Fremsat den 15. november 2012 af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbud mod
slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og heste i
den sidste tiendedel af drægtighedsperioden
(Ophævelse af krav om særskilt
aflivning af fostre i forbindelse med slagtning)
§ 1
I lov nr. 269 af 21. april 2004 om forbud mod
slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og heste i
den sidste tiendedel af drægtighedsperioden foretages
følgende ændring:
1. § 2,
stk. 2-4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Slagtning
i medfør af stk. 1 skal udføres af en dyrlæge
eller af en person under dennes tilsyn.
Stk. 3. Ministeren for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan fastsætte
nærmere regler om håndtering af fostre i forbindelse
med slagtning af drægtige produktionsdyr og heste i den
sidste tiendedel af drægtighedsperioden, jf. stk.
1.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| | Indholdsfortegnelse | | | | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrunden for lovforslaget | 3. | Lovforslagets indhold | 3.1. | Gældende ret | 3.2. | Fødevareministeriets overvejelser
og lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema | | | | | | | | | | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ophæve kravet i § 2, stk. 2, i lov nr. 269 af 21. april
2004 om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige
produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af
drægtighedsperioden om, at der skal ske særskilt
aflivning af fostre i forbindelse med nødslagtning, hvor
moderdyret aflives på bedriften, eller hvis moderdyret er
blevet transporteret til et slagteri med henblik på
slagtning.
Samtidig foreslås det, at der som §
2, stk. 3 indsættes en ny bestemmelse, i henhold til hvilken
Ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan
fastsætte nærmere regler om håndtering af fostre
i forbindelse med nødslagtning, hvor moderdyret aflives
på bedriften, eller hvor moderdyret er blevet transporteret
til et slagteri med henblik på slagtning.
2. Baggrunden for
lovforslaget
Af § 2, stk. 2, i lov om forbud mod
slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og heste i
den sidste tiendedel af drægtighedsperioden følger, at
i tilfælde af nødslagtning, hvor dyret aflives
på bedriften, eller hvis dyret er blevet transporteret til et
slagteri med henblik på slagtning, skal moderdyret
bedøves, hvorefter fosteret skal skæres ud af
livmoderen og aflives straks. Umiddelbart derefter skal moderdyret
afblødes. Siden loven trådte i kraft den 1. juli 2004
har Dyreværnsrådet i en udtalelse af 12. april 2007 til
Justitsministeriet tilkendegivet, at den foreskrevne
fremgangsmåde i lovens § 2, stk. 2, kan give anledning
til, at fostre lider mere i forbindelse med slagtningen, end de
ville have gjort, hvis moderdyret blot blev slagtet, uden at
fosteret skæres ud.
Ifølge forarbejderne til § 2 er
metoden foreskrevet med henblik på at sikre, at fosteret
lider mindst mulig overlast under slagtning. Det er imidlertid
Dyreværnsrådets opfattelse, jf. den ovenfor
nævnte udtalelse, at bestemmelsen i lovens § 2, stk. 2,
ikke alene er unødvendig, men i direkte strid med lovens
intention om at sikre fostre mod lidelse, og rådet finder
således ikke, at bestemmelsen er egnet til at beskytte
fostrene.
Dyreværnsrådets udtalelse har af
rådet været forelagt Det Veterinære
Sundhedsråd, der i en udtalelse af 30. april 2007 har
tilsluttet sig Dyreværnsrådets udtalelse.
Herudover rejser bestemmelsen i lovens §
2, stk. 2, spørgsmål i forhold til Rådets
forordning (EF) Nr. 1099/2009 af 24. september 2009 om beskyttelse
af dyr på aflivningstidspunktet (aflivningsforordningen).
Ifølge aflivningsforordningens artikel
26, stk. 1, kan medlemsstaterne alene opretholde nationale regler,
der har til formål at sikre en mere omfattende
dyrebeskyttelse på aflivningstidspunktet, og som er
gældende på tidspunktet for forordningens
ikrafttræden. Forordningen trådte i kraft den 8.
december 2009 og finder anvendelse fra 1. januar 2013.
Det vurderes, at bestemmelsen i § 2, stk.
2, i loven ikke kan opretholdes fra og med forordningens
anvendelsesdato den 1. januar 2013, idet det ikke kan lægges
til grund, at fremgangsmåden, som beskrevet i § 2, stk.
2, sikrer en mere omfattende dyrebeskyttelse på
aflivningstidspunktet.
På baggrund af ovenstående
vurderes det ikke hensigtsmæssigt at opretholde det
gældende krav i lov om forbud mod slagtning og aflivning af
drægtige produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af
drægtighedsperioden om særskilt aflivning af fostre i
forbindelse med nødslagtning, hvor moderdyret aflives
på bedriften, eller hvis moderdyret er blevet transporteret
til et slagteri med henblik på slagtning.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
Forslaget til lov om forbud mod slagtning og
aflivning af produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af
drægtighedsperioden blev fremsat den 25. februar 2004 (2003/1
LSF 174) og vedtaget den 15. april 2004. Loven skulle sikre
implementering af dele af folketingsbeslutning af 8. april 2003 om
forbud mod transport og slagtning af højdrægtige
produktionsdyr og heste (Beslutningsforslag nr. B 58, Folketinget
2002-03).
Loven vedrører kvæg, svin,
får, geder og andre produktionsdyr, som fx opdrættede
hjorte, kaniner og visse pelsdyr. Loven omfatter - ud over
produktionsdyr - specifikt heste, idet mange heste i dag ikke
holdes til landbrugsmæssige formål.
I henhold til loven er det som udgangspunkt
forbudt at slagte eller aflive drægtige produktionsdyr og
heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, jf.
lovens § 1, stk. 1.
Ved slagtning forstås aflivning af dyr
med henblik på produktion af kød til konsum, jf.
lovens § 1, stk. 2. Ved aflivning forstås enhver metode,
som medfører, at et dyr dør, og som ikke er omfattet
af lovens § 1, stk. 2, jf. lovens § 1, stk. 3.
Slagteforbuddet gælder ikke, hvis der er
tale om nødslagtning, hvor dyret aflives på bedriften,
eller hvis dyret er blevet transporteret til et slagteri med
henblik på slagtning, jf. lovens § 2, stk. 1.
Det bemærkes, at i den situation, hvor
det højdrægtige dyr er transporteret til slagteri med
henblik på slagtning, er dette sket i strid med forbuddet mod
at transportere højdrægtige dyr, jf. Rådets
Forordning (EF) Nr. 1/2005 af 22. december 2004 om beskyttelse af
dyr under transport og dermed forbundne aktiviteter og om
ændring af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF og
forordning (EF) nr. 1255/97 (transportforordningen). I disse
situationer gælder slagteforbuddet ikke, da det af hensyn til
moderdyrets velfærd vil være uhensigtsmæssigt at
udsætte dyret for endnu en transport retur til producenten,
jf. lovforslaget (2003/1 LSF 174) under pkt. 5.
Ved slagtning i de i § 2, stk. 1,
nævnte tilfælde skal moderdyret bedøves,
hvorefter fosteret skal skæres ud af livmoderen og aflives
straks. Umiddelbart derefter skal moderdyret afblødes. Dette
fremgår af lovens § 2, stk. 2. Aflivning af fosteret kan
undlades, hvis en dyrlæge vurderer, at fosteret er
levedygtigt, jf. lovens § 2, stk. 3.
Reglerne har været gældende siden
lovens ikrafttræden den 1. juli 2004.
3.2. Fødevareministeriets overvejelser og
lovforslagets indhold
Siden lovens ikrafttræden den 1. juli
2004 har Dyreværnsrådet, som nævnt ovenfor under
pkt. 2, i en udtalelse af 12. april 2007 til Justitsministeriet
tilkendegivet, at den foreskrevne fremgangsmåde i lovens
§ 2, stk. 2, kan give anledning til, at fostre lider mere i
forbindelse med slagtningen, end de ville have gjort, hvis
moderdyret blot blev slagtet, uden at fosteret skæres ud.
Ifølge forarbejderne til § 2 er metoden foreskrevet med
henblik på at sikre, at fosteret lider mindst mulig overlast
under slagtning. Dyreværnsrådet finder imidlertid, jf.
den ovenfor nævnte udtalelse af 12. april 2007, "at lovens
§ 2, stk. 2 ikke alene er unødvendig, men i direkte
strid med lovens intention om at sikre fostre mod lidelse. Det er
rådets opfattelse, at bestemmelsen trods sin hensigt om det
modsatte kan give anledning til, at fostre lider mere i forbindelse
med slagtningen, end de ville have gjort, hvis moderdyret blot blev
slagtet, uden at fosteret skæres ud. Rådet finder
således ikke, at bestemmelsen er egnet til at beskytte
fostrene. "
Dyreværnsrådets udtalelse har af
rådet været forelagt Det Veterinære
Sundhedsråd, der anfører følgende i udtalelse
af 30. april 2007:
"Rådet finder med baggrund i den
videnskabelige litteratur på området, at fostre lider
mere i forbindelse med den i § 2, stk. 2, i lov nr. 269 af 21.
april 2004 om forbud mod slagtning og aflivning af drægtige
produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af
drægtighedsperioden anførte metode med udskæring
af fosteret og efterfølgende aflivning, end hvis moderdyret
bliver slagtet (bedøvet og afblødt), uden at fosteret
skæres ud til efterfølgende aflivning.
Rådet finder, at de
pågældende fostre ved den nuværende lovgivning
udsættes for smerte, lidelse, angst og væsentlig
ulempe. Rådet kan på dette grundlag tilslutte sig
Dyreværnsrådets udtalelse. "
Herudover rejser bestemmelsen i lovens §
2, stk. 2, spørgsmål i forhold til Rådets
forordning (EF) Nr. 1099/2009 af 24. september 2009 om beskyttelse
af dyr på aflivningstidspunktet (aflivningsforordningen).
Aflivningsforordningen fastsætter
bestemmelser om aflivning af dyr, der avles eller holdes med
henblik på fremstilling af fødevarer, uld, skind,
pelsværk og andre produkter, samt aflivning af dyr med
henblik på sanering og dermed forbundne aktiviteter, jf.
forordningens artikel 1. Forordningen erstatter det
nugældende Rådets direktiv 93/119/EF af 22. december
1993 om beskyttelse af dyr på slagte- og
aflivningstidspunktet, dog med visse overgangsordninger, der er
uden betydning i forhold til nærværende lovforslag.
I henhold til forordningens artikel 26, stk.
1, kan medlemsstaterne bibeholde nationale regler, der har til
formål at sikre en mere omfattende dyrebeskyttelse på
aflivningstidspunktet, og som er gældende på
tidspunktet for forordningens ikrafttræden. Forordningen
trådte i kraft den 8. december 2009 og finder anvendelse fra
1. januar 2013.
Fødevareministeriet vurderer, med
baggrund i Dyreværnsrådets og Det Veterinære
Sundhedsråds udtalelser, jf. ovenfor, at bestemmelsen i
§ 2, stk. 2, i lov om forbud mod slagtning og aflivning af
drægtige produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af
drægtighedsperioden ikke kan opretholdes fra og med
forordningens anvendelsesdato den 1. januar 2013, idet det ikke kan
lægges til grund, at fremgangsmåden, som beskrevet i
§ 2, stk. 2, sikrer en mere omfattende dyrebeskyttelse
på aflivningstidspunktet.
Som en konsekvensændring foreslås
det endvidere, at lovens § 2, stk. 3, ophæves.
Bestemmelsen foreskriver, at aflivning af fosteret kan undlades,
hvis en dyrlæge vurderer, at fosteret er levedygtigt.
Bestemmelsen vil være uden selvstændigt indhold ved
ophævelse af kravet i § 2, stk. 2 om særskilt
aflivning af fosteret.
Der foreslås indsat en ny bestemmelse i
§ 2, stk. 3, i henhold til hvilken Ministeren for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan fastsætte
nærmere regler om håndtering af fostre i forbindelse
med nødslagtning, hvor moderdyret aflives på
bedriften, eller hvor moderdyret er blevet transporteret til et
slagteri med henblik på slagtning.
Fødevareministeriet vurderer, at der
med ophævelsen af den nuværende bestemmelse i lovens
§ 2, stk. 2, om særskilt aflivning af fosteret kan
være behov for at fastsætte regler om, hvorledes fostre
skal håndteres i forbindelse med slagtning af
højdrægtige dyr. Formålet med bestemmelsen er at
kunne fastsætte regler, der sikrer, at fosteret forbliver i
livmoderen til det er dødt. Der tænkes især
på at fastsætte en minimumstid for, hvor lang tid der
skal gå, fra at moderdyret er afblødt, til at fosteret
tages ud af livmoderen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget findes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for
erhvervslivet. Lovforslaget har været forelagt
Erhvervsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, som
har udtalt, at styrelsen vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Rådets Forordning (EF) Nr. 1099/2009 af
24. september 2009 om beskyttelse af dyr på
aflivningstidspunktet (aflivningsforordningen) trådte i kraft
den 8. december 2009 og finder anvendelse fra 1. januar 2013.
Forordningen erstatter det nugældende Rådets direktiv
93/119/EF af 22. december 1993 om beskyttelse af dyr på
slagte- og aflivningstidspunktet, dog med visse overgangsordninger,
der er uden betydning i forhold til nærværende
lovforslag.
Aflivningsforordningen fastsætter
bestemmelser om aflivning af dyr, der avles eller holdes med
henblik på fremstilling af fødevarer, uld, skind,
pelsværk og andre produkter, samt aflivning af dyr med
henblik på sanering og dermed forbundne aktiviteter, jf.
forordningens artikel 1.
I henhold til forordningens artikel 26, stk.
1, kan medlemsstaterne bibeholde nationale regler, der har til
formål at sikre en mere omfattende dyrebeskyttelse på
aflivningstidspunktet, og som er gældende på
tidspunktet for forordningen ikrafttræden.
Fødevareministeriet vurderer, med
baggrund i Dyreværnsrådets og Det Veterinære
Sundhedsråds udtalelser, jf. ovenfor under pkt. 2 og 3, at
bestemmelsen i lovens § 2, stk. 2, ikke kan opretholdes fra og
med 1. januar 2013, idet det ikke længere kan lægges
til grund, at fremgangsmåden, som beskrevet i bestemmelsen,
sikrer en mere omfattende dyrebeskyttelse på
aflivningstidspunktet.
Selve forbuddet i loven mod slagtning eller
aflivning af produktionsdyr og heste i den sidste tiendedel af
drægtighedsperioden opretholdes med det formål at sikre
en mere omfattende dyrebeskyttelse på aflivningstidspunktet,
jf. forordningens artikel 26, stk. 1. Loven var endvidere
gældende på tidspunktet for aflivningsforordningens
ikrafttrædelse den 8. december 2009 og forbuddet kan derfor
opretholdes, jf. forordningens artikel 26, stk. 1.
9. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende institutioner og organisationer
m.v.: A-consult a/s, Advokatrådet, Aktive Dyrevenner,
ALECTIA, Alimentas ApS, Alternativfondet, Anticimex,
Arbejdsgiverforeningen for konditorer, bagere og chokolademagere
(AKBC), A/S Mortalin, Astma- og Allergiforbundet, Bager- og
Konditormestre i Danmark, Biodania, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Brancheforeningen for farmaceutiske
industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for Kaffe og The
(Niels Gade), Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i
Danmark (LIF), Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Bureau
Veritas Denmark, Center for Miljø og Toksikologi på
DHI Vand-Miljø-Sundhed, Coop Danmark, Dacopa, DAKA, DAKOFO,
Danish Seafood Association (DSA), Dankost ApS, Danmarks Aktive
Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Farve- og
Lakindustri (FDLF), Danmarks Fiskehandlere, Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Gedeavlerforening, Danmarks
Kaninavlerforening, Danmarks Restauranter og Caféer,
Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Akvakultur, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Dyreværn Århus, Dansk Erhverv, Dansk Elite Smiley ApS,
Dansk Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk
Hunderegister, Dansk Industri, Dansk Kennel Klub, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Ride Forbund, Dansk Skaldyrcenter,
Dansk Supermarked, Dansk Transport og Logistik, Dansk Travsports
Centralforbund, Dansk Varefakta Nævn, Dansk
Åleproducentforening, Danske Advokater, Danske
Fugleforeninger, Danske Lammeproducenter, Danske Læskedrik
Fabrikanter, Danske Regioner, Danske Slagtermestre, Danske
Slagtermestres landsforening, Danske Svineproducenter, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Det
Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, Det
danske Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Det Natur- og Biovidenskabelige
Fakultet, Københavns Universitet, Det Veterinære
Sundhedsråd, DFO, Dansk Flavour Organisation, DHI, Center for
Miljø og Toksikologi, Afdeling: HHS, DI Fødevarer, DI
Handel, Diabetesforeningen, Diversey, DTU -
Veterinærinstituttet, DTU - Fødevareinstituttet, DOSO
- DyreværnsOrganisationernes SamarbejdsOrganisation,
Dyrefondet, Dyrenes Beskyttelse, Dyrenes Dags komité,
Dyrenes Venner, Dyrenes Hjælpekomité Freja,
Dyreværnet, Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret,
Dyreværnsforeningernes Fællesråd,
Dyreværnsrådet, Elite Food Aps, Emballageindustrien,
EMCON, Erhvervsstyrelsen (Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering), Eurofins Steins Laboratorium A/S, Faglig
Fælles Forbund 3F, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis
Danica, Fokus på Dyr, Foodcare, Forbrugerrådet,
Forbrugergruppen for dyrevelfærd, Force Technology,
Foreningen Aktive Dyrerettigheder, Foreningen af danske
Svinekonsulenter, Foreningen af Danske Svineproducenter, Foreningen
af politimestre i Danmark, Foreningen af Tilsynsfunktionærer,
Foreningen af Danske Spiritusfabrikanter, Foreningen for
Biodynamisk Jordbrug (biodynamisk), Foreningen Muslingeerhvervet
(FME), Fødevaregruppen, Fødevarekonceptet,
Fødevareministeriets Klagecenter,
Fødevareøkonomisk Institut, Gigtforeningen,
Greenpeace, Happy Smiley, Hatting-KS A/S, Helsebranchens
Leverandørforening, Hesteinternatet af 1999, Hestens
Værn, Hjerteforeningen, HORESTA, Højmarklaboratoriet
a/s, Håndværksrådet, International Transport
Danmark, Kantineledernes Landsklub, KGH customs services Danmark,
KGH customs services Sverige, Kopenhagen Fur, Kommunernes
Landsforening, Kontrolgruppen, Konsumfiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Kost, Motion & Sund fornuft (KMS), Kost
og ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Kuluk
consult ApS, Kødgeder I Danmark, Landbrug og
Fødevarer, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen for
Dansk Fåreavl, Landsforening for Husdyrenes Vel,
Landsforeningen Forsøgsdyerenes Værn, Landsforeningen
Komitéen mod Dyreforsøg, Landsforeningen til
Oplysning om og Afskaffelse af Vivisektion i Danmark, Landskontoret
for Heste, Landsorganisationen Grøn Hverdag,
Landsorganisationen I Danmark (LO), Lolex aps, Lynges E. Kontrol,
Mejeriforeningen, Mohairforeningen i Danmark,
Naturerhvervstyrelsen, Ninkovich Consult ApS v/ Dyrlæge
Ognjen Ninkovic, NOAHs Sekretariat (noah), NOPALAX,
Nærbutikkernes Landsforening, OASA, Plastindustrien i
Danmark, Politidirektøren i København,
Politiforbundet I Danmark, Q-food ApS, QMS- Consult, Rigsadvokaten,
Rigspolitichefen, Rådet for Dyreforsøg, Rådet
vedrørende Hold af Særlige Dyr, Sammark,
Sammenslutningen af By- & Markedsfester I Danmark,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiver (SALA), Sedan, Sills
& Løndal Rådgivning, Aps, Slagtermestre og
Ostehandlerforeningen Danmark, Smiley-One, SPF-Danmark, Stop Spild
Af Mad, Teknologisk Institut, 3F, Veterinærmedicinsk
Industriforening, Videncenter for Svineproduktion, Videncenter for
Landbrug, Videncentret For Landbrug, Økologisk
Landsforening, WSPA Danmark.
| | | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen af betydning | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det vurderes, at bestemmelsen i lovens
§ 2, stk. 2 ikke kan opretholdes fra og med 1. januar 2013,
idet det ikke længere kan lægges til grund, at
fremgangsmåden, som beskrevet i bestemmelsen, sikrer en mere
omfattende dyrebeskyttelse på aflivningstidspunktet, jf.
artikel 26, stk. 1 i Rådets Forordning (EF) Nr. 1099/2009 af
24. september 2009 om beskyttelse af dyr på
aflivningstidspunktet (aflivningsforordningen), der har virkning
fra 1. januar 2013. | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelsen i lovens § 2, stk. 2,
foreslås ophævet således, at der ikke
længere er krav om særskilt aflivning af fostre i
forbindelse med slagtning, hvor moderdyret aflives på
bedriften, eller hvis moderdyret er blevet transporteret til et
slagteri med henblik på slagtning.
Ved "slagtning" forstås aflivning af dyr
med henblik på produktion af kød til konsum. Dette
fremgår af lovens § 1, stk. 2.
Slagtning af højdrægtige
produktionsdyr vil ved ophævelse af kravet i lovens § 2,
stk. 2, om særskilt aflivning af fosteret foregå
på samme måde som ved slagtning af ikke
højdrægtige dyr.
Som en konsekvensændring af
ophævelse af kravet om særskilt aflivning af fosteret
foreslås det, at lovens § 2, stk. 3, om undladelse af
aflivning af et levedygtigt foster ophæves, idet bestemmelsen
vil være uden selvstændigt indhold ved ophævelse
af kravet i § 2, stk. 2.
Samtidig foreslås det, at der som §
2, stk. 3 indsættes en ny bestemmelse, i henhold til hvilken
Ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bemyndiges til
at fastsætte regler om håndtering af fostre i
forbindelse med nødslagtning, hvor moderdyret aflives
på bedriften, eller hvis moderdyret er blevet transporteret
til et slagteri med henblik på slagtning.
Fødevareministeriet vurderer, at der
med ophævelsen af den nuværende bestemmelse i lovens
§ 2, stk. 2 kan være behov for at fastsætte
nærmere regler for håndtering af fostre i disse
situationer, herunder regler om, at fosteret skal efterlades i den
intakte livmoder og om, hvor lang tid der bør gå fra
afblødning af moderdyret, indtil fosteret kan fjernes. Der
bør endvidere fastsættes en undtagelsesbestemmelse i
forbindelse med nødslagtning på bedriften, hvis en
dyrlæge har vurderet, at fosteret er levedygtigt.
Den tidligere bestemmelse i lovens § 2,
stk. 4 videreføres uændret som § 2, stk. 2.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under pkt. 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013, idet Rådets forordning (EF) Nr.
1099/2009 af 24. september 2009 om beskyttelse af dyr på
aflivningstidspunktet (aflivningsforordningen) har virkning fra 1.
januar 2013, jf. ovenfor under pkt. 2, 3 og 8 i de almindelige
bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 269 af 21. april 2004 om forbud
mod slagtning og aflivning af drægtige produktionsdyr og
heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden foretages
følgende ændring: | § 2. Det
i § 1, stk. 1, nævnte slagteforbud
gælder ikke, hvis der er tale om nødslagtning, hvor
dyret aflives på bedriften, eller hvis dyret er blevet
transporteret til et slagteri med henblik på slagtning. | | | Stk. 2. Ved
slagtning i de i stk. 1 nævnte tilfælde skal
moderdyret bedøves, hvorefter fosteret skal skæres ud
af livmoderen og aflives straks. Umiddelbart derefter skal
moderdyret afblødes. Stk. 3.
Aflivning af fosteret kan undlades, hvis en dyrlæge vurderer,
at fosteret er levedygtigt. Stk. 4.
Slagtning i medfør af stk. 1 skal udføres af en
dyrlæge eller af en person under dennes tilsyn. | | 1. § 2, stk. 2-4, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk.
2. Slagtning i medfør af stk. 1 skal udføres
af en dyrlæge eller en person under dennes tilsyn. Stk. 3.
Ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri kan
fastsætte nærmere regler om håndtering af fostre
i forbindelse med slagtning af drægtige produktionsdyr og
heste i den sidste tiendedel af drægtighedsperioden, jf. stk.
1.« | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2013 |
|