Fremsat den 14. november 2012 af
skatteministeren Holger K. Nielsen
Forslag
til
Lov om indgåelse af tillægsaftaler
til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale
§ 1. Fire tillægsaftaler af 20.
februar 2012, jf. bilag 1-4 til denne lov, til den mellem den
danske regering og det grønlandske landsstyre indgåede
aftale af 18. oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning
for så vidt angår indkomst- og formueskat samt om
bistand i skattesager, som senest ændret ved lov nr. lov nr.
1332 af 19. december 2008, gælder i denne del af riget.
Stk. 2.
Tillægsaftalerne træder i kraft og finder anvendelse
efter bestemmelserne i deres ikrafttrædelsesbestemmelse.
§ 2. I pensionsafkastbeskatningsloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 170 af 22. februar 2011, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1561 af 21. december
2010, § 2 i lov nr. 398 af 9. maj 2012 og senest ved § 6
i lov nr. 922 af 18. september 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Pensionsberettigede, som anses for bosat i Grønland efter
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Grønland,
er skattepligtige af pensionsordninger som nævnt i stk. 1 i
danske forsikringsselskaber m.v.«
2. Tre
steder i § 15, stk. 7,
indsættes efter »§ 1, stk. 1«: »og
3«.
3. I
§ 16, stk. 1, indsættes
efter »§ 1, stk. 1«: »og 3«.
4. I
§ 23 a, stk. 1 og fire steder i
stk. 3, indsættes efter »§ 1, stk. 1«:
»og 3«.
5. I
§ 29, stk. 3, indsættes
efter »§1, stk. 1«: »og 3«.
6. I
§ 31, stk. 1, indsættes som
nr. 9:
»9) hvilke oplysninger, der skal
meddeles told- og skatteforvaltningen, til brug for
opgørelsen af den skat efter denne lov, der skal
overføres til Grønland efter skatteaftalen mellem
Danmark og Grønland af 20. februar 2012.«
7. I
§ 31, stk. 2, ændres
»fuldt skattepligtige her til landet efter kildeskattelovens
§ 1« til: »skattepligtige efter § 1, stk. 1
og 3«.
§ 3. I lov nr. 474 af 12. juni 2009 om
forskellige forhold i forbindelse med Grønlands Selvstyre
foretages følgende ændring:
1. I
§ 5 ændres
»tillægsaftale af 31. august 1997« til:
»tillægsaftaler af 31. august 1997 og 20. februar
2012«.
§ 4. Loven træder i kraft på
dagen for bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2 og
3.
Stk. 2.
§ 2 træder i kraft den 1. januar 2013 og har virkning
fra og med indkomståret 2013.
Stk. 3.
§ 3 træder i kraft og har virkning fra og med 1. januar
2013.
§ 5. §§ 1 og 2 gælder
ikke for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
TILLÆGSAFTALE TIL DEN
DANSK-GRØNLANDSKE DOBBELTBESKATNINGSAFTALE
Den danske regering og Naalakkersuisut,
som ønsker at indgå en tillægsaftale til
ændring af aftalen af 18. oktober 1979 til undgåelse af
dobbeltbeskatning for så vidt angår indkomst- og
formueskat samt om bistand i skattesager, som ændret senest
ved tillægsaftale af 19. august 2008,
er blevet enige om følgende:
Artikel 1
I aftalen indsættes efter artikel 17 som ny artikel:
»Artikel 17 a
Pension
1. Pensioner og andet lignende vederlag, der hidrører fra
den ene del af riget og udbetales til en person, der er bosat i den
anden del af riget, hvad enten det sker for tidligere
tjenesteydelser eller ikke, kan kun beskattes i den anden del af
riget. Sådanne pensioner og andet lignende vederlag kan dog
beskattes i den førstnævnte del af riget, hvis:
a) bidrag indbetalt
af modtageren til pensionsordningen blev fratrukket i modtagerens
skattepligtige indkomst i den førstnævnte del af riget
efter lovgivningen i denne del af riget; eller
b) bidrag indbetalt
af en arbejdsgiver ikke var skattepligtig for modtageren i den
førstnævnte del af riget efter lovgivningen i denne
del af riget.
2. Pensioner skal anses for at hidrøre fra en del af
riget, hvis de udbetales af en pensionskasse eller anden
tilsvarende institution, der udbyder pensionsordninger, som fysiske
personer kan tilslutte sig med henblik på at sikre sig
pensionsydelser, når en sådan pensionskasse eller anden
tilsvarende institution er oprettet, skattemæssigt anerkendt
og kontrolleret i overensstemmelse med lovgivningen i denne del af
riget.
3. Hvis en person, som er bosat i Danmark, modtager pension fra
en pensionsordning, og der har været indbetalt bidrag til
ordningen, mens den pågældende tidligere var bosat i
Grønland, skal pensionen helt eller delvis ikke medregnes
til skattepligtig indkomst efter reglerne i
pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4 og 5. Hvis udbetalinger
fra pensionsordningen er omfattet af afgift efter
pensionsbeskatningsloven, skal udbetalingerne helt eller delvis
fritages for denne afgift efter reglerne i
pensionsbeskatningslovens § 32, stk. 1 og 3.«
Artikel 2
I artikel 25 foretages følgende ændringer:
a. Stykke 2
ophæves.
b. I stykke 3, som
herefter bliver stykke 2, udgår »og 2«.
Artikel 3
Stk. 1. Denne
tillægsaftale træder i kraft den dag, hvor begge parter
har underskrevet den.
Stk. 2.
Tillægsaftalen træder dog tidligst i kraft den dag,
hvor en lov om Folketingets godkendelse af aftalen
bekendtgøres.
Stk. 3.
Tillægsaftalen har virkning fra og med den 1. januar
2013.
Artikel 4
Denne tillægsaftale skal forblive i kraft, så
længe aftalen af 18. oktober 1979 er i kraft.
Udfærdiget i København, den 20. februar 2012 i to
eksemplarer på dansk og to eksemplarer på
grønlandsk, hvilke tekster har lige gyldighed.
| | For den danske regering | For Naalakkersuisut | | | Thor Möger Pedersen | Maliina Abelsen | | |
|
Bilag 2
Aftale i henhold til artikel 24 i den mellem
den danske regering og Naalakkersuisut indgåede aftale af 18.
oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for så
vidt angår indkomst- og formueskat samt om bistand i
skattesager
Den danske regering og Naalakkersuisut,
der ønsker at indgå en tillægsaftale i
henhold til artikel 24 i aftalen af 18. oktober 1979 til
undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår
indkomst- og formueskat samt om bistand i skattesager,
er blevet enige om følgende:
I tilfælde, hvor en person, der er bosat i den ene del af
riget, har en skattebegunstiget pensionsordning i et
pensionsinstitut, der er hjemmehørende i den anden del af
riget, skal den anden del af riget beskatte det løbende
afkast af denne ordning, som om personen var bosat i den anden del
af riget.
Efter udløbet af hvert år skal den del af riget,
hvor pensionsinstituttet er hjemmehørende, overføre
den skat, som i dette år er opkrævet af afkastet af
ordningen, til den del af riget, hvor den pågældende
person er bosat.
I tilfælde, hvor en person, der har været bosat i
den del af riget, hvor pensionsinstituttet er hjemmehørende,
bliver bosat i den anden del af riget, skal overførsel
første gang ske for opkrævet skat, der vedrører
det første hele kalenderår, hvor personen er bosat i
den anden del af riget. I tilfælde, hvor en person, der har
været bosat i den del af riget, hvor pensionsinstituttet ikke
er hjemmehørende, bliver bosat i den anden del af riget,
hvor pensionsinstituttet er hjemmehørende, skal
overførsel første gang undlades for opkrævet
skat, der vedrører det første hele kalenderår,
hvor personen er bosat i den anden del af riget.
En pensionsordning anses som skattebegunstiget, når
indbetalinger til ordningen helt eller delvis kan fradrages ved
indkomstbeskatning, eller når den løbende
afkasttilskrivning til ordningen beskattes lavere i forhold til
beskatningen af afkast af fri opsparing.
Reglerne for og administrationen af overførslen skal
fastsættes ved gensidig aftale mellem de kompetente
myndigheder.
Denne tillægsaftale træder i kraft den dag, hvor
begge parter har underskrevet den. Tillægsaftalen
træder dog tidligst i kraft den dag, hvor en lov om
Folketingets godkendelse af loven bekendtgøres.
Tillægsaftalen har virkning for afkast vedrørende
indkomståret 2013 og senere indkomstår, således
at der i 2014 første gang overføres opkrævet
skat vedrørende indkomståret 2013.
Denne tillægsaftale skal forblive i kraft, så
længe aftalen af 18. oktober 1979 er i kraft.
Udfærdiget i København, den 20. februar 2012 i to
eksemplarer på dansk og to eksemplarer på
grønlandsk, hvilke tekster har lige gyldighed.
| | For den danske regering | For Naalakkersuisut | | | Thor Möger Pedersen | Maliina Abelsen | | |
|
Bilag 3
Aftale i henhold til artikel 24 i den mellem
den danske regering og Naalakkersuisut indgåede aftale af 18.
oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for så
vidt angår indkomst- og formueskat samt om bistand i
skattesager
Den danske regering og Naalakkersuisut,
der ønsker at indgå en tillægsaftale til
ændring af aftalen af 21. august 1990, som blev indgået
af parterne i henhold til artikel 24 i aftalen af 18. oktober 1979
til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt
angår indkomst- og formueskat samt om bistand i skattesager,
og som blev ændret ved aftale af 31. august 1997 mellem
parterne,
er blevet enige om følgende:
Aftalen affattes således:
»Dagpenge og rejsegodtgørelse, der udbetales af
staten og danske kommuner i forbindelse med udførelsen af
offentlige hverv, omfattet af ligningslovens § 9 A, kan kun
beskattes i Danmark.
Grønland kompenseres for tilbagetræden for
beskatning af dagpenge og rejsegodtgørelse ved årligt
at modtage et beløb svarende til 3,3 mill. kr.
Beløbet reguleres fra 2013 med en procent, der svarer til
den gennemsnitlige pris- og lønregulering på statens
driftsbudget for det pågældende år.«
Denne tillægsaftale træder i kraft den dag, hvor
begge parter har underskrevet den. Tillægsaftalen
træder dog tidligst i kraft den dag, hvor en lov om
Folketingets godkendelse af loven bekendtgøres.
Tillægsaftalen har virkning fra og med den 1. januar
2013.
Denne tillægsaftale skal forblive i kraft, så
længe aftalen af 18. oktober 1979 er i kraft.
Udfærdiget i København, den 20. februar 2012 i to
eksemplarer på dansk og to eksemplarer på
grønlandsk, hvilke tekster har lige gyldighed.
| | For den danske regering | For Naalakkersuisut | | | Thor Möger Pedersen | Maliina Abelsen | | |
|
Bilag 4
Aftale i henhold til artikel 24 i den mellem
den danske regering og Naalakkersuisut indgåede aftale af 18.
oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for så
vidt angår indkomst- og formueskat samt om bistand i
skattesager
Den danske regering og Naalakkersuisut,
der ønsker at indgå en tillægsaftale i
henhold til artikel 24 i aftalen af 18. oktober 1979 til
undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår
indkomst- og formueskat samt om bistand i skattesager,
er blevet enige om følgende:
Artikel 1
Overførsel til Grønland af pensionsordninger med
løbende udbetalinger tegnet i danske pensions- eller
livsforsikringsselskaber for personer, som har skattemæssigt
hjemsted i Grønland efter artikel 4 i den mellem den danske
regering og det grønlandske landsstyre indgåede aftale
af 18. oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for
så vidt angår indkomst- og formueskat samt om bistand i
skattesager, behandles ikke som ud- og indbetaling efter
pensionsbeskatningslovens afsnit 1. Det er en betingelse, at der
ikke i Danmark har været givet fradrag for indbetalinger til
de pågældende pensionsordninger eller bortseelsesret
for arbejdsgivers bidrag til ordningerne.
Artikel 2
Stk. 1. Denne
tillægsaftale træder i kraft den dag, som begge parter
har undertegnet den.
Stk. 2.
Tillægsaftalen skal dog tidligst træde i kraft den dag,
hvor det danske Folketing tiltræder aftalen.
Stk. 3.
Tillægsaftalen har virkning fra og med den 1. januar
2012.
Artikel 3
Denne tillægsaftale skal forblive i kraft, så
længe aftalen af 18. oktober 1979 er i kraft.
Udfærdiget i København, den 20. februar 2012 i to
eksemplarer på dansk og to eksemplarer på
grønlandsk, hvilke tekster har lige gyldighed.
| | For den danske regering | For Naalakkersuisut | | | Thor Möger Pedersen | Maliina Abelsen | | |
|
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget går ud på at indhente
Folketingets godkendelse af fire tillægsaftaler
vedrørende skattemæssige forhold, som den danske
regering og det grønlandske selvstyre indgik den 20. februar
2012.
De fire aftaler angår
- Ændring af
den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftales artikel om
beskatning af pension, som en person, der er bosat i den ene del af
riget, modtager fra den anden del af riget.
- En
tillægsaftale om beskatning af afkast af en pensionsordning,
som en person, der er bosat i den ene del af riget, har i et
pensionsinstitut i den anden del af riget.
- En
tillægsaftale om ændring af den såkaldte
kompensationsaftale, hvorefter Danmark betaler et
kompensationsbeløb til Grønland til gengæld
for, at Grønland undlader at beskatte personer i
Grønland af løbende afkast fra pensionsordninger i
danske pensionsinstitutter samt af dagpenge og
rejsegodtgørelse fra Danmark.
- En
tillægsaftale om, at overførsel af pensionsordninger
fra et dansk pensionsinstitut til et grønlandsk institut
ikke skal have skattemæssige virkninger.
Med vedtagelse af lovforslaget giver
Folketinget i medfør af Grundlovens § 19 samtykke til,
at Regeringen på Danmarks vegne tiltræder
tillægsaftalerne.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Danmark og Grønland er i
skattemæssig henseende to forskellige lande.
Skattespørgsmål er selvstyreanliggende og
afgøres selvstændigt af Grønland.
Danmark og Grønland har en
dobbeltbeskatningsaftale fra 1979, som siden er ændret flere
gange senest ved lov nr. 1332 af 19. december 2008. Den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale fra 1979 blev
ikke tiltrådt ved lov, da Folketinget efter
dobbeltbeskatningsloven fra 1953 havde bemyndiget regeringen til at
indgå dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Dobbeltbeskatningsloven blev ophævet den 24. november 1994,
så Folketinget herefter ved lov skal godkende de
dobbeltbeskatningsoverenskomster, som regeringen har indgået.
Grønland har også dobbeltbeskatningsaftaler med
Færøerne, Island og Norge.
Danmark og Grønland underskrev den 20.
februar 2012 fire tillægsaftaler, som nu forelægges
Folketinget til godkendelse.
2.1. Den
første aftale, jf. bilag 1, vedrører beskatning af
udbetaling af pension, som en person, der er bosat i den ene del af
riget, modtager fra et pensionsinstitut i den anden del af riget.
Efter den nuværende dobbeltbeskatningsaftale fra 1979 kan
udbetaling af alle former for pension kun beskattes i den del af
riget, hvor modtageren er bosat (bopælsstaten).
Aftalen ændres, så pension kan
beskattes i den del af riget, hvorfra de udbetales (kildestaten),
hvis kildestaten tidligere gav fradrag for indbetalinger til
ordningen eller undlod at beskatte den pågældende af
arbejdsgiverens indbetalinger.
Ændringen svarer til, hvad Danmark har
aftalt i andre nyere dobbeltbeskatningsaftaler.
Ændringen hænger også sammen
med påtænkte nye regler i intern grønlandsk
skatteret.
Grønland påtænker at
ændre sin skatteret, så der ikke er fradragsret for
indbetalinger til pensionsordninger og derfor ingen beskatning af
udbetalinger fra disse ordninger.
Det vil i givet fald kunne medføre
dobbelt skattefrihed for personer, bosat i Grønland, der
modtager dansk pension, idet Danmark efter den nuværende
aftale ikke kan beskatte pensionen, og Grønland ikke
beskatter, selv om denne del af riget har ret til at beskatte
pensionen.
Selv om pension under visse betingelser kan
beskattes i den del af riget, hvorfra den udbetales (kildestaten),
hindrer det ikke, at pensionen også beskattes i den del af
riget, hvor modtageren er bosat (bopælsstaten). I så
fald skal bopælsstaten lempe dobbeltbeskatning ved at
nedsætte sin skat af pensionen med et beløb, svarende
til kildestatens skat af denne indkomst.
Det kunne medføre utilsigtede
virkninger, hvis Danmark beskatter en person, der er bosat i denne
del af riget, af pension fra Grønland, som ville være
skattefri, hvis modtageren var bosat dér.
Der indsættes derfor en regel i
dobbeltbeskatningsaftalen om, at Danmark helt eller delvist skal
undlade at beskatte en person bosat i denne del af riget af pension
fra en ordning i et grønlandsk institut, i det omfang den
pågældende ikke fik fradrag for indbetalinger til
ordningen.
2.2. Den anden
aftale, jf. bilag 2, vedrører beskatning af løbende
afkast af en pensionsordning, som en person, der er bosat i den ene
del af riget, har i et penge- eller pensionsinstitut i den anden
del af riget. Betegnelsen "bosat" benyttes i den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst i stedet
for "hjemmehørende", som benyttes i Danmarks øvrige
dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Aftalen medfører, at løbende
afkast af en sådan pensionsordning skal beskattes i den del
af riget, hvor pensionsinstituttet er bosat. Men hvis ejeren af
pensionsordningen er bosat i den anden del af riget, skal provenuet
af skatten overføres til denne del af riget.
Efter pensionsafkastbeskatningsloven
opkræver Danmark ikke pensionsafkastskat af en
pensionsordning i et dansk pensionsinstitut, hvis ordningens ejer
er hjemmehørende i udlandet, i Grønland eller
på Færøerne efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst. Den ny aftale med Grønland
medfører, at Danmark skal opkræve pensionsafkastskat,
når den pensionsberettigede er bosat i Grønland efter
den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Den anden aftale forudsætter derfor
ændring af pensionsafkastbeskatningsloven.
2.3. Den tredje
aftale, jf. bilag 3, vedrører tidligere regler om beskatning
af løbende afkast af en pensionsordning, som en person, der
er bosat i Grønland, har i et pensionsinstitut i
Danmark.
Tidligere opkrævede Danmark
realrenteafgift og senere pensionsafkastskat af løbende
afkast fra danske pensionsordninger, selv om ejeren af ordningen
var hjemmehørende i udlandet, i Grønland eller
på Færøerne. Hvis ejeren var bosat i
Grønland, ville grønlandsk beskatning af afkastet
medføre dobbeltbeskatning.
Danmark og Grønland indgik derfor i
1990 en aftale om, at Grønland ikke beskatter personer i
Grønland af løbende afkasttilskrivning, og Danmark
til gengæld betaler et kompensationsbeløb til
Grønland for denne »tilbagetræden for
beskatning«.
Denne »kompensationsaftale«
medfører også, at Grønland ikke beskatter
personer, som den danske stat eller danske kommuner har
udstationeret til Grønland, af dagpenge og
rejsegodtgørelse fra Danmark, og at Grønland til
gengæld modtager et kompensationsbeløb.
Efterfølgende er dansk skatteret som
nævnt ændret, så Danmark ikke længere
beskatter personer bosat i Grønland af løbende afkast
på danske pensionsordninger.
Baggrunden for denne del af
kompensationsaftalen er derfor bortfaldet.
Den tredje aftale går derfor ud på
at ændre »kompensationsaftalen«, så Danmark
i fremtiden alene skal betale et kompensationsbeløb til
Grønland for, at denne del af riget undlader at beskatte
personer, som den danske stat og kommuner har udstationeret til
Grønland, af dagpenge og rejsegodtgørelse fra
Danmark.
Kompensationsbeløbet vedr.
pensionsafkastskat bortfalder derfor fra 2013.
2.4. Den fjerde
aftale, jf. bilag 4, vedrører overførsel af
pensionsordninger fra et pensionsinstitut i den ene del af riget
til den anden del af riget.
Hvis en person overfører en
pensionsordning fra et dansk institut til et grønlandsk
institut, anses det som ophævelse af ordningen med deraf
følgende dansk beskatning.
Da Grønland begyndte at planlægge
oprettelse af grønlandske pensionsinstitutter, indgik
Danmark en aftale med Grønland om, at overførsel af
pensionsordninger til Grønland kunne ske uden beskatning
under visse betingelser, bl.a. at overførslen skete inden en
vis frist.
Danmark og Grønland har flere gange
indgået aftaler om forlængelse af denne frist.
Den fjerde aftale medfører derfor, at
fristen for overførsel helt bortfalder.
3.
Gældende ret
3.1. Den
nuværende dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale
har ikke nogen bestemmelse, som udtrykkeligt angår beskatning
af pension, som en person, der er bosat i den ene del af riget,
modtager fra den anden del af riget. Det gælder, uanset om
der er tale om tjenestemandspension fra tidligere hverv for stat
eller kommune, social pension eller anden form for pension.
Alle former for pension er derfor omfattet af
dobbeltbeskatningsaftalens artikel 20 om indkomst, der ikke
udtrykkeligt er omtalt. Denne bestemmelse om såkaldt anden
indkomst medfører, at pension kun kan beskattes i den del af
riget, hvor modtageren er bosat.
For så vidt angår personer, der er
bosat i Grønland, medfører kildeskattelovens §
2, stk. 1, nr. 9-11, at de er begrænset skattepligtige til
Danmark af pensioner her fra landet.
Den nuværende dobbeltbeskatningsaftale
medfører således, at Danmark ikke kan
gennemføre den begrænsede skattepligt af dansk
pension, når modtageren er bosat i Grønland.
For så vidt angår personer, der er
bosat i denne del af riget, medfører statsskattelovens
§ 4, at de er skattepligtige af pension fra Grønland
på samme måde, som hvis pensionen hidrørte fra
kilder i denne del af riget. Denne beskatning er i overensstemmelse
med dobbeltbeskatningsaftalen.
3.2. Efter
pensionsafkastbeskatningsloven opkræves der kun
pensionsafkastskat af pensionsberettigede, der er fuldt
skattepligtige til Danmark, og som ikke er hjemmehørende i
udlandet, i Grønland eller på Færøerne
efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst. Danmark opkræver
således ikke pensionsafkastskat af en pensionsordning, hvis
den pensionsberettigede er hjemmehørende i udlandet, i
Grønland eller på Færøerne. For så
vidt angår de pensionsordninger, der beskattes på
institutniveau, er skattesubjektet pensionsinstituttet, hvorfor
Danmark opkræver pensionsafkastskat uafhængigt af, hvor
de pensionsberettigede er hjemmehørende.
De pensionsafkastskattepligtige
pensionsordninger er primært skattebegunstigede
pensionsordninger, dvs. hvor der typisk har været fradrag for
indskuddet eller bortseelsesret herfor. Disse pensionsordninger kan
både været oprettet i danske pensionsinstitutter og i
godkendte udenlandske pensionsinstitutter fra et EU- eller
EØS-land. Det er bl.a. en betingelse for godkendelse af et
udenlandsk institut eller en udenlandsk pensionsordning, at
instituttet indvilliger i at beregne og indbetale
pensionsafkastskat af pensionsordningen efter samme regler, som
gælder for danske pensionsinstitutter. Pensionsberettigede,
der er fuldt skattepligtige til Danmark, og hjemmehørende
her efter en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst, og som har en
skattebegunstiget pensionsordning i et godkendt udenlandsk
pensionsinstitut betaler således pensionsafkastskat af
afkastet af ordningen, på samme måde, som hvis
pensionsordningen var i et dansk pensionsinstitut.
Der kan ikke oprettes godkendte
skattebegunstigede pensionsordninger i grønlandske
pensionsinstitutter, da Grønland ikke er et EU- eller
EØS-land. Der opkræves således ikke dansk
pensionsafkastskat af afkastet på pensionsordninger, som en
pensionsberettiget, der er fuldt skattepligtig i Danmark og
hjemmehørende i denne del af riget efter den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst, har i et
grønlandsk pensionsinstitut.
3.3. Den
nuværende kompensationsaftale medfører, at Danmark
hvert år overfører et kompensationsbeløb til
Grønland på i alt 25,7 mio. kr. for, at
Grønland undlader at beskatte personer, bosat i
Grønland, af afkast på pensionsordninger i danske
pensionsinstitutter, samt at Grønland undlader at beskatte
personer, som staten eller kommunerne har udstationeret til
Grønland, af dagpenge og rejsegodtgørelse fra
Danmark.
3.4. Danmark og
Grønland indgik i 2008 en aftale om, at overførsel af
visse pensionsordninger fra danske pensionsinstitutter til
grønlandske institutter ikke blev anset for udbetaling af
ordningerne, hvis overførslen skete inden 31. december
2011.
Efter gældende regler kan der kun ske
overførsel af en skattebegunstiget pensionsordning fra et
dansk pensionsinstitut til et udenlandsk pensionsinstitut, uden
afgiftsmæssige konsekvenser, hvis overførslen sker til
et godkendt pensionsinstitut eller en godkendt ordning i et
udenlandsk pensionsinstitut. I begge tilfælde er det en
betingelse, at det udenlandske pensionsinstitut har hjemsted i et
EU- eller EØS-land.
Da Grønland ikke er et EU- eller
EØS-land vil overførsel af danske skattebegunstigede
pensionsordninger til et grønlandsk pensionsinstitut blive
anset for en ophævelse i utide, hvilket medfører, at
der skal betales afgift på 60 pct. af det udbetalte
beløb.
4.
Lovforslaget
4.1. Den ny
artikel 17 a i den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsaftale vedrører beskatning af visse former
for pension, som en person, der er bosat i den ene del af riget,
modtager fra den anden del af riget.
Det bemærkes, at den nye artikel 17 a
ikke omfatter sociale pensioner. Disse pensioner kan derfor fortsat
kun beskattes i den del af riget, hvor pensionisten er bosat.
Den ny artikel 17 a omfatter pension og
lignende vederlag, som udbetales af en pensionskasse eller anden
tilsvarende institution, der udbyder pensionsordninger, som
personer kan tilslutte sig med henblik på at sikre sig
pensionsydelser, og hvor pensionskassen eller den tilsvarende
institution er oprettet, skattemæssigt anerkendt og
kontrolleret af Danmark, henholdsvis Grønland.
Det gælder, uanset om pensionen eller
det lignende vederlag udbetales i forbindelse med tidligere
ansættelsesforhold eller ikke.
Den principielle hovedregel er, at sådan
pension kun kan beskattes i den del af riget, hvor modtageren er
hjemmehørende.
Pensionen kan dog beskattes i den del af
riget, hvorfra den hidrører, hvis indbetalinger til den
pågældende pensionsordning blev fratrukket ved
beskatningen i denne del af riget, eller hvis eventuelle
indbetalinger fra en arbejdsgiver ikke var skattepligtig for
modtageren i denne del af riget.
Selv om pension kan beskattes i den del af
riget, hvorfra den udbetales, kan pensionen også beskattes i
den del af riget, hvor modtageren er bosat. I så fald skal
den sidstnævnte del af riget give dobbeltbeskatningslempelse
ved at nedsætte sin skat af pensionen med et beløb,
svarende til den skat, der er betalt af pensionen i den
førstnævnte del af riget, jf.
dobbeltbeskatningsaftalens artikel 22.
For så vidt angår personer, som er
bosat i Grønland og modtager dansk pension, medfører
den nye artikel 17 a, at de bliver begrænset skattepligtige
til Danmark af pensionen her fra landet i overensstemmelse med
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 9 - 11.
Grønland kan dog også medregne
den danske pension ved grønlandsk beskatning, men i så
fald skal den grønlandske skat af den danske pension
nedsættes med et beløb, svarende til den danske skat
af pensionen.
For så vidt angår personer, som er
bosat i Danmark og modtager grønlandsk pension,
medfører den nye artikel 17 a, at Grønland kan
beskatte pensionen. Grønlandsk beskatning forudsætter
dog, at der er hjemmel til begrænset skattepligt efter intern
grønlandsk skatteret.
Danmark kan også medregne den
grønlandske pension ved dansk beskatning, men i så
fald skal den danske skat af den grønlandske pension
nedsættes med et beløb, svarende til den eventuelle
grønlandske skat af pensionen.
Der er dog aftalt en regel om hel eller delvis
fritagelse for dansk beskatning, hvis en person, som tidligere har
været bosat i Grønland og dér indbetalt til en
pensionsordning, modtager udbetalinger fra ordningen, mens den
pågældende er bosat i Danmark. I så fald skal
udbetalingerne fra ordningen ikke medregnes ved opgørelsen
af dansk skattepligtig indkomst i det omfang, der ikke er givet
skattefradrag for indbetalinger til ordningen. Såfremt
udbetalinger fra ordningen er omfattet af dansk afgift efter
pensionsbeskatningsloven i stedet for indkomstskattepligt, skal den
danske afgift nedsættes i det omfang, der ikke er givet
skattefradrag for indbetalinger til ordningen.
4.2. Det er
aftalt, at hver del af riget skal opkræve skat af afkast af
pensionsordninger i pensionsinstitutter i denne del af riget i
overensstemmelse med intern skatteret, uanset at pensionsordningen
ejes af en person, der er bosat i den anden del af riget. I
så fald skal provenuet af skatten overføres til den
anden del af riget.
Det er også aftalt, at i tilfælde,
hvor en person flytter fra den ene del til den anden del af riget,
skal der først ske overførsel af provenu for det
følgende hele år.
For så vidt angår personer, der er
bosat i Grønland og har en pensionsordning i et dansk
pensionsinstitut, vil det medføre, at de skal betale dansk
pensionsafkastskat af afkastet af denne ordning.
For så vidt angår personer, der er
bosat i Danmark og har en pensionsordning i et grønlandsk
pensionsinstitut, vil det medføre, at de vil skulle betale
grønlandsk skat af afkastet af denne ordning, hvis
Grønland en gang i fremtiden indfører en
grønlandsk pensionsafkastskat.
4.3. Det er
aftalt, at Grønland fra og med 2013 alene skal kompenseres
for at undlade at beskatte dagpenge og rejsegodtgørelse, som
staten eller danske kommuner betaler til personer, der er
udstationeret til Grønland. Det er aftalt at fortsætte
den skematiske beregning af kompensationsbeløbet, som var
3,3 mio. kr. for 2012, og som indeksreguleres fremover.
Beløbet vil i 2013 være på 3,3 mio. kr.
4.4. Det er
aftalt, at overførsel af pensionsordninger fra danske
pensionsinstitutter til grønlandske pensionsinstitutter ikke
skal anses for ophævelse af den danske ordning med den
virkning, at der opkræves afgift efter
pensionsbeskatningslovens regler herom.
5.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Aftalen betyder, at det årlige
kompensationsbeløb, som Grønland modtager for at
være trådt tilbage fra at beskatte visse indkomster,
nedsættes fra 26,0 mio. kr. til 3,3 mio. kr. i 2013-niveau.
Mindreudgiften for staten på 22,7 mio. kr. bliver fremover
modsvaret af, at Danmark overfører den faktiske betalte
pensionsafkastskat til Grønland for de personer, som er
skattemæssigt hjemmehørende i Grønland.
Efter gældende regler er det muligt for
de personer, som er skattemæssigt hjemmehørende i
Grønland, at blive fritaget for pensionsafkastskat ved
indsendelse af en særlig blanket til SKAT. Dog formodes det,
at aftalen vil medføre, at der fremover overføres
pensionsafkastskat til Grønland, som også
vedrører personer, der ikke ved gældende har udnyttet
denne mulighed for fritagelse for pensionsafkastskat. Aftalen
indebærer derfor, at Danmark fremover giver afkald på
et provenu, der med betydelig usikkerhed skønnes at
udgøre ca. 5 mio. kr. Samlet skønnes aftalen
således at medføre et umiddelbart nettoprovenu
på ca. 18 mio. kr. årligt.
For finansåret 2013 skønnes
merprovenuet som følge af aftalen at udgøre 22,7 mio.
kr., idet overførslen til Grønland af den faktiske
betalte pensionsafkastskat for indkomståret 2013 først
sker i 2014.
Forslaget medfører ingen
økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.
6.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Den del af lovforslaget, der vedrører
overførsel af pensionsafkastskatten for de personer, der er
bosat i Grønland ifølge den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsoverenskomst, skønnes med nogen usikkerhed
at ville medføre udgifter til systemudvikling på 3,5
mio. kr.
Opgaven vil medføre en beskeden
forøgelse i SKATs løbende ressourceforbrug på
et halvt årsværk.
7.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
8.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke nævneværdige
administrative konsekvenser.
9.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
10.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
11.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser.
12.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring, idet der er tale om godkendelse af allerede
indgåede aftaler.
| | | 13. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Samlet skønnes aftalen at
medføre et umiddelbart nettoprovenu på ca. 18 mio. kr.
årligt. | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | | Den del af lovforslaget, der
vedrører overførsel af pensionsafkastskatten til
Grønland, skønnes med nogen usikkerhed at ville
medføre udgifter til systemudvikling for SKAT på 3,5
mio. kr. ? Opgaven vil medføre en beskeden
forøgelse i SKATs løbende ressourceforbrug på
et halvt årsværk. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås for, at
tillægsaftalerne, jf. bilag 1-4, til den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst
gælder i denne del af riget.
I tillægsaftalen, jf. bilag 1,
indsættes en ny artikel 17 a om beskatning af pensioner og
lignende vederlag, som en person, der er bosat i den ene del af
riget, modtager fra den anden del af riget i
dobbeltbeskatningsaftalen. Den ny bestemmelse har virkning fra og
med den 1. januar 2013 og dermed for pension mv., som udbetales fra
og med den 1. januar 2013.
Den ny artikel 17 a omfatter alle typer
pensioner, herunder også sociale pensioner samt
tjenestemandspensioner i forbindelse med udførelse af hverv
for staten, regionerne og kommunerne.
Artikel 17 a, stk. 1, medfører, at
pensioner m.v. som udgangspunkt kun kan beskattes i den del af
riget, hvor modtageren er bosat.
Pensioner m.v. kan dog også beskattes i
den del af riget, hvorfra de udbetales, hvis der er tale om
udbetaling af pension fra en ordning, hvortil der tidligere er
indbetalt bidrag til ordningen, og denne del af riget gav fradrag
for indbetalingerne eller ikke beskattede lønmodtageren af
arbejdsgiverens indbetalinger til ordningen (bortseelsesret).
Hovedreglen om, at pensioner som udgangspunkt
kun kan beskattes i den del af riget, hvor modtageren er bosat,
omfatter især sociale pensioner, idet de udbetales fra den
del af riget, hvor pensionisten er bosat, uanset at den
pågældende tidligere måtte have været bosat
i den anden del af riget. Hovedreglen omfatter også
tjenestemandspension i forbindelse med tidligere hverv for stat,
regioner, kommuner m.v., idet de ikke er omfattet af undtagelsen
for udbetalinger fra en pensionsordning, hvor der tidligere er
indbetalt til ordningen.
I artikel 17 a, stk. 3, er det dog aftalt, at
Danmark ikke kan beskatte en person, som er bosat i denne del af
riget, af udbetaling fra en pensionsordning, som den
pågældende har indbetalt til, mens den
pågældende var bosat i Grønland, i det omfang
der tidligere ikke blev givet fradrag eller bortseelsesret for
indbetalinger til ordningen. Tilsvarende kan Danmark ikke
opkræve afgift efter pensionsbeskatningsloven, hvis der er
tale om en pensionsordning, hvor udbetalinger ellers er omfattet af
afgiftspligt efter denne lov.
Skatte- eller afgiftsfritagelsen skal ske i
overensstemmelse med pensionsbeskatningslovens § 20, stk. 4 og
5, henholdsvis § 32, stk. 1 og 3. Det medfører, at en
person, som ønsker fritagelse, skal godtgøre, at der
ikke blev givet fradrag eller bortseelsesret for indbetalingerne
til pensionsordningen hverken i Danmark, Grønland eller
andet steds i den periode, hvor der blev indbetalt til
ordningen.
Hvis disse betingelser er opfyldt, skal
udbetalinger fra en pensionsordning, som ellers ville være
skattepligtig, ikke medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. De skattefri pensionsudbetalinger
får altså ikke betydning ved beskatningen af den
pågældendes anden indkomst (ingen
progressionsvirkning).
Tillægsaftalen, jf. bilag 2,
medfører, at hver del af riget skal beskatte det
løbende afkast i en pensionsordning i et pensionsinstitut i
denne del af riget, selv om ejeren af ordningen er bosat i den
anden del af riget, og at provenuet af denne afkastbeskatning i
så fald skal overføres til den anden del af riget,
hvor den pågældende er bosat. Beskatningen skal ske,
som om den pågældende var bosat i den del af riget,
hvor pensionsinstituttet er beliggende.
Det er også aftalt, at der dog ikke skal
ske overførsel af pensionsafkastskat i det år, hvor en
person flytter fra den ene del til den anden del af riget.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 2 nedenfor.
Tillægsaftalen, jf. bilag 3,
medfører, at Grønland i fremtiden alene skal
kompenseres for at undlade at beskatte dagpenge og
rejsegodtgørelse, der udbetales af staten og danske kommuner
i forbindelse med udførelse i Grønland af offentlige
hverv.
Tillægsaftalen, jf. bilag 4,
medfører, at Danmark ikke må indføre
beskatning, når en pensionsordning i et dansk
pensionsinstitut overføres til et grønlandsk
pensionsinstitut, hvis der er tale om en ordning, hvor der ikke er
givet danske skattefradrag for indbetalinger til ordningen og hvor
bidrag indbetalt af en arbejdsgiver ikke var omfattet af dansk
beskatning for den pågældende (bortseelsesret).
De fire tillægsaftaler træder i
kraft den dag, hvor en lov om Folketingets godkendelse af aftalerne
bekendtgøres.
Den første tillægsaftale (om
dobbeltbeskatningsaftalens ny artikel om beskatning af pension) og
den tredje tillægsaftale (om ændring af aftalen om
grønlandsk tilbagetræden for beskatning og dansk
kompensation herfor) har virkning fra og med 1. januar 2013, mens
den anden tillægsaftale (om bistand med opkrævning af
pensionsafkast) har virkning fra og med indkomståret 2013.
Den fjerde tillægsaftale (om skatte- og afgiftsfri
overførsel af pensionsordning til Grønland) har
virkning fra og med 1. januar 2012. Herved bemærkes, at den
fjerde tillægsaftale har begunstigende virkning.
Til § 2
Til nr.
1
Hovedreglen i pensionsafkastbeskatningsloven
er, at pensionsafkastet beskattes på individniveau, dvs. at
det er ejeren af en skattebegunstiget pensionsordning, der
beskattes af afkastet. Afkastet på enkelte pensionsordninger
i afviklingskasser eller pensionsinstitutter, der ikke er i
konkurrence med andre pensionsinstitutter, beskattes dog på
institutniveau, f.eks. ordninger i Arbejdsmarkedets
Tillægspension og Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Efter gældende regler er det kun
pensionsberettigede, der er fuldt skattepligtige til Danmark efter
kildeskattelovens § 1, selskabsskattelovens § 1 eller
fondsbeskatningslovens § 1, og som ikke anses for
hjemmehørende i en fremmed stat, i Grønland eller
på Færøerne efter bestemmelserne i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, der er skattepligtige efter
pensionsafkastbeskatningsloven. Danmark opkræver
således ikke pensionsafkastskat af en pensionsordning, hvis
ejeren af ordningen er hjemmehørende i udlandet, i
Grønland eller på Færøerne. For så
vidt angår pensionsordninger, der beskattes på
institutniveau, er skattesubjektet pensionsinstituttet, hvorfor
Danmark opkræver pensionsafkastskat af pensionsinstituttet
uafhængigt af, hvor de pensionsberettigede er
hjemmehørende.
Det foreslås, at
pensionsafkastbeskatningsloven ændres, så den fremover
også omfatter pensionsberettigede med skattebegunstigede
pensionsordninger i danske penge- og pensionsinstitutter, der er
bosat i Grønland efter den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsoverenskomst. Det vil sige, pensionsberettigede
med skattebegunstigede pensionsordninger i danske penge- og
pensionsinstitutter, der er fuldt skattepligtige til Danmark, men
er bosat i Grønland efter den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsoverenskomst, samt pensionsberettigede med
skattebegunstigede pensionsordninger i danske penge- og
pensionsinstitutter, der ikke er fuldt skattepligtige til Danmark,
men er fuldt skattepligtige til Grønland og derfor er bosat
der efter den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsoverenskomst. Eksempelvis de pensionsberettigede,
der i forbindelse med flytning til Grønland, helt har
opgivet deres bolig m.v. i Danmark, og derfor kun er fuldt
skattepligtige til Grønland, og de pensionsberettigede, der
fortsat er begrænset skattepligtige her til landet f.eks. af
lejeindtægt, men kun er fuldt skattepligtige til
Grønland.
Ændringen af
pensionsafkastbeskatningsloven implementerer tillægsaftalen
til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst om
opkrævning af pensionsafkastskat af en skattebegunstiget
pensionsordning, som en person, der er bosat i den ene del af
riget, har i et penge- eller pensionsinstitut i den anden del af
riget. Tillægsaftalen blev underskrevet den 20. februar 2012
og indebærer bl.a., at Danmark skal beskatte det
løbende afkast af en skattebegunstiget pensionsordning i et
dansk penge- eller pensionsinstitut, der ejes af en person, der er
bosat i Grønland, som om personen var bosat i Danmark.
Danmark skal efter udløbet af hvert kalenderår
overføre den skat, der i året er opkrævet af
afkastet af ordningen til Grønland.
Rent praktisk skal SKAT tilbagekalde de
fritagelseserklæringer, der er udstedt til de personer, med
pensionsordninger i danske penge- og pensionsinstitutter, der er
bosat i Grønland efter den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsoverenskomst, samt give penge- og
pensionsinstituttet besked herom. Instituttet skal herefter
annullere de modtagne fritagelsesblanketter for de af deres kunder,
som de har fået oplyst af SKAT, har fået tilbagekaldt
deres fritagelseserklæring. Når fritagelsesblanketterne
er annulleret, vil de danske penge- og pensionsinstitutter fra og
med indkomståret 2013 skulle beregne, indeholde og indbetale
pensionsafkastskat af de pensionsopsparere, der er fuldt
skattepligtige til Grønland og bosat der efter den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst på
samme måde som, hvis pensionsopspareren havde været
fuldt skattepligtig til Danmark og bosat i denne del af riget efter
den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst.
SKAT vil i løbet af det
efterfølgende indkomstår lave en liste over de
personer, der i det foregående indkomstår var fuldt
skattepligtige til Grønland og bosat dér efter den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst, og som har
pensionsordninger i danske penge- og pensionsinstitutter. Da SKAT
ikke har oplysninger om pensionsafkastskatten på
personniveau, er SKAT nødt til at indhente yderligere
oplysninger om pensionsafkastskatten i de relevante penge- og
pensionsinstitutter for de pågældende personer for at
kunne opgøre det beløb, der skal overføres til
Grønland efter den dansk-grønlandske
tillægsaftale.
Det vil ske ved, at de relevante penge- og
pensionsinstitutter vil modtage en mail fra SKAT om, at en
udsøgning over personer, der i det foregående
indkomstår er bosat i Grønland efter den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst, har vist,
at en eller flere af disse personer har en pensionsordning i det
pågældende penge- eller pensionsinstitut, og at
instituttet bedes oplyse pensionsafkastskatten for de
pågældende personer til SKAT. Forpligtelsen vil blive
reguleret i en ny bestemmelse i bekendtgørelse nr. 1634 af
21. december 2010 om visse regler i
pensionsafkastbeskatningsloven.
Rent praktisk får pensionsinstituttet
oplyst cpr. numrene på de pågældende personer ved
at logge ind på TastSelv Erhverv. På TastSelv Erhverv
kan instituttet downloade et regneark med de relevante cpr. numre.
Regnearket udfyldes med pensionsafkastskatten for de
pågældende personer, hvorefter det udfyldte regneark
uploades til SKAT. SKAT vil herefter opgøre og
overføre det samlede beløb for pensionsafkastskatten
af disse ordninger til Grønland.
Der vil i den forbindelse blive taget
højde for de relevante regler om persondatabehandling i
f.eks. persondataloven.
Til nr.
2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 15,
stk. 7, vedrører opgørelse af gevinst og tab på
unoterede aktier og anparter. Det foreslås, at bestemmelsen
udvides til også at omfatte de personer, der er
skattepligtige efter det nye stk. 3 i lovforslagets § 2, nr.
1, dvs. personer med pensionsordninger i danske penge- og
pensionsinstitutter, der er bosat i Grønland efter
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og
Grønland.
Til nr.
3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1.
Pensionsafkastbeskatningslovens § 16
vedrører opgørelse af det skattepligtige afkast af
kapitalpensioner, ratepensioner m.v., der er anbragt i et
kommanditselskab. Det foreslås, at bestemmelsen udvides til
også at omfatte de personer, der er skattepligtige efter det
nye stk. 3 i lovforslagets § 2, nr. 1, dvs. personer med
pensionsordninger i danske penge- og pensionsinstitutter, der er
bosat i Grønland efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten
mellem Danmark og Grønland.
Til nr.
4
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens §
23 a, stk. 1, skal der laves en endelig opgørelse af
beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del heraf, når
skattepligten for de skattepligtige, der er nævnt i § 1,
stk. 1, ophører, dvs. når personen ophører med
at være fuldt skattepligtig til Danmark, eller bliver
hjemmehørende i udlandet, herunder Grønland og
Færøerne efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens §
23 a, stk. 3, vil en eventuel uudnyttet negativ skat for disse
personer desuden kunne modregnes i positiv skat ved en eventuel
senere genindtræden af skattepligten, ligesom en eventuel
uudnyttet negativ skat vil kunne udbetales efter de almindelige
regler, hvis pensionsordningen ophæves i tiden efter
ophør af skattepligten uden, at skattepligten er
genindtrådt.
Det foreslås, at
pensionsafkastbeskatningslovens § 23 a, stk. 1, udvides,
så der først skal laves endelig opgørelse af
beskatningsgrundlaget efter pensionsafkastbeskatningsloven,
når skattepligten for de skattepligtige efter § 1, stk.
1, og de personer, der er skattepligtige efter det nye stk. 3, jf.
lovforslagets § 2, nr. 1, ophører. Det vil sige,
når personen ophører med at være bosat i Danmark
eller Grønland, uden at blive bosat i den anden del af
riget, efter den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Herudover foreslås det, at
pensionsafkastbeskatningslovens § 23 a, stk. 3, udvides
tilsvarende, så det også kun er i disse situationer, at
reglerne om modregningsadgang for eventuel negativ skat ved
eventuel senere genindtræden af skattepligt og reglerne for
udbetaling af en eventuel negativ skat ved ophævelse af
pensionsordningen finder anvendelse.
Til nr.
5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 1.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens §
29, stk. 3, kan SKAT pålægge de skattepligtige
forsikringsselskaber m.v., forsikringsselskaber m.v., der udbyder
pensionsordninger omfattet af § 1, stk.1,
investeringsforeninger samt skattepligtige omfattet af § 1,
stk. 1, inden for en nærmere angiven frist at give de
oplysninger, der er brug for ved kontrollen af
pensionsafkastskatten.
Det foreslås, at bestemmelsen udvides
til også at omfatte de personer, der er skattepligtige efter
det nye stk. 3 i lovforslagets § 2, nr. 1, dvs. personer med
pensionsordninger i danske penge- og pensionsinstitutter, der er
bosat i Grønland efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten
mellem Danmark og Grønland.
Til nr.
6
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1.
Med forslaget indsættes en hjemmel til,
at det ved bekendtgørelse kan pålægges danske
forsikringsselskaber m.v., som får meddelelse fra SKAT om, at
de har pensionsberettigede, der er bosat i Grønland, at give
oplysninger til SKAT, om pensionsafkastskatten for hvert at de cpr.
numre, som forsikringsselskabet m.v. får oplyst af SKAT via
TastSelv Erhverv.
Til nr.
7
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 2, nr. 1.
Efter pensionsafkastbeskatningslovens §
1, stk. 1, er det kun pensionsberettigede, der er fuldt
skattepligtige her til landet, og som ikke er hjemmehørende
i fremmed stat, Grønland eller Færøerne efter
en dobbeltbeskatningsoverenskomst, der er skattepligtige efter
pensionsafkastbeskatningsloven. Pensionsafkastbeskatningslovens
§ 31, stk. 2, giver SKAT mulighed for at fastsætte
regler for, at pensionsinstitutterne ikke skal indbetale skat for
disse personer.
Med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås pensionsafkastbeskatningsloven udvidet til
også at omfatte personer, der er bosat i Grønland
efter den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Det foreslås, at pensionsafkastbeskatningslovens § 31,
stk. 2, udvides tilsvarende.
Til § 3
Til nr.
1
Der er tale om en redaktionel ændring af
§ 5 i lov om forskellige forhold i forbindelse med
Grønlands Selvstyre. § 5 har en henvisning til aftalen
mellem Danmark og Grønland, hvorefter Danmark betaler et
beløb til Grønland som kompensation for, at
Grønland ikke beskatter personer, som er
hjemmehørende i Grønland, af løbende afkast
på pensionsordninger, der er oprettet i danske
pensionsinstitutter, ligesom Grønland ikke beskatter
personer, som staten eller danske kommuner har udstationeret til
Grønland, af rejse- og dagpenge. Som følge af, at
denne aftale ændres, skal der også ske en ændring
af henvisningen i § 5 til aftalen.
Til § 4
To af tillægsaftalerne har virkning fra
den 1. januar 2013. Tillægsaftalen om overførsel af
pensionsafkastskat mellem de to dele af riget har virkning fra og
med indkomståret 2013 og den fjerde aftale om
overførsel af pensionsordninger fra danske til
grønlandske pensionsinstitutter har virkning fra den 1.
januar 2012, hvor den tidligere aftale om overførsel
ophørte med at have virkning.
Det foreslås, at loven træder i
kraft på dagen for bekendtgørelsen i Lovtidende,
bortset fra lovforslagets §§ 2 og 3, der træder i
kraft 1. januar 2013.
Til § 5
Efter lovforslagets § 5 gælder
lovens §§ 1 og 2 ikke for Færøerne og
Grønland, da skattespørgsmål henhører
under det færøske hjemmestyre og grønlandske
selvstyre, jf. § 2 i lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes Hjemmestyre og § 23, stk. 3, i lov nr.
473 af 12. juni 2009 om Grønlands Selvstyre, jf. § 4 i
lov nr. 577 af 29. november 1978 om Grønlands Hjemmestyre. I
det aktuelle tilfælde, hvor den danske regering og det
grønlandske selvstyre har indgået aftaler, skal de
alene udgøre en del af dansk skatteret ved dette
lovforslag.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 2 | | | I pensionsafkastbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 170 af 22. februar 2011, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1561 af 21. december
2010, § 2 i lov nr. 398 af 9. maj 2012 og senest ved § 6
i lov nr. 922 af 18. september 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Pensionsberettigede, som er skattepligtige efter kildeskattelovens
§ 1, selskabsskattelovens § 1 eller
fondsbeskatningslovens § 1, og som ikke anses for
hjemmehørende i en fremmed stat, i Grønland eller
på Færøerne efter bestemmelserne i en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, jf. dog § 23 a, stk. 3 skal
betale skat efter denne lov af følgende
pensionsordninger: | | | - - - | | | Stk. 2. - -
- | | | | | | | | 1. I § 1 indsættes som stk. 3: | | | »Stk. 3.
Pensionsberettigede, som anses for bosat i Grønland efter
dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Grønland,
er skattepligtige af pensionsordninger som nævnt i stk. 1 i
danske forsikringsselskaber m.v.« | | | | §
15. - - - Stk. 7. Ved
opgørelsen af gevinst og tab på aktier eller anparter,
der ikke er optaget til handel på et reguleret marked eller
en multilateral handelsfacilitet, hvori en skattepligtig omfattet
af § 1, stk. 1, har anbragt opsparing i en af de
opsparingsordninger, der er nævnt i pensionsbeskatningslovens
§§ 12 eller 13 eller pensionsbeskatningslovens
§§ 11 A, 15 A og 15 B, jf. § 11 A, skal der til brug
for lagerbeskatningen efter stk. 3 anvendes det største
beløb af enten anskaffelsessummen eller selskabets indre
værdi pr. aktie eller anpart ifølge senest aflagte
årsregnskab pr. 15. november i indkomståret. Aktier
eller anparter, der afnoteres fra handel på et reguleret
marked eller en multilateral handelsfacilitet, anses ved
værdiansættelsen efter 1. pkt. for anskaffet til den
sidst noterede kurs inden afnoteringen. Ved den
pensionsberettigedes indtræden af skattepligt efter § 1,
stk. 1, skal aktier og anparter som nævnt i 1. pkt. anses for
anskaffet til den indre værdi pr. aktie eller anpart
ifølge senest aflagte årsregnskab før
indtræden af skattepligten. Er aktierne eller anparterne i
selskabet tillagt forskellige rettigheder, skal der korrigeres
herfor ved opgørelsen af selskabets indre værdi pr.
aktie eller anpart efter 1. pkt., hvis de forskellige rettigheder
har betydning for disses værdi. Den skattepligtige skal
årligt og senest den 1. december i det enkelte
indkomstår give pengeinstituttet oplysning om værdierne
opgjort efter 1., 3. og 4. pkt. til brug for beskatningen efter
denne lov. Giver den skattepligtige ikke pengeinstituttet oplysning
om værdierne efter 1., 3. og 4. pkt. rettidigt, anvender
pengeinstituttet anskaffelsessummen ved opgørelse af
lagerbeskatningen efter stk. 3. Reglerne i 1. og 3.-6. pkt. finder
tilsvarende anvendelse på andele af et kommanditaktieselskab,
hvori en skattepligtig omfattet af § 1, stk. 1, har anbragt
opsparing i en af de opsparingsordninger, der er nævnt i
pensionsbeskatningslovens §§ 12 eller 13 eller
pensionsbeskatningslovens §§ 11 A, 15 A og 15 B, jf.
§ 11 A. | | 2. Tre steder i
§ 15, stk. 7, indsættes
efter »§ 1, stk. 1«: »og 3«. | | | | § 16.
Skattepligtige omfattet af § 1, stk. 1, skal opgøre det
skattepligtige afkast af en af de opsparingsordninger, der er
nævnt i pensionsbeskatningslovens §§ 12 eller 13
eller pensionsbeskatningslovens §§ 11 A, 15 A og 15 B,
jf. § 11 A, og som er anbragt i et kommanditselskab, som
summen af udlodningerne fra andelen og gevinst og tab på
andelen opgjort efter reglerne i stk. 2, jf. dog stk. 4 og 5. | | 3. I § 16, stk. 1, indsættes efter
»§ 1, stk. 1«: »og 3«. | Stk. 2-6. - -
- | | | | | | § 23 a.
Når skattepligten for de skattepligtige, der er nævnt i
§ 1, stk. 1, ophører, uden at der er tale om
dødsfald, skal forsikringsselskabet m.v. foretage en endelig
opgørelse af beskatningsgrundlaget og den skattepligtige del
heraf. Forsikringsselskabet m.v. skal tilbageholde skatten og
angive og indbetale den til told- og skatteforvaltningen, inden for
1 måned efter at forsikringsselskabet m.v. har fået
kendskab til ophøret. Samtidig med indbetalingen af skatten
giver forsikringsselskabet m.v. den skattepligtige underretning om
indbetalingen. Ved den endelige opgørelse af
beskatningsgrundlaget for en pensionsopsparingskonto anses et
værdipapir for afstået på tidspunktet for
ophør af skattepligten for et beløb svarende til
handelsværdien på ophørstidspunktet. Ved denne
opgørelse skal der ud over forfaldne renter medregnes de
renter, der på ophørstidspunktet er
påløbne, men ikke forfaldne. § 23,
stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse. | | 4. I § 23 a, stk. 1, og fire steder i stk. 3,
indsættes efter »§ 1, stk. 1«: »og
3«. | Stk. 2. - -
- | | | Stk. 3.
Henstår der en negativ skat, jf. § 17, ved udgangen
af det indkomstår, hvor skattepligten for de skattepligtige,
der er nævnt i § 1, stk. 1, ophører,
uden at der er tale om dødsfald, kan den negative skat
anvendes til modregning i positiv skat ved en eventuel senere
genindtræden i skattepligt efter § 1, stk. 1.
Ophæves pensionsordningen i tiden efter ophør af
skattepligt efter § 1, stk. 1, uden at skattepligten
efter § 1, stk. 1, er genindtrådt, finder
§ 25 anvendelse. | | | | | | § 29. - -
- | | 5. I § 29, stk. 3, indsættes efter
»§1, stk. 1«: »og 3«. | Stk. 3. Told- og
skatteforvaltningen kan pålægge de skattepligtige efter
§ 1, stk. 2, forsikringsselskaber m.v., der udbyder
pensionsordninger omfattet af § 1, stk. 1,
investeringsforeninger samt skattepligtige omfattet af § 1,
stk. 1, inden en nærmere angiven frist at give de
oplysninger, som forvaltningen har brug for ved kontrollen med
opgørelsen af skatten efter §§ 21-24. | | | | | | § 31.
Skatteministeren kan fastsætte regler om lovens
administration, herunder om 1)- - - | | 6. I § 31, stk. 1, indsættes som nr.
9: »9) hvilke oplysninger, der skal
meddeles told- og skatteforvaltningen, til brug for
opgørelsen af den skat efter denne lov, der skal
overføres til Grønland efter skatteaftalen mellem
Danmark og Grønland af 20. februar 2012.«. | | | | Stk. 2. Told- og
skatteforvaltningen kan fastsætte regler om, at der ikke skal
indbetales skat for pensionsberettigede, der ikke er fuldt
skattepligtige her til landet efter kildeskattelovens §
1. | | 7. I § 31, stk. 2, ændres »fuldt
skattepligtige her til landet efter kildeskattelovens §
1« til: »skattepligtige efter § 1, stk. 1 og
3«. | | | | | | § 3. I lov
nr. 474 af 12. juni 2009 om forskellige forhold i forbindelse med
Grønlands Selvstyre foretages følgende
ændring: | § 5. Staten
yder kompensation til Grønlands Selvstyre i overensstemmelse
med den danske regerings og det grønlandske landsstyres
aftale af 21. august 1990 som indgået i henhold til artikel
24 i den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsaftale,
således som aftalen af 21. august 1990 er ændret ved
tillægsaftale af 31. august 1997. | | 1. I § 5 ændres
»tillægsaftale af 31. august 1997« til:
»tillægsaftaler af 31. august 1997 og 20. februar
2012«. | | | |
|