Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2012
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november 2012 og var til 1.
behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen
været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den
12. oktober og den 13. november 2012 dette udkast til udvalget, jf.
SAU alm. del - bilag 23 og L 67 - bilag 2. Den 22. november 2012
sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension og PFA
Pension.
Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser. Skatteministerens kommentar til
henvendelsen fra PFA Pension er optrykt som bilag 2.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (S, DF, RV,
EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at Socialdemokratiet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti glæder sig over,
at der i 2012, for første gang i 25 år, blev
indgået en bred aftale med Venstre og Det Konservative
Folkeparti om en skattereform, jf. Aftale om en skattereform af 22.
juni 2012.
Som led i skattereformen bliver fradragsretten for
indbetalinger til kapitalpension afskaffet med virkning fra og med
den 1. januar 2013. Samtidig er der mulighed for at overføre
fradragsberettiget kapitalpension til kapitalpension m.v. uden
fradragsret (aldersforsikring) mod betaling af den afgift, som
rettidige udbetalinger fra fradragsberettiget kapitalpension
pålægges. Der sker hermed en fremrykning af den
beskatning, der hviler på de nuværende
kapitalpensionsordninger. Senere udbetalinger fra
aldersforsikringen vil til gengæld være
afgiftsfri.
Der er imidlertid et hul i reglerne for den
afgiftsmæssige behandling af overførsler af
kapitalpensioner, hvortil der er knyttet ufordelte midler i form af
hensættelser til kollektivt bonuspotentiale, ufordelte
kollektive særlige bonushensættelser og akkumuleret
værdiregulering.
Efter gældende ret pr. 1. januar 2013 skal der ved
konvertering af en kapitalpension til en aldersforsikring ikke
betales afgift af kapitalpensionens forholdsmæssige andel af
de ufordelte midler, men kun af selve ordningens værdi.
Dermed kan de ufordelte midler efter konverteringen ubeskattet sive
eller decideret strømme over på aldersforsikring, der
til sin tid udbetales afgiftsfrit. Hvis kapitalpensionen ikke var
blevet konverteret, ville de ufordelte midler til sin tid derimod
blive udbetalt mod betaling af afgift.
Forsikring & Pension har i medierne givet udtryk for, at
skattehullet kan beløbe sig til 10 mia. kr., hvis Forsikring
& Pensions estimat om, at over 250 mia. kr. af
kapitalpensionsopsparingen konverteres, måtte holde stik.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
finder det derfor vigtigt, at skattehullet lukkes, inden de nye
regler træder i kraft den 1. januar 2013. Lovforslaget har
blandt andet til formål at lukke skattehullet.
Der er tale om en kompleks problemstilling, som kun kan
løses med en relativt kompleks regel. Der foreslås en
model, hvor der ved konvertering af en kapitalpension m.v. til en
aldersforsikring m.v., betales afgift 1) af det beløb, der
overføres eller konverteres (gældende ret), 2) af
særlige bonushensættelser knyttet til kapitalpensionen
og 3) af en forholdsmæssig andel af de ufordelte midler
knyttet til kapitalpensionen.
Den forholdsmæssige andel af de ufordelte midler (3)
beregnes med udgangspunkt i nærmere definerede
fordelingsnøgler:
- Den
forholdsmæssige andel af de ufordelte midler, der
består af hensættelser til kollektivt bonuspotentiale
og ufordelte kollektive særlige bonushensættelser
beregnes som den overførte/konverterede kapitalpensions
depot målt i forhold til de samlede depoter for alle
forsikringer i pensionsinstituttet.
- Den
forholdsmæssige andel af de ufordelte midler, der
består af akkumuleret værdiregulering, beregnes med
udgangspunkt i den ændring af pensionsinstituttets
akkumulerede værdiregulering, der er resultatet af
afregningen af afgiften af det beløb, der overføres
eller konverteres.
Afgiften af den forholdsmæssige andel af de ufordelte
midler påhviler det pensionsinstitut, hvor kapitalpensionen
er anbragt, og afgiften tages fra de ufordelte midler.
Der er som nævnt tale om en kompleks problemstilling,
som med lovforslaget løses med en relativt kompleks regel.
Løsningen har afstedkommet henvendelser fra PFA Pension.
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
henviser til skatteministerens kommentar til henvendelsen fra PFA
Pension (bilag 8), som ønskes optrykt i
betænkningen.
Et mindretal i udvalget (V, LA og
KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget udtaler, at lovforslaget
indeholder en lang række forenklinger og justeringer af
skattelovgivningen, som Venstre finder ganske fornuftige.
Desværre har skatteministeren valgt at pulje mange
forslag i ét lovforslag. Det giver en række
udfordringer for Venstre. Venstre støtter altid gerne
forenklinger, men når puljen af forslag bliver for bred,
så er der også risiko for, at der er forslag, der
trækker i den forkerte retning. Og det er desværre
tilfældet med dette lovforslag.
Samtidig siger Venstre nej til skattestramninger, som i dette
lovforslag udgør 40 mio. kr. Derfor kan Venstre samlet set
ikke støtte lovforslaget.
Forslaget indeholder en justering af reglerne omkring en
skatterabat ved førtidsindfrielse af kapitalpensioner. Det
er en del af skatteaftalen fra juni 2012, og Venstre er
grundlæggende tilhænger af, at den tiltænkte
skatterabat udløses efter aftalen fra juni 2012. Det har fra
PFA Pension været fremført, at den af
Skatteministeriet fremlagte model ville give PFA Pension en
række udfordringer. Det har Venstre lyttet til med interesse,
men partiet konstaterer, at det ikke er lykkedes Skatteministeriet
at acceptere de af PFA Pension foreslåede modeller. Venstre
er ærgerlig over, at det ikke kunne lade sig gøre at
finde en tilfredsstillende løsning, men Venstre må
støtte sig til Skatteministeriets forklaring i denne
sag.
I forhold til forslaget om ændrede beregninger for
rentefradragsbegrænsningsreglerne finder Venstre, at
branchens eget forslag om at lade fradraget følge de reelle
renteudgifter til eksterne leverandører, burde være et
mere retvisende billede, men konstaterer, at skatteministeren
blankt har afvist denne model.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 2 ændres »§ 61,
stk. 1« til: »§ 55, stk. 1, § 61, stk.
1«.
[Yderligere konsekvensændring
i forbindelse med justeringen som følge af Nemkonto]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. To steder i § 46, stk. 10, og i stk. 11, ændres
»investeringsbeviser« til:
»investeringsforeningsbeviser«.«
[Ændring af ord, da den
tidligere betegnelse fortsat skal gælde i § 46]
Til § 5
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
3) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
41, stk. 1, nr. 2, ændres »i denne lov.«
til: »i denne lov, eller«.«
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) I
det under nr. 4 foreslåede § 41, stk. 1, nr. 3, ændres
»stk. 4« til: »stk. 4.«
[Tekniske ændringer]
Ny paragraf
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
5)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I dødsboskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 333 af 2. april 2012, foretages
følgende ændringer:
1. § 12,
stk. 1, 2. pkt., ophæves.
2. I
§ 15, stk. 1, og § 30 a, stk. 1, udgår »og
med fradrag af eventuelt overført beløb efter
kildeskattelovens § 62 C, stk. 2, 2. pkt«.«
[Yderligere konsekvensændring
i forbindelse med justeringen som følge af Nemkonto]
Til § 13
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
6)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
9, stk. 1, ændres »udlandet« til:
»andre EU-lande«.«
[Rettelse af fejl fra tidligere
lovgivning]
Til § 14
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
7)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
17, stk. 1, indsættes som 4.-6.
pkt.:
»Ved overførsel, herunder konvertering, efter
pensionsbeskatningslovens § 41 A, stk. 2, nedsættes den
negative skat efter 1. pkt. på tidspunktet for
overførslen, herunder konverteringen, forholdsmæssigt.
Den forholdsmæssige nedsættelse beregnes som forholdet
mellem afgiften af det beløb, der overføres, herunder
konverteres, og det beløb, der overføres, herunder
konverteres. Beskatningsgrundlag i det indkomstår, hvor
overførslen, herunder konverteringen, finder sted, der har
forøget eller formindsket den negative skat efter 4. pkt.,
medregnes herefter ikke ved opgørelsen af
indkomstårets samlede beskatningsgrundlag.«
[Fjernelse af
pensionsafkastskattens betydning for afgiftsberegningen ved
overførsel, herunder konvertering]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
8)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
21, stk. 2, ændres »§ 27, stk. 5, 2.
pkt.« til: »§ 27, stk. 5«.«
[Ændret
henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets § 14,
nr. 6]
Til § 15
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
9)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
21 A, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., ændres
»1. og 2. pkt. finder tilsvarende anvendelse« til:
»1. og 3. pkt. finder tilsvarende
anvendelse«.«
[Ændret
henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets § 15,
nr. 2]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
10) I
det under nr. 4 foreslåede § 25, stk. 3, indsættes som 7. pkt.:
»Ved opgørelsen efter 1. pkt. af det
beløb, der overføres, herunder konverteres, og af
særlige bonushensættelser knyttet til ordningen kan
årets skyldige skat efter pensionsafkastbeskatningslovens
§§ 3, 4, 4 a og 5 på tidspunktet for
overførslen, herunder konverteringen,
fradrages.«
[Fjernelse af
pensionsafkastskattens betydning for afgiftsberegningen ved
overførsel m.v.]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
11) I
det under nr. 6 foreslåede § 29 A, stk. 3, indsættes som
7. pkt.:
»Ved opgørelsen efter 1. pkt. af det
beløb, der overføres, herunder konverteres, og af
særlige bonushensættelser knyttet til ordningen kan
årets skyldige skat efter pensionsafkastbeskatningslovens
§§ 4, 4 a og 5 på tidspunktet for
overførslen, herunder konverteringer,
fradrages.«
[Fjernelse af
pensionsafkastskattens betydning for afgiftsberegningen ved
overførsel m.v.]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
12)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. § 33 A, stk. 1, 1. pkt., affattes
således:
»Hvis ordningen er oprettet før den 1. januar
1972, beregnes afgiften på 60 pct. efter § 29, stk. 1,
1. pkt., eller § 30, stk. 1, 1. og 2. pkt., og afgiften
på 52 pct. efter § 28, stk. 1, § 29, stk. 1, 2.
pkt., eller § 30, stk. 1, 15. pkt., af den del af udbetalingen
eller værdien, der hidrører fra indbetalinger, der
forfaldt efter den 31. december 1971.«
[Konsekvensændring som
følge af indførelsen af en ny afgiftssats på 52
pct. ved førtidig ophævelse m.v. af kapitalpension og
supplerende engangsydelse]
Til § 18
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
13) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
25, stk. 5, ændres »§ 18, stk. 1-3, 8 eller
10-13, udmåles en skærpet bøde« til:
»§ 10, stk. 1, 2. pkt., udmåles en skærpet
bøde. Det samme gælder ved overtrædelse af
§ 18, stk. 1-4 eller 6-9«.«
[Korrekt gengivelse af den
lovtekst, der foreslås ændret]
Til § 20
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
14)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
31, stk. 1, ændres »§§ 11 og 12«
til: »§ 11«.«
[Konsekvens af den foreslåede
ophævelse af øl- og vinafgiftslovens § 12]
Til § 22
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
15) Nr.
1 udgår.
[Ændringen skal i stedet
foretages i aktieavancebeskatningsloven § 46]
Til § 23
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
16)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. § 13, stk. 6, 4. og 5. pkt., affattes således:
»Ved udbetaling i 2013 fra kapitalforsikring eller
opsparing i pensionsøjemed i tilfælde, der ikke
omfattes af pensi?onsbeskatningslovens §§ 25 og 27, og af
supplerende engangsydelse, der ikke omfattes af
pensionsbeskatningslovens § 29 A, udgør afgiften som
nævnt i pensionsbeskatningslovens § 28, stk. 1, og
§ 29, stk. 1, 2. pkt., 49,84 pct. Ved udbetaling i 2013 efter
den tidligere ejers død udgør afgiften som
nævnt i pensionsbeskatningslovens § 29, stk. 1, 3. pkt.,
37,3 pct.«
02. I
§ 13, stk. 7, ændres
»betales en afgift på 49,84 pct. af det beløb,
som på tidspunktet for dispositionen m.v. kunne være
udbetalt ved ordningens ophævelse, eventuelt af
kapitalværdien af fripolice el.lign. , jf. dog
pensionsbeskatningslovens § 30 B.« til: »jf.
pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, 15. pkt., udgør
afgiften som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 30,
stk. 1, 15. pkt., 49,84 pct.««
[Afgiftssatser ved førtidig
udbetaling m.v. af kapitalpension m.v. i 2013]
Til § 24
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
17) I
stk. 5 indsættes efter »9
og 11,«: »og § 01«.
[Konsekvensændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af
ændringsforslag nr. 5]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
18) I
stk. 9 ændres »nr.
1-4« til: »nr. 1-4, 01«.
[Virkningsbestemmelse for
ændringsforslag nr. 7]
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
19) I
stk. 10 ændres »nr.
2« til: »nr. 2 og 01«.
[Virkningsbestemmelse for
ændringsforslag nr. 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en yderligere konsekvensændring, som nu
tilføjes.
Til nr. 2
Ved lov nr. 433 af 16. maj 2012 om enklere beskatning af
udlodninger fra investeringsforeninger og udvidet adgang til
udnyttelse af tab ved fraflytning m.v. blev bl.a. begrebet
investeringsforeningsbeviser ændret til investeringsbeviser.
Der er tale om en rettelse, da begrebet ikke skal ændres i
§ 46, som er en overgangsregel, som vedrører beviser,
som også var ejet tidligere.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om tekniske ændringer.
Til nr. 5
Der er tale om en yderligere konsekvensændring, som nu
tilføjes.
Til nr. 6
Som følge af en fejl i lov nr. 277 af 27. marts 2012
blev udtrykket »andre EU-lande« ændret til
»udlandet« i opkrævningslovens § 9, stk. 1.
Det foreslås at rette fejlen ved at ændre
»udlandet« til »andre EU-lande« i
opkrævningslovens § 9, stk. 1.
Til nr. 7
Bl.a. Finansrådet har i høringssvaret
anført, at der ved afgiftsberigtigelsen af en kapitalpension
ved overførsel, herunder konvertering, til en
aldersopsparing m.v. betales afgift af den skyldige
pensionsafkastskat, der er oparbejdet i indkomståret. Det
medfører ifølge høringssvarene, at det vil
være mest fordelagtigt for pensionskunderne at
overføre m.v. i begyndelsen af indkomståret.
Skatteministeren har i kommentaren til høringssvarene
tilkendegivet, at der vil blive udarbejdet et ændringsforslag
herom. Der henvises til ændringsforslag nr. 10 og 11.
Skatteministeren har endvidere i kommentaren til
høringssvaret fra bl.a. Finansrådet tilkendegivet, at
der knyttet hertil er en helt analog problemstilling, bare med
modsat fortegn. Lovforslaget tager således heller ikke
højde for, at eventuel negativ pensionsafkastskat kan
udbetales ved en udbetaling af en kapitalpension, og at også
denne udbetalte negative pensionsafkastskat er afgiftspligtig. Som
lovforslaget er udformet, påvirker en eventuel negativ
pensionsafkastskat på tidspunktet for overførslen m.v.
ikke afgiftsberegningen.
Negativ pensionsafkastskat er et skatteaktiv, som har en
positiv værdi for den enkelte pensionsopsparer, idet den
negative pensionsafkastskat enten kan modregnes i senere
indkomstårs positive pensionsafkastskatter eller eventuelt
udbetales ved ordningens udbetaling eller ophævelse. Som alle
andre værdier tilknyttet en kapitalpension bør der
derfor også betales afgift af denne værdi ved
konverteringen m.v. til en aldersopsparing m.v.
Det har været overvejet at foretage afgiftsberegningen
af negativ pensionsafkastskat i den normale afgiftsberegning efter
pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 3, og § 29 A, stk.
3.
Denne løsning er efter en dialog med pensionsbranchen
fravalgt, idet der efter konverteringen m.v. til aldersopsparing
m.v. vil være et mindre skattepligtigt afkast at modregne den
negative pensionsafkastskat i, idet ordningen er reduceret med et
beløb svarende til afgiften. Endvidere vil en sådan
afgiftsberegning for pengeinstitutkunder medføre et
yderligere behov for at realisere værdipapirer
tilhørende pensionsordningen for at betale den yderligere
afgift, netop i en situation, hvor der formentlig vil være
urealiserede kurstab på disse værdipapirer. Endvidere
skal en kapitalpensions tilhørende negative
pensionsafkastskat på tidspunktet for konverteringen m.v.
reduceres med afgiftssatsen for at opnå, at
pensionsopspareren vil få præcis det samme udbetalt ved
udbetaling af ordningen, uanset om ordningen overføres,
herunder konverteres, til aldersopsparing m.v., eller om den
nuværende kapitalpension bibeholdes og senere udbetales til
den afgift, der pålægges ved normal udbetaling af
kapitalpension.
Det foreslås derfor, at afgiftsberegningen af
skatteaktivet »negativ pensionsafkastskat« foretages
på en mere lempelig og indirekte måde i
pensionsafkastbeskatningsloven. Derved sikres der et mindre
likviditetspres på pengeinstitutordningerne, samtidig med at
den enkelte pensionsopsparer stilles ens, uanset om ordningen
overføres, herunder konverteres, til aldersopsparing m.v.
eller ikke.
Forslaget ændrer ikke på, at
pensionsafkastbeskatnings?lo?vens § 23, stk. 4, fortsat finder
anvendelse. Det indebærer, at der fortsat skal beregnes
pensionsafkastskat ved udgangen af indkomståret
vedrørende hele indkomstårets beskatningsgrundlag, og
at en eventuel skat først skal tilbageholdes, indbetales og
indberettes på dette tidspunkt.
Det foreslås, at ved overførsel, herunder
konvertering, efter pensionsbeskatningslovens § 41 A, stk. 2,
reduceres den negative pensionsafkastskat efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 1, på
tidspunktet for konvertering m.v. forholdsmæssigt. Den
forholdsmæssige nedsættelse foreslås beregnet som
forholdet mellem afgiften af det overførte beløb og
det overførte beløb.
Forslaget indebærer, at pensionsinstitutterne m.v.
på tidspunktet for overførsel m.v. til aldersopsparing
m.v. skal foretage en endelig beregning af pensionsafkastskatten,
og såfremt der er en negativ pensionsafkastskat på
kapitalpensio?nen, skal denne negative skat reduceres
forholdsmæssigt. Der er efter forslaget tale om en
PAL-beregning, der udelukkende og alene skal bruges ved
opgørelsen af den negative pensionsafkastskat, der efter
tidspunktet for overførsel til aldersopsparing m.v. kan
fremføres efter pensionsafkastbeskatningslovens § 17,
stk. 1. Pensionsafkastbeskatningslo?vens § 23, stk. 4, finder
fortsat anvendelse, hvorfor der ikke på tidspunktet for
overførsel skal ske opgørelse af eventuel negativ
skat m.v. til udbetaling, jf. pensionsafkastbeskatningslovens
§ 25.
Det foreslås dog, at beskatningsgrundlaget i det
indkomstår, hvor overførslen, herunder konverteringen,
finder sted, der har reduceret eller forøget den negative
skat ved ovennævnte beregning, ikke skal videreføres
efter reglerne i pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4,
ved opgørelsen af indkomstårets samlede
beskatningsgrundlag. Der gøres efter forslaget endeligt op
med et beskatningsgrundlag i det aktuelle indkomstår, der har
påvirket opgørelsen af den negative skat, der efter
forslaget skal reduceres forholdsmæssigt. Herved sikres det,
at det samme beskatningsgrundlag ikke beskattes to gange, hvilket
ville medføre dobbeltbeskatning eller dobbelt fradrag.
Det bemærkes, at der ved overførsel, herunder
konvertering, til en aldersopsparing m.v. kan indgå
beløb, der afgiftsbelægges med en lavere afgiftssats
end 40 pct., dog 37,3 pct. i 2013. Dette er tilfældet,
når en del af opsparingen er foretaget før 1980. I
disse tilfælde vil den sammensatte afgiftssats blive lavere
end 40 pct. eller 37,3 pct. i 2013. Den forholdsmæssige
nedsættelse af den negative pensionsafkastskat sker med den
sammensatte afgiftssats.
Eksempel 1
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i
første halvdel af indkomståret 2013 optjent et
negativt formueafkast på 6.536 kr., der resulterer i en
negativ pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet
på 1.000 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000
kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300
kr.
Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb
er = (37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.
Den negative pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet skal efter forslaget reduceres med 37,3
pct., hvorefter den negative pensionsafkastskat efter
overførsel, herunder konvertering, til aldersopsparing m.v.
udgør 627 kr. Den negative pensionsafkastskat på 627
kr. kan udnyttes og modregnes i indkomstårets eller kommende
indkomstårs positive pensionsafkastskat på
aldersopsparingen m.v.
Det negative beskatningsgrundlag i indkomståret 2013
på 6.536 kr. frem til den 1. juli 2013 videreføres
ikke efter forslaget, og det indgår derfor ikke i
indkomstårets samlede beskatningsgrundlag. Det er efter
forslaget omdannet til en negativ skat.
Eksempel 2
Som i eksempel 1 er der i første halvdel af
indkomståret 2013 optjent et negativt formueafkast på
6.536 kr., der resulterer i en negativ pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet på 1.000 kr. Der er til
kapitalpensionen endvidere uudnyttet negativ pensionsafkastskat
vedrørende indkomstårene 2011 og 2012 på i alt
1.000 kr., fordelt med 500 kr. i 2012 og 500 kr. i 2011. Den
samlede saldo for uudnyttet negativ pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet er 2.000 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000
kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300
kr.
Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb
er = (37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.
Den negative pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet skal efter forslaget reduceres med 37,3
pct., hvorefter den negative pensionsafkastskat efter
konverteringen til aldersopsparing m.v. udgør 1.254 kr. Den
negative pensionsafkastskat på 1.254 kr. kan udnyttes og
modregnes i den resterende del af indkomstårets eventuelle
positive pensionsafkastskat eller i kommende indkomstårs
positive pensionsafkastskat på aldersopsparingen m.v.
Nedsættelsen af saldoen for negativ pensionsafkastskat med i
alt 746 kr. skal fordeles forholdsmæssigt på alle de
indkomstår, der har negativ pensionsafkastskat på
tidspunktet for overførsel, herunder konvertering. Saldoen
for negativ pensionsafkastskat på i alt 1.254 kr. på
aldersopsparingen m.v. fordeler sig derfor med 313,50 kr. i 2011,
313,50 kr. i 2012 og 627 kr. i 2013.
Der er med forslaget gjort endeligt op med det negative
beskatningsgrundlag i indkomståret 2013, frem til den 1.
juli. 2013. Dette negative beskatningsgrundlag videreføres
ikke efter forslaget, og det indgår derfor ikke i
opgørelsen af indkomstårets samlede
beskatningsgrundlag. Det er efter forslaget omdannet til en negativ
skat.
Eksempel 3
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i
første halvdel af indkomståret 2013 optjent et
positivt formueafkast 6.536 kr., der resulterer i en positiv
skyldig pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet
på 1.000 kr. Der er vedrørende indkomståret 2012
en negativ pensionsafkastskat på 2.000 kr. Der er derfor
på konverteringstidspunktet netto en negativ
pensionsafkastskat på 1.000 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000
kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300
kr.
Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb
er = (37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.
Den beregnede negative pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet (1.000 kr.) skal efter forslaget reduceres
med 37,3 pct., hvorefter den negative pensionsafkastskat efter
konverteringen til aldersopsparing m.v. reduceres med 373 kr. til
627 kr. Efter overførsel, herunder konvertering, til
aldersopsparing m.v. er der derfor en negativ skat efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 1, på i alt
627 kr., som kan udnyttes og modregnes i senere positive
pensionsafkastskatter på aldersopsparingen m.v.
Det positive beskatningsgrundlag på 6.536 kr. frem til
konverteringstidspunktet vedrørende 1. halvdel af 2013
videreføres dog ikke efter forslaget, og det indgår
derfor ikke i beregningen af hele indkomstårets
beskatningsgrundlag.
Eksempel 4
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i
første halvdel af indkomståret 2013 optjent et
positivt formueafkast, der resulterer i en positiv skyldig
pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet på 1.000
kr. Der er vedrørende indkomståret 2012 og tidligere
år ingen uudnyttede negative pensionsafkastskatter.
Forslaget finder ikke anvendelse.
Eksempel 5
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i
første halvdel af indkomståret 2013 optjent et
positivt formueafkast på 10.000 kr., der resulterer i en
positiv pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet
på 1.530 kr. Der er fra indkomståret 2012 en negativ
pensionsafkastskat på 1.000 kr., hvilket resulterer i, at der
netto er en skyldig pensionsafkastskat på tidspunktet for
overførsel, herunder konvertering, på 530 kr.
Forslaget finder ikke anvendelse.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget ændres en
henvisningsbestemmelse.
Efter lovforslagets § 14, nr. 6, ændres
beregningsmetoden af renten i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 27, stk. 5, og selve opgørelsen af denne flyttes fra
pensionsafkastbeskatningslovens § 27, stk. 5, 2. pkt., til
pensionsafkastbeskatningslovens § 27, stk. 5, 3. pkt.
Med ændringsforslaget ændres henvisningen i
pensionsafkastbeskatningslovens § 21, stk. 2, til
pensionsafkastbeskatningslovens § 27, stk. 5, således at
henvisningen til rentebestemmelsen er den samme overalt i
pensionsafkastbeskatningsloven.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget ændres en
henvisningsbestemmelse.
Efter lovforslagets § 15, nr. 2, indsættes et nyt
punktum i pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1. I
pensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1, 3. pkt., der bliver
4. pkt., henvises til 2. pkt., der bliver 3. pkt. Det
foreslås at ændre denne bestemmelse, således at
der henvises til 3. pkt.
Det bemærkes i denne forbindelse, at muligheden for
tilbagebetaling eller overførsel af beløb efter
§ 21 A, stk. 1, i samme indkomstår, hvori indbetalingen
er sket, jf. lovforslagets § 15, nr. 2, dermed ikke vil
gælde den særlige situation, der er nævnt i
pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 2, 3. og 4. pkt.,
hvorefter fradrag for bidrag m.v. til kapitalpension m.v. ikke kan
overstige det beløb, som ejerens personlige indkomst i det
pågældende indkomstår udgør uden fradrag
for bidragene.
Til nr. 10 og 11
Bl.a. Finansrådet har i høringssvaret
anført, at der ved afgiftsberigtigelsen af en kapitalpension
ved overførslen, herunder konverteringen, til en
aldersopsparing m.v. betales afgift af den skyldige
pensionsafkastskat, der er oparbejdet i indkomståret. Det
medfører ifølge høringssvarene, at det vil
være mest fordelagtigt for pensionskunderne at konvertere i
begyndelsen af indkomståret. Efter
pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, skal
pensionsinstitutterne ikke foretage en endelig opgørelse af
pensionsafkastbeskatningsgrundlaget, når en kapitalpension
m.v. overføres, herunder konverteres, til en aldersopsparing
m.v. efter pensionsbeskatningslovens § 41 A, stk. 2. Det er
derfor korrekt, at der kan henstå skyldig pensionsafkastskat
på en kapitalpension på tidspunktet for
overførsel m.v., og at der betales afgift af denne skyldige
pensionsafkastskat. Skatteministeren har derfor i kommentaren til
høringssvarene tilkendegivet, at der vil blive fremsat et
ændringsforslag herom.
Det foreslås på denne baggrund, at der i
afgiftsberegningen i pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 3,
og § 29 A, stk. 3, indsættes en valgfri regel om, at den
skyldige pensionsafkastskat efter pensionsafkastbeskatningslovens
§§ 3, 4, 4 a og 5 i konverteringsåret på
tidspunktet for overførsel, herunder konvertering, kan
fradrages i afgiftsgrundlaget. Der kan ved overførsel m.v. i
begyndelsen af indkomståret være tale om skyldig
pensionsafkastskat fra det foregående indkomstår, som
endnu ikke er afregnet og trukket fra pensionsordningen. Der kan
ved overførsel, herunder konvertering, senere i
indkomståret være tale om skyldig pensionsafkastskat,
der kan henføres til indkomstårets positive
skattepligtige afkast frem til tidspunktet for overførslen
m.v.
Forslaget indebærer, at pensionsinstitutterne m.v.
på tidspunktet for overførsel m.v. til aldersopsparing
m.v. skal foretage en endelig beregning af pensionsafkastskatten,
og såfremt der er en skyldig pensionsafkastskat på
kapitalpensionen, kan denne skyldige skat fradrages i
afgiftsgrundlaget. Der er efter forslaget tale om en PAL-beregning,
der udelukkende og alene skal bruges ved afgiftsberegningen efter
pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 3, og § 29 A, stk.
3. Pensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, finder
fortsat anvendelse, hvorfor der fortsat ikke skal afregnes
pensionsafkastskat på tidspunktet for overførsel,
herunder konvertering, til en aldersopsparing m.v.
Efter forslaget er det en valgfri regel. Baggrunden herfor er,
at den skyldige pensionsafkastskat i nogle tilfælde antages
at være lille i forhold til det overførte
beløb. Der kan derfor være en risiko for, at de
administrative omkostninger ved at finde og isolere den skyldige
pensionsafkastskat ved afgiftsberegningen overstiger den
afgiftsbesparelse, som den enkelte pensionsopsparer vil få.
Det er alene det indeholdelsespligtige pensionsinstitut m.v., der
træffer valg om, hvorvidt det vil foretage beregning af
skyldig pensionsafkastskat på tidspunktet for
overførsel, herunder konvertering, til aldersopsparing m.v.
og fradrage denne skyldige pensionsafkastskat i afgiftsgrundlaget,
idet det alene er pensionsinstitutterne m.v., der kan vurdere,
hvilke administrative omkostninger, der er forbundet hermed.
Det bemærkes, at for forsikringer med ret til rentebonus
(gennemsnitsrenteprodukter) i pensionskasser og
livsforsikringsselskaber skal livsforsikringsselskabet m.v.
indeholde skatten inden tilførsel af midler til depotet m.v.
Der indgår for disse produkter derfor som udgangspunkt ingen
skyldig pensionsafkastskat i det overførte beløb ved
overførslen, herunder konverteringen, til en
aldersforsikring m.v. Bestemmelsen har således som
udgangspunkt ingen praktisk betydninger for disse produkter.
Eksempel 1
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i
første halvdel af indkomståret 2013 optjent et
positivt formueafkast på 10.000 kr., der resulterer i en
positiv skyldig pensionsafkastskat på
konverteringstidspunktet på 1.530 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000
kr.
Afgiftspligtigt beløb = 100.000 kr. - 1.530 kr. =
98.470 kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 36.729
kr.
Eksempel 2
Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i
første halvdel af indkomståret 2013 optjent et
positivt formueafkast på 10.000 kr., der resulterer i en
positiv pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet
på 1.530 kr. Der er fra indkomståret 2012 en negativ
pensionsafkastskat på 1.000 kr., hvilket resulterer i, at der
netto er en skyldig pensionsafkastskat på tidspunktet for
overførsel, herunder konvertering, på 530 kr.
Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000
kr.
Afgiftspligtigt beløb = 100.000 kr. - 530 kr. = 99.470
kr.
Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.102
kr.
Til nr. 12
Pensionsbeskatningslovens § 33 A regulerer, med hvilke
satser afgiftspligtige ophævelser og dispositioner
sker.
Hvis en pensionsordning er oprettet før den 1. januar
1972, beregnes afgiften på 60 pct. efter
pensionsbeskatningslovens § 28, § 29, stk. 1, 1. pkt.,
eller § 30, stk. 1, 1. og 2. pkt., alene af den del af
udbetalingen eller værdien, der hidrører fra
indbetalinger, der forfaldt efter den 31. december 1971, jf.
pensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1. For resten af
udbetalingen eller værdien gælder lavere afgiftssatser,
jf. pensionsbeskatningslovens § 34.
Ved lov nr. 922 af 18. september 2012 om ændring af
pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Afskaffelse af
fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension) blev
afgiftssatsen ved førtidige ophævelser og
dispositioner over kapitalpensioner m.v. nedsat fra 60 til 52
pct.
Baggrunden var, at det fra 2013 bliver muligt at
overføre, herunder konvertere, en kapitalpension m.v. til en
aldersforsikring m.v. mod en fremrykket betaling af en afgift
på 40 pct. (37,3 pct. i 2013). Hvis aldersopsparingen eller
aldersforsikringen efter overførslen, herunder
konverteringen, ophæves førtidigt, vil det ske mod
betaling af en afgift på 20 pct. af det udbetalte
beløb. Dermed vil den oprindelige kapitalpension være
blevet afgiftsbelagt med 40 pct. i forbindelse med
overførslen/konverteringen og yderligere med 20 pct. af
resten i forbindelse med ophævelsen af aldersopsparingen
eller aldersforsikringen. Dette svarer til, at den oprindelige
kapitalpension var blevet afgiftsbelagt med kun 52 pct.
Ved i forbindelse med en planlagt førtidig
ophævelse af eller disposition over en kapitalpension at
overføre eller konvertere den til en aldersopsparing eller
aldersforsikring ville man dermed kunne spare 8 procentpoint i
afgift. For at undgå sådan trafik, hvilket må
anses for en disposition, der dels både er besværlig og
forbundet med omkostninger, dels er overflødig,
ændredes pensionsbeskatningsloven, således at der ved
førtidig ophævelse af eller disposition over
kapitalpensioner alene skal betales en afgift på 52
pct.
I den forbindelse blev pensionsbeskatningslovens § 33 A,
stk. 1, ikke konsekvensændret. Bestemmelsen henviser
således fortsat kun til afgiften på 60 pct.
Det foreslås på den baggrund at ændre
pensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1, således at,
hvis der er tale om en kapitalpension m.v., der er oprettet
før den 1. januar 1972, beregnes afgiften på 52 pct.
alene af den del af udbetalingen eller værdien, der
hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31.
december 1971. For resten af udbetalingen eller værdien
gælder lavere afgiftssatser, jf. pensionsbeskatningslovens
§ 34.
Hvis der ikke er tale om en kapitalpension m.v.,
medfører pensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1, i
den ændrede formulering fortsat, at afgiften på 60 pct.
alene beregnes af den del af udbetalingen eller værdien, der
hidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31.
december 1971.
Til nr. 13
En del af den gældende lovtekst i tobaksafgiftslovens
§ 25, stk. 5, der foreslås ændret, er ikke korrekt
gengivet. Det sker nu ved en ny affattelse af lovforslagets §
18, nr. 12.
Til nr. 14
Som konsekvens af den foreslåede ophævelse af
øl- og vinafgiftslovens § 12 foreslås det, at der
i øl- og vinafgiftslovens § 31, stk. 1, alene henvises
til § 11.
Til nr. 15
Der er tale om en rettelse, da ændringen i stedet skal
foretages i aktieavancebeskatningsloven.
Til nr. 16
Ved førtidige udbetalinger i 2013 af
fradragsberettigede kapitalpensioner og supplerende engangsydelser
pålægges en afgift på 49,84 pct. (52 pct. i 2014
og frem) svarende til, at der ved overførsel eller
konvertering til aldersopsparing m.v. betales en afgift på
37,3 pct. og ved førtidig ophævelse af denne 20 pct.
af de resterende 62,7 pct. Det følger af § 13, stk. 6,
i lov nr. 922 af 18. september 2012.
Som denne overgangsregel er formuleret, tages der imidlertid
ikke højde for, at der kan være dele af
kapitalpensionen m.v., der afgiftsbelægges med en lavere
sats. Som reglen er formuleret, afgiftsbelægges hele
udbetalingen med 49,84 pct. Det er utilsigtet, og det
foreslås derfor, at det alene er den del af udbetalingen, der
normalt, dvs. i 2014 og frem, vil blive afgiftsbelagt med 52 pct.,
som i 2013 afgiftsbelægges med den reducerede sats på
49,84 pct.
Resten af udbetalingen afgiftsbelægges med de normale
lavere satser, der afhængigt af pensionstype og historik kan
udgøre følgende tre satser: 0,25 og 35 pct.
Det foreslås endvidere, at er der tale om en supplerende
engangsydelse, der udbetales i 2013 efter den tidligere ejers
død, vil den del af udbetalingen, der normalt, dvs. i 2014
og frem, vil blive afgiftsbelagt med 40 pct., alene blive
afgiftsbelagt med 37,3 pct. Det svarer i øvrigt til afgiften
ved udbetaling i 2013 af en kapitalpension efter den tidligere
ejers død, jf. pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1,
nr. 6, jf. § 13, stk. 6, i lov nr. 922 af 18. september 2012.
De lavere afgiftssatser på 25 pct. og 35 pct. knyttet til den
supplerende engangsydelse vil i denne situation være
reduceret til 23,31 pct. henholdsvis 32,63 pct. svarende til, hvad
der gælder ved rettidig udbetaling af en supplerende
engangsydelse i levende live, jf. lovforslagets § 24, stk.
11.
Tilsvarende foreslås det at ændre overgangsreglen
i § 13, stk. 7, i lov nr. 922 af 18. september 2012, der
fastsætter afgiftssatsen til 49,84 pct. ved overdragelse
eller anden overførsel til eje eller pant og ved andre
dispositioner m.v. i 2013 (52 pct. i 2014 og senere), der
medfører, at en kapitalforsikring eller opsparing i
pensionsøjemed ikke længere opfylder betingelserne i
pensionsbeskatningslovens kapitel 1. Som § 13, stk. 7, er
formuleret, tages der ikke højde for, at der kan være
dele af kapitalpensionen m.v., der normalt afgiftsbelægges
med en lavere sats end 52 pct. Det er utilsigtet, og det
foreslås derfor, at det alene er den del af værdien af
ordningen, der normalt, dvs. i 2014 og frem, vil blive
afgiftsbelagt med 52 pct., som i 2013 afgiftsbelægges med den
reducerede sats på 49,84 pct. Resten af udbetalingen
afgiftsbelægges med de normale lavere satser.
Til nr. 17
Der er tale om en konsekvensændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af yderligere
konsekvensændringer i ændringsforslagets § 01, jf.
ændringsforslagets nr. 5.
Til nr. 18
Forslaget er en bestemmelse om virkningstidspunktet for
ændringsforslag nr. 7. Det foreslås, at de
foreslåede bestemmelser i pensionsafkastbeskatningslovens
§ 17 om overførsler, herunder konverteringer, af
kapitalpensioner, har virkning fra og med indkomståret 2013
svarende til virkningstidspunktet for de foreslåede
ændringer af pensionsafkastbeskatningslovens §§ 8
og 10 i det fremsatte lovforslag, jf. lovforslagets § 14, nr.
1-4
Til nr. 19
Forslaget er en bestemmelse om virkningstidspunktet for
ændringsforslag nr. 9. Det foreslås, at den
foreslåede konsekvensændring i
pensionsbeskatningslovens § 21 A har virkning for
indbetalinger, der sker i indkomståret 2013 eller senere,
svarende til virkningstidspunktet for den foreslåede
ændring af pensionsbeskatningslovens § 21 A i det
fremsatte lovforslag, jf. lovforslagets § 15, nr. 2.
Bemærkninger ad nr.
7, 10 og 11
Provenumæssige konsekvenser
Ændringen af reglerne for opgørelse af
afgiftsgrundlaget i forbindelse med konvertering af
fradragsberettiget kapitalpension til ikkefradragsberettiget
kapitalpension (aldersforsikring m.v.) og ændringen for
opgørelse af negativ pensionsafkastskat til
fremførsel i senere indkomstår sikrer, at de bliver i
overensstemmelse med den oprindelig tiltænkte udformning.
Forslaget har derfor ingen egentlige provenumæssige
konsekvenser.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny
Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Gitte
Lillelund Bech (V) fmd. Martin
Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen
(LA) nfmd. Brian Mikkelsen
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 44 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 16 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 67
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
2 | Lovudkast som sendt i høring, fra
Skatteministeriet |
3 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren |
4 | Henvendelse af 28/11-12 fra PFA
Pension |
5 | 1. udkast til betænkning |
6 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
8 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 28/11-12 fra PFA Pension |
9 | Henvendelse af 10/12-12 fra Forsikring
& Pension |
10 | Skatteministerens kommentar til
henvendelsen af 10/12-12 fra Forsikring & Pension |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 67
Spm.nr.
| Titel
|
---|
1 | Spm. om at oplyse, hvilke muligheder
borgere, der ikke er fortrolige med internet og pc, har for at
foretage ændringer til årsopgørelsen efter
afskaffelsen af oplysningskortet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
2 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse
af et ændringsforslag om deling af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. , om teknikken i reglerne for
beregning af de fradragsberettigede renter har fulgt med
udviklingen på de finansielle markeder, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm. om principperne for
fastsættelse af den rente, som anvendes i
rentefradragsbegrænsningsreglerne, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
5 | Spm. , om ministeren kan forklare, hvorfor
ikrafttrædelsesdatoen for den nye opgørelsesmetode af
rentesats udskydes til 2014, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
6 | Spm. , om ministeren kan forklare, hvorfor
der ikke kan tages udgangspunkt i selskabets faktiske
gennemsnitlige eksterne lånerente i det enkelte
indkomstår i stedet for en teknisk beregnet rente, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
Bilag 2
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 28.
november 2012 fra PFA Pension
Skatteministerens kommentar, jf. L 67 - bilag 8, er optrykt
efter ønske fra S, RV og SF.
PFA Pension (PFA) har anmodet
Lett Advokatfirma om bemærkninger til Skatteministeriets
kommentarer til PFAs høringssvar, som de er gengivet i
høringsskemaet af 22. november 2012.
1: Baggrund
Lett redegør for det første for baggrunden for
lovforslaget.
Det har jeg ingen bemærkninger
til.
2: PFAs forslag
Lett redegør for det andet for PFAs forslag. Lett
anfører, at PFA accepterer afgiften af de ufordelte midler,
og at PFA foreslår, at loven udformes sådan, at
pensionsselskaberne kan vælge mellem at afgiftsberigtige de
særlige bonushensættelser ved kundens overførsel
af kapitalpension til aldersforsikring eller at afgiftsberigtige de
særlige bonushensættelser, der forefindes ved kundens
overførsel af kapitalpension til aldersforsikring på
udbetalingstidspunktet.
Ifølge Lett imødekommes dermed hensynet til, at
der skal ske beskatning, at der ikke sker beskatning af de midler,
som den enkelte kunde ikke har modtaget, samt at selskaberne ikke
skal afgive deres basiskapital, men at skattelovgivningen indrettes
efter den forskellighed, som anden lovgivning har tilsikret
pensionsselskaberne.
Hertil bemærkes, at PFAs forslag
hidtil ikke har været udlagt som en valgfri mulighed, men som
måden, hvorpå de særlige bonushensættelser
generelt skulle afgiftsbelægges.
For så vidt angår
spørgsmålet om beskatningen af de midler, som den
enkelte kunde ikke har modtaget, bemærkes, at det
følger af Finanstilsynets regler, i hvilket omfang de
enkelte pensionskunder har rettigheder til de ufordelte
midler. Forslaget er bygget op
på baggrund af disse regler. Forslaget gør på dette punkt ingen
forskel på, om et pensionsinstitut har ufordelte midler i
form af kollektive særlige bonushensættelser eller
kollektivt bonuspotentiale. Det
forekommer derfor ikke oplagt, at der skulle være behov for
særregler netop for så vidt angår kollektive
særlige bonushensættelser, mens dette ikke er
tilfældet for kollektivt bonuspotentiale.
For så vidt angår
spørgsmålet om basiskapitalen, vil jeg komme ind
på det senere i min kommentar til PFAs
henvendelse.
3: Kan PFAs forslag
gennemføres?
Lett anfører for det tredje, at PFAs forslag kan (A)
juridisk gennemføres, (B) teknisk gennemføres og (C)
ikke skaber forvirring hos kunderne.
(A) Juridisk
gennemførligt
Lett anfører, at Skatteministeriet tilsyneladende er
enig i, at PFAs forslag lovteknisk kan gennemføres,
når ministeriet i høringsskemaet giver udtryk for, at
PFAs formulering af forslaget ikke er tilstrækkeligt
præcis. Lett anfører, at det derfor ikke er et reelt
argument mod PFAs forslag.
Hertil bemærkes, at ministeriet i
høringsskemaet blot anfører, at den nærmere
tekniske udformning af forslaget ikke forekommer ganske
klar. Det er ikke tænkt som
et selvstændigt argument mod PFAs forslag, men at PFAs
forslag har været og stadig er relativt løst
beskrevet. Skatteministeriet
finder generelt, at en evt. justering vil være en teknisk meget vanskelig
øvelse. Den seneste
udlægning af PFAs forslag i Letts kommentar illustrerer
dette.
(B) Teknisk
gennemførligt
Lett anfører, at PFAs forslag teknisk kan
gennemføres hos forsikringsselskaberne. PFA kender ikke
detaljeret de andre pensionsselskabers IT-systemer, men forventer,
at disse er indrettet, så PFAs model let kan etableres hos
andre. PFAs forslag tvinger dog ikke de andre selskaber til at
anvende PFAs model. De kan i givet fald blot vælge at anvende
modellen i lovforslaget. Det enkelte selskab får
således mulighed for at afveje, hvor værdifuld
basiskapitalen er i forhold til eventuelle udgifter til etablering
af IT-systemer.
Lett redegør i øvrigt for PFAs valg af
forretningsmodel, såfremt PFAs model
gennemføres.
Hertil bemærkes, at det formentlig
er rigtigt, at de fleste forslag teknisk vil kunne
gennemføres hos forsikringsselskaberne - uden dog dermed at
sige, at det altid er let. Jeg vil
dog gerne igen fremhæve, at lovforslagets model for beregning
af afgift af de ufordelte midler er resultatet af en dialog med
branchen. Gennem drøftelser
med Skatteministeriet er brancheforeningen Forsikring & Pension
(F&P) "nået frem til den model, der udgør det
mindst mulige indgreb i forhold til produkterne og aftalerne med
vores kunder", jf. F&Ps høringssvar til
lovforslaget. Jeg har noteret mig,
at F&P ikke er udelt begejstret for løsningen, men
på de givne præmisser er lovforslagets model
altså trods alt acceptabel.
I forhold hertil vil PFAs model
være en særordning, der passer til PFAs valgte
forretningsmodel, men som ikke uden videre vil passe ind i andre
pensionsselskabers forretningsmodel. Disse selskaber vil skulle anvende lovforslagets
model.
I øvrigt er jeg enig i, at det
enkelte selskab vil skulle foretage en afvejning af, hvorvidt en
afgiftspligtig overførsel, herunder konvertering, til
aldersforsikring og valg af forretningsmodel i relation til
aldersforsikringen vil stå mål med udgifter til
etablering af IT-systemer. Muligheden for at konvertere til aldersforsikring er
et tilbud, som kunder og pensionsselskaber frit kan vælge at
tage imod, og de kan også frit vælge ikke at tage imod
tilbuddet.
(C) Forvirring hos kunderne
Lett anfører, at Skatteministeriets udtalelse om, at en
imødekommelse af PFAs forslag vil gøre et i forvejen
kompliceret regelsæt endnu mere kompliceret for
pensionsinstitutterne og endnu vanskeligere at forstå for
pensionskunderne, er en politisk udtalelse, som ikke er korrekt.
Pensionsselskaberne ønsker selv reglen og er som
professionelle aktører i stand til at forstå
loven.
Kunderne har ikke løbende indsigt i deres andel af de
særlige bonushensættelser som et pensionsaktiv, og
lovforslaget er derfor alene et anliggende for pensionsselskaberne.
Det er således også selskaberne, der er skattesubjekt
for den foreslåede beskatning. Lett anfører videre, at
lovforslaget i sig selv skaber en komplicerethed, som både
for selskaber og kunder er unødvendig.
Hertil bemærkes, at jeg er enig i
vurderingen af, at PFAs forslag vil gøre regelsættet
endnu mere kompliceret for pensionsinstitutterne. PFAs forslag udgør en særregel for
PFA. Særregler gør i
sagens natur ethvert regelsæt mere
kompliceret. Og jeg vil gerne
gentage, at lovforslagets model for beregning af afgift af de
ufordelte midler er resultatet af en dialog med den samlede
branche, der berøres af lovforslaget.
Jeg betvivler ikke, at
pensionsselskaberne som professionelle aktører vil
være i stand til at forstå loven. I høringsskemaet udtrykkes der derimod
bekymring for, at PFAs forslag vil gøre reglerne endnu
vanskeligere at forstå for kunderne. At det er PFAs holdning, at lovforslaget alene er et
anliggende for pensionsselskaberne forstår jeg ikke helt,
idet afgiften jo i sidste instans påvirker størrelsen
af kundernes pensionsudbetalinger.
At kunderne ikke måtte have
løbende indsigt i deres andel af de særlige
bonushensættelser er i mine øjne heller ikke et
entydigt argument for en model som PFAs model, som i
modsætning til lovforslagets matematisk
»her-og-nu« løsning vil resultere i en
løbende afgiftsbetaling af aldersforsikringers andel af
særlige bonushensættelser i mindst 30 år ud i
fremtiden. Jeg går ud fra,
at den pågældende pensionsudbyder i givet fald ville
finde det både rimeligt og nødvendigt at forklare en
løbende afgiftsbetaling af aldersforsikringers andel af
særlige bonushensættelser for kunderne.
Med hensyn til Letts udsagn om, at
lovforslaget i sig selv skaber en grad af komplikation, som for
både selskaber og kunder er unødvendigt, formoder jeg,
at der ikke tænkes på selve målsætningen
med forslaget, som er at lukke et skattehul, hvilket både
F&P og PFA anerkender, men på den grad af komplikation,
som måtte være knyttet til lovforslagets model for
beskatning af særlige
bonushensættelser. Hertil
vil jeg bemærke, at lovforslagets model er acceptabel for
F&P, jf. også ovenfor under punkt B, om end
brancheorganisationen så ikke er udelt begejstret for
løsningen.
4: Fremrykket beskatning
Lett anfører for det fjerde, at Skatteministeriets
bemærkning om, at PFAs forslag er imod formålet med at
fremrykke afgiften fra udbetalingstidspunktet til
konverteringstidspunktet, er et politisk spørgsmål.
Lett bemærker, at lovforslag L 67 alene har til formål
at afværge et ikke tilsigtet resultat som følge af den
fremrykkede beskatning, og at det således ikke er
formålet med L 67 at etablere et yderligere provenu. PFAs
forslag er ifølge Lett ikke mod formålet med at
fremrykke afgiften og dermed i overensstemmelse med den politiske
begrundelse. Omvendt mener Lett, at hvis pensionsselskaberne ikke
får mulighed for at vælge PFAs model, vil der
være risiko for, at de ikke vælger at anbefale eller
acceptere en fremrykket udbetaling med provenutab for staten til
følge.
Hertil bemærkes, at det af de
almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår, at
det har vist sig, at de nye regler, der er indført med
skattereformen om konvertering af fradragsberettiget kapitalpension
til ikke-fradragsberettiget kapitalpension, ikke i alle henseender
sikrer, at der betales den afgift, som blev forudsat ved
indførelsen af konverteringsmuligheden. Afgiftsgrundlaget foreslås således
udvidet.
Lovforslaget bringer reglerne i
overensstemmelse med formålet med muligheden for at
konvertere kapitalpension til aldersforsikring m.v., nemlig at
fremrykke beskatningen af eksisterende
kapitalpensioner. Fremrykningen af
beskatningen af de eksisterende kapitalpensioner skal bidrage til
at neutralisere forværringen af den offentlige saldo på
kort sigt som følge af indfasningen af
skattereformen.
PFAs forslag vil delvist udskyde
beskatningen af eksisterende kapitalpensioner, der konverteres til
aldersforsikring m.v., til udbetalingstidspunktet, altså
svarende til det almindelige beskatningstidspunkt for
kapitalpensioner. Jeg mener derfor
ikke, at PFAs forslag kan være i overensstemmelse med
begrundelsen for at fremrykke beskatningen af
kapitalpensioner.
Letts bekymring for, at
pensionsselskaberne vælger ikke at anbefale eller acceptere
en fremrykket udbetaling med provenutab for staten til
følge, hvis de ikke får mulighed for at vælge
PFAs model, deler jeg ikke.
5: Behov for basiskapital
Lett anfører for det femte, at Skatteministeriets
udtalelse om, at lovforslaget ikke indebærer en kritisk
ændring af pensionsselskabernes kapitalforhold, da betalingen
af afgiften reducerer kapitalkravet, er en politisk udtalelse, som
ikke er korrekt. Det er de ansvarlige ledelser i hvert selskab, der
har ansvaret for og afgør, hvad der er den korrekte og
forsvarlige basiskapital.
Lovforslaget medfører efter Letts opfattelse
konkurrenceforvridning mellem pensionsselskaberne, idet
kommercielle selskaber, som ikke har kollektive
bonushensættelser etableret ved udlodninger fra
egenkapitalen, ikke rammes på deres basiskapital ved
lovforslaget.
Selskaberne ændrer ikke løbende deres
basiskapital efter deres kapitalbehov. I gode tider opbygges ekstra
reserver. Det er ifølge Lett almindeligt anerkendt, at
udviklingen på finansmarkederne er af en sådan
karakter, at selskaberne skal værne om deres basiskapital i
disse år. PFA har oplyst, at hvis alle kapitalpensionsdepoter
hos PFA gør brug af konverteringsmuligheden, indebærer
lovforslaget en reduktion af basiskapitalen på ca. 1,6 mia.
kr. eller ca. 8 pct., hvoraf ca. 1,2 mia. kr. vedrører
Kollektiv KundeKapital.
Hertil bemærkes, at ved en
afgiftsberigtigelse af en konverteret kapitalpension nedbringes
hensættelsen med den betalte afgift, hvorefter
hensættelsen bliver 40 pct. (37,3 pct. i 2013)
mindre. Det medfører alt
andet lige også, at solvenskravet i pensionsinstituttet
falder tilsvarende. Soliditeten i
PFA bliver således ikke væsentligt eller kritisk
forringet med lovforslaget.
Det bemærkes endvidere, at det
allerede efter gældende regler forekommer, at både PFAs
og andre pensionsselskabers basiskapital beskattes og
nedbringes. Efter gældende
regler vil opbygningen af basiskapital i form af egenkapital blive
beskattet efter selskabsskatteloven i livsforsikringsselskaber, og
dermed reduceres basiskapitalen med den betalte
selskabsskat. PFA har derimod
valgt at henlægge store beløb til særlige
bonushensættelser og har dermed mulighed for at opbygge
basiskapitalen ved hjælp af hensættelser, der er
fradragsberettigede efter selskabsskatteloven. Til gengæld indgår opbygningen af
både de individuelle og kollektive særlige
bonushensættelser i beskatningen efter
pensionsafkastbeskatningsloven, og dermed reduceres basiskapitalen
i PFA og andre pensionsselskaber også på denne
måde med den betalte pensionsafkastskat. Den effekt, som PFA beskriver, om reduktion af
basiskapitalen er derfor hverken ny eller enestående, idet
denne effekt allerede gælder for andre skatter og
afgifter.
6: Udbetaling
Lett anfører for det sjette, at Skatteministeriets
udsagn om, at en konvertering af en kapitalpension kan sammenlignes
med en forsikrings overgang til en anden forsikring, hvorfor
lovforslaget harmonerer med reglerne om udbetaling ved overgang i
§ 35, stk. 1, nr. 6, i bekendtgørelse nr. 912 af 12.
september 2012, ikke er korrekt.
Ifølge Lett er konverteringen ikke en overgang i
bekendtgørelsens forstand, og der sker ikke tilskrivning af
Individuel KundeKapital ved konverteringen. Hvis Skatteministeriets
sammenligning er begrundelsen for lovforslaget, indebærer
det, at lovforslagets beskatning af den Kollektive KundeKapital
ikke kan opretholdes, da pensionsdepoterne ved en forsikrings
overgang (eller udbetaling) netop ikke modtager nogen del af den
Kollektive KundeKapital.
Hertil bemærkes, at
Skatteministeriets udsagn er en kommentar til de særlige
bonushensættelser, der er opbygget af midler fra
forsikringens andel af det realiserede resultat (individuelle
særlige bonushensættelser), hvilket også
fremgår af kommentaren. Det
følger af bekendtgørelsens § 35, stk. 1, nr. 4
og 6, at selskabet skal udbetale de individuelle særlige
bonushensættelser på det tidspunkt, hvor der sker
udbetaling eller overførsel til en anden
forsikring. Det har ifølge
PFAs høringssvar været PFAs opfattelse, at heller ikke
individuelle særlige bonushensættelser knyttet til en
kapitalpension bør afgiftsberigtiges ved en
overførsel til en aldersforsikring. Efter Skatteministeriets vurdering kan en
overførsel af en kapitalpension til en
aldersforsikringsammenlignesmed det i bekendtgørelsen anførte om
overførsel til en anden forsikring, selv om
bekendtgørelsen næppe er udarbejdet med henblik
herpå. Endvidere er det
selve formålet med muligheden for at overføre
kapitalpensioner til aldersforsikringer m.v., at der skal ske en
fremrykning af afgiften fra det tidspunkt, hvor udbetalingen ville
ske i overensstemmelse med normale udbetalingsvilkår, til det
tidspunkt, hvor overførslen sker. Derfor skal de individuelle særlige
bonushensættelser, der skal udbetales til kapitalpensionen
ved en normal udbetaling, og som dermed ville blive
afgiftsberigtiget ved en normal udbetaling, også indgå
i afgiftsgrundlaget ved en overførsel, herunder
konvertering.
7: Model særligt for PFA
Lett anfører for det syvende, at Skatteministeriets
opfattelse af, at PFAs forslag indebærer en model specielt
for PFA, og at Skatteministeriets afvisning af, at særlige
bonushensættelser, der hidrører fra udlodning af
egenkapitalen, skal holdes ude af afgiftsgrundlaget, er
forkert.
PFAs forslag gælder ifølge Lett for alle
selskaber, som gør brug af særlige
bonushensættelser til opbygning af basiskapital.
Ministeriets forslag vil ifølge Lett erodere PFAs
basiskapital i modsætning til andre selskaber, da disse ikke
har samme type kollektive særlige bonushensættelser som
PFA, opbygget ved udlodninger fra egenkapitalen på
vilkår nærmere fastsat af Finanstilsynet. Hvis
lovforslaget gennemføres, skal loven skabe en undtagelse for
PFA for denne del af de kollektive særlige
bonushensættelser (Kollektiv KundeKapital).
PFAs primære konkurrenter er ikke kundeejede, men
kommercielle selskaber. Disse har valgt at afdække deres
basiskapital med egenkapital, hvorfor de ikke bliver berørt
af lovforslaget, hvorimod PFA, der historisk valgte at udlodde en
del af sin egenkapital til Kollektiv Kundekapital bliver ramt til
skade for konkurrencen. Lett anfører, at af de 19 selskaber,
som Lett anfører, at ministeriet nævner, er der alene
3-4 pensionsselskaber, der har en sammensætning af
basiskapitalen som PFA, men at disse ikke har tegnet kapitalpension
for kunder og ej heller har høje rentegarantier, som har
behov for mere basiskapital.
Ifølge Lett er der derfor al grund til helt
særligt at holde denne særlige form for
bonushensættelser ude af beskatningen, da der her ikke er det
samme sammenligningsgrundlag, som Skatteministeriet tillægger
afgørende betydning. Beskatningen bør ifølge
Lett som minimum udskydes, indtil kunderne får en andel af
den Kollektive KundeKapital ved overførsel til den
Individuelle Kundekapital.
Hertil bemærkes, at
Skatteministeriet ikke vurderer, at PFA så at sige bliver
udsat for en særbeskatning. Der er efter Skatteministeriets oplysninger korrekt,
at der er 20 pensionsinstitutter, der i større eller mindre
omfang anvender særlige
bonushensættelser. Heraf er
PFA dog klart det største.
PFA beskattes efter forslaget på
samme måde som andre pensionsinstitutter. Særlige bonushensættelser er
ifølge både Finanstilsynets regler og PFAs egne
interne regler tiltænkt pensionsopsparerne og ville ved en
normal udbetaling være afgiftspligtige. Alle pensionsinstitutter uden undtagelse beskattes
efter forslaget af de ufordelte midler, som er knyttet til den
konverterede kapitalpension, og som ved en normal udbetaling ville
være afgiftspligtig.
Det forhold, at PFA måske i
højere grad end andre pensionsinstitutter anvender
særlige bonushensættelser, medfører ikke, at PFA
udsættes for særbeskatning. Forslaget beskatter pensionsinstitutterne ens,
uanset om de opsparer »bonusreserver« i den ene eller
anden type ufordelte midler.
I øvrigt vil jeg bemærke, at
PFA på den ene side anfører, at PFAs model er en
model, der relativt let vil kunne bruges af alle selskaber, men
på den anden side synes at give udtryk for, at disse andre
selskaber ikke har grund til at anvende PFAs model, fordi deres
ufordelte midler har en anden sammensætning.
Det bemærkes afslutningsvis, at
ufordelte midler siden 2010 også beskattes løbende
efter pensionsafkastbeskatningsloven. Ved denne beskatning ligestilles PFAs kollektive
særlige bonushensættelser (Kollektiv KundeKapital) med
alle andre former for ufordelte midler, uanset betegnelse eller
selskabsspecifikke karakter. Det
er således ikke i pensionsafkastbeskatningsloven
særregler for PFA eller andre pensionsselskaber.
Gennemføres PFAs forslag, ville
der alt andet lige kunne opstå konkurrenceforvridning til
PFAs fordel, idet PFA i så fald ville bibeholde sine
ufordelte midler uændret i forhold til de øvrige
pensionsinstitutter ved samme konverteringsomfang i alle
selskaber.
Jeg mener derfor også, at man af
konkurrencemæssige årsager bør være meget
varsom med at indføre en ordning, som populært sagt
udskyder beskatningen af de ufordelte midler i visse situationer -
og i givet fald primært for enkelte selskaber - mens
beskatningen i overensstemmelse med målsætningen med
indførelsen af konverteringsmuligheden i alle andre
situationer fastholdes på
konverteringstidspunktet.
8: Dobbeltbeskatning
Lett anfører for det ottende, at Skatteministeriet i
høringsskemaet giver udtryk for enighed i, at lovforslagets
model ikke kan give en matematisk præcis beregning.
Ifølge Lett giver PFAs forslag mulighed for at vælge
det præcise beskatningsgrundlag - hvis pensionsinstituttet
har eller vil etablere de fornødne IT-systemer. Herved kan
et ikke præcist beskatningsgrundlag med hertil hørende
betydelig risiko for dobbeltbeskatning elimineres.
Hertil bemærkes, at det ikke er
vurderingen, at der foreligger dobbeltbeskatning. Efter lovforslaget betaler PFA og de øvrige
pensionsinstitutter afgift af en forholdsmæssig andel af de
fordelte midler, herunder af kundekapital. Den forholdsmæssige andel beregnes som
kapitalpensionens størrelse i forhold til størrelsen
af samtlige pensionsordninger i
pensionsinstituttet. Der
henføres således hverken flere eller færre
ufordelte midler til kapitalpensionen end til alle øvrige
pensionsordninger, og det er efter min vurdering en fair og rimelig
fordeling.
Det er korrekt, som det fremgår af
høringsskemaet, at den foreslåede model for afgift
på ufordelte midler på konverteringstidspunktet ikke
kan give en matematisk præcis afgiftsberegning i forhold til
de andele af de ufordelte midler, som pensionskunderne ender med
faktisk at få. Men som det
også fremgår, ville en præcis afgiftsberegning
kræve, at det var muligt at se ind i fremtiden og forudse den
faktiske fremtidige overførsel af de ufordelte midler til de
konverterede kapitalpensioner m.v. frem til
udbetalingstidspunktet.
En »præcis«
afgiftsberegning ville dermed forudsætte, at man helt opgav
konverteringsmuligheden, som er en fremrykning af fremtidig afgift,
som man af gode grunde på nuværende tidspunkt har
svært ved at sige noget præcist om. Og det er i den forbindelse værd at
bemærke, at lovforslaget lige så vel kan føre
til, at afgiften på konverteringstidspunktet er for
»lille«, som at den er for
»stor«. Det har derfor
været væsentligt at udarbejde en model, der i det
mindste er matematisk retfærdig på
konverteringstidspunktet.
Det bemærkes herudover, at PFA, som
jeg forstår selskabet selv giver udtryk for, har de
tilsynsmæssige frihedsgrader til at bestemme, i hvilket
omfang der fremover skal tildeles Kollektiv KundeKapital til
overførte kapitalpensioner, det vil sige til
aldersforsikringer. PFA har
således muligheden for at overføre præcis den
andel, som efter forslaget afgiftsberigtiges, til de individuelle
særlige bonushensættelser knyttet til de
overførte kapitalpensioner (aldersforsikringer), der til sin
tid udbetales skatte- og afgiftsfrit.