L 8 Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.

(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB, Naviair og Energinet.dk til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.).

Af: Transportminister Henrik Dam Kristensen (S)
Udvalg: Transportudvalget
Samling: 2012-13
Status: Stadfæstet

Tillægsbetænkning

Afgivet: 14-12-2012

Afgivet: 14-12-2012

Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 14. december 2012

20121_l8_tillaegsbetaenkning.pdf
Html-version

Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 14. december 2012

1. Ændringsforslag

Venstres medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.


2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til 1. behandling den 23. oktober 2012. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget. Udvalget afgav betænkning den 22. november 2012 og tilføjelse til betænkning den 6. december 2012. Lovforslaget var til 2. behandling den 11. december 2012, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Transport?udvalget.


Møder

Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.


Spørgsmål

Udvalget har efter afgivelse af tilføjelse til betænkning stillet 11 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret på nær 6 spørgsmål, som forventes besvaret inden 3. behandling.


Samråd

Udvalget har stillet 4 spørgsmål til transportministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd den 14. december 2012. Transportministeren har fremsendt det talepapir, der lå til grund for besvarelserne, til udvalget.


3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, DF, RV, SF, EL og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.


Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget lægger afgørende vægt på, at lovforslaget fortsat sikrer en gennemsigtighed i DSB S-tog A/S's økonomi, hvis DSB S-tog A/S opløses. Det er således afgørende for Det Konservative Folkepartis støtte til lovforslaget, at det nu i lovforslaget er blevet præciseret, at DSB i tilfælde af en opløsning af DSB S-tog A/S skal afgive segmentoplysninger for S-tog i henhold til årsregnskabsloven og desuden i sin årsrapport skal angive gæld, som hidrører fra indkøb af rullende S-togsmateriel.


Et mindretal i udvalget (V og LA) indstiller forslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Hvis det stillede ændringsforslag bliver forkastet, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.


Venstre er imod lovforslaget, som ikke tager strukturelt fat på at løse de grundlæggende problemer i dansk jernbanedrift. Billigere og bedre jernbanedrift skabes ikke ved at indføre statsgarantier for driftslån og potentiel opløsning af DSB S-tog A/S, men ved mere konkurrence og en restrukturering af DSB i retning af en mere markedsorienteret virksomhed.


Venstres medlemmer af udvalget mener iøvrigt, at der er grund til at kritisere ministeren for ikke i tilstrækkelig grad at have oplyst Folketinget og Transportudvalget om, at en af hovedingredienserne i lovforslaget, nemlig en udvidelse af statsgarantien, alligevel ikke vil få en positiv betydning for DSB's drift. Ministeren har på intet tidspunkt under Folketingets og Transportudvalgets behandling af sagen af egen kraft meddelt, at statsgarantien, i modsætning til forventningen ved lovforslagets fremsættelse, ikke vil have en positiv driftsvirkning for DSB, eftersom DSB skal betale en præmie til statskassen, som svarer til forskellen mellem renten ved en statsgaranti og den almindelige markedsrente. Hverken under 1. behandling eller 2. behandling eller under udvalgets arbejde med lovforslaget har ministeren taget initiativ til at rette den graverende misforståelse, jf. bl.a. lovforslaget bemærkninger samt især bilag 4, at DSB vil få en driftsmæssig gevinst ved en statsgaranti, hvilket har vist sig ikke at være korrekt.


Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.


En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.


4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af et mindretal (V), tiltrådt af et mindretal (LA):

1) Nr. 16 affattes således:

»16) I § 12 indsættes efter stk. 3 som nye stykker:

»Stk. 4. For investeringer i rullende materiel, der er omfattet af stk. 3, skal transportministeren godkende virksomhedens beslutninger om udbud og indgåelse af kontrakt herom. Til brug for ministerens godkendelse indhenter ministeriet en ekstern kvalitetssikring af virksomhedens beslutninger. Udgifter til ekstern bedømmelse af udbudsmaterialet og kontraktindgåelsen afholdes som led i de samlede omkostninger vedrørende anskaffelse af det rullende materiel.

Stk. 5. DSB fremsender en investerings- og finansieringsplan til transportministeren én gang årligt. I tilfælde af at der efterfølgende sker væsentlige ændringer i investerings- og finansieringsplanen, orienteres transportministeren herom.«

[DSB's mulighed for at optage lån med statsgaranti til dækning af underskud på driftsaktiviteter udgår, og den nuværende lovgivning for lånoptagelse bevares]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget ønsker Venstre, at muligheden for, at DSB kan optage statsgaranterede lån til dækning af et driftsunderskud, udgår af lovforslaget. I stedet ønsker Venstre at bibeholde den nuværende lovgivning vedrørende lånoptagelse, således at transportministeren fortsat efter godkendelse af Folketingets Finansudvalg kan garantere for forpligtelser, som DSB og datterselskaber har over for leverandører og långivere i forbindelse med investeringer, men ikke kan garantere i forhold til at dække eventuelle driftsunderskud. Ændringsforslaget indebærer dog, at den i lovforslaget foreslåede eksterne kvalitetssikring vedrørende indkøb af rullende materiel bevares.


Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)44
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)16
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 8 efter afgivet betænkning


Bilagsnr.


Titel


12
Tilføjelse til betænkning afgivet den 6. december 2012
13
1. udkast til tillægsbetænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 8 efter afgivet betænkning


Spm.nr.
Titel
54
Spm. , om der er andre - og i givet fald hvilke - forudsætninger, der skal være opfyldt, for at der i forbindelse med statslig garantistillelse ikke er tale om statsstøtte, til transportministeren, og ministerens svar herpå
55
Spm. om, hvad omkostningsforskellen er for DSB mellem at låne med statsgaranti, hvor der også betales en markedsbestemt præmie for statsgarantien, og så låneoptagelse på det almindelige lånemarked, til transportministeren, og ministerens svar herpå
56
Spm. om, at der skal betales en markedsbestemt præmie for statsgarantien, til transportministeren, og ministerens svar herpå
57
Spm. , om DSB har betalt en markedsmæssig præmie for de hidtidige statsgarantier, som DSB har fået, til transportministeren, og ministerens svar herpå
58
Spm. , om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 14/12-12 om samrådsspørgsmål A-D (om DSB's mulighed for statsgaranteret låneoptagelse), til transportministeren, og ministerens svar herpå
59
Spm. , om ministeren kan be- eller afkræfte, at det er korrekt, når det i bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at der ikke vil være en positiv økonomisk gevinst for staten forbundet med at give DSB en statsgaranti på lånoptagelse, til transportministeren
60
Spm. , om ministeren kan be- eller afkræfte, at der vil være en umiddelbar driftsøkonomisk gevinst på op til 588 mio.kr. for DSB, til transportministeren
61
Spm. , om ministeren kan be- eller afkræfte, at der er sket en udvikling under Folketingets behandling af L 8, hvor det i forbindelse med lovforslagets fremlæggelse fremstod som om, at en statsgaranti ville give en umiddelbar driftsøkonomisk gevinst for DSB, til transportministeren
62
Spm. , om ministeren kan redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at den præmie, som DSB skal betale i forhold til differencen mellem en rente med statsgarantien og markedsrenten, rent faktisk tilflyder statskassen, til transportministeren
63
Spm. , om ministeren med udgangspunkt i bilag 4 kan foretage en beregning af det forventede årlige statslige provenu, får så vidt angår præmiebeløb indbetalt af DSB, til transportministeren
64
Spm. , om ministeren kan redegøre for den korrespondance og de møder, som har fundet sted med Europa-Kommissionen i forbindelse med udarbejdelsen af L 8, til transportministeren


Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 8 efter afgivet betænkning


Samråds-spm.nr.
Titel
A
Samrådsspm. , om en statsgaranti for optagelse af lån til drift, jf. L 8, vil stille DSB bedre rent driftsmæssigt end en situation, hvor DSB låner på rene markedsvilkår, til transportministeren
B
Samrådsspm. , om ministeren kan redegøre for kommunikationen mellem banker og andre kreditinstitutioner og DSB, til transportministeren
C
Samrådsspm. , om Europa-Kommissionen har bedt regeringen præcisere fortolkningen af lovforslaget, samt hvorvidt der i ministeriet med Europa-Kommissionens mellemkomst er sket en revurdering af sagens substantielle indhold siden lovforslagets udarbejdelse, til transportministeren
D
Samrådsspm. , om det har betydning for DSB's økonomiske situation, om L8 vedtages inden jul, til transportministeren