Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2012)
Klima- , energi- og
bygningsministeren (Martin Lidegaard)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om CO2-kvoter
(Lovforslag nr. L 7).
Lovforslaget fremsættes for at tilpasse den
gældende lov om CO2-kvoter,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1222 af 15. oktober 2010, til
tredje kvotehandelsperiode, der løber fra 2013 til 2020, og
efterfølgende 8-års-handelsperioder. Lovforslaget
gennemfører således Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/29/EF af 23. april 2009 om ændring
af direktiv 2003/87/EF med henblik på at forbedre og udvide
ordningen for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i
Fællesskabet (herefter ændringsdirektivet) i dansk ret.
Eftersom ændringsdirektivet nødvendiggør
omfattende ændringer i den gældende lov om CO2-kvoter, fremsættes forslag til en
ny hovedlov. Ændringsdirektivet medfører, at en
række regler harmoniseres gennem EU-retsakter, og det er
derfor ikke længere nødvendigt at regulere en
række områder i national lovgivning.
Ændringsdirektivet indfører bl.a. ændrede
regler for fastsættelse af en samlet kvotemængde i EU,
tildeling af gratiskvoter og statens auktionering af kvoter,
så de fremover er fælles for alle medlemslande.
Lovforslaget fastlægger i forlængelse af den
gældende kvotelov, at produktionsenheder omfattet af loven
kun må udlede drivhusgasser, hvis de har en tilladelse hertil
fra klima-, energi- og bygningsministeren. Produktionsenhedens
driftsleder har krav på at få en sådan
tilladelse, hvis denne ansøger herom og opfylder lovens
krav. Tilladelsen giver ret til udledning af drivhusgasser fra
produktionsenheden, og er en forudsætning for, at den
pågældende driftsleder kan modtage gratiskvoter i det
omfang, der følger af EU-reglerne herom. Tilladelsen
identificerer endvidere den eller de, der ifølge loven er
ansvarlige for produktionsenheden, og angiver de omfattede
anlæg på produktionsenheden og kilder til udledning af
drivhusgasser. I tilladelsen forpligter den ansvarlige sig til
kravene om overvågning, verifikation og rapportering af
drivhusgas-udledning samt til årligt at returnere et
tilstrækkeligt antal kvoter. Lovforslaget forpligter
endvidere en række operatører af luftfartøjer
til årligt at overvåge og rapportere CO2-udledninger for alle deres flyvninger.
Luftfarten blev inkluderet i kvoteordningen fra 2012 og skal
således første gang i april 2013 returnere kvoter
svarende til deres CO2-udledning i
2012.
Efter lovforslaget er det centrale element, at driftslederne
og luftfartøjsoperatørerne årligt på en
bestemt opgørelsesdato skal returnere CO2-kvoter til staten, der svarer til deres
drivhusgasudledning. Fremover skal mange af de omfattede
virksomheder som udgangspunkt købe de nødvendige
kvoter på kvotehandelsmarkedet. En række virksomheder
og luftfartsoperatører tildeles dog gratis CO2-kvoter i henhold til nye, harmoniserede
EU-regler herom. CO2-kvoter er frit
omsættelige, og EU's CO2-kvoteregister registrerer transaktioner
og umiddelbart ejerskab til kvoter mv.
Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med
bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige
behandling.