Fremsat den 16. november 2012 af
Beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
Forebyggelsesfonden
(Ændring og udvidelse af fondens
formål m.v.)
§ 1
I lov nr. 87 af 30. januar 2007 om
Forebyggelsesfonden, som ændret ved lov nr. 345 af 5. maj
2009 og lov nr. 430 af 28. april 2010, foretages følgende
ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse«.
2. Overskriften til kapitel 1 affattes
således:
»Kapitel 1
Fondens formål«.
3. §
1 affattes således:
Ȥ
1. Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er et
uafhængigt organ inden for den statslige
forvaltning.«.
4. §
2 affattes således:
Ȥ
2. Fondens midler anvendes til formålene forebyggelse,
fastholdelse og inklusion på arbejdsmarkedet.«
5. §
3 affattes således:
Ȥ 3. Der kan ydes
støtte til følgende indsatser:
Indsatser, der forebygger fysisk og psykisk
nedslidning samt arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Indsatser, der bidrager til at fastholde
seniorer samt medarbejdere med nedsat arbejdsevne eller bidrager
til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom.
Indsatser, der bidrager til inklusion
på arbejdsmarkedet.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter rammer for eller
regler om fordeling, anvendelse og prioritering af fondens midler
og fordeling og prioritering af fondens opgaver.«
6. §
4 ophæves.
7. § 4
a ophæves.
8. I
§ 5 ændres
»projekter« til: »indsatser«.
9. § 5
a ophæves.
10. §
6 ophæves.
11. §
8 affattes således:
Ȥ
8. Fonden afholder de nødvendige udgifter til
sekretariatsbetjening og øvrige administrative udgifter samt
eventuelle udgifter til honorering af bestyrelsens formand og
medlemmer.«
12. §
10 affattes således:
Ȥ 10. Bestyrelsen for
Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse udpeges af
beskæftigelsesministeren og består af en formand og
følgende andre medlemmer:
1) Et medlem
indstillet af Landsorganisationen i Danmark og et medlem fra et
medlemsforbund efter indstilling fra Landsorganisationen i
Danmark.
2) Et medlem
indstillet af Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd.
3) Et medlem
indstillet af Akademikernes Centralorganisation.
4) Et medlem
indstillet af Dansk Arbejdsgiverforening.
5) Et medlem
indstillet af Lederne.
6) Et medlem
indstillet af Danske Regioner.
7) Et medlem
indstillet af Kommunernes Landsforening.
8) Et medlem
indstillet af Danske Handicaporganisationer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede til
bestyrelsen. De tilforordnede har ikke stemmeret.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens medlemmer og
formand for en periode af op til 4 år. Bestyrelsens medlemmer
og formand kan genudpeges. Hvis formanden eller et medlem af
bestyrelsen udtræder af bestyrelsen før udløbet
af perioden, jf. 1. pkt., kan beskæftigelsesministeren udpege
en afløser for den resterende del af perioden.
Stk. 4. Bestyrelsen
udarbejder en forretningsorden, som skal godkendes af
beskæftigelsesministeren.«
13. §§ 11 og 12 ophæves.
14. §
13 affattes således:
Ȥ
13. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst
halvdelen af medlemmerne er til stede.
Stk. 2. Alle
beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt flertal blandt
de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed er formandens
stemme afgørende.
Stk. 3. Bestyrelsen kan bemyndige formanden
og sekretariatet til at træffe afgørelser på
bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.«
15. §
14 affattes således:
Ȥ
14. Bestyrelsen kan udmelde særlige
indsatsområder inden for rammerne af de midler, som fonden
administrerer i medfør af regler eller rammer fastsat efter
§ 3, stk. 2.
Stk. 2. Bestyrelsen
udarbejder en årlig beretning, som offentliggøres
senest den 1. maj.
Stk. 3. Bestyrelsen skal
tillige på anden vis udbrede kendskabet til fondens virke og
resultatet af de indsatser, aktiviteter, projekter m.v., som fonden
har tildelt midler.
Stk. 4. Bestyrelsen
fastsætter kriterier for tildeling af de midler, som fonden
administrerer, og bevilger på baggrund af kriterierne
støtte efter ansøgning.«
16. §
15 ophæves.
17. §
16 affattes således:
Ȥ
16. I forbindelse med varetagelsen af sine opgaver kan
bestyrelsen rådføre sig med relevante myndigheder og
eksperter.«
18. §§ 17-19 ophæves.
19. Overskriften før § 20
ophæves.
20. §§ 20 - 22 ophæves.
21. I
§ 23 udgår »og i de
faglige rådgivende udvalg«.
22. §
24 affattes således:
Ȥ 24. Sekretariatet
fastsætter retningslinjer om ansøgningers indhold og
form samt retningslinjer for udbetalinger.
Stk. 2. Sekretariatet
påser, at de fastsatte retningslinjer er overholdt.
Ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder formkravene,
afvises af sekretariatet.
Stk. 3. Sekretariatet
giver tilsagn om støtte til godkendte ansøgninger og
forestår udbetaling af støtte.«
23. Overskriften før § 25
ophæves.
24. §§ 25-30 ophæves.
25. § 31,
stk. 1, affattes således:
»Sekretariatet fører tilsyn
med anvendelsen af de midler, fonden administrerer og
bevilger.«
26. I
§ 34, stk. 2, ændres
»§ 30, stk. 1« til: »§ 24, stk.
2«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af denne lovs § 1, nr. 5, 6, 9 og 22 samt
§ 14, stk. 4, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 15.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
1. Indledning |
2. Lovforslagets indhold |
| 2.1. Fondens
formål og navn |
| | 2.1.1. Gældende regler |
| | 2.1.2. Forslagets
indhold |
| 2.2. Fondens
anvendelsesområde |
| | 2.2.1. Gældende regler |
| | 2.2.2. Forslagets
indhold |
| 2.3. Rammer for
fordeling, anvendelse og prioritering af fondens midler og
opgaver |
| | 2.3.1. Gældende regler |
| | 2.3.2. Lovforslagets indhold |
| 2.4. Bestyrelsen |
| | 2.4.1. Gældende regler |
| | 2.4.2. Lovforslagets indhold |
| 2.5. De faglige
rådgivende udvalg |
| | 2.5.1. Gældende regler |
| | 2.5.2. Lovforslagets indhold |
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige |
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet |
5. Administrative konsekvenser for
borgerne |
6. Miljømæssige konsekvenser |
7. Forholdet til EU-retten |
8. Høring |
9. Sammenfattende skema |
1. Indledning
Forebyggelsesfonden blev oprettet ved lov nr. 87 af 30. januar
2007. Loven udmøntede den del af aftalen af 20. juni 2006 om
initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden (velfærdsaftalen), der
vedrørte oprettelse af en forebyggelsesfond. Fonden blev
etableret med en bestyrelse, et antal faglige rådgivende
udvalg og et sekretariat. Fonden blev oprettet med en kapital
på 3 mia. kr. Fondens formål er at yde støtte
til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning ved
anvendelse af fondens midler. Forebyggelsesfonden har ydet
støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser med
henblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange,
at styrke genoptræning og rehabilitering af syge og personer
med handicap og at støtte utraditionelle initiativer, der
styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedme og
fysisk inaktivitet. Ved lov nr. 430 af 28. april 2010 blev lovens
anvendelsesområde udvidet til også at omfatte
forebyggelse af stress og psykisk nedslidning.
Fondens formål er således i dag at yde støtte
til at forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning ved
anvendelse af fondens midler.
Støtten ydes til projekter, der knytter sig til
arbejdspladser, med henblik på at:
- forebygge
nedslidende rutiner og arbejdsgange,
- styrke
genoptræning og rehabilitering af syge og personer med
handicap,
- støtte
utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden om risiko ved
rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet,
- forebygge stress
og psykisk nedslidning.
Kravet om projekternes tilknytning til arbejdspladser
medfører, at fonden ikke kan støtte projekter, der
sigter mod indslusning af arbejdskraft uden tilknytning til
arbejdsmarkedet. Hertil knytter sig dog undtagelsen i § 3,
stk.1, nr. 4, om projekter til bedre genoptræning og
rehabilitering af syge og personer med handicap.
Flere af fondens projekter er blevet evalueret eksternt som
følge af den politiske aftale fra 2009 om fornyelse af
Forebyggelsesfonden. I december 2011 afleverede den eksterne
evaluator den første evalueringsrapport på grundlag af
ca. 120 afsluttede projekter fra 2007-2008.
Den eksterne evaluering har påpeget, at det er vanskeligt
for projektejerne at påvise egentlige effekter af
projekterne. Som led i aftalen om fornyelse af fonden har fonden
siden 2011 udbudt såkaldte forebyggelsespakker med mindre
virksomheder som en vigtig målgruppe. Forebyggelsespakker er
foruddefinerede og mere målrettede indsatser, som trin for
trin beskriver aktiviteter, der gennemføres på
virksomheden. De foreløbige erfaringer tyder på, at
sådanne foruddefinerede indsatser er nemmere at
håndtere for særligt mindre virksomheder og giver
mulighed for bedre effekt.
Det fremgår af finanslovsaftalen for 2012, at der skal ske
en målretning af Forebyggelsesfonden. Målretningen er
efterfølgende udmøntet i regeringens udspil "Et godt
og langt arbejdsliv for alle", der indeholder 10 initiativer, som
skal sikre en bedre forebyggelse og fastholdelse.
Lovforslaget skal understøtte, at fonden får et
tydeligere og mere direkte samspil med
beskæftigelsesindsatsen. Det indebærer, at fondens
midler skal bidrage til mindre nedslidning og til fastholdelse af
seniorer på arbejdsmarkedet med henblik på senere
tilbagetrækning. Endvidere skal fondens midler kunne anvendes
til at styrke inklusionen på arbejdsmarkedet, så
borgere på kanten af arbejdsmarkedet får bedre mulighed
for at anvende den lille eller begrænsede arbejdsevne, de
har. Dette ligger i tråd med den aftale om reform af
førtidspension og fleksjob, som blev indgået den 30.
juni 2012. Der henvises til afsnit 2.2.2 for en nærmere
definition af forståelsen af begreberne forebyggelse,
fastholdelse og inklusion.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Fondens formål og navn
2.1.1. Gældende regler
Fondens navn er Forebyggelsesfonden, og fondens formål er
at yde støtte til at forebygge og forhindre fysisk og
psykisk nedslidning ved anvendelse af fondens midler. Fonden yder
støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser med
henblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange,
at styrke genoptræning og rehabilitering af syge og personer
med handicap, at støtte utraditionelle initiativer, der
styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedme og
fysisk inaktivitet, og at forebygge stress og psykisk
nedslidning.
2.1.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at fonden fremover kan yde støtte til
forebyggelse, fastholdelse og inklusion på
arbejdsmarkedet.
Fonden skal således fremadrettet bidrage til indsatser
inden for arbejdsmiljøet, herunder forebyggelse af
nedslidning, arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
Formålsbestemmelsen er derfor udformet, så den er mere
rummelig end hidtil, og fondens fokusområde bliver bredere.
Fonden skal fortsat bidrage til, at nedslidningen på
arbejdsmarkedet reduceres. Fremadrettet skal fonden endvidere
blandt andet kunne støtte indsatser, der medvirker til, at
seniorer har et arbejdsliv, der gør, at de får lyst
til at blive længere tid på arbejdsmarkedet, og
indsatser, der understøtter udsatte borgeres inklusion
på arbejdsmarkedet. Eksempelvis skal flere af initiativerne i
reformen af førtidspension og fleksjob kunne
understøttes af fondens midler.
I forlængelse heraf foreslås, at fondens navn
ændres til: "Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse".
2.2. Fondens anvendelsesområde
2.2.1. Gældende regler
Det er i loven angivet, at der kan ydes støtte til
følgende formål:
1) Projekter, der
forebygger nedslidende rutiner og arbejdsgange.
2) Projekter, der
bidrager til at fastholde medarbejdere med dårligt helbred
eller bidrager til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet af
sygemeldte.
3) Projekter, der
udvikler ny teknologi inden for de i nr. 1 og 2 nævnte
formål.
4) Projekter til
bedre genoptræning og rehabilitering af syge og personer med
handicap.
5) Projekter, der
styrker bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol,
fedme og fysisk inaktivitet.
6) Projekter, der
forebygger stress og psykisk nedslidning.
2.2.2. Forslagets indhold
Det foreslås, at formål, der fremover skal kunne
støttes, er:
1) Indsatser, der
forebygger fysisk og psykisk nedslidning samt arbejdsulykker og
erhvervssygdomme.
2) Indsatser, der
bidrager til at fastholde seniorer samt medarbejdere med nedsat
arbejdsevne eller bidrager til hurtig tilbagevenden til
arbejdsmarkedet efter sygdom.
3) Indsatser, der
bidrager til inklusion på arbejdsmarkedet.
Ved indsatser forstås i denne sammenhæng initiativer
der - i bred forstand - understøtter fondens formål.
Det er ikke længere som hovedregel en betingelse, at den
enkelte indsats er udarbejdet i projektform, eller at det er
udarbejdet af støttemodtageren. Den nye formulering giver
mulighed for bredt at støtte indsatser, der kan
understøtte beskæftigelsen.
Ved forebyggelse forstås støtte til virksomheders
arbejde med at forbedre det fysiske og psykiske arbejdsmiljø
på arbejdspladsen. Der tænkes på fx støtte
til rådgivning til virksomhedens arbejdsmiljøarbejde,
herunder om hvordan antallet af arbejdsulykker kan mindskes, det
psykiske arbejdsmiljø forbedres eller antallet af
medarbejdere, der overbelaster muskler og skelet, nedbringes.
Ved fastholdelse forstås for det første
fastholdelse af seniorer, dvs. personer over 55 år med
henblik på at udsætte tilbagetrækningen fra
arbejdsmarkedet så meget som muligt. Ved fastholdelse
forstås desuden fastholdelse af personer med lille eller
begrænset arbejdsevne, der allerede er på
arbejdsmarkedet, men som er i risiko for at miste tilknytningen til
arbejdsmarkedet.
Ved inklusion forstås støtte til indsatser, der har
til formål at give borgere med lille eller begrænset
arbejdsevne mulighed for at få fodfæste på
arbejdsmarkedet. Det kan fx være borgere med lange og
komplekse sygdomsforløb bag sig, som i lang tid eller aldrig
har fået fodfæste på arbejdsmarkedet.
Støtte kan ydes til indsatser overfor kommuner, virksomheder
m.fl. Fonden skal således med sine støttemuligheder
understøtte, at udsatte borgere kan blive inkluderet
på arbejdsmarkedet med det formål at medvirke til, at
færre ender på passiv forsørgelse.
Det foreslås, at den støtte, der fremover gives
direkte til arbejdspladser/virksomheder, primært skal
være i form af foruddefinerede og mere målrettede
indsatser, som trin for trin beskriver aktiviteter, der
gennemføres på virksomheden. Således udbyder
fonden allerede nu såkaldte forebyggelsespakker. Lovens
formål kan dog fortsat rumme projektansøgninger i
åbne ansøgningsrunder, og der er fortsat hjemmel til
at udarbejde retningslinjer for sådanne runder.
Samtidig vil fondens midler eksempelvis kunne bidrage til mindre
nedslidning og fastholdelse af seniorer på arbejdsmarkedet
med henblik på senere tilbagetrækning, og til at styrke
inklusionen på arbejdsmarkedet, så borgere på
kanten af arbejdsmarkedet får en bedre mulighed for at
anvende den arbejdsevne, de har. Endvidere vil fondens midler kunne
anvendes til fastholdelsesinitiativer på arbejdspladsen eller
i hjemmet m.v. med henblik på at lette tilbagevenden til
arbejdspladsen for medarbejdere, der har været ude for en
ulykke eller er blevet ramt af en skade.
2.3. Rammer for fordeling, anvendelse og prioritering af
fondens midler og opgaver
2.3.1. Gældende regler
Det fremgår af bemærkningerne til den gældende
§ 6, at det ved vedtagelsen af den oprindelige lov blev
forudsat, at de politiske partier bag aftalen om oprettelsen af
Forebyggelsesfonden hvert år inden vedtagelsen af den
årlige finanslov skulle fastlægge de overordnede rammer
for fondens opgaver inden for lovens formål.
Af den gældende § 14 fremgår, at bestyrelsen
hvert år fastsætter en handlingsplan, der indeholder de
overordnede retningslinjer for fondens virke, og at bestyrelsen har
til opgave at sikre, at fonden yder økonomisk støtte
til projekter i overensstemmelse med retningslinjerne i
handlingsplanen.
2.3.2. Lovforslagets indhold
Der lægges med forslaget op til at styrke samspillet
mellem de forskellige indsatser, herunder at
arbejdsmiljøindsatsen kan knyttes tættere til den
øvrige beskæftigelsesindsats, med henblik på at
styrke fastholdelsen af seniorer og udsatte mennesker på
arbejdsmarkedet. Jf. herved også bemærkningerne
vedrørende samspillet mellem de forskellige indsatser under
afsnit 1.
2.4. Bestyrelsen
2.4.1. Gældende regler
Forebyggelsesfonden består af en bestyrelse med en formand
og 16 medlemmer, et antal faglige rådgivende udvalg og et
sekretariat. Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens
medlemmer, og arbejdsmarkedets parter er repræsenteret med 12
medlemmer, 6 som indstilles af arbejdsgiverorganisationer, og 6 som
indstilles af lønmodtagerorganisationer. 4 medlemmer udpeges
efter drøftelse med social- og integrationsministeren
(oprindeligt socialministeren) og ministeren for sundhed og
forebyggelse (oprindeligt indenrigs- og sundhedsministeren).
Beskæftigelsesministeren udpeger suppleanter for medlemmerne.
Beskæftigelsesministeren udpeger efter forhandling med
social- og integrationsministeren og ministeren for sundhed og
forebyggelse medlemmer til de faglige rådgivende udvalg. Der
henvises herved til afsnit 2.5.
Der er knyttet tilforordnede fra
Beskæftigelsesministeriet, Social- og Integrationsministeriet
og Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse samt Finansministeriet
til bestyrelsen.
Bestyrelsens opgave er at sikre, at fonden yder økonomisk
støtte til projekter, der ud fra en overordnet strategisk
vurdering er relevante. Det er bestyrelsen, der ud fra egne
relevanskriterier træffer afgørelse om, hvilke
projekter der skal tildeles støtte. De faglige
rådgivende udvalg skal sikre, at fonden yder støtte
til projekter af høj faglig kvalitet. Bestyrelsen udarbejder
handlingsplaner for udmøntning af midlerne inden for de
overordnede politiske rammer.
Bestyrelsen afgiver årligt en beretning for fondens virke.
Beretningen offentliggøres. Endvidere udarbejder bestyrelsen
en redegørelse til brug for de årlige politiske
forhandlinger om de overordnede rammer for tildeling af midler.
2.4.2. Lovforslagets indhold
Som følge af forslaget om, at fonden fremover
primært yder støtte til forhåndsdefinerede
indsatser, foreslås det, at bestyrelsens opgaver
ændres. Det foreslås blandt andet:
- Bestyrelsen skal
have en udmøntende og bevilgende funktion i forhold til de
politiske beslutninger om uddelinger af fondens midler blandt andet
til forebyggelsespakker og seniorpakker. I den forbindelse
foreslås det, at der i medfør af § 3, stk. 2,
fastsættes regler eller rammer, der også giver
bestyrelsen en begrænset ret til at omdisponere midler mellem
de forskellige brancher, der er tildelt pakker, for hurtigt og
effektivt at kunne respondere overfor de brancher og virksomheder,
hvor efterspørgslen er størst. I det omfang der
politisk vedtages nye indsatsområder, kan bestyrelsen
også have en planlæggende funktion.
- Bestyrelsen kan
pege på relevante udviklingsinitiativer i forhold til at
sikre samspillet mellem blandt andet forebyggelse og
fastholdelse.
- Bestyrelsen kan
stille forslag om relevante udviklingsprojekter i krydsfeltet
mellem forebyggelse og fastholdelse, fx projekter om
sygefraværsindsatser.
- Bestyrelsen
gennem en årlig beretning, seminarer m.v., kan oplyse om den
viden, der indsamles på grundlag af de forskellige indsatser,
der tildeles relevante brancher og virksomheder.
Det foreslås, at bestyrelsen gøres mindre og skal
bestå af repræsentanter for arbejdsmarkedets
parter, Danske Handicaporganisationer og tilforordnede. De
tilforordnede har dog ikke stemmeret.
Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens medlemmer.
Beskæftigelsesministeren udpeger de tilforordnede. Baggrunden
for forslaget om en mindre bestyrelse er, at fondens bestyrelse
får en anden opgave end hidtil, og at dens arbejde i den
forbindelse bør effektiviseres.
2.5. De
faglige rådgivende udvalg
2.5.1. Gældende regler
Beskæftigelsesministeren nedsætter et antal faglige
rådgivende udvalg, som skal sikre, at fonden yder
støtte til projekter af høj kvalitet.
Beskæftigelsesministeren udpeger efter forhandling med
socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren medlemmerne
til de faglige rådgivende udvalg og fastsætter
ligeledes efter forhandling med socialministeren og indenrigs- og
sundhedsministeren regler om udvalgene, herunder antallet af
udvalg, antallet af medlemmer, krav til medlemmernes faglige
kvalifikationer, udpegningsperiode, beslutningsdygtighed og
beslutningsform. De faglige rådgivende udvalg opgave er at
vurdere den faglige kvalitet i de enkelte ansøgninger og
tilbud. Udvalgene fastsætter kvalitetskriterier for projekter
og udbud. Kvalitetskriterierne godkendes af bestyrelsen.
2.5.2. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at de faglige rådgivende udvalg
nedlægges som konsekvens af, at støttemidlerne
fremover primært tænkes uddelt til foruddefinerede
indsatser, som allerede er fagligt vurderet og beskrevet. Det
vurderes, at behovet for faglige vurderinger herefter vil kunne
dækkes af sekretariatet i kombination med bestyrelsens
mulighed for at rådføre sig med relevante myndigheder
og eksperter.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forebyggelsesfonden blev oprettet i 2007 med en kapital på
3 mia. kr. Forslagene finansieres inden for rammen af de midler,
som forligskredsen fastlægger. Udgangspunktet for den
konkrete udmøntning er regeringens udspil "Et godt og langt
arbejdsliv for alle".
Forslaget om, at der ikke længere skal gøres brug
af de faglige rådgivende udvalg, vil betyde, at udgiften
på 0,8 mio. kr. til vederlag til udvalgenes medlemmer vil
bortfalde.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Da det er frivilligt, om virksomhederne ønsker at
søge støtte til relevante indsatser, vurderes
forslaget ikke at medføre administrative konsekvenser for
virksomhederne.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget berører EU's regler om statsstøtte og
EU's regler om udbud. I det omfang fondens midler udbetales som
økonomisk støtte til offentlige og private
virksomheder, sker udbetalingerne fra fonden - som hidtil - i
overensstemmelse med EU's regler for statsstøtte.
Udbetalingerne vil fortsat ske i overensstemmelse med disse regler.
Forslaget skal således notificeres til Europa-Kommissionen
med henblik på kommissionens godkendelse.
I det omfang fondens midler udbetales på baggrund af
udbud, skal EU's udbudsregler iagttages.
8. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos:
Akademikernes Centralorganisation,
Arbejdsmiljørådet, Business Danmark,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Universiteter, Den
Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark
(Kooperationen), Det Nationale Forebyggelsesråd,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forebyggelsesfonden,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Frie Funktionærer, KA
Pleje, KL (Kommunernes Landsforening), Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Ingeniørforeningen (IDA),
Landsforeningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere
(LAP), Landsforeningen for Arbejdsskadede (LFA),
Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Lederforum, Ledernes
Hovedorganisation, OSI - Organisationen af Selvejende
Institutioner, Producentforeningen Sammenslutningen af
Ældreråd i Danmark, Ældremobiliseringen,
Ældresagen.
9. Sammenfattende skema
| | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for staten,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget skal notificeres til
Europa-Kommissionen. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Den gældende lovs titel er Lov om Forebyggelsesfonden.
Det foreslås, at lovens titel bliver Lov om Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse. Dette begrundes med forslaget om, at
fondens formål udvides, jf. § 1, nr. 4.
Til nr. 2
Den gældende overskrift til kapitel 1 er i dag
Forebyggelsesfondens oprettelse og formål.
Forslaget om at ændre overskriften til kapitlet er en
konsekvens af, at det foreslås, at Forebyggelsesfondens
formål og navn ændres.
Til nr. 3
Det fremgår af den gældende § 1, at
Forebyggelsesfonden er et uafhængigt organ inden for den
statslige forvaltning.
Den gældende § 1 angiver fondens navn, og det
foreslås, at fondens navn fremover skal være Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse. Det foreslåede navn vil
således være med til at understrege, at fonden fremover
understøtter indsatser inden for blandt andet forebyggelse
og fastholdelse i tilknytning til arbejdsmarkedet.
Til nr. 4
Lovens § 2, stk. 1, angiver formålet med den
økonomiske støtte, som fonden kan yde. Formålet
er at yde støtte til at forebygge og forhindre fysisk og
psykisk nedslidning.
Efter den gældende § 2, stk. 2, ydes der
støtte til projekter, der knytter sig til arbejdspladser med
henblik på at forebygge nedslidende rutiner og arbejdsgange,
at styrke genoptræning og rehabilitering af syge og personer
med handicap, at støtte utraditionelle initiativer, der
styrker bevidstheden om risiko ved rygning, alkohol, fedme og
fysisk inaktivitet, og at forebygge stress og psykisk
nedslidning.
Det foreslås, at støtten fremover kan ydes til
indsatser, der sigter mod forebyggelse, fastholdelse og inklusion i
forhold til arbejdsmarkedet.
Om forståelsen af begreberne forebyggelse, fastholdelse og
inklusion henvises til de almindelige bemærkningers afsnit
2.2.2.
Til nr. 5
Af den gældende § 3, stk. 1, fremgår, at der
kan ydes støtte til projekter:
- Der forebygger
nedslidende rutiner og arbejdsgange.
- Der bidrager til
at fastholde medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager
til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte.
- Der udvikler ny
teknologi inden for ovenstående to formål.
- Til bedre
genoptræning og rehabilitering af syge og personer med
handicap.
- Der styrker
bevidstheden om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og
fysisk inaktivitet.
- Der forebygger
stress og psykisk nedslidning.
Fonden kan udbyde projekter, inden for ovenstående
formål, jf. den gældende § 3, stk. 3.
Den foreslåede ændring medfører, at fonden
fremover kan støtte "indsatser", hvor lovens tidligere
formulering var "projekter". Ved indsatser forstås i denne
sammenhæng initiativer der - i bred forstand -
understøtter fondens formål. Det er ikke længere
som hovedregel en betingelse, at den enkelte indsats er udarbejdet
i projektform, eller at den er udarbejdet af
støttemodtageren. Den nye formulering giver mulighed for
bredt at understøtte indsatser for et rummeligt
arbejdsmarked.
Bestemmelsen angiver de typer af indsatser, der kan ydes
støtte til med fondens midler. Bestemmelsen indebærer,
at der både kan ydes støtte til indsatser, der
foregår direkte på en arbejdsplads, og indsatser, som
ligger udenfor arbejdsmarkedet, men hvor formålet er at
opnå en tilknytning til arbejdsmarkedet. Bestemmelsen
indebærer endvidere, at der ved indsatser forstås, at
det på forhånd kan være defineret, hvilke
initiativer og aktiviteter indsatserne omfatter. Det kan fx
være i form af:
- Støtte til
virksomheder i nedslidningstruede brancher og virksomheder med
nedslidningstruede job med henblik på at løse
fysiske og psykiske arbejdsmiljøproblemer fx inden for
ergonomi, reduktion af ulykker og stress.
-
Forebyggelsespakker målrettet nedslidningstruede brancher og
job, der trin for trin beskriver en indsats på en virksomhed
med det formål at håndtere nedslidningsproblemer eller
forebygge ulykker og/eller erhvervssygdomme på den
pågældende arbejdsplads.
- Seniorpakker til
virksomheder, der beskriver hvordan ledelse og medarbejdere kan
skabe bedre balance mellem belastninger og seniormedarbejderens
arbejdskapacitet. Der kan også være tale om andre
tiltag, hvor personer på arbejdspladsen over 55 år kan
opnå ændringer i opgaver m.v. med henblik på at
øge deres lyst til at blive længere tid på
arbejdsmarkedet.
- Støtte til
blandt andet kommunernes indsats overfor nedslidte eller
arbejdsskaderamte borgere med henblik på at kunne fastholde
deres tilknytning til arbejdsmarkedet.
- Støtte til
indsatser overfor borgere, der p.g.a. langvarige
sygdomsforløb og handicap m.v. er på kanten af
arbejdsmarkedet. Eksempelvis vil det være muligt at
støtte indsatser i kommunerne, der har til formål at
afdække arbejdsevnen hos en borger med henblik på at
denne får fodfæste på arbejdsmarkedet.
Støtten kan også gives i form af tilskud til en
virksomhed, der tilbyder en borger job på nedsat tid, eller
job med særlige hensyn.
- Særlige
tilsynsindsatser i forhold til nedslidning og psykisk
arbejdsmiljø.
- Handleplan mod
arbejdsulykker i bygge- og anlægsbranchen.
- Tidlig indsats
over for mennesker, der rammes af en arbejdsskade eller
erhvervssygdom.
Udviklingen af forebyggelsespakker og seniorpakker vil ske i
samarbejde med relevante organisationer, herunder arbejdsmarkedets
parter.
Beskæftigelsesministeren udpeger de særligt
nedslidningstruede brancher på baggrund af oplysninger om
blandt andet overhyppighed af førtidspension, langvarigt
sygefravær og efterløn. Datagrundlaget udarbejdes af
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i samarbejde
med Arbejdstilsynet.
Til stk. 2.
Den foreslåede bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren giver hjemmel til at fastsætte
nærmere bestemmelser, der kan sikre en effektiv og
hensigtsmæssig drift af fonden.
Med forslaget gøres reglerne for, hvordan støtte
fra fonden tildeles, mere smidige. Formålet er at gøre
reglerne mere rummelige i forhold til at kunne indeholde
ændringer i de tiltag, det politisk besluttes at
støtte fremover på et foranderligt arbejdsmarked.
Udviklingen på arbejdsmarkedet kan medføre behov
for ændringer i rammerne for fordeling, anvendelse og
prioritering af fondens midler og i rammerne for fordeling og
prioritering af fondens opgaver. Det foreslås, at de
nærmere bestemmelser, beskæftigelsesministeren finder
behov for at fastsætte, kan udmøntes i fx en
bekendtgørelse eller vejledning.
Til nr. 6
Af den gældende § 4, stk. 1, fremgår, at fonden
efter ansøgning tildeler økonomisk støtte til
projekter og accepterer tilbud, der falder ind under fondens
formål. Af stk. 2 fremgår, at der - afhængigt af
formål - kan ydes støtte til offentlige eller private
virksomheder, foreninger og organisationer. Af stk. 3
fremgår, at beskæftigelsesministeren kan
fastsætte regler om, hvem der kan indgive ansøgning om
støtte.
Det foreslås, at § 4 ophæves. Da der
lægges op til en større rummelighed i forhold til
hvilke indsatser, der kan støttes, er der behov for en
større fleksibilitet i mulighederne for at tildele
støtte. Lovens anvendelsesområde og muligheder for
fastsættelse af retningslinjer herom er på den baggrund
justeret og beskrevet i § 1, nr. 5 og nr. 15, som erstatter
§§ 4, 4 a og 5. Der henvises også til
bemærkningerne til § 1, nr. 7 og 9.
Til nr. 7
I den gældende § 4 a er indsat en bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om, at
private virksomheder med under 50 ansatte kan få
støtte til udgifter til ekstern bistand forbundet med
virksomhedernes ansøgninger om støtte til projekter
eller tilbud i forbindelse med åbne udbud.
Det foreslås, at § 4 a ophæves, da §§
4, 4 a og § 5 a erstattes af § 1, nr. 5 og nr. 15. Der
henvises i det hele til bemærkningerne til § 1, nr. 6 og
9.
Til nr. 8
Forslaget er en konsekvens af ændringen af § 3. Der henvises til § 1, nr.
5.
Til nr. 9
I den gældende § 5 a er indsat en bemyndigelse til,
at beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden skal
iværksætte og afholde udgifter til særlige
aktiviteter, der har til formål at forbedre virksomhedernes
muligheder for at opnå støtte fra fonden, eller som
har til formål at forebygge og forhindre fysisk og psykisk
nedslidning.
Det foreslås, at § 5 a ophæves, da §§
4, 4 a og § 5 a erstattes af § 1, nr. 5 og nr. 15. Der
henvises i det hele til bemærkningerne til § 1, nr. 6 og
7.
Til nr. 10
Det fremgår af den gældende lovs § 6, stk 1, at
fonden er oprettet med en kapital på 3 mia. kr.
Det fremgår af den gældende § 6, stk. 2,
hvordan beløbsrammerne for fondens uddelinger er disponeret
i fondens levetid.
De overordnede rammer for den fremtidige fordeling og
prioritering af fondens midler foreslås fastsat efter
bemyndigelse til beskæftigelsesministeren, jf. § 1, nr.
5 til § 3, stk. 2. Disponeringen af fondens midler
fremgår i øvrigt af de vedtagne finanslove.
Bestemmelsen foreslås på den baggrund ophævet i
sin helhed, da den ikke længere anses for
nødvendig.
Til nr. 11
Fonden kan efter den gældende lovs § 8 afholde de
nødvendige udgifter til sekretariatsbetjening og
øvrige administrative udgifter samt eventuelle udgifter til
honorering af bestyrelsens og de faglige rådgivende udvalgs
formand og medlemmer. Beskæftigelsesministeren skal godkende
udgifternes omfang.
De faglige rådgivende udvalg foreslås nedlagt, og
som konsekvens heraf fjernes bestemmelsen om honorering af de
faglige rådgivende udvalgs formand og medlemmer.
Det foreslås, at det sidste punkt i § 8 om, at
beskæftigelsesministeren skal godkende udgifternes omfang,
udgår. Bestemmelsen medfører unødvendig
administration og anses ikke længere for nødvendig.
Det fremgår desuden fortsat af den gældende § 9,
at fonden aflægger regnskab og revideres efter de regler, der
gælder for staten.
Til nr. 12
Det fremgår af § 10, stk. 1, at bestyrelsen
består af 17 medlemmer inklusiv formand. Af stk. 2
fremgår det, at beskæftigelsesministeren foretager
udpegning af formand til fondens bestyrelse. Fremgangsmåden
for beskæftigelsesministerens udpegning af bestyrelsens
medlemmer fremgår af stk. 3. Arbejdsmarkedets parter skal
være repræsenteret i bestyrelsen med 12 medlemmer,
hvoraf 6 indstilles af arbejdsgiverorganisationer, og 6 indstilles
af lønmodtagerorganisationer. Ligeledes udpeges 4
repræsentanter efter drøftelse med social- og
integrationsministeren (oprindeligt socialministeren) og ministeren
for sundhed og forebyggelse (oprindeligt indenrigs- og
sundhedsministeren). Efter stk. 4 udpeges der suppleanter for
medlemmerne. Stk. 5 fastsætter, hvad der skal ske ved enkelte
medlemmers midlertidige forfald.
Til stk. 1
Det foreslås, at bestyrelsen fremover skal bestå af
10 medlemmer inklusiv formand. Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren til bestyrelsen udpeger et medlem
indstillet af Landsorganisationen i Danmark og et fra et
medlemsforbund indstillet af Landsorganisationen i Danmark, et
medlem indstillet af Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, et medlem indstillet
af Akademikernes Centralorganisation, et medlem indstillet af Dansk
Arbejdsgiverforening, et medlem indstillet af Lederne, et medlem
indstillet af Danske Regioner, et medlem indstillet af
Kommunernes Landsforening og et medlem indstillet af Danske
Handicaporganisationer.
Det foreslås, at der ikke fremover skal udpeges
suppleanter for medlemmerne. Ved forfald til enkeltstående,
konkrete møder kan de udpegede medlemmer dog sende en
stedfortræder, som ikke behøver at være udpeget
af beskæftigelsesministeren. Baggrunden er et ønske om
at skabe grundlag for en mere effektiv fond.
Til stk. 2
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren udpeger
tilforordnede til bestyrelsen. Det foreslås, at
beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede, som kan virke
som sagkyndige inden for fondens område. Med de opgaver, som
fonden fremover skal udføre, foreslås det, at
beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede fra relevante
enheder i Beskæftigelsesministeriet, pt. Styrelsen for
Fastholdelse og Rekruttering, Arbejdstilsynet og
Beskæftigelsesministeriets departement. Hvis
beskæftigelsesministeren finder det relevant at udpege
tilforordnede fra andre enheder i Beskæftigelsesministeriet
eller andre ministerier, kan sådanne udpeges, når de
kan virke som sagkyndige inden for fondens område.
Til stk. 3
Det fremgår af den gældende § 12, stk. 1, at
bestyrelsen udpeges for en periode af 4 år, samt hvad der
skal ske, hvis formand eller medlemmer går af i utide.
Det foreslås, at formanden og medlemmerne af bestyrelsen
udpeges for en periode af op til 4 år, og at der kan ske
genudpegning. Hvis formanden eller et medlem af bestyrelsen
permanent udtræder af bestyrelsen før udløbet
af perioden, kan en afløser udpeges for den resterende del
af perioden.
Til stk. 4
Det fremgår af den gældende § 12, stk. 2, at
beskæftigelsesministeren fastsætter en forretningsorden
for bestyrelsens virke.
Det foreslås, at bestyrelsen selv udarbejder sin egen
forretningsorden, som skal godkendes af
beskæftigelsesministeren. Forretningsordenen skal være
udarbejdet senest 1. april 2013.
Til nr. 13
Til § 11
Det fremgår af den gældende § 11, at der
knyttes tilforordnede fra de berørte ministerområder
samt Finansministeriet til bestyrelsen. De virker som sagkyndige
inden for fondens område og har ikke stemmeret.
Det foreslås, at regler om tilforordnede fremover skal
fremgå af § 1, nr. 12 til §
10, stk. 2. Der henvises til bemærkningerne til §
1, nr. 12 ovenfor.
Til § 12
Udpegningsperiode og fastsættelse af forretningsorden
fremgår af den gældende § 12, og reglerne herom
foreslås at fremgå af § 1, nr. 12 til § 10,
stk. 3 og 4. Der henvises til bemærkningerne til § 1,
nr. 12.
Til nr. 14
Til stk. 1
Af den gældende § 13, stk. 1, fremgår, hvor
mange medlemmer fra arbejdsgiver- og
lønmodtagerorganisationer samt medlemmer udpeget af
ministerierne, der skal være til stede, for at bestyrelsen er
beslutningsdygtig.
Det foreslås, at bestyrelsen er beslutningsdygtig,
når mindst halvdelen af bestyrelsen er til stede. I denne
sammenhæng tæller også stedfortrædere, jf.
bemærkningerne til § 1, nr. 12 til § 10, stk.
1.
De ændrede regler om beslutningsdygtighed giver en mere
fleksibel beslutningsproces.
Til stk. 2
Det fremgår af den gældende § 13, stk. 2, at
bestyrelsen træffer afgørelse efter flertallets
beslutning. Er der stemmelighed ved en afstemning, er formandens
stemme afgørende.
Denne bestemmelse foreslås uændret, dog
således at bestemmelsens ordlyd ændres fra almindeligt
til simpelt flertal.
Til stk. 3.
Det fremgår af den gældende § 17, at
bestyrelsen kan bemyndige formanden og sekretariatet til at
træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et
nærmere bestemt omfang.
Det foreslås, at indholdet af den gældende §
17, fremover skal fremgå af § 1, nr. 14.
Til nr. 15
Til stk. 1
Det fremgår af den gældende § 14, stk. 1, at
bestyrelsen udarbejder en årlig handlingsplan, der indeholder
de overordnede retningslinjer for fondens virke, og hvor
bestyrelsens strategiske satsninger fremgår.
Det foreslås, at bestyrelsen kan udmelde særlige
indsatsområder inden for de midler, som fonden administrerer
efter regler eller rammer fastsat i medfør af § 1, nr.
5 til § 3, stk. 2. Dette indbefatter forslag til prioritering
af fondens indsats på hovedområder i overensstemmelse
med de politiske forhandlinger. I det omfang det politisk er
vedtaget, at fonden støtter indsatser i andet statsligt
regi, skal bestyrelsen ikke udmelde særlige
indsatsområder eller prioritere fondens indsats.
Til stk. 2
Det fremgår af den gældende § 18, stk. 1 og 2,
at bestyrelsen afgiver en årsberetning, der oplyser om
fondens arbejde og om anvendelsen af fondens midler. Af stk. 2
fremgår det, at årsberetningen hvert år skal
udsendes og offentliggøres inden for en frist, der
fastsættes af beskæftigelsesministeren.
Det foreslås, at den gældende § 18, stk. 1 og
2, fremover skal fremgå af § 14, stk. 2, dog med den
ændring at fristen for offentliggørelsen af
beretningen fremgår direkte af lovens § 1, nr. 15 til
§ 14, stk. 2.
Til stk. 3
Det fremgår af den gældende § 18, stk. 3, at
bestyrelsen ud over at udgive en årsberetning også skal
informere om resultaterne af de projekter, der ydes støtte
til, fx via en hjemmeside for fonden, konferencer m.v.
Det foreslås, at den gældende § 18, stk. 3,
fremover skal fremgå af § 1, nr. 15 til § 14, stk.
3, dog med den tilføjelse, at bestyrelsen ud over at
informere om resultaterne af de projekter, der er ydet
støtte til, også skal udbrede resultatet af de
aktiviteter m.v., som fonden har tildelt midler.
Til stk. 4
Det fremgår af den gældende § 14, stk. 2, at
bestyrelsen har til opgave at sikre, at de midler, som fonden
administrerer, anvendes til projekter, der er relevante i forhold
til retningslinjerne i handlingsplanen, herunder de strategiske
satsninger.
Det foreslås, at bestyrelsen bemyndiges til at
fastsætte kriterier for tildeling af de midler, fonden
administrerer i medfør af regler eller rammer fastsat efter
§ 1, nr. 5 til § 3, stk. 2, til de politisk vedtagne
indsatser, og til på baggrund af disse kriterier at bevilge
støtte efter ansøgning.
I forbindelse med målretningen af fonden foreslås
det, at hidtidige støtteprincipper i forhold til
forebyggelsespakker fastholdes. For at kunne opnå
støtte hertil, skal aktiviteten indebære, at der
sættes noget nyt i gang. Der må ikke være tale om
aktiviteter, som under alle omstændigheder skulle
gennemføres. Hvad angår rådgivningsordningen,
kan virksomhederne ikke få støtte til rådgivning
om, hvordan de kan opfylde lovgivningens krav. Det betyder, at de
fx ikke kan få støtte til, hvordan de kan opfylde
afgørelser og påbud fra Arbejdstilsynet.
For så vidt angår indsatser over for seniorer og
borgere på kanten af arbejdsmarkedet, er det hensigten, at
alle virksomheder vil kunne søge.
Til nr. 16
Det følger af den gældende § 15, stk. 1, at
bestyrelsen skal vurdere relevansen af de konkrete
ansøgninger, som de faglige rådgivende udvalg har
fundet fagligt velkvalificerede. Bestyrelsen foretager en vurdering
af, om et ansøgt projekt er relevant i forhold til fondens
formål om at forebygge nedslidning. Der sker hermed
også en prioritering af ansøgningerne inden for de
midler, der er afsat.
Det følger af den gældende § 15, stk. 2, at
bestyrelsen fastsætter retningslinjer for vurdering af
ansøgninger og tilbud.
Som følge af fondens ændrede opgaver,
foreslås det, at § 15
ophæves.
Til nr. 17
Det følger af den gældende § 16, at
bestyrelsen i forbindelse med sine opgaver kan rådføre
sig med de faglige rådgivende udvalg eller med relevante
myndigheder eller eksperter.
Som følge af forslaget om, at de faglige rådgivende
udvalg udgår, jf. § 1, nr. 20, foreslås det, at
bestyrelsen i forbindelse med varetagelsen af sine opgaver kan
rådføre sig med relevante myndigheder og
eksperter.
Til nr. 18
Til § 17
Af den gældende § 17 fremgår, at bestyrelsen
kan bemyndige formanden og sekretariatet til at træffe
afgørelse på bestyrelsens vegne i et nærmere
bestemt omfang.
Det foreslås, at den gældende § 17
ophæves, da indholdet af § 17, fremover skal
fremgå af § 1, nr. 14 til § 13, stk. 3. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 14.
Til § 18
Af den gældende § 18 fremgår, at bestyrelsen
afgiver en årlig beretning om fondens virke, og at
bestyrelsen tillige på anden vis skal udbrede kendskabet til
fondens virke.
Det foreslås, at den gældende § 18
ophæves, da indholdet af § 18, fremover skal
fremgå af § 1, nr. 15 til § 14, stk. 2 og 3. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 15.
Til § 19
Det følger af den gældende § 19, stk. 1, at
der årligt skal være politiske forhandlinger om
fordeling og prioritering af fondens midler og opgaver.
Det følger af den gældende § 19, stk. 2, at
bestyrelsen udarbejder en årlig redegørelse til brug
for de årlige politiske forhandlinger om fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver.
Af den gældende § 19, stk. 3, fremgår det, at
beskæftigelsesministeren fastsætter en frist for,
hvornår redegørelsen skal være udarbejdet.
Det foreslås, at beskæftigelsesministerens
fastsættelse af de overordnede rammer og regler for fordeling
og prioritering af fondens midler og opgaver samt bestyrelsens
udarbejdelse af en årlig beretning nu reguleres i § 1,
nr. 5 til § 3, stk. 2, og § 1, nr. 15 til § 14, stk.
2. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 5 og nr.
15.
Til nr. 19
Det foreslås, at overskriften ophæves, da de
bestemmelser, som overskriften knytter sig til, foreslås
ophævet. Der henvises til bemærkningerne til forslagets
§ 1, nr. 20.
Til nr. 20
I den gældende § 20 er de nærmere regler for
udpegning og regler om de faglige rådgivende udvalg
fastsat.
Det fremgår af den gældende § 21, at de faglige
rådgivende udvalg skal sikre kvaliteten i de projekter, der
får støtte fra fonden.
Af den gældende § 22 følger det, at
beskæftigelsesministeren fastsætter en forretningsorden
for de faglige rådgivende udvalg.
Det foreslås, at de faglige udvalg nedlægges som
konsekvens af, at støtten fra fonden primært vil
gå til foruddefinerede indsatser, som allerede er fagligt
vurderet og beskrevet. Det vurderes, at den nødvendige
faglige vurdering på den baggrund vil kunne varetages af
fondens sekretariat i kombination med bestyrelsens mulighed for at
rådføre sig med relevante myndigheder og
eksperter.
Til nr. 21
Det fremgår af den gældende § 23, at
beskæftigelsesministeren udpeger et sekretariat, som skal
sikre koordination af arbejdet i bestyrelsen og de faglige
rådgivende udvalg.
Som følge af forslaget om, at de faglige udvalg
nedlægges, jf. § 1, nr. 20, foreslås det, at
anførelsen af de faglige rådgivende udvalg udgår
af § 23.
Til nr. 22
Af den gældende § 24, stk. 1, fremgår
sekretariatets opgaver i forbindelse med behandling af
ansøgninger. Af stk. 2 fremgår, at sekretariatet
udarbejder retningslinjer om blandt andet krav til og vejledning om
ansøgninger.
Til stk. 1
Det foreslås, at sekretariatet fortsat fastsætter
retningslinjer om ansøgningers indhold og form og yder
vejledning og retningslinjer om fondens udbetalinger.
Til stk. 2
Det foreslås, at bestemmelsens opbygning ændres, og
at der til bestemmelsen føjes den administrative adgang til
formalitetsafslag, som i dag fremgår af lovens § 30,
stk. 1. Baggrunden er, at § 30 foreslås ophævet.
Der henvises til § 1, nr. 24.
Til stk. 3.
Det foreslås, at fondens sekretariat bemyndiges til at
forestå overførslerne til de relevante virksomheder og
til i den forbindelse at fastsætte retningslinjer herfor. I
det omfang indsatser gennemføres af andre myndigheder,
overføres de tilhørende midler via en intern statslig
overførsel på finansloven. Bestemmelsen foreslås
at gælde både politisk vedtagne indsatser, jf. 1, nr.
til § 3, stk. 2, og de indsatser bestyrelsen for fonden
vedtager at støtte, jf. § 1, nr. 15 til § 14, stk.
4.
Formålet er at sikre en enkel og smidig
administration.
Til nr. 23
Det foreslås, at overskriften ophæves, da de
bestemmelser, som overskriften knytter sig til, foreslås
ophævet. Der henvises til bemærkningerne til forslagets
§ 1, nr. 24.
Til nr. 24
De nuværende bestemmelser i §§ 25 - 30 retter
sig mod indkaldelse af projektansøgninger, som de kendes i
fonden i dag. Da det foreslås, at der fremover primært
skal fokuseres på foruddefinerede indsatser, vil der ikke
være behov for bestemmelserne, som derfor foreslås
ophævet. I tilfælde af at udviklingen på
arbejdsmarkedet skulle tilsige, at der igen indkaldes
projektansøgninger i åbne ansøgningsrunder,
vurderes det, at der i de foreslåede § 1, nr. 5 til
§ 3, stk. 2, § 1, nr. 15 til § 14, stk. 1 og 4, og
§ 1, nr. 22 til § 24 vil være hjemmel til at
udarbejde retningslinjer for sådanne runder.
Til nr. 25
Ifølge den gældende § 31 fører
sekretariatet tilsyn med de projekter, der modtager støtte
fra fonden.
Ændringen foreslås som konsekvens af forslaget om,
at fonden fremover primært støtter foruddefinerede
indsatser. Den foreslåede ordlyd kan rumme fondens tilsyn med
både de nytænkte indsatser og de hidtidige projekter. I
det omfang fonden støtter indsatser i andet statsligt regi,
forudsættes det, at tilsynet med midlernes anvendelse sker i
dette regi, ligesom bestemmelsen ikke indebærer, at fonden
skal føre tilsyn med sig selv, jf. herved også den
gældende § 9. Der er ikke i øvrigt tilsigtet
nogen ændring i forhold til det tilsyn, fonden udøver
i dag.
Til nr. 26
Af den gældende § 30, stk. 1 fremgår, at
ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder formkravene,
afvises af sekretariatet.
Denne hjemmel foreslås flyttet til § 1, nr. 22 til
§ 24, stk. 2.
Som konsekvens heraf foreslås henvisningen i § 34,
stk. 2 ændret.
Til §
2
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2013.
Til stk. 2
I forbindelse med oprettelsen af Forebyggelsesfonden ved lov nr.
87 af 30. januar 2007, blev ordningen anmeldt til
Europa-Kommissionen, da ordningen kan indebære
statsstøtte til virksomheder.
De foreslåede ændringer af de formål og
projekter, som fonden kan yde støtte til, skal derfor
ligeledes godkendes af Europa-Kommissionen, før
ændringerne kan iværksættes.
Det foreslås derfor, at beskæftigelsesministeren
fastsætter ikrafttrædelsen af de bestemmelser, der
vedrører støtte til virksomheder, og som derfor skal
godkendes af Europa-Kommissionen.
Det foreslås, at der fortsat kan ydes støtte til
forebyggelsespakker efter de nuværende regler (§§ 3
og 4), indtil de nye regler sættes i kraft. Efter forslaget
vil de nuværende §§ 3 og 4 således fortsat
finde anvendelse indtil de nye regler træder i kraft.
Det foreslås endvidere, at den nuværende § 5 a
først ophæves, når de nye regler sættes i
kraft, således at der også i perioden frem til de nye
regler sættes i kraft, kan afsættes midler til
udvikling af nye forebyggelsespakker samt til
videreførelse af Arbejdstilsynet særlige
tilsynsindsatser inden for de særligt
nedslidningstruede brancher.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 87 af 30. januar 2007 om
Forebyggelsesfonden, som ændret ved lov nr. 345 af 5. maj
2009 og lov nr. 430 af 28. april 2010, foretages følgende
ændringer: | Lov om
forebyggelsesfonden | | 1. Lovens
titel affattes således: »Lov om Fonden
for Forebyggelse og Fastholdelse« | Kapitel 1 Forebyggelsesfondens oprettelse og
formål | | 2. Overskriften til kapitel 1 affattes
således: »Kapitel 1 Fondens
formål« | § 1.
Der oprettes en forebyggelsesfond. Stk. 2.
Forebyggelsesfonden er et uafhængigt organ inden for den
statslige forvaltning. | | 3. § 1 affattes således: »§
1. Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse er et
uafhængigt organ inden for den statslige
forvaltning.« | § 2.
Forebyggelsesfondens formål er at yde støtte til at
forebygge og forhindre fysisk og psykisk nedslidning ved anvendelse
af fondens midler. Stk. 2.
Forebyggelsesfonden yder støtte til projekter, der knytter
sig til arbejdspladser, med henblik på at forebygge
nedslidende rutiner og arbejdsgange, at styrke genoptræning
og rehabilitering af syge og handicappede og at støtte
utraditionelle initiativer, der styrker bevidstheden om risiko ved
rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet, og at forebygge
stress og psykisk nedslidning. | | 4. § 2 affattes således: »§
2. Fondens midler anvendes til formålene forebyggelse,
fastholdelse og inklusion på arbejdsmarkedet.« | § 3.
Der kan ydes støtte til følgende formål: 1) Projekter, der forebygger nedslidende
rutiner og arbejdsgange. 2) Projekter, der bidrager til at
fastholde medarbejdere med dårligt helbred eller bidrager til
hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet af sygemeldte. 3) Projekter, der udvikler ny teknologi
inden for de i nr. 1 og 2 nævnte formål. 4) Projekter til bedre
genoptræning og rehabilitering af syge og handicappede. 5) Projekter, der styrker bevidstheden
om risiko forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk
inaktivitet. Støtte efter 1. pkt. ydes primært til
projekter, der både styrker virksomheders indsats for et
bedre arbejdsmiljø og styrker bevidstheden om risiko
forbundet med rygning, alkohol, fedme og fysisk inaktivitet. 6) Projekter, der forebygger stress og
psykisk nedslidning. Stk. 2.
Det er en betingelse for støtte efter stk. 1, nr. 1 og
2, at repræsentanter for arbejdstager- og arbejdsgiversiden
enten inden for den pågældende branche eller på
den offentlige eller private virksomhed indgår skriftlig
aftale med konkrete mål for initiativerne. Stk. 3.
Fonden kan udbyde projekter inden for de formål, der er
nævnt i stk. 1. | | 5. § 3 affattes således: »§ 3. Der kan ydes støtte til
følgende indsatser: Indsatser, der forebygger fysisk og
psykisk nedslidning samt arbejdsulykker og erhvervssygdomme. Indsatser, der bidrager til at fastholde
seniorer samt medarbejdere med nedsat arbejdsevne eller bidrager
til hurtig tilbagevenden til arbejdsmarkedet efter sygdom. Indsatser, der bidrager til inklusion
på arbejdsmarkedet. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter rammer for eller
regler om fordeling, anvendelse og prioritering af fondens midler
og fordeling og prioritering af fondens opgaver.« | § 4.
Fonden tildeler efter ansøgning økonomisk
støtte til projekter og accepterer tilbud, der falder ind
under fondens formål, jf. § 3. Stk. 2.
Der kan ydes støtte til offentlige eller private
virksomheder, herunder produktionsenheder. Endvidere kan der ydes
støtte til grupper eller sammenslutninger af offentlige
eller private virksomheder, herunder produktionsenheder. Stk. 3.
Ved støtte til de formål, der er nævnt i
§ 3, stk. 1, nr. 5, kan der tillige ydes
støtte til foreninger og organisationer. Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, hvem
der kan indgive ansøgning om støtte. | | 6. § 4 ophæves. | § 4
a. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler
om, at private virksomheder med under 50 ansatte kan få
støtte til udgifter til ekstern bistand forbundet med 1) virksomhedernes ansøgning om
støtte til projekt i forbindelse med et åbent opslag,
jf. § 25, og 2) virksomhedernes tilbud i forbindelse
med et åbent udbud, jf. § 25. | | 7. § 4 a ophæves. | § 5.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
medfinansiering af de projekter, der ydes støtte til. | | 8. I § 5 ændres "projekter" til:
"indsatser". | § 5
a. Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at fonden
skal iværksætte og afholde udgifter til særlige
aktiviteter, der har til formål at forbedre virksomhedernes
muligheder for at opnå støtte fra fonden, eller som
har til formål at forebygge og forhindre fysisk og psykisk
nedslidning. | | 9. § 5 a ophæves. | § 6.
Forebyggelsesfonden oprettes med en kapital på 3 mia.
kr. Stk. 2.
Der kan udbetales følgende beløb fra fonden: 1) Op til 200 mio. kr. i 2007. 2) Op til 350 mio. kr. i 2008 og hvert
af de følgende år herefter. | | 10. § 6 ophæves. | § 8.
Fonden afholder de nødvendige udgifter til
sekretariatsbetjening og øvrige administrative udgifter samt
eventuelle udgifter til honorering af bestyrelsens og de faglige
rådgivende udvalgs formand og medlemmer.
Beskæftigelsesministeren skal godkende udgifternes
omfang. | | 11. § 8 affattes således: »§
8. Fonden afholder de nødvendige udgifter til
sekretariatsbetjening og øvrige administrative udgifter samt
eventuelle udgifter til honorering af bestyrelsens formand og
medlemmer.« | § 10. Fonden ledes af en bestyrelse
bestående af en formand og 16 medlemmer. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens formand. Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens medlemmer
på følgende måde: 1) 2 medlemmer efter indstilling fra
Dansk Arbejdsgiverforening. 2) 1 medlem efter indstilling fra
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger. 3) 1 medlem efter indstilling fra
Ledernes Hovedorganisation. 4) 1 medlem efter indstilling fra
Kommunernes Landsforening. 5) 1 medlem efter indstilling fra Danske
Regioner. 6) 4 medlemmer efter indstilling fra
Landsorganisationen i Danmark. 7) 1 medlem efter indstilling fra
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd. 8) 1 medlem efter indstilling fra
Akademikernes Centralorganisation. 9) 4 medlemmer efter forhandling med
socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren. Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren udpeger endvidere en suppleant for
hvert bestyrelsesmedlem på samme måde som angivet i
stk. 3. Stk. 5.
Under et medlems midlertidige forfald indtræder suppleanten i
medlemmets sted. I perioder, hvor suppleanten ikke er
indtrådt i et medlems sted, kan suppleanten ikke deltage i
bestyrelsens møder. Ved permanent forfald udpeges et nyt
medlem. | | 12. § 10 affattes således: »§ 10. Bestyrelsen for Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse udpeges af
beskæftigelsesministeren og består af en formand og
følgende andre medlemmer: Et medlem indstillet af
Landsorganisationen i Danmark og et medlem fra et medlemsforbund
efter indstilling fra Landsorganisationen i Danmark. Et medlem indstillet af
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd. Et medlem indstillet af Akademikernes
Centralorganisation. Et medlem indstillet af Dansk
Arbejdsgiverforening. Et medlem indstillet af Lederne. Et medlem indstillet af Danske
Regioner. Et medlem indstillet af Kommunernes
Landsforening. Et medlem indstillet af Danske
Handicaporganisationer. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger tilforordnede til
bestyrelsen. De tilforordnede har ikke stemmeret. Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger bestyrelsens medlemmer og
formand for en periode af op til 4 år. Bestyrelsens medlemmer
og formand kan genudpeges. Hvis formanden eller et medlem af
bestyrelsen udtræder af bestyrelsen før udløbet
af perioden, jf. 1. pkt., kan beskæftigelsesministeren udpege
en afløser for den resterende del af perioden. Stk. 4.
Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, som skal godkendes af
beskæftigelsesministeren.« | § 11. Beskæftigelsesministeren
udpeger til bestyrelsen en tilforordnet fra
Beskæftigelsesministeriet, en tilforordnet fra
Socialministeriet efter indstilling fra socialministeren, en
tilforordnet fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet efter
indstilling fra indenrigs- og sundhedsministeren og en tilforordnet
fra Finansministeriet efter indstilling fra finansministeren. De
tilforordnede har ikke stemmeret. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger en suppleant for hver af de
tilforordnede efter indstilling fra den minister, der indstiller
den pågældende tilforordnede. § 12. Bestyrelsen udpeges for en
periode af 4 år og kan genudpeges. Hvis formanden eller et
medlem afgår i utide, kan afløseren udpeges for mindre
end 4 år. Stk. 2.
Bestyrelsens forretningsorden fastsættes af
beskæftigelsesministeren. | | 13. §§ 11 og 12 ophæves. | § 13. Bestyrelsen er
beslutningsdygtig, når formanden og følgende udpegede
medlemmer eller suppleanter for disse er til stede: 1) Mindst 3 af de i § 10,
stk. 3, nr. 1-5, nævnte medlemmer. 2) Mindst 3 af de i § 10,
stk. 3, nr. 6-8, nævnte medlemmer. 3) Mindst 2 af de i § 10,
stk. 3, nr. 9, nævnte medlemmer. Stk. 2.
Alle beslutninger i bestyrelsen træffes ved almindeligt
flertal blandt de fremmødte. Ved stemmelighed er formandens
stemme afgørende. | | 14. § 13 affattes således: »§
13. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst
halvdelen af medlemmerne er til stede. Stk. 2. Alle
beslutninger i bestyrelsen træffes ved simpelt flertal blandt
de fremmødte. I tilfælde af stemmelighed er formandens
stemme afgørende. Stk. 3.
Bestyrelsen kan bemyndige formanden og sekretariatet til at
træffe afgørelser på bestyrelsens vegne i et
nærmere bestemt omfang.« | § 14. Bestyrelsen udarbejder en
årlig handlingsplan, der indeholder de overordnede
retningslinjer for fondens virke. Stk. 2.
Bestyrelsen har til opgave at sikre, at fonden yder
økonomisk støtte til projekter og accepterer tilbud i
overensstemmelse med retningslinjerne i handlingsplanen. | | 15. § 14 affattes således: »§
14. Bestyrelsen kan udmelde særlige
indsatsområder inden for rammerne af de midler, som fonden
administrerer i medfør af regler eller rammer fastsat efter
§ 3, stk. 2. Stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder en årlig beretning, som
offentliggøres senest den 1. maj. Stk. 3.
Bestyrelsen skal tillige på anden vis udbrede kendskabet til
fondens virke og resultatet af de indsatser, aktiviteter, projekter
m.v., som fonden har tildelt midler. Stk. 4.
Bestyrelsen fastsætter kriterier for tildeling af de midler,
som fonden administrerer, og bevilger på baggrund af
kriterierne støtte efter ansøgning.« | § 15. Bestyrelsen vurderer de enkelte
ansøgninger og tilbud, som de faglige rådgivende
udvalg har fundet fagligt velkvalificerede, og prioriterer
disse. Stk. 2.
Bestyrelsen fastsætter retningslinjer for vurdering af
ansøgninger og tilbud. | | 16. § 15 ophæves. | § 16. I forbindelse med varetagelsen
af sine opgaver kan bestyrelsen rådføre sig med de
faglige rådgivende udvalg eller med relevante myndigheder
eller eksperter. | | 17. § 16 affattes således: »§
16. I forbindelse med varetagelsen af sine opgaver kan
bestyrelsen rådføre sig med relevante myndigheder og
eksperter. « | § 17. Bestyrelsen kan bemyndige
formanden og sekretariatet til at træffe afgørelser
på bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt
omfang. § 18. Bestyrelsen afgiver en
årlig beretning om fondens virke. Stk. 2.
Beretningen offentliggøres inden for en frist, der
fastsættes af beskæftigelsesministeren. Stk. 3.
Bestyrelsen skal tillige på anden vis udbrede kendskabet til
fondens virke og resultatet af de projekter, som fonden har tildelt
midler. § 19. Beskæftigelsesministeren
fastsætter årligt de overordnede rammer for fordeling
og prioritering af fondens midler og opgaver. Stk. 2. Til
brug for årlige politiske forhandlinger om fordeling og
prioritering af fondens midler og opgaver udarbejder bestyrelsen en
årlig redegørelse, som indeholder 1) en status for fondens
aktiviteter, 2) en evaluering af fondens
aktiviteter, 3) et aktuelt datagrundlag om brancher
og jobgrupper med fysisk og psykisk nedslidning og 4) forslag til fremtidige
aktiviteter. Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter en frist for,
hvornår den i stk. 2 nævnte redegørelse
skal være udarbejdet. | | 18. §§ 17 - 19 ophæves. | De faglige
rådgivende udvalg | | 19. Overskriften før § 20
ophæves. | § 20. Beskæftigelsesministeren
nedsætter et antal faglige rådgivende udvalg, som skal
sikre, at fonden yder støtte til projekter af høj
kvalitet. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger efter forhandling med
socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren medlemmerne
til de faglige rådgivende udvalg. Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med socialministeren og indenrigs- og sundhedsministeren regler om
de faglige rådgivende udvalg, herunder antallet af udvalg,
antallet af medlemmer, krav til medlemmernes faglige
kvalifikationer, udpegningsperiode, beslutningsdygtighed og
beslutningsform. § 21. De faglige rådgivende
udvalg vurderer den faglige kvalitet i de enkelte
ansøgninger og tilbud. Stk. 2.
De enkelte faglige rådgivende udvalg fastsætter
kvalitetskriterier for projekter og udbud. Bestyrelsen godkender
kvalitetskriterierne. § 22. Beskæftigelsesministeren
fastsætter en forretningsorden for de faglige
rådgivende udvalg. | | 20. §§ 20 - 22 ophæves. | § 23. Beskæftigelsesministeren
udpeger et sekretariat, som skal sikre koordination af arbejdet i
bestyrelsen og i de faglige rådgivende udvalg. | | 21. I § 23 udgår »og i de faglige
rådgivende udvalg«. | § 24. Sekretariatet påser, at
de indkomne ansøgninger og tilbud opfylder
ansøgningskrav og tilbudskrav og er indgivet
rettidigt. Stk. 2.
Sekretariatet fastsætter retningslinjer om
ansøgningskrav og tilbudskrav, herunder krav til
ansøgningers og tilbuds indhold og form. | | 22. § 24 affattes således: »§ 24. Sekretariatet
fastsætter retningslinjer om ansøgningers indhold og
form samt retningslinjer for udbetalinger. Stk. 2.
Sekretariatet påser, at de fastsatte retningslinjer er
overholdt. Ansøgninger og tilbud, der ikke opfylder
formkravene, afvises af sekretariatet. Stk. 3.
Sekretariatet giver tilsagn om støtte til godkendte
ansøgninger og forestår udbetaling af
støtte.« | Fremgangsmåde
ved uddeling af midler fra fonden | | 23. Overskriften før § 25
ophæves. | § 25. Fonden indkalder
ansøgninger eller tilbud i åbne opslag. Stk. 2.
Opslagene skal angive den økonomiske ramme og de konkrete
temaer eller udbudskriterier, som fonden ønsker
tilgodeset. § 26. Bestyrelsen træffer
afgørelse om, hvilke projekter der skal ydes støtte
til, og hvilke tilbud der skal accepteres. § 27. Sekretariatet giver tilsagn om
støtte til godkendte projekter og forestår udbetaling
af støtte. Stk. 2.
Sekretariatet fastsætter retningslinjer for tilskud fra
fonden, herunder vilkår om midlernes anvendelse, udbetaling,
regnskab, revision, herunder krav om anvendelse af statsautoriseret
revisor, og faglig rapportering. § 28. Sekretariatet meddeler accept
af godkendte tilbud og forestår betaling for ydelsen. § 29. Fonden stiller ved ydelse af
støtte krav om, at resultatet af projektet gøres
offentligt tilgængeligt med henblik på at styrke
formidlingen om forebyggelse og forhindring af fysisk og psykisk
nedslidning. § 30. Ansøgninger og tilbud,
der ikke opfylder formkravene, afvises af sekretariatet. Stk. 2.
Ansøgninger og tilbud, der af de faglige rådgivende
udvalg vurderes ikke at ligge inden for de temaer eller
udbudskriterier, der er angivet i opslaget, modtager afslag fra
sekretariatet. Stk. 3.
Ansøgninger og tilbud, som de faglige rådgivende
udvalg vurderer ikke er fagligt velkvalificerede, modtager afslag
fra sekretariatet. Stk. 4.
Kvalificerede ansøgninger og tilbud, som bestyrelsen
træffer afgørelse om ikke skal ydes støtte
eller ikke skal accepteres, modtager afslag fra
sekretariatet. | | 24. §§ 25 - 30 ophæves. | § 31. Sekretariatet fører
tilsyn med de projekter, der modtager støtte fra
fonden. Stk.
2… | | 25. § 31, stk. 1, affattes
således: »Sekretariatet fører tilsyn med
anvendelsen af de midler, fonden administrerer og bevilger.« | §
34… Stk. 2.
Afgørelser efter § 30, stk. 1, kan dog indbringes
for Arbejdsmiljøklagenævnet inden 4 uger efter, at
ansøgningen eller tilbuddet er blevet afvist. | | 26. I § 34, stk. 2, ændres »§
30, stk. 1« til: »§ 24, stk. 2«. | | | § 2 | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk.
2. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af denne lovs § 1, nr. 5, 6, 9 og 22 samt
§ 14, stk. 4, i lov om Fonden for Forebyggelse og
Fastholdelse, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 15. | | | |
|