Fremsat den 8. november 2012 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om byfornyelse og
udvikling af byer
(Ændrede fordelingsprincipper for
områdefornyelse med særligt sigte på mindre byer
og landdistrikter m.v.)
§ 1
I lov om byfornyelse og udvikling af byer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 132 af 5. februar 2010, foretages
følgende ændringer:
1. §
3 affattes således:
Ȥ 3.
Kommunalbestyrelsen kan med henblik på at styrke grundlaget
for private investeringer træffe beslutning om
områdefornyelse for følgende områder:
1) Nedslidte
byområder i mindre byer, hvor der er et væsentligt
behov for en bymæssig udvikling.
2) Nedslidte
byområder i større byer, hvor der er et
væsentligt behov for bygningsfornyelse.
3) Nyere
boligområder med store sociale problemer.
4) Ældre
erhvervs- og havneområder, som kommunalbestyrelsen senest ved
tidspunktet for beslutningen om områdefornyelse udpeger som
byomdannelsesområder efter § 11, stk. 5, nr. 4, i lov om
planlægning, og som ikke umiddelbart kan omdannes på
markedsvilkår.
Stk. 2. Beslutningen
skal gå ud på at iværksætte og koordinere
foranstaltninger, der fremmer udviklingen i
byområdet.«
2. I
§ 6, stk. 1, ændres
»på 50 mio. kr.« til: », jf. § 94,
stk. 2, 3. pkt.«, og »og § 94, stk. 2«
udgår.
3. I
§ 6 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
Tilsagn om refusion efter stk. 1 meddeles til ansøgninger i
følgende prioriterede rækkefølge:
1) Tilsagn til
byområder, jf. § 3, nr. 1, inden for højst 35
mio. kr. af den i § 94, stk. 2, 3. pkt., nævnte
udgiftsramme, jf. dog stk. 3.
2) Tilsagn til
byområder, jf. § 3, nr. 2.
3) Tilsagn til
boligområder, jf. § 3, nr. 3.
4) Tilsagn til
områder, jf. § 3, nr. 4.
Stk. 3. Uudnyttet
udgiftsramme til de områder, der er nævnt i stk. 2, nr.
2-4, overføres til ansøgninger under stk. 2, nr.
1.«.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og
5.
4. I
§ 6, stk. 2, der bliver stk. 4,
ændres: »jf. dog stk. 3« til: »jf. dog stk.
5«.
5. I
§ 8, stk. 2, indsættes som
nr. 5:
»5) Fjernelse
af skrot og affald på ejendomme beliggende i byer med
færre end 3.000 indbyggere eller i det åbne
land.«
6. I
§ 12, stk. 1, indsættes
efter »støtteberettigede udgifter,«: »jf.
§ 8, stk. 2, nr. 1-4, samt § 8, stk. 3,«.
7. I
§ 12 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
De støtteberettigede udgifter, der udgør det
maksimale grundlag for støtteberegningen, jf. § 8, stk.
2, nr. 5, består af udgifter til fjernelse af skrot og
affald.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
8. I
§ 14 ændres
»nedrivningsudgifter« til: »udgifter
vedrørende nedrivning samt fjernelse af skrot og
affald«.
9. I
§ 19, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Dog refunderes 60 pct. af
kommunalbestyrelsens udgifter efter stk. 1, såfremt tilskud
vedrører arbejder omfattet af § 8, stk. 2, nr. 1-3 og
5, og arbejderne udføres på bygninger eller ejendomme,
der er beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere og i
det åbne land«.
10. I
§ 21, nr. 1 og 2, ændres »eller wc« til:
», wc eller bad«.
11. § 22,
stk. 1, affattes således:
»Støtte til boliger omfattet
af § 21, nr. 1 og 2, kan ydes til følgende
foranstaltninger:
1)
Istandsættelse af bygningens klimaskærm.
2) Nedrivning,
når denne er begrundet i bygningens fysiske tilstand.
3) Etablering af
bad.
4)
Afhjælpning af kondemnable forhold.
5) Fjernelse af
skrot og affald på ejendomme, der er beliggende i byer med
færre end 3.000 indbyggere og i det åbne
land.«
12. I
§ 27 ændres »§
22, stk. 1, nr. 1 og 3« til: »§ 22, stk. 1, nr. 1
og 3-5«.
13. I
§ 34, stk. 2, indsættes som
2. pkt.: »Dog refunderes 60 pct. af kommunalbestyrelsens
udgifter efter stk. 1, såfremt tilskud vedrører
arbejde, der udføres på bygninger eller ejendomme, der
er beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere og i det
åbne land«.
14.
Efter § 38 b indsættes før kapitel 6:
»Nedrivning af
erhvervsbygninger
§ 38 c.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at yde
støtte til nedrivning af private erhvervsbygninger,
såfremt erhvervet er nedlagt, og bygningerne er beliggende i
byer med færre end 3.000 indbyggere. Bestemmelsen finder ikke
anvendelse på bygninger, som er offentligt ejede.
Stk. 2. I sager efter
stk. 1 finder bestemmelserne i §§ 23-25 om
ansøgnings- og beslutningsprocedure anvendelse, og
fastsættelse af støtte samt finansiering og refusion
ydes efter §§ 26, 27 og 34.
Kapitel 5 a
Opkøb af
nedslidte ejendomme
Anvendelsesområde for dette
kapitel
§ 38 d.
Kommunalbestyrelsen kan opkøbe nedslidte ejendomme
beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere samt i det
åbne land, med henblik på istandsættelse eller
nedrivning.
Refusion
§ 38 e.
Kommunalbestyrelsen afholder udgifter til opkøb efter §
38 d.
Stk. 2. Staten
refunderer 60 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter efter stk.
1.«
15. § 63,
stk. 1, affattes således:
»Når en bolig skal fraflyttes
som følge af en beslutning i medfør af denne lov, men
på ny kan være beboelig inden for højst 6
måneder, kan kommunalbestyrelsen forlange, at husstanden
midlertidigt overtager en anden bolig. Hvis boligen er en
udlejningsejendom, kan udlejer ikke opsige lejeaftalen. I
særlige tilfælde, og hvis husstanden er
indforstået hermed, kan den midlertidige genhusning
forlænges indtil højst 12 måneder.«
16. § 94,
stk. 2, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»En del af udgiftsrammen kan dog
anvendes til løsning af afgrænsede
byfornyelsesopgaver, herunder byfornyelsesforsøg efter
§ 96 og § 97. 60 mio. kr. af udgiftsrammen kan anvendes
til områdefornyelse, jf. § 6, stk. 1. 40 mio. kr. kan
anvendes til bygningsfornyelse i områder, der har fået
tilsagn efter § 6, stk. 2, nr. 1. Eventuelle uforbrugte midler
til bygningsfornyelse i områder, jf. 4. pkt., fordeles til
områder som nævnt i § 6, stk. 2, nr. 2 og 3, i
prioriteret rækkefølge.«
17. I
§ 107, stk. 1, nr. 6, ændres
»eller § 77, stk. 1 og 2« til: »§ 77,
stk. 1 og 2, eller § 80, stk.1«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 94, stk.
2, 4. og 5. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 16,
træder først i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 3. I 2013 kan 40
mio. kr. af den i § 93 i lov om byfornyelse og udvikling af
byer nævnte udgiftsramme anvendes til bygningsfornyelse i
områder som nævnt i lov om byfornyelse og udvikling af
byer § 3. Midlerne fordeles med højst 10 mio. kr. til
byområder som nævnt i lov om byfornyelse og udvikling
af byer § 3, nr. 1. Resterende midler fordeles i prioriteret
rækkefølge til områder som nævnt i lov om
byfornyelse og udvikling af byer § 6, stk. 2, nr. 2-4 og stk.
3.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Styrkelse af områdefornyelse og
bygningsfornyelse i mindre byer | | | 2.1.1. | Udgiftsramme til
områdefornyelse | | | 2.1.2. | Udgiftsramme til bygningsfornyelse i
områder med områdefornyelsesbeslutning | | 2.2. | Mulighed for nedrivning af tomme
erhvervsbygninger | | 2.3. | Mulighed for kommunalt opkøb af
ejendomme | | 2.4. | Mulighed for fjernelse af skrot og
affald | | 2.5. | Forhøjet refusion til visse
aktiviteter i byer med færre end 3.000 indbyggere | | 2.6. | Mulighed for støtte til etablering
af bad i ejer- og andelsboliger | | 2.7. | Mulighed for at sanktionere
overtrædelse af forbud mod retlige og faktiske
ændringer på en ejendom | 3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 4. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forhold til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser |
|
1.
Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslagets hovedformål er at styrke
by- og områdefornyelsen med en fokuseret indsats i de
små byer og landdistrikterne.
Herudover indeholder lovforslaget forbedrede
muligheder for at imødegå installationsmangler i ejer-
og andelsboliger.
En landsdækkende tendens til vækst
omkring de større byer og befolkningstilbagegang i de
øvrige dele af landet giver de små byer og landsbyerne
store udfordringer i de kommende år. Fra at være
små, selvforsynende bysamfund i tæt symbiose med
landbruget, er mange landsbyer nu rene bosætningssteder uden
ret mange jobmuligheder. Det gør dem afhængige af at
kunne tilbyde gode rammer om fritids- og familielivet. Udviklingen
i de landsbyer, som ikke formår at tiltrække
tilflyttere, følger ofte en selvforstærkende spiral,
hvor færre indbyggere kan føre til tomme boliger,
nedskæringer i den offentlige service, butiksdød,
stagnerende eller faldende huspriser og et smuldrende
fællesskab. Alle disse faktorer tilsammen kan gøre det
svært for landsbyen at tiltrække nye tilflyttere. Mange
tomme huse og generelt forfald sender et signal om, at det ikke
længere er særligt attraktivt at bo det
pågældende sted.
Byfornyelsesbehovet ændrer sig i takt
med udviklingen. Det er regeringens ønske, at
byfornyelsesloven til stadighed skal kunne fungere som et centralt
redskab for kommunerne til planlægning og
gennemførelse af en bred helhedsorienteret indsats
såvel i byerne som på landet.
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
har gennemført en evaluering af de instrumenter, som blev
indført i byfornyelsesloven i 2008 med henblik på at
forbedre kommunernes muligheder for at gribe ind over for de
allerdårligste boliger samt en midtvejsevaluering af
Indsatspuljen, som udløber med udgangen af 2012.
Evalueringerne viser overordnet, at
instrumenterne fra 2008 i høj grad benyttes af kommunerne,
men peger også på forhold, som vil kunne optimere den
kommunale indsats over for de mange tomme og dårligt
vedligeholdte boliger i de mindre byer og landsbyerne. Kommunerne
ønsker at kunne anvende puljemidlerne strategisk på
baggrund af planlægning, hvor indsatsen over for de
dårlige bygninger kombineres med områdefornyelse.
Herudover peger evalueringerne på, at den særlige
mulighed for at støtte kommunalt opkøb af boliger,
nedrivning af visse erhvervsbygninger samt fjernelse af skrot og
affald, som har været gældende under Indsatspuljen, har
været af væsentlig betydning for ordningens anvendelse,
og at der derfor er behov for, at disse muligheder kan anvendes i
den fortsatte indsats over for de dårlige boliger.
Behovet for en indsats i de små byer og
det åbne land har i en årrække været
stigende, hvilket bl.a. har afspejlet sig i antallet af kommunale
ansøgninger om støtte til områdefornyelse i
små byer, som langt overstiger de midler, der kan
afsættes hertil efter de gældende regler.
Med henblik på at imødekomme
dette behov foreslås det at justere lovgivningen,
således at kommunerne får mulighed for at udnytte de
statslige byfornyelsesmidler mere optimalt i de små byer og
landdistrikterne.
Lovforslaget indeholder endvidere forbedrede
muligheder for at imødegå installationsmangler i ejer-
og andelsboliger. En opgørelse viser, at der på
landsplan er ca. 40.000 ejer- og andelsboliger uden bad.
Større kommuner med mange ejerlejlighedsejendomme og
andelsboliger har efterspurgt muligheden for at yde støtte
til afhjælpning af denne installationsmangel. Med henblik
på at imødekomme dette behov, foreslås det, at
kommunalbestyrelsen får mulighed at yde støtte til
afhjælpning af denne installationsmangel samt mulighed for
genhusning i ombygningsperioden.
2.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder øgede
muligheder for, at kommunerne kan gennemføre en styrket
indsats over for dårlige bygninger i de små byer og
landdistrikterne samt over for antallet af ejer- og andelsboliger,
der mangler bad i boligen.
2.1.
Styrkelse af områdefornyelse og bygningsfornyelse i mindre
byer
Hvert år afsættes en ramme
på finansloven til byfornyelse. I 2012 udgør rammen
ca. 278 mio. kr. Den statslige ramme til byfornyelse kan anvendes
til de to overordnede beslutningstyper bygningsfornyelse og
områdefornyelse.
Hovedparten af den statslige udgiftsramme
anvendes til bygningsfornyelse. Rammen fordeles som en vejledende
udgiftsramme til kommunerne efter en objektiv
fordelingsnøgle, der afspejler den enkelte kommunes relative
andel af byfornyelsesbehovet. Den ramme, den enkelte kommune
får stillet til rådighed, kan kommunen efter eget valg
anvende til den type byfornyelsesaktivitet (istandsættelse,
nedrivning, friarealer, kondemnering) og den type
beboelsesejendomme (udlejning, ejer- andelsboliger), kommunen
ønsker.
Af den samlede statslige udgiftsramme på
finansloven afsættes forlods hvert år 50 mio. kr. til
områdefornyelse og 50 mio. kr. til bygningsfornyelse i disse
områder. Områdefornyelse vedrører forbedringer i
byrum, det vil sige aktiviteter mellem husene så som
opholdsarealer, torve, pladser samt boligsociale, trafikale og
kulturelle aktiviteter.
Det er regeringens opfattelse, at der fremover
vil være et stort behov for en særlig indsats over for
de dårlige boliger på landet og i de mindste byer. Som
et led i at styrke den generelle indsats for udvikling af
landdistrikterne og herunder styrke mulighederne for at anvende
puljemidlerne strategisk i kombination med områdefornyelse
foreslås det at omfordele de 100 mio. kr., som staten hvert
år afsætter til områdefornyelse og
bygningsfornyelse i disse områder.
2.1.1.
Udgiftsramme til områdefornyelse
Efter de gældende regler afsættes
der af den samlede statslige udgiftsramme på finansloven
hvert år forlods 50 mio. kr. til områdefornyelse.
Midlerne til områdefornyelse fordeles af
ministeren for by, bolig og landdistrikter. Fordelingen sker efter
en prioriteret rækkefølge, der er nærmere
fastsat i bekendtgørelse nr. 911/2008 om
udvælgelseskriterier for reservation af støtte til
områdefornyelse og fastsættelse af
ansøgningsfrist. Forlods afsættes 25 pct. af
udgiftsrammen, svarende til 12,5 mio. kr. til områdefornyelse
i kategorien »nedslidte byområder i mindre byer«,
der er karakteriseret ved funktionstømning og fraflytning af
erhverv og borgere. Såfremt midlerne til de mindre byer ikke
kan anvendes, fordeles disse sammen med resten af rammen til de
traditionelle byfornyelsesområder (ældre
boligområder i større byer), nyere boligområder
med store sociale problemer i større byer og ældre,
nedslidte erhvervs- og havneområder, i den nævnte
prioriterede rækkefølge.
Med henblik på at sikre en optimal
udnyttelse af områdefornyelsesmidlerne samtidig med en
høj grad af prioritering af midlerne til de mindre byer
foreslås det, at der sker en generel forhøjelse af den
samlede udgiftsramme til områdefornyelse med 10 mio. kr. fra
50 mio. kr. til 60 mio. kr. Herudover foreslås det at
forhøje den andel af udgiftsrammen, der afsættes til
områdefornyelse i kategorien »nedslidte byområder
i mindre byer« fra 12,5 mio. kr. til 35 mio. kr.
Den eksisterende prioriterede
rækkefølge for områdekategorier, som er
- nedslidte
byområder i mindre byer
- ældre
byområder i større byer
- nyere
boligområder med store sociale problemer
- ældre
erhvervs- og havneområder
fastholdes.
Efter forslaget fordeles forlods 35 af de 60
mio. kr. til områdefornyelse til kategorien »nedslidte
byområder i mindre byer«.
Fastsættelsen af beløbets
størrelse er baseret på erfaringsmæssige data
fra ansøgninger til kategorien »nedslidte
byområder i mindre byer« i perioden 2007 til 2012.
Kommunerne indsender hvert år ansøgninger om
støtte til områdefornyelse i kategorien
»nedslidte byområder i mindre byer« for et
beløb, der langt overstiger den afsatte statslige
udgiftsramme på 12,5 mio. kr. De ansøgte beløb
til kategorien »nedslidte byområder i mindre
byer« har i perioden 2007-2012 årligt ligget på
mellem 28 og 37 mio. kr. Det betyder, at der hvert år gives
afslag om støtte til områdefornyelse i kommuner, der
ønsker at prioritere midler til en særlig indsats i de
mindre byer. Forslaget om omfordeling af de 100 mio. kr. til
områdefornyelse og bygningsfornyelse i disse områder
tager udgangspunkt i disse erfaringer.
De resterende 25 mio. kr. af de 60 mio. kr.
til områdefornyelse samt eventuelle overskydende midler fra
kategorien »nedslidte byområder i mindre byer«
fordeles til ansøgninger i kategorien »ældre
byområder i større byer«. Viser det sig, at der
ikke indkommer ansøgninger for hele det afsatte beløb
i denne kategori, fordeles midlerne til de efterstående
områdetyper i fuldt prioriteret rækkefølge. Det
vil sige, at kategorierne nyere boligområder og ældre
erhvervs- og havneområder kun kommer i spil, hvis der ikke er
tilstrækkelige ansøgninger i de 2 først
prioriterede kategorier.
De gældende udvælgelseskriterier
for fordeling af midler i de enkelte kategorier, ændres ikke
med forslaget. Det fastholdes endvidere, at midlerne uddeles
på baggrund af kommunernes konkrete ansøgninger, der
prioriteres efter skønnet behov for støtte.
Såfremt der ikke i det enkelte
finansår er ansøgninger, som opfylder betingelserne
inden for den afsatte ramme på 60 mio. kr. overføres
den uforbrugte del af rammen til den ordinære ramme for
bygningsfornyelse som efter de gældende regler.
2.1.2.
Udgiftsramme til bygningsfornyelse i områder med
områdefornyelsesbeslutning
Efter de gældende regler afsættes
der af den samlede statslige udgiftsramme på finansloven
hvert år forlods 50 mio. kr. til bygningsfornyelse i de
områder, som er omfattet af en beslutning om
områdefornyelse.
Rammen fordeles efter regler, der er fastsat i
bekendtgørelse nr. 24/2012 om udgiftsrammer til
bygningsfornyelse og kommunernes brug af BFO&BFU-systemet.
Forlods reserveres 10 mio. kr. til bygningsfornyelse i kategorien
»nedslidte byområder i mindre byer«. Midlerne
fordeles af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter på
baggrund af ansøgning fra de kommuner, der har fået
støtte til områdefornyelse. Ved fordelingen
lægges der særlig vægt på forhold
vedrørende områdets boliger for så vidt
angår alder, installationsmangler, vedligeholdelsesmangler,
boligsammensætning, bevaringsmæssige og fredede
boliger, friarealernes beskaffenhed samt tilkendegivelse fra ejerne
i området om, hvorvidt de ønsker at gennemføre
bygningsfornyelse.
Forslaget indebærer, at den samlede
ramme til bygningsfornyelse i områder, der har fået
støtte til en beslutning om områdefornyelse
nedsættes fra 50 mio. kr. årligt til 40 mio. kr.
årligt. Da hensigten med forslaget er at opprioritere
indsatsen mod dårlige boliger mest muligt i de små byer
og det åbne land, foreslås det, at midlerne til
bygningsfornyelse i områderne fordeles efter ansøgning
og i prioriteret rækkefølge, således at
ansøgningerne fra kategorien »nedslidte
byområder i mindre byer« bliver prioriteret
først. Kategorien »større byer« får
kun del i midlerne, hvis der ikke er ansøgninger til hele
rammen i kategorien »nedslidte byområder i mindre
byer«. Til bygningsfornyelse i de større byer har
kommunerne mulighed for at anvende den ordinært tildelte
udgiftsramme til bygningsfornyelse.
Ikke forbrugte midler til bygningsfornyelse i
områder i det enkelte finansår overføres til den
ordinære ramme for bygningsfornyelse som efter de
gældende regler.
2.2.
Mulighed for nedrivning af tomme erhvervsbygninger
Reglerne i den gældende byfornyelseslov
giver kommunalbestyrelsen mulighed for at støtte nedrivning
af beboelsesbygninger med refusion over den statslige udgiftsramme
til bygningsfornyelse. Den samme mulighed er ikke til stede for
så vidt angår bygninger, der anvendes til andet end
boliger. Efter de gældende regler kan kommunalbestyrelsen
alene yde støtte til nedrivning af erhvervsbygninger o.
lign. , såfremt hele støtteudgiften til nedrivningen
afholdes af kommunen, det vil sige uden refusion fra staten.
Under Indsatspuljen 2010 og 2011 har
kommunalbestyrelserne i de 39 kommuner, der har været
omfattet af puljen imidlertid haft mulighed for også at yde
støtte til nedrivning af erhvervsbygninger med statslig
refusion i landdistrikterne. Muligheden har omfattet nedlagte
butiks- og fabrikslokaliteter samt avls- og driftsbygninger, som
ligger faldefærdige hen. Midtvejsevalueringen af
Indsatspuljen viser, at kommunerne anvender midler til at fjerne
skæmmende tomme erhvervsbygninger ud fra prioriteringer af,
hvor bygningerne skæmmer mest, dvs. i de små byer og
ved indfaldsveje. Herudover peger evalueringen af ændringerne
af byfornyelsesloven fra 2008 på, at der er et bredt
ønske fra kommunerne om, at muligheden for at nedrive tomme
erhvervslokaliteter indarbejdes i byfornyelsesloven som et generelt
instrument. Tomme, faldefærdige erhvervsbygninger har en stor
negativ effekt på et områdes fysiske miljø.
Nedrivning af de skæmmende bygninger giver mulighed for, at
nyt kan vokse frem og kan således være kimen til at
vende en negativ udvikling og skabe et nyt positivt fysisk
miljø.
Det foreslås på den baggrund, at
der åbnes mulighed for, at kommunerne kan støtte
nedrivning af erhvervsbygninger med statslig refusion under visse
betingelser. Efter forslaget begrænses muligheden til at
omfatte tomme erhvervsbygninger, som er beliggende i de små
byer, det vil sige byer med færre end 3.000 indbyggere.
Begrænsningen vil indebære, at kun erhvervsbygninger,
hvor erhvervet er nedlagt, som skæmmer omgivelserne og derfor
er til gene for byens fysiske miljø og omkringliggende
beboelsesejendomme, er omfattet af loven. Nedrivningsmuligheden
understøtter således regeringens overordnede
målsætning om, at omgivelserne i de små byer skal
gøres attraktive for bosætning.
2.3.
Mulighed for kommunalt opkøb af ejendomme
Den gældende byfornyelseslov indeholder
hjemmel til, at kommunerne kan beslutte at støtte
byfornyelsesforanstaltninger, der ellers ikke kan ydes
støtte til efter loven i øvrigt, såfremt
udgiften afholdes af kommunen uden statslig refusion. Med denne
hjemmel kan kommunalbestyrelsen bl.a. opkøbe nedslidte og
faldefærdige ejendomme med henblik på nedrivning eller
istandsættelse. Opkøb efter bestemmelsen sker enten
på frivillig basis på grundlag af en aftale mellem
ejeren og kommunen eller på tvangsauktion. Opkøb af
ejendomme ved frivillig aftale eller på tvangsauktion
betyder, at kommunen som ejer ofte hurtigere, billigere og
væsentlig mindre ressourcekrævende end gennem
kondemnering og påbud kan gennemføre de
nødvendige fysiske aktiviteter som nedrivning eller
istandsættelse. Herudover har det vist sig, at muligheden for
opkøb giver kommunerne en god mulighed for at forhindre, at
spekulanter opkøber de dårlige huse med henblik
på udlejning. Netop mulighed for denne forebyggende indsats
er af væsentlig betydning for nogle kommuner, idet spekulativ
udlejning af dårlige boliger giver grundlag for sociale
normadefamilier, der kan være en stor belastning for den
kommunale økonomi.
Under Indsatspuljen 2010 og 2011 har de 39
kommuner, der har været omfattet af puljen, imidlertid haft
mulighed for at få refusion til de kommunale udgifter ved
opkøb af ejendomme. Det har været en betingelse, at
opkøb er sket med henblik på nedrivning eller
istandsættelse af bygningerne.
Midtvejsevalueringen af Indsatspuljen viser,
at kommunerne har haft stor gavn af at kunne benytte muligheden for
opkøb med refusion og har været meget tilfredse med
ordningen. Samtidig peger evalueringen af ændringerne af
byfornyelsesloven fra 2008 på et bredt ønske fra
kommunerne om, at muligheden for statsrefusion til udgifter ved
opkøb af ejendomme bliver en integreret del af
instrumenterne i byfornyelsesloven.
Da muligheden for opkøb af nedslidte
ejendomme vurderes at være et vigtigt redskab i kampen mod de
dårlige boliger i de små byer, foreslås det, at
der indføres mulighed for statslig refusion til de kommunale
udgifter til opkøb af disse ejendomme. Forslaget omfatter
bygninger, der er beliggende i byer med med færre end 3.000
indbyggere samt i det åbne land, og det er en betingelse, at
opkøbet sker med henblik på istandsættelse eller
nedrivning.
2.4.
Mulighed for fjernelse af skrot og affald
Oplagring, affald og andet rod på
ejendomme i små byer på landet og det åbne land
kan tage overhånd og give et utiltalende indtryk af
omgivelserne. Kommunernes muligheder for at gribe ind over for
skrot og affald på private ejendomme findes i
miljøbeskyttelsesloven og byggeloven. Udgifterne til
oprydning efter påbud udstedt i medfør af disse love
påhviler ejeren af ejendommen. Udgiften er ikke
støtteberettiget efter de nævnte love. Efter den
gældende byfornyelseslov er der mulighed for, at kommunerne
som en byfornyelsesforanstaltning kan yde støtte til
fjernelse af skrot og affald til en privat ejer, men loven giver
ikke mulighed for, at kommunerne kan opnå refusion fra staten
til en del af støtteudgiften. Byfornyelseslovens mulighed
for tilskud til at foretage oprydning kan alene baseres på en
frivillig aftale med ejeren af ejendommen, idet loven ikke
indeholder hjemmel til at pålægge en privat ejer at
fjerne skrot og affald på sin ejendom.
Under Indsatspuljen har de 39 omfattede
kommuner imidlertid haft mulighed for at opnå refusion til
disse oprydningsudgifter. Midtvejsevalueringen af Indsatspuljen
viser, at mange kommuner har haft oprydning og fjernelse af skrot
og affald som et af målene i indsatsen mod forslumring.
Evalueringen peger imidlertid på, at disse aktiviteter kan
være vanskelige at gennemføre, idet det er svært
at indgå enkeltstående aftaler om oprydning med ejere
og beboere på frivillig basis. Oprydning af skrot og affald
gennemføres derfor ofte samtidig med nedrivning af en
bygning.
Da det, som led i den samlede indsats over for
de dårlige boliger og forslumring i de mindste byer er
vigtigt, at kommunerne råder over den bredest mulige vifte af
redskaber, foreslås det, at kommunerne får mulighed for
at få refusion over den statslige ramme til bygningsfornyelse
til tilskud til de private ejere til fjernelse af ophobet skrot og
affald.
2.5.
Forhøjet refusion til visse aktiviteter i byer med
færre end 3.000 indbyggere
Når kommunerne bruger byfornyelsesloven,
er det forbundet med udgifter for dem, idet staten efter de
gældende regler yder en generel refusion på 50 pct. af
kommunernes udgifter til bygningsfornyelse, det vil sige til
istandsættelse, nedrivning m.v. primært af boliger.
Midtvejsevalueringen af Indsatspuljen peger
på, at den mulighed for forhøjet refusion, der har
eksisteret under denne ordning, har været af væsentlig
betydning for den store aktivitet, der er gennemført under
ordningen.
For at understøtte den målrettede
indsats over for de dårlige ejendomme i de små byer og
landdistrikterne indeholder forslaget en forhøjelse af den
statslige refusionssats til visse byfornyelsesaktiviteter i disse
områder.
Forslaget indebærer således, at
kommunale byfornyelsesudgifter til istandsættelse af
beboelse, nedrivning af beboelse, opkøb af ejendomme samt
fjernelse af skrot og affald, som finder sted i småbyer med
færre end 3.000 indbyggere samt i det åbne land, kan
refunderes med 60 pct. Herudover foreslås det, at kommunale
byfornyelsesudgifter til nedrivning af erhvervsbygninger ligeledes
kan refunderes med 60 pct., såfremt erhvervet er
ophørt og bygningen er beliggende i en by med under 3.000
indbyggere.
Ifølge forslaget gælder
muligheden for forhøjet refusion både såfremt de
begrænsede aktiviteter gennemføres under den
ordinære byfornyelsesramme, som hvert år uddeles til
kommunerne samt under den ekstra ramme på 40 mio. kr. til
bygningsfornyelse i de områder, der har fået en
støtte til områdefornyelsesbeslutning.
Udvælgelsen af aktiviteter med
forhøjet refusion er sket på baggrund af
midtvejsevalueringen af Indsatspuljen. Evalueringen viser, hvilke
byfornyelsesaktiviteter de 39 udkantskommuner, der var
omfattet af denne ordning, har anvendt.
2.6.
Mulighed for støtte til etablering af bad i ejer- og
andelsboliger
Selv om antallet af boliger med
installationsmangler i mange år er faldet viser en
opgørelse i 2011, at der stadig er ca. 40.000 ejer- og
andelsboliger uden bad, hvoraf andelsboliger, som især er
beliggende i de største byer, udgør ca.
halvdelen.
Etablering af bad i ejerlejligheds- eller
andelsboligejendomme, som er bygget uden denne installation er
store og gennemgribende projekter, som oftest vil kræve
genhusning i en længere periode. Det har vist sig vanskeligt
for ejerlejligheds- og andelsboligejendomme at få
gennemført disse projekter efter ændringen af
byfornyelsesloven i 2004, hvor etablering af bad i netop de to
ejendomskategorier blev taget ud af byfornyelsesloven. Med henblik
på at give kommunerne mulighed for at prioritere deres
byfornyelsesmidler til afhjælpning af denne type
installationsmangel i ejer- og andelsboliger og hermed gøre
disse boliger tidssvarende foreslås det, at der - i lighed
med de gældende regler for udlejningsboliger - genetableres
mulighed herfor.
Byfornyelseslovens anvendelsesområde for
ejer- og andelsboliger ændres, således at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at yde støtte til
etablering af bad i ejer- og andelsboliger, der lider af denne
installationsmangel. Ændringen vil samtidig indebære
mulighed for genhusning i ombygningsperioden.
2.7.
Mulighed for at sanktionere overtrædelse af forbud mod
retlige og faktiske ændringer på en ejendom
Efter den gældende byfornyelseslov har
kommunalbestyrelsen mulighed for at nedlægge et midlertidigt
forbud mod, at der retligt eller faktisk foretages ændringer
på ejendommen, mens kommunalbestyrelsen afklarer om en
ejendoms benyttelse er forbundet med sundheds- eller brandfare. Der
skal være en stærk formodning om, at der foreligger en
så alvorlig sundheds- eller brandfare, at der kan
træffes beslutning om kondemnering, for at
kommunalbestyrelsen kan nedlægge et ændringsforbud.
Forbuddet er midlertidigt, og kan maksimalt strække sig over
2 år.
Ved at nedlægge et midlertidigt
ændringsforbud kan kommunalbestyrelsen forhindre, at de
kondemnable forhold stabiliseres. Ændringsforbuddet
indebærer bl.a., at der ikke kan foretages om- eller
tilbygninger, og at der ikke kan finde ændret benyttelse sted
af bygningen, herunder udlejning, hvis en bolig er uudlejet
på det tidspunkt, hvor forbuddet nedlægges.
Kommunalbestyrelsen får med det
midlertidige forbud mulighed for at forhindre at en dårlig
bolig, der står tom bliver udlejet eller for at undlade at
give en byggetilladelse, mens det afklares, om der skal
træffes en beslutning om kondemnering for ejendommen.
Ud fra et privat- og samfundsøkonomisk
synspunkt er det hensigtsmæssigt, at der ikke afholdes
udgifter til foranstaltninger, som kan blive overflødige ved
en senere afgørelse om kondemnering eller at
kommunalbestyrelsen bliver forpligtet til at genhuse en husstand,
som er flyttet ind i boligen kort tid før
kondemneringen.
Kommunalt forbud mod retlige og faktiske
ændringer på ejendommen er imidlertid ikke omfattet af
byfornyelseslovens sanktionsbestemmelse, hvorefter den, der
undlader at efterkomme et forbud mod beboelse eller ophold
(kondemnering) kan straffes med bøde.
Muligheden for at sanktionere en
overtrædelse af forbuddet vurderes at være
afgørende for effekten.
Med henblik på at sikre den mest
optimale virkning af et midlertidigt forbud mod retlige og faktiske
ændringer på en ejendom, som kommunalbestyrelsen er i
gang med at undersøge for sundheds- eller brandfare, findes
det således hensigtsmæssigt, at indføre de samme
sanktionsmuligheder for overtrædelse af det midlertidige
forbud, som er gældende for overtrædelse af et
egentligt forbud mod ophold eller beboelse.
3.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget finansieres inden for den
eksisterende statslige udgiftsramme til byfornyelsesformål,
hvorfor forslaget ikke giver anledning til statslige merudgifter.
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser i forhold til det
statslige udgiftsloft.
Forslagets forhøjede statslige refusion
for visse aktiviteter fra 50 pct. til 60 pct., forventes isoleret
set at medføre en reduktion af det kommunale bidrag til
byfornyelsesindsatsen. En forhøjelse af rammen til
områdefornyelse medfører isoleret set et
forøget kommunalt bidrag, fordi den statslige refusion til
områdefornyelse udgør op til en tredjedel af kommunens
udgifter, hvorimod den statslige refusion til andre
byfornyelsesaktiviteter (som mindskes tilsvarende) typisk
udgør 50 pct. Størrelsen af den samlede effekt
på det kommunale bidrag til byfornyelse afhænger af de
enkelte kommuners prioritering af deres byfornyelsesindsats.
Ved udmeldingen af ramme til bygningsfornyelse
i områder foreslås det, at ansøgninger fra
kategorien »nedslidte byområder i mindre byer«
bliver prioriteret først. Hvis aktiviteter med 60 pct.
statslig refusion på den baggrund kommer til at tegne sig for
et statsligt rammeforbrug på 30 mio. kr. årligt,
skønnes den afledte reduktion af det kommunale bidrag at
udgøre 10 mio. kr.
Ved fuld udnyttelse af rammen til
områdefornyelse, skønnes den kommunale andel af
udgifter vedrørende områdefornyelse forøget med
20 mio. kr., samtidig med en reduceret kommunal andel
vedrørende andre byfornyelsesaktiviteter på 10 mio.
kr. Sammenlagt forventes det kommunale bidrag til byfornyelse at
være uændret.
Forslaget medfører begrænsede
statslige merudgifter til tilretning af Ministeriet for By, Bolig
og Landdistrikters administrative edb-system BOSSINF i 2012 eller
2013. Disse merudgifter afholdes indenfor ministeriets eksisterende
ramme.
4.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har ikke nævneværdige
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget forventes at medføre flere
nedrivninger af faldefærdige bygninger samt fjernelse af
skrot og affald på ejendomme i landdistrikter.
8. Forhold
til EU-retten
Forslaget har ikke EU-retlige aspekter.
9.
Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt
i høring hos følgende organisationer m.v.:
Lovforslaget er sendt i høring hos
følgende organisationer m.v.: Advokatsamfundet,
Andelsboligernes Fællesrepræsentation,
Arkitektforeningen, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM, Byfornyelseskonsulenterne A/S, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark,
Danmarks lejerforeninger, Dansk Byggeri,
BygningsFredningsForeningen, Danske Arkitektvirksomheder, DI,
Danske Udlejere, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervslejernes
Landsorganisation, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Frederiksberg Kommune, Grundejernes
Investeringsfond, Håndværksrådet, I. C.
Byfornyelse, KL, Kuben Byfornyelse Danmark A/S, Københavns
Kommune, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
af Landsbyer, Lejernes Landsorganisation i Danmark, sbs
rådgivning A/S, Realkreditrådet, Statens
Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet og Søren Garde
Rådgivning.
10. Samlet
vurdering af lovforslagets konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forbedrede muligheder for at prioritere
byfornyelsesaktiviteter i det åbne land og i byer med
færre end 3.000 indbyggere | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Flere nedrivninger af faldefærdige
bygninger samt fjernelse af skrot og affald | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Forslaget i § 3 definerer de kategorier
af områder, hvor kommunalbestyrelsen kan træffe
beslutning om områdefornyelse.
De gældende regler for definition af
områder, hvor kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning
om områdefornyelse er fastsat i bekendtgørelse nr.
911/2008 om udvælgelseskriterier for reservation af
støtte til områdefornyelse og fastsættelse af
ansøgningsfrist. De kategorier, som hidtil har været
gældende, fastholdes med lovforslaget.
Med forslaget kan kommunalbestyrelsen herefter
træffe beslutning for følgende områder:
1) Nedslidte
byområder i mindre byer, hvor der er et væsentligt
behov for en bymæssig udvikling.
2) Nedslidte
byområder i større byer, hvor der er et
væsentligt behov for bygningsfornyelse.
3) Nyere
boligområder med store sociale problemer.
4) Ældre
erhvervs- og havneområder, som kommunalbestyrelsen, senest
ved tidspunktet for beslutningen om områdefornyelse udpeger
som byomdannelsesområder efter § 11, stk. 5, nr. 4, i
lov om planlægning, og som ikke umiddelbart kan omdannes
på markedsvilkår. Beslutningen skal gå ud
på at iværksætte og koordinere foranstaltninger,
der fremmer udviklingen i byområdet.
Til nr.
2
Forslaget i § 6, stk. 1, vedrører
udgiftsrammen til områdefornyelse.
Efter de gældende regler i § 6,
stk. 1, kan ministeren for by, bolig og landdistrikter hvert
år meddele tilsagn om refusion til beslutninger om
områdefornyelse inden for en ramme på 50 mio. kr. af
den samlede statslige udgiftsramme til byfornyelse.
Det foreslås, at ministeren for by,
bolig og landdistrikter fremover kan meddele tilsagn om refusion
til kommunalbestyrelsen til beslutninger om områdefornyelse
inden for en udgiftsramme på 60 mio. kr. af den samlede
statslige ramme til byfornyelse.
Hensigten med forslaget er, at flere
områder kan få mulighed for at gennemføre en
koordineret byfornyelsesindsats, der ud over den konkrete indsats
over for de dårlige boliger, også omfatter aktiviteter
mellem husene det vil sige opholdsarealer, torve, pladser samt
boligsociale, trafikale og kulturelle foranstaltninger.
Til nr.
3
Forslaget i § 6, stk. 2, vedrører
den prioriterede rækkefølge af byområder,
hvortil kommunalbestyrelsen kan meddele tilsagn om refusion til
områdefornyelse.
Efter de gældende regler kan ministeren
for by, bolig og landdistrikter hvert år meddele tilsagn om
refusion til beslutninger om områdefornyelse inden for en
ramme på 50 mio. kr. af den samlede statslige udgiftsramme
til byfornyelse. Fordeling af udgiftsrammen på 50 mio. kr.
til områdefornyelse sker efter en prioriteret
rækkefølge af byområder, der er nærmere
fastsat i bekendtgørelse nr. 911/2008 om
udvælgelseskriterier for reservation af støtte til
områdefornyelse og fastsættelse af
ansøgningsfrist. Efter bekendtgørelsen afsættes
forlods 25 pct. af udgiftsrammen, svarende til 12,5 mio. kr. til
områdefornyelse i kategorien »nedslidte byområder
i mindre byer«, der er karakteriseret ved
funktionstømning og fraflytning af erhverv og borgere.
Såfremt midlerne til de mindre byer ikke kan anvendes,
fordeles disse sammen med resten af rammen til nedslidte
byområder i større byer, hvor der er et
væsentligt behov for en bymæssig udvikling, nyere
boligområder med store sociale problemer og ældre
erhvervs- og havneområder, i den nævnte
rækkefølge.
Det foreslås, at ministeren for by,
bolig og landdistrikter af den foreslåede ramme på 60
mio. kr. kan meddele tilsagn om refusion til de i stk. 1,
nævnte områdekategorier i en prioriteret
rækkefølge.
Forlods kan anvendes op til 35 mio. kr. til
kategorien »nedslidte byområder i mindre byer«,
hvor der er et væsentligt behov for en bymæssig
udvikling, jf. den foreslåede § 3, nr. 1.
De resterende 25 mio. kr. samt eventuelle
overskydende midler fra kategorien »nedslidte byområder
i mindre byer« anvendes til kategorien »nedslidte
byområder i større byer«, hvor der er et
væsentligt behov for bygningsfornyelse, jf. forslagets §
6, stk. 2, nr. 2. Viser det sig, at der ikke indkommer
ansøgninger for hele det afsatte beløb i denne
kategori, fordeles midlerne til nyere boligområder med store
sociale problemer, jf. forslagets § 6, stk. 2, nr. 3, og
ældre erhvervs- og havneområder, jf. forslagets §
6, stk. 2, nr. 4, i prioriteret rækkefølge. Det vil
sige, at kategorierne, nyere boligområder og ældre
erhvervs- og havneområder, kun kommer i spil, hvis der ikke
er tilstrækkelige ansøgninger i de to først
prioriterede kategorier.
De gældende regler om, at midlerne
uddeles på baggrund af kommunernes konkrete
ansøgninger, der prioriteres efter skønnet behov for
støtte, fastholdes.
Det foreslås i § 6, stk. 3, at
uudnyttet ramme til de områdekategorier, der er nævnt i
den foreslåede § 6, stk. 2, nr. 2- 4, overføres
til kategorien »nedslidte byområder i mindre
byer«.
Såfremt der ikke i det enkelte
finansår er ansøgninger i kategorierne som nævnt
i § 6, stk. 2, nr. 1-4, som opfylder betingelserne inden for
den afsatte ramme på 60 mio. kr. overføres den
uforbrugte del af rammen til den ordinære ramme for
bygningsfornyelse som efter de gældende regler.
Hensigten med forslaget er at styrke
områdefornyelsen i nedslidte byområder i de mindre byer
med henblik på udvikling af attraktive levevilkår og
bosætningsmuligheder for disse områder.
Til nr.
4
Den foreslåede ændring i § 6,
stk. 2, er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 3,
vedrørende den prioriterede rækkefølge for
tilsagn om refusion til ansøgninger om
områdefornyelse.
Til nr. 5
Forslaget i § 8, stk. 2, nr. 5,
vedrører muligheden for, at kommunalbestyrelsen kan yde
støtte til fjernelse af skrot og affald på ejendomme,
der er beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere samt
i det åbne land.
Efter de gældende regler er muligheden
for at yde støtte til fjernelse af ophobet skrot og affald
på en ejendom ikke omfattet af de støtteberettigede
udgifter. Dette gælder både udlejningsejendomme samt
ejer- og andelsboligejendomme. Kommunalbestyrelsen har efter de
gældende regler kun mulighed for at yde støtte til
denne byfornyelsesaktivitet efter lovens § 98, stk. 2, det vil
sige uden den statslige refusion, som gælder de
støtteberettigede udgifter.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
får mulighed for at yde støtte til fjernelse af skrot
og affald på ejendomme, der er beliggende i byer med
færre end 3.000 indbyggere, som en almindelig
støtteberettiget udgift. Kommunalbestyrelsen kan
således oppebære refusion for de kommunale udgifter
over den statslige ramme til byfornyelse. Forslaget omfatter
både udlejningsejendomme samt ejer- og andelsejendomme.
Til nr.
6
Den foreslåede ændring i §
12, stk. 1, er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 5,
vedrørende muligheden for at yde støtte til fjernelse
af skrot og affald. Med ændringen defineres det maksimale
støttegrundlag for støtteberegningen
vedrørende vedligeholdelses- og forbedringsarbejder,
nedrivning, opførelse af mindre tilbygninger samt
energiforbedrende foranstaltninger.
Til nr.
7
Forslaget i § 12, stk. 2, definerer de
støtteberettigede udgifter i forbindelse med fjernelse af
skrot og affald.
Det foreslås, at de
støtteberettigede udgifter udgør de samlede udgifter
til fjernelse af skrot og affald.
Til nr.
8
Forslaget i § 14 vedrører
muligheden for, at kommunalbestyrelsen kan yde støtte til
nedrivning samt fjernelse af skrot og affald på ejendomme,
der er beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere samt
i det åbne land.
Der henvises til bemærkningerne til nr.
5.
Til nr.
9
Forslaget i § 19, stk. 2, vedrører
størrelsen af den statslige refusion til kommunale udgifter
til tilskud vedrørende arbejder, der udføres på
bygninger eller ejendomme beliggende i byer med færre end
3.000 indbyggere og i det åbne land.
Efter de gældende regler udgør
refusionen af de kommunale udgifter til tilskud m.v. efter loven 50
pct.
Det foreslås, at den statslige refusion
af kommunalbestyrelsens udgifter til tilskud, der vedrører
arbejder omfattet af § 8, stk. 2, nr. 1-3 og 5, det vil sige
vedligeholdelsesarbejder, forbedringsarbejder, nedrivning fjernelse
af skrot og affald, fastsættes til 60 pct., såfremt
arbejderne udføres på bygninger eller ejendomme, der
er beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere og i det
åbne land.
Hensigten med bestemmelsen er at styrke
kommunernes incitament til at opprioritere indsatsen mod de
dårlige boligforhold i de små byer og på
landet.
Til nr. 10
Forslaget i § 21, nr. 1, og nr. 2,
vedrører afgrænsningen af de ejer- og andelsboliger,
kommunalbestyrelsen kan yde støtte.
Efter de gældende regler kan
kommunalbestyrelsen ikke yde støtte til ejer- og
andelsboliger, hvis boligerne ikke har bad.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
får mulighed for at yde støtte til afhjælpning
af denne installationsmangel.
Hensigten med lovforslaget er, at
kommunalbestyrelsen får mulighed for at prioritere sin
byfornyelsesindsats med henblik på, at kommunen - i lighed
med de gældende regler om udlejningsboliger - kan hæve
eksisterende utidssvarende ejer- og andelsboliger til en
tidssvarende standard.
Til nr.
11
Forslaget i § 22, stk. 1, nr. 3,
vedrører udvidelse af de støtteberettigede
foranstaltninger til ejer- og andelsboliger til at omfatte
etablering af bad og i § 22, stk.1, nr. 5, fjernelse af skrot
og affald på ejendomme, der er beliggende i byer med
færre end 3.000 indbyggere samt i det åbne land.
Efter de gældende regler har
kommunalbestyrelsen ikke, som en refusionsberettiget
byfornyelsesudgift, mulighed for at yde støtte til
etablering af bad i ejer- og andelsboliger. Endvidere har
kommunalbestyrelsen heller ikke mulighed for, som en
refusionsberettiget udgift, at yde støtte til fjernelse af
skrot og affald på ejendomme, der er beliggende i byer med
færre end 3.000 indbyggere samt i det åbne land.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
får mulighed for at yde støtte til etablering af bad i
ejer- og andelsboliger samt fjernelse af skrot og affald på
ejendomme, der er beliggende i byer med færre end 3.000
indbyggere samt i det åbne land.
Hensigten med lovforslaget vedrørende
etablering af bad er, at kommunalbestyrelsen kan bringe
utidssvarende ejer- og andelsboliger op på en tidssvarende
standard.
Vedrørende muligheden for at
støtte fjernelse af skrot og affald er hensigten at give
kommunalbestyrelsen et yderligere redskab til gennem frivillige
aftaler med ejeren at få iværksat oprydning af skrot og
affald i de mindre byer med færre end 3.000 indbyggere og
på landet.
Til nr.
12
Den foreslåede ændring i § 27
er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 11, vedrørende
udvidelse af de støtteberettigede foranstaltninger til at
omfatte etablering af bad i ejer- og andelsboliger samt fjernelse
af skrot og affald på ejendomme, der er beliggende i byer med
færre end 3.000 indbyggere samt i det åbne land.
Til nr.
13
Forslaget i § 34, stk. 2, vedrører
størrelsen af den statslige refusion til kommunale udgifter
til tilskud vedrørende arbejder, der udføres på
eller ejer- eller andelsboliger eller ejendomme beliggende i byer
med færre end 3.000 indbyggere og i det åbne land.
Efter de gældende regler udgør
refusionen af de kommunale udgifter til tilskud m.v. efter loven 50
pct.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
får 60 pct. statslig refusion af kommunale udgifter til
tilskud, der vedrører arbejder, som udføres på
ejer- eller andelsboliger og ejendomme, der er beliggende i byer
med færre end 3.000 indbyggere og i det åbne land.
Hensigten med bestemmelsen er at styrke
kommunernes incitament til at opprioritere indsatsen mod de
dårlige boligforhold i de små byer og på
landet.
Til nr.
14
Forslaget i § 38 c vedrører
muligheden for nedrivning af erhvervsbygninger.
Det foreslås, at kommunerne får
mulighed for at støtte nedrivning af erhvervsbygninger med
statslig refusion, såfremt visse betingelser er opfyldt.
Forslaget omfatter bygninger, der har
været anvendt til privat erhverv, og som er beliggende i byer
med færre end 3.000 indbyggere. Det er endvidere en
betingelse, at erhvervet er ophørt, og at bygningen derfor
ikke er i drift.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen
ikke finder anvendelse på erhvervslokaler beliggende i
bygninger, som er offentligt ejede. Det samme gælder, hvor
det offentlige har haft en ikke uvæsentlig indflydelse
på driften. Der kan f. eks. være tale om institutioner,
kommunale kontorer, private institutioner med driftsoverenskomst
med det offentlige eller lignende.
I stk. 2, foreslås det, at
ansøgnings- og beslutningsprocedure sker efter
samme regler, som gælder for nedrivning af ejer- og
andelsboliger, jf. lovens §§ 23-25. Det foreslås
endvidere, at støtte ligeledes ydes efter reglerne for
nedrivning af ejer- og andelsboliger, det vil sige efter reglerne i
§§ 26, 27 og 34. Forslaget indebærer således,
at kommunalbestyrelsen, på baggrund af forhandling med ejeren
fastsætter den procentuelle, finansielle støtte til
nedrivning af erhvervslokaler, hvor erhvervet er ophørt.
Hensigten med bestemmelsen er, at
nedrivningsmuligheden skal understøtte
målsætningen om, at omgivelserne i de små byer
skal gøres attraktive for bosætning.
Erhvervsbygninger, hvor erhvervet er nedlagt, kan stå tomme,
bliver ikke vedligeholdt og går i forfald. Erhvervsbygninger,
som skæmmer omgivelserne og derfor er til gene for byens
fysiske miljø og omkringliggende beboelsesejendomme, vil
derfor være omfattet af bestemmelsen.
Forslaget i § 38 d og e vedrører
muligheden for, at kommunalbestyrelsen kan opkøbe ejendomme
med henblik på istandsættelse eller nedrivning.
Efter den gældende bestemmelse i
byfornyelseslovens § 98, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen
beslutte at støtte byfornyelsesforanstaltninger, der ellers
ikke kan ydes støtte til efter loven i øvrigt,
såfremt udgiften afholdes af kommunen uden statslig refusion.
Med denne hjemmel kan kommunalbestyrelsen bl.a. opkøbe
nedslidte og faldefærdige ejendomme med henblik på
nedrivning eller istandsættelse.
Det foreslås, at kommunalbestyrelsen
får mulighed for at opkøbe ejendomme til
istandsættelse eller nedrivning med statslig refusion over
den statslige ramme til bygningsfornyelse. Efter forslaget
begrænses muligheden for opkøb til at omfatte
nedslidte ejendomme beliggende i byer med færre end 3.000
indbyggere samt i det åbne land.
Hensigten med bestemmelsen er, at muligheden
for statsrefusion til udgifter ved opkøb af ejendomme bliver
en integreret del af instrumenterne i byfornyelsesloven og derved
styrker kommunernes indsatsmuligheder over for de dårlige
boliger.
Det foreslås endvidere, at den statslige
refusion til de kommunale udgifter fastsættes til 60 pct. i
lighed med refusionsprocenten til istandsættelse, nedrivning
og fjernelse af skrot og affald vedrørende arbejder på
bygninger og ejendomme, der er beliggende i byer med færre
end 3.000 indbyggere.
Til nr.
15
Ændringsforslaget vedrører
muligheden for midlertidig genhusning.
Efter de gældende regler i § 63,
stk. 1, kan kommunalbestyrelsen forlange, at en husstand i en
udlejningsbolig, midlertidig overtager en anden bolig, når
boligen skal fraflyttes som følge af en beslutning i
medfør af byfornyelsesloven, men igen kan være
beboelig inden for højst 6 måneder. Det samme
gælder, hvis en andelsbolig eller en bolig, som bebos af
ejeren selv, skal fraflyttes som følge af kondemnable
forhold.
Efter forslaget får kommunalbestyrelsen
mulighed for også at genhuse husstande i ejer- og
andelsboliger, uanset at der ikke foreligger kondemnable
forhold.
Hensigten med forslaget er at give
kommunalbestyrelsen mulighed for midlertidig genhusning af
husstande i ejer- og andelsboliger - i lighed med de gældende
regler for udlejningsboliger - ved omfattende ombygninger, hvor
lejligheden som følge af ombygningen bliver ubeboelig i en
periode på højst 6 måneder. Det kan navnlig
komme på tale i forbindelse med etablering af bad i ejer- og
andelsboliger, jf. forslagets § 1, nr. 10 og 11.
Til nr.
16
Ændringsforslaget i § 94, stk. 2,
2. pkt., fastsætter størrelsen af den del af den
samlede statslige udgiftsramme til byfornyelse, der årligt
kan afsættes til områdefornyelse og til
bygningsfornyelse i områder, samt den prioriterede
rækkefølge for fordelingen af midlerne til
bygningsfornyelse i de enkelte områdekategorier.
Efter de gældende regler i § 6,
stk. 1, kan Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter meddele
tilsagn til områdefornyelse inden for en årlig
udgiftsramme på 50 mio. kr.
Herudover kan Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter efter de gældende regler, der er nærmere
fastsat i bekendtgørelse nr. 24/2012 om udgiftsrammer til
bygningsfornyelse og kommunernes brug af BFO&BFU-systemet af
den samlede statslige udgiftsramme til bygningsfornyelse
afsætte maksimalt 50 mio. kr. til brug for bygningsfornyelse
i områder, som er omfattet af en beslutning om
områdefornyelse. Efter de gældende regler i den
nævnte bekendtgørelse kan Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter endvidere reservere op til 20 pct. af de 50 mio. kr.
bygningsfornyelse i områder, til
bygningsfornyelsesforanstaltninger i mindre byer. Efter de
gældende regler kan kategorien »nedslidte
byområder i mindre byer« således sikres maksimalt
12,5 mio. kr. til bygningsfornyelse i de områder, der er
omfattet af en områdefornyelsesbeslutning.
Det foreslås, at Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter til områdefornyelse fremover kan
anvende 60 mio. kr. af den samlede statslige ramme til byfornyelse,
samt 40 mio. kr. bygningsfornyelse i de områder, der er
omfattet af en områdefornyelsesbeslutning. Herudover
foreslås det, at de 40 mio. kr. til bygningsfornyelse i
områder fordeles efter en prioriteret rækkefølge
til følgende byområder, jf. § 3:
1) Nedslidte
byområder i mindre byer, hvor der er et væsentligt
behov for en bymæssig udvikling.
2) Nedslidte
byområder i større byer, hvor der er et
væsentligt behov for bygningsfornyelse.
3) Nyere
boligområder med store sociale problemer.
4) Ældre
erhvervs- og havneområder, som kommunalbestyrelsen, senest
ved tidspunktet for beslutningen om områdefornyelse udpeger
som byomdannelsesområder efter § 11, stk. 5, nr. 4, i
lov om planlægning, og som ikke umiddelbart kan omdannes
på markedsvilkår. Beslutningen skal gå ud
på at iværksætte og koordinere foranstaltninger,
der fremmer udviklingen i byområdet.
Med forslaget sker der således en
ændret vægtning af midlerne til områdefornyelse
og bygningsfornyelse, idet områdefornyelsesmidlerne
opprioriteres med 10 mio. kr. samtidig med at midlerne til
bygningsfornyelse i områderne nedsættes tilsvarende.
Hensigten med forslaget er at sikre, at flere områder kan
få mulighed for at gennemføre en koordineret
byfornyelsesindsats, der ud over den konkrete indsats over for de
dårlige boliger, også omfatter aktiviteter mellem
husene det vil sige opholdsarealer, torve, pladser samt
boligsociale, trafikale og kulturelle foranstaltninger.
Efter forslaget fastholdes de eksisterende
områdekategorier og den prioriterede rækkefølge,
som tidligere fremgik af bekendtgørelse nr. 911/2008.
Eventuelle uforbrugte midler til
bygningsfornyelse i områder, jf. 4. pkt., fordeles til
byområder som nævnt i § 6, stk. 2, nr. 2 og 3, i
prioriteret rækkefølge.
Til nr. 17
Ændringsforslaget i § 107, stk. 1,
nr. 6, giver mulighed for at sanktionere overtrædelse af et
forbud mod retligt eller faktisk at foretage ændringer
på ejendommen udstedt af kommunalbestyrelsen med hjemmel i
byfornyelseslovens § 80, stk.1.
Efter de gældende regler er der ikke
mulighed for at sanktionere en overtrædelse af et af
kommunalbestyrelsen udstedt forbud efter byfornyelseslovens §
80, stk.1, mod at foretage retlige eller faktiske ændringer
på en ejendom.
I henhold til byfornyelseslovens § 80,
stk. 1, kan kommunalbestyrelsen nedlægge et forbud mod, at
der retligt eller faktisk foretages ændringer på
ejendommen, mens kommunalbestyrelsen afklarer om en ejendoms
benyttelse er forbundet med sundheds- eller brandfare. Forbuddet
kan maksimalt nedlægges for en periode på 2 år.
Det er en betingelse, for at kommunalbestyrelsen kan nedlægge
et midlertidigt ændringsforbud efter byfornyelseslovens
§ 80, stk. 1. , at der er en stærk formodning om, at der
foreligger en sådan sundheds- eller brandfare, at der kan
træffes beslutning om kondemnering.
Ved at nedlægge ændringsforbud
efter byfornyelseslovens § 80, stk. 1, kan det forhindres, at
kondemnable forhold stabiliseres. Ændringsforbuddet
indebærer bl.a., at der ikke kan foretages om- eller
tilbygninger, og at der ikke kan finde ændret benyttelse sted
af bygningen herunder udlejning, hvis en bolig er uudlejet på
tidspunktet for nedlæggelse af forbuddet.
Hensigten med forslaget er at give
kommunalbestyrelsen de bedste muligheder for at forhindre at en
dårlig bolig udlejes eller for at undlade at meddele
byggetilladelse, mens det søges afklaret, om der skal
træffes en beslutning om kondemnering for ejendommen.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2.
I stk. 2 foreslås det, at § 94,
stk. 2, 4. og 5. pkt., der vedrører de 40 mio. kr. af den
samlede statslige udgiftsramme, der kan afsættes til
bygningsfornyelse i områder, samt fordelingen heraf
først træder i kraft den 1. januar 2014.
Samtidig foreslås i stk. 3 en
overgangsregel, der fastsætter størrelsen og
fordelingen af midler til bygningsfornyelse i områder i 2013.
Overgangsreglen indebærer, at der i 2013 af den afsatte ramme
på 40 mio. kr. til bygningsfornyelse i områder forlods
kan fordeles 10 mio. kr. til områdekategorien
»nedslidte byområder i mindre byer«. De
resterende midler fordeles til de øvrige
områdekategorier som nævnt i forslagets § 3, nr.
2-4, i prioriteret rækkefølge, jf. forslagets §
6, stk. 2 og 3.
Begrundelsen for, at udskyde
ikrafttrædelsen af bestemmelserne i § 94, stk. 2, 4. og
5. pkt., til 1. januar 2014 er, at midler efter denne bestemmelse
tildeles områder, der har fået tilsagn til
områdefornyelsesbeslutninger året før. Det
betyder, at midler, der er afsat til bygningsfornyelse i 2013,
tildeles beslutninger om områdefornyelse, der har fået
tilsagn i 2012. Med dette forslag ændres fordelingen af
midlerne til bygningsfornyelse i områder imidlertid
væsentligt, idet den samlede ramme på 40 mio. kr. til
dette formål forlods prioriteres til områdekategorien
»nedslidte byområder i mindre byer«, hvorimod der
efter de gældende regler alene blev prioriteret 10 mio. kr.
til denne kategori. Kommuner, der i 2012 har fået reservation
om støtte til områdefornyelse såvel i
større som mindre byer har i forbindelse med udarbejdelse af
ansøgninger om reservation haft forudsætninger og
forventninger om at kunne få andel i en nærmere bestemt
andel af rammen til bygningsfornyelse. Disse forudsætninger
og forventninger har samtidig dannet grundlag for ministeriets
meddelelse af reservation. Det er derfor vigtigt, at
områdefornyelsesbeslutninger med tilsagn til kategorien
»større byer« også har mulighed for at
få del i midlerne til bygningsfornyelse i disse områder
i 2013.
Da hensigten med lovforslaget generelt er at
styrke områdefornyelse og bygningsfornyelse i mindre byer,
foreslås det, at der i 2013 til bygningsfornyelse i
områdekategorien »nedslidte byområder i mindre
byer« forlods kan afsættes maksimalt 10 mio. kr., som
efter de hidtil gældende regler. De resterende 30 mio. kr.
samt eventuelle uforbrugte midler fra kategorien »nedslidte
byområder i mindre byer« kan i 2013 fordeles til de
øvrige områdekategorier som nævnt i § 3,
nr. 2-4, jf. § 6, stk. 2 og 3.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om byfornyelse og udvikling af byer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 132 af 5. februar 2010, foretages
følgende ændringer: | § 3.
Kommunalbestyrelsen kan med henblik på at styrke grundlaget
for private investeringer træffe beslutning om
områdefornyelse i nedslidte byområder, i
boligområder med store sociale problemer og i ældre
erhvervs- og havneområder, som er udpeget som
byomdannelsesområder efter § 11, stk. 5, nr. 4, i
lov om planlægning, og som ikke umiddelbart kan omdannes
på markedsvilkår. Beslutningen skal gå ud
på at iværksætte og koordinere foranstaltninger,
der fremmer udviklingen i byområdet. | | 1. § 3 affattes således: »§ 3. Kommunalbestyrelsen kan med henblik
på at styrke grundlaget for private investeringer
træffe beslutning om områdefornyelse for
følgende områder: | | 1) | Nedslidte byområder i mindre byer,
hvor der er et væsentligt behov for en bymæssig
udvikling. | | 2) | Nedslidte byområder i
større byer, hvor der er et væsentligt behov for
bygningsfornyelse. | | 3) | Nyere boligområder med store
sociale problemer. | | 4) | Ældre erhvervs- og
havneområder, som kommunalbestyrelsen senest ved tidspunktet
for beslutningen om områdefornyelse udpeger som
byomdannelsesområder efter § 11, stk. 5, nr. 4, i lov om
planlægning, og som ikke umiddelbart kan omdannes på
markedsvilkår. | | Stk. 2.
Beslutningen skal gå ud på at iværksætte og
koordinere foranstaltninger, der fremmer udviklingen i
byområdet.« | § 6.
Indenrigs- og socialministeren kan inden for en årlig
udgiftsramme på 50 mio. kr. efter ansøgning meddele
tilsagn om refusion til kommunalbestyrelsen til
gennemførelse af en beslutning om områdefornyelse, jf.
§ 7 og § 94, stk. 2. | | 2. I § 6, stk. 1, ændres
»på 50 mio. kr.« til: », jf. § 94,
stk. 2, 3. pkt.«, og »og § 94, stk. 2«
udgår. | Stk. 2.
Indenrigs- og socialministeren kan meddele tilsagn om refusion til
kommunalbestyrelsens udgifter til følgende indsatser, jf.
dog stk. 3: | | 3. I § 6 indsættes efter stk. 1 som nye
stykker: | »Stk.
2. Tilsagn om refusion efter stk. 1 meddeles til
ansøgninger i følgende prioriterede
rækkefølge: | 1) | Tilsagn til byområder, jf. §
3, nr. 1, inden for | 1) | Programudarbejdelse og inddragelse af de
berørte parter i forbindelse med beslutningen om
områdefornyelse. | | | højst 35 mio. kr. af den i §
94, stk. 2, 3. pkt., | | | nævnte udgiftsramme, jf. dog stk.
3. | | 2) | Tilsagn til byområder, jf. §
3, nr. 2. | 2) | Etablering og forbedring af torve, pladser,
opholdsarealer m.v. | | 3) | Tilsagn til boligområder, jf.
§ 3, nr. 3. | 4) | Tilsagn til områder, jf. § 3,
nr. 4. | 3) | Etablering af kulturelle og særlige
boligsociale foranstaltninger, herunder etablering af
lokaler. | | Stk. 3.
Uudnyttet udgiftsramme til de områder, der er nævnt i
stk. 2, nr. 2-4, overføres til ansøgninger under stk.
2, nr. 1.«. | | | | | 4) | Etablering af særlige trafikale
foranstaltninger. | | Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og
5. | Stk. 3. I
ældre erhvervs- og havneområder kan indenrigs- og
socialministeren meddele tilsagn om refusion til
kommunalbestyrelsens udgifter til følgende indsatser: | | | 1) | Undersøgelse af omfanget af
jordforurening og af de skønnede udgifter til udbedringen
heraf. | | 4. I § 6, stk. 2, der bliver stk. 4,
ændres: »jf. dog stk. 3« til: »jf. dog stk.
5«. | 2) | Kortlægning af ejerforhold og
erhvervsforhold i området. | | | 3) | Udarbejdelse af handlingsplaner for den
fremtidige udnyttelse af området. | | | 4) | Forberedelse af det organisatoriske
grundlag for gennemførelsen af omdannelsen. | | | § 8. … | | 5. I § 8, stk. 2, indsættes som nr.
5: | Stk. 2.
Beslutningen efter stk. 1, nr. 1 og 2, kan omfatte følgende
foranstaltninger: | | »5) | Fjernelse af skrot og affald på
ejendomme beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere
eller i det åbne land.« | 1) | Vedligeholdelsesarbejder, der
vedrører bygningen. | 2) | Forbedringsarbejder, der vedrører
bygningen. | | | 3) | Nedrivning, når denne er begrundet
i bygningens fysiske tilstand eller hensynet til at skaffe rimelig
adgang til lys, luft og opholds- eller friarealer for den
eksisterende boligbebyggelse beliggende i umiddelbar tilknytning
til det ryddede areal. | | | 4) | Opførelse af mindre tilbygninger
med henblik på etablering af wc eller bad i bygninger, hvor
de enkelte boliger ikke indeholder wc eller bad, samt
opførelse af mindre bygninger til brug for tekniske
installationer el. lign. | | | § 12. De
støtteberettigede udgifter, der udgør det maksimale
grundlag for støtteberegningen, består af
ombygningsudgifterne med fradrag af | | 6. I § 12, stk. 1, indsættes efter
»støtteberettigede udgifter,«: »jf. §
8, stk. 2, nr. 1-4, samt § 8, stk. 3,«. | 1) | støtte efter anden lovgivning, | | | 2) | indestående på udvendige
vedligeholdelseskonti, jf. lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, samt indestående på konto for
forbedringer, jf. lov om leje, i det omfang beløb fra de
pågældende konti kan anvendes til dækning af
udgifterne, | | 7. I § 12 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: | | »Stk. 2.
De støtteberettigede udgifter, der udgør det
maksimale grundlag for støtteberegningen, jf. § 8, stk.
2, nr. 5, består af udgifter til fjernelse af skrot og
affald.« | | Stk. 2 bliver herefter stk. 3. | 3) | indestående på indvendige
vedligeholdelseskonti, jf. lov om leje, i det omfang der som led i
forbedringen gennemføres hvidtning, maling og tapetsering,
samt | | | 4) | for indkomstskattepligtige ejere en andel af
udgifterne til byggelånsrenter vedrørende midlertidig
finansiering af udgifter til vedligeholdelsesarbejder, som for
indkomstskattepligtige selskaber m.v. udgør 30 pct. og for
indkomstskattepligtige personer udgør 33 pct. | | | Stk. 2.
Udgifter, som dækkes af forsikring, rabat eller lignende, kan
ikke indgå i de støtteberettigede udgifter. Ejeren er
pligtig at oplyse kommunalbestyrelsen herom. | | | | | | § 14.
Til vedligeholdelsesudgifter, jf. § 13, samt til
nedrivningsudgifter kan kommunalbestyrelsen yde støtte i
form af kontant tilskud. | | 8. I § 14 ændres
»nedrivningsudgifter« til: »udgifter
vedrørende nedrivning samt fjernelse af skrot og
affald«. | § 19. … | | 9. I § 19, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt.: | Stk. 2. Staten
refunderer 50 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter efter stk. 1,
såfremt betingelserne i § 94, stk. 5, er opfyldt.
Statens refusion af tab på garantier sker som regarant. | | »Dog? refunderes 60 pct. af
kommunalbestyrelsens udgifter efter stk. 1, såfremt tilskud
vedrører arbejder omfattet af § 8, stk. 2, nr. 1-3 og
5, og arbejderne udføres på bygninger eller ejendomme,
der er beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere og i
det åbne land«. | | | § 21.
Kommunalbestyrelsen kan efter reglerne i dette kapitel yde
støtte til: | 10. I § 21, nr. 1 og 2, ændres »eller wc« til:
», wc eller bad«. | 1) | Ejerboliger, som mangler tidssvarende
opvarmning eller wc eller er opført før 1950 og er
væsentligt nedslidt, og som bebos af ejeren. | | 2) | Andelsboliger, som mangler tidssvarende
opvarmning eller wc eller er opført før 1950 og er
væsentligt nedslidt, og som bebos af andelshaveren. | | 3) | Ejer- og andelsboliger, som bebos af
ejeren eller andelshaveren, og som har fået udarbejdet en
energimærkning, der indeholder forslag til
energiforbedringer, jf. lov om fremme af energibesparelser i
bygninger. | | § 22.
Støtte til boliger omfattet af § 21, nr. 1 og 2,
kan ydes til følgende foranstaltninger: | | 11. § 22, stk. 1, affattes
således: | | »Støtte til boliger omfattet af
§ 21, nr. 1 og 2, kan ydes til følgende
foranstaltninger: | 1) | Istandsættelse af bygningens
klimaskærm. | 2) | Nedrivning, når denne er begrundet
i bygningens fysiske tilstand. | | 1) | Istandsættelse af bygningens
klimaskærm. | | 2) | Nedrivning, når denne er begrundet
i bygningens fysiske tilstand. | 3) | Afhjælpning af kondemnable
forhold. | | | 3) | Etablering af bad. | | | 4) | Afhjælpning af kondemnable
forhold. | | | 5) | Fjernelse af skrot og affald på
ejendomme, der er beliggende i byer med færre end 3.000
indbyggere og i det åbne land.« | § 27.
Til ejerboliger og andelsboliger kan tilskuddet til de arbejder,
der er nævnt i § 22, stk. 1, nr. 1 og 3, og
§ 22, stk. 2, højst udgøre en fjerdedel af
de støtteberettigede udgifter, jf. dog § 28. | | 12. I § 27 ændres »§ 22,
stk.1, nr. 1 og 3« til: »§ 22, stk. 1, nr.1 og
3-5«. | § 34. . . . | | 13. I § 34, stk. 2, indsættes som 2.
pkt.: »Dog refunderes 60 pct. af kommunalbestyrelsens
udgifter efter stk. 1, såfremt tilskud vedrører
arbejde, der udføres på bygninger eller ejendomme, der
er beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere og i det
åbne land«. | Stk. 2. Staten
refunderer 50 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter efter stk. 1,
såfremt betingelserne i § 94, stk. 5, er
opfyldt. | | | | 14. Efter
§ 38 b indsættes før kapitel 6: | | | | »Nedrivning
af erhvervsbygninger | | | | | §? 38 c.
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at yde
støtte til nedrivning af private erhvervsbygninger,
såfremt erhvervet er nedlagt, og bygningerne er beliggende i
byer med færre end 3.000 indbyggere. Bestemmelsen finder ikke
anvendelse på bygninger, som er offentligt ejede. | | | Stk. 2. I sager
efter stk. 1 finder bestemmelserne i §§ 23-25 om
ansøgnings- og beslutningsprocedure anvendelse, og
fastsættelse af støtte samt finansiering og refusion
ydes efter §§ 26, 27 og 34. | | | | | | Kapitel 5
a | | | | | | Opkøb af
nedslidte ejendomme | | | | | | Anvendelsesområde for dette
kapitel | | | | | | § 38 d.
Kommunalbestyrelsen kan opkøbe nedslidte ejendomme
beliggende i byer med færre end 3.000 indbyggere samt i det
åbne land, med henblik på istandsættelse eller
nedrivning. | | | | | | Refusion | | | | | | § 38 e.
Kommunalbestyrelsen afholder udgifter til opkøb efter §
38 d. | | | Stk. 2. Staten
refunderer 60 pct. af kommunalbestyrelsens udgifter efter stk.
1.« | § 63.
Når en udlejningsbolig skal fraflyttes som følge af en
beslutning i medfør af denne lov, men på ny kan
være beboelig inden for højst 6 måneder, kan
kommunalbestyrelsen forlange, at husstanden midlertidigt overtager
en anden bolig. Det samme gælder, hvis en andelsbolig eller
en bolig, som bebos af ejeren selv, skal fraflyttes som
følge af afhjælpning af kondemnable forhold. Udlejeren
kan ikke opsige lejeaftalen. I særlige tilfælde, og
hvis husstanden er indforstået hermed, kan den midlertidige
genhusning forlænges indtil højst 12
måneder. | | 15. § 63, stk. 1, affattes
således: | | »Når en bolig skal fraflyttes
som følge af en beslutning i medfør af denne lov, men
på ny kan være beboelig inden for højst 6
måneder, kan kommunalbestyrelsen forlange, at husstanden
midlertidigt overtager en anden bolig. Hvis boligen er en
udlejningsejendom, kan udlejer ikke opsige lejeaftalen. I
særlige tilfælde, og hvis husstanden er
indforstået hermed, kan den midlertidige genhusning
forlænges indtil højst 12 måneder.« | § 94. … | | 16. § 94, stk. 2, 2. pkt., ophæves, og
i stedet indsættes: | Stk. 2. Den
samlede statslige udgiftsramme, jf. § 93, fordeles mellem
de enkelte ansøgende kommuner efter objektive kriterier, der
afspejler kommunernes byfornyelsesbehov. En del af udgiftsrammen
kan dog anvendes til områdefornyelse, jf. § 6, stk.
1, og til bygningsfornyelse i disse områder samt til
løsning af afgrænsede byfornyelsesopgaver, herunder
til byfornyelsesforsøg efter §§ 96 og
97. | | »En del af udgiftsrammen kan dog
anvendes til løsning af afgrænsede
byfornyelsesopgaver, herunder byfornyelsesforsøg efter
§ 96 og § 97. 60 mio. kr. af udgiftsrammen kan anvendes
til områdefornyelse, jf. § 6, stk. 1. 40 mio. kr. kan
anvendes til bygningsfornyelse i områder, der har fået
tilsagn efter § 6, stk. 2, nr. 1. Eventuelle uforbrugte midler
til bygningsfornyelse i områder, jf. 4. pkt., fordeles til
områder som nævnt i § 6, stk. 2, nr. 2 og 3, i
prioriteret rækkefølge.« | § 107.
Med bøde straffes den, som | | 17. I § 107, stk. 1, nr. 6, ændres
»eller § 77, stk.1 og 2« til: »§ 77,
stk. 1 og 2, eller § 80, stk.1«. | 1) | undlader at underrette
kommunalbestyrelsen om fraflytning, jf. § 15, stk.
4, | 2) | undlader at foretage anmeldelse af en
ledig lejlighed, jf. § 66, stk. 1, | | | 3) | i strid med § 66, stk. 2,
undlader at udleje til en person, der er anvist af kommunen, | | | 4) | i strid med § 64 udlejer til
en anden lejlighedssøgende, | | | 5) | lejer en lejlighed vidende om, at
udlejeren efter kommunalbestyrelsens anvisning har pligt til at
udleje til en anden lejlighedssøgende, | | | 6) | undlader at efterkomme et i
medfør af § 75 a, stk. 1, § 76,
stk. 1, eller § 77, stk. 1 og 2, meddelt
påbud eller forbud, | | | 7) | overtræder en i medfør af
§ 79, stk. 4, tinglyst deklaration eller | | | 8) | undlader at afgive begærede
oplysninger, jf. § 105, stk. 1. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2013, jf. dog stk. 2. | | | Stk. 2. §
94, stk. 2, 4. og 5. pkt., som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 16, træder først i kraft den 1. januar 2014. | | | Stk. 3. I 2013
kan 40 mio. kr. af den i § 93 i lov om byfornyelse og
udvikling af byer nævnte udgiftsramme anvendes til
bygningsfornyelse i områder som nævnt i lov om
byfornyelse og udvikling af byer § 3. Midlerne fordeles med
højst 10 mio. kr. til byområder som nævnt i lov
om byfornyelse og udvikling af byer § 3, nr. 1. Resterende
midler fordeles i prioriteret rækkefølge til
områder som nævnt i lov om byfornyelse og udvikling af
byer § 6, stk. 2, nr. 2-4 og stk. 3. |
|