Fremsat den 16. november 2012 af
Beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om seniorjob og lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Ret til seniorjob til medlemmer, der er
født i perioden fra 1. juli 1955 til og med 31. december
1957)
§ 1
I lov om seniorjob, jf. lov nr. 1543 af 20.
december 2006, som ændret ved § 4 i lov nr. 483 af 12.
juni 2009, § 4 i lov nr. 1540 af 21. december 2010 og § 4
i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Uanset
stk. 1, 1. pkt., har et medlem, der er født i perioden fra
1. juli 1955 til og med 31. december 1957, hvis dagpengeperiode
efter § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., er udløbet eller vil
udløbe i perioden fra 1. januar 2012 til og med 30. juni
2013, ret til ansættelse i et seniorjob. Medlemmet kan dog
ikke få ret til seniorjob, såfremt dagpengeretten er
udløbet før det fyldte 55. år.«
§ 2
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 og
§ 1 i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 74 l indsættes efter stk.
9 som nyt stykke:
»Stk. 10. Et
medlem, der har været berettiget til seniorjob i mere end 5
år efter lov om seniorjob, får beregnet efterløn
efter stk. 3 med udgangspunkt i den senest udbetalte dagpengesats,
medmindre der i seniorjobperioden er beskæftigelse, der kan
danne grundlag for en ny beregning.«
Stk. 10-12 bliver herefter stk. 11-13.
2. I
§ 74 l, stk. 11, som bliver stk.
12, ændres », jf. lov om en
satsreguleringsprocent« til: »efter lov om en
satsreguleringsprocent og efter stk. 13 og 14«.
3. I
§ 74 l indsættes efter stk.
11, som bliver stk. 12, som stk. 13 og
14:
»Stk. 13. Ved den
årlige regulering, jf. stk. 12, anvendes
satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår med fradrag af en procentsats, jf. stk. 14.
Stk. 14. For
finansåret 2016 udgør procentsatsen 0,3. For
finansåret 2017 udgør procentsatsen 0,4. For
finansårene 2018-2023 udgør procentsatsen
0,75.«
Stk. 12, som bliver stk. 13, bliver
herefter stk. 15.
4. I
§ 74 l, stk. 12, der bliver stk.
15, ændres »stk. 5-9« til: »stk.
5-10«.
§ 3
I lov nr. 928 af 18. september 2012 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov
om aktiv socialpolitik, lov om social pension og andre love
(Ændret regulering af forskellige indkomstoverførsler
i årene 2016-2023 samt forhøjelse af den supplerende
pensionsydelse og pensionstillæg til folkepensionister),
foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 3 og 4, ophæves.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Stk. 2.
Arbejdsløshedskasserne skal inden udgangen af januar 2013
orientere medlemmer, hvis dagpengeperiode er udløbet i 2012,
og som er omfattet af § 1, nr. 1, om muligheden for at anmode
bopælskommunen om et seniorjob.
Stk. 3. Medlemmer, der
er omfattet af § 1, nr. 1, og hvis dagpengeperiode er
udløbet i 2012, kan anmode bopælskommunen om et
seniorjob senest inden udgangen af marts 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
1. Indledning |
2. Lovforslagets indhold |
| 2.1. Ret til
seniorjob til medlemmer, der er født i perioden fra 1. juli
1955 til og med 31. december 1957 |
| | 2.1.1. Gældende ret |
| | 2.1.2. Den
foreslåede ordning |
| 2.2. Efterlønssatsen for medlemmer, der har
været berettiget til seniorjob i mere end 5
år |
| 2.2.1. Gældende ret |
| 2.2.2. Den
foreslåede ordning |
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige |
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet |
5. Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. Miljømæssige konsekvenser |
7. Forholdet til EU-retten |
8. Hørte myndigheder og
organisationer |
9. Sammenfattende skema |
1. Indledning
Lovforslaget udmønter en del af aftalen af finansloven
for 2013, som regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) har indgået med Enhedslisten.
Lovforslaget indeholder en udvidelse af retten til seniorjob for
medlemmer, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til og
med 31. december 1957, som har opbrugt retten til dagpenge mellem
1. januar 2012 og 30. juni 2013, uanset forhøjelsen af
efterlønsalderen. Baggrunden herfor er, at denne
persongruppe inden fremrykningen af forhøjelsen af
efterlønsalderen pr. 1. januar 2012 havde indrettet sig
på ret til ansættelse i seniorjob i 2012.
Følgende fremgår af aftalen:
"Seniorjobordningen er målrettet personer med ret til
efterløn, der opbruger dagpengeretten, og som maksimalt har
fem år til efterlønsalderen. Ordningen udgør et
vigtigt sikkerhedsnet, hvis man som senior opbruger retten til
dagpenge.
Tilbagetrækningsreformens forhøjelse af
efterlønsalderen, herunder fremrykningen af
forhøjelsen af efterlønsalderen pr. 1. januar 2012,
har medført, at en række personer ikke længere
kan få et seniorjob i kommunen som forventet, fordi deres
dagpengeret er udløbet mere end 5 år før
efterlønsalderen. Herudover kan de aktuelt svage
konjunkturer gøre det særligt vanskeligt for
ældre ledige at finde beskæftigelse.
Regeringen og Enhedslisten er på den baggrund enige om at
indføre en overgangsordning for de målgrupper, der
umiddelbart får udskudt retten til seniorjob på grund
af den gradvise forhøjelse af efterlønsalderen.
Ved uændret efterlønsalder ville målgruppen
have haft ret til et seniorjob i 2. halvår 2012.
Overgangsordningen indebærer, at retten til seniorjob
bevares for personer, der fylder 55 år eller mere i 2012,
uanset forhøjelsen af efterlønsalderen.
Målgruppen omfatter personer, der er født i perioden
fra og med 2. halvår 1955 til og med 2. halvår 1957, og
som pr. 1. januar 2012 havde modtaget arbejdsløshedsdagpenge
i 3 år eller mere.
Med overgangsordningen bevares retten til seniorjob - uanset
forhøjelsen af efterlønsalderen - endvidere for
personer, som er født i perioden fra 1. halvår 1956
til og med 2. halvår 1957, og som mister retten til dagpenge
inden udgangen af 1. halvår 2013.
Der afsættes 55 mio. kr. i 2013 og 65 mio. kr.
årligt fra 2014 til udvidelsen af seniorjobordningen. "
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ret
til seniorjob til medlemmer, der er født i perioden fra 1.
juli 1955 til og med 31. december 1957
2.1.1. Gældende ret
Efter den gældende lovs § 1 har medlemmer, der har
opbrugt dagpengeretten tidligst 5 år før
efterlønsalderen, og som opfylder anciennitetskravet for at
kunne modtage efterløn ved efterlønsalderen, ret til
ansættelse i et seniorjob i bopælskommunen med henblik
på overgang til efterløn, når
efterlønsalderen indtræder.
Efter lov nr. 1365 af 28. december 2011, som udmønter
Aftale om senere tilbagetrækning fra 13. maj 2011,
forhøjes efterlønsalderen gradvist til 62 år
for medlemmer, der er født i 1954 og 1955. Endvidere
forkortes efterlønsperioden gradvist for medlemmer, der er
født i 1956 eller senere ved, at efterlønsalderen for
disse medlemmer gradvist forhøjes til 64 år samtidig
med, at folkepensionsalderen bevares på 67 år.
Det betyder bl.a., at medlemmer, der er født i perioden
fra 1. januar 1956 til og med 30. juni 1956 har en
efterlønsalder på 62½ år og at medlemmer,
der er født i perioden fra 1. juli 1956 til og med 31.
december 1958, har en efterlønsalder på 63
år.
Det fremgår ikke af aftalen om senere
tilbagetrækning, at der skal gennemføres en
overgangsordning i seniorjobordningen for disse medlemmer. Det vil
sige, at et medlem tidligst kan få ret til seniorjob fem
år før efterlønsalderen, og tidspunktet for,
hvornår der tidligst kan opnås ret til seniorjob, er
således flyttet parallelt med forhøjelsen af
efterlønsalderen.
2.1.2. Den foreslåede
ordning
Forhøjelsen af efterlønsalderen betyder, at
medlemmer født i perioden fra 1. juli 1955 til og med 31.
december 1957, som efter de regler, der var gældende
før den 1. januar 2012, ville have ret til seniorjob ved
dagpengerettens udløb i 2012, ikke længere er
berettiget til seniorjob. Disse medlemmer har inden
ikrafttrædelsen af forhøjelsen af
efterlønsalderen den 1. januar 2012 ikke haft mulighed for
at indrette sig på de ændrede regler.
Det foreslås derfor, at retten til seniorjob bevares
uanset forhøjelsen af efterlønsalderen. Forslaget
omfatter medlemmer, der er født i perioden fra 1. juli 1955
til og med 31. december 1957, hvis dagpengeperiode er
udløbet eller vil udløbe i perioden fra 1. januar
2012 til og med 30. juni 2013. Medlemmet kan dog ikke få ret
til seniorjob, såfremt dagpengeretten er udløbet
før det fyldte 55. år.
2.2 Efterlønssatsen for medlemmer,
der har været berettiget til seniorjob i mere end 5
år
2.2.1 Gældende ret
Et medlem, der overgår til efterløn fra seniorjob,
får efterløn med et beløb, der svarer til den
dagpengesats, som medlemmet ville være berettiget til i
tilfælde af ledighed efter § 47 eller § 70, dog
højest 91 pct. af højeste dagpengesats.
Hvis der ikke inden for de seneste 5 år forud for
tidspunktet for anmodning om dagpenge, enten er en periode, der kan
danne grundlag for en beregning, eller er udbetalt dagpenge med en
tidligere beregnet sats, skal medlemmet have dagpenge med et fast
beløb, der udgør 82 pct. af højeste
dagpengesats.
Perioden med seniorjob kan ikke bruges til beregning.
Ved lov nr. 1365 af 28. december 2011, som udmønter
aftalen om senere tilbagetrækning fra 13. maj 2011, blev
efterlønsalderen forhøjet for et antal aldersgrupper.
Nogle af disse aldersgrupper havde før ikrafttrædelsen
en efterlønsalder på 60 år. Disse medlemmer
havde en forventning om at kunne opnå ret til seniorjob fra
det fyldte 55. år. Som følge af forhøjelsen af
efterlønsalderen kan de ikke opfylde betingelserne for ret
til seniorjob.
De medlemmer, som med tilbagetrækningsreformen fik
forhøjet efterlønsalderen, og som allerede var ansat
i seniorjob, bevarer retten til seniorjob. Det betyder, at et antal
af disse medlemmer vil kunne få seniorjob i mere end 5
år. Som følge heraf vil de efter de gældende
regler alene kunne få efterløn med en fast sats
på 82 pct. af dagpengenes højeste beløb.
Det fremgik ikke af aftalen om senere tilbagetrækning, at
der skulle gennemføres en overgangsordning for disse
medlemmer.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
§ 1, nr. 1, indeholder bestemmelse om, at medlemmer, der er
født i perioden 1. juli 1955 til og med 31. december 1957,
og hvis dagpengeret er udløbet eller udløber i
perioden fra 1. januar 2012 til og med 30. juni 2013, bevarer
retten til seniorjob, selv om perioden med seniorjob derved bliver
længere end 5 år som følge af forhøjelsen
af efterlønsalderen. Denne gruppe ville efter de regler, der
var gældende før 1. januar 2012 have ret til
seniorjob. Konsekvensen af forhøjelsen af
efterlønsalderen er, at disse medlemmer ikke længere
har ret til seniorjob, fordi forhøjelsen af
efterlønsalderen betyder, at medlemmerne har mere end 5
år til efterlønsalderen.
I forhold til fastsættelse af efterlønnens
størrelse vil der ikke være et beregningsgrundlag for
de medlemmer, hvor perioden med ret til seniorjob er mere end 5
år, og hvor der også er gået mere end 5 år
fra den seneste udbetaling af dagpenge.
Uden denne ændring ville disse medlemmer have ret til
efterløn med 82 pct. af højeste dagpenge.
Det gælder også for medlemmer, der forud for
ikrafttrædelsen af tilbagetrækningsreformen er
overgået til seniorjob, og som på grund af
forhøjelsen af efterlønsalderen har en periode
på mere end 5 år i seniorjob.
For at ligestille disse medlemmer med andre medlemmer, der
overgår til efterløn fra en seniorjobperiode
foreslås, at efterlønnen ydes med udgangspunkt i den
senest udbetalte dagpengesats forud for overgangen til
efterløn. Efterløn kan højst udbetales med et
beløb, der svarer til 91 pct. af dagpengenes højeste
beløb.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget medfører, at en række personer bevarer
retten til seniorjob uanset forhøjelsen af
efterlønsalderen.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at forslaget
medfører en stigning i antallet af fuldtidspersoner i
seniorjob på ca. 360 fuldtidspersoner i 2013 og ca. 420
fuldtidspersoner i årene 2014, 2015 og 2016.
Det skønnes på den baggrund, at forslaget
medfører direkte merudgifter til seniorjob på 127 mio.
kr. i 2013 og 148 mio. kr. i årene 2014, 2015 og 2016. De
statslige udgifter udgør ca.133.000 kr. pr.
helårsperson og de kommunale udgifter udgør ca.
220.000 kr. pr. helårsperson.
En del af de personer, der som følge af forslaget vil
påbegynde et seniorjob, ville alternativt have genoptjent en
ny dagpengeret eller modtaget kontanthjælp. Det
skønnes, at dette medfører mindreudgifter til
dagpenge og kontanthjælp på 33 mio. kr. i 2013 og 39
mio. kr. i årene 2014, 2015 og 2016.
Som følge heraf forventes forslaget samlet set at
medføre offentlige merudgifter på 94 mio. kr. i 2013
og 110 mio. kr. i årene 2014, 2015 og 2016. Heraf
udgør de statslige udgifter 37 mio. kr. i 2013 og 43 mio.
kr. i årene 2014, 2015 og 2016, mens de kommunale udgifter
udgør 57 mio. kr. i 2013 og 67 mio. kr. i årene 2014,
2015 og 2016, jf. tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af forslaget om seniorjob
til gruppen af seniorer, der falder for retten til dagpenge. 2013-
2016.
|
Mio. kr. | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Offentlige udgifter i alt | 94 | 110 | 110 | 110 |
Statslige udgifter | 37 | 43 | 43 | 43 |
Kommunale udgifter | 57 | 67 | 67 | 67 |
Heraf: | | | | |
DUT | 79 | 93 | 93 | 93 |
Budgetgaranti | -13 | -16 | -16 | -16 |
Beskæftigelsestilskud | -9 | -11 | -10 | -10 |
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med
kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget er samtidig med fremsættelsen sendt til
høring i Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige Erhvervsdrivende
(ASE), Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse
og Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Mindreindtægter | Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | | Stat: 2013: 38 mio. kr. 2014: 45 mio. kr. 2015: 45 mio. kr. 2016: 45 mio. kr. Kommune: 2013: 56 mio. kr. 2014: 65 mio. kr. 2015: 65 mio. kr. 2016: 65 mio. kr. | Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | | 2013: 0,4 mio. kr. 2014: 0,1 mio. kr. 2015: 0 mio. kr. 2016: 0 mio. kr. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 (§ 1, stk. 2)
Efter den gældende lovs § 1, har medlemmer, der har
opbrugt dagpengeretten tidligst 5 år før
efterlønsalderen, og som opfylder anciennitetskravet for at
kunne modtage efterløn ved efterlønsalderen, ret til
ansættelse i et seniorjob i bopælskommunen med henblik
på overgang til efterløn, når
efterlønsalderen indtræder.
Aftalen om senere tilbagetrækning fra 2011 har nogle
afledte konsekvenser i lov om seniorjob. Forhøjelsen af
efterlønsalderen for medlemmer, der er født i
perioden fra 1. juli 1955 til og med 31. december 1957,
medfører, at disse medlemmer ikke længere er
berettiget til seniorjob ved dagpengerettens udløb i
perioden fra 1. januar 2012 til og med 30. juni 2013, da der
på dette tidspunkt er mere end 5 år til
efterlønsalderen.
Det foreslås, at retten til seniorjob bevares for
medlemmer, der er født i perioden fra 1. juli 1955 til og
med 31. december 1957, hvis dagpengeperiode er udløbet eller
vil udløbe i perioden fra 1. januar 2012 til og med 30. juni
2013, uanset forhøjelsen af efterlønsalderen, som
betyder, at perioden med seniorjob bliver længere end 5
år. Medlemmet kan dog ikke få ret til seniorjob,
såfremt dagpengeretten er udløbet før det
fyldte 55. år, da dette også var den oprindelige
forudsætning inden forhøjelsen af
efterlønsalderen.
Eksempelvis ville et ledigt medlem, som er født den 24.
august 1957, før forhøjelsen af
efterlønsalderen kunne gå på efterløn den
24. august 2017, hvilket medførte, at medlemmet ved
udløb af dagpengeperioden tidligst den 24. august 2012 ville
være berettiget til seniorjob. Som konsekvens af
fremrykningen af forhøjelsen af efterlønsalderen pr.
1. januar 2012 kan medlemmet først gå på
efterløn den 24. august 2020, hvorfor medlemmet ved
udløb af dagpengeperioden i 2012 ikke længere er
berettiget til seniorjob. Med lovforslaget bevares medlemmets ret
til seniorjob uanset, at medlemmet nu har mere end 7 år til
efterlønsalderen.
Målgruppen for den foreslåede bestemmelse er de
medlemmer i aldersgruppen, hvis dagpengeperiode er udløbet
eller vil udløbe tidligst ved det fyldte 55. år i det
angivne tidsrum, og som således har indrettet sig på
ret til ansættelse i seniorjob i 2012 og 2013, inden
fremrykningen af forhøjelsen af efterlønsalderen pr.
1. januar 2012.
Til §
2
Til nr. 1 (§ 74 l)
Efter de gældende regler får medlemmer, der
overgår til efterløn fra seniorjob, efterløn
med den senest beregnede sats forud for overgangen til
efterløn.
Retten til seniorjob er betinget af, at der højst er 5
år til efterlønsalderen, og der skal derfor ikke
beregnes en ny sats ved overgangen til efterløn efter §
47 og § 70 i loven. Perioden med seniorjob kan ikke danne
grundlag for en ny beregning.
Kun hvis medlemmet opnår ordinær beskæftigelse
i perioden kan denne beskæftigelse danne grundlag for
beregning af en ny sats efter § 47 og § 70.
Det foreslås, at medlemmer, der er født før
1. januar 1958, og som på grund af fremrykningen af
forhøjelsen af efterlønsalderen mister retten til
dagpenge tidligere end 5 år forud for efterlønsalderen
får mulighed for at overgå til efterløn efter en
periode med seniorjob med den senest udbetalte dagpengesats forud
for efterlønsalderen, selv om der er gået mere end 5
år fra den seneste udbetaling af dagpenge.
Det betyder, at a-kasserne for at kunne udbetale efterløn
efter forslaget til medlemmer, der har haft en periode med
seniorjob, der er længere end 5 år, skal gemme
oplysninger om dagpengesatsen frem til efterlønsalderen for
denne medlemsgruppe.
Til nr. 2 og 3 (§ 74 l, stk. 11-13)
Af lovtekniske årsager foreslås det, at
bestemmelserne om den midlertidige mindreregulering af den
beregnede efterløn i § 1, nr. 3 og 4, i lov nr. 928 af
18. september 2012, affattes på ny i lovforslagets § 2,
nr. 2 og 3. Dette er for at sikre en korrekt sammenhæng i
bestemmelserne. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 3, som ophæver
§ 1, nr. 3 og 4, i lov nr. 928 af 18. september 2012.
Til nr. 4 (§ 74 l, stk. 14)
Efter den gældende bestemmelse kan
Beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætte nærmere
regler om beregning af efterlønnen.
Bestemmelsen er indholdsmæssigt uændret i forhold
til den gældende bestemmelse.
Til §
3
Til nr. 1
Efter § 1, nr. 3 og 4, i lov nr. 928 af 18. september 2012
om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension og andre love
(Ændret regulering af forskellige indkomstoverførsler
i årene 2016-2023 samt forhøjelse af den supplerende
pensionsydelse og pensionstillæg til folkepensionister)
foretages der en midlertidig mindreregulering af den beregnede
efterløn efter § 74 l, stk. 1-3 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Lov nr. 928 af 18. september
2012 træder i kraft den 1. januar 2013.
Af lovtekniske årsager er det foreslået i
nærværende lovforslags § 2, nr. 1, at
bestemmelserne om den midlertidige mindreregulering af den
beregnede efterløn efter § 1, nr. 3 og 4, i lov nr. 928
af 18. september 2012, affattes på ny. Dette er for at sikre
en korrekt sammenhæng i bestemmelsen om satsregulering af
efterløn i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Som en konsekvens heraf foreslås det at ophæve
bestemmelserne i § 1, nr. 3 og 4, i lov nr. 928 af 18.
september 2012 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik,
lov om social pension og andre love (Ændret regulering af
forskellige indkomstoverførsler i årene 2016-2023 samt
forhøjelse af den supplerende pensionsydelse og
pensionstillæg til folkepensionister).
Til §
4
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2013. Retten til seniorjob
for den af lovforslaget omfattede persongruppe indtræder
tidligst ved lovens ikrafttræden.
Det foreslås i stk. 2, at de
medlemmer, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i
§ 1, nr. 1, og hvis dagpengeperiode er udløbet i 2012,
skal orienteres af a-kassen inden udgangen af januar 2013 om deres
ret til seniorjob efter denne lov.
Det foreslås i stk. 3, at
medlemmer, der er omfattet af forslagets § 1, nr. 1, og som
har modtaget orientering fra a-kassen inden udgangen af januar 2013
om deres ret til seniorjob efter denne lov, skal anmode
bopælskommunen om seniorjob inden udgangen af marts 2013.
Fristen for anmodning om seniorjob er i overensstemmelse med den
almindeligt gældende to måneders ansøgningsfrist
i lov om seniorjob § 2, stk. 2.
De medlemmer, der er omfattet af den foreslåede
bestemmelse i § 1, nr. 1, og hvis dagpengeperiode
udløber efter lovens ikrafttræden, er omfattet af
a-kassernes almindelige vejledningspligt, jf. § 24, stk. 4, i
bekendtgørelse nr. 53 af 25. januar 2012 om en a-kasses
pligt til at vejlede mv. Disse medlemmer er tillige omfattet af den
almindeligt gældende to måneders ansøgningsfrist
i lov om seniorjob § 2, stk. 2.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om seniorjob, jf. lov nr. 1543 af
20. december 2006, som ændret ved § 4 i lov nr. 483 af
12. juni 2009, § 4 i lov nr. 1540 af 21. december 2010 og
§ 4 i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages
følgende ændring: | | | | § 1. Et
ledigt medlem af en arbejdsløshedskasse, hvis
dagpengeperiode, jf. § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., udløber tidligst 5
år før efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., har ret til ansættelse
i et seniorjob, når dagpengeperioden er udløbet. Det
er en betingelse for retten til et seniorjob, at medlemmet ved
fortsat medlemskab af og indbetaling af efterlønsbidrag til
en arbejdsløshedskasse vil kunne opfylde anciennitetskravet
for efterløn, når medlemmet når
efterlønsalderen. | | 1. I § 1 indsættes som stk. 2: »Stk.
2. Uanset stk. 1, 1. pkt., har et medlem, der er født
i perioden fra 1. juli 1955 til og med 31. december 1957, hvis
dagpengeperiode efter § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., er udløbet eller vil
udløbe i perioden fra 1. januar 2012 til og med 30. juni
2013, ret til ansættelse i et seniorjob. Medlemmet kan dog
ikke få ret til seniorjob, såfremt dagpengeretten er
udløbet før det fyldte 55. år.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1365 af 28. december 2011 og
§ 1 i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 74 l.
Til et medlem, der har været fuldtidsforsikret i sammenlagt
mindst 10 år inden for de sidste 15 år, heraf mindst 52
uger umiddelbart før overgangen til efterløn, ydes
efterløn med et beløb, der svarer til den
dagpengesats, medlemmet efter § 47 ville være berettiget
til i tilfælde af ledighed på overgangstidspunktet, jf.
dog stk. 3, § 74 b, stk. 3, og § 75. Stk. 2. Til
et deltidsforsikret medlem og til et fuldtidsforsikret medlem, der
ikke opfylder betingelserne i stk. 1, ydes efterløn med et
beløb, der svarer til den dagpengesats, som medlemmet efter
§ 70 ville være berettiget til i tilfælde af
ledighed på overgangstidspunktet, jf. dog stk. 3, § 74
b, stk. 3, og § 75. Stk. 3. For
medlemmer, der er født før den 1. juli 1959, ydes
efterlønnen med et beløb, der svarer til den
dagpengesats, medlemmet efter § 47 eller § 70 ville
være berettiget til i tilfælde af ledighed på
overgangstidspunktet, dog højst et beløb, der svarer
til 91 pct. af dagpengenes højeste beløb for
henholdsvis fuldtids- og deltidsforsikrede, jf. dog stk. 5-8,
§ 74 b, stk. 3, og § 75. Stk. 4. Et
medlem, der overgår til efterløn fra delpension, har
ret til efterløn efter stk. 3, hvis medlemmet ved overgangen
til delpension opfyldte betingelserne i stk. 1. Stk. 5. Et
medlem, der er født før den 1. januar 1956, har ret
til efterløn efter stk. 1 og 2, hvis medlemmet tidligst
overgår til efterløn 2 år efter, at
efterlønsbeviset har virkning. Det er en betingelse, at
medlemmet i denne periode i henhold til lov om et indkomstregister
har fået indberettet mindst 3.120 løntimer, jf. dog
§ 52, eller som deltidsforsikret medlem mindst 2.496
løntimer, jf. dog § 52. Stk. 6. Et
medlem, der er født i perioden fra den 1. januar 1956 til og
med den 30. juni 1956, har ret til efterløn efter stk. 1 og
2, hvis medlemmet tidligst overgår til efterløn 18
måneder efter, at efterlønsbeviset har virkning. Det
er en betingelse, at medlemmet i denne periode i henhold til lov om
et indkomstregister har fået indberettet mindst 2.340
løntimer, jf. dog § 52, eller som deltidsforsikret
medlem mindst 1.872 løntimer, jf. dog § 52. Stk. 7. Et
medlem, der er født i perioden fra den 1. juli 1956 til og
med den 31. december 1958, har ret til efterløn efter stk. 1
og 2, hvis medlemmet tidligst overgår til efterløn 12
måneder efter, at efterlønsbeviset har virkning. Det
er en betingelse, at medlemmet i denne periode i henhold til lov om
et indkomstregister har fået indberettet mindst 1.560
løntimer, jf. § 52, eller som deltidsforsikret medlem
mindst 1.248 løntimer, jf. dog § 52. Stk. 8. Et
medlem, der er født i perioden fra den 1. januar 1959 til og
med den 30. juni 1959, har ret til efterløn efter stk. 1 og
2, hvis medlemmet tidligst overgår til efterløn 6
måneder efter, at efterlønsbeviset har virkning. Det
er en betingelse, at medlemmet i denne periode i henhold til lov om
et indkomstregister har fået indberettet mindst 780
løntimer, jf. dog § 52, eller som deltidsforsikret
medlem mindst 624 løntimer, jf. dog § 52. Stk. 9.
Kravet til beskæftigelse i stk. 5-8 kan også opfyldes,
hvis medlemmet i en tilsvarende periode har drevet
selvstændig virksomhed i væsentligt omfang. Stk. 10. Det
er en betingelse for at få beregnet efterløn efter
stk. 5-7, at medlemmet ikke har fået udbetalt delpension
efter lov om delpension. | | 1. I § 74 l indsættes efter stk. 9 som
nyt stykke: »Stk.
10. Et medlem, der har været berettiget til seniorjob
i mere end 5 år efter lov om seniorjob, får beregnet
efterløn efter stk. 3 med udgangspunkt i den senest
udbetalte dagpengesats, medmindre der i seniorjobperioden er
beskæftigelse, der kan danne grundlag for en ny
beregning.« Stk. 10-12 bliver herefter stk.
11-13. | Stk. 11.
Beløbene i stk. 1-3 reguleres med satsreguleringsprocenten,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Efterlønnen afrundes
til nærmeste hele kronebeløb. | | 2. I § 74 l, stk. 11, som bliver stk. 12,
ændres », jf. lov om en satsreguleringsprocent«
til: »efter lov om en satsreguleringsprocent og efter stk. 13
og 14«. | | | 3. I § 74 l indsættes efter stk. 11,
som bliver stk. 12, som stk. 13 og
14: »Stk.
13. Ved den årlige regulering, jf. stk. 12, anvendes
satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår med fradrag af en procentsats, jf. stk. 14. Stk. 14. For
finansåret 2016 udgør procentsatsen 0,3. For
finansåret 2017 udgør procentsatsen 0,4. For
finansårene 2018-2023 udgør procentsatsen
0,75.« Stk. 12, som bliver stk. 13, bliver
herefter stk. 15. | Stk. 12.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
beregning af efterlønnen og om opgørelse af
beskæftigelse efter stk. 5-9. | | 4. I § 74 l, stk. 12, der bliver stk. 15,
ændres »stk. 5-9« til: »stk.
5-10«. | | | | § 1 | | § 3 | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 642 af 22. juni 2012, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1365 af 28. december 2011,
foretages følgende ændringer: | | I lov nr. 928 af 18. september 2012 om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov
om aktiv socialpolitik, lov om social pension og andre love
(Ændret regulering af forskellige indkomstoverførsler
i årene 2016-2023 samt forhøjelse af den supplerende
pensionsydelse og pensionstillæg til folkepensionister),
foretages følgende ændring: | 1. . . . 2. . . . 3. I § 74 l, stk. 11, ændres
», jf. lov om en satsreguleringsprocent« til:
»efter lov om en satsreguleringsprocent og efter stk. 12 og
13«. 4. I § 74 l indsættes efter
stk. 11 som nye stykker: »Stk.
12. Ved den årlige regulering, jf. stk. 11, anvendes
satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår med fradrag af en procentsats, jf. stk. 13. Stk. 13. For
finansåret 2016 udgør procentsatsen 0,3. For
finansåret 2017 udgør procentsatsen 0,4. For
finansårene 2018-2023 udgør procentsatsen
0,75.« Stk. 12 bliver herefter stk. 14. | | 1. § 1, nr. 3 og 4, ophæves. | | | § 4 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2013. Stk. 2.
Arbejdsløshedskasserne skal inden udgangen af januar 2013
orientere medlemmer, hvis dagpengeperiode er udløbet i 2012,
og som er omfattet af § 1, nr. 1, om muligheden for at anmode
bopælskommunen om et seniorjob. Stk. 3.
Medlemmer, der er omfattet af § 1, nr. 1, og hvis
dagpengeperiode er udløbet i 2012, kan anmode
bopælskommunen om et seniorjob senest inden udgangen af marts
2013. |
|