der henvises til.
Til nr. 23
Med lovforslagets § 14, nr. 4, ophæves det
nugældende § 76 b, stk. 1, i lov om arbejdsskadesikring,
idet der indsættes nye stk. 1 og 2.
Det nugældende § 76 b, stk. 1, i lov om
arbejdsskadesikring indeholder hjemmel til at offentliggøre
visse afgørelser. Efter den nugældende § 76 b,
stk. 2, følger bl.a., at der i visse tilfælde ikke
skal ske offentliggørelse efter det nugældende §
76 b, stk. 1. Der er i alt fire stykker i den nugældende
§ 76 b.
Som konsekvens af lovforslagets § 14, nr. 4, bliver de
nugældende stk. 2-4 i § 76 b til stk. 3-5.
De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med
lovforslagets § 14, nr. 4, indeholder begge hjemmel til at
offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v., herunder
afgørelser.
Den nugældende begrænsning i adgangen til
offentliggørelse, der i dag følger af § 76 b,
stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne bringes i
anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som
med forslaget er indeholdt i såvel stk. 1 som stk. 2.
Derfor følger det af lovforslagets § 14, nr. 5, at
det nugældende § 76 b, stk. 2, som med forslaget bliver
til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den
adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets §
14, nr. 4, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.
Af denne årsag følger det af lovforslagets §
14, nr. 5, at henvisningen til »stk. 1« i § 76 b,
stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og
2«.
Der står »stk. 1« to steder i den
nugældende udformning af § 76 b, stk. 2 og, det
tydeliggøres derfor, hvilket »stk. 1« der
henvises til.
Til nr. 24
Med lovforslagets § 15, nr. 2, ophæves det
nugældende § 10 g, stk. 1, i lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, idet der indsættes nye
stk. 1 og 2.
Det nugældende § 10 g, stk. 1, i lov om
arbejdsskadesikring indeholder hjemmel til at offentliggøre
visse afgørelser. Efter den nugældende § 10 g,
stk. 2, følger bl.a., at der i visse tilfælde ikke
skal ske offentliggørelse efter det nugældende §
10 g, stk. 1. Der er i alt fire stykker i den nugældende
§ 10 g.
Som konsekvens af lovforslagets § 15, nr. 2 bliver de
nugældende stk. 2-4 i § 10 g til stk. 3-5.
De nye stk. 1 og 2, der foreslås indsat med
lovforslagets § 15, nr. 2, indeholder begge hjemmel til at
offentliggøre visse tilsynsreaktioner m.v., herunder
afgørelser.
Den nugældende begrænsning i adgangen til
offentliggørelse, der i dag følger af § 10 g,
stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, skal kunne bringes i
anvendelse i forhold til den offentliggørelsesadgang, som
med forslaget er indeholdt i såvel stk. 1 som stk. 2.
Derfor følger det af lovforslagets § 15, nr. 3, at
det nugældende § 10 g, stk. 2, som med forslaget bliver
til stk. 3, skal kunne bringes i anvendelse i forhold til den
adgang til offentliggørelse, som med lovforslagets §
15, nr. 3, følger af såvel stk. 1 som stk. 2.
Af denne årsag følger det af lovforslagets §
15, nr. 3, at henvisningen til »stk. 1« i § 10 g,
stk. 2, der bliver stk. 3, skal ændres til »stk. 1 og
2«.
Der står »stk. 1« to steder i den
nugældende udformning af § 10 g, stk. 2, og det
tydeliggøres derfor, hvilket »stk. 1« der
henvises til.
Til nr. 25
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 4 i
lovforslagets overgangsbestemmelse.
Med forslaget bestemmes, at den afgående formand for Det
Finansielle Virksomhedsråd konstitueres som formand for Det
Finansielle Råd fra lovforslagets ikrafttrædelse den 1.
januar 2013. Konstitueringen skal gælde, indtil erhvervs- og
vækstministeren formelt, i henhold til lovforslagets §
1, nr. 34, har udpeget medlemmer og formandsskab for Det
Finansielle Råd.
Bestemmelsen medfører, at Finanstilsynet i perioden
frem til ministerens udpegning af medlemmerne og formandskabet i
Det Finansielle Råd kan træffe afgørelser i
sager, hvor øjemedet ellers ville forspildes, som
henhører under rådets kompetence. Finanstilsynet
drøfter dog så vidt muligt disse sager med
rådets konstituerede formand forud for Finanstilsynet
afgørelse. Finanstilsynet giver beretning om sådanne
afgørelser på det førstkommende møde i
rådet.
Hvis der i perioden, hvor der alene er en konstitueret
formand, måtte opstå andre sager, som ikke er omfattet
af ovennævnte hasteprocedure, og som efter forslaget til
§ 345 vil skulle forelægges for Det Finansielle
Råd, skal disse forelægges rådet på det
førstkommende ordinære møde.
Benny Engelbrecht (S) Julie
Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted
(S) fmd. Trine Bramsen (S) Simon
Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla
Hersom (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim
Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther
Christiansen (V) nfmd. Preben
Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig
(V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans
Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind
Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Mette Bock (LA) Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 87
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren |
2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
3 | Henvendelse af 3/12-12 fra
Realkreditforeningen |
4 | Fejloprettelse |
5 | Henvendelse af 5/12-12 fra Forsikring
& Pension |
6 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren |
7 | Udtalelse til betænkningen, fra
erhvervs- og vækstministeren |
8 | Udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 87
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om det er rigtigt, at der i henhold
til lovforslaget kan ske offentliggørelse af
politianmeldelser, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om, hvad der menes med, at et flertal
af fondens bestyrelse ikke må »udgøres af
generalforsamlingen« i det underliggende
sparekasseaktieselskab, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/12-12 fra Realkreditforeningen, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/12-12 fra Realkreditforeningen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
5/12-12 fra Forsikring & Pension, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Udtalelse fra erhvervs- og vækstministeren
Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget
oplyst følgende:
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel
virksomhed m.v. (L 87) blev fremsat den 21. november 2012. De
specielle bemærkninger i lovforslaget indeholder
desværre en række faktuelle fejl. For at undgå
tvivl om forståelsen af de relevante bestemmelser, foretages
derfor følgende ændringer af de specielle
bemærkninger:
§ 1, nr. 5 (side 42): Dette
afsnit udgår, idet T/N-referencerenten også
underlægges Finanstilsynets tilsyn: »Det bemærkes
dog, at T/N-referencerenten, som er en omsætningsvægtet
gennemsnitsrente beregnet af Danmarks Nationalbank, ikke med
lovforslaget bliver underlagt Finanstilsynets tilsyn, jf. forslaget
til § 343 s, stk. 5.«
§ 1, nr. 9 (side 44):
Ændres »Anden ansvarlig kapital med tilstrækkelig
tabsabsorberende evne, herunder kapital som automatisk konverteres
til egenkapital ved brud på solvensbehovet, vil også
kunne komme i betragtning.« til: »Anden ansvarlig
kapital, som enten automatisk konverteres til egenkapital eller
nedskrives (permanent eller midlertidigt) ved brud på
solvensbehovet eller ved brud på et passende niveau af
egentlig kernekapital, vil også kunne komme i
betragtning.«
Der er alene tale om en uddybning af eksemplificeringen af, i
hvilke tilfælde Finanstilsynet vil kunne fravige
udgangspunktet om, at Finanstilsynet vil stille krav om, at
tillægget (»bufferen«) skal opfyldes ved egentlig
kernekapital.
§ 1, nr. 34 (side 57): Efter
»Det foreslås med stk. 12 at videreføre den
nuværende retstilstand fra Det Finansielle
Virksomhedsråd og Fondsrådet, hvorefter rådene
kan delegere deres kompetence til Finanstilsynet.«
indsættes: »Delegationer, der allerede er foretaget fra
Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet til
Finanstilsynet, opretholdes med oprettelsen af Det Finansielle
Råd. Det Finansielle Råd vil dog efterfølgende
kunne træffe beslutning om, at en eller flere delegationer
skal ændres eller helt trækkes tilbage.«
Der er alene tale om en præcisering.
§ 1, nr. 44 (side 62), § 2, nr.
36 (side 72), § 3, nr. 6 (side 79), § 5, nr. 8 (side 88),
§ 8, nr. 5 (side 94), § 11, nr. 7 (side 99), § 12,
nr. 4 (side 102), § 13, nr. 4 (side 104), § 14, nr. 6
(side 107), § 15, nr. 4 (side 110): Ændres
»dom, bødevedtagelse, tiltalefrafald eller
påtaleopgivelse« til: »dom eller
bødevedtagelse« og »dommen,
bødevedtagelsen, tiltalefrafaldet eller
påtaleopgivelsen« til: »dommen eller
bødevedtagelsen«.
Der er alene tale om manglende konsekvensrettelser.
§ 5, nr. 6 (side 88) og § 15,
nr. 2 (side 110): Ændres »dommen eller
bødevedtagelsen, tiltalefrafaldet eller
påtaleopgivelsen« til: »dommen eller
bødevedtagelsen«.
Der er alene tale om manglende konsekvensrettelser.
Endelig er § 343 s, stk. 6, i
lov om finansiel virksomhed, som denne fremgår af § 1,
nr. 30, ved en fejl ikke medtaget i parallelteksterne på side
123. Dette foreslås indsat.