Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 12. december 2012
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og var til 1.
behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Lovforslaget blev samtidig med fremsættelsen sendt til
udvalgets orientering. Den 23. og 27. november 2012 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5 spørgsmål til
beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, DF, RV,
SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Enhedslisten betragter truslen om, at mange tusinde mennesker
mister dagpengeretten og dermed hele eller en del af deres
forsørgelsesgrundlag, som et alvorligt samfundsmæssigt
problem.
Det halve års forlængelse af dagpengeretten, der
var en del af finansloven for 2012, gav regeringen tid til at finde
en permanent løsning på problemet sammen med
Enhedslisten.
Det har regeringen ikke ønsket. I stedet har man
forsøgt sig med lappeløsninger som akutpakke og
akutjob - lappeløsninger, der ikke slår til.
Dette lovforslag, der giver dagpengemodtagere, der mister
dagpengeretten i første halvår af 2013, mulighed for
yderligere et halvt års forsørgelse og mulighed for
uddannelse, er yderligere en lappeløsning, der blot udskyder
problemet.
Enhedslisten støtter forslaget, men ønsker at
præcisere, at der er brug for permanente løsninger,
der:
- Forlænger
dagpengeperioden
- Halverer
genoptjeningsperioden til 26 uger
- Udvider retten
til supplerende dagpenge
- Sikrer, at
aktivering i løntilskudsjob og virksomhedspraktik samt
uddannelsesaktivering tæller med i optjening af
dagpengeret
- Udvider retten
til uddannelse under ledighed
Et mindretal i udvalget (V, LA og
KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforlsag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF,
RV, SF og EL):
1) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2. En
person, der ikke ønsker at benytte retten til uddannelse med
særlig uddannelsesydelse, jf. stk. 1, kan uanset § 11,
stk. 2, nr. 3, i lov om aktiv socialpolitik modtage
kontanthjælp efter samme lov, hvis personen i øvrigt
opfylder betingelserne herfor.«
[Præcisering af, at
uddannelsesordningen er frivillig]
Til § 17
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF,
RV, SF og EL):
2) Stk. 2, 3.
pkt. udgår.
[Præcisering af anvendelsen
af partshøring i forbindelse med sanktioner]
Ny paragraf
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF,
RV, SF og EL):
3)
Efter § 27 indsættes som ny paragraf:
Ȥ
01. I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 561 af 19. juni 2009,
som ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 1602 af 22. december
2010, § 3 i lov nr. 462 af 18. maj 2011 og § 6 i lov nr.
1364 af 28. december 2011 og senest ved lov nr. 588 af 18. juni
2012, foretages følgende ændring:
1. I
§ 14, stk. 2, nr. 5,
indsættes efter »kommunale udgifter til
danskundervisning til udlændinge og undervisning i danske
samfundsforhold og dansk kultur og historie samt kontanthjælp
og aktivering efter integrationslovens kapitel 4-5,«:
»kommunale udgifter til den særlige uddannelsesydelse
og driftsudgifter til finansiering af uddannelse samt udgifterne
til befordring efter lov om uddannelsesordning for ledige, som har
opbrugt deres dagpengeret,«.«
[Kommunale udgifter omfattes af
budgetgarantiordningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
For at få hjælp i form af kontanthjælp efter
lov om aktiv socialpolitik er det en betingelse, at ændringen
i en persons forhold (»den sociale begivenhed«)
medfører, at personen får behov for hjælp til at
kunne forsørge sig selv og sin familie, og at dette behov
ikke dækkes gennem andre ydelser, jf. § 11, stk. 2, nr.
3, i lov om aktiv socialpolitik. Dette er en konsekvens af, at
kontanthjælpen er subsidiær i forhold til andre private
og offentlige forsørgelsesmuligheder.
Hvis kontanthjælpen også skal være
subsidiær i forhold til uddannelsesordningen, vil ledige
skulle henvises til først at søge at udnytte deres
ret til uddannelse under uddannelsesordningen med særlig
uddannelsesydelse, selv om den enkelte reelt ikke ønsker at
være i ordningen.
Formålet med uddannelsesordningen er at give de ledige,
som har opbrugt deres dagpengeret, mulighed for at gå i gang
med en uddannelse med en forsørgelsesydelse, hvis de
ønsker det. Det er frivilligt for den enkelte, om
pågældende ønsker at benytte sig af retten til
at blive omfattet af uddannelsesordningen. Der er derfor tale om et
sammenstød mellem forslaget til lov om uddannelsesordning
for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret, og lov om aktiv
socialpolitik.
Det foreslås derfor at indsætte et stk. 2 i
lovforslagets § 1, hvoraf det fremgår, at personer, der
ikke ønsker at benytte sig af retten til uddannelse med
særlig uddannelsesydelse efter lovforslagets § 1, stk.
1, kan modtage kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik,
hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for det. Forslaget
skal sikre, at personer, som ikke ønsker at benytte sig af
deres ret til uddannelse med særlig uddannelsesydelse, kan
modtage kontanthjælp, hvis de ellers er berettiget hertil,
selv om de, hvis de havde benyttet sig af uddannelsesordningen,
ville kunne dække deres behov for forsørgelse
derigennem.
Til nr. 2
Det foreslås, at 3. pkt. i forslaget til § 17, stk.
2, udgår.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at
partshøring ikke altid kan afvente den samlede
månedlige opgørelse af sanktioner.
Efter kontanthjælpsreglerne kan kommunen vælge, at
opgørelse af udeblivelse fra tilbud sker som en samlet
opgørelse en gang om måneden, og partshøring
skal så foretages i forbindelse med denne månedlige
opgørelse. For øvrige udeblivelser eller undladelser,
der kan medføre sanktioner efter
kontanthjælpsreglerne, skal der ske partshøring og
træffes afgørelse umiddelbart efter
hændelsen.
Personer, der er omfattet af uddannelsesordningen, skal ikke
stå til rådighed for tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som kontanthjælpsmodtagere skal,
og kan derfor ikke gives sanktioner for udeblivelser fra
tilbud.
Der er på den baggrund ikke grundlag for at have en
særlig adgang til at kunne samle opgørelsen af
sanktioner ved udgangen af måneden.
Der skal således altid partshøres over de
sanktioner, som en person omfattet af uddannelsesordningen kan
få, umiddelbart efter hændelsen.
For så vidt angår partshøring kommer
sanktionsreglerne i uddannelsesordningen dermed til at svare til de
tilsvarende sanktionsregler i kontanthjælpssystemet.
Til nr. 3
Den kommunale budgetgaranti indebærer, at kommunerne
under ét kompenseres for udviklingen i de kommunale udgifter
på visse områder, herunder kontanthjælp,
revalidering, ledighedsydelse og førtidspension.
Kompensationen sker via en regulering af bloktilskuddet.
Den foreslåede ændring indebærer, at
udgifter til den særlige uddannelsesydelse og driftsudgifter
til finansiering af uddannelse samt udgifterne til befordring for
lovforslagets målgruppe vil være omfattet af den
kommunale budgetgarantiordning.
Ane Halsboe-Larsen (S) Bjarne
Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd.
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg
(RV) Eigil Andersen (SF) Jesper Petersen (SF) Ole Sohn (SF) Finn
Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Jørgen
Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V)
Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)
Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma
Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Mai Henriksen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 74
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Orientering om, at lovforslaget er sendt i
høring, fra beskæftigelsesministeren |
2 | Høringssvar, fra
beskæftigelsesministeren |
3 | Supplerende høringssvar, fra
beskæftigelsesministeren |
4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
5 | Høringsnotat, fra
beskæftigelsesministeren |
6 | Bilaget er taget tilbage |
7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
8 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren |
9 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren |
10 | 1. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende
L 74
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvor mange personer ministeren
forventer vil blive omfattet af uddannelsesordningen for ledige,
som har opbrugt deres dagpengeret, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
2 | Spm. om, hvor mange personer der vil komme
i beskæftigelse som følge af dette lovforslag, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
3 | Spm. er taget tilbage |
4 | Spm. , om det vil være muligt efter
lovforslaget at få tilskud til logi, ligesom det er det ved 6
ugers selvvalgt uddannelse, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at loven dækker både uddannelse og opkvalificering, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
| |