Skriftlig fremsættelse (14. november
2012)
Skatteministeren
(Holger K. Nielsen)
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Tjekkiet
(Lovforslag nr. L 65)
Formålet med lovforslaget er at indhente Folketingets
samtykke til, at regeringen tiltræder en ny
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Tjekkiet.
Overenskomsten blev underskrevet den 25. august 2011 og skal - i
forholdet mellem Danmark og Tjekkiet - afløse den
nuværende overenskomst fra 1982 mellem Danmark og
Tjekkoslovakiet, som ikke længere afspejler nutidens
forhold.
Overenskomsten indeholder regler for, hvornår Danmark
henholdsvis Tjekkiet kan beskatte forskellige former for indkomst,
som en person eller et selskab, der er hjemmehørende i den
ene stat (bopælsstaten), modtager fra den anden stat
(kildestaten), og om hvordan bopælsstaten skal lempe
dobbeltbeskatning, når begge stater beskatter samme person
eller selskab af samme indkomst.
Efter overenskomsten kan kildestaten ikke beskatte udbytte
udloddet fra et datterselskab til et moderselskab eller udbytte
udloddet til en pensionskasse eller lignende. I andre
tilfælde kan kildestaten beskatte udbyttet, men højst
med 15 pct. Kildestaten kan beskatte royalty, der vedrører
patent, varemærke m.v. (industrielle royalties), dog
højst med 10 pct.
Offentlige ydelser (herunder sociale pensioner) og
tjenestemandspensioner kan beskattes i kildestaten. Det sammen
gælder for private pensioner, hvis der er givet skattefradrag
for indbetalingerne til ordningen.
Dobbeltbeskatning lempes efter credit-metoden, så
Danmark som bopælsstat skal nedsætte sin skat af
indkomst fra Tjekkiet med den skat, der er betalt i Tjekkiet af
denne indkomst. Nedsættelsen kan dog højst
udgøre et beløb svarende til den danske skat, som
falder på tjekkisk indkomst.
Lovforslaget skønnes at medføre administrative
merudgifter i størrelsesordenen 100.000 kr. til
systemtilretning. Dets økonomiske konsekvenser for det
offentlige og erhvervslivet skønnes at være
begrænsede.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.