Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 14. december 2012
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og var til 1.
behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt i
høring. Den 23. november 2012 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar til
udvalget. Den 26. november 2012 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et
notat herom og et ligestillingsnotat til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i udvalget (V, S, SF og
RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (DF) vil
redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (EL)
vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 2.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et tredje mindretal i udvalget (LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA og KF):
1)
Efter det under nr. 1 foreslåede §
1, stk. 2, indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3. Et
medlem, som er omfattet af stk. 2, og som i perioden fra den 1.
januar 2012 til og med den 16. november 2012 har anmodet om
tilbagebetaling af sine efterlønsbidrag, kan anmode sin
bopælskommune om seniorjob, selv om medlemmet ikke har ret
til efterløn. Det er en betingelse, at personen ved
anmodningen om tilbagebetaling ville kunne opfylde
anciennitetskravet for ret til efterløn ved
efterlønsalderen, jf. § 74 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., ved fortsat indbetaling af
efterlønsbidrag. Har personen i denne periode meldt sig ud
af arbejdsløshedskassen, er det en betingelse for ret til
seniorjob, at personen melder sig ind på ny og betaler
medlemsbidrag. Personen kan tidligst anmode om seniorjob samtidig
med genindmeldelsen.«
[Udvidelse af gruppen med ret til
seniorjob]
Til § 4
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA og
KF):
2) Stk.
2 og 3 udgår, og i stedet
indsættes:
»Stk. 2.
Arbejdsløshedskasserne skal inden udgangen af januar 2013
orientere medlemmer, hvis dagpengeperiode er udløbet i 2012,
og som er omfattet af § 1, stk. 2 og 3, i lov om seniorjob som
affattet ved § 1, nr. 1, om muligheden for at anmode
bopælskommunen om et seniorjob.
Stk. 3. Medlemmer, der
er omfattet af § 1, nr. 1, og hvis dagpengeperiode er
udløbet i 2012, kan anmode bopælskommunen om et
seniorjob senest inden udgangen af marts 2013.
Stk. 4.
Arbejdsløshedskassen skal orientere de personer, som har
meldt sig ud af arbejdsløshedskassen, jf. § 1, stk. 3,
i lov om seniorjob som affattet ved § 1, nr. 1, om muligheden
for at melde sig ind i arbejdsløshedskassen igen for at
kunne anmode bopælskommunen om et seniorjob senest inden
udgangen af marts 2013.
Stk. 5. Medlemmer, som
er i ordinær beskæftigelse i den i stk. 3 og 4 omtalte
ansøgningsperiode, kan anmode bopælskommunen om
seniorjob indtil 2 måneder efter ophøret i den
ordinære beskæftigelse.
Stk. 6. Kommunen kan
give dispensation fra fristen i stk. 3 og 4 til personer, som
anmoder kommunen herom senest den 30. juni 2013. Det er en
betingelse for dispensation, at det skyldes forhold i
arbejdsløshedskassen, at personen ikke har ansøgt om
seniorjob inden udløb af fristen.«
[Arbejdsløshedskassernes
vejledningspligt og frist for ansøgning om seniorjob]
Bemærkninger
Til nr. 1
Udvidelsen af målgruppen for seniorjob, jf. § 1,
stk. 2, som affattet ved § 1, nr. 1, vedrører kun
medlemmer, som på trods af ændringen i
efterlønsordningen har fortsat med at betale
efterlønsbidrag og har fortsat deres medlemskab af en
arbejdsløshedskasse.
Det foreslås, at de medlemmer, som i perioden fra den 1.
januar 2012 til fremsættelsen af lovforslaget den 16.
november 2012 har fravalgt efterlønsordningen og anmodet om
at få tilbagebetalt deres efterlønsbidrag, fordi de
ikke regnede med at kunne få seniorjob på grund af
forhøjelsen af efterlønsalderen, får mulighed
for at få seniorjob på trods af deres fravalg. Det
omfatter både medlemmer, der har fået bidragene
tilbagebetalt efter § 77 a i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., og medlemmer, der har
fået bidragene tilbagebetalt efter § 6 i lov nr. 1365 af
28. december 2011.
Tilsvarende mulighed gives medlemmer, som af samme grund og i
samme periode også har udmeldt sig af a-kassen.
Forslaget giver disse medlemmer mulighed for at anmode om et
seniorjob, men ændrer ikke ved fravalget af
efterlønnen. De almindelige betingelser i lov om seniorjob
er gældende for disse personer i perioden med seniorjob,
herunder kravet om medlemskab af en arbejdsløshedskasse i
hele perioden frem til efterlønsalderen. Ret til seniorjob
gælder frem til efterlønsalderen efter § 74 i lov
om arbejdsløshedsforsikring.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at forslaget
medfører en stigning i antallet af fuldtidspersoner i
seniorjob på ca. 80 fuldtidspersoner i 2013 og ca. 100
fuldtidspersoner i årene 2014, 2015 og 2016.
Det skønnes på den baggrund, at forslaget
medfører direkte merudgifter til seniorjob på 28 mio.
kr. i 2013 og 35 mio. kr. i årene 2014, 2015 og 2016. De
statslige udgifter udgør ca. 133.000 kr. pr.
helårsperson, og de kommunale udgifter udgør ca.
220.000 kr. pr. helårsperson.
En del af de personer, der som følge af forslaget vil
påbegynde et seniorjob, ville alternativt have genoptjent en
ny dagpengeret eller modtaget kontanthjælp. Det
skønnes, at dette medfører mindreudgifter til
dagpenge og kontanthjælp på 7 mio. kr. i 2013 og 9 mio.
kr. i årene 2014, 2015 og 2016.
Som følge heraf forventes forslaget samlet set at
medføre offentlige merudgifter på 21 mio. kr. i 2013
og 26 mio. kr. i årene 2014, 2015 og 2016. Heraf udgør
de statslige udgifter 8 mio. kr. i 2013 og 10 mio. kr. i
årene 2014, 2015 og 2016, mens de kommunale udgifter
udgør 13 mio. kr. i 2013 og 16 mio. kr. i årene 2014,
2015 og 2016, jf. tabel 1.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af forslaget om
seniorjob til gruppen af seniorer, der falder for retten til
dagpenge 2013- 2016.
Mio. kr. | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
Offentlige udgifter i alt | 21 | 26 | 26 | 26 |
Statslige udgifter | 8 | 10 | 10 | 10 |
Kommunale udgifter | 13 | 16 | 16 | 16 |
Heraf: | | | | |
DUT | 18 | 22 | 22 | 22 |
Budgetgaranti | -3 | -4 | -4 | -4 |
Beskæftigelsestilskud | -2 | -3 | -3 | -3 |
Til nr. 2
Det foreslås i stk. 2, at de medlemmer, der er omfattet
af den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 2 og 3, i lov
om seniorjob som affattet ved § 1, nr. 1, og hvis
dagpengeperiode er udløbet i 2012, skal orienteres af
a-kassen inden udgangen af januar 2013 om deres ret til seniorjob
efter denne lov. Bestemmelsen svarer til det fremsatte lovforslags
§ 4, stk. 2.
Det foreslås i stk. 3, at medlemmer, der er omfattet af
forslagets § 1, nr. 1, og som har modtaget orientering fra
a-kassen inden udgangen af januar 2013 om deres ret til seniorjob
efter denne lov, skal anmode bopælskommunen om seniorjob
inden udgangen af marts 2013. Fristen for anmodning om seniorjob er
i overensstemmelse med den almindeligt gældende
2-månedersansøgningsfrist i lov om seniorjob § 2,
stk. 2. Bestemmelsen svarer til det fremsatte lovforslags § 4,
stk. 3. Hvis kommunen ikke har ansat personen i seniorjob senest 2
måneder efter den dag, hvor personen har anmodet om
seniorjob, har personen ret til kompensation fra kommunen, jf.
lovens §§ 8 og 9.
De medlemmer, der er omfattet af den foreslåede
bestemmelse i § 1, nr. 1, og hvis dagpengeperiode
udløber efter lovens ikrafttræden, er omfattet af
a-kassernes almindelige vejledningspligt, jf. § 24, stk. 4, i
bekendtgørelse nr. 53 af 25. januar 2012 om en a-kasses
pligt til at vejlede mv. Disse medlemmer er tillige omfattet af den
almindeligt gældende 2-månedersansøgningsfrist i
lov om seniorjob § 2, stk. 2.
I stk. 4 foreslås, at arbejdsløshedskassen skal
finde de medlemmer, der efter § 1, stk. 3, i lov om seniorjob
er i målgruppen for seniorjob, og orientere dem om muligheden
for at anmode om et seniorjob, selv om de har fået deres
efterlønsbidrag tilbagebetalt. Nogle medlemmer vil ud over
at have fået deres efterlønsbidrag tilbagebetalt
også have udmeldt sig af arbejdsløshedskassen.
Arbejdsløshedskassen skal også finde disse personer og
orientere dem om muligheden for at melde sig ind igen og
søge bopælskommunen om seniorjob.
Fristen for at søge om seniorjob gælder til
udgangen af marts 2013, jf. dog stk. 5. Denne frist er sat for at
give disse medlemmer en tilsvarende frist som øvrige
medlemmer med ret til seniorjob. Det betyder, at
arbejdsløshedskassen hurtigst muligt og inden udgangen af
januar 2013 skal have fundet den relevante gruppe og orienteret dem
om muligheden for at få seniorjob.
Arbejdsløshedskassen skal udfolde rimelige
bestræbelser på at finde oplysninger om adresse
på personer, der skal orienteres. Indhentelse af oplysninger
fra CPR anses for en rimelig bestræbelse. Hvis
arbejdsløshedskassen ikke ved indhentelse af oplysninger fra
CPR kan finde personen, har arbejdsløshedskassen ikke pligt
til at foretage sig yderligere for at kontakte personen.
Det foreslås i stk. 5, at der gives yderligere en
2-månedersfrist til de medlemmer, der er omfattet af stk. 3
og 4, men som i ansøgningsperioden er i ordinært
arbejde. Denne yderligere frist gives for at sidestille disse
medlemmer med medlemmer, der følger de ordinære
regler, hvor der er en yderligere 2-månedersfrist til at
anmode om seniorjob efter ophør i ordinær
arbejde.
Efter stk. 2-4 skal arbejdsløshedskasserne nå at
finde personerne i målgruppen og orientere disse inden
udgangen af januar 2013, hvorefter der er 2 måneder til at
søge om seniorjob i kommunen. Det foreslås i stk. 6,
at kommunen i særlige tilfælde kan give en person
dispensation fra overskridelse af fristen i stk. 3 og 4. Muligheden
for at dispensere er afgrænset til ansøgninger, som er
indgivet til kommunen senest den 30. juni 2013. Derudover er det en
betingelse for at dispensere, at det ikke skyldes personens egne
forhold, at fristen til at søge om seniorjob inden udgangen
af marts 2013 ikke er overholdt. Arbejdsløshedskassen skal
erklære, at det beror på forhold i
arbejdsløshedskassen, at personen ikke har søgt om
seniorjob inden udløb af fristen. Kommunen kan således
ikke give dispensation, hvor det er personens egne forhold, der er
årsag til fristoverskridelsen, f.eks at personen har
været bortrejst i perioden eller på grund af sygdom
ikke har fået søgt inden udgangen af marts 2013.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne
Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg
(RV) Eigil Andersen (SF) Jesper Petersen (SF) Ole Sohn (SF) Finn
Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V)
Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)
Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma
Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Karina Adsbøl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 78
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Orientering om, at lovforslaget er sendt i
høring samtidig med fremsættelsen, fra
beskæftigelsesministeren |
2 | Høringssvar, fra
beskæftigelsesministeren |
3 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
6 | Udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 78
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. , om det vil være muligt efter
lovforslaget at få tilskud til logi, ligesom det er det ved 6
ugers selvvalgt uddannelse, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. , om en konkret sag med en
dagpengemodtager født i marts 1957, som betaler
efterlønsbidrag. Hans dagpengeret ophører i september
2013. Ministeren bedes oplyse, om han har ret til seniorjob, efter
at dagpengeretten ophører i september 2013, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
| |