Fremsat den 15. november 2012 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Kort- og
Matrikelstyrelsen
(Fri anvendelse af visse data samt
varetagelse af søopmåling)
§ 1
I lov om Kort- og Matrikelstyrelsen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 131 af 28. januar 2010, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »samt«: »opmåling
og«.
2. I
§ 2 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Kort- og Matrikelstyrelsen kan efter forhandling med andre
myndigheder opbevare og distribuere deres data.«
3.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4
a. Søopmåling i de danske farvande, herunder
farvandene omkring Færøerne og Grønland,
må alene foretages med Kort- og Matrikelstyrelsens
tilladelse. Efter at opmålingen er afsluttet, skal kopi af
alle opmålingsdata afleveres til Kort- og
Matrikelstyrelsen.
Stk. 2.
Afgørelser efter stk. 1 kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed.
Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
ansøgningens udformning og om vilkår, der knytter sig
til tilladelsen. Miljøministeren kan tillige fastsætte
regler om afleveringen af opmålingsdata.«
4.
Efter § 5 indsættes:
Ȥ 5
a. Miljøministeren beslutter, hvilke af Kort- og
Matrikelstyrelsens data der kan anvendes frit af andre offentlige
myndigheder, virksomheder og borgere. Kort- og Matrikelstyrelsen
gør disse data tilgængelige.
Stk. 2. Kommuner,
der er i besiddelse af data, der er etableret i samarbejde mellem
kommunerne og Kort- og Matrikelstyrelsen, og som
miljøministeren har truffet beslutning om efter stk. 1,
kan stille disse data frit til rådighed på tilsvarende
måde.«
5.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7
a. Med bøde straffes den, som overtræder
§ 4 a, stk. 1, 1. pkt.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
§ 3
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
1.
Lovforslagets baggrund og formål
Som led i gennemførelsen af den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015,
der har til formål at anvende digitalisering og it
aktivt til at modernisere og effektivisere opgavevaretagelsen
i den offentlige sektor, indgik regeringen i september 2012 en
aftale med KL om grunddata. Aftalen indebærer, at en
række af Kort- og Matrikelstyrelsens data skal stilles frit
til rådighed, det vil sige stilles til rådighed uden
betaling. Lovforslaget, som skal udmønte aftalen mellem
regeringen og KL, vil give miljøministeren mulighed for at
beslutte, at Kort- og Matrikelstyrelsen skal stille den del af
styrelsens data, som er såkaldte grunddata, frit til
rådighed for andre offentlige myndigheder, virksomheder og
borgere, som herefter kan anvende data uden at betale styrelsen for
brugen.
I den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi betegnes som grunddata de
væsentligste data om borgere, virksomheder, ejendomme og
steder, som anvendes af mange myndigheder og derved er grundlaget
for den offentlige forvaltning. Grunddata er således en del
af de data, der findes i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR),
Bygnings- og Boligregisteret (BBR) samt i Kort- og
Matrikelstyrelsens datasamlinger. Som led i regeringens initiativer
til vækst og effektivisering er det besluttet at lette
anvendelsen af grunddata for at sikre, at den offentlige
forvaltning anvender samme data som grundlag for administrationen.
Aftalen mellem regeringen og KL om grunddata medfører ikke
alene, at arbejdsgange og processer i den offentlige forvaltning
lettes; også erhvervslivets administrative byrder lettes ved,
at samme data anvendes i hele den offentlige forvaltning,
således at erhvervslivets kommunikation med offentlige
myndigheder overalt kan foretages på grundlag af samme data.
Anvendelsen af samme data vil ligeledes effektivisere digital
kommunikation mellem borgere og offentlige myndigheder. Data, som
er omfattet af aftalen, udgør således en del af
samfundets infrastruktur. Hertil kommer, at erhvervslivet kan
opnå betydelige økonomiske gevinster ved at genanvende
offentlige myndigheders data.
Den del af Kort- og Matrikelstyrelsens data,
som er omfattet af aftalen mellem regeringen og KL, er styrelsens
topografiske kort, grundlæggende landkortdata, matrikelkortet
og Danmarks Højdemodel. Efter forslaget vil styrelsen
således som en myndighedsopgave kunne stille disse data frit
til rådighed for alle som en offentlig infrastruktur.
Samfundsudviklingen vil kunne medføre,
at andre grunddata også får en sådan offentlig
betydning, at de udgør en del af infrastrukturen, og at det
derfor ønskes, at disse data stilles frit til rådighed
for alle. Samfundsudviklingen vil endvidere kunne medføre,
at andre data end grunddata også får en sådan
offentlig betydning, at de udgør en del af infrastrukturen,
og at det derfor ønskes, at disse data stilles frit til
rådighed for alle. Miljøministeren vil også
kunne beslutte, at sådanne data skal stilles frit til
rådighed. Hvis samfundsudviklingen medfører, at dele
af Kort- og Matrikelstyrelsens databaser med havdybder:
dybdedatabasen og dybdedataarkivet, skal stilles frit til
rådighed for offentlige myndigheder, virksomheder og borgere,
kan dette kun gøres i det omfang det ikke er i strid med de
særlige nationale beskyttelsesinteresser i danske farvande.
Det forudsætter tillige en positiv udtalelse fra
Forsvarsministeriet.
Lovforslaget giver endvidere mulighed for, at
kommuner, der er i besiddelse af data, som er etableret i
samarbejde mellem kommunerne og Kort- og Matrikelstyrelsen, og som
miljøministeren har truffet beslutning om skal stilles frit
til rådighed, tilsvarende vil kunne stille disse data frit
til rådighed for alle.
Det foreslås endvidere, at det
fastsættes i loven, at Kort- og Matrikelstyrelsen skal sikre,
at de data, som, miljøministeren beslutter, skal stilles
frit til rådighed, gøres tilgængelige for
offentligheden. Endelig foreslås det, at styrelsen kan
opbevare og distribuere andre myndigheders data. Det
medfører fordele, at store mængder data opbevares og
distribueres samlet, og for brugerne vil det være en fordel,
at mange forskellige typer data kan hentes fra samme sted. Kort- og
Matrikelstyrelsen distribuerer allerede en betydelig del af sine
data fra »Kortforsyningen«, og styrelsen opbevarer og
distribuerer også i dag enkelte samlinger af andre
myndigheders data, f.eks. for Danmarks Miljøportal.
Forslaget vedrører endvidere
søopmåling. Farvandsvæsenet blev nedlagt ved
kongelig resolution den 3. oktober 2011, og dets opgaver blev
overført til andre myndigheder. Søopmålingen
blev således overført til Miljøministeriet,
Kort- og Matrikelstyrelsen, som hidtil alene har varetaget
søkortproduktionen. Efter lovforslaget ændres lov om
Kort- og Matrikelstyrelsen, således at det fremgår, at
styrelsen som led i sine opgaver også varetager
søopmålingen. Endvidere foreslås det, at der
indføjes udtrykkelig hjemmel i loven til, at styrelsen kan
tillade, at andre foretager søopmåling.
Farvandsvæsenet gav tidligere sådanne tilladelser alene
med hjemmel i statens højhedsret til
søterritoriet.
2.
Lovforslagets indhold
2.1
Gældende ret
2.1.1
Anvendelse af data
Kort- og Matrikelstyrelsen blev oprettet ved
lov nr. 749 af 7. december 1988 som en statsvirksomhed, som ved
siden af udførelse af myndighedsopgaver skal fungere
på markedsmæssige vilkår ved salg af sine data og
produkter som for eksempel topografiske kort, søkort og
matrikelkort. Styrelsen skal også fremstille særlige
produkter og ydelser til andre offentlige myndigheder, for eksempel
data og kort til forsvaret. Styrelsen skal således så
vidt muligt basere sin virksomhed på brugerbetaling, mens
styrelsens myndighedsopgaver skal dækkes ved årlige
bevillinger på finansloven.
Ifølge lovens § 5,
stk. 1, beslutter miljøministeren, hvilke af Kort- og
Matrikelstyrelsens produkter der kan udbydes til salg. I
medfør af lovens § 5, stk. 2, er der i
bekendtgørelse nr. 68 af 30. januar 2003 fastsat
bestemmelser om salg af Kort- og Matrikelstyrelsens produkter og
ydelser m.m. og om betaling herfor. Efter disse bestemmelser kan
styrelsen kun undtagelsesvis levere produkter eller ydelser til
nedsat betaling eller uden betaling.
Offentlige myndigheders, virksomheders og
borgeres anvendelse af Kort- og Matrikelstyrelsens data er
reguleret ved aftaler. Disse aftaler begrænser
myndighedernes, virksomhedernes og borgernes muligheder for at
udveksle data med andre og for at stille data til rådighed
for andre.
På nogle områder har offentlige
myndigheder ved generelle aftaler dog ret til at anvende en del af
Kort- og Matrikelstyrelsens data og udveksle disse data indbyrdes.
Der blev således i 2008 indgået en sådan aftale
med virkning fra 1. januar 2009 om statslige myndigheders
anvendelse af styrelsens data. Efter aftalen betaler hvert
ministerium styrelsen et fast, årligt beløb for
anvendelsen af data. Der blev efterfølgende indgået
lignende aftaler om kommunernes og regionernes anvendelse af data
med virkning fra henholdsvis 1. april 2010 og 1. november 2011.
Aftalerne giver statslige myndigheder, regioner og kommuner ret til
at anvende styrelsens data og til at udveksle styrelsens data
indbyrdes, men data kan ikke videregives til virksomheder eller
borgere og anvendes af disse i deres kommunikation med offentlige
myndigheder. Data kan heller ikke genanvendes af virksomheder eller
borgere til andre formål.
Lov om videreanvendelse af den offentlige
sektors informationer, som gennemfører direktiv 2003/98/EF
om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer,
berører spørgsmålet om betaling for Kort- og
Matrikelstyrelsens data. Lovens formål er at etablere
ensartede minimumsregler for kommerciel og ikke-kommerciel
anvendelse af dokumenter og datasamlinger, som offentlige
myndigheder er i besiddelse af. Loven indeholder bestemmelser om
blandt andet behandling af anmodninger om videreanvendelse og om
betingelser for videreanvendelse. Når dokumenter eller
datasamlinger stilles til rådighed for videreanvendelse, kan
der opkræves et gebyr, der som hovedregel efter lovens
§ 8, stk. 1, ikke må overstige
marginalomkostningerne ved at stille data eller dokumenter til
rådighed. Herved menes omkostningerne ved distribution og
eventuel kvalitetsforbedring af data og dokumenter. For blandt
andre de af Kort- og Matrikelstyrelsens data, som er produceret som
led i en indtægtsfinansieret offentlig produktionsvirksomhed,
gælder efter lovens § 8, stk. 2, at der udover
det nævnte gebyr kan fastsættes en betaling, som helt
eller delvist dækker omkostningerne ved selve dokument- eller
dataproduktionen.
2.1.2
Søopmåling
Ifølge kapitel V, regel 9, i
SOLAS-konventionen (Safety of Life at Sea Convention), som Danmark
har tiltrådt, skal søkort fremstilles af en statslig
myndighed eller under en sådan myndigheds kontrol. I
overensstemmelse hermed er det i § 4, stk. 1, i lov
om Kort- og Matrikelstyrelsen fastsat, at styrelsen har eneret til
fremstilling af søkort, og at styrelsen kan
gennemføre søopmåling til brug for produktionen
af søkort over danske farvande og farvandene omkring
Færøerne og Grønland. Farvandene omfatter
søterritoriet og den eksklusive økonomiske zone, ved
Færøerne dog kun søterritoriet. Styrelsen har
således hidtil alene forestået selve produktionen af
søkort, mens Farvandsvæsenet i samarbejde med Kort- og
Matrikelstyrelsen og Erhvervs- og Vækstministeriet,
Søfartsstyrelsen, har foreslået
tilrettelæggelsen og udførelsen af
søopmålingen. Selve opmålingen bliver foretaget
af Søværnets skibe.
Tilladelser til søopmåling til
andre formål end statens fremstilling af søkort, for
eksempel opmåling i forbindelse med anlæg af havne,
brobyggeri eller opførelse af vindmøller på
havet, er tidligere blevet givet af Farvandsvæsenet.
Tilladelserne er blevet givet alene med hjemmel i statens
højhedsret til søterritoriet. Det bemærkes, at
ifølge artikel 21, stk. 1, litra g, i De Forenede
Nationers Havretskonvention af 10. december 1982, som er
gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 17 af
21. juli 2005, kan kyststaten udstede love om hydrografiske
opmålinger på søterritoriet. Tilladelser er
endvidere med støtte i havretskonventionens artikel 56 om
kyststatens suveræne rettigheder og jurisdiktion i den
eksklusive økonomiske zone blevet givet til
søopmåling i denne zone.
Baggrunden for, at der kræves tilladelse
til at opmåle i de danske farvande, er
sikkerhedsmæssige hensyn, idet der er områder i de
danske farvande, hvor særlige nationale
beskyttelsesinteresser gør sig gældende. Hertil kommer
statens forpligtelse til og eneret til at fremstille søkort,
samt statens interesse i at vide, hvilke skibe der opmåler i
de danske farvande, og hvor opmålingerne finder sted.
2.2
Ændring af reglerne om betaling for data samt nye regler om
opbevaring og distribution af data.
Det er mest hensigtsmæssigt, at alle
offentlige myndigheder anvender samme data som grundlag for deres
forvaltning, og at disse data også kan anvendes af
virksomheder og borgere såvel i deres kommunikation med
offentlige myndigheder som til andre formål.
Det foreslås derfor, at
miljøministeren kan beslutte, at Kort- og Matrikelstyrelsen
som led i sine myndighedsopgaver skal stille visse af styrelsens
data frit til rådighed for andre offentlige myndigheder og
for virksomheder og borgere.
Det forhold, at visse af Kort- og
Matrikelstyrelsens data stilles frit til rådighed, vil
medføre en bredere anvendelse af data. Lovforslaget vil
således medvirke til at effektivisere og yderligere fremme
digital sagsbehandling og anden kommunikation mellem myndigheder,
virksomheder og borgere.
Lovforslaget vil således medføre,
at virksomheder og borgere ikke blot vil kunne anvende de data, der
gøres frit tilgængelige, i forbindelse med deres
kommunikation med offentlige myndigheder. Borgere og virksomheder
vil også kunne anvende disse data til både
ikke-kommercielle og kommercielle formål, og data vil
således i overensstemmelse med de almindelige regler i lov om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer kunne
genanvendes til nye formål og til udvikling af nye produkter
og dermed skabe samfundsøkonomisk vækst. Lovforslaget
vil desuden medføre administrative lettelser, da hverken
Kort- og Matrikelstyrelsen eller brugerne skal anvende ressourcer
på at indgå aftaler om rettigheder til at anvende data
og til den efterfølgende administration af aftalerne med
opkrævning af betaling m.m.
Data, som gøres frit
tilgængelige, vil som nævnt kunne anvendes af alle til
såvel kommercielle som ikke-kommercielle formål. Data
kan således som udgangspunkt behandles og ændres
på en hvilken som helst måde. I tilfælde, hvor
data skal videreanvendes til kommunikation med offentlige
myndigheder, er det hensigtsmæssigt at sikre, at data fortsat
kan anvendes af alle. Der kan derfor fastsættes vilkår
for videreanvendelsen. Dette kan for eksempel være
vilkår om, at det ved videreanvendelse skal oplyses,
hvornår data er hentet hos Kort- og Matrikelstyrelsen.
Brugerne af de videreanvendte data vil således bedre kunne
vurdere aktualiteten og kvaliteten af disse. Vilkårene
må dog ikke begrænse mulighederne for videreanvendelse
og må ikke benyttes til at begrænse konkurrencen, jf.
lov om videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer § 4, stk. 1.
Efter § 3, stk. 1, i lov om
Kort- og Matrikelstyrelsen varetager styrelsen koordinationen af
offentlig opmåling og kortlægning. Som led i denne
koordination tilvejebringer styrelsen sine grundlæggende
landkortdata i samarbejde med kommunerne i det såkaldte FOT
samarbejde (Fællesoffentligt Geografisk
Administrationsgrundlag) og således, at både styrelsen
og kommunerne har rettighederne til data. Disse landkortdata er
omfattet af aftalen mellem regeringen og KL. Kort- og
Matrikelstyrelsen vil, når lovforslaget er gennemført,
stille disse data frit til rådighed for offentligheden.
Uanset de muligheder kommunerne måtte
have for at stille sådant kortmaterialet, som er etableret i
samarbejde med Kort- og Matrikelstyrelsen, frit til rådighed
for andre i medfør af generel lovgivning om offentlige
myndigheders data, herunder lov om videreanvendelse af den
offentlige sektors informationer, er det fundet
hensigtsmæssigt at skabe et klart hjemmelsmæssigt
grundlag herfor. Det foreslås derfor, at kommuner, der er i
besiddelse af data, der er etableret i samarbejde mellem kommunerne
og Kort- og Matrikelstyrelsen, og som miljøministeren har
truffet beslutning om efter den foreslåede § 5 a,
stk. 1, gives en tilsvarende mulighed for at stille disse data
frit til rådighed for alle uden betaling af gebyr. Forslaget
vil således indebære, at kommunerne også kan
stille de pågældende data frit til rådighed,
hvorefter borgere og virksomheder vil kunne anvende disse data til
både ikke-kommercielle og kommercielle formål.
Efter § 8, stk. 1, i lov om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer kan der,
som nævnt i afsnit 2.1.1, opkræves et gebyr, som
udgør marginalomkostningerne ved at stille data til
rådighed. I tilfælde, hvor en bruger ønsker data
leveret på særlig måde, for eksempel i
særlige formater, vil styrelsen således kunne
opkræve gebyr efter § 8, stk. 1. Det forhold,
at visse af Kort- og Matrikelstyrelsens data stilles frit til
rådighed, medfører ingen ændringer af styrelsens
mulighed for at opkræve gebyrer efter § 8,
stk. 2, i lov om videreanvendelse af den offentlige sektors
informationer for andre data, som styrelsen fremstiller som led i
indtægtsfinansieret virksomhed.
Forslaget giver endvidere mulighed for, at
Kort- og Matrikelstyrelsen kan opbevare og distribuere andre
myndigheders data. Det sker allerede i dag for f.eks. Danmarks
Miljøportal. Styrelsen vil kunne kræve betaling efter
sine takster for at opbevare og distribuere disse data.
2.3 Regler
om søopmåling
Søopmålingen blev ved kongelig
resolution af 3. oktober 2011 overført til
Miljøministeriet. Lov om Kort- og Matrikelstyrelsen
foreslås derfor ændres, således at Kort- og
Matrikelstyrelsen som led i sine opgaver varetager
søopmålingen i de danske farvande og farvandene
omkring Færøerne og Grønland.
Planlægningen og gennemførelsen af
søopmålingen vil fortsat blive udført i
samarbejde med forsvaret og Erhvervs- og Vækstministeriet,
Søfartsstyrelsen. Søværnet vil fortsat
udføre opmålingen.
Kort- og Matrikelstyrelsen har tillige
overtaget opgaven med at give skibe tilladelse til opmåling i
de danske farvande. Med lovforslaget foreslås indsat en
udtrykkelig hjemmel til, at styrelsen kan tillade, at andre
foretager søopmåling. Kort- og Matrikelstyrelsen vil
indhente en udtalelse fra Forsvarsministeriet, før den
enkelte tilladelse gives. Dette er en videreførelse af
praksis fra Farvandsvæsenet.
Efter forslaget skal et skib, der
ønsker at opmåle i danske farvande, ansøge om
dette. Ansøgningen skal indeholde oplysninger om
formålet med opmålingen. Det foreslås også,
at der i loven indsættes en bemyndigelse til
miljøministeren til at fastsætte regler om
ansøgningernes udformning og om vilkår, der kan
knyttes til tilladelser. Bemyndigelsen skal anvendes til at
fastsætte regler, der svarer til de retningslinjer, der var
gældende, da Farvandsvæsenet gav tilladelse til
søopmåling. Bemyndigelsen vil endvidere blive anvendt
til at fastsætte særlige regler for andre landes
statsskibe, idet disse skal ansøge via
Udenrigsministeriet.
Det foreslås endvidere, at det i loven
fastsættes, at Kort- og Matrikelstyrelsens afgørelser
om tilladelser til opmåling ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed. Begrundelsen for den manglende klageadgang
er, at en tilladelse kun vil blive givet, såfremt
opmålingen eller formålet med opmålingen ikke er
i strid med nationale beskyttelsesinteresser, hvorfor der hentes en
udtalelse fra Forsvarsministeriet. Ansøgningen vil blive
imødekommet eller afslået i overensstemmelse med
Forsvarsministeriets udtalelse.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har i sig selv ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Som led i gennemførelsen af aftalen
mellem regeringen og KL om grunddata, vil bemyndigelsen til
miljøministeren til at beslutte, hvilke af Kort- og
Matrikelstyrelsens data der kan anvendes frit, blive udnyttet
således, at topografiske kort, de grundlæggende
landkortdata, matrikelkortet og Danmarks Højdemodel vil
blive stillet frit til rådighed for offentlige myndigheder,
virksomheder og borgere. Herved vil Kort- og Matrikelstyrelsens
hidtidige indtægter ved salg af disse data til virksomheder
og borgere bortfalde. Beløbet anslås til 20 mio. kr.
årligt. Styrelsen vil blive kompenseret for de bortfaldne
indtægter ved en forøgelse af sin
finanslovsbevilling.
Myndighederne har som nævnt i forslagets
afsnit 2.2 allerede aftaler med Kort- og Matrikelstyrelsen om
adgang til at anvende en del af styrelsens data. Disse aftaler
giver dog alene mulighed for, at offentlige myndigheder kan anvende
data til deres egen, interne brug. Lovforslaget vil medføre,
at offentlige myndigheder også kan udveksle data i deres
kommunikation med virksomheder og borgere, hvilket vil fremme
digital sagsbehandling. Forslaget vil også medføre
administrative lettelser ved, at alle offentlige myndigheder
anvender samme data som administrationsgrundlag, og forslaget vil
derfor også på den måde fremme og effektivisere
digital forvaltning. Lovforslaget medfører også
administrative lettelser ved, at der ikke skal indgås og
administreres aftaler om anvendelse af data.
Kort- og Matrikelstyrelsen tilvejebringer som
nævnt i afsnit 2.2 sine grundlæggende landkortdata i
samarbejde med kommunerne, og således at både styrelsen
og kommunerne har rettighederne til data. Dette samarbejde er et
led i Kort- og Matrikelstyrelsens koordination af den offentlige
opmåling og kortlægning efter lovens § 3,
stk. 1. Disse landkortdata er omfattet af aftalen om grunddata
og vil som følge af lovforslaget blive stillet frit til
rådighed for offentligheden. Lovforslaget indebærer
endvidere, at kommuner, der er i besiddelse af tilsvarende data,
som er etableret i samarbejde mellem kommunerne og Kort- og
Matrikelstyrelsen, og som Kort- og Matrikelstyrelsen gør
tilgængelige efter miljøministerens beslutning,
ligeledes kan stille disse data frit til rådighed. De
kommunale indtægter, som bortfalder, anslås til 15 mio.
kr. årligt ved lovens ikrafttræden. Beløbet
anslås at falde til et beløb i
størrelsesordenen 10 mio. kr. indenfor en
årrække. Kompensationen herfor er fastsat i aftalen
mellem regeringen og KL om grunddata.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har i sig selv ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Udnyttelsen af bemyndigelsen i lovforslaget
til at gøre data tilgængelige vil medføre
betydelige fordele for erhvervslivet ved, at de data, som stilles
frit til rådighed, kan anvendes uden betaling for
rettighederne til anvendelsen. Virksomheder vil således kunne
videreanvende de data, som stilles frit til rådighed, til
kommercielle formål, og de vil herunder kunne
videreforædle data og udvikle nye data og ydelser på
grundlag af disse data. Forslaget vil således give mulighed
for forretningsudvikling og samfundsøkonomisk vækst.
Den kommercielle betydning for erhvervslivet af, at Kort- og
Matrikelstyrelsens topografiske kort, grundlæggende
landkortdata, matrikelkortet og Danmarks Højdemodel kan
anvendes frit, vurderes at være betydelig.
For et begrænset antal
leverandører af kort og data, der ligner Kort- og
Matrikelstyrelsens kort og data, vil der kunne ske en
begrænsning af deres muligheder for at afsætte deres
kort og data til offentlige myndigheder og private virksomheder. En
sådan konkurrencebegrænsning er ikke i strid med
konkurrencelovgivningen, blot den er en følge af offentlig
regulering, jf. konkurrencelovens § 2, stk. 2. Det
forhold, at data stilles frit til rådighed efter den
foreslåede § 5 a, strider således ikke mod
konkurrencelovgivningen, da der med den foreslåede
bestemmelse skabes klar hjemmel hertil. Den specifikke
konkurrencebegrænsning skal ses i sammenhæng med de
samfundsmæssige gevinster, ved at data bliver frit
anvendelige som beskrevet i afsnit 2.2.
Lovforslaget vil medføre, at private
virksomheder, herunder kortdataleverandører, vil kunne
anvende de data, som Kort- og Matrikelstyrelsen stiller frit til
rådighed i henhold til aftalen mellem regeringen og KL om
grunddata, til kommercielle formål. Det forhold, at alle vil
få adgang til de data, der stilles frit til rådighed
for videreanvendelse, giver den private sektor mulighed for
videreforædling af data og til udvikling af nye produkter og
services i konkurrence til gavn for offentlige myndigheder,
erhvervslivet og borgere. Dette vurderes at medvirke til, at der
skabes mere konkurrence.
Private leverandører i markedet for
kortdata har tillige en væsentlig rolle bl.a. i forbindelse
med de offentlige grundlæggende landkortdata, de
såkaldte FOT-data. FOT-datasættet er således
etableret af private leverandører på markedet efter
offentligt udbud, og der vil også fremover være tale om
en løbende generel ajourføring af FOT-data ved
private leverandører efter udbud.
Forslaget om at stille Kort- og
Matrikelstyrelsens grunddata frit til rådighed er ét
af initiativerne i den samlede aftale om grunddata mellem
regeringen og KL, som bl.a. indebærer, at grunddata hos andre
myndigheder også stilles frit til rådighed. Når
grunddatainitiativerne er fuldt indfasede i 2020, forventes de
samfundsmæssige gevinster at være ca. 800 mio. kr. om
året for hele grunddatapakken, hvoraf det forventes, at
gevinsten i den private sektor vil være på op mod 500
mio. kr. om året. Heraf forventes gevinsten for den private
sektor ved, at Kort- og Matrikelstyrelsens grunddata stilles frit
til rådighed, at udgøre op mod 100 mio. kr. om
året. Hertil kommer de besparelser og
effektiviseringsgevinster, som vil blive opnået i den
offentlige sektor.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Udnyttelsen af bemyndigelsen i forslaget til
at gøre data tilgængelige vil for borgerne
medføre fordele ved, at data kan anvendes uden betaling for
rettighederne til anvendelsen. Forslaget vil også medvirke
til at effektivisere og fremme digital kommunikation mellem
borgerne og offentlige myndigheder. Det forhold, at alle offentlige
myndigheder anvender samme data som administrationsgrundlag, vil
endvidere skabe gennemsigtighed og sammenhæng for
borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Udkast til lovforslaget har været i
høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Dansk Ledningsejerforum, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk IT, Danske Advokater, DANVA, Geoforum,
Realkreditforeningen, Aalborg Universitet, DTU Danmarks Tekniske
Universitet, Københavns Universitet, Syddansk Universitet,
Den danske Landinspektørforening, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Danske Regioner, KL,
Kommunalteknisk Chefforening, Beredskabsstyrelsen,
Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen,
Søfartsstyrelsen, Forsvarskommandoen, Forsvarets
Efterretningstjeneste, Forsvarets Materieltjeneste, Konkurrence- og
Forbrugsstyrelsen, Kystdirektoratet, Miljøstyrelsen, Natur-
og Miljøklagenævnet, Naturstyrelsen,
Søværnets Operative Kommando, Rigsombudsmanden
på Færøerne og Rigsombudsmanden i
Grønland.
| | | 9. Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Udmøntningen af lovforslaget vil
indebære besparelser for offentlige myndigheder ved, at
digital forvaltning fremmes. | Ved udmøntningen af lovforslaget,
som har til formål at gennemføre aftalen mellem
regeringen og Kommunernes Landsforening om grunddata, vil Kort- og
Matrikelstyrelsens indtægter ved salg af data og kort til
virksomheder og borgere på 20 mio. kr. årligt
bortfalde. Lignende indtægter for kommunerne på
skønnet 15 mio. kr. årligt ved lovens
ikrafttræden vil ligeledes bortfalde. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Udmøntningen af lovforslaget vil
fremme digital forvaltning ved, at alle myndigheder, virksomheder
og borgere kan anvende samme data som grundlag for forvaltningen og
kan udveksle data med hinanden. Data kan endvidere anvendes og
videreanvendes uden forudgående aftale herom. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Udmøntningen af lovforslaget vil
medføre, at data kan anvendes uden betaling til både
ikke-kommercielle og kommercielle formål. Virksomhederne vil kunne anvende data til
intern brug. Virksomheder vil også kunne videreforædle
disse til nye produkter, der kan danne basis for nye
forretningsmuligheder. Den kommercielle betydning for
erhvervslivet af, at data kan anvendes frit, vurderes at være
betydelig. Når grunddatainitiativerne er fuldt indfasede i
2020, forventes de samfundsmæssige gevinster at være
ca. 800 mio. kr. om året for hele grunddatapakken, hvoraf det
forventes, at gevinsten i den private sektor vil være
på op mod 500 mio. kr. om året. Heraf forventes
gevinsten for den private sektor ved, at Kort- og
Matrikelstyrelsens grunddata stilles frit til rådighed, at
udgøre op mod 100 mio. kr. om året. | For et begrænset antal
leverandører af kort og data, der ligner Kort- og
Matrikelstyrelsens kort og data, vil der kunne ske en
begrænsning af deres muligheder for at afsætte deres
kort og data til offentlige myndigheder og private
virksomheder. Den private sektor, herunder
kortkortdataleverandører vil dog kunne anvende de data, som
Kort- og Matrikelstyrelsen stiller frit til rådighed, som
grundlag for videreforædling og tilpasning af data, og
på denne måde kunne skabe forretningsmæssigt
grundlag for salg af nye dataprodukter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Udmøntningen af lovforslaget vil
medføre, at data kan anvendes og videreanvendes uden
forudgående aftale herom. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Udmøntningen af lovforslaget vil
medføre, at kort og data kan anvendes og videreanvendes uden
betaling og uden forudgående aftale herom. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Forslaget er en følge af, at
søopmålingen blev overført til Kort- og
Matrikelstyrelsen ved kongelig resolution af 3. oktober 2011,
hvorefter Kort- og Matrikelstyrelsen også varetager denne
opgave. Planlægningen og gennemførelsen af
søopmålingen vil fortsat blive udført i
samarbejde med forsvaret og Erhvervs- og Vækstministeriet,
Søfartsstyrelsen. Søværnet vil fortsat
udføre opmålingen.
Til nr.
2
Efter forslaget vil Kort- og Matrikelstyrelsen
som led i sin virksomhed kunne opbevare og distribuere andre
myndigheders data. Som nævnt i lovforslagets afsnit 1 vil det
medføre fordele, at store mængder data opbevares og
distribueres samlet, og Kort- og Matrikelstyrelsen distribuerer
allerede en betydelig del af sine data fra sit digitale
distributionssystem. Det vil være en betingelse for, at
styrelsen kan opbevare og distribuere andre myndigheders data, at
der foreligger en aftale herom. Som nævnt i afsnit 1 og 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger opbevarer og
distribuerer Kort- og Matrikelstyrelsen allerede enkelte samlinger
af andre offentlige myndigheders data, for eksempel for Danmarks
Miljøportal.
Til nr.
3
Efter det foreslåede stk. 1
kræves der tilladelse fra Kort- og Matrikelstyrelsen til
søopmåling i danske, færøske og
grønlandske farvande. Om tilladelse vil blive givet,
afhænger af formålet med opmålingen, og om den
vil være i strid med nationale beskyttelsesinteresser. Kort-
og Matrikelstyrelsen vil indhente en udtalelse fra
Forsvarsministeriet i hvert enkelt tilfælde, før
tilladelsen gives.
Tilladelser vil ikke blive givet til
opmåling af større områder med henblik på
fremstilling af søkort, da dette strider mod hensyn til, at
opmåling og fremstilling af søkort udføres af
staten. Tilladelser vil derimod kunne gives til opmåling af
mindre områder med et konkret formål, for eksempel
opmåling i forbindelse med forskning, opførelse af
broer, havvindmølleparker eller lignende.
Havnemyndighederne har hidtil selv varetaget
opmåling af havnens områder uden statslig tilladelse.
Forslaget tilsigter ikke at ændre dette, og
havnemyndighederne vil således fortsat kunne opmåle
havnenes områder uden tilladelse fra Kort- og
Matrikelstyrelsen. Hvis havnemyndighederne ønsker, at
opmålingen bliver optaget i søkortet, stilles der krav
om særlig dokumentation for søopmålingen, da
opmålingen så skal kvalitetssikres af Kort- og
Matrikelstyrelsen.
Kystdirektoratet har hidtil opmålt
kyststrækninger og opmåler også visse
særlige render, typisk gravede render. Kystdirektoratet
udfører også opmåling af havne. Den
opmåling, som Kystdirektoratet udfører, vil fortsat
kunne foretages uden særlig tilladelse fra Kort- og
Matrikelstyrelsen.
Skibe, der ønsker tilladelse til at
opmåle i danske farvande, skal indsende ansøgning til
Kort- og Matrikelstyrelsen. Styrelsen vil også i forbindelse
med behandling af ansøgninger fra udenlandske skibe
høre Forsvarsministeriet. Såfremt et udenlandsk
statsskib skal forestå søopmålingen, skal
ansøgningen om tilladelse fremsendes via diplomatiske
kanaler af flagstaten til Udenrigsministeriet.
Bestemmelsen i stk. 2 afskærer den
administrative klageadgang. Begrundelsen for den manglende
klageadgang er, at en tilladelse kun vil blive givet, såfremt
opmålingen eller formålet med opmålingen ikke er
i strid med nationale beskyttelsesinteresser, hvorfor der hentes en
udtalelse fra Forsvarsministeriet. Ansøgningen vil blive
imødekommet eller afslået i overensstemmelse med
Forsvarsministeriets udtalelse.
Efter det foreslåede stk. 3 kan
miljøministeren fastsætte nærmere regler om,
hvilke oplysninger en ansøgning om opmålingstilladelse
skal indeholde, og på hvilke vilkår tilladelsen gives.
Der vil således f.eks. kunne fastsættes regler om, at
det nærmere formål med opmålingen skal oplyses.
Endvidere vil der kunne fastsættes regler om, hvorledes
kopier af opmålingsresultaterne skal indsendes til Kort- og
Matrikelstyrelsen efter endt opmåling, eller om hvilken
standard opmålingen skal opfylde, hvis ansøgeren
ønsker opmålingen publiceret i officielle
søkort. Styrelsen vil så kunne anvende
opmålingen i sin fremstilling af søkort. Der vil
også kunne fastsættes regler om, hvordan andre landes
statsskibe skal ansøge om tilladelse til at opmåle i
de danske farvande, og hvilken offentlig myndighed
ansøgningen skal indgives til.
Til nr.
4
Bestemmelsen i stk. 1 giver
miljøministeren mulighed for at beslutte, at Kort- og
Matrikelstyrelsen skal stille visse af sine data frit til
rådighed for offentlige myndigheder, således at der
tilvejebringes et fælles administrationsgrundlag for den
offentlige forvaltning. Det er hensigten, at miljøministeren
som følge af aftalen mellem regeringen og KL om grunddata
vil beslutte, at Kort- og Matrikelstyrelsens topografiske kort,
grundlæggende landkortdata, matrikelkortet og Danmarks
Højdemodel skal stilles frit til rådighed for
offentlige myndigheder, virksomheder og borgere.
Bestemmelsen vil kunne anvendes til at stille
andre af Kort- og Matrikelstyrelsens data frit til rådighed
for alle, hvis samfundsudviklingen på længere sigt
medfører, at andre data får en sådan offentlig
betydning, at de udgør en del af infrastrukturen. Hvis dele
af Kort- og Matrikelstyrelsens databaser med havdybder:
dybdedatabasen og dybdedataarkivet, skal stilles frit til
rådighed for offentlige myndigheder, virksomheder og borgere,
kan dette kun gøres i det omfang det ikke er i strid med de
særlige nationale beskyttelsesinteresser i områder i de
danske farvande. Det forudsætter tillige en positiv udtalelse
fra Forsvarsministeriet.
Bestemmelsen giver mulighed for, at offentlige
myndigheder kan anvende disse data uden at betale for retten til at
anvende eller distribuere data til andre. Det samme gælder
virksomheder og borgere, som således kan anvende data til
såvel kommercielle som ikke-kommercielle formål uden at
betale for retten til at videreanvende eller distribuere data.
Virksomheder og borgere vil kunne udvikle nye produkter på
grundlag af data, herunder forædle data eller sammenstille
dem med andre informationer og på den baggrund skabe nye
produkter og tjenester.
Kort- og Matrikelstyrelsen skal efter
forslaget stille de data, som miljøministeren har truffet
beslutning om efter stk. 1, frit til rådighed for alle.
Kort- og Matrikelstyrelsen vil gøre disse data
tilgængelige via styrelsens digitale distributionssystem.
Der kan fastsættes nærmere
vilkår for videreanvendelsen af de data, som gøres
tilgængelige efter stk. 1. Vilkårene skal
gøre det muligt at sikre, at data fortsat kan videreanvendes
af alle, når de videregives af offentlige myndigheder,
virksomheder og borgere. De fastsatte vilkår må dog
ikke begrænse mulighederne for videreanvendelse og må
ikke benyttes til at begrænse konkurrencen, jf. lov om
videreanvendelse af den offentlige sektors informationer
§ 4, stk. 1.
Efter bestemmelsen i stk. 2 vil kommuner,
der er i besiddelse af data, der er etableret i samarbejde mellem
kommunerne og Kort- og Matrikelstyrelsen, og som
miljøministeren har truffet beslutning om efter
bestemmelsens stk. 1, kunne stille disse data frit til
rådighed på tilsvarende måde. Kommunerne kan
således stille de pågældende data frit til
rådighed, hvorefter andre offentlige myndigheder,
virksomheder og borgere vil kunne anvende disse data til både
ikke-kommercielle og kommercielle formål, og således at
data vil kunne genanvendes til nye formål og til udvikling af
nye produkter.
Til nr.
5
Den foreslåede bestemmelse giver
mulighed for med bødestraf at sanktionere overtrædelse
af bestemmelsen om, at søopmåling ikke må
foretages uden Kort- og Matrikelstyrelsens tilladelse.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013.
Til § 3
Lovforslagets § 3 indeholder
bestemmelse om lovens territoriale gyldighedsområde. Det
foreslås, at ændringerne ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at de vil kunne
sættes helt eller delvist i kraft for Færøerne
og Grønland ved kongelig anordning med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Kort- og Matrikelstyrelsen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 131 af 28. januar 2010, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2.
Kort- og Matrikelstyrelsen skal 1) varetage den geodætiske
opmåling og den topografiske kortlægning af Danmark,
herunder Færøerne og Grønland, samt
kortlægning af farvandene heromkring, 2) forestå matrikel- og
landinspektørvæsenet i overensstemmelse med
lovgivningen herom og 3) forestå infrastrukturen for
geografisk information i Danmark og 4) udføre udviklingsarbejder inden
for de nævnte fagområder, når det er
hensigtsmæssigt af hensyn til styrelsens virksomhed. Stk. 2.
Miljøministeren kan pålægge Kort- og
Matrikelstyrelsen at varetage andre opmålings-,
kortlægnings- og registreringsopgaver end de i stk. 1
nævnte. | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »samt«: »opmåling
og«. | | | | | | 2. I § 2 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Kort- og
Matrikelstyrelsen kan efter forhandling med andre myndigheder
opbevare og distribuere deres data.« | | | | | | 3. Efter
§ 4 indsættes: »§ 4
a. Søopmåling i de danske farvande, herunder
farvandene omkring Færøerne og Grønland,
må alene foretages med Kort- og Matrikelstyrelsens
tilladelse. Efter at opmålingen er afsluttet, skal kopi af
alle opmålingsdata afleveres til Kort- og
Matrikelstyrelsen. Stk. 2.
Afgørelser efter stk. 1 kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed. Stk. 3.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
ansøgningens udformning og om vilkår, der knytter sig
til tilladelsen. Miljøministeren kan tillige fastsætte
regler om afleveringen af opmålingsdata.« | | | | | | 4. Efter
§ 5 indsættes: »§ 5
a. Miljøministeren beslutter, hvilke af Kort- og
Matrikelstyrelsens data der kan anvendes frit af andre offentlige
myndigheder, virksomheder og borgere. Kort- og Matrikelstyrelsen
gør disse data tilgængelige. Stk. 2.
Kommuner, der er i besiddelse af data, der er etableret i
samarbejde mellem kommunerne og Kort- og Matrikelstyrelsen, og som
miljøministeren har truffet beslutning om efter stk. 1,
kan stille disse data frit til rådighed på tilsvarende
måde.« | | | | | | 5. Efter
§ 7 indsættes: »§ 7
a. Med bøde straffes den, som overtræder
§ 4 a, stk. 1, 1. pkt. Stk. 2. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og
Grønland. Stk. 2. Loven
men kan ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger. |
|