Ændringsforslag stillet den 13.
december 2012 uden for betænkningen
Til § 1
Af klima-, energi- og
bygningsministeren:
6) I
det under nr. 7 foreslåede § 47, stk. 4, udgår i nr. 2 »med en installeret effekt
på 400 kW eller derunder«.
[Fjernelse af krav om installeret
effekt på 400 kW eller derunder for fælles
solcelleanlæg]
Til § 4
Af klima-, energi- og
bygningsministeren:
7) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 8 P, stk. 1,
affattes 4. pkt. således:
»For ejere af vedvarende energi-anlæg, hvor der
senest den 19. november 2012 er indgået bindende aftale om
køb af et vedvarende energi-anlæg, og hvor
anlægget er nettilsluttet i indkomståret 2013 eller i
indkomståret 2014, er valget ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst for indkomståret 2013 henholdsvis
indkomståret 2014 dog afgørende.«
[Udskydelse af fristen for
nettilslutning til den 31. december 2013]
Til § 6
Af klima-, energi- og
bygningsministeren:
8) I
stk. 6 og stk. 7,
nr. 3, ændres »den 20. maj 2013« til:
»den 31. december 2013«.
[Udskydelse af fristen for
nettilslutning til den 31. december 2013]
Bemærkninger
Til nr. 6
Det fremsatte lovforslag indeholder i § 47, stk. 4, nr.
2, en bestemmelse om, at der kan ydes et særlig
forhøjet pristillæg til elektricitet fremstillet
på fælles solcelleanlæg med en installeret effekt
på 400 kW eller derunder.
Grænsen på 400 kW foreslås fjernet, da denne
ikke vurderes hensigtsmæssig for fælles
solcelleanlæg. Det forhøjede pristillæg vil
herefter kunne ydes til fælles solcelleanlæg, uanset om
disse måtte være over 400 kW.
Ved fælles solcelleanlæg forstås eksempelvis
et anlæg, som er ejet af en gruppe private borgere i
forening, og som er dimensioneret efter disse ejeres private
elforbrug, men hvor ejerne ikke aftager elektriciteten fra
solcelleanlægget, som i stedet leveres til det kollektive
elforsyningsnet. Hvis der er mange ejere, vil anlægget kunne
komme over 400 kW. Det er klima-, energi- og bygningsministeren,
som fastsætter eller træffer afgørelse om,
hvilke anlægskategorier der kan få forhøjet
pristillæg som fælles solcelleanlæg, jf.
lovforslagets ændring af § 50, stk. 2. Ministeren vil
således eksempelvis ud over regler om, hvor langt væk
et sådant anlæg må være placeret i forhold
til ejernes forbrugssteder, også kunne fastsætte regler
om størrelsen af anlægget i forhold til hver enkelt
ejers elforbrug. Sidstnævnte vil f.eks. kunne
fastsættes skematisk til 4 kW, hvilket svarer til en
almindelig husholdnings elforbrug. Er der tale om et fælles
solcelleanlæg ejet af tre forbrugere, vil anlægget
efter en sådan beregning maksimalt kunne have en effekt
på 12 kW for at blive omfattet af bestemmelsen.
Ændringen muliggør, at f.eks. lejere i
almennyttige boligforeninger får mulighed for at gå
sammen om et ejerskab til et større solcelleanlæg,
ligesom beboere i f.eks. landsbyer kan gå sammen om et
sådant ejerskab.
Et andet eksempel på fælles solcelleanlæg er
anlæg ejet af en almennyttig boligforening eller en
andelsboligforening, der kun kan nettoafregne for lejer- eller
andelsboligforeningens fælles forbrug. Her er anlægget
»fælles« i den forstand, at disse lejere har
glæde af, at fællesforbruget i foreningen til lys
på fælles arealer, vaskeri og fælleshus osv. kan
nettoafregne den elektricitet, som solcelleanlægget
producerer. Samtidig kan den overskydende elektricitet fra
solcelleanlægget, som ikke bruges til fællesforbruget,
afregnes til det forhøjede pristillæg, når det
leveres endeligt til det kollektive elforsyningsnet. Sådanne
anlæg kan også være over 400 kW.
Som det fremgår af eksemplerne, er bestemmelsen
møntet på solcelleanlæg, som har tilknytning til
private husholdninger. Derimod kan kommercielle anlæg, som
ikke har denne tilknytning, ikke modtage den forhøjede
støtte.
I øvrigt henvises til, at det er ministeren, som kan
træffe afgørelse om eller fastsætte
nærmere regler om de krav, der skal være opfyldt, for
at et solcelleanlæg kan betragtes som fælles, herunder
afgrænsningen af, hvem der direkte eller indirekte kan eje
solcelleanlægget og størrelsen af
solcelleanlæggets installerede effekt i forhold til
elforbrug.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en følge af den
foreslåede udskydelse af fristen for nettilslutning til den
31. december 2013.
For at sikre, at ejere af vedvarende energi-anlæg, der
har bagudforskudt indkomstår, kan få fordel af
udskydelsen, foreslås, at disse ejere, hvis det vedvarende
energi-anlæg først tilsluttes det offentlige
forsyningsnet i ejerens indkomstår 2014, kan foretage
bindende valg af opgørelsesmetode ved indgivelse af
selvangivelse for indkomståret 2014.
Til nr. 8
Det fremsatte lovforslags § 6, stk. 6 og stk. 7, nr. 3,
indeholder bestemmelser om, at anlæggene skal være
nettilsluttet senest den 20. maj 2013. Det har vist sig, at
kommunernes sagsbehandling i forhold til bl.a. planlovgivningen kan
tage længere tid end forudsat, hvorfor der er behov for at
ændre fristen for anlæggets endelige
nettilslutningstidspunkt. Det foreslås derfor i stedet, at
anlægget skal være nettilsluttet senest den 31.
december 2013. I øvrigt henvises til bemærkningerne
til lovforslagets § 6, stk. 6 og 7.