Tillægsbetænkning afgivet af
Transportudvalget den 14. december 2012
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til 1.
behandling den 23. oktober 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget. Udvalget
afgav betænkning den 22. november 2012 og tilføjelse
til betænkning den 6. december 2012. Lovforslaget var til 2.
behandling den 11. december 2012, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Transport?udvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har efter afgivelse af tilføjelse til
betænkning stillet 11 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret på nær 6 spørgsmål, som forventes
besvaret inden 3. behandling.
Samråd
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til
transportministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret
i et åbent samråd den 14. december 2012.
Transportministeren har fremsendt det talepapir, der lå til
grund for besvarelserne, til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, DF, RV,
SF, EL og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i den affattelse, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
lægger afgørende vægt på, at lovforslaget
fortsat sikrer en gennemsigtighed i DSB S-tog A/S's økonomi,
hvis DSB S-tog A/S opløses. Det er således
afgørende for Det Konservative Folkepartis støtte til
lovforslaget, at det nu i lovforslaget er blevet præciseret,
at DSB i tilfælde af en opløsning af DSB S-tog A/S
skal afgive segmentoplysninger for S-tog i henhold til
årsregnskabsloven og desuden i sin årsrapport skal
angive gæld, som hidrører fra indkøb af
rullende S-togsmateriel.
Et mindretal i udvalget (V og LA)
indstiller forslaget til vedtagelse med
det stillede ændringsforslag. Hvis det stillede
ændringsforslag bliver forkastet, vil mindretallet stemme
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Venstre er imod lovforslaget, som ikke tager strukturelt fat
på at løse de grundlæggende problemer i dansk
jernbanedrift. Billigere og bedre jernbanedrift skabes ikke ved at
indføre statsgarantier for driftslån og potentiel
opløsning af DSB S-tog A/S, men ved mere konkurrence og en
restrukturering af DSB i retning af en mere markedsorienteret
virksomhed.
Venstres medlemmer af udvalget mener iøvrigt, at der er
grund til at kritisere ministeren for ikke i tilstrækkelig
grad at have oplyst Folketinget og Transportudvalget om, at en af
hovedingredienserne i lovforslaget, nemlig en udvidelse af
statsgarantien, alligevel ikke vil få en positiv betydning
for DSB's drift. Ministeren har på intet tidspunkt under
Folketingets og Transportudvalgets behandling af sagen af egen
kraft meddelt, at statsgarantien, i modsætning til
forventningen ved lovforslagets fremsættelse, ikke vil have
en positiv driftsvirkning for DSB, eftersom DSB skal betale en
præmie til statskassen, som svarer til forskellen mellem
renten ved en statsgaranti og den almindelige markedsrente. Hverken
under 1. behandling eller 2. behandling eller under udvalgets
arbejde med lovforslaget har ministeren taget initiativ til at
rette den graverende misforståelse, jf. bl.a. lovforslaget
bemærkninger samt især bilag 4, at DSB vil få en
driftsmæssig gevinst ved en statsgaranti, hvilket har vist
sig ikke at være korrekt.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal
(LA):
1) Nr.
16 affattes således:
»16) I §
12 indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4. For
investeringer i rullende materiel, der er omfattet af stk. 3, skal
transportministeren godkende virksomhedens beslutninger om udbud og
indgåelse af kontrakt herom. Til brug for ministerens
godkendelse indhenter ministeriet en ekstern kvalitetssikring af
virksomhedens beslutninger. Udgifter til ekstern bedømmelse
af udbudsmaterialet og kontraktindgåelsen afholdes som led i
de samlede omkostninger vedrørende anskaffelse af det
rullende materiel.
Stk. 5. DSB fremsender
en investerings- og finansieringsplan til transportministeren
én gang årligt. I tilfælde af at der
efterfølgende sker væsentlige ændringer i
investerings- og finansieringsplanen, orienteres
transportministeren herom.«
[DSB's mulighed for at optage
lån med statsgaranti til dækning af underskud på
driftsaktiviteter udgår, og den nuværende lovgivning
for lånoptagelse bevares]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ønsker Venstre, at
muligheden for, at DSB kan optage statsgaranterede lån til
dækning af et driftsunderskud, udgår af lovforslaget. I
stedet ønsker Venstre at bibeholde den nuværende
lovgivning vedrørende lånoptagelse, således at
transportministeren fortsat efter godkendelse af Folketingets
Finansudvalg kan garantere for forpligtelser, som DSB og
datterselskaber har over for leverandører og långivere
i forbindelse med investeringer, men ikke kan garantere i forhold
til at dække eventuelle driftsunderskud.
Ændringsforslaget indebærer dog, at den i lovforslaget
foreslåede eksterne kvalitetssikring vedrørende
indkøb af rullende materiel bevares.
Benny Engelbrecht (S) fmd. Karin Gaardsted (S) Magnus
Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen
(RV) Lone Loklindt (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas
Danielsen (V) Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd. Lars Christian Lilleholt
(V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian
Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn
Dohrmann (DF) Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike
Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 8 efter afgivet
betænkning
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
12 | Tilføjelse til betænkning
afgivet den 6. december 2012 |
13 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 8 efter afgivet betænkning
Spm.nr. | Titel |
54 | Spm. , om der er andre - og i givet fald
hvilke - forudsætninger, der skal være opfyldt, for at
der i forbindelse med statslig garantistillelse ikke er tale om
statsstøtte, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
55 | Spm. om, hvad omkostningsforskellen er for
DSB mellem at låne med statsgaranti, hvor der også
betales en markedsbestemt præmie for statsgarantien, og
så låneoptagelse på det almindelige
lånemarked, til transportministeren, og ministerens svar
herpå |
56 | Spm. om, at der skal betales en
markedsbestemt præmie for statsgarantien, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
57 | Spm. , om DSB har betalt en
markedsmæssig præmie for de hidtidige statsgarantier,
som DSB har fået, til transportministeren, og ministerens
svar herpå |
58 | Spm. , om ministeren kan tilsende udvalget
sit talepapir fra samrådet den 14/12-12 om
samrådsspørgsmål A-D (om DSB's mulighed for
statsgaranteret låneoptagelse), til transportministeren, og
ministerens svar herpå |
59 | Spm. , om ministeren kan be- eller
afkræfte, at det er korrekt, når det i
bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at der ikke
vil være en positiv økonomisk gevinst for staten
forbundet med at give DSB en statsgaranti på
lånoptagelse, til transportministeren |
60 | Spm. , om ministeren kan be- eller
afkræfte, at der vil være en umiddelbar
driftsøkonomisk gevinst på op til 588 mio.kr. for DSB,
til transportministeren |
61 | Spm. , om ministeren kan be- eller
afkræfte, at der er sket en udvikling under Folketingets
behandling af L 8, hvor det i forbindelse med lovforslagets
fremlæggelse fremstod som om, at en statsgaranti ville give
en umiddelbar driftsøkonomisk gevinst for DSB, til
transportministeren |
62 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for, hvordan ministeren vil sikre, at den præmie, som DSB
skal betale i forhold til differencen mellem en rente med
statsgarantien og markedsrenten, rent faktisk tilflyder
statskassen, til transportministeren |
63 | Spm. , om ministeren med udgangspunkt i
bilag 4 kan foretage en beregning af det forventede årlige
statslige provenu, får så vidt angår
præmiebeløb indbetalt af DSB, til
transportministeren |
64 | Spm. , om ministeren kan redegøre
for den korrespondance og de møder, som har fundet sted med
Europa-Kommissionen i forbindelse med udarbejdelsen af L 8, til
transportministeren |
Oversigt over samrådsspørgsmål
vedrørende L 8 efter afgivet betænkning
Samråds-spm.nr. | Titel |
A | Samrådsspm. , om en statsgaranti for
optagelse af lån til drift, jf. L 8, vil stille DSB bedre
rent driftsmæssigt end en situation, hvor DSB låner
på rene markedsvilkår, til transportministeren |
B | Samrådsspm. , om ministeren kan
redegøre for kommunikationen mellem banker og andre
kreditinstitutioner og DSB, til transportministeren |
C | Samrådsspm. , om Europa-Kommissionen
har bedt regeringen præcisere fortolkningen af lovforslaget,
samt hvorvidt der i ministeriet med Europa-Kommissionens
mellemkomst er sket en revurdering af sagens substantielle indhold
siden lovforslagets udarbejdelse, til transportministeren |
D | Samrådsspm. , om det har betydning
for DSB's økonomiske situation, om L8 vedtages inden jul,
til transportministeren |