Fremsat den 15. november 2012 af
børne- og undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om befordringsrabat
til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v. og lov om
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)
(Adgang til delegation m.v.)
§ 1
I lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. februar 2009, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1567 af 21. december 2010,
foretages følgende ændringer:
1. §
1 affattes således:
Ȥ 1. Administrationen af
befordringsrabat efter denne lov varetages af Ministeriet for
Børn og Undervisning. Børne- og
undervisningsministeren kan bemyndige en anden statslig myndighed
efter forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. De
befordringsansvarlige, uddannelsesstederne og kommunalbestyrelserne
bistår ministeriet eller den myndighed, der efter 2. pkt. er
bemyndiget dertil, i administrationen, jf. kapitel 5.
Stk. 2. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed er bemyndiget til at udøve efter stk.
1.«
2. I
§ 5, § 8, stk. 1, § 9, stk. 2,
§ 9 a, stk. 2, § 11, stk. 3, 2. pkt., § 12, stk.
1, to steder i § 12, stk. 2,
§ 13, stk. 4, 1. pkt., og §
17 a, stk. 1 og 3 , ændres
»Styrelsen« til: »Ministeriet eller anden
statslig myndighed«.
3. I
§ 6, stk. 1, § 11, stk. 7, og
§ 17 b, stk. 2, ændres
»styrelsens« til: »ministeriets eller anden
statslig myndigheds«.
4. I
§ 11, stk. 3, 1. pkt., § 11, stk. 6,
nr. 1-3, § 13, stk. 1-3, § 13, stk. 4, 2. pkt.,§ 15,§
16, stk. 2,og § 17 b, stk.
1, ændres »styrelsen« til:
»ministeriet eller anden statslig myndighed«.
§ 2
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 554 af 8. juni 2009, som
ændret ved lov nr. 727 af 25. juni 2010 og lov nr. 1566 af
21. december 2010, foretages følgende ændringer:
1. §
1 affattes således:
Ȥ 1. Loven har til
formål at skabe økonomisk grundlag for, at voksne
kortuddannede på børne- og undervisningsministerens
område kan deltage i uddannelse på folkeskoleniveau og
i gymnasial uddannelse, og at voksne på ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelsers
område kan deltage i videregående
uddannelse.«
2. I
§ 2, stk. 6, § 13, stk. 5 og
6, § 14, stk. 2, § 14 a, stk. 5,
§ 16, stk. 2, § 20, stk. 3, § 21, stk. 1, 2
og 5, 2. og 3.
pkt., § 22, stk. 2, og § 22
a, ændres »Undervisningsministeren« til:
»Vedkommende minister, jf. § 1,«.
3. I
§ 3, stk. 3, ændres to
steder, og i § 4, stk. 1-3, § 5,
stk. 4, § 6, § 7 og §
12, stk. 3, ændres
»Undervisningsministeren« til: »Børne- og
undervisningsministeren«.
4. I
§ 8, stk. 1-4, og § 9, stk. 2, ændres
»Undervisningsministeren« til: »Ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser«.
5. I
§ 8, stk. 2, udgår
»efter forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling«.
6. I
§ 8, stk. 4, udgår
»end de områder, der hører under ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling«.
7. Overskriften til kapitel 7 affattes
således:
»Administration, klageadgang og
delegation«
8. §
19 affattes således:
Ȥ 19. Administrationen
af statens voksenuddannelsesstøtte, jf. dog stk. 2,
varetages af Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser. Ministeren for forskning,
innovation og videregående uddannelser kan bemyndige
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte til at varetage visse beføjelser
efter denne lov.
Stk. 2. Administrationen
af statens voksenuddannelsesstøtte til og med
ungdomsuddannelsesniveau varetages af Ministeriet for Børn
og Undervisning. Børne- og undervisningsministeren kan
bemyndige en anden statslig myndighed efter forhandling med
vedkommende minister til at udøve de beføjelser, der
i denne lov er tillagt ministeren.
Stk. 3.
Afgørelser om statens voksenuddannelsesstøtte, jf.
stk. 1 og 2, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed,
jf. dog § 22.
Stk. 4. Børne- og
undervisningsministeren kan fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed er bemyndiget til at udøve efter stk.
2.«
9. I
§ 20, stk. 1 og 2, og § 21, stk. 5,
1. pkt., og § 21, stk. 6,
ændres »Undervisningsministeren eller styrelsen«
til: »Børne- og undervisningsministeren, ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser,
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed«.
10. I
§ 20 a ændres
»styrelsen« til: » Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller
anden statslig myndighed«.
11. I
§ 21, stk. 4, og § 22, stk. 1, 3 og 4, ændres
»undervisningsministeren eller styrelsen« til:
»børne- og undervisningsministeren, ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, Styrelsen
for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte
eller anden statslig myndighed«.
12. I
§ 21, stk. 5, 3. pkt.,
ændres »styrelsen« til: » Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller
anden statslig myndighed«.
13. I
§ 22 a ændres
»Undervisningsministeriet eller Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte« til: »Ministeriet for
Børn og Undervisning, Ministeriet for Forskning, Innovation
og Videregående Uddannelser, Styrelsen for Videregående
Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller anden statslig
myndighed efter bemyndigelse«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets hovedindhold
1.2. Lovforslagets baggrund
2. Administration af befordringsordning og
SVU
2.1. Gældende ret
2.1.1. Lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
2.1.2. Lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU)
2.2. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Ved kongelig resolution af henholdsvis 3. og 5.
oktober 2011 er lovgivningen vedrørende en række
institutioner og uddannelser overført fra det
daværende Undervisningsministerium (Nu Ministeriet for
Børn og Undervisning) til Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser.
Ressortomlægningen af undervisnings- og
uddannelsesområdet har givet anledning til at foretage
justeringer af indretningen af administrationen af de
ressortoverførte områder, herunder muligheden for
delegation til statslige myndigheder uden for
ministerområdet.
Der er som opfølgning på de kgl.
resolutioner indgået ressortaftaler mellem de involverede
ministerier i november 2011.
1.1. Lovforslagets
hovedindhold
Der gives med lovforslaget børne- og
undervisningsministeren adgang til at delegere kompetence til en
anden statslig myndighed til at varetage administrationen inden for
henholdsvis statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) til og med
ungdomsuddannelsesniveau og administrationen af ordningen om
befordringsrabat til uddannelsessøgende i
ungdomsuddannelser. Lovforslaget giver således ministeren
mulighed for løbende at tilrettelægge
ministerområdets organisation og opgavevaretagelse på
de nævnte områder og herved sikre en effektiv og smidig
administration ved, at sager af samme karakter fra forskellige
ministerområder kan behandles samlet hos en myndighed.
Lovforslaget indebærer ikke nogen ændring i forhold til
ministerens mulighed for intern delegation, dvs. delegation til en
myndighed inden for vedkommende ministerområde, idet adgangen
hertil allerede følger af det almindelige
overunderordnelsesforhold mellem departement og styrelser.
I det omfang en minister delegerer sin kompetence
til en anden myndighed, opstår der klageadgang fra den
myndighed, der har fået delegeret kompetencen, til den
delegerende myndighed, for så vidt angår de
afgørelser, som myndigheden træffer i medfør af
delegationen. Lovforslaget indebærer en afskæring af
klageadgangen over de afgørelser, som en anden statslig
myndighed træffer på grundlag af en delegation fra
børne- og undervisningsministeren på de anførte
områder.
Lovforslaget indebærer herudover enkelte
tekniske ændringer og ajourføringer.
1.2. Lovforslagets baggrund
Ministeriet for Børn og Undervisning er
ved kgl. resolution af 3. og 5. oktober 2011 dannet ved en
ressortmæssig omlægning af det tidligere
Undervisningsministerium, og således at der til Ministeriet
for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser er
overført ressortansvaret for sager vedrørende de
videregående uddannelser og SU-området.
Lovforslaget er en opfølgning på
denne ressortafgrænsning af undervisnings- og
uddannelsesområdet.
Der er efterfølgende indgået
ressortaftale af 7. november 2011 mellem Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser og Ministeriet for
Børn og Undervisning vedrørende de videregående
uddannelser og SU-området.
Ressortaftalen indebærer, at der er
tilfælde, hvor det ene ministerium varetager opgaver på
vegne af det andet ministerium. Det fremgår af ressortaftalen
af 7. november 2011, at Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser varetager på vegne af
børne- og undervisningsministeren administrationen af
statens voksenuddannelsesstøtte til og med
ungdomsuddannelsesniveau i medfør af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte og administrationen af
befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser
i medfør af lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
2. Administration af
befordringsordning og SVU
2.1. Gældende ret
2.1.1. Lov om befordringsrabat
til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Loven fastsætter rammerne for
administrationen af ordningen om befordringsrabat til elever i
ungdomsuddannelser og deltagere i almene voksenuddannelser (avu),
forberedende voksenuddannelse (fvu) og ordblindeundervisning.
Loven indeholder i § 1 en bestemmelse om
delegation, hvorefter administrationen af ordningen om
befordringsrabat varetages af Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte. Administrationen af ordningen varetages
efter ressortaftale af 7. november 2011 af Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte, som
hører under Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser.
Det følger af lovens § 16, at
uddannelsesstedernes og Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøttes afgørelser, som træffes
efter lovens bestemmelser, er endelige, og derfor ikke kan
indbringes for en anden administrativ myndighed.
2.1.2. Lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU)
Loven fastsætter rammerne for
administrationen af ordningen om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), hvis formål er at skabe
økonomisk grundlag for, at voksne kortuddannede kan deltage
i uddannelse på folkeskoleniveau og i gymnasiale uddannelse,
og at voksne kan deltage i videregående uddannelse.
Som opfølgning på
ressortændring ved kgl. resolution af 3. og 5. oktober 2011
er opgaver i forbindelse med loven og ved ressortaftale af 7.
november 2011 mellem Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser og Ministeriet for Børn og
Undervisning vedrørende de videregående uddannelser og
SU-området ressortmæssigt delt mellem de to
ministerier. Lovens regler om SVU på de videregående
uddannelsesniveauer er i den forbindelse overført til
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser.
Loven indeholder i § 19, stk. 1, en
bestemmelse om delegation, hvorefter ministeren kan bemyndige
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte til at udøve
visse beføjelser efter loven. Administration af ordningen
varetages efter ressortaftale af 7. november 2011 af Styrelsen for
Videregående Uddannelse og Uddannelsesstøtte.
Bemyndigelsen er udmøntet i § 1 i
bekendtgørelsen om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU-bekendtgørelsen).
Loven indeholder endvidere i § 21 en
bestemmelse om delegation, hvorefter ministeren kan bemyndige
uddannelsessteder og efter forhandling med
beskæftigelsesministeren bemyndige anerkendte
arbejdsløshedskasser til at varetage visse opgaver efter
loven. Loven indeholder ikke andre bemyndigelser til delegation af
opgaver.
Det fremgår af lovens § 19, stk. 2, at
afgørelser, der træffes af Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte efter bemyndigelsen i § 19, stk. 1,
ikke kan indbringes for ministeren.
Det fremgår endvidere af lovens § 21,
stk. 4, at der for så vidt angår afgørelser, som
uddannelsessteder eller anerkendte arbejdsløshedskasser
efter bemyndigelse træffer, er der klageadgang til ministeren
eller en styrelse efter bemyndigelse.
Der er desuden i lovens § 22 fastlagt en
klageadgang til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten for
så vidt angår afgørelser om beregning,
tildeling, udbetaling og tilbagebetaling af SVU, der træffes
i henhold til loven. Det fremgår af bestemmelsen, at
ankenævnet træffer den endelige administrative
afgørelse.
2.2. Den foreslåede
ordning
Det foreslås, at der gives børne- og
undervisningsministeren hjemmel til efter forhandling med
vedkommende fagminister at bemyndige en anden statslig myndighed
til at udøve beføjelserne efter de under afsnit
2.1.1. og 2.1.2. anførte love.
Det vil aktuelt være de opgaver, som
ifølge de indgåede ressortaftaler, jf. afsnit 1.2.,
skal varetages af en anden statslig myndighed. Lovforslaget
indebærer ikke nogen ændring i forhold til ministerens
mulighed for intern delegation, dvs. delegation til en myndighed
inden for vedkommende ministerområde, idet adgangen hertil
allerede følger af det almindelige overunderordnelsesforhold
mellem departement og styrelser. Det foreslås endvidere, at
de eksisterende bestemmelser, jf. afsnit 2.1.1. og 2.1.2., om
afskæring af klageadgang ved afgørelser, som en
statslig myndighed træffer efter bemyndigelse, ændres
til også at omfatte de tilfælde, hvor ministeren har
delegeret sine kompetencer til en statslig myndighed på et
andet ministerområde.
Retstilstanden for borgeren vil i disse
situationer være uændret. Borgeren har stadig mulighed
for at klage over en afgørelse, i det omfang lovgivningen
hidtil har indebåret en klageadgang. Lovforslaget
berører således ikke de eksisterende klagemuligheder,
som den enkelte borger har i henhold til de under afsnit 2.1.1. og
2.1.2. anførte love.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget forventes ikke at medføre
merudgifter for staten, da der ikke vil være flere
behandlinger af den samme sag. Lovforslaget har ingen
økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Akademikernes Centralorganisation, A-kassernes
Samvirke, Ankenævnet for Uddannelsesstøtten,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige
Erhvervsdrivende, Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Elevrefusion,
Bestyrelsesforeningen for professionshøjskoler,
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Privatskoleforening, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv (DE),
Dansk Friskoleforening, Dansk Industri (DI), Danske Erhvervsskoler
- Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer,
Danske Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske Universiteter, Det
Centrale Handicapråd, Efterskoleforeningen, Erhvervsskolernes
Bestyrelsesforening, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening, Foreningen
af Forstandere/Direktører ved AMU-centrene, Foreningen af
frie fagskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forstanderkredsen for Produktionsskoler og
Produktionshøjskoler, FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Rektorforening, Husholdnings- og
Håndarbejdsskolerne, Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Landssammenslutningen af
Handelsskoleelever, Lederforeningen for VUC, Lederne, LO, Private
Gymnasier og Studenterkurser, Produktionsskoleforeningen,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Etniske Minoriteter, Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og
Efteruddannelse (VEU-rådet), Skolelederne, Social- og
Sundhedsuddannelsernes Landselevbestyrelse, SOSU-Lederforeningen,
SU-rådet, Uddannelsesforbundet, VUC Bestyrelsesforening.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Til nr. 1 (§ 1)
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1, at kredsen af administratorer
ændres således, at administrationen af befordringsrabat
til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser varetages enten
af Ministeriet for Børn og Undervisning eller af en anden
statslig myndighed, som af børne- og undervisningsministeren
bemyndiges dertil. Bemyndigelsen til en anden statslig myndighed
vil ske efter forhandling med ministeren for vedkommende
ministerområde.
Baggrunden for ændringen er, at det af
ressortaftale af 7. november 2011 fremgår, at Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser på
vegne af børne- og undervisningsministeren varetager
administrationen af befordringsrabat til uddannelsessøgende
i ungdomsuddannelser i medfør af lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v.
Det forventes herefter, at børne- og
undervisningsministeren vil benytte bestemmelsen i stk. 1, til at
bemyndige Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser til at varetage administrationen af
befordringsrabatordningen.
Administrationen af befordringsrabatordningen vil
fortsat ske med bistand fra de befordringsansvarlige,
uddannelsesstederne og kommunalbestyrelserne.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 2, at børne- og
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver
bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor
børne- og undervisningsministeren udnytter sin adgang, jf.
den foreslåede bestemmelse i stk. 1, til at delegere
administrationen af befordringsrabatten til andre statslige
myndigheder uden for Ministeriet for Børn og Undervisning.
Der består i disse tilfælde ikke et
over-/underordnelsesforhold mellem børne- og
undervisningsministeren og den pågældende myndighed.
Der vil herefter være behov for, at børne- og
undervisningsministeren fastsætter regler om rammerne for,
hvorledes myndigheden, der efter stk. 1 er bemyndiget dertil, skal
varetage de delegerede beføjelser, herunder
rækkevidden af delegationen.
Ved andre statslige myndigheders varetagelse af
f.eks. myndighedsopgaver for børne- og
undervisningsministeren efter delegation bevarer ministeren sine
beføjelser, herunder instruktionsbeføjelsen, i
relation til de delegerede opgaver, da den underordnede myndighed
på det delegerede område funktionelt vil høre
under børne- og undervisningsministeren.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 1.2. og 2.2.
Til nr. 2-4
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1. Ændringerne
foretages med henblik på at tilpasse loven til den nye
opgavefordeling, der følger af ressortaftale af 7. november
2011 mellem Ministeriet for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser og Ministeriet for Børn og
Undervisning vedrørende de videregående uddannelser og
SU-området.
Til § 2
Lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU)
Til nr. 1-6 og 9-13
Der er tale om tekniske ændringer som
følge af den ressortmæssige deling ved kgl. resolution
af 3. og 5. oktober 2011, og den hertil følgende
ressortaftale af 7. november 2011 mellem Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser og Ministeriet for
Børn og Undervisning vedrørende de videregående
uddannelser og SU-området.
Det foreslås derfor med nyaffattelsen af
§ 1, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, en præcisering
af, at området for statens voksenuddannelsesstøtte
under deltagelse i uddannelse på folkeskoleniveau og
gymnasial uddannelse hører under børne- og
undervisningsministeren, og at området for statens
voksenuddannelsesstøtte under deltagelse i
videregående uddannelse hører under ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelse.
Det foreslås med lovforslagets
øvrige ændringer, jf. lovforslagets § 2, nr. 2-6
og nr. 9-13, at minister- og ministeriebetegnelsen ændres til
henholdsvis børne- og undervisningsministeren og Ministeriet
for Børn og Undervisning de steder i loven, som omfatter
regulering af SVU ved uddannelser på folkeskole- og
gymnasialt niveau
Det foreslås endvidere, at minister- og
ministeriebetegnelsen ændres til henholdsvis ministeren for
forskning, innovation og videregående udannelse og
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Udannelser de steder i loven, som omfatter regulering af SVU ved de
videregående uddannelser.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 1.2. og 2.2.
Til nr. 7
Det foreslås, at overskriften til kapitel 7
ændres, så det fremgår heraf, at kapitlet
også indeholder regler om ministerens delegationsadgang.
Til nr. 8 (§ 19)
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1, at administrationen af statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) bliver varetaget af
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående
Uddannelser. Det foreslås i den forbindelse, at ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser kan
bemyndige Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte til at varetage visse beføjelser
efter loven.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 2, at administrationen af statens
voksenuddannelsesstøtte til og med ungdomsuddannelsesniveau
bliver varetaget af Ministeriet for Børn og Undervisning.
Det foreslås endvidere, at børne- og
undervisningsministeren kan bemyndige en anden statslig myndighed
på andre ministerområder efter forhandling med
vedkommende minister til at udøve de beføjelser, der
i denne lov er tillagt børne- og
undervisningsministeren.
Baggrunden for indførelse af
bestemmelserne i stk. 1 og 2 er, at der af ressortaftale af 7.
november 2011 fremgår, at Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående Uddannelser varetager på
vegne af børne- og undervisningsministeren administrationen
af statens voksenuddannelsesstøtte til og med
ungdomsuddannelsesniveau i medfør af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2
indebærer, at børne- og undervisningsministeren
herefter i en bekendtgørelse kan udnytte adgangen til at
delegere opgaver og beføjelser til en statslig myndighed
på andre ministerområder efter forhandling med
vedkommende ministerium. Dette vil være i tråd med, at
beslutningen om, at en kompetence overlades permanent af ministeren
til f.eks. en styrelse af hensyn til borgernes mulighed for at
kunne vide, hvem der er rette myndighed, altid bør angives i
en bekendtgørelse, jf. pkt. 4 i Justitsministeriets
vejledning nr. 153 af 22. september 1987 om udarbejdelse af
administrative forskrifter.
Bestemmelsen i stk. 2 sikrer, at der med henblik
på effektiv og hensigtsmæssig udnyttelse af
ressourcerne kan henlægges opgaver til myndigheder uden for
vedkommende ministerområde efter forhandling med den
pågældende minister. Bestemmelsen sikrer endvidere, at
børne- og undervisningsministeren, hvis der træffes
beslutning om flytning af institutioner under ministeriet, i
fornødent omfang kan bemyndige de pågældende
institutioner til at udøve beføjelser, der i loven er
tillagt ministeren.
Det vil ligeledes kunne fastsættes, at
vedkommende minister kan overtage beføjelser, der er
overladt til en anden myndighed, i en konkret sag.
Delegation efter stk. 1 og 2 kan alene ske til
statslige myndigheder. Der kan således ikke i medfør
af de foreslåede bestemmelser ske delegation til regionale
eller kommunale myndigheder eller til private virksomheder eller
organisationer.
Det foreslås i stk.
3, at afgørelser om statens
voksenuddannelsesstøtte ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed. Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt
til den gældende § 19, stk. 2. Bestemmelsen
indebærer, at adgangen til at klage over afgørelser,
som træffes af Styrelsen for Videregående Uddannelser
og Uddannelsesstøtte eller en anden statslig myndighed, der
er bemyndiget dertil efter bestemmelserne i stk. 1 og 2,
afskæres. Der vil således ikke i disse tilfælde
være klageadgang til ministeren for forskning, innovation og
videregående uddannelser eller børne- og
undervisningsministeren. Bestemmelsen berører ikke den
eksisterende klageadgang, der er til Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten, jf. § 22.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 4, at børne- og
undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed efter forhandling med vedkommende minister bliver
bemyndiget til at udøve efter stk. 2.
Bestemmelsen omhandler de tilfælde, hvor
børne- og undervisningsministeren udnytter sin adgang, jf.
den foreslåede bestemmelse i stk. 2, til at delegere
beføjelser efter loven til andre statslige myndigheder uden
for Ministeriet for Børn og Undervisning. Der består i
disse tilfælde ikke et over-/underordnelsesforhold mellem
børne- og undervisningsministeren og den
pågældende myndighed. Der vil herefter være behov
for, at børne- og undervisningsministeren fastsætter
regler om rammerne for, hvorledes myndigheden, der efter stk. 2 er
bemyndiget dertil, skal varetage de delegerede beføjelser,
herunder rækkevidden af delegationen.
Ved andre statslige myndigheders varetagelse af
f.eks. myndighedsopgaver for børne- og
undervisningsministeren efter delegation bevarer ministeren sine
beføjelser, herunder instruktionsbeføjelsen, i
relation til de delegerede opgaver, da den underordnede myndighed
på det delegerede område funktionelt vil høre
under ministerområdet.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger, afsnit 1.2. og 2.2.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om befordringsrabat til
uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 24. februar 2009, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1567 af 21. december 2010,
foretages følgende ændringer: | § 1.
Befordringsrabatten efter denne lov administreres af Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte (styrelsen). De
befordringsansvarlige, uddannelsesstederne og kommunalbestyrelserne
bistår styrelsen i administrationen, jf. kapitel 5. | | 1.§ 1 affattes således: »§
1. Administrationen af befordringsrabat efter denne lov
varetages af Ministeriet for Børn og Undervisning.
Børne- og undervisningsministeren kan bemyndige en anden
statslig myndighed efter forhandling med vedkommende minister til
at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren. De befordringsansvarlige, uddannelsesstederne og
kommunalbestyrelserne bistår ministeriet eller den myndighed,
der efter 2. pkt. er bemyndiget dertil, i administrationen, jf.
kapitel 5. Stk. 2. Børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed er bemyndiget til at udøve efter stk.
1.« | § 5.
Styrelsen træffer afgørelse om, hvilke
uddannelsessøgende og deltagere der har ret til rabat, og
sender meddelelse herom til de pågældende.
Afgørelse om befordringsrabat træffes på
baggrund af oplysninger fra uddannelsesstedet. | | 2. I § 5, § 8, stk. 1, § 9, stk. 2, §
9 a, stk. 2, § 11, stk. 3, 2. pkt., § 12, stk. 1,
to steder i § 12, stk. 2, § 13, stk.
4, 1. pkt., og § 17 a, stk.
1 og 3, ændres
»Styrelsen« til: »Ministeriet eller anden
statslig myndighed«. | § 6.
På grundlag af styrelsens afgørelse giver de
befordringsansvarlige rabat til den daglige befordring mellem
uddannelsessted og bopæl. Rabatten udgør udgiften til
billigste offentlige befordring med fradrag af det beløb,
som den uddannelsessøgende eller deltageren selv skal betale
ifølge § 7. Stk. 2. Børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte regler om en
øvre og nedre grænse for rabat. | | 3. I § 6, stk. 1, § 11, stk. 7, og § 17 b, stk. 2, ændres
»styrelsens« til: »ministeriets eller anden
statslig myndigheds«. | § 8.
Styrelsen kan i særlige tilfælde godkende, at
rabatbeløbet skal udbetales kontant for abonnementskort, der
tidligere er købt uden rabat. Rabatten kan dog ikke
udbetales kontant, hvis den uddannelsessøgende eller
deltageren har undladt at søge om befordringsrabat i
tide. Stk. 2. Børne-
og undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
kontantudbetaling af rabatbeløb. | | | § 9.
… Stk. 2. Styrelsen kan
godkende, at deltagere i ordblindeundervisning for voksne, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 9, kan få godtgørelse efter en
kilometersats, hvis de har mindre end 5 ugentlige
undervisningsdage. Stk. 3.-5.
… | | | § 9 a.
… Stk. 2. Styrelsen
refunderer uddannelsesinstitutionernes udgifter til befordring
efter stk. 1 efter fradrag af egenbetalingen, jf. § 7. Stk. 3. … | | | § 11.
… Stk. 2. … Stk. 3. Udgiften ved
rabatordningen og dennes administration bortset fra den del, der
hører under styrelsen, afholdes af de befordringsansvarlige,
der er nævnt i stk. 1. Styrelsen refunderer de
befordringsansvarlige det beløb, der er ydet i rabat,
på grundlag af kvartalsvise opgørelser af
rabatbeløbet. Stk. 4. og 5.
… Stk. 6. Børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om 1) opgørelse af, hvilke beløb der
er ydet i rabat, frist for de befordringsansvarliges indsendelse af
opgørelsen til styrelsen, indsendelse af opgørelsen i
elektronisk form, og hvilke krav der stilles til attestation af
opgørelsen, 2) at styrelsen kan indhente yderligere
oplysninger hos de befordringsansvarlige om ordningen, herunder
bl.a. individbaserede oplysninger om uddannelsessøgende og
deltagere, der køber abonnementskort med rabat,
rabatbeløbenes størrelse, og 3) elektronisk kommunikation mellem styrelsen
og de befordringsansvarlige, der er nævnt i § 11, stk.
1, herunder anvendelse af digital signatur eller anden sikker
personidentifikation, bl.a. i forbindelse med indsendelse af
opgørelse af, hvilket beløb der er ydet i rabat, og
oplysninger om ordningen, jf. nr. 1 og 2. Stk. 7. Reglerne efter
stk. 6, nr. 1 og 2, om styrelsens adgang til at indhente
individbaserede oplysninger, herunder bl.a. frist for indsendelse
af individbaserede oplysninger, fastsættes efter forhandling
med de befordringsansvarlige. | | 4. I § 11, stk. 3, 1. pkt., § 11, stk. 6, nr.
1-3, § 13, stk. 1-3, § 13, stk. 4, 2. pkt.,§ 15,§ 16,
stk. 2, og § 17 b, stk. 1,
ændres »styrelsen« til: »ministeriet eller
anden statslig myndighed«. | § 12.
Styrelsen kan hos uddannelsesstederne indhente oplysninger om
indskrivning m.v., der er nødvendige for at træffe
afgørelse om ret til rabat. Stk. 2. Styrelsen kan
til de befordringsansvarlige, der er nævnt i § 11, stk.
1, videregive oplysninger om uddannelsessøgende og
deltagere, der er nødvendige for at yde rabat. Styrelsen kan
stille de nævnte oplysninger elektronisk til rådighed
for de befordringsansvarlige. | | | § 13.
Uddannelsesstedet bistår styrelsen ved afgørelse om
tildeling af rabat eller godtgørelse efter en kilometersats.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om uddannelsesstedets administration i
forbindelse med befordringsrabatten, herunder elektronisk
indberetning af, hvornår retten til rabat begynder og
ophører. Stk. 2. Har et
voksenuddannelsescenter indgået driftsoverenskomst om
undervisning efter lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning, bistår voksenuddannelsescenteret
styrelsen ved afgørelsen om tildeling af rabat på
vegne af driftsoverenskomstparterne og træffer
afgørelse efter § 4, stk. 2, og § 9, stk. 3 og
4. Stk. 3. Det
påhviler den enkelte kommunalbestyrelse, produktionsskole
eller institution for erhvervsrettet uddannelse, der
tilrettelægger uddannelse efter lov om
erhvervsgrunduddannelse, at meddele styrelsen, hvem der på
vegne af uddannelsesstederne bistår ved afgørelse om
tildeling af rabat m.v. og træffer afgørelse efter
§ 4, stk. 2, og § 9, stk. 3 og 4. Den
tilrettelæggende kommunalbestyrelse, produktionsskole eller
institution for erhvervsrettet uddannelse kan selv varetage opgaven
eller træffe aftale med ét bestemt uddannelsessted om
at varetage opgaven. Stk. 4. Styrelsen
fører tilsyn med uddannelsesstedernes administration.
Børne- og undervisningsministeren kan fastsætte regler
om, at styrelsen kan kræve alle oplysninger, der er
nødvendige til varetagelse af opgaven. | | | § 15. Det
Centrale Personregister stiller personadresseoplysninger til
rådighed for styrelsen om uddannelsessøgende.
Oplysninger skal gives i en form, der er egnet til elektronisk
databehandling. | | | § 16.
Afgørelser, som uddannelsesstedet træffer efter §
4, stk. 2, § 9, stk. 3 og 4, og § 9 a, kan ikke
indbringes for en anden administrativ myndighed. Stk. 2.
Afgørelser, som styrelsen træffer efter denne lov, kan
ikke indbringes for en anden administrativ myndighed. | | | § 17 a.
Styrelsen kan til de befordringsansvarlige, jf. § 11, stk. 1,
henlægge sin beføjelse til at træffe
afgørelse om ret til rabat efter lovens kapitel 2 og 3 i
perioden fra den 1. januar 2007 til og med den 30. juni 2007. Stk. 2. … Stk. 3. Rabatten ydes
som det beløb, der overstiger egenbetalingen, jf. § 7.
Styrelsen refunderer de befordringsansvarlige den ydede rabat efter
bestemmelserne i § 11, stk. 3-5, og regler fastsat i
medfør af stk. 6. | | | § 17 b. I
de tilfælde, hvor betingelserne for, at de
befordringsansvarlige kan træffe afgørelse efter
§ 17 a, stk. 2, ikke er til stede, skal den
uddannelsessøgende eller deltageren søge styrelsen om
ret til rabat, jf. § 5. Stk. 2. På
baggrund af styrelsens afgørelse om ret til rabat skal den
uddannelsessøgende eller deltageren i perioden fra den 1.
januar 2007 til og med den 30. juni 2007 rette henvendelse til de
befordringsansvarlige for at købe abonnementskort med rabat.
Ved henvendelse til de befordringsansvarlige skal den
uddannelsessøgende eller deltageren medbringe dokumentation
for ret til rabat, jf. § 5. | | | | | | | | § 2 I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse
nr. 554 af 8. juni 2009, som ændret ved lov nr. 727 af 25.
juni 2010 og lov nr. 1566 af 21. december 2010, foretages
følgende ændringer: | § 1.Loven
har til formål at skabe økonomisk grundlag for, at
voksne kortuddannede kan deltage i uddannelse på
folkeskoleniveau og i gymnasial uddannelse, og at voksne kan
deltage i videregående uddannelse. | | 1.§ 1 affattes således: »§
1.Loven har til formål at skabe økonomisk
grundlag for, at voksne kortuddannede på børne- og
undervisningsministerens område kan deltage i uddannelse
på folkeskoleniveau og i gymnasial uddannelse, og at voksne
på ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelsers område kan deltage i videregående
uddannelse.« | § 2.
… Stk. 2.-5.
… Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
betingelserne i stk. 1, nr. 1-8, og kan herunder fravige
aldersbetingelsen i stk. 1, nr. 1, i forbindelse med jobrotation
samt betingelsen om, at det skal dreje sig om beskæftigelse
uden offentligt tilskud, i stk. 1, nr. 2. | | 2. I § 2, stk. 6, § 13, stk. 5 og 6, § 14, stk. 2, § 14 a, stk. 5, §
16, stk. 2, § 20, stk. 3, § 21, stk. 1, 2 og 5, 2. og 3. pkt., §
22, stk. 2, og § 22 a,
ændres »Undervisningsministeren kan« til:
»Vedkommende minister, jf. § 1,«. | § 3.
… Stk. 2. … Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
betingelserne efter stk. 1 og 2 og kan herunder fastsætte
regler om, at der kan ses bort fra disse betingelser, når der
søges SVU til bestemte uddannelser. Undervisningsministeren
kan desuden fastsætte regler om, i hvilke situationer der kan
ses bort fra skolegang eller erhvervsrettet uddannelse. | | 3. I § 3, stk. 3, ændres to steder, og
i § 4, stk. 1-3, § 5, stk. 4, §
6, § 7 og § 12, stk.
3, ændres »Undervisningsministeren« til:
»Børne- og undervisningsministeren«. | § 4.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke uddannelser der på følgende områder kan
gives SVU til: 1) Forberedende voksenundervisning. 2) Almen voksenuddannelse. 3) Gymnasial uddannelse. 4) Anden uddannelse på tilsvarende
niveau, jf. nr. 1-3. Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
uddannelsestiden, herunder om, at mindstekravet til den ugentlige
uddannelsestid kan være forskelligt for de uddannelser, der
er nævnt i stk. 1, nr. 1-4, og om, at der kan tildeles SVU
til kombinationer af de uddannelser, der er nævnt i stk. 1,
nr. 1-4. Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om omfanget af
den uddannelsessøgendes adgang til SVU til deltagelse i
undervisning efter stk. 1, nr. 1. | | | § 5.
… Stk. 2. og 3.
… Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
støttesystemet (klippekortet) og om administration af de
perioder, der er nævnt i stk. 2 og 3. | | | § 6.
Voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt efter den hidtil
gældende lov om støtte til voksenuddannelse, jf.
§ 23, stk. 2-4, og tidligere lovgivning om støtte til
voksenuddannelse, fradrages i den periode, der er nævnt i
§ 5, stk. 1, 1. pkt. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om fradraget. | | | § 7.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler
om, at staten yder tilskud til hel eller delvis dækning af
deltagerbetaling til beskæftigede uddannelsessøgende,
der modtager SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og til
gymnasial uddannelse. | | | § 8.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke uddannelser der på følgende områder kan
gives SVU til: 1) Videregående uddannelse, der udbydes
som åben uddannelse, og som er omfattet af en
uddannelsesbekendtgørelse. 2) Supplerende uddannelsesaktiviteter med
henblik på at opfylde adgangskrav på uddannelser, hvor
der er fastsat adgangskrav, og som er udbudt efter § 2, stk.
2, i lov om åbenuddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
mv. Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter efter forhandling med
ministeren for videnskab, teknologi og udvikling nærmere
regler om, hvilke uddannelser, som ikke udbydes som
indtægtsdækket virksomhed, der på følgende
områder kan gives SVU til: 1) Masteruddannelse, der udbydes efter §
5, stk. 1, nr. 1, i lov om universiteter (universitetsloven), og
som er omfattet af en uddannelsesbekendtgørelse. 2) Anden efter- og videreuddannelse, der
udbydes efter § 5, stk. 1, nr. 2, i lov om universiteter
(universitetsloven), og som er omfattet af en
uddannelsesbekendtgørelse. 3) Supplerende uddannelsesaktivitet med henblik
på at opfylde adgangskrav på kandidatuddannelse, der
udbydes efter § 5, stk. 1, nr. 3, i lov om universiteter
(universitetsloven). 4) Enkeltfag på deltid fra de
uddannelser, som universiteterne er godkendt til at udbyde på
heltid, jf. § 5, stk. 2, i lov om universiteter
(universitetsloven). Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
uddannelsestiden og om, at der kan tildeles SVU til kombinationer
af de uddannelser, der er nævnt i stk. 1 henholdsvis stk.
2. Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter efter forhandling med
pågældende minister nærmere regler om, i hvilket
omfang der kan opnås SVU til videregående uddannelser
inden for andre ministerområder end de områder, der
hører under ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling. | | 4. I § 8, stk. 1-4, og § 9, stk. 2, ændres
»Undervisningsministeren« til: »Ministeren for
forskning, innovation og videregående
uddannelser«. 5. I § 8, stk. 2, udgår »efter
forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling«. 6. I § 8, stk. 4, udgår »end de
områder, der hører under ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling«. | § 9. SVU
til videregående uddannelse gives efter et begrænset
støttesystem på højst 40 uger på
heltid. Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
støttesystemet. | | | § 12.
… Stk. 2. … Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at der til
de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, kan gives
SVU til deltidsuddannelse. | | | § 13.
… Stk. 2.-4.
… Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
beregning af SVU, om at mindstekravet til den ugentlige
nedsættelse af arbejdstiden kan være forskelligt ved
beregningen af SVU til de uddannelser, der er nævnt i §
4, stk. 1, nr. 1-4, og om tildeling af SVU under kortere
afbrydelser af undervisningen, der skyldes uddannelsesstedets
forhold. Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om udbetaling af
SVU til arbejdsgiveren i tilfælde, hvor der er truffet aftale
om, at arbejdsgiveren fortsætter med at udbetale
sædvanlig løn under uddannelsen, forudsat at
lønnen mindst svarer til SVU, og om udbetaling af tilskud
til deltagerbetaling efter § 7 til arbejdsgivere, der betaler
for undervisningen. | | | § 14.
… Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter regler om ophør og
om fravær fra uddannelsen på grund af sygdom, barsel og
lignende og om fravigelse af den maksimale periode med SVU som
følge heraf. | | | § 14 a.
… Stk. 2.-4.
… Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
ophør på grund af unddragelse fra
strafforfølgning, jf. stk. 1, eller straffuldbyrdelse, jf.
stk. 2, og om fravigelse af den maksimale periode med SVU som
følge heraf. | | | § 16.
… Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
tilbagebetalingen efter stk. 1. Det kan herunder fastsættes,
at en afdragsordning bortfalder, hvis den uddannelsessøgende
trods påkrav ikke betaler en ydelse. Stk. 3.
… | | | Kapitel 7 Administration, klageadgang
mv. | | 7.Overskriften til kapitel 7 affattes
således: »Administration, klageadgang
og delegation« | § 19.
Undervisningsministeren kan bemyndige Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte (styrelsen) til at udøve visse
beføjelser efter denne lov. Stk. 2.
Afgørelser, der træffes af styrelsen efter
bemyndigelsen i stk. 1, kan ikke indbringes for
undervisningsministeren. | | 8.§ 19 affattes således: »§ 19. Administrationen af
statens voksenuddannelsesstøtte, jf. dog stk. 2, varetages
af Ministeriet for forskning, innovation og videregående
uddannelser. Ministeren for Forskning, Innovation og
Videregående Uddannelser kan bemyndige Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte til at
varetage visse beføjelser efter denne lov. Stk. 2.
Administrationen af statens voksenuddannelsesstøtte til og
med ungdomsuddannelsesniveau varetages af Ministeriet for
Børn og Undervisning. Børne- og
undervisningsministeren kan bemyndige en anden statslig myndighed
efter forhandling med vedkommende minister til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren. Stk. 3.
Afgørelser om statens voksenuddannelsesstøtte, jf.
stk. 1 og 2, kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed,
jf. dog § 22. Stk. 4. Børne-
og undervisningsministeren kan fastsætte regler om
udøvelsen af de beføjelser, som en anden statslig
myndighed er bemyndiget til at udøve efter stk.
2.« | § 20.
Undervisningsministeren eller styrelsen efter bemyndigelse kan hos
told- og skatteforvaltningen, andre offentlige myndigheder, private
institutioner og arbejdsløshedskasser indhente de
oplysninger om den uddannelsessøgende, der er
nødvendige for tildeling af, tilbagebetaling af og kontrol
med SVU. Stk. 2.
Undervisningsministeren eller styrelsen efter bemyndigelse kan til
uddannelsesstederne og arbejdsløshedskasserne videregive de
oplysninger om den uddannelsessøgende, der er
nødvendige ved varetagelsen af opgaver efter denne lov, jf.
§ 21, stk. 1. Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om 1) adgangen til at indhente oplysninger efter
stk. 1 og kan herunder fastsætte, hvilke oplysninger der skal
gives i elektronisk form, 2) administrationen, herunder om
ansøgning, frister for ansøgning, opbevaring af
ansøgninger og breve mv., tildeling, udbetaling og
tilbagebetaling af SVU, 3) dokumentation for nedsat arbejdstid, 4) dokumentation for deltagelse i
undervisningen, og 5) at ansøgere og arbejdsgivere skal
give alle oplysninger, herunder personnumre, der er
nødvendige for tildeling af SVU | | 9. I § 20, stk. 1 og 2, og § 21, stk. 5,
1. pkt., og § 21, stk. 6,
ændres »Undervisningsministeren eller styrelsen«
til: »Børne- og undervisningsministeren, ministeren
for forskning, innovation og videregående uddannelser,
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig
myndighed«. | § 20 a.
Politiet eller kriminalforsorgen skal underrette styrelsen om
unddragelsen, når myndigheden får formodning om, at den
person, der bevidst unddrager sig strafforfølgning eller
straffuldbyrdelse, jf. § 14 a, stk. 1 og 2, samtidig modtager
SVU. | | 10. I § 20 a ændres
»styrelsen« til: » Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller
anden statslig myndighed«. | § 21.
Undervisningsministeren kan bestemme, at visse opgaver efter denne
lov varetages dels af uddannelsesstederne, dels efter forhandling
med beskæftigelsesministeren af anerkendte
arbejdsløshedskasser. Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
uddannelsesstedernes og efter forhandling med
beskæftigelsesministeren om arbejdsløshedskassernes
administration af opgaver efter stk. 1. Stk. 3. I det omfang
uddannelsessteder, der ikke er en del af den offentlige
forvaltning, tillægges beføjelser til at træffe
afgørelser efter denne lov, gælder forvaltningsloven
og offentlighedsloven for disse uddannelsessteder. Stk. 4.
Afgørelser, der træffes af uddannelsesstederne og
arbejdsløshedskasserne efter stk. 1, kan
undervisningsministeren eller styrelsen efter bemyndigelse
ændre efter klage eller på egen foranledning. Stk. 5.
Undervisningsministeren eller styrelsen efter bemyndigelse
fører tilsyn med uddannelsesstedernes og
arbejdsløshedskassernes varetagelse af opgaver efter stk. 1.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om tilsynet og
om forvaltningsrevision af arbejdsløshedskassernes opgaver.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
ministeren eller styrelsen efter bemyndigelse fra
uddannelsesstederne og efter forhandling med
beskæftigelsesministeren fra arbejdsløshedskasserne
kan kræve oplysninger, der er nødvendige for
varetagelsen af tilsynet. Stk. 6.
Undervisningsministeren eller styrelsen efter bemyndigelse vejleder
uddannelsessteder og arbejdsløshedskasser om SVU. | | 11. I § 21, stk. 4, og § 22, stk. 1, 3 og 4, ændres
»undervisningsministeren eller styrelsen« til:
»børne- og undervisningsministeren, ministeren for
forskning, innovation og videregående uddannelser, Styrelsen
for Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte
eller anden statslig myndighed«. 12. I § 21, stk. 5, 3. pkt., ændres
»styrelsen« til: » Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller
anden statslig myndighed«. | § 22.
Afgørelser truffet af undervisningsministeren eller
styrelsen efter bemyndigelse om beregning, tildeling, udbetaling og
tilbagebetaling af SVU kan inden 4 uger efter meddelelsen af
afgørelsen indbringes for Ankenævnet for
Uddannelsesstøtten af den, som afgørelsen
vedrører. Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at klagen
stiles til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten og sendes
til den myndighed, der har truffet afgørelsen. Hvis
afgørelsen fastholdes, sendes klagen til ankenævnet
med en udtalelse. Ankenævnet træffer den endelige
administrative afgørelse. Stk. 3.
Afgørelser truffet af uddannelsesstedet eller
arbejdsløshedskassen, jf. § 21, stk. 1, kan inden 4
uger efter meddelelsen af afgørelsen indbringes for
undervisningsministeren eller styrelsen efter bemyndigelse af den,
som afgørelsen vedrører. Stk. 4.
Ankenævnet for Uddannelsesstøtten, jf. stk. 1, og
undervisningsministeren eller styrelsen efter bemyndigelse, jf.
stk. 3, kan indtil 6 måneder efter meddelelsen af
afgørelsen se bort fra overskridelse af fristen i stk. 1 og
3, når overskridelsen af særlige grunde er
undskyldelig. | | | § 22 a.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om digital
kommunikation mellem den uddannelsessøgende eller
arbejdsgiveren og uddannelsesstedet, arbejdsløshedskassen,
restanceinddrivelsesmyndigheden, Undervisningsministeriet eller
Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte. Ministeren kan
herunder fastsætte regler om, at digital signatur eller anden
sikker personidentifikation skal anvendes. | | 13. I § 22 a ændres
»Undervisningsministeriet eller Styrelsen for Statens
Uddannelsesstøtte« til: »Ministeriet for
Børn og Undervisning, Ministeriet for Forskning, Innovation
og Videregående Uddannelser, Styrelsen for Videregående
Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller anden statslig
myndighed efter bemyndigelse«. | | | | | | § 3 Loven træder i kraft den 1.
januar 2013. |
|