Ændringsforslag stillet den 28.
november 2012 uden for betænkningen
Ændringsforslag
Til titlen
Af Martin Geertsen
(V):
7) I
titlen udgår »om DSB S-tog A/S samt«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
Til § 1
Af Martin Geertsen
(V):
8) Nr. 5
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
Af Martin Geertsen
(V):
9) Nr.
13 udgår.
[Lovens bestemmelser
vedrørende DSB S-tog A/S bibeholdes]
Af Martin Geertsen
(V):
10) Nr.
16 affattes således:
»16) I §
12 indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4. For
investeringer, der er omfattet af stk. 3, skal transportministeren
godkende virksomhedens beslutninger om udbud og indgåelse af
kontrakt herom. Til brug for ministerens godkendelse indhenter
ministeriet en ekstern kvalitetssikring af virksomhedens
beslutninger. Udgifter til ekstern bedømmelse af
udbudsmaterialet og kontraktindgåelsen afholdes som led i de
samlede omkostninger vedrørende anskaffelse af det rullende
materiel.
Stk. 5. DSB fremsender
en investerings- og finansieringsplan til transportministeren
én gang årligt. I tilfælde af at der
efterfølgende sker væsentlige ændringer i
investerings- og finansieringsplanen, orienteres
transportministeren herom«
[DSB´s mulighed for at optage
lån med statsgaranti til dækning af underskud på
driftsaktiviteter udgår, og den nuværende lovgivning
for lånoptagelse bevares]
Af Martin Geertsen
(V):
11)
Den under nr. 18 foreslåede § 15 b udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 9]
Bemærkninger
Til nr. 7-9 og 11
Med ændringsforslag nr. 9 ønsker Venstre at
sikre, at DSB S-tog A/S forbliver et helejet datterselskab under
DSB, og at der ikke åbnes mulighed for, at DSB S-tog A/S
på sigt vil kunne opløses og integreres i DSB.
Ændringsforslag nr. 7, 8 og 11 er konsekvenser af
ændringsforslag nr. 9. Såfremt ændringsforslag
nr. 9 vedtages ved 2. behandling, vil forslagsstilleren til 3.
behandling stille de nødvendige yderligere
konsekvensændringsforslag.
Til nr. 10
Med ændringsforslag nr. 10 ønsker Venstre, at
muligheden for, at DSB kan optage statsgaranterede lån til
dækning af et driftsunderskud, udgår af lovforslaget. I
stedet ønsker Venstre at bibeholde den nuværende
lovgivning vedrørende låneoptagelse, således at
transportministeren fortsat efter godkendelse af Folketingets
Finansudvalg kan garantere for forpligtelser, som DSB og
datterselskaber har over for leverandører og långivere
i forbindelse med investeringer, men ikke garantere i forhold til
at dække eventuelle driftsunderskud. Ændringsforslaget
indebærer dog, at den i lovforslaget foreslåede
eksterne kvalitetssikring vedrørende indkøb af
rullende materiel bevares.