Ændringsforslag stillet den 13.
december 2012 uden for betænkningen
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren:
26) I
den under nr. 34 foreslåede
affattelse af § 345, stk. 1, nr.
10, ændres »Danske Forsikring- og
Pensionsmæglere« til: »FMF -
Forsikringsmæglerforeningen«.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren:
27) I
den under nr. 34 foreslåede
affattelse af § 345, stk. 2, nr.
4, indsættes efter
»informationsvirksomhed«: »og rådgiver
Finanstilsynet i forbindelse med dets udstedelse af
regler«.
[Præcisering]
Af erhvervs- og
vækstministeren:
28) Nr.
43 affattes således:
»43. I §
354 a, stk. 2, 1. pkt., der bliver stk. 3, 1. pkt.,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 eller
2«.«
[Korrektion]
Til § 9
Af erhvervs- og
vækstministeren:
29) Nr.
1 affattes således:
»1. Efter § 14 indsættes
før overskriften før § 16:
»Optagelse af
lånemidler
§ 15.
Realkreditinstitutter kan optage lån til brug for at opfylde
forpligtelsen til at stille supplerende sikkerhed, jf. § 33 d,
stk. 1, eller øge overdækningen i en serie eller
grupper af serier med seriereservefond.
Stk. 2. Det skal
fremgå af låneaftalen, hvilken serie eller gruppe af
serier med seriereservefond lånemidler optaget efter stk.1
kan henføres til.
Stk. 3. Lånemidler
optaget efter stk. 1 skal placeres i de aktivtyper, der er
nævnt i § 152 c, stk. 1, nr. 1 og 3-7, i lov om
finansiel virksomhed. Aktiverne skal fra det tidspunkt, hvor
lånet optages, placeres på en særskilt konto, i
et særskilt depot eller på anden måde
mærkes som hidrørende fra det pågældende
lån. Når aktiverne anvendes som supplerende sikkerhed
eller overdækning, skal de indgå i den
pågældende serie eller gruppe af serier med
seriereservefond.«
[Korrektion]
Til § 17
Af erhvervs- og
vækstministeren:
30) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4. Erhvervs-
og vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 49, § 2, nr. 01, 2, 3, 02,
31, 32, 42 og 45-47. Erhvervs- og vækstministeren kan
herunder fastsætte, at bestemmelserne træder i kraft
på forskellige tidspunkter.«
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 26
Med den foreslåede ændring af § 345, stk. 1,
nr. 10, ændres Danske Forsikrings- og Pensionsmæglere
til FMF - Forsikringsmæglerforeningen, da organisationen har
ændret navn.
Til nr. 27
Med den foreslåede tilføjelse til § 345,
stk. 2, nr. 4, præciseres, at Det Finansielle Råd, som
det fremgår af de almindelige bemærkninger til
ændringen i lovforslaget, skal varetage samme type sager, som
rådene gør efter de gældende regler.
Således indsættes det, at rådet også
rådgiver Finanstilsynet i forbindelse med regeludstedelse,
som det følger af den gældende § 345, stk. 2, nr.
3, i lov om finansiel virksomhed vedrørende Det Finansielle
Virksomhedråd og af § 84, stk. 2, nr. 2,
vedrørende Fondsrådet.
Til nr. 28
Der er med forslaget til nyaffattelse af ændringen af
§ 354 a, stk. 2, 1. pkt., som denne fremgår af
lovforslagets § 1, nr. 43, alene tale om en præcisering
af, at det er stk. 1 i 1. pkt., der skal ændres til stk. 1
eller 2.
Til nr. 29
Forslaget til § 15 indebærer, at lånemidler
optaget som seniorgæld med en vis fortrinsstilling i konkurs
ofte benævnt som junior covered bonds også kan optages
til brug for traditionelle realkreditobligationer. Hidtil har
optagelsen af denne type lånemidler været forbeholdt
til brug for særligt dækkede obligationer og
særligt dækkede realkreditobligationer, som i det
omarbejdede kreditinstitutdirektiv 2006/48/EF er pålagt
løbende overholdelse af lånegrænser og dermed
krav om supplerende sikkerhedsstillelse.
Forslaget til § 15, stk. 1, fastsætter, at et
realkreditinstitut som hidtil kan optage lån til at opfylde
kravet om, at instituttet skal stille supplerende sikkerhed, hvis
de aktiver, der ligger til grund for udstedelsen af en
særligt dækket realkreditobligation eller en
særligt dækket obligation, ikke længere svarer
til værdien af de udstedte obligationer. Forslaget
medfører imidlertid også, at lånemidlernes
anvendelsesgrundlag generelt udvides, så lånemidlerne
fremover ikke alene kan anvendes til at stille supplerende
sikkerhed i en serie med seriereservefond (kapitalcenter), men
også kan anvendes til generelt at øge
overdækningen i et kapitalcenter. Realkreditinstitutter
får herved også mulighed for at optage sådanne
lånemidler til brug for understøttelse af udstedelse
af de traditionelle realkreditobligationer.
Baggrunden for ændringen er et ønske om at give
realkreditinstitutterne mulighed for at forstærke
kapitaloverdækningen i de enkelte kapitalcentre, som
eksempelvis kan have positiv effekt i forhold til rating.
I § 15, stk. 2, fastsættes, at det skal
fremgå af låneaftalen, hvilken serie med
seriereservefond lånemidler optaget efter stk. 1 skal
henføres til. Kravet er begrundet i, at det skal være
muligt for kreditor at spore de enkelte låneoptagelser
tilbage til det enkelte kapitalcenter.
I § 15, stk. 3, fastsættes, at de lånemidler,
som instituttet har optaget i medfør af § 15, stk. 1,
skal placeres i tilsvarende aktivtyper, som enten kan anvendes til
sikkerhedsmæssig afdækning af de særligt
dækkede obligationer eller særligt dækkede
realkreditobligationer eller medgå til kapitalmæssig
overdækning i et kapitalcenter.
Derudover skal aktiverne fra det tidspunkt, hvor lånet
optages, placeres på en særskilt konto, i et
særskilt depot eller på anden måde mærkes
som hidrørende fra det pågældende lån.
Hvis instituttet endnu ikke har erhvervet aktiver for de
lånte midler, skal disse midler placeres på en
særskilt konto. Har instituttet derimod erhvervet
statsobligationer for lånemidlerne, skal disse aktiver
placeres i et depot. Har instituttet erhvervet et aktiv, som ikke
kan placeres i et særskilt depot, skal dette aktiv
mærkes på anden måde, således at det
fremgår, at disse aktiver er erhvervet for de
pågældende lånemidler.
Når aktiverne anvendes som supplerende sikkerhed eller
overdækning, skal de indgå i den pågældende
serie med seriereservefond. Når midlerne placeres, skal de
øvrige regler, der gælder for seriens indretning,
naturligvis også iagttages.
Hvis værdien af de aktiver, der ligger til sikkerhed for
obligationsudstedelserne i de enkelte serier, efterfølgende
stiger, således at værdien af aktiverne overstiger
værdien af de udstedte obligationer - også ud over,
hvad der kan indeholdes i en overdækning - kan de aktiver,
der er erhvervet for seniorgæld, realiseres og enten
føres tilbage til den særskilte konto, placeres i et
depot, mærkes på anden måde eller udbetales til
långiver. Det er en forudsætning, at de indgåede
aftaler om seniorgæld ikke tilsidesættes herved.
Den konkursretlige behandling af seniorgæld
fremgår af § 27, stk. 1, 3. pkt. Den konkursretlige
behandling af seniorgæld, der ikke er anvendt som supplerende
sikkerhed eller overdækning, fremgår af § 27
b.
Til nr. 30
Der er med forslaget tale om en konsekvensrettelse af
ikrafttrædelsesbestemmelsen, som skyldes, at der med et for
udvalget tidligere forelagt ændringsforslag, som er optaget i
betænkningen efter 1. behandlingen, er tilføjet nr.
01-06 til lovforslagets § 2.