Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2012
1. Ændringsforslag
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
har stillet 1 ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og var til 1.
behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med
fremsættelsen, og Skatteministeriet orienterede den 16.
november 2012 udvalget herom. Den 21., 22. og 23. november 2012
sendte Skatteministeriet de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Dansk Erhverv og Landbrug & Fødevarer,
Feriehusudlejernes Brancheforening og
Foreningen Rejsearbejdere.dk.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, RV, EL
og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret. Flertallet vil stemme imod det af et
mindretal stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at Socialdemokratiet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti arbejder
målrettet på, at Danmark kommer hurtigt ud af krisen,
får gang i et selvbærende økonomisk opsving og
skabt mange nye private arbejdspladser. Derfor har partierne sammen
med Enhedslisten i forbindelse med finansloven for 2013 udarbejdet
afgifts- og konkurrencepakken, som gennemføres med dette
lovforslag.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
har i længere tid gerne villet afskaffe fedtafgiften, som den
tidligere regering indførte med virkning fra den 1. oktober
2011. Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk
Folkeparti er en mindretalsregering, og det glæder derfor
partierne, at det nu er lykkedes både at finde det politiske
flertal sammen med Enhedslisten og finde en alternativ
finansiering, som sikrer, at afskaffelsen ikke slår hul i
velfærden.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
undrer sig over, at Venstre og Det Konservative Folkeparti ikke vil
tage medansvar og stemme for at fjerne den afgift, de selv
indførte, mens de var i regering.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
undrer sig over, at Venstre og Det Konservative Folkeparti ikke
på ansvarlig vis vil hjælpe med at finde en alternativ
finansiering af vores velfærdssamfund, nu fedtafgiften
afskaffes.
Fedtafgiften er administrativt tung - og dermed dyr - for
virksomhederne at administrere. Ifølge Team Effektiv
Regulering (TER) under Erhvervsstyrelsen har fedtafgiften
årligt kostet omkring 42 mio. kr. på samfundsniveau.
Erhvervslivet har selv anslået et langt større
beløb, hvilket dog hverken kan be- eller afkræftes.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti er
særdeles glade for, at det nu er lykkedes at
imødekomme fødevareerhvervene og mange forbrugeres
store ønske om at afskaffe fedtafgiften.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
glæder sig over, at forbrugerne kan se frem til lavere priser
på fedtholdige varer, da flere af de store butikskæder
allerede har sagt, at de vil sætte priserne ned, så
snart afgiften er væk. Butikker, der ikke sætter
priserne ned, risikerer at miste markedsandele.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
glæder sig over, at afskaffelsen af fedtafgiften betyder, at
færre danskere vil køre over grænsen og handle.
Det anslås, at fedtafgiften i sig selv har øget
grænsehandelen med omkring 100 mio. kr. årligt. Det
forventes, at afskaffelsen af fedtafgiften øger
beskæftigelsen i detailhandelen.
Et mindretal i udvalget (V, LA og
KF) vil stemme for det af et mindretal stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget. Mindretallet
indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til forkastelse. Hvis ændringsforslaget om
deling af lovforslaget forkastes, indstiller mindretallet
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling.
Venstre og Det Konservative Folkeparti har bedt om at få
delt dette lovforslag.
Venstre har med finanslovsforslaget »Færre
afgifter - Flere arbejdspladser« anvist finansiering til en
afskaffelse af fedtafgiften og til fastholdelse af ligningslovens
§ 33 A - de lempeligere skattevilkår for udstationerede
danskere. Det Konservative Folkeparti har ligeledes prioriteret en
afskaffelse af fedtafgiften og fastholdelse af ligningslovens
§ 33 A i sine prioriteringer i
finanslovsforhandlingerne.
Fedtafgiften har vist sig at være en administrativ
belastning for virksomhederne. Venstre og Det Konservative
Folkeparti har derfor længe været fortalere for at
afskaffe fedtafgiften, og en afskaffelse af fedtafgiften er
også en del af partiernes finanslovsforslag.
Ligeledes har Venstre og Det Konservative Folkeparti
været yderst skeptiske over afskaffelsen af ligningslovens
§ 33 A. Selv om det var en del af skatteaftalen fra juni 2012,
har Venstre og Det Konservative Folkeparti forsøgt at
få regeringen til at fjerne dette element i skatteaftalen.
Det ville regeringen dog ikke lytte til. I løbet af sommeren
og efteråret har der været massiv kritik af
afskaffelsen af ligningslovens § 33 A. Regeringen ville dog
ikke give sig - det var kun rimeligt og fair, at ligningslovens
§ 33 A blev afskaffet. En fastholdelse af ligningslovens
§ 33 A har derfor også været en del af Venstres og
Det Konservative Folkepartis finanslovsforslag.
Derfor har Venstre og Det Konservative Folkeparti bedt om at
lovforslaget deles. Partierne støtter afskaffelse af
fedtafgiften og genindførelsen af ligningslovens § 33
A, men er skarpe modstandere af regeringens finansiering af dette
lovforslag.
For første gang i mere end 25 år forhøjes
marginalskatten for de laveste indkomster, jf. ministerens svar
på L 82 - spørgsmål 20, og for første
gang nogen sinde nedsættes personfradraget, jf. ministerens
svar på L 82 - spørgsmål 19.
Lovforslaget øger indkomstskatten med 2,4 mia. kr. Det
finder Venstre og Det Konservative Folkeparti er den forkerte vej
at gå. Det er samtidig stik imod intentionerne i den
skatteaftale fra juni 2012, som Venstre og Det Konservative
Folkeparti indgik med regeringen, hvor fokus netop var at
sænke skatten på arbejde. Derfor er det besynderligt,
at regeringen nu går den modsatte vej og sætter skatten
op.
Venstre og Det Konservative Folkeparti er også
modstandere af, at regeringen skærper sambeskatningen for
ægtefæller, da kompensationsordningen fra
forårspakke 2.0 forringes. Kompensationsordningen sikrer, at
hvis man ikke får større lettelser i indkomstskatten i
forhold til den nedsatte værdi af rentefradraget, kompenseres
man krone til krone. Med dette lovforslag vil denne kompensation
ikke ske på individniveau, men for ægtefæller i
samlet betragtning. Det forringer ordningen, og det støtter
Venstre og Det Konservative Folkeparti ikke.
Venstre og Det Konservative Folkeparti forstår ikke,
hvorfor regeringen ikke vil være med til at dele
lovforslaget. Når lovforslaget ikke deles, må Venstre
og Det Konservative Folkeparti stemme imod, fordi lovforslaget
indeholder skattestigninger på 2,4 mia. kr. -
skattestigninger, som overstiger lovforslagets lempelser, da
skattestigningerne også skal finansiere, at regeringen og
Enhedslistens planlagte sukkerafgift fornuftigt nok ikke bliver til
noget. Regeringen og Enhedslisten kunne have valgt ikke at bruge
pengene fra den planlagte sukkerafgift - i stedet hæves
skatten på indkomst. Det er ikke det, som Danmark har brug
for.
Venstre og Det Konservative Folkeparti er tilfredse med, at
fedtafgiften afskaffes med dette lovforslag, og at ligningslovens
§ 33 A genindføres. Men finansieringen er forkert. Og
derfor kan Venstre og Det Konservative Folkeparti ikke
støtte lovforslaget.
Et andet mindretal i udvalget (DF)
vil stemme for det af et mindretal stillede ændringsforslag
om deling af lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A
nævnte lovforslag til vedtagelse.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
forkastelse. Hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget forkastes, vil
mindretallet alligevel stemme for lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at Dansk
Folkeparti var imod afskaffelsen af ligningslovens § 33 A, som
ville beskatte danskere, der arbejder i udlandet med dansk skat, og
derfor kan partiet naturligvis omvendt støtte, at
paragraffen nu genindføres. Det kan dog undre, hvorfor man
afskaffede den i første omgang, for allerede på det
tidspunkt var der massiv kritik fra både oppositionen,
erhvervslivet, universiteter og
nødhjælpsorganisationer. Det virker derfor noget
ulogisk, når regeringens argument for at genindføre
paragraffen er, at man har lyttet til kritikerne, når
regeringen ikke ville det tidligere. Det ville klæde
regeringen, hvis man fremover ikke skabte den usikkerhed, som den
slags zigzagkurs medfører, og lyttede til kritikken, inden
man vedtog en lov. Man skal ikke kritisere en omvendt synder, men
man kan med rette i dette tilfælde kritisere, at
regeringspartierne og Venstre og Det Konservative Folkeparti ikke
blev omvendt tidligere.
Dansk Folkeparti støtter afskaffelsen af fedt- og
sukke?rafgiften, da afgifterne forhøjer forbrugerpriserne og
øger virksomhedernes administrative omkostninger. Afgifterne
ville derudover skabe øget grænsehandel med dertil
hørende tab af danske arbejdspladser. Netop
grænsehandelen er et vigtigt element for Dansk Folkeparti,
så derfor havde partiet gerne set, at man i samme omgang
havde sænket afgifterne på specielt øl og
sodavand, da det er de to varegrupper, som er magnetvarerne, som
får folk til at køre til grænsen og
handle.
Dansk Folkeparti havde gerne set, at man havde fundet en anden
finansiering af afskaffelsen af fedtafgifter og sukkerafgifter, som
havde en anden fordelingsmæssig profil. Dansk Folkeparti
havde hellere set, at man havde droppet sænkelsen af
personfradraget på 900 kr. for i stedet ikke at have
hævet topskattegrænsen så meget, som man gjorde
med skattereformen i juni 2012.
Selv om Dansk Folkeparti gerne ville have en anden
finansiering af lovforslaget og en sænkelse af afgifterne
på øl og sodavand, stemmer partiet alligevel ja til
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (V
og KF), tiltrådt af et mindretal
(DF og LA):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag til lov om
ophævelse af fedtafgiftsloven og ændring af
ligningsloven, personskatteloven med flere love (Ophævelse af
fedtafgiftsloven og lempeligere beskatning af udenlandsk
indkomst)« omfattende § 1, § 3, § 4, nr. 6,
§§ 5, 6 og 8 og § 9, stk. 1-4.
B. »Forslag til lov om
ændring af lov om afgift af elektricitet, personskatteloven
og dødsboskatteloven (Nedsættelse af elvarmeafgiften,
forhøjelse af bundskatten og nedsættelse af
personfradraget m.v.)« omfattende § 2, § 4, nr. 1-5
og 7-9, § 7 og § 9, stk. 1, 3 og 5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to dele,
således at afskaffelsen af fedtafgiften og
genindførelse af ligningslovens § 33 A udskilles til
behandling i et selvstændigt lovforslag (A) og de
øvrige elementer i et andet (B).
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 82
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Lovudkast som sendt i høring, fra
Skatteministeriet |
2 | Høringssvar, fra
Skatteministeriet |
3 | Supplerende høringssvar, fra
Skatteministeriet |
4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
5 | Henvendelse af 22/11-12 fra Dansk Erhverv
og Landbrug & Fødevarer |
6 | Høringsskema, fra
skatteministeren |
7 | Kopi af skatteministerens svar på
alm. del - spm. 133 vedrørende lovforslaget |
8 | 1. udkast til betænkning |
9 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 22/11-12 fra Dansk Erhverv og Landbrug &
Fødevarer |
10 | Supplerende høringssvar og
kommentar, fra skatteministeren |
11 | Henvendelse af 30/11-12 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk |
12 | Kopi af henvendelse fra KL af 29/11-12 og
skatteministerens kommentar hertil |
13 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 30/11-12 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk |
14 | Henvendelse af 20/11-12 fra
Feriehusudlejernes Brancheforening |
15 | 2. udkast til betænkning |
16 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 20/11-12 fra Feriehusudlejernes
Brancheforening |
17 | 3. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 82
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om at redegøre for
forhøjelsen af bundskattens og sænkningen af
personfradragets betydning for det købekraftsjusterede BNP
pr. indbygger, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om at redegøre for
afskaffelsen af fedt- og sukkerafgifternes betydning for det
købekraftsjusterede BNP pr. indbygger, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om at oversende de
ginikoefficientberegninger, der isoleret set er lavet på
genindførelse af ligningslovens § 33 A i forbindelse
med aftale om finanslov 2013, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
4 | Spm. om, hvad forhøjelsen af
bundskatten med 0,19 procentpoint og nedsættelsen af
personfradraget med 900 kr. isoleret set betyder for
rådighedsbeløbet i 2013 for forskellige typer af
familier, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. , om ministeren vil stille
ændringsforslag om deling af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm. om, hvornår man sidst har sat
bundfradraget ned henholdsvis bundskatten op, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
7 | Spm. om, hvad der har ændret sig,
siden man nu ønsker at genindføre ligningslovens
§ 33 A, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, at der i lovforslaget står,
at »Afgifterne på fedt og sukker vejer tungere i
budgettet hos de lavere indkomster«, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvor meget fjernelsen af
indekseringen af fedtafgiften forventes at formindske
grænsehandelen med, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
10 | Spm. om, hvor meget grænsehandelen
forventes at falde som konsekvens af, at fedtafgiften fjernes, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
11 | Spm. om, hvad bevæggrundene er for,
at elopvarmede fritidshuse ikke også får en
afgiftsnedsættelse, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm. om en godtgørelsesordning i
forbindelse med ophævelse af fed?tafgiften, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm. om, hvad de provenumæssige
konsekvenser vil være, hvis man indfører en
godtgørelsesordning, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
14 | Spm. , om det ikke er fast praksis, at man
laver en godtgørelsesordning, når afgifter
sænkes, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
15 | Spm. om initiativ til, at der skabes en
mulighed for, at virksomhederne kan søge refusion for de
afgiftsbelagte lagervarer, som eksporteres efter den 1. januar
2013, til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
16 | Spm. om, hvorfor det er
magtpåliggende for regeringen at øge det offentlige
forbrug med 0,8 pct. om året, frem for blot at lade det
øge med 0,7 pct., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
17 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
18 | Spm. , om der indføres mulighed for
godtgørelse eller refusion for de virksomheder, der ikke vil
kunne reducere de beskattede lagre inden den 1. januar 2013, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
19 | Spm. om at oplyse, hvornår
personfradraget sidst nominelt er blevet sat ned, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
20 | Spm. om at oplyse, hvornår
bundskattesatsen (eller den laveste statslige skattesats) sidst er
blevet hævet nominelt, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
21 | MFU spm. om at oplyse de økonomiske
konsekvenser af, at sommerhuse også bliver omfattet af
nedsættelsen af afgiften på elvarme for
helårshuse fra 2013, jf. regeringens finanslovsaftale, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |