Fremsat den 16. november 2012 af
beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sygedagpenge
(Forhøjelse af virksomhedernes
finansieringsbidrag ved forsikringsordningen for mindre, private
arbejdsgivere)
§ 1
I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 653 af 26. juni 2012, som
ændret ved § 15 i lov nr. 326 af 11. april 2012 og
§ 5 i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 55, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »70 pct.« til: »80 pct.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Gældende ret | 3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1.
Indledning og baggrund
Lovforslaget er et led i gennemførelsen
af finanslovsaftalen for 2013 indgået mellem regeringen
(Socialdemokraterne, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti)
og Enhedslisten. Aftalen indebærer en reduktion af
erhvervsstøtten.
2.
Gældende ret
Mindre, private arbejdsgivere kan tegne en
sygedagpengeforsikring, der giver arbejdsgivere, der udbetaler
løn til den ansatte, ret til refusion for de
sygedagpengeudgifter, som den ansatte har ret til fra
arbejdsgiveren fra 2. dag i arbejdsgiverperioden (de første
30 kalenderdage af en sygeperiode). Baggrunden for
sygedagpengeforsikringen for mindre, private virksomheder er blandt
andet at støtte disse arbejdsgivere ved at sprede risikoen
for store udgifter ved de ansattes sygefravær.
Muligheden for at tegne en
sygedagpengeforsikring er betinget af, at arbejdsgiveren er en
privat virksomhed med et aktivt SE-/CVR-nummer, og at
arbejdsgiverens samlede lønsum i det foregående
kalenderår ikke overstiger 1.750 x det højeste
sygedagpengebeløb pr. uge svarende til 6.895.000 kr. i 2012,
jf. § 28, stk. 1 i bekendtgørelse nr. 665 af den 20.
juni 2006.
En arbejdsgiver udelukkes af ordningen, hvis
lønudgifterne i det forudgående kalenderår har
oversteget 8.510.400 kr. (2012-beløb).
Sygedagpengeforsikringen dækker alle
ansatte, der har været beskæftiget hos arbejdsgiveren
uafbrudt eller i flere perioder i de sidste 8 uger før
sygefraværet og i denne periode har arbejdet mindst 74 timer.
En ægtefælle, der er ansat som lønmodtager i en
virksomhed efter lønaftale med den anden
ægtefælle, er også omfattet af
sygedagpengeforsikringen.
Der var i 2011 ca. 34.000 mindre, private
virksomheder som havde tegnet en sygedagpengeforsikring.
Staten administrerer ordningen og finansierer
en del af ordningen. Arbejdsgivernes bidragsprocent
fastsættes således, at de dækker 70 pct. af de
samlede forventede udgifter til ordningen, inkl. udgifter til
administration af ordningen. Statens tilskud til ordningen
udgør således 30 pct. af udgifterne.
Præmien for den enkelte arbejdsgiver
beregnes på grundlag af virksomhedens samlede
lønudgifter. I disse lønudgifter kan arbejdsgiveren
få udeladt lønudgifter til ansatte i fleksjob, ansatte
i jobtræning med løntilskud og personer, der er
indgået en § 56-aftale med. En § 56-aftale
indebærer, at arbejdsgiveren har ret til refusion fra
kommunen, der svarer til de sygedagpenge, som lønmodtageren
har ret til fra arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden på 30
dage. Baggrunden er langvarig eller kronisk sygdom hos
lønmodtageren, der medfører risiko for stort
fravær fra arbejdet.
I 2012 er præmiesatsen fastsat til 0,76
pct., hvilket fx indebærer, at en virksomhed med en
lønsum på 1 mio. kr. skal betale en præmie
på 7.600 kr. om året eller ca. 145 kr. pr. uge.
Præmien er fradragsberettiget.
3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at de samlede
præmier til sygedagpengeforsikringen for private
arbejdsgivere fastsættes således, at de dækker 80
pct. af udgifterne til ordningen inkl. udgifter til administration
af ordningen. Dermed vil statens tilskud til ordningen være
på 20 pct. af udgifterne til sygedagpengeforsikringen inkl.
administrationen af denne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
En reduktion af statens tilskud til
forsikringsordningen for mindre, private arbejdsgivere fra 30 pct.
til 20 pct. vil indebære offentlige mindreudgifter på
skønsmæssigt ca. 37 mio. kr. efter virksomhedernes
skattefradrag.
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Ændringen af virksomhedernes
bidragsprocent fra 70 til 80 pct. skønnes at give en samlet
årlig merudgift på ca. 37 mio. kr. for de forsikrede
virksomheder efter virksomhedernes skattefradrag.
Det svarer til en gennemsnitlig
årlig merudgift til forsikringsordningen for den enkelte
virksomhed på ca. 1.100 kr. efter skattefradrag.
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring hos følgende
myndigheder, organisationer m.v.:
Beskæftigelsesrådet,
Ankestyrelsen, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Danske
Statsforvaltninger, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale
Handicapråd, Det faglige hus, Jobrådgivernes
Brancheforening, Kristelig Fagbevægelse og Kristelig
Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Business Danmark, Danmarks
Frie Fagforening, Den Kooperative Arbejdsgiver og
Interesseorganisation i Danmark, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Frie Funktionærer og Landsforeningen af
fleks- og skånejobbere.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Årlige mindreudgifter på 37
mio. kr. årligt efter virksomhedernes
skattefradrag. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Årlige merudgifter på 37 mio.
kr. efter skattefradrag | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det fremgår af sygedagpengelovens §
55, stk. 3, at de samlede præmier til
sygedagpengeforsikringen for mindre, private arbejdsgivere
fastsættes således, at de dækker 70 pct. af
udgifterne til ordningen.
Arbejdsgivernes dækningsprocent
foreslås hævet, så de dækker 80 pct. af
udgifterne til sygedagpengeforsikringen, og statens
dækningsprocent nedsættes således til 20 pct.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
De samlede præmier til
sygedagpengeforsikringen for mindre, private arbejdsgivere for
året 2013 fastsættes således, at de dækker
80 pct. af udgifterne til ordningen.
Ifølge
sygedagpengebekendtgørelse nr. 665 af 20. juni 2006 skal
præmieopkrævningerne for første halvår
2013 udsendes i december 2012. For at undgå, at der udsendes
opkrævninger, som efterfølgende skal rettes, vil der
blive udstedt en ændringsbekendtgørelse, der
fastsætter, at der vil ske en udskydelse af udsendelsen af
præmieopkrævningerne til januar 2013, når det
lovmæssige grundlag for størrelsen af præmier er
på plads. Betalingsfristen for opkrævningen vil
ligeledes blive udskudt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om sygedagpenge, jf.
lovbekendtgørelse nr. 653 af 26. juni 2012, som
ændret ved § 15 i lov nr. 326 af 11. april 2012 og
§ 5 i lov nr. 928 af 18. september 2012, foretages
følgende ændring: | | | | § 55.
…. | | 1. I § 55, stk. 3, 1. pkt., ændres
»70 pct.« til: »80 pct.« | Stk. 3. De
samlede præmier til sygedagpengeforsikringen fastsættes
således, at de dækker 70 pct. af udgifterne til
ordningen. Det er en betingelse for optagelse i
sygedagpengeforsikringen, at virksomhedens samlede
årlige lønsum ikke overstiger et beløb, hvis
størrelse fastsættes af
beskæftigelsesministeren, jf. stk. 4. Stk. 4.
… | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. januar 2013. |
|