Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 11. december 2012
Forslag
til
Lov om ændring af lov om den
selvstændige offentlige virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S
samt fusionsskatteloven
(Fremgangsmåde ved anskaffelse af
rullende materiel, generel garantistillelse,
bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB, Naviair og
Energinet.dk til at fusionere skattefrit med helejede
datterselskaber, konsekvensændringer som følge af
selskabsloven m.v.)
§ 1
I lov om den selvstændige offentlige
virksomhed DSB og om DSB S-tog A/S, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1184 af 12. oktober 2010, foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om DSB«.
2.
Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Formål, ledelse
m.v.«
3. § 1 affattes således:
Ȥ 1. DSB er en
selvstændig offentlig virksomhed.«
4. I
§ 2, stk. 1, og § 19, stk. 1, 1. pkt., og
stk. 2, ændres »lov om
jernbanevirksomhed m.v.« til: »lov om
jernbane«.
5. I
§ 2 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2. DSB
skal sikre, at der drives S-togstrafik i hovedstadsområdet
på grundlag af en kontrakt med transportministeren om
passagertrafik udført som offentlig service, jf. lov om
jernbane.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 3 og 4.
6. § 3, stk. 1 og 4, ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 1 og 2.
7. § 3, stk. 3, der bliver
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Tinglysning og anden registrering af DSB's rettigheder, som DSB er
indtrådt i ved overtagelsen af den af statsvirksomheden DSB
hidtil drevne virksomhed, kan ske på grundlag af denne lov.
På tilsvarende måde kan tinglysning og anden
registrering af DSB S-tog A/S' rettigheder ske på grundlag af
denne lov.«
8. § 3 affattes således:
Ȥ 3. DSB's formue holdes
adskilt fra statens formue, og DSB disponerer inden for de til
enhver tid fastlagte rammer selv over anlægs- og
driftsmidler.«
9. § 4, stk. 1 og 2, affattes således:
»DSB ledes af en bestyrelse.
Transportministeren vælger på et
virksomhedsmøde, jf. § 5, stk. 2, for en
periode på 1-2 år mindst 5, men højst 8
medlemmer til bestyrelsen, herunder formand og næstformand.
Genvalg kan ske. Transportministeren kan til enhver tid på et
virksomhedsmøde afsætte de af ministeren valgte
medlemmer.
Stk. 2.
Medarbejderne vælger repræsentanter til bestyrelsen.
Reglerne i selskabsloven om valg af medarbejderrepræsentanter
og suppleanter for disse, herunder regler om
koncernrepræsentation og valgbarhed, finder tilsvarende
anvendelse.«
10. § 5, stk. 1, affattes
således:
»Transportministeren udøver i forhold
til DSB de beføjelser, der efter selskabsloven og
årsregnskabsloven tilkommer generalforsamlingen i et
aktieselskab, idet ministeren herved sidestilles med en
eneaktionær.«
11. § 5, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter
stk. 2.
12. § 6 affattes således:
Ȥ 6. Selskabsloven,
herunder de bestemmelser, der gælder for statslige
aktieselskaber, finder anvendelse for DSB med de tilpasninger, som
er en konsekvens af denne lov.«
13. Kapitel
2 ophæves.
14.
Overskriften til kapitel 3 affattes
således:
»Kapitel 3
Regnskabs- og
revisionsmæssige forhold, investeringsbeslutninger og
optagelse af lån«.
15. § 11 affattes således:
Ȥ 11. De regler i
årsregnskabsloven, der gælder for aktieselskaber,
herunder bestemmelser for statslige aktieselskaber, finder
anvendelse for DSB med de tilpasninger, som er en konsekvens af
denne lov.
Stk. 2. DSB's
årsrapport revideres af en statsautoriseret revisor og af
rigsrevisor. Den statsautoriserede revisor vælges af
transportministeren på virksomhedsmødet efter
indstilling fra bestyrelsen, og valget gælder for 1 år
ad gangen. Genvalg kan ske.
Stk. 3. Rigsrevisor
reviderer endvidere DSB's regnskaber efter reglerne i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
Stk. 4. Den
reviderede årsrapport forelægges til godkendelse
på et virksomhedsmøde.«
16. § 12 affattes således:
Ȥ 12. DSB kan optage
lån, herunder driftskreditter, med sikkerhed i egen
formue.
Stk. 2.
Investeringer, som DSB eller datterselskaber heraf
påtænker at foretage, og som overstiger en
beløbsmæssig grænse på 100 mio. kr., skal
forelægges Folketingets Finansudvalg til godkendelse.
Beløbsgrænsen reguleres fra 1999 årligt med
udviklingen i nettoprisindekset.
Stk. 3. For
investeringer i rullende materiel, der er omfattet af stk. 2,
skal transportministeren godkende virksomhedens beslutninger om
udbud og indgåelse af kontrakt herom. Til brug for
ministerens godkendelse indhenter ministeriet en ekstern
kvalitetssikring af virksomhedens beslutninger. Udgifter til
ekstern bedømmelse af udbudsmaterialet og
kontraktindgåelsen afholdes som led i de samlede omkostninger
vedrørende anskaffelse af det rullende materiel.
Stk. 4. DSB
fremsender en investerings- og finansieringsplan til
transportministeren én gang årligt. I tilfælde
af at der efterfølgende sker væsentlige
ændringer i investerings- og finansieringsplanen, orienteres
transportministeren herom.
Stk. 5.
Transportministeren kan efter godkendelse af Folketingets
Finansudvalg garantere for DSB's og DSB's datterselskabers
forpligtelser.«
17. § 13 ophæves.
18. § 15 ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ 15. De
tjenestemænd i DSB, der ved etableringen af DSB S-tog A/S
gør tjeneste i DSB's S-togsdivision, er forpligtet til at
gøre tjeneste i DSB S-tog A/S med bevarelse af deres
ansættelsesforhold i DSB, ligesom DSB S-tog A/S i forhold til
DSB er forpligtet til at beskæftige dem.
Stk. 2. DSB
udbetaler løn m.v. til tjenestemænd omfattet af
stk. 1 og indbetaler pensionsbidrag m.v. til staten, jf.
§ 14, stk. 4.
Stk. 3. Fra
overtagelsen af S-togsdriften refunderer DSB S-tog A/S til DSB de
lønninger, pensionsbidrag m.v., som DSB betaler i henhold
til stk. 2.
Stk. 4. Til
tjenestemænd, som overgår til ansættelse i DSB
S-tog A/S med ret til tjenestemandspension, afholder staten
udgifter til pension, mod at selskabet betaler de af
finansministeren fastsatte bidrag m.v. til dækning af statens
pensionsudgifter.
Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1-4 finder tilsvarende anvendelse for
tjenestemænd, der gør tjeneste i øvrige dele af
DSB, som måtte blive omdannet til aktie- eller
anpartsselskab.
§ 15
a. De tjenestemænd, der udlånes fra DSB til DSB
S-tog A/S, jf. § 15, stk. 1, deltager på lige
fod med selskabets medarbejdere ved valg af
medarbejderrepræsentanter til selskabets øverste
ledelsesorgan og er på tilsvarende måde valgbare til
dette. Tilsvarende kan de udlånte tjenestemænd deltage
i valg af koncernrepræsentanter til bestyrelsen i DSB.
§ 15
b. DSB S-tog A/S kan opløses uden likvidation ved
overdragelse af DSB S-tog A/S' aktiver og forpligtelser som helhed
til DSB.
Stk. 2. Hvis DSB
S-tog A/S opløses, jf. stk. 1, vil tjenestemænd
omfattet af § 15, stk. 1, være forpligtet til
at gøre tjeneste i DSB, ligesom DSB vil være
forpligtet til at beskæftige dem.
Stk. 3. Hvis DSB-tog A/S
opløses, jf. stk. 1, skal DSB afgive segmentoplysninger for
S-tog i henhold til årsregnskabsloven. Desuden skal DSB i sin
årsrapport angive gæld, som hidrører fra
indkøb af rullende S-togsmateriel.«
19. I
§ 19, stk. 2,
indsættes efter »DSB S-tog A/S«: »eller
andre datterselskaber under DSB«.
20. I
overskriften til kapitel 6 udgår
»og straf«.
21. §§ 21, 22, 25, 26 a og 26 b ophæves.
§ 2
I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1120 af 14. november 2012, som
ændret ved § 4 i lov nr. 433 af 16. maj 2012,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 14 indsættes som
nr. 13-15:
»13) Ved
fusion af DSB, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1,
nr. 2 d, med et helejet datterselskab.
14) Ved fusion af
Naviair, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2
i, med et helejet datterselskab.
15) Ved fusion af
Energinet.dk, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 g,
med et helejet datterselskab.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 8.
Stk. 3. § 2 har
virkning for fusioner, der vedtages den 1. januar 2013 eller
senere.