Fremsat den 3. oktober 2012 af
transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om den
selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S
samt fusionsskatteloven
(Fremgangsmåde ved anskaffelse af
rullende materiel, generel garantistillelse,
bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB og Naviair til at
fusionere skattefrit med helejede datterselskaber,
konsekvensændringer som følge af selskabsloven
m.v.)
§ 1
I lov om den selvstændige offentlige
virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1184 af 12. oktober 2010, foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om DSB.«.
2. Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Formål, ledelse
m.v.«
3. § 1 affattes således:
Ȥ 1. DSB er en
selvstændig offentlig virksomhed.«
4. I
§ 2, stk. 1, og i § 19, stk. 1 og 2,
ændres »lov om jernbane m.v.« til: »lov om
jernbane«.
5. I
§ 2 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. DSB
skal sikre, at der drives S-togstrafik i hovedstadsområdet
på grundlag af en kontrakt med transportministeren om
passagertrafik udført som offentlig service, jf. lov om
jernbane.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 3 og 4.
6. § 3, stk. 1 og 4, ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 1 og 2.
7. § 3, stk. 3, der bliver stk. 2, affattes således:
»Stk. 3.
Tinglysning og anden registrering af DSB´s rettigheder, som
DSB er indtrådt i ved overtagelsen af den af
statsvirksomheden DSB hidtil drevne virksomhed, kan ske på
grundlag af denne lov.«
8. § 3 affattes således:
Ȥ 3. DSB's formue holdes
adskilt fra statens formue, og DSB disponerer inden for de til
enhver tid fastlagte rammer selv over anlægs- og
driftsmidler.«
9. § 4, stk. 1 og 2, affattes således:
Ȥ 4. DSB ledes af en
bestyrelse. Transportministeren vælger på et
virksomhedsmøde, jf. § 5, stk. 2, for en
periode på 1-2 år mindst 5, men højst 8
medlemmer til bestyrelsen, herunder formand og næstformand.
Genvalg kan ske. Transportministeren kan til enhver tid på et
virksomhedsmøde afsætte de af ministeren valgte
medlemmer.
Stk. 2.
Medarbejderne vælger repræsentanter til bestyrelsen.
Reglerne i selskabsloven om valg af medarbejderrepræsentanter
og suppleanter for disse, herunder regler om
koncernrepræsentation og valgbarhed, finder tilsvarende
anvendelse.«
10. § 5, stk. 1, affattes
således:
»Transportministeren udøver i forhold
til DSB de beføjelser, der efter selskabsloven og
årsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et
aktieselskab, idet ministeren herved sidestilles med en
eneaktionær.«
11. § 5, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter
stk. 2.
12. § 6 affattes således:
Ȥ 6. Selskabsloven,
herunder de bestemmelser der gælder for statslige
aktieselskaber, finder anvendelse for DSB med de tilpasninger, som
er en konsekvens af denne lov.«
13.
Kapitel 2 ophæves
14. Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Kapitel 3
Regnskabs- og
revisionsmæssige forhold, investeringsbeslutninger og
optagelse af lån.«.«.
15. § 11 affattes således:
Ȥ 11. De regler i
årsregnskabsloven, der gælder for aktieselskaber,
herunder bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder
anvendelse for DSB med de tilpasninger, som er en konsekvens af
denne lov.
Stk. 2. DSB's
årsrapport revideres af en statsautoriseret revisor og af
rigsrevisor. Den statsautoriserede revisor vælges af
transportministeren på virksomhedsmødet efter
indstilling fra bestyrelsen, og valget gælder for et år
ad gangen. Genvalg kan ske.
Stk. 3. Rigsrevisor
reviderer endvidere DSB's regnskaber efter reglerne i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
Stk. 4. Den
reviderede årsrapport forelægges til godkendelse
på et virksomhedsmøde.«
16. § 12 affattes således:
Ȥ 12. DSB kan optage
lån, herunder driftskreditter, med sikkerhed i egen
formue.
Stk. 2.
Investeringer, som DSB eller datterselskaber heraf
påtænker at foretage, og som overstiger en
beløbsmæssig grænse på 100 mio. kr., skal
forelægges Folketingets Finansudvalg til godkendelse.
Beløbsgrænsen reguleres fra 1999 årligt med
udviklingen i nettoprisindekset.
Stk. 3. For
investeringer, der er omfattet af stk. 2, skal
transportministeren godkende virksomhedens beslutninger om udbud og
indgåelse af kontrakt herom. Til brug for ministerens
godkendelse indhenter ministeriet en ekstern kvalitetssikring af
virksomhedens beslutninger. Udgifter til ekstern bedømmelse
af udbudsmaterialet og kontraktindgåelsen afholdes som led i
de samlede omkostninger vedrørende anskaffelse af det
rullende materiel.
Stk. 4. DSB
fremsender en investerings- og finansieringsplan til
transportministeren én gang årligt. I tilfælde
af, at der efterfølgende sker væsentlige
ændringer i investerings- og finansieringsplanen, orienteres
transportministeren herom.
Stk. 5 Transportministeren kan efter
godkendelse af Folketingets Finansudvalg garantere for DSB's og
DSB's datterselskabers forpligtelser.«
17. § 13 ophæves.
18. § 15 ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ 15. De
tjenestemænd i DSB, der ved etableringen af DSB S-tog A/S
gør tjeneste i DSB's S-togsdivision, er forpligtet til at
gøre tjeneste i DSB S-tog A/S med bevarelse af deres
ansættelsesforhold i DSB, ligesom DSB S-tog A/S i forhold til
DSB er forpligtet til at beskæftige dem.
Stk. 2. DSB
udbetaler løn m.v. til tjenestemænd omfattet af
stk. 1, og indbetaler pensionsbidrag m.v. til staten, jf.
§ 14, stk. 4.
Stk. 3. Fra
overtagelsen af S-togsdriften refunderer DSB S-tog A/S til DSB de
lønninger, pensionsbidrag m.v., som DSB betaler i henhold
til stk. 2.
Stk. 4. Til
tjenestemænd, som overgår til ansættelse i DSB
S-tog A/S med ret til tjenestemandspension, afholder staten
udgifter til pension, mod at selskabet betaler de af
finansministeren fastsatte bidrag m.v. til dækning af statens
pensionsudgifter.
Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse for
tjenestemænd, der gør tjeneste i øvrige dele af
DSB, som måtte blive omdannet til aktie- eller
anpartsselskab.
§ 15
a. De tjenestemænd, der udlånes fra DSB til DSB
S-tog A/S, jf. § 15, stk. 1, deltager på lige
fod med selskabets medarbejdere ved valg af
medarbejderrepræsentanter til selskabets øverste
ledelsesorgan og er på tilsvarende måde valgbare til
dette. Tilsvarende kan de udlånte tjenestemænd deltage
i valg af koncernrepræsentanter til bestyrelsen i DSB.
§ 15
b. DSB S-tog A/S kan opløses uden likvidation ved
overdragelse af DSB S-tog A/S' aktiver og forpligtelser som helhed
til DSB.
Stk. 2. Hvis DSB
S-tog A/S opløses, jf. stk. 1, vil tjenestemænd
omfattet af § 15, stk. 1, være forpligtet til
at gøre tjeneste i DSB, ligesom DSB vil være
forpligtet til at beskæftige dem.«
19. I
§ 19, stk. 2,
indsættes efter »DSB S-tog A/S«: »eller
andre datterselskaber under DSB«.
20. I
overskriften til kapitel 6 udgår
»og straf«.
21. §§ 21, 22, 25, 26 a og 26 b ophæves.
§ 2
I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1260 af 3. november 2010, som
ændret bl.a. ved § 17 i lov nr. 516 af 12. juni
2009, § 4 i lov nr. 254 af 30. marts 2011, § 4
i lov nr. 433 af 16. maj 2012 og senest ved § 4 i lov nr.
591 af 18. juni 2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 14 indsættes som
nr. 13 og 14:
»13) Ved
fusion af DSB, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 2 d, med et helejet datterselskab.
14) Ved fusion af
Naviair, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2
i, med et helejet datterselskab.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 8.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning,
formål og baggrund | 2. | Lovforslagets enkelte
elementer | | 2.1. | DSB etablering og
tinglysning af rettigheder | | 2.2. | DSB - antal
bestyrelsesmedlemmer | | 2.3. | DSB S-tog
A/S | | 2.4. | Fusionsskatteloven | | 2.5. | Selskabsloven | | 2.6. | Regnskabsreglement | | 2.7. | Investeringsbeslutninger, herunder ændret
fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel og
optagelse af lån | | 2.8. | Eventuelt tilbud til
tjenestemænd om overgang til ansættelse på
særlige vilkår | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | De administrative
konsekvenser for borgere | 6. | De
miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1.
Indledning, formål og baggrund
Med lovforslaget ændres lov om den
selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S og
fusionsskatteloven på en række punkter.
Lovforslaget går for det første
ud på, at gennemføre en ændring af
fremgangsmåden ved DSB's anskaffelse af rullende materiel.
Det foreslås i den forbindelse, at transportministeren
godkender virksomhedens beslutninger om udbud og indgåelse af
kontrakt herom. Til brug for ministerens stillingtagen indhenter
ministeren en ekstern kvalitetsvurdering af virksomhedens
beslutninger vedrørende udbudsmateriale og indgåelse
af kontrakt. På denne måde gribes DSB's indkøb
af rullende materiel an på en ny måde.
Lovforslaget går for det andet ud
på at forenkle procedurerne for godkendelse af investeringer,
herunder af finansieringen. Der er i dag et unødigt
kompliceret regelsæt, som ikke nødvendigvis bidrager
til at sikre det nødvendige samlede overblik over
virksomhedens investerings - og finansieringsplaner. Procedurerne
foreslås af den grund ændret. Den foreslåede
procedure skal tillige ses i lyset af, at DSB er etableret med en
bestyrelse med et selvstændigt ansvar, og at det bl.a. er
bestyrelsens ansvar løbende at påse, at virksomhedens
kapitalgrundlag, herunder den likviditetsmæssige situation,
er forsvarlig set i forhold til virksomhedens drift.
Lovforslaget lovfæster endvidere en
mulighed for at udvide statsgaranti til DSB. Efter den
nuværende lovgivning kan transportministeren efter
godkendelse af Folketingets Finansudvalg garantere for
forpligtelser, som DSB og datterselskaber har over for
leverandører og långivere i forbindelse med
investeringer. Denne mulighed foreslås udvidet, således
at anvendelsen af statsgarantien ikke længere begrænses
til kun at angå investeringer. Med lovforslaget får
transportministeren således efter godkendelse i Folketingets
Finansudvalg mulighed for mere generelt at stille garanti.
Endvidere foreslås det at gøre
den fremtidige sammensætning af bestyrelsen for DSB mere
fleksibel ved, at der fastsættes en nedre og en øvre
grænse for antal bestyrelsesmedlemmer valgt på
virksomhedsmødet. Den nuværende ordning med et bestemt
antal bestyrelsesmedlemmer, som er fastsat ved lov, vurderes
upraktisk. Antallet af medarbejderrepræsentanter i
bestyrelsen er ligeledes fastsat ved lov med et bestemt antal. Det
foreslås, at antallet af medarbejderrepræsentanter
følger reglerne for selskabsrepræsentation i
selskabsloven, dvs. med halvdelen af det antal, der vælges af
ejeren, ved transportministeren, på virksomhedsmødet.
Det betyder, at antallet af medarbejderrepræsentanter
øges, såfremt antallet af bestyrelsesmedlemmer valgt
på virksomhedsmødet øges.
Ydermere foreslås det, at kapitlet
vedrørende DSB S-tog A/S, bortset fra stykket om
udlånte tjenestemænd, ophæves. De
stiftelsesbestemmelser, som kapitlet indeholder, ophæves, da
virksomheden er etableret.
Bestemmelserne er derfor ikke længere aktuelle. Det
foreslås, at aktiver og forpligtelser som helhed fra DSB
S-tog A/S kan overdrages til DSB, hvilket vil give DSB's ledelse en
større fleksibilitet i relation til at indrette koncernens
struktur. Andre bestemmelser, der alene vedrører stiftelsen
af DSB, ophæves ligeledes.
Lovforslaget giver DSB og tilsvarende den
selvstændige offentlige virksomhed Naviair mulighed for
omstrukturering uden beskatning i form af skattefri fusion med
helejede datterselskaber. Lovforslaget giver således adgang
til skattefrit at fusionere et helejet datterselskab ind i DSB
eller Naviair.
Endelig foreslås det, at henvisningerne
til aktieselskabsloven ændres. Aktieselskabsloven er
ophævet og erstattet af en ny lov, jf. lov nr. 40 af 12. juni
2009 om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven) med senere
ændring. Der er således foreslået en række
konsekvensændringer i lov om den selvstændige
offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S. Dertil kommer en
række ændringer, der er nødvendiggjort af
udviklingen siden DSB's etablering som en selvstændig
offentlig virksomhed (SOV) i 1999.
For at lette anvendelsen af lov om DSB
foreslås det således, at selskabsloven finder
anvendelse på DSB med de tilpasninger, som er en konsekvens
af lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om
DSB S-tog A/S.
2.
Lovforslagets enkelte elementer
2.1. DSB
etablering og tinglysning af rettigheder
2.1.1.
Gældende ret
Det er i den nugældende § 3 i
loven bestemt, at DSB overtager den af statsvirksomheden DSB hidtil
drevne virksomhed med tilhørende aktiver og passiver og
indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser i
forbindelse hermed. Transportministeren kan som led i etableringen
af den selvstændige offentlige virksomhed bestemme, at visse
rettigheder og forpligtelser forbliver hos staten.
Endvidere er det bestemt, at tinglysning og
anden registrering af DSB's rettigheder efter nugældende
§ 3, stk. 1 kan ske på grundlag af loven.
Bestemmelsen indebærer, at det ikke vil være
nødvendigt at oprette dokumenter med henblik på
tinglysning og anden registrering således, som det
almindeligvis er tilfældet.
Endelig er det bestemt, at DSB og
datterselskaber heraf skal tegne de for virksomhederne
nødvendige forsikringer jf. nugældende
§ 13.
Slutteligt er det bestemt i nugældende
§ 19, stk. 2, at lov om offentlighed i
forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand
gælder for den jernbanevirksomhed, der udøves af DSB
S-tog A/S som led i udførelsen af forhandlet trafik, jf. lov
om jernbanevirksomhed m.v. § 8.
2.1.2.
Lovforslagets udformning
Den selvstændige offentlige virksomhed
DSB er for længst etableret (1999). Der er derfor ikke
længere behov for overgangsbestemmelsen, hvorefter DSB
overtager den af statsvirksomheden DSB hidtil drevne virksomhed med
tilhørende aktiver og passiver og indtræder i samtlige
rettigheder og forpligtelser i forbindelse hermed. Der er heller
ikke længere behov for overgangsbestemmelsen, hvorefter
transportministeren som led i etableringen af den
selvstændige offentlige virksomhed kan bestemme, at visse
rettigheder og forpligtelser forbliver hos staten jf.
nugældende § 3, stk. 1 i loven.
Det foreslås derfor, at den bestemmelse
udgår. Der henvises til ændringen i § 1 nr.
6.
I forbindelse med etableringen af DSB blev der
etableret hjemmel i loven til, at tinglysning og anden registrering
kunne ske på grundlag af loven. Etableringen er, jf. ovenfor,
sket med deraf følgende tinglysning og registrering, hvorfor
også denne bestemmelse vurderes at have udspillet sin rolle.
Imidlertid foreslås det, at der gives DSB mulighed for at
kontrollere, at alle forhold er på plads, inden denne hjemmel
ophæves. Det foreslås derfor således, at DSB's
mulighed for at tinglyse rettigheder på grundlag af loven jf.
nugældende § 3, stk. 1 og 3, opretholdes.
Dette opnås ved at samle disse to stykker til ét
stykke, jf. ændringen i § 1 nr. 7. Når DSB
har gennemgået forholdene i forbindelse med etableringen, vil
den nye affattelse af § 3 kunne træde ikraft. Det
foreslås derfor, at transportministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af den nye § 3.
Tinglysninger og registreringer vil efter ikrafttræden af den
nyaffattede § 3, jf. ændringen i § 1 nr.
8 ske efter de almindelige regler herfor. Der henvises til
ændringer i § 1, nr. 6 - 8 samt § 3,
stk. 2.
Ved etableringen af DSB som en
selvstændig offentlig virksomhed fik virksomhedens ledelse
råderet over de aktiver, som staten indskød, jf.
nugældende § 3, stk. 2, hvoraf det
følger, at DSB's formue holdes adskilt fra statens formue.
Det følger endvidere af bestemmelsen, at DSB selv disponerer
inden for de til enhver tid fastlagte rammer over anlægs- og
driftsmidler. Af samme grund fik DSB hjemmel til at tegne de
forsikringer på det private forsikringsmarked, som
virksomhedens ledelse anså for nødvendige til sikring
af aktivernes værdi. Eftersom virksomheden er etableret,
anses denne bestemmelse ikke længere for at være
nødvendig. Det er fremdeles DSB's ansvar, at virksomhedens
aktiver er behørigt sikret gennem tegning af relevante
forsikringer. Det foreslås derfor, at nugældende
§ 13 ophæves. Der henvises til ændringen i
§ 1, nr. 17.
Som led i etableringen af DSB blev det tillige
bestemt, at lov om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven
og lov om Folketingets Ombudsmand gælder for den
jernbanevirksomhed, der udøves af DSB S-tog A/S som led i
udførelsen af forhandlet trafik. DSB har imidlertid generelt
mulighed for at organisere sig ved etablering af datterselskaber,
og bestemmelsen foreslås derfor udvidet således, at
datterselskaber under DSB også omfattes af bestemmelsen,
såfremt de udfører opgaver som led i udførelsen
af forhandlet trafik, jf. lov om jernbane § 8. Der
henvises til § 1 nr. 19.
2.2. DSB -
antal bestyrelsesmedlemmer
2.2.1.
Gældende ret
Antallet af bestyrelsesmedlemmer inkl.
medarbejderrepræsentanter i DSB har siden 1998 ved lov
været fastsat til i alt 9 medlemmer: Transportministeren
vælger på et virksomhedsmøde 6 medlemmer til
bestyrelsen, og medarbejderne vælger 3 medlemmer jf.
nugældende § 4 i loven.
2.2.2.
Lovforslagets udformning
For at gøre den fremtidige
sammensætning af bestyrelsen for DSB mere fleksibel
foreslås det, at der fastsættes et minimums- og et
maksimumsantal for antal bestyrelsesmedlemmer, der kan vælges
på virksomhedsmødet. Det er ikke særligt
praktisk med et fast antal, f.eks. hvis der måtte være
et ønske om at udvide bestyrelsen med henblik på at
tilføre bestyrelsen yderligere kompetencer. Det vil derfor
være mere hensigtsmæssigt, at det faste antal erstattes
af en ramme for antallet af bestyrelsesmedlemmer ved at angive en
øvre og nedre grænse.
Det foreslås således, at
transportministeren på virksomhedsmødet kan
vælge 5-8 medlemmer til bestyrelsen jf. ændringen i
§ 1 nr. 9.
Endvidere foreslås det, at det
præciseres, at antallet af medarbejderrepræsentanter
følger reglerne for selskabsrepræsentation i
selskabsloven. Herved sikres det, at antallet af
medarbejderrepræsentanter øges,
såfremt antallet af bestyrelsesmedlemmer valgt på
virksomhedsmødet øges.
2.3. DSB
S-tog A/S
2.3.1.
Gældende ret
Den nugældende lov indeholder i
§§ 7-10 bestemmelser om stiftelsen af DSB S-tog A/S,
selskabets formål samt selskabets bestyrelse.
2.3.2.
Lovforslagets udformning
Det er nøje blevet overvejet, hvordan
man fremadrettet kan opnå en højere grad af
normalisering mellem DSB's datterselskaber, herunder DSB S-tog A/S,
med henblik på at tydeliggøre DSB koncernledelsens
ansvarsforhold.
I overvejelserne er indgået
følgende synspunkter:
Hensigten er at tydeliggøre, at DSB
ledes af en bestyrelse og en direktion med ansvar for og
indflydelse på de samlede aktiviteter i DSB, herunder
også i DSB's datterselskaber. Endvidere er det fremdeles et
vilkår for DSB, at der fortsat drives S-togs trafik i
hovedstadsområdet på grundlag af en kontrakt med
transportministeren. Det er desuden et vilkår, at DSB har
tjenestemænd, som er udlånt til datterselskabet DSB
S-tog A/S.
En samlet afvejning fører til, at det
vil være mest hensigtsmæssigt, at de særskilte
lovbestemmelser om DSB S-tog A/S' ejerskab, formål og ledelse
ophæves, jf. ændringen i § 1 nr. 13 og
erstattes af en bestemmelse, hvorefter DSB i loven forpligtes til
at sikre, at der drives S-togtrafik i hovedstadsområdet
på grundlag af en kontrakt med transportministeren om
passagertrafik udført som offentlig service, jf. lov om
jernbane. Dette ses af ændringen i § 1 nr. 5.
Uagtet denne ændring gælder
forpligtelserne i § 15, stk. 1, om udlånte
tjenestemænd fortsat, så længe DSB S-tog A/S
eksisterer. Det indebærer, at de udlånte
tjenestemænd er forpligtet til at gøre tjeneste i DSB
S-tog A/S med bevarelse af deres ansættelsesforhold i DSB,
ligesom DSB S-tog A/S i forhold til DSB er forpligtet til at
beskæftige dem.
Med hensyn til DSB S-tog A/S' ledelse
foreslås det at gøre ledelsesstrukturen mere fleksibel
ved at give koncernledelsen i DSB mulighed for at beslutte, hvordan
bestyrelsen for DSB S-tog sammensættes (størrelse
m.v.) inden for rammerne af selskabsloven.
Det foreslås tillige, at det
præciseres, at antallet af medarbejderrepræsentanter
følger reglerne for selskabsrepræsentation i
selskabsloven. Samtidig foreslås det, at den nuværende
bestemmelse i § 10, stk. 2, der bliver til
§ 15 a, bibeholdes, men ændres som konsekvens af
reglerne i selskabsloven.
Endvidere foreslås det, at
stiftelsesbestemmelsen, dvs. § 7, i loven vedr. DSB S-tog
A/S ophæves.
Det foreslås tillige, at DSB S-tog A/S
kan opløses uden likvidation ved overdragelse af DSB S-tog
A/S' aktiver og forpligtelser som helhed til DSB. De almindelige
regler gælder herunder selskabslovens regler. Hvis en
sådan overdragelse skulle blive aktuel, vil
tjenestemændene være forpligtede til at være
beskæftiget i DSB, ligesom DSB vil være forpligtet til
at beskæftige dem. Der henvises til ændringen i
§ 1 nr. 18.
2.4.
Fusionsskatteloven
2.4.1.
Gældende ret
DSB og Naviair kan i dag foretage en skattefri
tilførsel af aktiver efter reglerne i fusionsskatteloven
under forudsætning af, at det modtagende selskab beskattes i
henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr.
1.
Det vil sige, at DSB og Naviair kan udskille
aktiviteter til datterselskaber, som er fuldt skattepligtige.
Det bemærkes, at DSB og Naviair i
medfør af selskabsskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 2 litra d og litra i, er skattepligtige efter de
samme regler, som gælder for beskatningen af aktie- og
anpartsselskaber.
De gældende regler i fusionsskattelovens
kapitel 1 giver hverken DSB eller Naviair mulighed for at foretage
en skattefri fusion. I dag har DSB og Naviair ikke mulighed for at
omstrukturere deres koncern uden beskatning ved at fusionere et
datterselskab med DSB eller Naviair.
Ved en fusion er udgangspunktet, at det
indskydende selskab afstår alle aktiver og passiver, og
aktionærerne afstår aktierne med heraf afledt
beskatning, dels i selskabet og dels hos aktionærerne.
Ved en skattefri fusion succederer
(indtræder) det modtagende selskab i det indskydende selskabs
skattemæssige stilling. Det indskydende selskab
ophører uden beskatning. Derved udskydes beskatningen til
det tidspunkt, hvor det modtagende selskab afstår de
pågældende aktiver og passiver. Der sker også
succession på aktionærsiden, hvor
selskabsdeltagerne modtager aktier i det modtagende
selskab som vederlag for aktier i det indskydende selskab,
således at de anses for erhvervet på samme tidspunkt og
for samme anskaffelsessum som de ombyttede aktier. Derved udskydes
beskatningen til det tidspunkt, hvor aktionærerne
afstår de modtagne aktier.
Fusionsskatteloven hviler således
på et successionsprincip, hvormed en skatteudskydelse finder
sted, men ikke et bortfald af beskatningen. Formålet med
loven er at give selskaber mulighed for at fusionere, uden at der
udløses skat.
2.4.2
Lovforslagets udformning
Det foreslås, at et helejet aktie- eller
anpartsselskab kan fusioneres skattefrit ind i henholdsvis DSB og
Naviair, idet både DSB og Naviair er almindeligt
selskabsbeskattede, og andre selskabsbeskattede selskaber har samme
mulighed. Skattereglerne bør ikke hindre en
hensigtsmæssig organisering af de to SOV'er
(selvstændig offentlig virksomhed).
En generel mulighed for at fusionere et
aktieselskab ind i henholdsvis DSB eller Naviair med DSB eller
Naviair som det fortsættende selskab er ikke relevant, idet
der ikke er mulighed for succession på aktionærsiden.
Aktionærerne i det indskydende selskab kan ikke
vederlægges med aktier, da DSB og Naviair ikke er
aktieselskaber.
Der henvises til ændringen i
§ 2, nr. 1.
2.5.
Selskabsloven
2.5.1.
Gældende ret
Det er i loven bestemt, at udvalgte kapitler
af aktieselskabsloven gælder for DSB, f.eks. kapitel 9 om
selskabets ledelse og kapitel 16 om erstatning m.v., og at de
særlige bestemmelser for statslige aktieselskaber finder
anvendelse for DSB med de ændringer, der følger af
denne lov. Dette indebar bl.a., at datterselskaber af statslige
aktieselskaber også var statslige aktieselskaber, og dermed
omfattet af de regler, der til enhver tid gælder for
statslige aktieselskaber. Det drejer sig om bl.a. åbenhed
omkring regnskabsaflæggelse, ejerforhold og
generalforsamling.
Det fremgår endvidere af
nugældende lovs § 5, stk. 2, at
transportministeren fastsætter vedtægter for DSB, og at
transportministeren kan ændre vedtægterne efter
forhandling med bestyrelsen.
2.5.2.
Lovforslagets udformning
Da aktieselskabsloven er ophævet og
erstattet af selskabsloven, er der behov for at tilpasse
henvisningerne til selskabsloven. For at lette anvendelsen af lov
om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog
A/S er det fundet hensigtsmæssigt at foreslå, at
selskabsloven, herunder de særlige bestemmelser for statslige
aktieselskaber, finder anvendelse for DSB jf. ændringerne i
§ 1, nr. 10 og 12. I modsætning til tidligere, hvor
der i loven var en henvisning til konkrete kapitler foreslås
jf. ovenfor nu en generel henvisning til selskabsloven. Det
præciseres samtidig med lovforslaget i ændringen i
§ 1 nr. 12, at anvendelsen skal ske med de tilpasninger,
som er følge af lov om den selvstændige offentlige
virksomhed DSB og DSB S-tog A/S. I den selvstændige
offentlige virksomhed DSB er der i modsætning til
aktieselskaber ikke en aktiekapital, hvorfor f.eks. reglerne i
selskabsloven om udvidelse af aktiekapitalen ikke er relevante for
DSB. Dertil kommer, at der i lov om den selvstændige
offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S f.eks. er fastsat
særlige regler om låneoptagelse samt for
tjenestemænd.
Af § 2, stk. 2, i den
nugældende lov om DSB fremgår det tillige, at DSB kan
etablere datterselskaber. En præcisering af, at
selskabslovens regler finder anvendelse for DSB, indebærer
bl.a., en tydeliggørelse af, at etablering af et
datterselskab ved en spaltning kræver en godkendelse på
et virksomhedsmøde (svarende til en generalforsamling). De
særlige straffebestemmelser i §§ 21 og 22 i
den nugældende lov foreslås ophævet, da de som
konsekvens af ovennævnte ændringer vurderes som
unødvendige. Fremover finder de almindelige
straffebestemmelser som f.eks. findes i selskabsloven,
årsregnskabsloven eller straffeloven anvendelse jf.
ændringerne i § 1 nr. 20 - 21. Dette svarer i
hovedtræk til den ordning, som gælder for den
selvstændige offentlige virksomhed Naviair (Navigation via
Air).
Aktieselskaber, der er datterselskaber af
statslige aktieselskaber, er efter den nye selskabslov fritaget for
at følge reglerne for statslige aktieselskaber, herunder
informationsforpligtigelserne, medmindre andet følger af
særlovgivningen for det pågældende selskab. Det
er således alene de selskaber, som staten direkte ejer aktier
i, der automatisk er underlagt reglerne for statslige
aktieselskaber, jf. dog nedenfor om statslige aktieselskabers
informationsforpligtigelse.
Da DSB er moderselskab for bl.a. DSB S-tog
A/S, skal DSB anlægge en koncernbetragtning i forbindelse med
varetagelsen af sine offentliggørelsespligter. Det betyder,
at DSB tillige skal informere om forhold fra datterselskaber, hvis
disse er relevante for offentlighedens mulighed for at vurdere
udviklingen i den samlede koncern, jf. i øvrigt vejledning
om statslige aktieselskaber udgivet af Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen i maj 2010. I lyset heraf er det ikke fundet
nødvendigt med særlovgivning for DSB S-tog A/S.
For så vidt angår
spørgsmålet om regnskabsstandard vil de
pågældende datterselskaber som udgangspunkt herefter i
stedet blive omfattet af de lempeligere regler i
årsregnskabsloven for små virksomheder i
regnskabsklasse B og for mellemstore eller store virksomheder i
regnskabsklasse C. For DSB S-tog A/S's vedkommende fremgår
det af selskabets årsrapport for 2010, at selskabet har
udstedt obligationer, som er noteret på børsen i
Luxembourg. Virksomheden er som følge heraf forpligtet til
at udarbejde årsrapport efter International Financial
Reporting Standards (IFRS).
Det foreslås, at nugældende
§ 5, stk. 2 om fastsættelse af vedtægter
ophæves, idet det allerede følger af § 5,
stk. 1, at transportministeren i forhold til DSB udøver
de beføjelser, der efter selskabsloven og
årsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et
aktieselskab, idet ministeren herved sidestilles med en
eneaktionær. Heri ligger allerede, at det er
transportministeren som fastsætter - og godkender
ændringer i de vedtægter, som gælder for
virksomheden.
Der henvises til ændringerne i
§ 1 nr. 10-12 og 18.
2.6.
Regnskabsreglement
2.6.1.
Gældende ret
Det fremgår af lov om den
selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S, at
transportministeren fastsætter et regnskabsreglement for
virksomheden, jf. lov om jernbane § 7, stk. 1.
Endvidere er det i § 11, stk. 5, i DSB-loven
fastsat, at ved afgivelse af årsregnskabet skal virksomhedens
revisor afgive en erklæring om, hvorvidt det af
transportministeren fastsatte regnskabsreglement for virksomheden
er overholdt.
I lov om jernbane fremgår det, at
transportministeren i et regnskabsreglement kan fastsætte
nærmere regler for udarbejdelse af interne
virksomhedsregnskaber for jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere, herunder for hvilke
forretningsområder, der skal aflægges særskilt
regnskab.
2.6.2.
Lovforslagets udformning
Som det fremgår ovenfor, har
transportministeren i dag både hjemmel i DSB - loven og i
jernbaneloven til at fastsætte et regnskabsreglement for
DSB.
Lov om jernbane fastsætter rammerne for
jernbanevirksomheder samt myndighedernes krav til
regnskabsreglement. Denne lov vurderes således at være
det rette forum for krav om fastsættelse af et
regnskabsreglement for DSB. Bestemmelsen i lov om den
selvstændige offentlige virksomhed DSB og DSB S-tog A/S om
fastsættelse af regnskabsreglement for DSB foreslås
derfor ophævet.
En ophævelse af denne hjemmel
ændrer dog ikke på, at transportministeren, så
længe DSB udfører opgaver for staten i henhold til en
forhandlet kontrakt, fastsætter et regnskabsreglement for
virksomheden. Fremover fastsættes reglementet alene med
hjemmel i jernbaneloven.
Endvidere foreslås det, at den
nugældende bestemmelse i § 11, stk. 5 om, at
revisor skal afgive en erklæring om, hvorvidt det af
transportministeren fastsatte regnskabsreglement for virksomheden
er overholdt, udgår. Baggrunden herfor er, at § 7 i
lov om jernbane kan anvendes som hjemmelsgrundlag for en
sådan erklæring.
2.7.
Investeringsbeslutninger, herunder ændret fremgangsmåde
ved anskaffelse af rullende materiel og optagelse af lån
2.7.1.
Gældende ret
Det fremgår af § 12 i
nugældende lov om den selvstændige offentlige
virksomhed DSB og DSB S-tog A/S, at investeringer, som
ønskes foretaget af DSB eller datterselskaber heraf, og som
overstiger en beløbsmæssig grænse på 100
mio. kr., i dag skal forelægges Folketingets Finansudvalg til
godkendelse. Beløbsgrænsen skal fremgå af
virksomhedens vedtægter, og kan ændres efter
forelæggelse for Folketingets Finansudvalg.
Endvidere fremgår det af
nugældende § 12, stk. 2, at rammer for
optagelse af lån til driftsformål for DSB og
datterselskaber heraf fastsættes af transportministeren og
skal fremgå af virksomhedens vedtægter.
Endvidere fremgår det af
nugældende § 12, stk. 3, at rammer for
optagelse af lån til investeringsformål for DSB og
datterselskaber heraf fastsættes af transportministeren efter
godkendelse af Finansudvalget. Principper for låneoptagelsen
skal fremgå af virksomhedens vedtægter.
Endelig fremgår det af nugældende
§ 12, stk. 4, at transportministeren på
statens vegne efter godkendelse af Finansudvalget kan garantere for
forpligtelser, som DSB og datterselskaber heraf har over for
leverandører og långivere i forbindelse med
investeringer over en beløbsmæssig grænse, som
skal fremgå af virksomhedens vedtægter.
Det fremgår af forarbejderne til DSB
loven, jf. lovforslag nr. 85 af 6. maj 1998, at lånerammerne
for DSB og datterselskaber heraf opdeles i tre dele:
1) En ramme for
driftskreditten.
2) Et sæt af
individuelle projektlånerammer knyttet til store
investeringsprojekter. Lånerammen for det enkelte projekt
nedskrives over en årrække. De individuelle
projektlånerammer fastlægges af Finansudvalget i
forbindelse med forelæggelse af det pågældende
investeringsprojekt jf. § 12, stk.1, hvorefter
investeringer over 100 mio. kr. kræver Finansudvalgets
tilslutning.
3) En
basislåneramme, der fastlægges hvert andet år
på baggrund af en af virksomheden udarbejdet investerings- og
finansieringsplan. Basislånerammens størrelse
fastlægges ved en særskilt forelæggelse for
Finansudvalget.
Inden for sættet af lånerammer har
DSB frihed til at sammensætte finansieringen.
Driftskreditrammen, beløbsgrænsen
for de projekter, hvortil der kan søges individuel
projektlåneramme, samt principperne for
projektlånerammernes udformning (profil, løbetid,
m.v.) fastlægges i vedtægterne for DSB og
datterselskaber heraf.
2.7.2.
Lovforslagets udformning
Som det fremgår af ovennævnte, er
der i dag fastsat et omfattende regelsæt for, hvilke af DSB's
investeringer og låneoptagelser, som kræver tilslutning
fra enten Finansudvalget eller transportministeren.
Bestemmelserne har imidlertid ikke bidraget
til styring af DSB på en effektiv måde. Desuden er det
vurderingen, at denne proces ikke harmonerer med grundlaget for
etableringen af DSB som en selvstændig offentlig virksomhed
med en bestyrelse med et selvstændigt ledelsesansvar.
Endvidere bidrager denne proces ikke nødvendigvis til at
sikre det nødvendige samlede overblik over virksomhedens
investerings - og finansieringsplaner. Det er derfor blevet
overvejet, hvordan man fremadrettet, gennem en forenkling af
regelsættet, kan styrke det samlede overblik over DSB's
investeringer og optagelse af lån.
På den baggrund foreslås
følgende model:
1. Investeringer over 100 mio. kr. godkendes
som hidtil af Finansudvalget, og i de tilfælde, hvor der
tillige ønskes statsgaranterede lån til de
pågældende investeringer tages der samtidig med
godkendelsen af investeringen stilling til dette ønske om
statsgaranti.
2. DSB fremsender én gang årligt
virksomhedens samlede investerings- og finansieringsplan til
transportministerens orientering. I tilfælde af, at der
efterfølgende sker væsentlige afvigelser i
investerings- og finansieringsplanen, orienteres
transportministeren herom.
3. Den beløbsmæssige grænse
på 100 mio. kr. for investeringer er ikke blevet reguleret
siden lovens vedtagelse i 1998. Der er således sket en
udhuling af beløbet over en årrække. For at
kompensere herfor foreslås, at den beløbsmæssige
grænse på 100 mio. kr. reguleres fra 1999 årligt
med udviklingen i nettoprisindekset (Økonomiministerens
lovbekendtgørelse nr. 76 af 3. februar 1999 af lov om
beregning af et nettoprisindeks). Nettoprisindekset
(årsgennemsnit) er i 1999 sat til 96,9 og i 2011 127,8. Den
foreslåede reguleringsmekanisme medfører, at
beløbsgrænsen på 100 mio. kr. reguleres til
131,9 mio. kr., hvilket er den beløbsgrænse, som
gælder for 2012.
Som konsekvens af den foreslåede
ændring i § 12 bortfalder de nuværende
stk. 2 og 3 om lånerammer. I dette lys foreslås
fastsat en hjemmel til, at DSB fortsat kan optage lån,
herunder driftskreditter, med sikkerhed i egen formue.
Det foreslås i § 1 nr. 16 at i
forbindelse med investeringer, der er omfattet af stk. 2, skal
transportministeren godkende virksomhedens beslutninger om udbud og
indgåelse af kontrakt herom. Det foreslås, at til brug
for ministerens godkendelse indhenter ministeriet en ekstern
kvalitetssikring af virksomhedens beslutninger.
Den eksterne kvalitetssikring er et centralt
element i forbindelse med ministerens godkendelse. En ekstern
kvalitetssikring er en uafhængig vurdering, som anvendes ved
større anlægsprojekter. I tilpasset udgave
foreslås denne model anvendt som grundlag for ministerens
godkendelse af DSB's investeringer i rullende materiel. Heri ligger
en anden og ny måde at gribe DSB's investeringer i rullende
materiel an på.
Som led i ministerens forelæggelse af
sagen for Finansudvalget skal DSB desuden redegøre for,
hvordan den påtænkte investering passer ind i en
langsigtet strategi for materielanskaffelse. Den langsigtede
materielstrategi vil indeholde en samlet strategi for togmateriel i
Danmark, så de enkelte toganskaffelser fremgår i en
helhed, der er afstemt med udbygningen af infrastrukturen.
Det foreslås endeligt, at
transportministerens adgang til efter godkendelse i Folketingets
Finansudvalg at garantere for forpligtelser, som DSB og
datterselskaber har overfor 3. mand, bliver gjort mere generel,
fremfor som hidtil at være knyttet til investeringer.
2.8.
Eventuelt tilbud til tjenestemænd om overgang til
ansættelse på særlige vilkår
2.8.1.
Gældende ret
Inden for en periode på 2 år fra
etableringen af DSB S-tog A/S skulle selskabet tilbyde de
tjenestemænd, der ved etableringen af DSB S-tog A/S var
udlånte fra DSB, til DSB S-tog A/S, at de kunne overgå
til ansættelse i DSB S-tog A/S.
De tjenestemænd, der ikke accepterede
ansættelsestilbuddet inden for perioden på 2 år,
forblev udlånte til DSB S-tog A/S, jf. dog hvad der i
bemærkningerne til bestemmelsen er anført om eventuel
tilbagegang til DSB. Ved eventuel senere overgang til
ansættelse i aktieselskabet vil ansættelse ske på
almindelige overenskomsts-/kontraktsvilkår.
Tjenestemænd, der gør tjeneste i
øvrige dele af DSB, som måtte blive omdannet til
aktie- eller anpartsselskab, er også omfattet af
bestemmelserne.
2.8.2.
Lovforslagets udformning
I februar 2000 fremsatte DSB S-tog A/S et
tilbud til de fra DSB udlånte tjenestemænd om
overenskomstansættelse på særlige personlige
vilkår i selskabet. Tilbuddet resulterede imidlertid ikke i
en aftale med tjenestemændene. Det foreslås derfor, at
bestemmelsen ophæves. Såfremt det på et senere
tidspunkt vurderes hensigtsmæssigt, at DSB skal kunne
fremsætte tilbud til tjenestemænd om overgang til
ansættelse i aktieselskabet på særlige
vilkår, vil det - hvis der i øvrigt ikke er anledning
til at ændre denne lov - kunne håndteres via et
aktstykke, som forelægges Folketingets Finansudvalg til
godkendelse med henblik på optagelse som
tekstanmærkning på Finansloven.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Transportministerens nuværende mulighed
for at stille statsgaranti i forbindelse med DSB's forpligtelser
udvides. Dette har dog ikke direkte økonomiske konsekvenser
for staten, idet det ikke er forventningen, at eventuelle nye
statsgarantier vil blive udløst. Statsgarantien er dog i
alle tilfælde en forpligtelse, som staten påtager sig,
og derfor vil statsgarantien skulle fremgå af de årlige
finanslove ved anmærkning. En forøgelse af garantierne
forudsætter godkendelse i Folketingets Finansudvalg.
Provenumæssigt vurderes en adgang for
DSB og Naviair til skattefrie fusioner på linje
med almindelige aktie- og anpartsselskaber ikke at have
egentlige provenumæssige konsekvenser, da intentionen med
selvstændige offentlige virksomheder er, at de skal fungere
som selskaber.
Lovforslaget skønnes derudover ikke at
have økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
I forbindelse med den konkrete
garantistillelse til DSB, vil det udover Folketingets Finansudvalgs
godkendelse blive sikret, at garantistillelsen er i
overensstemmelse med statsstøttereglerne.
Lovforslaget indeholder derudover ikke
EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Udkast til lovforslag har været i
høring hos:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro,
Akademikernes Centralorganisation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arriva (inkl. Vestbanen), Arbejdsgiverforeningen
for Kollektiv Trafik (Dansk Industri), Banedanmark, BAT-Kartellet,
Branche foreningen Dansk Kollektiv Trafik, Brancheforeningen Danske
Advokater, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv,
Dansk Industri (DI), Dansk Jernbaneforbund, Dansk Metal, Danske
Regioner, Danske Speditører, Det Centrale Handicapråd,
Dansk Transport og Logistik (DTL), DI Transport, DSB, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Forbundet af Offentlige Ansatte,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Forbrugerrådet, Fælles
Fagligt Forbund 3 F, HK Danmark, Hovedstadens Lokalbaner A/S,
Jernbanenævnet, Jernbanernes Arbejdsgiverforening (Dansk
Industri), Kommunernes Landsforening (KL), Konkurrence - og
Forbrugerstyrelsen, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte, Københavns Kommune, HK Trafik &
Jernbane, Håndværksrådet, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation, Metroselskabet I/S,
Miljøstyrelsen, Moderniseringsstyrelsen, Movia, Offentligt
Ansattes Organisationer (OAO), Regionstog, Stats- og Kommunalt
ansattes Forhandlingsfællesskab (SKAF), Trafikstyrelsen,
Teknisk Landsforbund, Trafikforbundet og Trafikselskaberne i
Danmark.
Udkast til lovforslag er endvidere sendt til
Rigsrevisionen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget. | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative Konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter, jf. dog pkt. 7 | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
I lovforslaget foreslås en række
bestemmelser vedr. DSB S-tog A/S ophævet. Lovens titel
foreslås ændret som følge heraf.
Til nr.
2
Forslaget om at ændre overskriften er en
konsekvens af den ændring, der foreslås i
§ 1, nr. 3.
Til nr.
3
Det fastslås i den foreslåede
§ 1, at DSB er en selvstændig offentlig
virksomhed.
Dette skyldes, at det fremgår af
§ 1 i lov om den selvstændige offentlige virksomhed
DSB og DSB S-tog A/S, at Statsvirksomheden DSB (Danske Statsbaner)
etableres med virkning fra den 1. januar 1999 som en
selvstændig offentlig virksomhed. I lyset af at etableringen
af DSB er gennemført foreslås bestemmelsens ordlyd
således ændret.
Til nr.
4
Titlen på »Lov om
jernbanevirksomhed m.v.« blev ved lov nr. 323 af 5. maj 2004
ændret til »Lov om jernbane«. Derfor
foreslås § 2, stk. 1 og 19, stk. 1 og 2,
ændret i overensstemmelse hermed.
Til nr.
5
Med hensyn til gældende ret henvises til
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.
Det foreslås i stk. 2, at den selvstændige
offentlige virksomhed DSB forpligtes til at sikre, at der drives
S-togtrafik i hovedstadsområdet på grundlag af en
kontrakt med transportministeren om passagertrafik udført
som offentlig service, jf. lov om jernbane.
Dette hænger sammen med, at
lovbestemmelsen om DSB S-tog A/S formål ophæves jf. de
almindelige bemærkninger pkt. 2.3.
Uagtet denne ændring gælder
forpligtelserne i § 15, stk. 1, om udlånte
tjenestemænd fortsat, så længe DSB S-tog A/S
eksisterer. Det indebærer, at de udlånte
tjenestemænd er forpligtet til at gøre tjeneste i DSB
S-tog A/S med bevarelse af deres ansættelsesforhold i DSB,
ligesom DSB S-tog A/S i forhold til DSB er forpligtet til at
beskæftige dem.
Til nr.
6
For så vidt angår gældende
ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Det foreslås, at nugældende
§ 3, stk. 1 og stk. 4 ophæves.
Virksomheden er for længst etableret, og der er derfor ikke
længere behov for sådan hjemmel.
I forbindelse med etableringen af DSB blev der
etableret hjemmel i loven til at tinglysning og anden registrering
kunne ske på grundlag af loven. Etableringen er, jf. ovenfor,
sket med deraf følgende tinglysning og registrering, hvorfor
også denne bestemmelse vurderes at have udspillet sin rolle.
Imidlertid foreslås det, at der gives DSB mulighed for at
kontrollere, at alle forhold er på plads, inden denne hjemmel
ophæves. Det foreslås derfor således, at DSB's
mulighed for at tinglyse rettigheder på grundlag af loven jf.
nugældende § 3, stk. 1 og 3, opretholdes.
Dette opnås ved at samle disse to stykker til ét
stykke, jf. ændringen i § 1 nr. 7. Når DSB
har gennemgået forholdene i forbindelse med etableringen, vil
den nye affattelse af § 3 kunne træde ikraft. Det
foreslås derfor, at transportministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af den nye § 3.
Tinglysninger og registreringer efter ikrafttræden af den
nyaffattede § 3, jf. ændringen i § 1 nr.
8 vil ske efter de almindelige regler herfor. Der henvises til
ændringer i § 1, nr. 7-8 samt § 3,
stk. 2.
Til nr.
7
For så vidt angår gældende
ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Det foreslås, at § 3,
stk. 3, der bliver stk. 2 affattes således:
Tinglysning og anden registrering af DSB´s rettigheder, som
DSB er indtrådt i ved overtagelsen af den af
statsvirksomheden DSB hidtil drevne virksomhed, kan ske på
grundlag af denne lov.
Der henvises til ændringerne i
§ 1 nr. 6 og 8.
Til nr.
8
For så vidt angår gældende
ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.
Det foreslås, at § 3 affattes
således: DSB's formue holdes adskilt fra statens formue, og
DSB disponerer inden for de til enhver tid fastlagte rammer selv
over anlægs - og driftsmidler. Denne formulering svarer til
den nuværende formulering i § 3, stk. 2.
Der henvises til ændringerne i
§ 1 nr. 6 og 7 samt den særlige
ikraftrædelsesbestemmelse i § 3, stk. 2.
Til nr.
9
Med hensyn til gældende ret henvises til
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Det foreslås i stk. 1, at transportministeren på
et virksomhedsmøde vælger mindst 5 men højst 8
medlemmer til bestyrelsen, herunder formand og
næstformand.
Bestyrelsen skal samlet set have generelle
erhvervs- og ledelsesmæssige kompetencer samt indsigt i
trafikale og samfundsmæssige forhold.
På virksomhedsmødet vil
ministeren f.eks. kunne beslutte at afsætte enkelte
bestyrelsesmedlemmer eller hele bestyrelsen, beslutte
iværksættelse af en granskning, jf. § 150 i
selskabsloven eller træffe konkrete beslutninger om
forholdene i selskabet.
Det foreslås, at de af
transportministeren valgte bestyrelsesmedlemmer udpeges for 1 - 2
år. Genvalg kan ske.
Transportministeren kan efter lovforslaget til
enhver tid afsætte et af ministeren udpeget medlem af
bestyrelsen, men dette vil skulle ske på et
virksomhedsmøde, eventuelt et ekstraordinært
virksomhedsmøde.
Det foreslås i stk. 2, at
medarbejderrepræsentanterne i bestyrelsen og suppleanter for
disse vælges efter reglerne i selskabsloven om valg af
medarbejderrepræsentanter respektive
koncernrepræsentanter, hvilket bl.a. betyder, at valget sker
for en periode på 4 år.
Til nr.
10
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.5.
Det foreslås i stk. 1, at det
præciseres, at transportministeren udøver de
beføjelser i forhold til DSB, der efter selskabsloven og
årsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et
aktieselskab, idet ministeren sidestilles med en
eneaktionær.
I modsætning til tidligere, hvor der i
loven var en henvisning til konkrete kapitler, foreslås nu en
generel henvisning til selskabsloven jf. de almindelige
bemærkninger, pkt. 2.5.
Til nr.
11
For så vidt angår gældende
ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.5.
Det foreslås, at nugældende § 5, stk. 2 ophæves.
Bestemmelsen foreslås ophævet, idet det allerede
følger af § 5, stk. 1, at transportministeren
i forhold til DSB udøver de beføjelser, der efter
selskabsloven og årsregnskabsloven tilkommer
generalforsamlingen i et aktieselskab, idet ministeren herved
sidestilles med en eneaktionær. Heri ligger allerede, at det
er transportministeren som fastsætter - og godkender
ændringer i de vedtægter, som gælder for
virksomheden.
Til nr.
12
Med hensyn til gældende ret henvises til
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.5.
Det foreslås, at henvisningen til
aktieselskabsloven, som er ophævet, erstattes af henvisning
til selskabsloven, som nu er gældende. Samtidig
foreslås det, at henvisningerne til udvalgte kapitler i den
tidligere aktieselskabslov erstattes af henvisninger til
selskabsloven. Det foreslås således, at selskabsloven,
herunder de bestemmelser der gælder for statslige
aktieselskaber, finder anvendelse for DSB med de tilpasninger, som
er en konsekvens af lov om DSB. Dette svarer til den ordning, som
ved lov er fastsat for den selvstændige offentlige virksomhed
Naviair (Navigation Via Air), hvor der heller ikke er aktier i
virksomheden. I den selvstændige offentlige virksomhed DSB er
der i modsætning til aktieselskaber ikke en aktiekapital,
hvorfor f.eks. reglerne i selskabsloven om udvidelse af
aktiekapitalen ikke er relevante for DSB. I lov om den
selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S er
der f.eks. fastsat særlige regler om investeringer og rammer
for låneoptagelse, jf. ændringen i § 1 nr.
16. Endelig er der fastsat særlige regler for
tjenestemænd.
I den nugældende § 2,
stk. 2, i lov om den selvstændige offentlige virksomhed
DSB og om DSB S-tog A/S er der tillige regler om, at DSB kan
etablere datterselskaber. En præcisering af at selskabslovens
regler finder anvendelse for DSB, indebærer bl.a., en
tydeliggørelse af, at etablering af et datterselskab ved en
spaltning kræver en godkendelse på et
virksomhedsmøde (svarende til en generalforsamling).
At DSB er omfattet af de bestemmelser, der
gælder for statslige aktieselskaber, indebærer
endvidere, at hvad der er fastsat om datterselskaber under
statslige aktieselskaber i selskabsloven tilsvarende vil skulle
gælde for datterselskaber under DSB SOV. De af DSB's
datterselskaber, der er organiseret som aktieselskaber, er
således ikke underlagt de i selskabsloven særlige
regler for statslige aktieselskaber, jf. selskabslovens
§ 352, stk. 1, jf. de almindelige bemærkninger
pkt. 2.5.2
Til nr.
13
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 2.3.
Det foreslås, at ophæve
»Kapitel 2 og den nuværende § 10, stk. 2
flyttes til § 15 a, der foreslås i § 1,
nr. 18.
Det foreslås, at § 7 ophæves. Ophævelsen
af bestemmelsen betyder ikke, at der er planer om at sælge
DSB S-tog A/S.
Der vil ikke længere være en
særlig forpligtelse for DSB S-tog A/S til at følge
reglerne for statslige aktieselskaber. Forpligtelsen til at
følge reglerne for statslige aktieselskaber påhviler
DSB, som er moderselskab for DSB S-tog A/S, jf. de almindelige
bemærkninger pkt. 2.5. Dette indebærer, at DSB i
forbindelse med varetagelsen af sine
offentliggørelsespligter skal anlægge en
koncernbetragtning. Det betyder, at DSB tillige skal informere om
forhold fra datterselskaber, hvis disse er relevante for
offentlighedens mulighed for at vurdere udviklingen i den samlede
koncern.
Bestemmelsen i § 8 foreslås ophævet,
pkt. 2.3.
Det foreslås, at § 9 ophæves. Ophævelsen
foreslås, da overtagelsen af aktiver og passiver er
gennemført. Bestemmelsen er således ikke længere
aktuel, og der er ikke grundlag for yderligere tinglysning mv.
Debitorskiftet er ligeledes gennemført,
og bestemmelsen er derfor ikke længere aktuel.
Det foreslås, at § 10, stk. 1
ophæves.
Det indebærer, at reglerne i
selskabsloven, herunder f.eks. reglerne om valg til øverste
ledelsesorgan og antal medlemmer heraf, finder anvendelse. Med
hensyn til valg af medarbejderrepræsentanter henvises til den
ændring, der foreslås i dette lovforslags
§ 1, nr. 18.
Med hensyn til gældende ret henvises til
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.
Ophævelsen af § 10,
stk. 1, indebærer endvidere, at selskabslovens regler om
valg af medarbejderrepræsentanter, finder anvendelse. Den
nuværende bestemmelse i § 10, stk. 2, der
bliver til § 15 a, bibeholdes dog, men foreslås
ændret som konsekvens af reglerne i selskabsloven. Der
henvises til ændringen i § 1 nr. 18.
Til nr.
14
Forslaget om at ændre overskriften er et
ønske om at præcisere, at kapitlet også
omhandler revisionsmæssige forhold.
Til nr.
15
Med hensyn til gældende ret henvises til
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.6.
Det foreslås i § 11, stk. 1,
at de regler i årsregnskabsloven, der gælder for
aktieselskaber, herunder bestemmelser for statslige aktieselskaber,
finder anvendelse for DSB med de tilpasninger, som er en konsekvens
af denne lov.
Det foreslås i § 11, stk. 2, at
DSB's årsrapport revideres af en statsautoriseret revisor og
af rigsrevisor. Den statsautoriserede revisor vælges af
transportministeren på virksomhedsmødet efter
indstilling fra bestyrelsen, og valget gælder for et år
ad gangen. Genvalg kan ske.
Det foreslås i § 11, stk. 3, at
rigsrevisor reviderer endvidere DSB's regnskaber efter reglerne i
lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
Det foreslås i § 11, stk. 4, at den
reviderede årsrapport forelægges til godkendelse
på et virksomhedsmøde.
I den nugældende § 11 anvendes
de tidligere betegnelser for årsrapport, som var
gældende på tidspunktet for ikrafttrædelsen af
lov om den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB
S-tog A/S. I 2001 kom der en ny årsregnskabslov, hvorefter
»årsregnskab« blev til
»årsrapport«.
Den nye affattelse indebærer, at i
nugældende § 11, stk. 1, udgår
sætningen: »Herudover fastsætter
transportministeren et regnskabsreglement for virksomheden, jf. lov
om jernbanevirksomhed m.v. § 7, stk. 1«.
Den nye affattelse indebærer tillige, at
i nugældende § 11, stk. 2 ændres, at
DSB's »årsregnskaber« ændres til
entalsformen, dvs. »årsrapport«. Den nye
affattelse indebærer tillige, at henvisningen i stk. 2
til, at årsrapporten revideres efter årsregnskabslovens
regler, udelades, da kravene til revision reguleres efter lov om
godkendte revisorer og revisionsvirksomheder.
Den nye affattelse indebærer tillige, at
i nugældende § 11, stk. 4, ændres
»årsregnskab« til
»årsrapport«.
Det foreslås i § 11,
stk. 5, at sætningen: »Ved afgivelse af
årsregnskabet skal virksomhedens revisor afgive en
erklæring om, hvorvidt det af transportministeren fastsatte
regnskabsreglement for virksomheden, jf. stk. 1, er
overholdt.« udgår.
At DSB er omfattet af de bestemmelser der
gælder for statslige aktieselskaber indebærer
endvidere, at hvad der er fastsat om datterselskaber under
statslige aktieselskaber i hht. årsregnskabsloven,
tilsvarende vil skulle gælde for datterselskaber under DSB
SOV. De af DSB's datterselskaber, der er organiseret som
aktieselskaber, er således ikke underlagt de i
årsregnskabslovens særlige regler for statslige
aktieselskaber, jf. årsregnskabslovens § 7a.
Til nr.
16
For så vidt angår gældende
ret henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.7.
Den foreslåede ændring
berører ikke rammerne for DSB's engagement i udlandet, som
er særskilt fastlagt ved aktstykke 181 af 25. juni 2002.
Med den foreslåede ændring af
§ 12 bortfalder de nuværende stk. 2 og 3 om
lånerammer. I dette lys foreslås i § 12, stk. 1 fastsat en
hjemmel til, at DSB fortsat kan optage lån, herunder
driftskreditter, med sikkerhed i egen formue.
Det foreslås i § 12, stk. 2, at investeringer
over 100 mio. kr., som hidtil godkendes af Finansudvalget, og i de
tilfælde, hvor der tillige ønskes statsgaranterede
lån til de pågældende investeringer, jf.
stk. 5, tages der samtidig med godkendelsen af investeringen
stilling til dette ønske om statsgaranti. Der vil i det
enkelte tilfælde blive taget stilling til, om der kan
være tale om statsstøtte, som skal notificeres overfor
Europa-Kommissionen.
Det foreslås endvidere, at den
beløbsmæssige grænse på 100 mio. kr.
reguleres fra 1999 årligt med udviklingen i nettoprisindekset
(Økonomiministerens lovbekendtgørelse nr. 76 af 3.
februar 1999 af lov om beregning af et nettoprisindeks).
Nettoprisindekset (årsgennemsnit) er i 1999 sat til 96,9 og i
2011 127,8. Den foreslåede reguleringsmekanisme
medfører, at beløbsgrænsen på 100 mio.
kr. reguleres til 131,9 mio. kr., hvilket er den
beløbsgrænse, som gælder for 2012.
Det foreslås i stk. 3, at i forbindelse med
investeringer, der er omfattet af stk. 2, skal
transportministeren godkende virksomhedens beslutninger om udbud og
indgåelse af kontrakt herom. Til brug for ministerens
godkendelse indhenter ministeriet en ekstern kvalitetssikring af
virksomhedens beslutninger.
Den eksterne kvalitetssikring er et centralt
element ved ministerens godkendelse. En ekstern kvalitetssikring er
en uafhængig vurdering, som anvendes ved større
anlægsprojekter. I tilpasset udgave foreslås denne
model anvendt som grundlag for ministerens godkendelse af DSB's
investeringer i rullende materiel.
I større anlægsprojekter omfatter
den eksterne kvalitetssikring en uafhængig vurdering af
projektgrundlag og anlægsoverslag, blandt andet om det
økonomiske overslag og den trafikale og tekniske
løsningsmodel har en tilfredsstillende kvalitet. Den
eksterne kvalitetssikring skal blandt andet gennemgå
følgende elementer i beslutningsgrundlaget: Vurdering af
anlægsbudgettet og forudsætningerne, gennemgang af
projektets økonomiske beregninger og forudsætninger,
analyse af behov, målsætninger og risici for
projektet.
Det foreslås tillige, at udgifter til
ekstern bedømmelse af udbudsmaterialet og
kontraktindgåelsen afholdes af DSB eller datterselskaber som
led i de samlede projektomkostninger vedr. det rullende
materiel.
Som led i forelæggelsen for
Finansudvalget skal DSB desuden redegøre for, hvordan den
påtænkte investering passer ind i en langsigtet
strategi for materielanskaffelse. Den langsigtede materielstrategi
vil indeholde en samlet strategi for togmateriel i Danmark,
så de enkelte toganskaffelser fremgår i en helhed, der
er afstemt med udbygningen af infrastrukturen. Strategien skal
således indeholde en prognose for den fremtidige
efterspørgsel, herunder de indtægtsmæssige
konsekvenser for DSB heraf, samt hvorledes denne
efterspørgsel imødekommes med planen for
materielanskaffelser.
Den foreslåede bestemmelse har sin
baggrund i, at staten gennem ydelse af garanti på lån,
som DSB optager til finansiering af investeringer i nyt materiel,
påtager sig en væsentlig risiko. Bestemmelsen har
desuden sin baggrund i det uheldige forløb vedrørende
anskaffelse af IC4 togene.
Bestemmelsen vil ikke ændre ved, at det
fortsat er ambitionen, at den faglige ekspertise bl.a.
vedrørende udarbejdelse af udbudsmateriale og specifikation
af krav til nyt materiel, ligger hos DSB. Der sigtes således
ikke imod opbygning af parallelle organisationer, men bestemmelsen
skal tjene til at sikre transportministerens indseende og kontrol
med væsentlige beslutninger vedrørende
materielanskaffelser forud for, at de endelige beslutninger
træffes. Den eksterne kvalitetssikring er et væsentligt
element heri.
Bestemmelserne vedrørende investeringer
i rullende materiel foreslås også at skulle gælde
for DSB S-tog, idet DSB S-tog er en integreret del af
DSB-koncernen.
Den nye model for fremgangsmåden ved
anskaffelse af rullende materiel, jf. ovenfor, vil rent praktisk
blive tilrettelagt i samarbejde med DSB.
Det foreslås i stk. 4, at DSB én gang
årligt fremsender virksomhedens samlede investerings - og
finansieringsplan til transportministeren til orientering. Det
præciseres, at planen fremsendes efter behandling i DSB's
bestyrelse og omfatter det samlede investerings - og
finansieringsbehov i DSB og datterselskaber. I det omfang der
efterfølgende sker væsentlige ændringer i
planen, orienteres transportministeren herom.
Det foreslås i stk. 5, at transportministeren får
en generel mulighed for, efter godkendelse af Folketingets
Finansudvalg, at garantere for DSB's og datterselskabers
forpligtelser.
Begrundelsen for forslaget er, at DSB har
underskud på driften. Virksomheden har derfor igangsat et
effektiviseringsprogram, der skal genskabe balancen mellem
indtægter og udgifter. Målet for programmet er en
forbedring af driftsresultatet på 1 mia. kr. inden udgangen
af 2014. Dette program gennemfører DSB ved egen
hjælp.
Eftersom driftsresultatet i en periode vil
være negativt, er virksomheden henvist til at
lånefinansiere sin drift. For at mindske virksomhedens
udgifter hertil, foreslås det, at transportministeren, efter
forelæggelse for Folketingets Finansudvalg, stiller garanti
for lån, som DSB optager til såvel investeringer som
drift.
Udover Folketingets Finansudvalgs godkendelse
i forbindelse med den konkrete garantistillelse vil det blive
sikret, at den er i overensstemmelse med
statsstøttereglerne.
Til nr.
17
Med hensyn til gældende ret henvises der
i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1
Det foreslås, at § 13 ophæves, da bestemmelsen
vurderes at være overflødig.
Til nr.
18
Med hensyn til gældende ret henvises til
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.8. samt de specielle
bemærkninger til den ændring, der er foreslået i
§ 1 nr. 5.
Den foreslåede ændring
indebærer, ophævelse af stk. 2 i den nugældende § 15 og, at stk. 3-6
ændres som konsekvens af ophævelsen af stk. 2.
Det foreslås, at den nuværende
bestemmelse i § 10, stk. 2, der bliver til § 15
a bibeholdes, men ændres som konsekvens af reglerne i
selskabsloven.
Den foreslåede bestemmelse,
§ 15 a, svarer til den nugældende § 10,
stk. 2, som blot flyttes til § 15 a. Der henvises
til ændringen i § 1 nr. 13.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger i pkt. 2.3.
Med hensyn til gældende ret,
vedrørende den foreslåede bestemmelse § 15
b, henvises til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.
Det foreslås, at DSB S-tog A/S kan
opløses uden likvidation ved overdragelse af DSB S-tog A/S'
aktiver og forpligtelser som helhed til DSB. På denne
måde åbnes mulighed for en større fleksibilitet
i relation til at indrette DSB koncernens struktur.
Såfremt der skal ske en overdragelse jf.
første afsnit, vil gældende regler, herunder
selskabsloven, skulle overholdes.
Det betyder, at selskabslovens regler om
fusion vil således skulle iagttages, hvilket bl.a. skal ses i
lyset af hensynet til kreditorernes stilling. Der vil f.eks. skulle
udarbejdes en fusionsplan, jf. selskabslovens § 237, som
udarbejdes og underskrives af DSB og DSB S-tog A/S' centrale
ledelsesorganer, og der skal udarbejdes en
fusionsredegørelse jf. selskabslovens § 238. En
eventuel beslutning om fusion skal træffes af
generalforsamlingen i DSB S-tog A/S jf. selskabslovens
§ 246. Beslutningen om fusion i DSB følger
selskabslovens § 247.
Ved en overdragelse af DSB S-tog A/S til DSB,
vil DSB bl.a. skulle forholde sig til, hvilken regnskabsstandard
der skal følges i DSB. Det skyldes bl.a. den
obligationsbeholdning, som DSB S-tog A/S har udstedt.
Det foreslås i stk. 2, at hvis DSB S-tog A/S
opløses, jf. stk. 1, vil tjenestemændene, som er
nævnt i § 15, stk. 1 i lov om den
selvstændige offentlige virksomhed DSB SOV og om DSB S-tog
A/S, være forpligtet til at gøre tjeneste i DSB,
ligesom DSB vil være forpligtet til at beskæftige
dem.
Til nr.
19
Med hensyn til gældende ret henvises der
i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt.
2.1.
Med den foreslåede ændring af
§ 19, stk. 2, udvides
den nuværende bestemmelse, således at også
datterselskaber under DSB omfattes af bestemmelsen, såfremt
de udfører opgaver som led i udførelsen af forhandlet
trafik, jf. lov om jernbane § 8.
Til nr.
20
Forslaget om at lade »og straf«
udgå af overskriften er en konsekvens af den ophævelse
af straffebestemmelser, der foreslås i § 1, nr. 21.
Der er herefter ingen af bestemmelserne under overskriften, der
omhandler straf.
Til nr.
21
Med hensyn til gældende ret henvises til
de almindelige bemærkninger, pkt. 2.5.
Det foreslås, at de nugældende
særlige straffebestemmelser i §§ 21 og 22
ophæves. Fremover finder de almindelige straffebestemmelser
anvendelse, jf. f.eks. selskabsloven, årsregnskabsloven og
straffeloven.
Det foreslås, at den nugældende
bestemmelse i § 25 om valg af
medarbejderrepræsentanter inden den 1. april 1999,
ophæves. Ophævelsen foreslås, da valgene har
fundet sted for længst. Bestemmelsen er således ikke
længere aktuel.
Det foreslås, at bestemmelserne
§§ 26 a-26 b ophæves, da de ikke længere
er relevante.
Til § 2
Til nr.
1
Med hensyn til gældende ret henvises der
i øvrigt til de almindelige bemærkninger, jf. pkt.
2.4.
Det foreslås i § 2 nr. 1, at i
§ 14 indsættes som
nr. 13 og 14:
»13) Ved
fusion af DSB, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 2 d, med et helejet datterselskab.
14) Ved fusion af
Naviair, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2
i, med et helejet datterselskab.«
Ændringen medfører, at et
datterselskab kan fusioneres skattefrit ind i henholdsvis DSB eller
Naviair. Det er en forudsætning, at datterselskabet er
helejet af DSB eller Naviair, dvs. at henholdsvis DSB eller Naviair
ejer alle aktierne i datterselskabet.
Forslaget giver dermed ikke mulighed for at
fusionere et uafhængigt eller koncernforbundet aktieselskab,
som ikke er helejet, med DSB eller Naviair.
Til § 3
Det foreslås i § 3,
stk. 1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende, da det er ønsket, at
loven træder i kraft hurtigst muligt, jf. dog
stk. 2.
Det foreslås i § 3,
stk. 2, at transportministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttræden af § 1, nr. 8. Trods det, at den
selvstændige offentlige virksomhed DSB blev etableret tilbage
i 1999 er det vurderingen, at der er behov for en ekstra gennemgang
af forholdene i forbindelse med etableringen, førend
bestemmelsen sættes i kraft.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om den selvstændige offentlige
virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1184 af 12. oktober 2010, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Lovens titel affattes således: | | | | Lov om den
selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog
A/S | | »Lov om
DSB«. | | | | | | 2. Overskriften til kapitel 1 affattes
således: | | | | Kapitel 1 | | »Kapitel 1 | | | | Den
selvstændige offentlige virksomhed DSB's etablering,
formål, ledelse og opgaver | | Formål, ledelse
m.v.« | | | | | | 3. § 1 affattes således: | § 1.
Statsvirksomheden DSB (Danske Statsbaner) etableres med virkning
fra den 1.januar 1999 som en selvstændig offentlig
virksomhed, DSB. | | Ȥ 1. DSB er en
selvstændig offentlig virksomhed.« | | | | | | 4. I § 2, stk. 1, og i § 19, stk. 1 og 2,
ændres »lov om jernbane m.v.« til: »lov om
jernbane«. | | | | | | 5. I § 2 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke: | | | »Stk. 2. DSB skal sikre, at der
drives S-togstrafik i hovedstadsområdet på grundlag af
en kontrakt med transportministeren om passagertrafik udført
som offentlig service, jf. lov om jernbane.« | | | Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3
og 4. | | | | § 3. DSB
overtager den af statsvirksomheden DSB hidtil drevne virksomhed med
tilhørende aktiver og passiver og indtræder i samtlige
rettigheder og forpligtelser i forbindelse hermed.
Transportministeren1) kan som led i etableringen af den
selvstændige offentlige virksomhed bestemme, at visse
rettigheder og forpligtelser forbliver hos staten. Stk. 2.
DSB's formue holdes adskilt fra statens formue, og DSB disponerer
inden for de til enhver tid fastlagte rammer selv over
anlægs- og driftsmidler. Stk. 3.
Tinglysning og anden registrering af DSB's rettigheder efter
stk. 1 kan ske på grundlag af denne lov. Stk. 4. DSB
kan erhverve ejendomsret til bygninger beliggende på grunde,
der forbliver statens ejendom. Adkomsten tinglyses efter
tinglysningslovens regler om bygninger på lejet grund. | | 6. § 3, stk. 1 og 4, ophæves. Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1
og 2. ? 7. § 3, stk. 3, der bliver
stk. 2, affattes således: »Stk. 3. Tinglysning og anden
registrering af DSB´s rettigheder, som DSB er
indtrådt i ved overtagelsen af den af statsvirksomheden DSB
hidtil drevne virksomhed, kan ske på grundlag af denne
lov.« ? 8. § 3 affattes således: »§ 3. DSB's formue holdes
adskilt fra statens formue, og DSB disponerer inden for de til
enhver tid fastlagte rammer selv over anlægs- og
driftsmidler.« | | | | | | 9. § 4, stk. 1 og 2, affattes således: | § 4. DSB
ledes af en bestyrelse på 9 medlemmer. Transportministeren
vælger på et virksomhedsmøde, jf. § 5,
stk. 3, for en periode af 2 år 6 medlemmer til
bestyrelsen, herunder formand og næstformand. Genvalg kan
ske. Transportministeren kan til enhver tid på et
virksomhedsmøde afsætte de af ministeren valgte
medlemmer. | | Ȥ 4. DSB ledes af en
bestyrelse. Transportministeren vælger på et
virksomhedsmøde, jf. § 5, stk. 2, for en
periode på 1-2 år mindst 5, men højst 8
medlemmer til bestyrelsen, herunder formand og næstformand.
Genvalg kan ske. Transportministeren kan til enhver tid på et
virksomhedsmøde afsætte de af ministeren valgte
medlemmer. | Stk. 2.
Medarbejderne vælger tre medlemmer til bestyrelsen. Reglerne
i aktieselskabsloven om valg af medarbejderrepræsentanter og
suppleanter for disse, herunder reglerne om
koncernrepræsentation og valgbarhed, finder tilsvarende
anvendelse. | | Stk. 2.
Medarbejderne vælger repræsentanter til bestyrelsen.
Reglerne i selskabsloven om valg af medarbejderrepræsentanter
og suppleanter for disse, herunder regler om
koncernrepræsentation og valgbarhed, finder tilsvarende
anvendelse.« | | | | | | 10. § 5, stk. 1, affattes
således: | § 5.
Transportministeren udøver i forhold til DSB de
beføjelser, der efter aktieselskabslovens kapitel 9 om
selskabets ledelse og kapitel 16 om erstatning m.v. samt
årsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et
aktieselskab, idet ministeren herved sidestilles med en
eneaktionær. | | »Transportministeren udøver i
forhold til DSB de beføjelser, der efter selskabsloven og
årsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et
aktieselskab, idet ministeren herved sidestilles med en
eneaktionær.« | | | | § 5
(…) Stk. 2.
Transportministeren fastsætter vedtægter for DSB.
Vedtægterne kan ændres af transportministeren efter
forhandling med bestyrelsen. Stk. 3. I DSB
afholdes generalforsamling i form af et virksomhedsmøde.
Transportministeriet fastsætter i vedtægterne
nærmere bestemmelser om virkomhedsmødets indhold og
kompetence. | | 11. § 5, stk. 2,
ophæves. Stk. 3 bliver herefter
stk. 2. | | | | | | 12. § 6 affattes således: | § 6.
Aktieselskabslovens kapitel 9 om selskabets ledelse, kapitel 16 om
erstatning m.v. og kapitel 19 om anmeldelse og registrering m.m.,
herunder de særlige bestemmelser for statslige
aktieselskaber, finder anvendelse for DSB med de ændringer,
der følger af denne lov. | | »§ 6. Selskabsloven, herunder
de bestemmelser der gælder for statslige aktieselskaber,
finder anvendelse for DSB med de tilpasninger, som er en konsekvens
af denne lov.« | | | | § 7.
DSB's S-togsdivision etableres med virkning fra den 1. januar 1999
som et af DSB helejet datterselskab, DSB S-tog A/S. | | 13. Kapitel 2
ophæves | | | | § 8. DSB
S-tog A/S's formål er at drive S-togstrafik i
hovedstadsområdet på grundlag af en kontrakt med
transportministeren om passagertrafik udført som offentlig
service, jf. lov om jernbanevirksomhed m.v. § 8, samt
anden virksomhed, som ligger i naturlig forlængelse
heraf. | | | | | | § 9. DSB
S-tog A/S overtager den af DSB's S-togsdivision hidtil drevne
virksomhed med tilhørende aktiver og passiver og
indtræder i samtlige rettigheder og forpligtelser i
forbindelse hermed. | | | Stk. 2.
Tinglysning og anden registrering af DSB S-tog A/S' rettigheder kan
ske på grundlag af denne lov. | | | | | | § 10.
DSB S-tog A/S ledes af en bestyrelse på 6 medlemmer, hvoraf 2
vælges af medarbejderne, idet reglerne i
aktieselskabslovgivningen om valg af
medarbejderrepræsentanter og suppleanter for disse finder
anvendelse, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. De
tjenestemænd, der udlånes fra DSB til DSB S-tog A/S,
jf. § 15, stk. 1, deltager på lige fod med
selskabets medarbejdere ved valg af medarbejderrepræsentanter
til selskabets bestyrelse og er på tilsvarende måde
valgbare til denne. Tilsvarende kan de udlånte
tjenestemænd deltage i valg af koncernrepræsentanter
til bestyrelsen i DSB. | | | | | | | | 14. Overskriften til kapitel 3 affattes
således: | | | | Kapitel 3 | | »Kapitel 3 | | | | Regnskabsmæssige forhold,
investeringsbeslutninger, optagelse af lån og
forsikring. | | Regnskabs- og
revisionsmæssige forhold, investeringsbeslutninger og
optagelse af lån«. | | | | | | 15. § 11 affattes således: | § 11. De
for aktieselskaber gældende regler i årsregnskabsloven,
herunder de bestemmelser, der gælder for statslige
aktieselskaber, finder anvendelse for DSB med de ændringer,
der følger af denne lov. Herudover fastsætter
transportministeren et regnskabsreglement for virksomheden, jf. lov
om jernbanevirksomhed m.v. § 7, stk. 1. | | »§ 11. De regler i
årsregnskabsloven, der gælder for aktieselskaber,
herunder bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder
anvendelse for DSB med de tilpasninger, som er en konsekvens af
denne lov. | Stk. 2.
DSB's årsregnskaber revideres efter årsregnskabslovens
regler af en statsautoriseret revisor og af rigsrevisor. Den
statsautoriserede revisor vælges af transportministeren
på virksomhedsmødet efter indstilling fra bestyrelsen,
og valget gælder for eet år ad gangen. Genvalg kan
ske. | | Stk. 2.
DSB's årsrapport revideres af en statsautoriseret revisor og
af rigsrevisor. Den statsautoriserede revisor vælges af
transportministeren på virksomhedsmødet efter
indstilling fra bestyrelsen, og valget gælder for et år
ad gangen. Genvalg kan ske. | Stk. 3.
Rigsrevisor reviderer endvidere DSB's regnskaber efter reglerne i
lov om revisionen af statens regnskaber m.m. | | Stk. 3.
Rigsrevisor reviderer endvidere DSB's regnskaber efter reglerne i
lov om revisionen af statens regnskaber m.m. | Stk. 4. Det
reviderede årsregnskab forelægges til godkendelse
på virksomhedsmødet. | | Stk. 4. Den
reviderede årsrapport forelægges til godkendelse
på et virksomhedsmøde.« | Stk. 5. Ved
afgivelse af årsregnskabet skal virksomhedens revisor afgive
en erklæring om, hvorvidt det af transportministeren
fastsatte regnskabsreglement for virksomheden, jf. stk. 1, er
overholdt. | | | | | | | | 16. § 12 affattes således: | § 12.
Investeringer, som ønskes foretaget af DSB eller
datterselskaber heraf, og som overstiger en
beløbsmæssig grænse på 100 mio. kr., skal
forelægges Folketingets Finansudvalg til godkendelse.
Beløbsgrænsen skal fremgå af virksomhedens
vedtægter og kan ændres efter forelæggelse for
Folketingets Finansudvalg. Stk. 2.
Rammer for optagelse af lån til driftsformål for DSB og
datterselskaber heraf fastsættes af transportministeren og
skal fremgå af virksomhedens vedtægter. | | »§ 12. DSB kan optage
lån, herunder driftskreditter, med sikkerhed i egen
formue. Stk. 2.
Investeringer, som DSB eller datterselskaber heraf
påtænker at foretage, og som overstiger en
beløbsmæssig grænse på 100 mio. kr., skal
forelægges Folketingets Finansudvalg til godkendelse.
Beløbsgrænsen reguleres fra 1999 årligt med
udviklingen i nettoprisindekset. | Stk. 3.
Rammer for optagelse af lån til investeringsformål for
DSB og datterselskaber heraf fastsættes af
transportministeren efter godkendelse af Folketingets Finansudvalg.
Principper for låneoptagelsen skal fremgå af
virksomhedens vedtægter. | | Stk. 3. For
investeringer, der er omfattet af stk. 2, skal
transportministeren godkende virksomhedens beslutninger om udbud og
indgåelse af kontrakt herom. Til brug for ministerens
godkendelse indhenter ministeriet en ekstern kvalitetssikring af
virksomhedens beslutninger. Udgifter til ekstern bedømmelse
af udbudsmaterialet og kontraktindgåelsen afholdes som led i
de samlede omkostninger vedrørende anskaffelse af det
rullende materiel. | Stk. 4.
Transportministeren kan på statens vegne efter godkendelse af
Folketingets Finansudvalg garantere for forpligtelser, som DSB og
datterselskaber heraf har over for leverandører og
långivere i forbindelse med investeringer over en
beløbsmæssig grænse, som skal fremgå af
virksomhedens vedtægter. | | Stk. 4. DSB
fremsender en investerings- og finansieringsplan til
transportministeren én gang årligt. I tilfælde
af, at der efterfølgende sker væsentlige
ændringer i investerings- og finansieringsplanen, orienteres
transportministeren herom. | | | Stk. 5.
Transportministeren kan efter godkendelse af Folketingets
Finansudvalg garantere for DSB's og DSB's datterselskabers
forpligtelser.« | | | | § 13.
DSB og datterselskaber heraf skal tegne de for virksomhederne
nødvendige forsikringer. | | 17. § 13 ophæves. | | | | | | 18. § 15 ophæves, og i stedet
indsættes: | § 15. De
tjenestemænd i DSB, der ved etableringen af DSB S-tog A/S
gør tjeneste i DSB's S-togsdivision, er forpligtet til at
gøre tjeneste i DSB S-tog A/S med bevarelse af deres
ansættelsesforhold i DSB, ligesom DSB S-tog A/S i forhold til
DSB er forpligtet til at beskæftige dem. | | »§ 15. De tjenestemænd i
DSB, der ved etableringen af DSB S-tog A/S gør tjeneste i
DSB's S-togsdivision, er forpligtet til at gøre tjeneste i
DSB S-tog A/S med bevarelse af deres ansættelsesforhold i
DSB, ligesom DSB S-tog A/S i forhold til DSB er forpligtet til at
beskæftige dem. | Stk. 2. DSB
S-tog A/S tilbyder de i stk. 1 nævnte
tjenestemænd, at de inden for en periode på 2 år
fra etableringen af selskabet kan overgå til ansættelse
i dette. | | Stk. 2. DSB
udbetaler løn m.v. til tjenestemænd omfattet af stk.
1, og indbetaler pensionsbidrag m.v. til staten, jf.
§ 14, stk. 4. | Stk. 3. Til
de tjenestemænd, som ikke ønsker at overgå til
ansættelse i DSB S-tog A/S efter stk. 2, udbetaler DSB
løn m.v., og indbetaler pensionsbidrag m.v. til staten, jf.
§ 14, stk. 4. | | Stk. 3. Fra
overtagelsen af S-togsdriften refunderer DSB S-tog A/S til DSB de
lønninger, pensionsbidrag m.v., som DSB betaler i henhold
til stk. 2. | Stk. 4. DSB
S-tog A/S refunderer fra overtagelsen af S-togsdriften DSB de
lønninger, pensionsbidrag m.v., som DSB betaler i henhold
til stk. 3. | | Stk. 4. Til
tjenestemænd, som overgår til ansættelse i DSB
S-tog A/S med ret til tjenestemandspension, afholder staten
udgifter til pension, mod at selskabet betaler de af
finansministeren fastsatte bidrag m.v. til dækning af statens
pensionsudgifter. | Stk. 5. Til
de tjenestemænd, som overgår til ansættelse i DSB
S-tog A/S efter stk. 2 med ret til tjenestemandspension,
afholder staten udgifter til pension, mod at selskabet betaler de
af finansministeren fastsatte bidrag m.v. til dækning af
statens pensionsudgifter. | | Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse for
tjenestemænd, der gør tjeneste i øvrige dele af
DSB, som måtte blive omdannet til aktie- eller
anpartsselskab. | Stk. 6.
Bestemmelserne i stk. 1-5 finder tilsvarende anvendelse for
tjenestemænd, der gør tjeneste i øvrige dele af
DSB, som måtte blive omdannet til aktie- eller
anpartsselskab. § 10 | | | (. . . ) | | | Stk. 2. De
tjenestemænd, der udlånes fra DSB til DSB S-tog A/S,
jf. § 15, stk. 1, deltager på lige fod med
selskabets medarbejdere ved valg af medarbejderrepræsentanter
til selskabets bestyrelse og er på tilsvarende måde
valgbare til denne. Tilsvarende kan de udlånte
tjenestemænd deltage i valg af koncernrepræsentanter
til bestyrelsen i DSB. | | § 15 a.
De tjenestemænd, der udlånes fra DSB til DSB S-tog A/S,
jf. § 15, stk. 1, deltager på lige fod med
selskabets medarbejdere ved valg af medarbejderrepræsentanter
til selskabets øverste ledelsesorgan og er på
tilsvarende måde valgbare til dette. Tilsvarende kan de
udlånte tjenestemænd deltage i valg af
koncernrepræsentanter til bestyrelsen i DSB. | | | | | | § 15 b.
DSB S-tog A/S kan opløses uden likvidation ved overdragelse
af DSB S-tog A/S' aktiver og forpligtelser som helhed til
DSB. | | | Stk. 2.
Hvis DSB S-tog A/S opløses, jf. stk. 1, vil
tjenestemænd omfattet af § 15, stk. 1,
være forpligtet til at gøre tjeneste i DSB, ligesom
DSB vil være forpligtet til at beskæftige
dem.« | | | | § 19. (. . . ) Stk. 2. Lov
om offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for den jernbanevirksomhed,
der udøves af DSB S-tog A/S som led i udførelsen af
forhandlet trafik, jf. lov om jernbanevirksomhed m.v.
§ 8. | | 19. I § 19, stk. 2 indsættes
efter »DSB S-tog A/S«: »eller andre
datterselskaber under DSB« | | | | Tilsyn og
straf | | 20. I overskriften til kapitel 6 udgår »og straf«. | | | | § 21.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde 1) overtrædelse af de i § 6
omhandlede bestemmelser i aktieselskabsloven om indsendelse af
anmeldelser og meddelelser til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, 2) overtrædelse af de i § 6
omhandlede bestemmelser i aktieselskabslovens § 53,
stk. 1 og 3, § 54, § 54 a, § 55,
§ 56, stk. 2 og 7, § 157 b og
§ 157 d, 3) bestyrelsesmedlemmer, direktører,
vurderingsmænd og revisorer samt deres suppleanter,
såfremt de ubeføjet røber, hvad de under
udøvelsen af deres hverv for DSB har fået kendskab
om. Stk. 2.
Overtrædelse af de i § 11 omhandlede bestemmelser i
årsregnskabsloven straffes efter reglerne i
årsregnskabslovens kapitel 10. Stk. 3. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel | | 21. §§ 21, 22, 25, 26 a og 26 b ophæves. | | | | § 22.
Undlader DSB's bestyrelse eller direktion at efterkomme de pligter,
der efter de i § 6 omhandlede bestemmelser i
aktieselskabsloven eller regler fastsat i medfør heraf
påhviler dem i forhold til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
kan styrelsen som tvangsmiddel pålægge de
pågældende daglige eller ugentlige bøder.
§ 25. Medarbejdernes valg af medlemmer til bestyrelsen,
jf. § 4, stk. 2, og § 10, stk. 1,
skal finde sted inden den 1. april 1999. | | | Stk. 2.
Bestemmelserne i aktieselskabslovens § 49, stk. 2,
3. pkt., og aktieselskabslovens § 49, stk. 3, 1.
pkt., finder ikke anvendelse ved de i stk. 1 omhandlede
valg. | | | | | | § 26 a.
DSB betaler de i Combus a/s udlånte tjenestemænd, som
vælger at lade sig ansætte på
overenskomstvilkår i busselskabet, et engangsvederlag i form
af en kontant fratrædelsesgodtgørelse eller ved
opskrivning af pensionsalder eller en kombination heraf. | | | | | | § 26 b.
DSB tilbyder de i Combus a/s udlånte tjenestemænd, som
ikke lader sig ansætte på overenskomstvilkår i
busselskabet, anden passende beskæftigelse, jf.
tjenestemandslovens § 12, samt afholder de hermed
forbundne udgifter til omskoling og efteruddannelse eller udgifter
til rådighedsløn m.v. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1260 af 3. november 2010, som
ændret bl.a. ved § 17 i lov nr. 516 af 12. juni
2009, § 4 i lov nr. 254 af 30. marts 2011, § 4
i lov nr. 433 af 16. maj 2012 og senest ved § 4 i lov nr.
591 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændring: | | | | § 14.
Kapitel 1 finder tilsvarende anvendelse i følgende
tilfælde, når der ikke indgår et selskab som
nævnt i selskabssskattelovens § 3, stk. 1, nr.
19 i fusionen: - - - | | 1. I § 14 indsættes som nr. 13 og 14: »13) Ved fusion af DSB, jf.
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 d, med et
helejet datterselskab. 14) Ved fusion af Naviair, jf.
selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 i, med et
helejet datterselskab.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2.
Transportministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 1, nr. 8. | | | |
|