Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 12. december 2012
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og var til 1.
behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 9. oktober 2012 dette
udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 6. Den 16. november 2012
sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Lolle & Nielsen og Marte Meo
Foreningen i Danmark.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Lolle & Nielsen mundtligt redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, SF, EL
og RV) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i udvalget (V, DF, LA
og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Forebyggelsesfonden har hidtil uddelt midler til projekter
»opfundet« af virksomheder, hvor udgangspunktet er, at
virksomheden i samarbejde med eventuelle rådgivere har
arbejdet med forebyggende tiltag, som er målrettet den
enkelte virksomhed - men som også har et udviklende sigte - i
form af nye metoder, nye redskaber og nye tilgange.
Det har haft som fordel, at der er plads til kreative,
innovative tiltag. Det har understøttet netværk blandt
både arbejdsmiljørepræsentanter og
arbejdsmiljøprofessionelle.
Det har været en bottom up-tilgang - hvor udgangspunktet
har været de lokale ideer og det lokale engagement.
Lovforslaget lægger op til det stik modsatte - en
top down-tilgang, hvor ministeren kan bestemme, hvilke tiltag
der skal være mulighed for.
En central del af forslaget er, at der ikke skal gives tilskud
til projekter som hidtil, men at der skal udarbejdes
forebyggelsespakker på flere områder. Pakkerne i sig
selv skaber ikke nogen fornyelse. De bygger ikke nogen nye ideer og
giver ikke nogen nye metoder.
Reelt set flytter man midler fra udvikling og innovation
på forebyggelsesområdet til driftsopgaver.
Samtidig giver man ministeren beføjelse til at udpege
områder, hvor der skal være indsatser. Ved indsatser
forstås, at det på forhånd kan være
defineret, hvilke initiativer og aktiviteter indsatserne omfatter -
trin for trin.
Det er ministeren, der bestemmer, hvilke grupper, der skal
have midler, hvem der kan søge, og hvad der kan gives penge
til.
Det vil ikke længere være den forebyggelsesfond,
som i mange år har givet anledning til en lang række af
projekter, som har givet viden og udvikling - og ikke mindst givet
støtte til den lokale motivation og skabt lokalt
arbejdsmiljøarbejde og netværk og videndeling.
Derfor er det umuligt for DF at støtte forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, SF, EL
og RV):
1)
Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 24
indsættes:
»Kapitel 4 a
§ 24 a.
Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan
indhente oplysninger til brug for administrationen af denne lov fra
lønmodtagere og arbejdsgivere og disses organisationer,
andre offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser,
Lønmodtagernes Garantifond og Arbejdsmarkedets
Tillægspension
1) om konkret
angivne personers ansættelse hos en arbejdsgiver,
2) om, hos hvilke
arbejdsgivere en konkret angivet person har været ansat,
3) om, i hvilke
perioder en konkret angivet person har holdt ferie,
4) om,
hvornår en konkret angivet person er ophørt hos en
arbejdsgiver,
5) om, i hvilken
periode og i hvilket omfang en konkret angivet person har
været beskæftiget,
6) om, hvilken
løn der er udbetalt til en konkret angivet person,
7) om, hvilke
offentlige ydelser der er udbetalt til en konkret angivet person,
og
8) om meddelelser
af betydning for udbetaling og kontrol med udbetalinger fra
fonden.
Stk. 2.
Direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan
til brug for administrationen af denne lov få terminaladgang
til oplysninger i indkomstregisteret, jf. § 7 i lov om et
indkomstregister, og til oplysninger i Det Fælles
Datagrundlag, jf. lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats.
Stk. 3. Stk. 2 omfatter
alle oplysninger om indkomst, løn- og
ansættelsesperiode, ansættelsesbetingelser og ferie
m.v. til brug for udbetalings- og kontrolopgaver, herunder
oplysninger om identiteten af henholdsvis arbejdsgiver og
lønmodtager. Der kan ske samkøring og sammenstilling
af oplysninger for at kontrollere, at udbetalinger fra fonden sker
i henhold til loven og regler, der er udstedt i medfør af
loven.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter, i det omfang det
er påkrævet, regler om indhentning af oplysninger efter
denne bestemmelse.«
[Hjemmel til at indhente
oplysninger fra Indkomstregisteret og Det Fælles
Datagrundlag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Fonden har ikke tidligere haft lovhjemmel til at indhente de i
bestemmelsen anførte oplysninger.
Til stk. 1
Det foreslås, at der gives direktøren for Fonden
for Forebyggelse og Fastholdelse adgang til at indhente oplysninger
fra lønmodtagere og arbejdsgivere og disses organisationer,
andre offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser,
Lønmodtagernes Garantifond og Arbejdsmarkedets
Tillægspension. Adgangen vil f.eks. kunne sikre, at ordningen
vedrørende tilskud til virksomheder, der tilbyder borgere
job på nedsat tid, kan administreres enkelt og smidigt i
forhold til ansøgning, oplysningsgrundlag og kontrol.
Bestemmelsen beskriver, hvilke oplysninger direktøren for
fonden kan indhente til brug for administrationen af indsatser, der
igangsættes i medfør af loven. Bestemmelsen angiver
endvidere, hos hvem oplysningerne kan indhentes.
Adgangen til at indhente de anførte oplysninger er
hensigtsmæssig som følge af lovens ændrede og
udvidede formål og vil kunne anvendes i fornødent
omfang i forbindelse med visse af fondens nye indsatser. F.eks. vil
adgangen kunne sikre, at ordningen vedrørende tilskud til
virksomheder, der tilbyder borgere job på nedsat tid, kan
administreres enkelt og smidigt i forhold til ansøgning,
oplysningsgrundlag og kontrol.
Til stk. 2
Efter § 7, stk. 1, i lov om et indkomstregister kan bl.a.
statslige myndigheder få terminaladgang til oplysninger i
indkomstregisteret. Dette kræver, at de i henhold til anden
lovgivning kan få terminaladgang til den
pågældende type oplysninger i indkomstregisteret.
Det foreslås, at der gives direktøren for Fonden
for Forebyggelse og Fastholdelse terminaladgang til oplysninger fra
indkomstregisteret og fra Det Fælles Datagrundlag. Adgangen
kan medvirke til at sikre, at fondens indsatser kan administreres
enkelt og smidigt i forhold til ansøgning,
oplysningsgrundlag og kontrol. Fonden vil således selv kunne
indhente flere grundlæggende oplysninger. Virksomheder
og/eller borgere skal følgelig selv sørge for et
minimum af dokumentation. Det forudsættes, at adgangen
konkretiseres yderligere i fornødent omfang ved
bekendtgørelse, når behovet for adgangen følger
af en indsats iværksat i fondens regi, jf. herved også
hjemmelen i stk. 4.
Til stk. 3
Det foreslås, at der laves en klar hjemmel til, at
direktøren for Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse kan
indhente alle relevante og nødvendige oplysninger fra
indkomstregisteret og fra Det Fælles Datagrundlag til
administration af lov om Fonden for Forebyggelse og Fastholdelse,
f.eks. til brug for udbetalingsopgaver. Der tænkes
særlig på oplysninger om f.eks. ansættelses- og
lønforhold. Desuden skal direktøren for Fonden for
Forebyggelse og Fastholdelse kunne indhente alle oplysninger om
indkomst, løn- og ansættelsesperiode m.v. til brug for
udbetalingsopgaver særlig i forbindelse med kontrolopgaver,
herunder oplysninger om identiteten af henholdsvis arbejdsgiver og
lønmodtager, jf. herved bemærkningerne til stk. 2 og
hjemmelen i stk. 4.
Til stk. 4
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om, hvilke
oplysninger der konkret er behov for afhængigt af den konkret
iværksatte indsats.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne
Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg
(RV) Eigil Andersen (SF) Jesper Petersen (SF) Ole Sohn (SF) Finn
Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V)
Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)
Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma
Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 77
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Høringssnotat og
høringssvar, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Henvendelse af 8/11-12 fra Marte Meo
Foreningen i Danmark |
3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
5 | Henvendelse af 28/11-12 fra Lolle &
Nielsen |
6 | Ændringsforslag fra
beskæftigelsesministeren |
7 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 77
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/11-12 fra Marte Meo Foreningen i Danamrk, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
28/11-12 fra Lolle & Nielsen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
| |