Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2012)
Transportministeren (Henrik Dam Kristensen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
den selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog
A/S samt fusionsskatteloven (Ændret fremgangsmåde ved
anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse,
bestyrelsessammensætning,
mulighed for DSB og Naviair til at fusionere skattefrit med
helejede datterselskaber,
konsekvensændringer som følge
af selskabsloven m.v.)
(Lovforslag nr. L 8)
Med lovforslaget gennemføres en ændring af
fremgangsmåden ved DSB's anskaffelse af rullende materiel.
Transportministeren godkender fremover virksomhedens beslutninger
vedrørende udbudsmateriale og indgåelse af kontrakt.
På denne måde udøves der fremover et
særligt tilsyn med DSB's anskaffelser af rullende materiel.
Til brug for ministerens stillingtagen indhentes en ekstern
kvalitetsvurdering af beslutningsgrundlaget.
Forslaget indebærer desuden, at procedurerne for
godkendelse af investeringer, herunder af finansieringen forenkles.
Der er i dag et unødigt kompliceret regelsæt, som ikke
nødvendigvis bidrager til at sikre det nødvendige
samlede overblik over virksomhedens investerings - og
finansieringsplaner. Procedurerne ændres af den grund. Dette
skal tillige ses i lyset af, at DSB er etableret med en bestyrelse
med et selvstændigt ansvar, og at det bl.a. er bestyrelsens
ansvar løbende at påse, at virksomhedens
kapitalgrundlag, herunder at den likviditetsmæssige situation
er forsvarlig set i forhold til virksomhedens drift.
Forslaget lovfæster endvidere en mulighed for at give
udvidet statsgaranti til DSB. Efter den nuværende lovgivning
kan transportministeren efter godkendelse af Folketingets
Finansudvalg garantere for forpligtelser, som DSB og
datterselskaber har over for leverandører og långivere
i forbindelse med investeringer. Denne mulighed udvides,
således at anvendelsen af statsgarantien ikke længere
begrænses til kun at angå investeringer.
Finansudvalgets godkendelse skal dog i alle tilfælde
indhentes.
Forslaget indebærer endvidere, at den fremtidige
sammensætning af bestyrelsen for DSB bliver mere fleksibel
ved, at der fastsættes et minimums - og et maksimumsantal for
antal bestyrelsesmedlemmer valgt på
virksomhedsmødet.
Lovforslaget vil tillige indeholde en ophævelse af
kapitlet vedrørende DSB S-tog A/S, bortset fra stykket om
udlånte tjenestemænd. De stiftelsesbestemmelser, som
kapitlet indeholder, ophæves, da virksomheden er etableret,
og bestemmelserne derfor ikke længere er aktuelle.
Lovforslaget indebærer endvidere hjemmel til, at aktiver og
forpligtelser som helhed fra DSB S-tog A/S kan overdrages til DSB,
hvilket vil give DSB's ledelse en større fleksibilitet i
relation til at indrette koncernens struktur. Andre bestemmelser,
der alene vedrører stiftelsen af DSB, ophæves
ligeledes.
Forslaget indebærer også, at DSB, og tilsvarende
den selvstændige offentlige virksomhed Naviair, får
mulighed for omstrukturering uden beskatning i form af skattefri
fusion med helejede datterselskaber. DSB og Naviair sidestilles
hermed med andre skattepligtige virksomheder i en tilsvarende
situation.
Endelig indebærer forslaget, at den eksisterende lov
moderniseres. Loven indeholder f.eks. en række henvisninger
til aktieselskabsloven, og eftersom denne lov er erstattet af
selskabsloven, nødvendiggør dette en række
konsekvensændringer i lov om DSB. For at lette anvendelsen af
lov om DSB foreslås det tillige, at selskabsloven finder
anvendelse på DSB med de tilpasninger, som er en konsekvens
af denne lov.
Ikrafttrædelsesdato er dagen efter bekendtgørelse
i Lovtidende. Dog fastsættes tidspunktet for
ikrafttræden af forslagets § 1, nr. 8 (om tinglysning)
af transportministeren.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.