Fremsat den 14. november 2012 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Astrid Krag)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og
sundhedsloven
(Samling af høreapparatområdet
i sundhedsloven og ændret tilskud til
høreapparater)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012, foretages
følgende ændringer:
1. § 112, stk. 5 og 6, ophæves.
Stk. 7 bliver herefter
stk. 5.
2. § 182, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6-10 bliver herefter
stk. 5-9.
§ 2
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
913 af 13. juli 2010, som ændret senest ved lov nr. 603 af
18. juni 2012, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 70 indsættes:
Ȥ 70
a. Regionsrådet yder tilskud til
høreapparatbehandling til personer over 18
år.«
2. I
§ 72 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter regler om
godkendelse af private leverandører til
høreapparatbehandling i medfør af § 70 a,
og om gebyrer for omkostninger ved udstedelse og vedligeholdelse af
godkendelse.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013.
Stk. 2. For
ansøgninger om tilskud til høreapparater efter
§ 112, stk. 5, i lov om social service indgivet
før lovens ikrafttræden finder hidtil gældende
regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Myndigheds- og finansieringsansvar for
høreapparatbehandling | | | 2.1.2. | Bemyndigelsesbestemmelser vedr.
vilkår for tilskud til høreapparatbehandling
m.v. | | 2.2. | Overvejelser og forslag | | | 2.2.1. | Myndigheds- og finansieringsansvar for
høreapparatbehandling | | | 2.2.2. | Bemyndigelsesbestemmelser vedr.
vilkår for tilskud til høreapparatbehandling
m.v. | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Det daværende Indenrigs- og
Sundhedsministerium og det daværende Socialministerium
igangsatte i december 2010 en kulegravning af
høreapparatområdet. Afrapporteringen fra denne
kulegravning fandt sted den 8. juni 2012, og en væsentlig
konklusion fra arbejdet er, at den eksisterende fordeling af
kompetencer mellem kommuner og regioner skaber
uhensigtsmæssigheder i forhold til kvalitet, gennemsigtighed
og udgiftskontrol.
Med henblik på dels at opnå en
enklere struktur for borgeren og undgå unødig
sagsbehandlingstid, og dels at sikre en samordning af
aktivitetsstyring og finansieringsansvar, foreslår
regeringen, at udlevering og finansiering af høreapparater
og høreapparatbehandling samles i sundhedsloven.
Regionerne får dermed det samlede
myndighedsansvar og finansieringsansvar for udlevering af
høreapparater i offentligt og privat regi.
Pr. 1. august 2012 er der opnået
væsentlige besparelser på offentligt indkøbte
høreapparater via Amgros. I lyset af denne udvikling
bør der også være grundlag for, at de private
leverandører af høreapparatbehandling kan
indkøbe høreapparater til lavere priser. Sammenholdt
med konklusionerne i kulegravningsrapporten foreslår
regeringen derfor, at tilskuddet til privat
høreapparatbehandling nedsættes.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Gældende ret
2.1.1
Myndigheds- og finansieringsansvar for
høreapparatbehandling
I medfør af § 112 i lov om
social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli
2012, har kommunalbestyrelsen bevillingskompetencen og
finansieringsansvaret i forhold til støtte til
hjælpemidler, herunder høreapparater.
Tilskud til privat
høreapparatbehandling er reguleret i § 112,
stk. 5 og 6, og § 182, stk. 5, i lov om social
service. Kommunalbestyrelsen har her bevillingskompetencen til og
finansieringsansvaret for støtte til
høreapparater.
Som følge heraf afholder kommunen
samtlige offentlige udgifter til høreapparatbehandling med
tilskud i privat regi og udgifter til selve apparatet til de
personer, der søger behandling i regionalt regi.
Det fremgår af § 112,
stk. 5, at når en ansøger, som er fyldt 18
år, vælger en anden leverandør af
høreapparat end den, som kommunalbestyrelsen anviser, ydes
et tilskud på indtil kr. 5.607 pr. høreapparat, hvis
ansøgeren er henvist til høreapparatbehandling af en
speciallæge i øre-, næse- og halssygdomme.
Tilskuddet omfatter høreprøve,
høreapparat, tilpasning, service og garanti og er inkl.
moms. Tilskuddet kan ikke udgøre mere end de faktiske
udgifter og kan alene ydes til høreapparater, der udleveres
fra en godkendt leverandør.
Ifølge § 182, stk. 5, i
lov om social service reguleres tilskuddet en gang årligt den
1. januar med Danmarks Statistiks forbrugerprisindeks. Ved
beregningen anvendes ændringen i forbrugerprisindekset 2
år forud for finansåret. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb. Reguleringen foretages
første gang den 1. januar 2014.
For så vidt angår den
sundhedsfaglige virksomhed i forbindelse med både offentlig
og privat høreapparatbehandling, kan klager i medfør
af §§ 1 og 2 i lov nr. 1113 af 7. november 2011 om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet rettes
til Patientombuddet og Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn.
Klager over kommunens afgørelser
vedrørende kommunalt tilskud til
høreapparatbehandling kan i medfør af § 166
i lov om social service indbringes for Det Sociale Nævn efter
reglerne i kapitel 10 i lov nr. 930 af 17. september 2012 om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Reglerne i lov om social service om tilskud
til privat udleverede høreapparater og regulering af
tilskuddet er uddybet i bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni
2011 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og
forbrugsgoder efter serviceloven.
Af § 112, stk. 6, fremgår
det, at indenrigs- og sundhedsministeren (nu ministeren for sundhed
og forebyggelse) i en bekendtgørelse fastsætter regler
om sikring af kvaliteten af ydelserne hos private
høreapparatleverandører, herunder regler om
godkendelse af private leverandører og opkrævning af
betaling for omkostninger ved udstedelse og vedligeholdelse af
godkendelse.
Sundhedsloven indeholder ikke i dag
særskilte bestemmelser om høreapparater.
Høreapparatbehandling på regionale audiologiklinikker
(herunder behandling af ukomplicerede og komplicerede
høretab samt behandling af børn) betragtes som
sygehusbehandling i medfør af sundhedslovens § 79,
stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010.
Sundhedslovens bestemmelser om det frie sygehusvalg mellem de
offentlige sygehuse finder derfor også anvendelse ved
høreapparatbehandling.
Høreapparatbehandling er dog ikke
omfattet af det udvidede frie sygehusvalg i medfør af
sundhedslovens § 87, jf. § 17, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 62 af 20. januar 2010 om ret til
sygehusbehandling m.v., idet tilskuddet til privat
høreapparatbehandling i sig selv giver valgfrihed til et
privat tilbud.
Herudover tilbydes
høreapparatbehandling i begrænset omfang i
speciallægepraksis. I medfør af sundhedslovens
§§ 64 og 227 har Regionernes Lønnings- og
Takstnævn og Foreningen af Speciallæger indgået
»Overenskomst om Speciallægehjælp«, som
regulerer adgangen til behandling hos praktiserende
speciallæger med offentlig tilskud. Den seneste overenskomst
er indgået i oktober 2011.
I medfør af overenskomsten kan
såvel forundersøgelse med henblik på
høreapparatbehandling som høreapparattilpasning
varetages af praktiserende speciallæger i
oto-rhino-laryngologi (ørelæger), dog kun efter aftale
mellem regionsrådet og ørelægen. Der er
således ikke tale om en generel overenskomstydelse, som alle
ørelæger kan tilbyde.
For såvel offentlig sygehusbehandling
som behandling hos praktiserende ørelæger i regi af
sygesikringen gælder at høreapparatbehandlingen er
vederlagsfri for patienten.
Ved høreapparatbehandling i offentligt
regi er udgiften delt mellem regionen og kommunen, således at
kommunen betaler for høreapparater og ørepropper som
hjælpemidler, mens regionen afholder behandlingsudgiften med
kommunal medfinansiering i henhold til sundhedsloven. I
kulegravningsrapporten anslås det, at udgiften til
høreapparatet udgør ca. 40 pct. af den samlede
behandlingsudgift i offentligt regi. Denne andel forventes dog at
falde fremadrettet som følge af et prisfald på
offentligt indkøbte høreapparater, jf. afsnit
2.2.
2.1.2.
Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud til
høreapparatbehandling m.v.
I dag er både social- og
integrationsministeren og ministeren for sundhed og forebyggelse
bemyndiget til at fastsætte regler om
høreapparatbehandling.
Regler om høreapparatbehandling er i
medfør af § 112, stk. 7, i lov om social
service fastsat af social- og integrationsministeren i
bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til
anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter
serviceloven. De konkrete bestemmelser er § 4,
stk. 5, 8 og 9, § 6, stk. 5, § 17,
§ 25, stk. 4, § 26, stk. 2, og
§ 27, stk. 3.
Bestemmelserne indeholder nærmere regler om:
- Hjælp til
reparation og udskiftning, herunder vedr. vedligeholdelse og
batterier
- Tidspunkt for
fornyet bevilling til høreapparat og undtagelser hertil
-
Fritvalgsregler
- Betingelser for
tildeling af tilskud til høreapparater udleveret i privat
regi
-
Befordringsgodtgørelse
- Regulering af
tilskuddets størrelse
-
Overgangsbestemmelser
?
Bl.a. fremgår det af
bekendtgørelsens § 4, stk. 8 og 9, at hvor
det oprindelige høreapparat er anskaffet i privat regi med
tilskud fra kommunen, kan der tidligst bevilges et nyt
høreapparat efter 4 år regnet fra ibrugtagning. Der
kan dog ydes tilskud til nyt høreapparat før
4-årsperiodens udløb, når der er indtruffet en
markant helbredsbetinget forværring af hørelsen,
når legemlige forandringer eller slitage efter kort tid
umuliggør anvendelse af høreapparat, eller når
høreapparatet er gået tabt ved tyveri, brand eller
lignende.
Af bekendtgørelsens § 25,
stk. 1 og 4, fremgår det, at kommunerne yder
befordringsgodtgørelse til borgere, der udnytter adgangen
til frit at vælge en godkendt privat
høreapparatleverandør. Kommunerne er højst
forpligtet til at yde befordringsgodtgørelse svarende til
afstanden til det sted, hvor udleveringen af hjælpemidlet
efter kommunens sædvanlige praksis ville have fundet sted.
Befordringsudgifter herudover betales af ansøgeren.
Regler om godkendelse af private
leverandører er med hjemmel i § 112, stk. 6,
i lov om social service fastsat af ministeren for sundhed og
forebyggelse i bekendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2007
om godkendelse af private forhandlere af høreapparater.
Bekendtgørelsen fastsætter bl.a.
krav til uddannelse, udstyr, krav til journalføring,
oplysningspligt, tilsyn og opkrævning af betaling i
forbindelse med godkendelse og tilsyn.
Specifikt vedrørende opkrævning
af betaling fastsætter bekendtgørelsen, at DELTA
Teknisk-Audiologisk Laboratorium, som er udpeget som
certificeringsinstans for høreapparatområdet og
fører tilsyn med de godkendte private leverandører af
høreapparater, kan opkræve betaling for godkendelse af
private forhandlere af høreapparater. Der kan opkræves
et grundbeløb for godkendelse samt for tilsyn, og en
timebetaling for den tid, der medgår til godkendelsen og
tilsynet.
Beløbene reguleres én gang
årligt med finanslovsforslagets skøn for det generelle
løn- og prisindeks for staten inkl. niveaukorrektion (samlet
opregning) for det år, som reguleringen vedrører.
Det aktuelle grundbeløb for godkendelse
samt for tilsyn er 9.066 kr. eksklusiv moms, og den aktuelle
timebetaling er 1.070 kr. eksklusiv moms for den tid, der
medgår til godkendelsen og tilsynet.
Videre fastsætter
bekendtgørelsen, at forhandleren ved
høreapparatbehandling i privat regi, inden behandling
påbegyndes, skal oplyse personen om, at det er en betingelse
for at opnå tilskud til privat høreapparatbehandling,
at vedkommende er henvist hertil af en speciallæge i
øre-, næse-, og halssygdomme.
Herudover har Sundhedsstyrelsen udarbejdet
vejledning nr. 9096 af 3. marts 2009 om
høreapparatbehandling, hvori styrelsen fastsætter
faglige retningslinjer for god høreapparatbehandling i
både offentligt og privat regi. Vejledningen omhandler bl.a.
afgrænsning af målgruppen, krav til undersøgelse
og høreprøve og rammer for visitation hos
praktiserende ørelæger.
2.2
Overvejelser og lovforslag
Regeringen offentliggjorde den 8. juni 2012 en
kulegravningsrapport fra en arbejdsgruppe på
høreapparatområdet. Arbejdsgruppen bestod af Social-
og Integrationsministeriet og Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse og har i arbejdet inddraget Finansministeriet,
Sundhedsstyrelsen og DELTA.
Arbejdsgruppen blev bl.a. nedsat på
baggrund af en kraftig udgifts- og aktivitetsvækst på
området samt et stigende antal henvendelser fra både
kommuner, borgere og fagpersonale om uhensigtsmæssigheder i
det nuværende system. Den kraftige udgifts- og
aktivitetsvækst skal dels ses i sammenhæng med et
stigende antal ældre og dels forbedrede teknologiske
muligheder, der kan have medført et indikationsskred
på høreapparatområdet.
Arbejdsgruppen skulle analysere organiseringen
af høreapparatbehandlingen, kvaliteten og organiseringen af
den faglige visitation, kvalitetssikringen på de godkendte
private klinikker, gennemsigtighed og endelig reglerne for og
størrelsen af tilskuddet til privat
høreapparatbehandling med henblik på at sikre
større udgiftskontrol, gennemsigtighed og
kvalitetssikring.
Arbejdsgruppen har i kulegravningen
afdækket en række uhensigtsmæssigheder på
høreapparatområdet, som vedrører
nedenstående områder:
Kvaliteten i
høreapparatbehandlingen:
-
Speciallæger, der ud over deres ørelægepraksis
også er private forhandlere af høreapparater, kan have
incitament til at henvise patienter til "sig selv", selvom der
reelt ikke er indikation for høreapparatbehandling.
- Manglende
kvalitetskrav til apparater, der udleveres i privat regi.
-
Kvalitetsmålinger i privat regi udføres af klinikkerne
selv.
- En del apparater
anvendes ikke regelmæssigt af borgeren, dvs. ender som
»skuffeapparater«.
Gennemsigtighed:
- Manglende
gennemsigtighed i pris og kvalitet for borgere, der køber
høreapparat hos private leverandører.
- Regningerne til
kommunerne udspecificeres ikke, hvilket indebærer, at
kommunerne ikke kan afgøre, hvor stort et beløb der
anvendes til henholdsvis behandling og apparat.
- Kommunerne
anfører samtidig, at regningerne oftest mindst er på
det fulde tilskudsbeløb.
Udgiftskontrol:
- Kommunerne har
formelt bevillingsansvar, men med en afgørelse i et socialt
nævn, der indebærer, at kommunerne ikke må
efterprøve speciallægernes henvisning, når
borgerne ønsker privat behandling, er kommunernes
visitationsproces reelt sat ud af kraft.
- Tilskuddet er
siden 2002 blevet reguleret med satsreguleringsprocenten, mens
priserne på høreapparater i faste priser har
været svagt faldende.
?
På den baggrund foreslår
regeringen en ny organisering af høreapparatområdet,
som skal imødegå problemstillingerne vedrørende
kvalitet, gennemsigtighed og udgiftskontrol.
Regeringen foreslår - med henblik
på dels at opnå en enklere struktur for borgeren og
undgå unødig sagsbehandlingstid, og dels at sikre en
samordning af aktivitetsstyring og finansieringsansvar - at
udlevering og finansiering af høreapparater og
høreapparatbehandling samles i sundhedsloven. Regionerne
får dermed det samlede myndigheds- og finansieringsansvar for
udlevering af høreapparater i offentligt og privat regi.
For en række af de nævnte forhold
i kulegravningsrapporten gælder det, at der er behov for en
yderligere faglig vurdering af problemstillingernes omfang.
På den baggrund nedsætter regeringen derfor en faglig
arbejdsgruppe i regi af Sundhedsstyrelsen, der skal se på
mulighederne for at stramme tilkendelseskriterierne til
høreapparatbehandling.
Arbejdsgruppen skal således bl.a.
vurdere afgrænsningen af, hvilke patientgrupper som
fremadrettet vil have behov for høreapparatbehandling,
herunder med sondring ift. de patienter, hvis
hørenedsættelse ikke udløser behov for
høreapparat, og i forhold til de patienter, som alene
bør modtage høreapparatbehandling på de
regionale audiologiklinikker.
Endvidere skal arbejdsgruppen stille forslag
til at håndtere de situationer, hvor ørelæger
ved henvisning til høreapparatbehandling kan optræde i
en dobbeltrolle som både henviser og behandler med
tilknytning til f.eks. en privat høreklinik. Her skal
arbejdsgruppen inddrage muligheden for at indføre
standardiserede henvisningsblanketter for at undgå
indikationsskred i tilkendelseskriterier og sikre bedre
synliggørelse af faglige retningslinjer og eventuelle
interessekonflikter.
Herudover har ministeren for sundhed og
forebyggelse i februar 2012 nedsat en arbejdsgruppe, der generelt
skal komme med anbefalinger om samarbejdet mellem læger og
andre sundhedspersoner og lægemiddel- og medicoindustrien.
Arbejdet forventes afsluttet i efteråret 2012.
2.2.1
Myndigheds- og finansieringsansvar for
høreapparatbehandling
Med forslagets § 1 ophæves de
eksisterende bestemmelser i lov om social service om støtte
til høreapparat som hjælpemiddel, hvorved grundlaget
for de i medfør af loven fastsatte bestemmelser i
bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til
anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter
serviceloven bortfalder. Ligeledes bortfalder bekendtgørelse
nr. 1513 af 13. december 2007 om godkendelse af private forhandlere
af høreapparater i sin helhed.
Samtidig indføres en bestemmelse i
sundhedsloven, jf. den foreslåede § 2, nr. 1,
hvorefter regionsrådet yder tilskud til
høreapparatbehandling til personer over 18 år.
Det er således hensigten med forslaget,
at høreapparatbehandling af børn fortsat alene skal
foregå på offentlige audiologiklinikker, jf.
Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9096 af 3. marts 2009 om
høreapparatbehandling, og at der derfor ikke her skal kunne
gives tilskud til privat høreapparatbehandling. Ligeledes
bør mere alvorlige og komplicerede høretab fortsat
alene udføres på offentlige audiologiklinikker.
Høreapparatbehandling, som finder sted
på regionale audiologiklinikker - herunder behandling af
ukomplicerede og komplicerede høretab samt behandling af
børn - vil endvidere fortsat være en sygehusydelse i
medfør af sundhedslovens § 79, stk. 1.
Med forslaget er det endvidere hensigten, at
udgifterne til høreapparater ikke længere skal
afholdes af kommunerne, med derimod af regionerne. Det kræver
en justering af det af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
udstedte cirkulære nr. 149 af 21. december 2006 om
afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften
afholdes af sygehusvæsenet, idet udgifterne til
høreapparater i medfør af dette cirkulære
afholdes af kommunen.
Som følge heraf vil det samlede
finansieringsansvar ved såvel offentlig
høreapparatbehandling som tilskud til privat
høreapparatbehandling blive placeret hos regionerne, modsat
i dag, hvor kommunerne afholder samtlige udgifter til tilskud til
privat høreapparatbehandling og udgifter til selve apparatet
ved offentlig høreapparatbehandling. Med forslaget vil det
regionale finansieringsansvar også omfatte udgifter til
reparation, udskiftning, vedligeholdelse og batterier.
Med lovforslagets overførsel af
muligheden for at vælge privat
høreapparatleverandør til sundhedsloven, vil det ikke
længere være muligt at opnå
befordringsgodtgørelse til borgere, der benytter sig af
denne mulighed. Dette følger af, at der i sundhedslovens
bestemmelser om befordring og befordringsgodtgørelse, som
fastsat i sundhedslovens kapitel 53 og ved bekendtgørelse
nr. 1496 af 16. december 2009, udelukkende er hjemmel til at yde
befordring eller befordringsgodtgørelse til eller fra alment
praktiserende læge, praktiserende speciallæge,
sygehusbehandling eller kommunal genoptræning efter endt
behandling på sygehus.
Når det gælder borgernes
klagemuligheder, videreføres de eksisterende vilkår
for i medfør af §§ 1 og 2 lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet at rette klager
over den sundhedsfaglige virksomhed til Patientombuddet og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn, jf. afsnit
2.1.1
Hidtil har den kommunale afgørelse om
tilskud til høreapparater kunnet indbringes for Det Sociale
Nævn, jf. nærmere herom i afsnit 2.1.1. Med
lovforslagets overførsel af bevillingskompetencen til
tilskud til høreapparatbehandling fra serviceloven til
sundhedsloven vil borgerne - forudsat lovens vedtagelse - få
mulighed for at påklage regionens afgørelse om tilskud
til høreapparater i medfør af den foreslåede
§ 70 a til Patientombuddet, jf. § 6,
stk. 1, nr. 2, i lov om klage og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, hvoraf det fremgår, at en regions
afgørelser m.v. kan påklages til Patientombuddet,
når de vedrører behandling efter
§§ 64-72 i sundhedsloven og regler fastsat med
hjemmel heri. Således er der i den eksisterende lovgivning
mulighed for, at Patientombuddet kan behandle klager over regionens
afgørelser vedr. tilskud til høreapparatbehandling
m.v., jf. den foreslåede § 70 a.
2.2.2.
Bemyndigelsesbestemmelser vedr. vilkår for tilskud til
høreapparatbehandling m.v.
For at understøtte
målsætningen om at samle myndigheds- og
finansieringsansvaret for udlevering af høreapparater i
offentligt og privat regi bemyndiges ministeren for sundhed og
forebyggelse med lovforslaget til både at fastsætte
regler om vilkår for tilskud og for krav til godkendelse af
private leverandører, jf. forslagets § 2. Efter
gældende ret i § 112, stk. 6 og 7, i lov om
social service er disse to bemyndigelser efter gældende
regler delt mellem social- og integrationsministeren og ministeren
for sundhed og forebyggelse, jf. afsnit 2.1.2.
Bemyndigelsen i sundhedslovens § 72,
som bliver § 72, stk. 1, samt bemyndigelsen i den
foreslåede § 72, stk. 2, vil således
blive anvendt til at samle de eksisterende relevante bestemmelser
(specifikt vedrørende høreapparatbehandling) i
Social- og Integrationsministeriets bekendtgørelse nr. 743
af 27. juni 2011 om hjælp til anskaffelse af
hjælpemidler og forbrugsgoder efter serviceloven og i
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses bekendtgørelse nr.
1513 af 13. december 2007 om godkendelse af private forhandlere af
høreapparater i én samlet bekendtgørelse, dog
ikke med henblik på at fastsætte identiske
bestemmelser.
Den foreslåede § 70 a
fastlægger, at der ydes tilskud til
høreapparatbehandling til personer over 18 år. Der
tilsigtes ikke hermed en ændring i forhold til den hidtidige
aldersgrænse, idet det også med de nugældende
regler fremgår af bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni
2011 om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og
forbrugsgoder efter serviceloven, at der kun ydes tilskud til
høreapparatbehandling til personer over 18 år.
Børn med behov for høreapparat behandles
vederlagsfrit i det offentlige system.
På baggrund af problemstillingerne i
kulegravningsrapporten fra juni 2012, udviklingen i prisen på
offentligt indkøbte høreapparater og aftalen af 8.
november 2012 mellem regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance
om fordeling af forskningsreserven i 2013 vil
bemyndigelsesbestemmelsen i § 72, som bliver
§ 72, stk. 1, blive anvendt til at nedsætte
det nuværende tilskud på 5.607 kr. til
høreapparatbehandling, således at der ydes 4.000 kr. i
tilskud til behandling på ét øre, og 6.350 kr.
i tilskud til behandling på 2 ører (2012-priser).
Det nuværende tilskud på 5.607 kr.
omfatter både behandling og selve høreapparatet.
Fremadrettet ønskes dette tilskud opdelt i en takst for
selve høreapparatet på 2.000 kr., mens de resterende
2.000 kr. omfatter tilskud til behandlingen, dvs.
høreprøve, tilpasning m.v. Det indebærer
således, at der ud over tilskud til selve apparatet (2.000
kr.) ydes et tilskud på 350 kr. til den ekstra behandling
på 2. øre.
Desuden vil bemyndigelsesbestemmelsen blive
benyttet til at ændre reguleringsmekanismen, således at
det kun er tilskuddet til behandling, der pris- og
lønreguleres, mens tilskuddet til apparatet ikke reguleres
fremadrettet, medmindre prisudviklingen for offentligt
indkøbte høreapparater forandres
væsentligt.
Tilskud til høreapparat er i forvejen
fastfrosset frem til 2014, jf. lov nr. 1614 af 22. december 2010 om
ændring af lov om social service, hvor den nye regulering kan
træde i kraft.
Nedsættelsen af tilskuddet med hjemmel i
den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse skal ses i lyset af,
at prisen på offentligt indkøbte høreapparater
har været svagt faldende siden år 2000, og at der pr.
1. august 2012 er opnået en offentlig indkøbspris
på i gennemsnit ca. 1.500 kr. pr. apparat, mod 3.894 kr. i
2011. Tilskuddet til privat høreapparatbehandling er derimod
blevet reguleret med den almindelige pris- og lønudvikling
og udgør i dag 5.607 kr. pr. øre.
Samtidig anses det ikke for væsentligt
mere arbejdskrævende at behandle 2 ører. Dette er
allerede i dag afspejlet i takstafregningen i forhold til de
regionale audiologiske klinikker og de praktiserende
ørelæger.
Endvidere har Sundhedsstyrelsen oplyst, at der
ikke er afgørende fagligt belæg for at opretholde
henvisningskrav ved flergangsudlevering for
høreapparatbehandling hos private, bl.a. fordi patienter med
ukomplicerede høretab ikke har væsentligt
forøget risiko for udvikling af f.eks. tumorer el.lign.
På baggrund heraf afskaffes henvisningskravet til
genudlevering af høreapparat i privat regi.
Herudover er det fremadrettet regeringens
hensigt at følge prisudviklingen på området.
Tilskuddet til privat udleverede apparater kan således
reguleres, såfremt prisudviklingen forandres
væsentligt, jf. sundhedslovens § 72, stk. 1.
Tilskuddet vil også kunne justeres som følge af den
teknologiske udvikling m.v.
Sundhedslovens § 72, der med
forslaget bliver § 72, stk.1, indeholder ikke hjemmel til
at fastsætte krav til godkendelse af private
leverandører. Den foreslåede § 72,
stk. 2, er derfor en nyaffattelse med udgangspunkt i
§ 112, stk. 6, i lov om social service, hvori
ministeren for sundhed og forebyggelse bemyndiges til at
fastsætte regler om godkendelse af private
leverandører af høreapparater og opkrævning af
betaling for omkostninger ved udstedelse og vedligeholdelse af
godkendelse. Den foreslåede bemyndigelse, jf. forslagets
§ 2, nr. 2, forventes desuden udnyttet på samme
måde som efter gældende ret, jf. bekendtgørelse
nr. 1513 af 13. december 2007 om godkendelse af private forhandlere
af høreapparater. Dog vil dette kunne justeres i forhold til
de til enhver tid gældende faglige retningslinjer for
høreapparatbehandling, jf. vejledning nr. 9096 af 3. marts
2009 om høreapparatbehandling.
Bemyndigelsen vil desuden blive anvendt til at
fastsætte regler om, at private forhandlere af
høreapparater fremover skal udspecificere regninger for
høreapparatbehandling med tilskud, så andelen af
tilskuddet til hhv. behandling og selve apparatet vil fremgå
af regningerne til regionerne.
Den overordnede organisering af
høreapparatområdet vedrørende
spørgsmålet om områdets organisering (tilskud
eller offentligt finansieret behandling) har været genstand
for politisk debat i de seneste år. Samtidig kan det
konstateres, at ventetiden på offentlige audiologiklinikker -
på trods af en stor stigning i antallet af udleverede
høreapparater med privat tilskud - er ca. den samme i 2011
som i 2001. Som følge heraf - og i lyset af, at der indtil
videre er begrænset erfaring med anvendelsen af
høreapparater i regi af den ny rammeaftale pr. 1. august
2012 - ser regeringen et behov for en løbende
opfølgning på udviklingen på
høreapparatområdet.
Med henblik på en vurdering af den
overordnede organisering af høreapparatbehandlingen i
Danmark vil regeringen evaluere den nye model for tilskud til
høreapparatbehandling 2 år efter den foreslåede
ikrafttrædelse af lovforslaget.
Evalueringen skal bl.a. belyse udviklingen
på området med privat tilskud, herunder i forhold til
aktivitet og eventuel egenbetaling, samt udviklingen i ventetiden i
det offentlige sygehusvæsen.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Med forslaget om at samle
høreapparatbehandling i sundhedsloven overtager regionerne
de kommunale udgifter til indkøb af høreapparater og
ørepropper ved høreapparatbehandling i offentligt
regi. Denne ændring forventes ikke i sig selv at
påvirke hverken aktiviteten eller udgifterne på
høreapparatområdet.
Offentlige besparelser (kommuner og regioner)
forventes udløst af følgende:
- Mindreudgifter
som følge af, at sagsbehandlingen samles i regionerne ved en
samlet regulering i sundhedsloven, forventes at udgøre 5
mio. kr. fra 2013 og frem.
- En
nedsættelse af tilskuddet til 4.000 kr. til behandling
på et øre og tilskud på 2.350 kr. til behandling
på 2. øre forventes at føre til mindreudgifter
på 107 mio. kr. årligt fra 2013 og frem.
- En ændret
regulering, hvor tilskuddet til selve apparatet ikke pris- og
lønreguleres, forventes at føre til mindreudgifter
på 2,3 mio. kr. årligt i 2014, stigende til 7,2 mio.
kr. årligt i 2016.
- Strammere
tilkendelseskriterier på grund af standardiserede
henvisninger forventes at føre til mindreudgifter på
10 mio. kr. årligt fra 2013 og frem.
- Afskaffelse af
henvisningskravet til genudlevering af høreapparat i privat
regi forventes at føre til mindreudgifter på 8,8 mio.
kr. fra 2013 og frem.
Den samlede offentlige besparelse (kommuner og
regioner) skønnes at udgøre 130,8 mio. kr. i 2013,
voksende til 138,0 mio. kr. i 2016.
Der er tale om en nettobesparelse, idet der er
taget højde for, at nogle patienter, som ellers ville have
valgt tilskud til privat høreapparatbehandling, i stedet vil
søge behandling i det offentlige sundhedsvæsen.
Lovforslagets samlede økonomiske
konsekvenser skal forhandles med kommunerne og regionerne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Der forventes et fald i de private
høreapparatforhandleres omsætning som følge af
nedsættelse af tilskud til høreapparater.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Borgere, som vælger tilskud til
behandling i det private, vil få administrative lettelser, da
de ikke længere behøver at gå via kommunen for
at få tilskud.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer
Udkast til forslag til lov om ændring af
lov om social service og sundhedsloven (Samling af
høreapparatområdet i sundhedsloven og ændret
tilskud til høreapparater) har været sendt i
høring hos følgende:
3F, Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Amgros, Anker Fjord Hospice, Ankestyrelsen, Arresødal
Hospice, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker,
Center for Hjerneskade, Center for Sundhed og Træning i
Middelfart, Center for Sundhed og Træning i
Skælskør, Center for Sundhed og Træning i
Aarhus, Danmarks Apotekerforening, Danmarks Optikerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor
Forening, Dansk Medicinsk Audiologisk Selskab, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Dansk
Tandplejerforening, Danske Bioanalytikere, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige
Tandlæger, DELTA, Den Nationale Videnskabsetiske
Komité, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske
Råd, Diabetesforeningen, Diakonissestiftelsens Hospice,
Epilepsihospitalet Filadelfia, Ergoterapeutforeningen,
Farmakonomforeningen, FOA, Forbrugerrådet, Foreningen af
Kliniske Diætister, Foreningen af Radiografer i Danmark,
Foreningen af Speciallæger, Forsikring & Pension,
Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Hospice Djursland,
Hospice Forum Danmark, Hospice Fyn, Hospice Limfjord Skive, Hospice
Sjælland, Hospice Sydvestjylland, Hospice
Sønderjylland, Hospice Vendsyssel, Høreforeningen,
Industriforeningen for generiske lægemidler, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KamillianerGaardens
Hospice, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens
Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Landsforeningen af Statsaut. Fodterapeuter,
Leverandørforeningen for høreapparater,
Lægeforeningen, Lægemiddelindustriforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Parallelimportørforeningen af lægemidler,
Patientforeningen i Danmark, Patientforsikringen, Patientombuddet,
Pharmadanmark, Praktiserende Lægers Organisation, Private
Audiologiske Klinikkers Sammenslutning, PTU's
RehabiliteringsCenter, RCT Jylland, RCT København,
Regionernes Lønnings- og Takstnævn,
RehabiliteringsCenter for Muskelsvind, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Rigsrevisionen, Sankt Lukas Hospice, Scleroseforeningen,
Sclerosehospitalet i Haslev, Sclerosehospitalet i Ry, Sct. Maria
Hospice Center, Sjældne Diagnoser, Statsforvaltningen
Hovedstaden, Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen
Nordjylland, Statsforvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen
Syddanmark, Sundhedsstyrelsen, Sygeforsikringen
»danmark«, Teknisk Landsforbund, Vejlefjord,
Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri, Yngre Læger,
ÆldreForum, Ældremobiliseringen, Ældresagen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Offentlige besparelser (kommuner og
regioner) forventes udløst af følgende: | Ingen. | | | | | | - Mindreudgifter som følge af, at
sagsbehandlingen samles i regionerne ved en samlet regulering i
sundhedsloven, forventes at udgøre 5 mio. kr. fra 2013 og
frem. | | | | | | | - En nedsættelse af tilskuddet til
4.000 kr. til behandling på et øre og tilskud på
2.350 kr. til behandling på 2. øre forventes at
føre til mindreudgifter på 107 mio. kr. årligt
fra 2013 og frem. | | | | | | | - En ændret regulering, hvor
tilskuddet til selve apparatet ikke pris- og lønreguleres,
forventes at føre til mindre udgifter på 2,3 mio. kr.
årligt i 2014, stigende til 7,2 mio. kr. årligt i
2016. | | | | | | | - Strammere tilkendelseskriterier på
grund af standardiserede henvisninger forventes at føre til
mindreudgifter på 10 mio. kr. årligt fra 2013 og
frem. | | | | | | | - Afskaffelse af henvisningskravet af
henvisningskravet til genudlevering af høreapparat i privat
regi forventes at føre til mindreudgifter på 8,8 mio.
kr. fra 2013 og frem | | | | | | | Den samlede offentlige besparelse (kommuner
og regioner) skønnes at udgøre 130,8 mio. kr. i 2013,
voksende til 138,0 mio. kr. i 2016. | | | | | | | Der er tale om en nettobesparelse, idet der
også er taget højde for, at nogle patienter, som
ellers ville have valgt tilskud til privat
høreapparatbehandling, i stedet vil søge behandling i
det offentlige sundhedsvæsen. | | | | | | | Lovforslagets samlede økonomiske
konsekvenser skal forhandles med kommunerne og regionerne. | | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | De offentlige administrative byrder lettes
som følge af, at sagsbehandlingen på
høreapparatområdet samles i regionerne. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Der forventes et fald i de private
høreapparatforhandleres omsætning som følge af
nedsættelse af tilskud til høreapparater. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Borgere, som vælger tilskud til
behandling i det private, vil få administrative lettelser, da
de ikke længere behøver at gå via kommunen for
at få tilskud. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§ 1
Til nr. 1
(§ 112, stk. 5 og 6. )
Med lovforslaget ophæves bestemmelserne
i lov om social service om tilskud til høreapparatbehandling
og godkendelse af private leverandører af
høreapparater, idet disse bestemmelser foreslås
indarbejdet i den nye § 70 a i sundhedsloven.
Med forslaget om ophævelse af
§ 112, stk. 6, i lov om social service og forslaget
om indarbejdelse af bemyndigelsesbestemmelsen i sundhedsloven
overgår kompetencen til at fastsætte regler om sikring
af kvalitet af ydelserne hos private
høreapparatleverandører også fra social- og
integrationsministeren til ministeren for sundhed og
forebyggelse.
Den foreslåede ophævelse af
bestemmelserne i lov om social service vil samtidig give anledning
til at justere det af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
udstedte cirkulære nr. 149 af 21. december 2006 om
afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften
afholdes af sygehusvæsenet. Det vil ske med henblik på,
at det skal fremgå af cirkulæret, at udgifter til
høreapparater afholdes i det regionale
sygehusvæsen.
Til nr. 2
(§ 182, stk. 5. )
Den foreslåede ophævelse af
§ 182, stk. 5, er en konsekvensrettelse som
følge af, at § 112, stk. 5 og 6,
foreslås ophævet. Der er således ikke behov for
at regulere satsen for tilskuddet.
§ 2
Til nr. 1
(§ 70 a)
Den foreslåede bestemmelse i
§ 70 a medfører, at regionsrådet yder
tilskud til høreapparatbehandling til personer over 18
år.
Til nr. 2
(§72, stk. 2)
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
vil blive udnyttet med udgangspunkt i de til enhver tid
gældende faglige retningslinjer for
høreapparatbehandling, jf. vejledning nr. 9096 af 3. marts
2009 om høreapparatbehandling.
Den foreslåede § 72,
stk. 2, er en nyaffattelse med udgangspunkt i § 112,
stk. 6, i lov om social service, hvori ministeren for sundhed
og forebyggelse bemyndiges til at fastsætte regler om
godkendelse af private leverandører af høreapparater
og opkrævning af betaling for omkostninger ved udstedelse og
vedligeholdelse af godkendelse.
Den foreslåede bestemmelse forventes
udnyttet på samme måde som efter gældende ret,
jf. bekendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2007 om
godkendelse af private forhandlere af høreapparater. Dog vil
tilskuddet til privat høreapparatbehandling fremadrettet
blive fastsat på bekendtgørelsesniveau i lighed med de
øvrige bestemmelser i sundhedslovens kapitel 15.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
vil sammen med den eksisterende bemyndigelsesbestemmelse i
§ 72, som bliver § 72, stk. 1, jf. afsnit
2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, endvidere
blive anvendt til at samle de nugældende bestemmelser
(specifikt vedrørende høreapparatbehandling) i
bekendtgørelse nr. 743 af 27. juni 2011 om hjælp til
anskaffelse af hjælpemidler og forbrugsgoder efter
serviceloven og bekendtgørelse nr. 1513 af 13. december 2007
om godkendelse af private forhandlere af høreapparater i
én bekendtgørelse, dog ikke med henblik på at
fastsætte identiske bestemmelser. Det foreslås
således, at private forhandlere af høreapparater
fremover skal udspecificere regninger ved
høreapparatbehandling med tilskud, så andelen af
tilskuddet til hhv. behandling og selve apparatet vil fremgå
af regningerne til regionerne.
De gældende bestemmelser om gebyr for
godkendelse samt tilsyn og timebetaling, jf. bekendtgørelse
nr. 1513 af 13. december 2007 om godkendelse af private forhandlere
af høreapparater, foreslås videreført
uændret. Der henvises i den forbindelse til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
§ 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2013, dog således at ansøgninger
om tilskud til høreapparater indgivet inden 1. januar 2013,
jf. § 112, stk. 5, i lov om social service,
behandles efter de hidtil gældende regler. Tilsvarende
gælder for ansøgninger vedr. reparation, udskiftning,
vedligeholdelse og batterier, som er indgivet inden 1. januar
2013.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 810 af 19. juli 2012, foretages
følgende ændringer: | | | | § 112.
Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler
til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,
når hjælpemidlet | | | 1) i væsentlig grad kan afhjælpe
de varige følger af den nedsatte funktionsevne, | | | 2) i væsentlig grad kan lette den
daglige tilværelse i hjemmet eller | | | 3) er nødvendigt for, at den
pågældende kan udøve et erhverv. | | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at et hjælpemiddel skal
leveres af bestemte leverandører. I forbindelse med
kommunalbestyrelsens indgåelse af leverandøraftaler
inddrages repræsentanter for brugerne ved udarbejdelse af
kravspecifikationerne. | | | Stk. 3.
Ansøgeren kan vælge leverandør af
hjælpemidler, jf. dog stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen
har indgået en leverandøraftale og ansøgeren
ønsker at benytte en anden leverandør end den, som
kommunalbestyrelsen har indgået leverandøraftale med,
indkøber ansøgeren selv hjælpemidlet og
får udgifterne hertil refunderet, dog højst med et
beløb svarende til den pris, kommunen kunne have erhvervet
hjælpemidlet til hos sin leverandør. Har
kommunalbestyrelsen ikke indgået leverandøraftale, kan
ansøgeren vælge leverandør, og støtten
ydes efter regning, dog højst med et beløb svarende
til prisen på det bedst egnede og billigste
hjælpemiddel. | | | Stk. 4.
Ansøgerens ret til at vælge leverandør af
hjælpemidler efter stk. 3 gælder ikke, hvis
kommunalbestyrelsen kan stille et hjælpemiddel til
rådighed, som er fuldstændig identisk med det
hjælpemiddel, som ansøgeren ønsker at anskaffe
fra en anden leverandør. | | | Stk. 5.
Når en ansøger, der er fyldt 18 år, vælger
en anden leverandør end den, som kommunalbestyrelsen
anviser, ydes et tilskud på indtil kr. 5.607 pr.
høreapparat, hvis ansøgeren er henvist til
høreapparatbehandling af en speciallæge i øre-,
næse- og halssygdomme. Tilskuddet omfatter
høreprøve, høreapparat, tilpasning, service og
garanti og er inkl. moms. Tilskuddet kan ikke udgøre mere
end de faktiske udgifter og kan alene ydes til
høreapparater, der udleveres fra en godkendt
leverandør. | | 1. § 112, stk. 5 og 6, ophæves. Stk. 7 bliver herefter
stk. 5. | Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter i en
bekendtgørelse regler om sikring af kvaliteten af ydelserne
hos private høreapparatleverandører, herunder regler
om godkendelse af private leverandører og opkrævning
af betaling for omkostninger ved udstedelse og vedligeholdelse af
godkendelse. | | | Stk. 7.
Socialministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte
regler om | | | 1) afgrænsningen af de
hjælpemidler, hvortil der kan ydes støtte, og adgangen
til genanskaffelse, | | | 2) i hvilket omfang modtageren selv betaler
en del af udgiften til anskaffelse, reparation og drift af et
hjælpemiddel, | | | 3) hvornår støtte til et
hjælpemiddel kan ydes som udlån eller udleveres som
naturalydelse, | | | 4) hvorvidt der skal gælde
særlige betingelser for støtte til visse
hjælpemidler, herunder muligheden for udlevering af visse
hjælpemidler fra en offentlig institution, og | | | 5) hvorvidt visse hjælpemidler kan
stilles til rådighed som led i et botilbud. | | | | | | § 182.
Det beløb, der er nævnt i § 41, reguleres en
gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf.
lov om en satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 8. | | | Stk. 2. Det
beløb, der er nævnt i § 32, stk. 8,
reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang den 1. januar 2009. | | | Stk. 3. Det
beløb, der er nævnt i § 42, stk. 3,
reguleres en gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt
eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2012. | | | Stk. 4. Det
beløb, der er nævnt i § 45, stk. 5, og
§ 97, stk. 7, reguleres en gang årligt den 1.
januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2006. | | | Stk. 5. Det
beløb, der er nævnt i § 112, stk. 5,
reguleres en gang årligt den 1. januar med Danmarks
Statistiks forbrugerprisindeks. Ved beregningen anvendes
ændringen i forbrugerprisindekset 2 år forud for
finansåret. Beløbet afrundes til nærmeste
kronebeløb. Reguleringen foretages første gang den 1.
januar 2014. | | 2. § 182, stk. 5,
ophæves. Stk. 6-10 bliver herefter
stk. 5-9. | Stk. 6. Det
beløb, der er nævnt i § 114, stk. 2,
reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb, der
er deleligt med 1.000. | | | Stk. 7. Det
beløb, der er nævnt i § 118, stk. 2,
reguleres en gang årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt
eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Det beløb, der fremkommer efter
regulering, afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang pr. 1. januar 2006. | | | Stk. 8. Det
beløb, der er nævnt i § 120, stk. 2,
reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Reguleringen foretages første gang pr. 1. januar 2006. | | | Stk. 9.
Fradragsbeløb og den maksimale betaling pr. time, der
fastsættes i medfør af § 161, stk. 1,
reguleres en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Fradragsbeløb afrundes til nærmeste kronebeløb,
der er deleligt med 100. Den maksimale betaling pr. time afrundes
til nærmeste kronebeløb. | | | Stk. 10.
Beløbene i §§ 176 og 176 a reguleres en gang
årligt den 1. januar, første gang pr. 1. januar 2013,
med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Beløbene afrundes til nærmeste 10.000 kr. | | | | | | | | § 2 | | | | | | I sundhedsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret
senest ved lov nr. 603 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 70 indsættes: »§ 70
a. Regionsrådet yder tilskud til
høreapparatbehandling til personer over 18
år.« | | | | § 72.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler for tilskud efter §§ 65-71. | | 2. I § 72 indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Ministeren for sundhed og
forebyggelse fastsætter regler om godkendelse af private
leverandører til høreapparatbehandling i
medfør af § 70 a, og om gebyrer for omkostninger
ved udstedelse og vedligeholdelse af godkendelse.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2013. | | | Stk. 2.
Ansøgninger om tilskud til høreapparater efter
§ 112, stk. 5, i lov om social service indgivet
før lovens ikrafttræden behandles efter de hidtil
gældende regler. |
|