Skriftlig fremsættelse (16. november
2012)
Skatteministeren (Holger K. Nielsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven, lov om afgift af lønsum m.v.,
afskrivningsloven og forskellige andre love (Ophævelse af
andelsbeskatningen, forhøjelse af visse
lønsumsafgiftssatser, nedsættelse af
afskrivningssatsen for store vindmøller, inddragelse af
CO2-kvoter under CFC-beskatningen,
forhøjelse af afgiften af kaskoforsikringer for
lystfartøjer m.v.)
(Lovforslag nr. L 81)
En sanering af erhvervsstøtten er en del af aftalen om
finansloven for 2013 mellem regeringen (Socialdemokraterne,
Radikale Venstre og SF) og Enhedslisten.
En sanering af erhvervsstøtten indgår også
i regeringsgrundlaget. Ved sanering i erhvervsstøtten
frigøres der midler, der kan anvendes på højt
prioriterede områder og dermed styrke gennemførelsen
af regeringens politik.
Lovforslaget indeholder tre forslag til sanering af
erhvervsstøtte.
Andelsbeskatningen foreslås ophævet.
Lønsumsafgiftssatsen for lotterier, sundhedsydelser,
fagforeninger, personbefordring, aviser m.v. foreslås
forhøjet med 1,04 procentpoint, og afskrivningssatsen for
investeringer i vindmøller med en kapacitet over 1 MW
foreslås sat ned fra 25 pct. årligt til 15 pct.
årligt, således at satsen kommer til at svare til
satsen for andre driftsmidler med lang levetid.
Udover sanering af erhvervsstøtten indeholder
lovforslaget et forslag om inddragelse af CO2-kvoter under CFC-beskatningen
(Controlled Foreign Companies). CO2-kvoter har den særlige egenskab,
at de kan handles på børser eller gennem
handelsselskaber ligesom almindelige værdipapirer, der i dag
indgår i CFC-beskatningsgrundlaget.
Desuden indeholder lovforslaget et forslag om at
forhøje den gældende afgift af kaskoforsikringer
vedrørende lystfartøjer for at tilvejebringe et
provenu på 30 mio. kr. årligt til at finansiere
udgifterne til driften af de maritime radiobaserede nød-,
il- og sikkerhedstjenester i Danmark.
Herudover indeholder lovforslaget en række tekniske
justeringer i skattelovgivningen.
Lovforslagets skønnes at medføre et samlet
merprovenu på 470 mio. kr. i varig virkning.
Finansårsvirkningen i 2013 skønnes til et merprovenu
på 625 mio. kr.
Lovforslaget sendes i høring samtidig med
fremsættelsen. Det har af tidsmæssige årsager
grundet forslagets tilknytning til finanslovsaftalen 2013 ikke
været muligt at sende forslaget i høring forud for
fremsættelsen. Som følge af at forslaget skal have
virkning fra 2013, ønskes forslaget vedtaget inden jul med
henblik på ikrafttræden ved årsskiftet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.